Norway Chess, Magnus Carlsen og tanker fra Sjakkfantomet


Aronian med hvit brikker mot Giri under et parti som endte i remis - Aronian vant Norway Chess 2017
Foto: Altibox Norway Chess 2017

Norway Chess! En kan bli varm under trya, og ikke s lite stolt over at denne flotte turneringa arrangeres i hjemlandet vrt, Norge. Verdens sterkeste turnering i 2017 ble alts spilt i Stavanger i begynnelsen av juni og det var en stor suksess for arrangren som har ftt mye velfortjent skryt. Eneste ripe i lakken ble en hjemmeside som s kosmetisk flott ut - men som totalt manglet innhold. Trist. Srlig siden de var top notch p TV og streaming og helt OK p bde Facebook og Twitter. Ved enkle grep kunne de laget en flott side med substans i og den str seg i revis i motsetning til alt det andre.

Turneringa var ikke rets viktigste for de fleste deltakerne - ei heller for publikum. Bde FIDE GP og World Cup er viktigere for de fleste spillerne siden dette kvalifiserer til kandidatturneringen. Det er ogs diskutabelt om det er rets viktigste turnering for publikum - siden Wijk aan Zee tradisjonelt er mer prestisjefylt vinne og London Chess Classic er viktigere vinne p grunn av hyere pengepremier for de som gjr det bra i Grand Chess Tour. Allikevel tror jeg dette var rets viktigste turnering for noen av spillere - deriblant Magnus! Magnus ville s gjerne vinne p hjemmebane - han skal ikke kvalifisere seg til noen kandidatturnering, han skal ikke vinne en VM-match i r og han trenger ikke vinne mye penger lenger - men han m vise seg frem, holde navnet sitt hett og beholde verdensenerposisjonen gjennom skinne p hjemmebane. Magnus beholdt riktignok verdensener posisjonen etter litt om og men, men han skinte virkelig ikke under Norway Chess og derfor ble Magnus den store taperen under rets turnering.

Dette er virkelig ikke hverdagskost - men allikevel begynner vi bli vant til at Magnus under-presterer i turneringer og srlig i turneringen p norsk jord. Trenden i det siste har nemlig ikke vrt god. Under Wijk aan Zee gikk det s som s - andreplass og 2826 i ratingprestasjon. I Grenke Chess Classic 2017 gikkd et verre tross ny andreplass, med kun 2765 i ratingprestasjon over 7 runder var Magnus svrt misfornyd. Norway Chess ga en ratingprestasjon p magre 2755 og nest sisteplass p poeng blant 10 deltakere! Slikt svir. Magnus sin totale prestasjonsrating over de siste 16 partiene er dermed like under 2760 - slikt blir langt merke til. Magnus er dermed i et sjakklig ingenmannsland og der har vi aldri sett han tidligere. Et sted der folk kan passere han p verdensrankingen med det aller frste - uten at Magnus selv kan forhindre det. Han er dermed definitivt ikke er ubestridt ener lenger og ndvendigvis den beste spilleren i verden. Riktignok har han hatt klare formsvikter tidligere - som minner veldig om det vi ser n. Men nest siste plass p poeng i en turnering med 10 mann? Bare et lykketreff unna det ikke vinne et eneste parti og minusscore totalt sett i en turnering med 9 runder? Det er ikke Magnus sin stil og det er bekymringsfullt.


Magnus sitt spill svingte i r - men mot Vachier-Lagrave spilte han et saklig og bra parti
Foto: Altibox Norway Chess 2017
 

Jeg minnes en periode i karrieren der Magnus var modell og drev med mye utenom sjakken. Han ar gjennom sin aller frste strre romanse, som var kjent i sjakk-kretser, p den tiden og han slet resultatmessig s det holdt. Fokuset manglet og under OL i Khanti-Mansiysk i 2010 scoret Magnus kun 4.5 av 8 og fikk en ratingprestasjon p katastrofale 2664.  Nr han i en turnering like etterp fikk nok et svakt resultat, med to tap p 6 partier og kun en seier og dermed en ratingprestasjon p 2718 - s var det et stort varselskudd om at noe var var p ferde. Den gang var det trolig en hands off-situasjon - Magnus kom tilbake p rett kjl i neste turnering og smelte til med en 2900+ prestasjon under Nanjing 2010. Allikevel hadde han en samlet ratingprestasjon p svake 2687 over hele 14 partier den gang og det minner meg mye om dagens situasjon. Dette br likevel helle noen liter is i de strupene som roper krise n - kanskje er det en krise, men kanskje er det slett ikke noen krise p gang. Tiden vil vise akkurat det og Sjakkfantomets konklusjon er at Magnus er ved et vendepunkt som kan sl begge veier - eller i et ingenmannsland der mye kan skje. Da er det ofte klokt sitte rolig i bten og tro p det en holder p med, mens en sker sm forandringer som kan vre det som trengs.

