Sjakk-VM 2016: VM-matchen eksploderte med Karjakinseier


Magnus virket bekymret under partiet og direkte motløs og forbannet mot slutten...
Foto: World Chess by AGON  |  De offisielle hjemmesidene

Så ble bomben detonert og Magnus gikk opp i røyk. Selv etter partiet var han så overopphetet på etter tapet at Magnus Carlsen rett og slett gikk rett forbi alle pressefolkene han hadde intervju-avtaler med i foajeen utenfor spillelokalet - og han gikk fra pressekonferansen før mikrofonene ble satt på! En liten skandale i seg selv spør du meg. Særlig siden begge spillere er tjent med et godt forhold til media, og de er tjent med at sjakken når ut til folket. Dette var den første seieren i matchen og endelig hadde media noe å skrive om - da burde selvsagt Magnus være der. En kan ikke bare droppe alle presseavtaler og storme ut av lokalet i sinne som en liten gutt på 7 år som nettopp ikke fikk det akkurat som han ville.

Dette vil også koste Magnus dyrt om FIDE, og arrangøren i New York, våger og velger å håndheve avtalen Magnus har skrevet under på etter boka. Der står det nemlig ettertrykkelig svart på hvitt at spillerne blir gitt en bot på 5% av premiefondet til FIDE, og 5% av premiefondet til arrangøren - altså en anselig sum penger om Magnus vinner matchen - dersom en ikke møter opp på slike ting. Det er rett og slett litt pinlig av Magnus spør du meg - men det er også forståelig da Magnus sine nerver må ha vært både frynsete og påtrengende etter et langt parti som hele tiden kunne slå begge veier, men der Karjakin satt i førersetet det meste av veien. Det er påstått fra flere hold at Magnus ventet et par minutter på at pressekonferansen skulle starte, og at det skal være en unnskyldning for oppførselen hans. Det er det på ingen måte for grunnen til at Magnus ventet var at han brøt avtalene med World Chess, VGTV og NRK om intervjuer, mens Karjakin vennlig lot seg intervjue av dem alle, noe som var kontraktfestet fra dem begge to. Selvsagt måtte Magnus vente om han brøt alle avtaler og stormet rett på pressekonferansen - så enkelt er det.

Jeg er likevel litt optimistisk på Magnus sine vegne i den videre matchen over det faktumet at han ble så sint! Det skal svi å være i faresonen for å miste sin VM-tittel og Magnus kjenner nå virkelig tapet på kroppen sin. Jeg har tidligere skrevet at jeg ble litt overrasket over en del ting i starten av denne matchen der Magnus virket så veldig ovenpå og treneren hans Peter Heine Nielsen sågar uttalte til media at Magnus strengt tatt ikke trengte en trener? Det er kanskje sant, men ikke tenk det og ikke si det høyt! Det var strengt tatt ikke det jeg trengte å høre får en viktig match mot Russland store sønn Karjakin som en vet verdsetter sine trenere høyt.

Det Magnus nå gjennomgår av følelser i natt og i morgen når det er fridag og i en ny natt - se det vil avgjøre resten av matchen! Sann mine ord. Magnus vil gjennomgå en reise i følelser, sinnsbevegelser og tanker av alle slag der han må kjenne på både frykten sin - for å miste VM-tittelen - og på ønsket sitt om å beholde en slik tittel! Det som gjør meg mest redd er Magnus sine tidligere påstander om at VM-tittelen ikke betyr så mye!? At posisjonen som verdensener betyr mer. Er det en følelse som sitter så dypt i han som en kan tro, så tror jeg ikke han henter dette inn. Her må nemlig Magnus ned i grunnfjellet sitt og hente ut de siste ressursene han har og levere varene om dette skal gå. Er det derimot tomme ord - så tror jeg vi fortsatt vil ha en norsk verdensmester. Hvorfor? Nettopp fordi Magnus må vinne en indre kamp mot demonene sine før neste matchparti. Det er fortsatt tid igjen - men han må samle, og han må trolig fortsette å la kverna male og tro på eget spill og egne ferdigheter. Da kan han enda lykkes selv om Karjakin nå er klar favoritt i matchen etter mye imponerende forsvarsspill - og en matchledelse som kan bli hard å innhente. Derfor ble jeg optimistisk av å se Magnus sint. Jeg håper det varer en stund, at han så får samlet seg, og at han kommer styrket tilbake!

