Bokanmeldelse av Norske Sjakktrekk - Norges Sjakkforbund 100 år, 1914-2014

Øystein Brekke har skrevet en drivende god bok om norsk sjakkhistorie.

Boka "Norske Sjakktrekk - Norges Sjakkforbund 100 år" er på godt over 300 sider og ruver allerede i norsk sjakklitteratur med både sitt volum og sitt gode innhold. Forfatter Øystein Brekke har fått boka til formelig å dampe over av norsk sjakks organiserte liv de 100 siste årene, hvordan ulike turneringer og mesterskap har blitt til og gjennomført og samtidig har han funnet frem til en lang rekke anekdoter, portretter, sjakkpartier og mange store og små fotografier som spriter opp teksten til en helhet Brekke og vi kan være fornøyd med. Dette er en meget spennende bok å lese for ettertiden, og det er en bok for alle de som virkelig elsker sjakk for det sjakken virkelig er - og da snakker jeg spesielt om norsk sjakk før Magnus Carlsens tidsregning.

Boka starter opp med et forord der forfatteren setter dagens sjakk inn i en større kontekst som viser at norsk sjakk gjennom 100 år har hatt sine blomstringsperioder, sine nedgangstider og innimellom mere normaliserte perioder - noe som en kan forvente. Den legger også stor vekt på Magnus sin betydning de siste årene, men heldigvis legges det ikke for stor vekt på akkurat Magnus Carlsen sine bravader i denne boka hverken først eller sist. Norsk sjakk er som kjent så mye, mye mer enn bare Magnus. Så nedtoningen av Magnus sin rolle støtter jeg fullt ut, og det er da også en av styrkene til boka. Den er allemannseie og fremhever enkeltpersoner, men også klubber og store og små begivenheter. Allikevel er den høyst subjektiv og her er det mange store sjakknavn jeg kunne tenkt meg å lese mer om, men slik vil det alltid være når en må forholde seg til 300 sider.

En annen styrke er Brekke sin smittende entusiasme. Den er der i nesten alt Brekke skriver, og da får det heller være at vi enkelte steder skjønner at han tar munnen for full, og hevder ting han neppe kan vite helt sikkert, i ekstasens navn. Dette er nemlig ikke en faktabok om norsk sjakk gjennom 100 år. Det er mer en reise gjennom norsk sjakk de siste 100 årene sett med øynene, og med forståelsen, til Øystein Brekke som har opplevd veldig mye av det og som har en folkelig og ikke en elitistisk tilnærming til sjakken. I tillegg har Brekke selvsagt lest seg opp på mye av det han ikke har fått med seg og det er få, om enn noen andre, som kunne skrevet denne boka, og gjort disse krumspringene som Brekke har gjort - og kommet helskinnet fra det. Det gjør Øystein Brekke og det er derfor blitt til en herlig bok som han har skrevet for sjakkforbundet, for norske sjakkinteresserte og altså for slike som deg og meg. Kan anbefales varmt!

Dette er nemlig blitt en bok som du ønsker å eie, og ha i bokhylla di, rett og slett fordi den inneholder så mange gode små fortellinger, så mye historisk fakta-stoff og så mye viktig detektivarbeid og sjakkarkeologiske dypdykk at bare en dedikert sjakkelsker kan ha gjort arbeidet med å samle alt sammen. Brekke øser opp på tallerkenen i denne boka og vi tar villig i mot en tallerken til. Noen måtte gjøre den skitne jobben det må ha vært å skrive en slik bok, og ingen kunne gjort det bedre enn nettopp Brekke - først og fremst fordi han gjennom en mannsalder har hatt et brennende engasjement for sjakken og roller som har gitt han innsyn i ting få andre har hatt mulighet til å sette seg inn i.

Etter forordet kommer så en takk til de som har hjulpet til - så får vi en gjennomgang av sjakken fra middelalderen til den første sjakklubben ble stiftet - sånn i grove trekk, for «vår tidsregning» fra ca. 1860 kan begynne. Boka kan således leses fra perm til perm, selv om jeg har valgt å bla frem og tilbake, og lese den stykkevis og delt. Den kan nemlig også brukes som et slags oppslagsverk, der du leser deg opp på spesielle ting, en spesiell tid eller på noe som rett og slett interesserer deg der og da. Som en ofte gjør med en perm med tegneserier. Dette er nemlig eventyrlig godt stoff for norsk sjakk og kildene virker nesten utømmelige.

Forfatteren og sjakkmannen Øystein Brekke i Tromsø i 2009

Boka sin største svakhet, sett fra mitt ståsted, er at den ikke har en egentlig innholds-fortegnelse. Den har kun en oversikt over kapitelene som utgjør boka. Dette er dessverre en stor svakhet da visse "søkeordene" ville vært artig å ha for å forenkle arbeidet med å finne frem i den. På den annen side er boka bygget opp kronologisk, den er generelt oversiktlig (til å være skrevet av Brekke!), og det er absolutt mulig å finne det en leter etter om en har et snev av tålmodighet i seg. Det har ikke alltid jeg og en innholdsfortegnelse ville derfor vært gull.