Den neste gangen Magnus hadde en klar formsvikt var sommeren 2015, da han trynet p tid mot Topalov i vunnet stilling i frste runde av Norway Chess. Magnus kom ogs da fra en fantastisk 2983-prestasjon under Gashimovs minneturnering - akkurat som han kom fra en stor prestasjon i 2010 da det gikk galt. I Norway Chess 2015 tapte Magnus hele 4 partier! Det m ha vrt skremmende for en verdensmester for slikt er uvant selv i historisk mlestokk. Ratingprestasjonen over 9 runder l p svrt beskjedne 2693. Nr heller ikke Sinquefield Cup gikk p skinner - Magnus fikk to tap der, og endte p en prestasjonsrating p 2827, s var ikke ubehaget over. Under EM for nasjonslag 2015 noe senere, fulgte Magnus dette opp med 50% score og igjen fikk han to tap og kun 2670 i ratingprestasjon. P disse partiene scoret alts Magnus en prestasjonsrating p 2727 over 23 partier fr det snudde og han igjen vant en turnering i desember 2015. Det var London Chess Classic. Magnus er alts ikke n i noen strre krise enn det han har vrt i tidligere objektivt sett og han har alltid kommet tilbake. Allikevel har spillerne p verdensrankingen n nrmest seg Magnus og det fles nok verre n enn noen gang tidligere underprestere - for det er n reelt at noen kan g forbi Magnus p verdensrankingen ved frste og beste anledning.

Magnus har vunnet 26 Supereliteturneringer i sitt unge liv og de kom tilsynelatende rekende p ei fjl for de som ser Magnus p distanse. Slik er det selvsagt ikke. Magnus har gjort utrolig mye riktig og han imponerer fortsatt tidvis med mye god sjakk selv om det ndvendigvis ikke gir resultater. Noen av remispartiene til Magnus under Norway Chess var det klasse over, men noe manglet likevel. Jeg mener se at fokuset ikke er det samme som det har vrt. Magnus har det meste p stell fortsatt og han viste, som Jon Ludvig Hammer nylig ppekte til VG, at han har X-factoren fortsatt - dette lille ekstra som det er vanskelig sette ord p. Det viste nemlig Magnus da han knuste til under lynsjakken der han var helt suveren. Men fokuset over tid - konsentrasjonen som gjr at han nesten ikke gjr klare feil - svikter litt for tiden - det er det ingen tvil om. Objektive data-analyser viser nemlig at Magnus sine tidligere partier - sammenlignet med hans nvrende partier - var p et hyere niv. Dette er ikke bare en elo-ting. Men hva det kommer av vet ingen sikkert. Magnus selv mener at han spiller med mindre selvtillit - og at det kan vre grunnen til at han ikke kommer inn i bobla si. Det er fullt mulig slik jeg ser det.

En annen forklaringsmodell, som jeg heller, til er at noe forrsaket den sviktede selvtilliten og at dette er det egentlige problemet. Sviktende selvtillit kan rett og slett vre symptom Magnus kjenner p for et manglende fokus kombinert med drligere, og et mindre variert, pningsspill som gjr at han ikke vinner like mange partier som tidligere. Ja, for Magnus spiller mye 1.e4 som han gjorde i matchen mot Karjakin og flyter fortsatt p VM-forberedelsene sine. De var solide og gjorde susen der og da - men andre har tatt inn forspranget Magnus hadde der og det blir kanskje litt enkelt og noe sedat over det kun spille VM-forberedelser. Kanskje burde Magnus variere mer, kanskje mer 1.d4, kanskje en sicilianer mot Kramnik som ikke spiller s skarpt og kanskje mindre kongebondespill enn det Magnus n gjr. Ikke vet jeg, men jeg fler at konkurrentene har ftt det lettere i forberede seg mot Magnus - og det er kanskje ikke meninga nr en vil dominere sjakken. Vi tar en titt p noen analyser fra Sjakkfantomet som har gtt gjennom en lang rekke Magnus-partier og gjort en jobb for se bak resultatene til Magnus.

Her er noen analyseresultater fra Stockfish 8 p Lichess:

Norway Chess 2016:

1: Magnus Carlsen (23cp) vs. Pentala Harikrishna (48cp) - Se analyse her
2: Veselin Topalov (6cp) vs. Magnus Carlsen (5cp) - Se analyse her
3: Magnus Carlsen (10cp) vs. - Nils Grandelius (19cp) - Se analyse her
4: Li Chao (4cp) vs. Magnus Carlsen (3cp) - Se analyse her
5: Magnus Carlsen (4cp) vs. Anish Giri (4cp) - Se analyse her
6: Vachier-Lagrave (6cp) vs. Magnus Carlsen (6cp) - Se analyse her
7: Magnus Carlsen (9cp) vs. Vladimir Kramnik (30cp) - Se analyse her
8: Levon Aronian (9cp) vs. Magnus Carlsen (28cp) - Se analyse her
9. Magnus Carlsen (13cp) vs. Pavel Eljanov (41cp) - Se analyse her

Magnus Carlsen: 11.2 cp loss.
Motstanden:   18.6 cp loss.