Det er nemlig nå vi får sjansen til å se hva Magnus er laget av! Er han den største gjennom tidene? Da kommer han gjennom dette med to bein plantet godt på jorda, og han vil da ha VM-tittelen i behold når matchen er over. En god tilnærming for å klare dette er å tenke som de store mestre har gjort før han. Ja, for Lasker, Botvinnik, Kasparov, Kramnik og Anand visste alle hva det ville si å måtte forsvare en VM-tittel med nebb og klør etter å ha stått på randen av stupet. Ja, en lurer nesten på om Caissa grep inn i disse matchene og at kongerekka står skrevet i stjernene.  Men en annen tanke slår meg også. Dette var kanskje det VM-matchen trengte. En vet aldri. At Magnus fikk kniven på strupen før det var for sent, og mens han enda har fire partier å gå på, slik at han kan avgjøre det selv. Uansett vil interessen for VM-matchen nå ta seg opp og vi kan håpe at den når mainstream media i USA på en mer intens måte enn hittil. Her er det nemlig David som leder mot Goliat! 

Jeg minner likevel om at den store Emanuel Lasker - den andre verdensmesteren i sjakk - i 1910 var ute i en match mot Schlehter over 10 partier som sto 5-4 før niende og siste matchparti - og det til Schlechter! Lasker hadde fordelen av å beholde VM-tittelen med uavgjort den gang, og klarte de brasene etter å ha vunnet det siste partiet med hvit i et av de mest dramatiske partiene i VM-historien. Av og til føler en at skjebnen rår - at det sto skrevet i stjernene at Lasker skulle vinne i 1910 og det som måtte skje bare skjedde og det skjedde. Botvinnik hadde i 1951 kniven på strupen mot Bronstein og måtte vinne 1.5 - 0.5 på slutten da to partier gjensto. Det klarte han med en parti-seier i det 23. matchpartiet med hvit, og så vant han VM-tittelen med uavgjort i siste matchpartiet, og det ble 12-12 i matchen. Slik var det da, mesteren satt på tronen ved uavgjort. Enda mer spennende ble det for Kasparov mot Karpov i Sevilla i 1987 der Kasparov angivelig satt oppe halve natta og spilte kort før sisterunden! Han kastet alle forberedelser på bålet og spilte etter eget hode i det skjebnesvangre 24. matchpartiet der Kasparov med hvit måtte vinne - og vant! Dette ble også et langt og spennende parti og historien gjentok seg da det ble uavgjort akkurat som i matchen for Lasker i 1910 - og også Kasparov beholdt altså VM-tittelen sin ved denne korsveien.

Kramnik på sin side hadde en vanvittig match mot Peter Leko - ja, remiskongen Peter Leko, der Kramnik lå under før det 14. matchpartiet og med hvit måtte han redde seg ved å vinne! Kramnik spilte 1.e4!? - satset friskt og ble rikelig belønnet i en Caro Kann da forsvaret til remiskongen Peter Leko ble brutt ned. Dette partiet er litt av gullet i sjakkhistorien, og de sanne mestrene vet å prestere under press. Jeg minner også om at Anand vant med de svarte brikkene i siste partiet i matchen mot Topalov der Topalov ikke ønsket remis og omspill. Dette var også en tett og spennende match i 2010 og to år senere fikk Anand en ny, tett og spennende, match der han faktisk lå under mot Boris Gelfand etter fem partier - men kom tilbake. Skal vi tro sjakkhistorien så er hvit fargen å gjøre det med og sterkt, men også rolig og solid spill, der utfordreren rekker å kjenne på nervene er den rette resepten, eller i hvert fall en av flere mulige. Kramnik og Lasker gikk egentlig etter strupen på sine motstandere de, men Kasparovs sin strategi mot Karpov i 1987 står seg som en gullstandard i slike situasjoner, da det gir lengre taulengde og mer nerver til den som rir en ledelse. Så vil tiden vise om Karjakin eller Magnus sine nerver varer lengst. Karjakin virker nemlig meget robust!