Norges Sjakkforbund ble stiftet i 1914 - akkurat 100 år før sjakk-OL i Tromsø - noe som selvsagt ikke er noen tilfeldighet da dette var en slags måte å markere jubileet utad på. Andre kapittel i boka tar for seg perioden 1860-1890, og så går det slag i slag etter at første sjakklubb er stiftet. Da får vi typisk nok 5-års spenn i hvert kapittel frem til 1950. Fra 1950 - 1990 velger forfatteren å skrive med 10-års spenn, men med større dybde, og dermed flere antall sider per kapittel. Dette fungerer brillefint og boka avsluttes med "Endelig eliteserie og veien til Tromsø 2007-2014" som har blitt et av mange svært spennende kapitler å lese. Allikevel vil jeg si at bokas tyngde, og dermed bokas styrke, er det historiske stoffet og alt som står skrevet fra rundt år 1900 til ca. 1990 som er rikt illustrert med bilder og en del partier. Det er i hvert fall det mest spennende perioden for meg, men dette har utvilsomt noe med alder å gjøre også, og noe med når en kom inn i det organiserte sjakklivet selv. Altså når en database ble grunnlagt og hvilken ballast en har med seg. Etter 1990 kan en jo finne mye som er mer utdypet i blant annet norsk sjakkblad - og etter 1997 finnes det faktisk mye sjakkstoff på nettet. Allikevel blir det på ingen måte det samme som å lese Brekke som har gjort et formidabelt og viktig arbeid med denne boka.

Dette er boka der du kan lese om det Aage Vestøl angret på resten av livet - nemlig at han ikke tok seg fri et år fra skolen for å dyrke sjakken og reise til Argentina for å spille for Norge under sjakk-OL i 1939. Du kan lese om den fantastiske radiosjakklandskampen mellom Norge og Danmark i 1947 og du kan lese om Mikhail Botvinnik og Salo Flohr sitt Norgesbesøk i 1962, og ikke minst om Paul Svedenborg sine bravader i Norgesmesterskapene i 1966 og 1967. Men dette er selvsagt bare et lite utvalg - du kan også lese om mye annet, så mye at det ikke rommer en kort anmeldelse å skape et rettferdig relieff av innholdet i boka. Men som du forstår så får du et innblikk i alt fra Svein Johannessen og Arne Zwaig til Arnold Eikrem og Knut Bøckman og til Øystein Brekke og Hans Olav Lahlum ved å lese denne boka. Du får selvsagt vite ting om Magnus Carlsen du neppe viste fra før, men først og fremst er det alt det andre innen norsk sjakk som boka omhandler. Klubbene, de store spillerne, organisatorene, skribentene, problem-kunstnerne m.fl. På slutten av boka gis det også tabeller over hederstegn, æresmedlemmer, presidenter, norske tittelholdere, landsturneringer, norgesmestre, NMU-historikk, seriesjakk og mye mer. Denne boka rommer altså utrolig mye og er en stor ressurs bok for alle som elsker norsk sjakk eller for de som vil ha en god sjakkquiz å servere sine venner.

Selv om boka ikke er en sjakkbok i tradisjonell forstand inneholder den totalt 67 norske sjakkpartier som er særs enkelt kommentert, men som ofte er morsomme å se likevel. Mange av disse partiene er perler i norsk sjakkhistorie, men de fleste er mer ukjente, for meg i hvert fall, og mange av dem er lærerike å studere den dag i dag. Først og fremst er det sjakkelskeren i meg som får en hang til å spille gjennom partier fra en annen tid, men det skaper også en større forståelse for hvordan sjakken har utviklet seg å kjenne til partier fra en annen tid. Personlig synes jeg Brekke godt kunne hatt noen flere partier med, for å favne noe videre. Et hundrede sjakk-partier gjennom 100 år hadde for eksempel vært en fin greie.

Når Brekke taler lytter selv Simen Agdestein...

Forfatteren Øystein Brekke er først og fremst en sjakkhistoriker og en historieforteller i denne boka. Han er regnet som Norges ledende sjakkhistoriker i vår tid og han har utgitt en rekke bøker opp gjennom årene av det som nok er av litt ulik kvalitet alt ettersom det som er lagt inn i prosjektet. Mine tre favoritter er likevel høyst lesverdige - det er Sjakkens Holmenkollen (som han har skrevet sammen med Thor Geir Harestad i 1997), Nordisk Sjakk i 100 år fra 1999 og nå også Norske Sjakktrekk fra 2014. Øystein har i tillegg hatt en lang rekke roller og tillitsverv i norsk sjakk der han har vært altmuligmann, turneringsleder, generalsekretær for NSF og NSFU, redaktør av Norsk Sjakkblad og mye, mye mer. Jeg husker godt mitt første formelle møte med Øystein. Det var på Gjøvik sentralbanestasjon i 1989 og han var like pratesalig den gang som nå - og når Øystein har noe på hjertet har du bare et valg - du må lytte. Da er det godt å melde at denne boka er det verdt "å lytte til" - god fornøyelse!

Terningkast 6, Sven Wisløff Nilssen, Tromsø 23.12-2016.

* * * * * *

Sjakkfantomet ønsker alle sine lesere en riktig god jul!