 

Norway Chess 2017:

1: Magnus Carlsen (7cp) vs. Wesley So (6cp) - Se analyse her
2: Fabiano Caruana (4) vs. Magnus Carlsen (4) - Se analyse her
3: Magnus Carlsen (10) vs. Hikaru Nakamura (8) - Se analyse her
4: Levon Aronian (11) vs. Magnus Carlsen (39) - Se analyse her
5: Magnus Carlsen (6) vs. Anish Giri (6) - Se analyser her
6: Magnus Carlsen (6) vs. Vachier-Lagrave (5) - Se analyse her
7: Vladimir Kramnik (15) vs. Magnus Carlsen (42) - Se analyse her
8: Magnus Carlsen (11) vs. Sergey Karjakin (25) - Se analyse her
9: Vishy Anand (7) vs. Magnus Carlsen (6) - Se analyse her

Magnus Carlsen 14.6 cp loss.
Motstanden: 9.7 cp loss.

PS: Det er verdt merke seg at normalt sett gir en forskjell p 3 cp's overvekt et vunnet parti. Det vil si at spiller hvit p kun 8 cp loss og svart p 11 - vinner normalt hvit.

 

Kommentar til analysen:

Det er mange interessante slutninger en kan komme frem til gjennom en slik analyse. Vi ser at Magnus, som vant Norway Chess 2016 med 6 av 9 mulige, i r spilte endel svakere enn i fjor. Den store forskjellen er likevel slende - motstanden var utrolig mye sterkere i r enn i fjor! Det er faktisk en enorm forskjell som tydelig viser at turneringa var srs sterk og at motstanderne har tatt Magnus p alvor i r og spilt virkelig solid sjakk mot han. Snittet p 9.7 er lavt - og det oppsiktsvekkende for meg er at det er lavere enn Magnus selv spilte p da han vant Norway Chess 2016. En skal ikke legge for mye i en slik automatisert analyse - men noe sier den oss likevel. Grafene forteller ogs en historie om hvem som har frt partiene - en de gir en mye bedre historie enn det ren menneskelig synsing fr frem. Jeg har f.eks. hrt at det er sagt at Magnus hadde stang ut i denne turneringen. At han burde vunnet flere partier ut fra spill og sjanser? Jeg ser ikke at analysen sttter et slikt synspunkt. Snarere tvert i mot viser den at Magnus sine svartmotstandere Wesley So, Nakamura og Lagrave spilte bedre enn Magnus underveis som svart i disse remispartiene og at Karjakin bukket bort en god stilling - vi kan trekke den slutningen at Magnus har et hvit-problem. Han hadde jo ogs et svart-problem - han fikk to stygge tap med svart mot Aronian og Kramnik - s det er sannsynligvis ikke et ensartet fargeproblem som er rsaken til nedgangen - noe som sttter opp om at det ikke er p det sjakkfaglige planet det ligger.

 


Magnus Carlsen skal reise kjerringa - tror du han fr til den jobben?
Foto: Anniken Vestby


Hva hva br s Magnus gjre for komme tilbake i form?

For frste gang p svrt lenge skal jeg rpe for leserne mine det rdet jeg ville gitt hvis noen spurte meg privat - og s hper jeg Magnus flger de rdene han fr av sine beste menn som virkelig kan sjakkfaget ut og inn. Selv er jeg kun en uskolert rver i faget. Allikevel mener jeg se en klar utvikling i verdenstoppen der flere og flere skolerer seg i trd med Magnus sitt spill - og Magnus sin spillestil. De akklimatiserer seg p 2800-hyden og noen lykkes med dette, mens andre ikke lykkes og faller nedover igjen. Radjabov og Karjakin var begge fryktede angrepsspillere i sin ungdom, og begge kom nr 2800 i rating, fr fallet kom. Begge har hatt ambisjoner om en verdensmestertittel, og begge har prvd "kopiere Magnus" ved bli mye mer solid, ved bli sterkere i sluttspill og ved bli mer sedat i pningsspillet. Begge har delvis mislyktes i sine prosjekter vil jeg hevde. Det er alts ikke lett kopiere Magnus. Jeg kunne nevnt Nakamura ogs, men han har falt tilbake til sin gamle stilart med den nye soliditeten intakt i grevens tid og jeg tror vi fr se mer til Nakkis i tiden som kommer. Han er en spennende spiller eller en resourceful player som Aronian sier. 

Wesley So er den som har lyktes best med sitt soliditetsprosjekt og jeg tror det er meget nyttig for han i et lengre perspektiv. Han har ftt profesjonell hjelp fra en trener for oppn dette og har en proff innstilling til karrieren sin. Uansett s har verdens beste sjakkspillere blitt bedre p Magnus tingene. Det spille solide pninger, det ikke gi langvarige strategiske fordeler fra seg i unden og p det spille skvisesluttspill helt ut. Det gror bak Magnus. Analysene sttter ogs synet mitt p at det spirer og gror blant den nye, unge generasjonen spillere. Jeg tenker p Wesley So, Nakamura, Giri, Lagrave og Caruana som alle spilte med en latterlig lav feilrate (cp-tap) mot Magnus. Med slikt spill er det umulig vinne mot dem i enkeltpartier. Dette fr meg til tenke at Magnus m gjre noen grep i forhold til sine unge rivaler - og i forhold til eget spill - for forbli verdens beste sjakkspiller over lengre tid slik ha har vrt det siden 2010! Nr det er sagt s tror jeg at nettopp Magnus er klok nok til se dette selv og til gjre grepene som n er ndvendige.