Så vi velger å se lyst på det. Magnus er gitt en gylden sjanse til å vise hva han er laget av. Vise om han er den største eller ei. Innsatsen går opp hele veien, og presset var ikke noe mindre på Kasparov i 1987 må du vite. Allikevel er dette noe vi ikke forbinder med Magnus da han vant de to første matchene mot Anand relativt enkelt. Det virket kanskje spennende på TV, men matchen i 2013 vant han så suverent at de to siste partiene aldri ble spilt! Matchen i 2014 var kun på 11 partier, så Magnus har aldri spilt et 12. parti der alt sto på spill slik alle de store mestre har gjort før han. Hvis Magnus taper et slikt vil han bli husket for å slå en aldrende Anand, men for å tape når han møtte sin egen generasjon. Han vil likevel ha sjansen til å slå tilbake slik Botvinnik gjorde det, det skal vi huske. Den aller største mesteren Kasparov vant for øvrig sine VM-matcher mot den beste i generasjonen over seg, han vant mot de beste i den samme generasjon som han selv, og han vant mot generasjonen under seg! Veien er fortsatt lang og brokete for Magnus om han skal slå Kasparov sin rekord på seks tittelforsvar - og første hinder på veien heter altså Karjakin.

Jeg undrer meg på om årsaken til at Karjakin er så tøff i pysjamas - altså hverdags tøff for tiden - er at han virkelig tror på skjebnen så naivt og blåøyd at han allerede «vet» at han blir verdensmester i sjakk slik han sier. Jeg tror han tror akkurat det - og slik kan hjelpe en psykologisk over kneika når det røyner på for en er så sikker. Derfor tror jeg Karjakin er laget av stein i fortsettelsen, men selv stein kan sprekke om kraften den utsettes for er stor nok og da tenker jeg på psykologien i matchen som er med Karjakin i øyeblikket. Husk det!

Magnus har enda tid, og kverna til Magnus kan male opp stein og gjøre dem om til grus, og i hvert fall har jeg enda klokkertro på Magnus. Får jeg over 3 i odds på Magnus når 4 partier gjenstår - så vil jeg sette noen laken på vår helt. Riktignok setter jeg ikke inn flerfoldige tusen på et slikt veddemål - man er da ingen gambler, men en god venn av meg har gjort nettopp det - han har attpåtil satt mer enn en månedslønn på forsvarskjempen Karjakin og ikke på Magnus! Og det når Karjakin sto til over 5 i odds! Skjønn det den som kan. Helt der er altså ikke jeg, og jeg fortsatt både håper og tror på Magnus. Da krysser vi fingre for fortsettelsen, håper at Magnus er i godt slag på tirsdag - og at han da får bygget opp nok selvtillit før det 9. matchpartiet på onsdag. Det trenger han.

Det 8. matchpartiet ble spennende da Magnus stilte seg opp med en semivariant av Colle-oppstillingen, som egentlig er en Zuckertort-oppstilling som normalt oppstår etter 1.Sf3, der han tilsynelatende kom fint ut av åpningsspillet nok en gang. Sjanser til begge parter, men hvit hadde et ørlite posisjonelt pluss. Men så begynte Magnus å rote ved å trekke brikker ned på førsteraden. Allerede 17.De1?! ga meg en dårlig følelse. Det minnet meg først og fremst om det litt klumsete 11.Dd2? som Magnus spilte mot Anish Giri i Tata Steel 2011 da han tapte et forferdelig parti mot den nederlandske jyplingen. Giri har som kjent 14 remiser en seier og et tap mot Magnus og kanskje har Karjakin lært noe av Giri i kampen mot Magnus. Vår tålmodig - patience is the force!

Etter sitt uheldige 17.De1?! kunne Karjakin fått angrepssjanser, men han skygget unna da han regnet feil i en kritisk variant da han trodde 19...Dg5! var dårlig på grunn av 20.Sd6? - noe som ikke var mulig. I fortsettelsen presset Magnus så på seier, men fikk intet fra oven eller fra Karjakin. Ikke en tomme engang, spør du meg. Beinhardt forsvarsspill fra den russiske mesteren, og utfordreren, og da Magnus først ødela den fine bonde-strukturen sin frivillig for å få brikkeaktivitet, gikk han på rov og spilte på kongeangrep i stedet for å ta to lette offiserer for tårn og bonde for å klare remis. Da ble det spennende. Meget spennende! Enda mer spennende ble det da Magnus ofret bonde nr. 2, som var en ren gambling i tidsnøden der han ikke hadde kontroll på variantene. Karjakin sa takk, men klarte så ikke å ri av stormen til Magnus med presist spill i fortsettelsen og det ble igjen veldig spennende. Hvem ville vinne? Dette var rundt tidskontrollen ved trekk 40, og flere kommentatorer påsto faktisk at Magnus spilte videre på vinst, og at De8+ Df8 Dg6+ Dg7 De8+ ga remis ved trekk gjentakelse, men så enkelt var det ikke, og Karjakin viste på pressekonferansen at han hadde planlagt Kh8! etter den andre sjakken på g6 for deretter å presse frem a-bonden og dette var farlig for hvit. Vi ville altså fortsatt hatt et parti der Magnus ble presset i den varianten.