Magnus har hatt den samme treneren i over 4 r n - det er lenge i en trenersammenheng. Der trenger en nemlig nytt blod stadig vekk for fornye seg. Peter Heine Nielsen er sannsynligvis den aller beste Magnus kunne ftt i 2013 - og Heine er nylig kret til verdens beste trener for 2016. Det er han vel unt. En fantastisk ressurs som vil vre i Magnus sitt trenerteam i mange r fremover vil jeg tro. Allikevel klarer jeg ikke fri meg for en klar tanke om at ogs Team Magnus m fornye seg. Kanskje br de f inn en autoritet i Magnus sitt trenerteam som kan gi friskt blod til en som trenger nye ideer, ny input og nytt engasjement? Sekundanter er vel og bra - nye sparringspartnere er det samme. Det jeg her tenker p er alts en hovedtrener med stor pondus og verden har dessverre kun en hndfull av disse som kan passer Magnus sitt niv. Jeg skal ikke spekulere i hvem Magnus trenger, men jeg har lov ta av og drmme litt. Da drmmer jeg selvsagt om en situasjonen der Garry Kasparov ser av sin kunnskap om pningsspillet, om dynamisk sjakk, om det variere serven og servemottaket og om det ke kompleksitetsgarden i spillet. Under Kasparovs vinger gjorde Magnus sin livs turnering i Nanjing i 2009 - tenk deg da hva Dream Team kunne gjort anno 2018? Det er en spennende tanke. Hold fast ved den litt og drm.

Hvorfor tenker Sjakkfantomet at Magnus trenger nytt blod inn i teamet sitt? Fordi jeg ser en sult og appetitt p sjakk hos Magnus som mageflelsen min sier at han ikke fr full respons for hos en Heine Nielsen eller en Fressinet som allerede kjenner han s godt. De blir litt for lik han, er litt for mye venn med han og hoster opp ting som kanskje han selv kunne hostet opp bedre. Nr en har jobbet sammen lenge nok stivner en litt. Krybben nringen kommer fra blir til slutt tom, og da kommer en til et punkt der en trenger ny nring fra en ny kilde. Jeg tror Magnus er der. Om dette stemmer er det i s fall godt nytt for da er det lett endre kabalen innad i teamet og prve ut noe nytt etter hvert og prve se om de fungerer. Det er nemlig lenge til neste VM-match - s Magnus har tiden p sin side. endre noe over natten gr jo uansett ikke. Frst skal Magnus nemlig spille hurtigsjakk og der tror jeg han blir nifs i Paris og Leuven n i slutten av juni. Etter det er det skal han sikkert trene litt og spille Sinquefield Cup i begynnelsen av august og der kommer vi til se en revansjesugen Magnus. Etter den tid har nok trenerteamet til Magnus gjort mye mer grundige analyser av situasjonen enn det en norsk hobbyblogger om amatr er i stand til - og s fr vi se hva som skjer videre. Uansett blir det spennende flge med p Magnus i tiden fremover.

Jeg bde tror og hper at Magnus kommer styrket tilbake. Bak min sterke tro ligger det tre pilarer som bygger opp om iden at Magnus kommer til sl tilbake. Det frste er alderen hans - han er ung, vital og skal i prinsippet ha sine beste r foran seg akkurat n i 26-rsalderen. Fr det andre sa han i et intervju nylig, i full begeistring, at han har stor appetitt p sjakk - og at "det beste han vet er tenke p sjakk". At sulten og lysten p sjakk er der lover godt. Det tredje er at motivasjonen for gjre det bedre ogs er der - han sier at han garantert vil gjre det bedre i Sinquefield Cup enn han har gjort det n - dette er dermed et uttalt ml han vil jobbe mot. Han blir ogs lynende sint nr han taper, eller spiller drlig, og det er ogs et godt tegn. Magnus har fortsatt ambisjoner. Summa summarum: Er alt opp til Magnus - kommer han tilbake!

Men s er det ikke slik i sjakk - alt er ikke opp til en selv. Det finnes et trenerteam rundt deg, det finnes motstandere som du m overvinne og det finnes utfordringer i hverdagslivet som m hndteres. Alle andre gjr ogs sine ting og de lrer av det Magnus gjr og derfor kommer det yngre krefter som vil opp og frem. Da tenker jeg p Wesley, Giri, Vachier Lagrave og Caruana - men ogs p Wei Yi som alt fra 2018 trolig blir en virkelig klassespiller. Det betyr at Magnus m ta steg for holde p forspranget han har hatt.

Magnus har likevel to trumfer som ingen andre har og som gir meg god tro p prosjektet hans. For det frste har vist en stabilitet over tid - noe som ingen andre har oppvist s langt av de som er i verdenstoppen selv om Wesley So er p vei mot oppvise en fin stabilitet han ogs. For det andre har Magnus vist et toppunkt som bare Caruana kan matche p sitt aller beste. Magnus er nifs nr han er i flytsonen og han er verdens ubestridt beste sjakkspiller i perioden 2010-2017. Vil han fortsette vre det fremover ogs?

 

Til slutt vil jeg dele noen tall med dere. La oss kalle det bakgrunnstall for videre analyse.

I grafen under deler jeg med dere ratingprestasjonene til Magnus Carlsen i de siste 35 turneringene han har spilt fra, Grafen starter i Nanjing i oktober 2010 og slutter i Stavanger under Norway Chess 2017. Den viser ikke VM-matchene og heller ikke lagkamper. Den viser derimot at Magnus mellom Nanjing 2010 og Norway Chess 2015 (der grafen gjr en skarp nedtur) spilte 25 turneringer p rad p et ekstremt hyt niv. Den viser videre at Magnus hadde fire toppturneringer som det virkelig luktet svidd av - tre av dem var over 2950 i eloprestasjon! Grafen viser at Magnus flater ut og faller i de siste 10 turneringene sine og den forklarer ogs elofallet da den jo er bygget p elo-prestasjonene til Magnus Carlsen.

 


Vi ser at Magnus startet med et smell i Nanjing 2010 og at han i 25 turneringer p rad spilte meget sterkt!

 




Vi ser at alt under 2819 i ratingprestasjon er svrt sjelden kost for Magnus - de to siste turneringene har vrt under

 

Ukas parti er Magnus sin seier over Sergey Karjakin under Norway Chess:

 

 

Dette var en klassisk Sjakkfantomet blogg - liker du disse lange, analytiske tankene du ikke fr noe annet sted?

Bloggen Sjakkfantomet har eksistert siden juli 2007 og etter 10 r er Mr Walker selv i tenkeboksen. Skal bloggen f leve videre, og oppdateres til en moderne design p domenet www.sjakkfantomet.no, eller skal bloggen f d ut per 1/9-2017? Det er sprsmlet jeg tar stilling til i disse dager.

Svaret fr du i august. Fr den tid har du sjansen til sttte bloggen slik at det blir lettere forsvare fortsatt skriving online. Det gjre du enklest ved donere en slant i brnnen til formlet Sjakkfantomet. Da fr jeg kanskje rd til profesjonalisere bloggen p eget domene. I dag eies bloggen vel s mye av Nettavisen og blogg.no - som av meg - og dermed er mulighetene begrenset. Sttt meg her gjerne.

 

31 kommentarer

Steinar

19.06.2017 kl.09:01

En del idrettsfolk p hyt niv har gitt klisjeer som at vinner er noe man blir og ikke er, at utviklingen er mlet og snt. Likefullt er det sannhet i klisjeene, og Heines uttalelse om at Magnus er verdens beste kan derfor ses p som en dobbel bjrnetjeneste. Det gir Magnus en forsvarsposisjon, og dekker over faktumet, som jeg tror bde Karpov og Kasparov har uttalt, nemlig at MC opplever stagnasjon.

Heine har ikke skylda, men han dekker over at sjakk ogs er selvtillit, utvikling og sport. Jeg tenker at Team Carlsen ikke m glemme at selv om MC er spesiell, s gjelder mye av de samme greier for han som alle andre. Finn en person som kan sette Magnus i riktig modus!

19.06.2017 kl.11:04

Takk for en meget aktuell, interessant og tankevekkende artikkel, Sven. Ja, kan hende Magnus trenger en ny sekundant/trener - evt. for supplere Heine Nielsen. Jeg tror Heine er den frste til stille seg selv - og Magnus - dette sprsmlet.

Det har vrt mye kritikk av Magnus sitt pningsspill de siste rene, men p meg virker det som om problemet er mer generelt. Han klarer ikke utnytte lovende stillinger i midtspillet, og han finner ikke alltid de beste forsvarstrekkene i kritiske stillinger. Det var jo, slik jeg ser, helt undvendig tabe til Aronian. Magnus skulle sltt p f2 med lperen, ikke med dronningen, og stillingen var da iflge computeren i balanse. Det var ogs pga. drlige trekk i en kritisk stilling at han tapte til Kramnik. La ogs merke til Magnus sin tidsbruk. Han brukte masse tid i en del partier uten f betalt for det. S vidt jeg husker, var han ikke i nrheten av vinne ett eneste parti.

Merker at min begeistring for flge Magnus p nettet - eller som i dette tilfelle "live - minker nr vr mann underpresterer gjennom en hel turnering. Likevel var det en god opplevelse se "topp ti" spille siste runden i Norway Chess i Stavanger konserthus. Var litt bekymret for Magnus underveis, men heldigvis holdt han remis mot Anand.

Hans-Henrik Brix

19.06.2017 kl.11:08

NB! Forrige innlegg skulle vrt med signatur.

Med vennlig hilsen

Hans-Henrik Brix

Hans-Henrik Brix

19.06.2017 kl.12:21

Apropos min forrige kommentar: Glemte partiet mot Karjakin, men det var en litt "heldig" seier!