Etter Magnus sitt 17.De1!? ble jeg bekymret over Magnus sin dagsform da det er noe passivt med dette trekket, som ikke kler Magnus og som han ikke spiller når toppformen sitter. Men da han begynte å spille trekk som 35...c5?, så føltes det som om verdensmesteren vår var fullstendig på tilt i dag. Og tilt ble - altså en rekke svake, overoptimistiske trekk, som Magnus normalt ikke gjør. Magnus må være meget frustrert over alle remisene og dette kan faktisk være et vendepunkt i karrieren hans om han ikke finner ny styrke, samler seg og spiller hjem VM-tittelen nå. Jeg tror og håper på det - men pendelen har snudd og den er nå helt klart på Karjakins side objektivt sett. Det ble klart da russeren med flott spill, spilte hjem a-bonden og satte Magnus på en uløselig prøve på slutten av partiet. Flott spill og kudos til Karjakin! Da gleder vi oss til onsdags kveld kl. 20 norsk tid - da er det klart for et nytt spennende parti i denne thrilleren!

Til slutt tør jeg minne om Kasparov vs. Anand, 1995? Åtte innledende remiser, så en seier for utfordreren Anand og så slapp Kasparov bikkjene løs på Vishy! Ingen nåde mer - I say no more! Vær beredt!

Her er det spennende 8. matchpartiet med Sjakkfantomets kommentarer:

 

Her er steder du kan følge med på 9. matchparti, onsdag 23. november 2016:

Den offisielle hjemmesiden med dekning der Judit Polgar er toastmaster

Chessbomb med analyse av Stockfish

Chess 24 med analyse av Stockfish og kommentarer og analyser ved blant annet GM Svidler & GM Gustafsen

Den norske superdatamaskinen Sesse som opererer Stockfish på tunge dybder

Internet Chess Club som har en lang rekke stormestre som skal kommentere

Chess.com gjør det enkelt og gratis

NRK direktesender VM gjennom hele mesterskapet med Torstein Bae & Co

VGTV har Mads Andersen, Simen Agdestein og Jon Ludvig Hammer med på teamet

TV2 sin bloggdekning med GM Aryan Tari

Mobildekning med bare brett og brikker

35 kommentarer

Bjarne

22.11.2016 kl.08:34

Det første tapsforsøk kom i tidsnød og i en stilling der han hadde presset. Forståelig. Det andre var to svake trekk og så miss i å finne eneste trekk med mye tid og raskt spill i en åpenbart vanskelig stilling. For meg uforståelig at Magnus gjør 3 svake trekk i løpet av fem trekk med raskt spill. Det er vel en Magnus med dårlig balanse og vurdering.

Imponerende av Karjakin å spille så godt etter å nettopp ha satt bort vinsten.

Magnus burde stilt til pressekonferanse fordi det er kontraktsfestet. Espen Agdestein kunne forhandlet bort at taperen må steke i sitt eget fett rett etter kampslutt. Vinneren er uansett den som bør få oppmerksomhet.

jon

22.11.2016 kl.09:19

Dette var noe matchen virkelig trengte, ett ettall og en null. Håper at det var noe også Carlsen i en viss forstand trengte, selv om han fikk smultringen.

jon

22.11.2016 kl.10:04

vil gjerne dele med dere denne kommentaren fra chess24:

Thanks Magnus for providing all the excitement in this championship, even if it means risking everything.

I hope he ultimately gets rewarded for his fighting spirit.

Sjakkfantomet

22.11.2016 kl.10:24

Bjarne,

Jeg må innrømme at c5 ble mest uforståelig for meg da det alltid er farlig å spille så skarpt med lite tid på klokka og uten å ha vurdert det skikkelig. En gamling der og det er enda godt han tapte partiet på briljant spill av Karjakin i sluttspillet - ellers hadde det sett litt pinlig ut.

Jon,

Jeg er ikke enig i kommentaren på chess24, Karjakin gjør det han kan for å vinne matchen og noe annet ville vært dum. Det deles ikke ut karakterbok for partiene og kåres ingen moralsk vinner. Her er det blodig alvor.

jon

22.11.2016 kl.10:32

Moralen er da viktig nok den, som det fremgår av din omtale av Carlsens pressekonferanseflukt...