Sven

19.06.2017 kl.12:26

Det var hyggelig se et par kommentarer her da dette er det mest krevende innlegget jeg har skrevet p lang tid ;-)

Steinar: At Magnus opplever stor stagnasjon er det ingen tvil om - jeg er i dag meget glad for at jeg stttet Karpovs bekymeringer etter Wijk aan Zee, at jeg s signalene fr de tutet med hornet mot oss og at jeg skrev en lengre artikkel om Magnus sin formsvikt allerede i mars under tittelen "Magnus Carlsen, sjakken og livet".

Hans-Henrik,

At Magnus taper noen f partier vil alltid vre en del av det vre en aktiv verdensmester og jeg tenker det er et sunnhetstegn at Magnus strekker strikken for langt av og til. Det viser at han vil noe og at han spiller med en viss villighet til risiko for ke vinstmulighetene. Problemet i yeblikket er frst og fremst den skyhye remisprosenten p rundt 70% i r. Det er der skoen trykker.

per

19.06.2017 kl.23:27

Etter at han fikk dame,har det bare gtt en vei-nedover,det gjr det for mange.

Hans-Henrik Brix

20.06.2017 kl.00:57

Tror Magnus trenger en ekstra dronning p brettet, Per!

Thomas

20.06.2017 kl.01:50

Magnus har ftt seg kjreste og det m vi unne han like mye som alle andre. Han er mye mer enn sjakkspiller og har behov for leve litt. Vi kan analysere s mye vi vil, men jeg tror Magnus har oppdaget at livet er s uendelig mye mer enn sjakk. Takk og pris for det. Plutselig er sjakksulten tilbake, kanskje om han fr noe kjempe for igjen. For eksempel for beholde tittelen eller beholde frsteplassen p rankinga. Alle har lengre perioder med nedadgende formkurve, se bare p Aronian som slet i et par r.

Jon

20.06.2017 kl.12:20

Nanjing 2009 med over 3000 i ratingprestasjon var flott, men for ordens skyld, Anand og Kramnik deltok ikke og de var foruten Magnus de skarpeste knivene i skuffen p den tiden, og pfrte ham to tap i Bilbao ret etter...

Kasparov er vel mest gammelt blod, men hvem slr ham den dag i dag ift det trene en sjakkspiller, ikke minst der Magnus trenger det? Tror for vrig ikke at Magnus ville orket en runde til med ham.

Sven

20.06.2017 kl.13:23

Kjresteriet lar jeg st ukommentert da det er tatt opp tidligere og siden problemene til Magnus m synes vre del av et strre hele. Det som kjennetegner de aller strste - som Magnus i perioden 2010-2015 og Kasparov over et mye strre tidsspenn er forvrig nettopp at de ikke har store svingninger slik de nest beste har.

Thomas,

Enig i at vi unner Magnus en kjreste og alt godt uten for sjakkbrettet - men en analyse av helheten er likevel p sin plass.

Jon,

Det er riktig at Kramnik og Anand ikke var til stedet, men spillet i seg selv og prestasjonen spesielt gir et klart inntrykk av den sterkeste Magnus vi har sett. Han knuste jo ogs Anand og Kramnik i dette ret. Anand gikk ned i Linares 2009 og Kramnik i London 2009. Jeg ville heller trukket frem disse eksemplene siden Magnus da spilte under Kasparovs vinger.

Bilbao 2010 blir skt trekke frem i denne sammenhengen siden det er et halvt r etter at Kasparov sluttet som trener og samtidig midt i en kjent formsviktsperiode jamfres sjakk-OL 2010.

Jon

20.06.2017 kl.14:20

Fatter ikke helt hva som er skt i understreke hvem som var de tffeste motstandere, ved henvise til to tap for illustrere deres styrke. Men det fr vre. Det er tte lange sjakkr mellom 2009 og 2017, hvilket selvsagt ikke betyr at ikke Lommedalsgutten har mye hente, ikke minst i pningsforberedelser. Den som stagnerer blir innhentet, uansett anno.

Sven

20.06.2017 kl.16:25

Hvis det var hensikten din var det ikke skt, Jon. Trodde hensikten var bygge et argument om at Nanjing 2009 egentlig ikke var en s sterk prestasjon, og at Magnus ikke var s god, under Kasparov som jeg ga uttrykk for. I s fall ville jeg sett p mtene mot Kramnik og Anand som var nrmest i tid.

Den som stagnerer blir innhentet og noe nytt blod rundt han ville derfor vrt veldig interessant.

Ole Morten Persen

22.06.2017 kl.00:48

Mange interessante tanker her. Jeg skal bare veie inn et par betraktninger.

For det frste s synes jeg se et ganske klart mnster i at Magnus i mye strre grad blir preget av motgang. Og ikke bare et tap, men bare det at han ikke vinner i lpet av 2-3 partier virker prege han. Vi har jo tidligere ved mange anledninger trukket frem Magnus sin egenskap til komme tilbake etter tilbakeslag. Denne egenskapen ser ut til ha tatt en ganske langvarig ferie. Magnus selv sier han spiller uten den samme selvtilliten som tidligere, og dette ser ut til sammenfalle med mine observasjoner.

Det store sprsmlet er etter min mening HVORFOR dette skjer. Det er garantert et komplisert bilde av rsakssammenhenger, men jeg vil trekke frem en ting jeg har merket meg. Og det er norske sjakksendinger. Dette vi ser p som en velsignelse, begynner virke litt som en hemsko for Magnus. Poenget mitt er at tidligere kunne Magnus bare glemme partiene straks de var over. N m han i mye strre grad sitte og dvele ved de mye lenger. Og han m svare p kritikk ikke bare nr han taper, men selv etter korrekte remispartier der han faktisk har spilt godt er vinklingen ofte av negativ art. Ja, for hvor ofte er ikke det frste sprsmlet han fr etter en remis av typen "Hvorfor klarte du ikke vinne, Magnus?". Og nr disse sprsmlene kommer gang etter gang, i hver eneste turnering, s er det ikke unaturlig at selv Magnus blir preget. For veien er kort fra at journalistene stiller slike tabloide sprsml til at han begynner stille slike sprsml til seg selv. Og dette forsterkes p hjemmebane, der ytterlige oppmerksomhet stjeler fokus og bidrar til svakere resultater. Det er selvsagt andre rsaker ogs, men jeg mener bestemt at dette bidrar. Sprsmlet er bare hvor mye.

Nr det gjelder kjrestesprsmlet, s er det etter min mening ikke et avgjrende sprsml. Magnus sin formsvikt startet lenge fr kjresten kom inn i bildet.

Sven

22.06.2017 kl.00:55

Interessante tanker, Ole Morten.

FP

23.06.2017 kl.14:46

Veldig interessant, Sven! Synes du setter fingeren p veldig mye som treffer; andre blir bedre og gjr grep, Magnus fr dame og han blir eldre (noe som kan gjre noe med fokuset), kanskje han stivner i ett sjakklig mnster med sitt team etc. Jeg fler Magnus har mye av sin skjebne i egen hnd, men det kan kreves anstrengende grep!

Kanskje medisinen n ikke er norsk koselekepedagogikk, men hardt arbeid! De andre har lrt og de jobber steinhardt! Selvflgelig jobber Mags, men det m kanskje mer til.

At han selv sier at lysten er der, hres nesten ut som et forsk p overbevise seg selv? Men se s, s peiser gutten til i Paris!

Dette ble drodling, men jeg avslutter med ett eller annet om pninger, ta seg i nakken og Kasparov!

Sven

23.06.2017 kl.15:14

FP,

Arbeid adler mannen - s dette er en god analyse, FP. Enig i at Magnus har skjebnen i egen hnd, s blir det spennende se hvilke grep verdensmesteren tar. S langt i karrieren har han tatt mange gode grep og det tror jeg han gjr denne gang ogs.

Ole Morten Persen

23.06.2017 kl.18:11

Sven, fikk du med deg Magnus sin reaksjon n nettopp p Maurice Ashleys sprsml etter hurtigsjakken? Magnus ble regelrett irritert fordi Maurice mente at han ikke hadde hatt en helt "smooth" dag. Understreker ekstremt godt mitt poeng i forrige post.

Sven

23.06.2017 kl.18:16

Fikk det meg meg, Ole Morten. Bedre presisering av ditt poeng kan en ikke f!

Klart Magnus blir irritert nr han blir spurt frekke sprsml selv nr han yter sitt beste.

jakke

23.06.2017 kl.18:48

God underholdning se Magnus sage Ashley. Tffe krav til en verdensmester fr'n si.

Sven

23.06.2017 kl.19:01

Nr man gjr en 3000 prestasjon og legger alle bak seg som verdensmester forventer en selvsagt ros. Nr s Ashley bruker ord som "wasn't that smooth either" og "alittle bit unclear" i negative ordelag - s synes i hvert jeg at Magnus sitt utbrudd var helt p sin plass. Godt se.

jakke

23.06.2017 kl.21:08

Helt enig.

Interessant lese artikkel og kommentarer. Simen Agdestein har sagt at Magnus gr p vannet, og snn omtrent at det er overraskende hver gang han gjr det. Og tidligere resultater er ingen garanti for framtidige prestasjoner og alt det der, men i Magnus tilfelle s er karrieren rent ut fantastisk. Det er en god grunn til vre noe konservativ til endringer, spr du meg.

Myten om koselekepedagogikk vs hardt arbeid er jaggu seiglivet. Ja ja, det holder til sl Karjakin.

Sven

23.06.2017 kl.21:34

Det ene utelukker ikke det andre. At pedagogikken er "lystbetont lring" er ofte en forutsetning for at en fr inn mengdetreningen som skal til i sjakk. S dette br vre brebjelken for Carlsen fortsatt. Men av og til m en ned i kjelleren og gjre noe hardt arbeid - for komme i land. Slik er det bare.

Hver gang jeg skriver en blogg vet jeg f.eks. at det er mye lystbetont skriving som eventuelt gjr bloggen lesverdig. Men at det ogs er mye hardt arbeid bak siden fakta m sjekkes, ting p formateres osv. Alt er ikke en lek om en vil ha et godt sluttresultat og det tror jeg gjelder det meste.

jakke

23.06.2017 kl.22:05

Dette er jeg helt enig i.

Det jeg reagerer p er at det kan virke som om mange mener at det skalt harde arbeidet brer noen mystiske frukter som en leken tilnrming ikke gjr. Det du beskriver er mer formalia, og det er sikkert snn at sjakkarbeid p hyt niv ogs inneholder det (pningsforberedelser, terping av sluttspillteknikk osv). Men la oss ikke forveksle kjedelig med hardt. Lystbetont arbeid kan vre knallhardt, ofte den hardeste innsatsen. Men det kjennes bare ikke slik.

Sven

23.06.2017 kl.22:23

Nr jeg skrev at arbeid adler mannen - s er det en klisje som er s slitt at det ligger en sannhet bak utsagnet. Mange ting i sjakk tror jeg er umulig f 100% p plass uten det harde, systematiske arbeidet som er preget mer av skjema og plikt enn av frihet og lyst. Selvsagt tenker jeg da hovedsaklig p pningsspillet og forberedelser.

Ellers er vi helt p blgelengde her.

jakke

23.06.2017 kl.22:44

Absolutt. Det er jo ellers fascinerende hvordan spillerne i toppen har kommet dit ad ulike veier. Magnus, Hikaru, Fabiano, Sergej.

Bet meg merke i et intervju med Aronian i Stavanger (tv2), han ble spurt om hvor mange timer sjakk han trente i lpet av en uke. Husker ikke eksakt (var det 5?). Jeg kvapp i alle fall, det var sjokkerende lite. En utlegning om forberedelser og kreativitet fulgte. Det ga mening.

Sven

23.06.2017 kl.22:57

jakke,

Aronian sa 10 timer per uke. Jeg kvakk ogs fordi det ikke holder vann. Ingen i verdenseliten trener s lite i snitt. Jeg tror snarere han har lyst fremst som kul enn fremst som helt rlig ;-)

jakke

23.06.2017 kl.23:08

Ti var det ja. Og den tanken slo meg ogs. Men forklaringen ga mening. Tipper det var litt sant og litt jug. Snn er det ofte.

FP

24.06.2017 kl.09:40

Tikjemper Daley Thompson trente tre kter p julaften fordi han regnet med at konkurrentene da tok fri. Norsk koseleking er pne pakker stappe i seg ekstra ribbe.

Mags har selvsagt brukt masse timer p sjakk i livet i sin lystbetonte variant, og dette har ftt ham til topps. Poenget mitt er at han kanskje m ta nye grep som for ham innebrer en ny mte jobbe p, feks i pningsarbeidet.

Mags var Barcelona anno noen r siden. Ved hjelp av intelligente spillerkjp og taktiske disposisjoner er andre n like gode. N kreves det noe nytt for vre foran ulveflokken som biter ham fra siden.

Avslutter med gjre Shorts ord til mine: mate ends the game!

Kloke ord til ettertanke...

Sven

24.06.2017 kl.10:28

En ting er i hvert fall sikkert. Uten hardt arbeid ville en rekke sportspersonligheter opp gjennom historien aldri sltt ut i full blomst - s langt p veien flger jeg deg.

Jeg har ogs lagt merke til at Simen Agdestein vil at alt skal bli en lek. Hvis det blir slik tror jeg vi bare skummer flten av de strste talentene, de som har hardt arbeid som sitt strste talent vinner ikke frem i en slik verden. Det har alltid forundret meg at mange mener det er noe finere over det vinne basert p talentet sitt, enn vinne gjennom hardt arbeid. For slik er det ikke ndvendigvis i min verden.

FP

24.06.2017 kl.10:43

Jeg tror uansett ikke det er store grep som m gjres.

n rsaksfaktor er det kanskje likevel ikke s lett gjre noe med. Hvis tankene begynner svirre mer og mer p ting utenfor sjakken, dvs damer, kjrleik, liv og dd, norske kommunesammenslinger etc. , noe som er et sunnhetstegn!, kan han kanskje miste 3 prosent konsentrasjon og fokus, og mer skal ikke til i toppen. Jeg snakker ikke konkret om den siste dama, men mer om at sjakkspilleren Magnus skal harmoniseres med mennesket Magnus. Og det er en kurs Magnus m stake ut selv.

Dette har jo vrt et tema p bloggen tidligere.

Sven

24.06.2017 kl.10:51

Nettopp - liten tue kan velte stort lass.

Det som gjorde Magnus god en gang er nok det han m ske tilbake til i en eller annen valr. Men kanskje er det denne gang litt mere som m endres enn sist han hadde problemer. Mageflelsen sier meg det.

Skriv en ny kommentar

Sjakkfantomet

Sjakkfantomet

48, Troms

Sven Wislff Nilssen - Visejuniornorgesmester i brettsjakk 1989. Norgesmester i postsjakk 1995. To ganger deltaker i eliteklassen bde i brettsjakk og postsjakk. I dag, avdanket sjakkspiller med fortsatt lidenskap for spillet. Kontaktadresse: sjakkfantomet[a]gmail.com

Sk hos Sjakkfantomet:

only search Sjakkfantomet

free counters

2700chess.com for more details and full list

Daily chess puzzle

Kategorier

Arkiv

hits