Sjakkfantomet

22.11.2016 kl.10:45

På en måte - den at sjakken ikke gror videre om det ikke kjempes. Men Karjakin har fightet som en helt og de som klager skjønner ikke helt greia vil jeg si. Karjakin spiller den formen for sjakk som russerne tror gir best avkastning akkurat mot Magnus og det blir faktisk severdige partier av slikt også. Sjakken kunne vært mye mer traurig enn dette og Carlsen selv har jo bidratt til det kjedeligste partiet av de alle. Gajewski-gambiten...

Frank Henriksen

22.11.2016 kl.12:52

Sven! Ja ja ja ja? Not a singel game!! Som halve sjakkverdnen twittret om! Det holdt ikke stikk? Vi får bare håpe på Magnus evne til bestandig å komme tilbake etter et tap! Å velge Colle I en slik match å attpåtil Suckertort varianten står for meg helt ufortåelig? Barnesjakk? Vel kanskje litt drøyt? Men en åpning som aldri e spilt i VM sammenheng og nesten aldri på stormester basis? E vel å gamble dramatisk! På klubbnivå e vel åpningen grei nok! Men i Carlsens hender kan vel alt spilles! Når man ser på Karjakin sitt svar å spille mot nettopp Colle så valgte han etter min mening en grei linje eller variant! Selv om jeg ville ha foretrukket en oppstilling med fianchetto av svartfeltløperen og en motstøt med - e5! Etter først å ha spilt d6! Som vel e det mest vanlige! Forøvrig er boka Move by Move med nettopp Colle en glimrende bok om man vil studere dette systemet grundigere! Nu som dette e spilt i en VM match vil vel Colle komme på mote igjen! Ja så e det nok en gang på tide å benke seg ned i morgen kveld å avvente neste parti i den her thrilleren! Håper Caissa vil smile til vår mann!

Sven

22.11.2016 kl.13:00

Vi får håpe at Caissa smiler til vår mann, Frank. Om enn ikke med svart i neste parti - så i et av de to hvitpartiene som er igjen. Magnus bør nok kverne videre, han har fått opp en rekke gode stillinger og det han må jobbe med er å komme i bobla si slik at han presisjonen kommer opp.

Leif Sørensen

22.11.2016 kl.13:24

Enig med fantomet. Ved siden av er det dårlig og ikke vise respekt for vinneren. Kanskje Magnus må møte motgang i livet. Ting går kanskje for lett. Karjakin har et godt utgangspunkt nå fordi han er en mester i å forsvare seg. Det kan bety flere remiser. Hvis Karjakin blir verdensmester må det være bra for Magnus å spille kvalifiseringsrunder for å komme tilbake til vm bordet. Det kan bety mere for sjakken og hans utvikling.

Men hvor er manageren oppe i alt dette. Det må jo være støtteapparatet som får Magnus til å oppføre seg og følge reglene. Håper jo selvsagt at motgangen nå fører til bra spill.

Sven

22.11.2016 kl.13:29

Håper vi får en virkelig spennende match mot slutten og det skal ikke være lett å spille 4 remiser på stripe mot Magnus Carlsen. Smak på det: "Fire remiser på stripe mot verdensmesteren." Høres ikke lett ut!

YH

22.11.2016 kl.15:13

Tankene går til VM 1927.

Samme år ble det spilt en kandidatturnering med seks deltagere i New York, hvor verdensmesteren Capablanca selv var en av de seks.

Det ble spilt firedobbelt Berger, og Capablanca vant med 14 pt., hele 2.5 pt. foran Aljechin, som tok andreplass med 11.5 pt.

Dermed ble Aljechin utfordrer.

Enevoldsen skriver bl.a. om VM-matchen:

?Capablanca var sejrsikker, og de fleste gav ikke Aljechin nogen chance. Navnlig efter New York-turneringen var der ingen tegn i sol og måne på, at der ville komme en ny verdensmester.

...

Capablanca var gennem hele livet kommet let til sine sejre. Enhver, der har set ham spille eller har spillet mot ham, kan bevidne, at han spillede svære partier mod gode mestre, som om han gav en simultanforestilling.

Denne gang kom han ud for en modstander, der ikke kunne behandles på den måde. Motstanden var uvenet hård. Efterhånden som matchen skred frem, og Capa ikke vandt, som han plejede, blev han nok først forundret, men siden rystet. Han var ikke vant til at skulle tage sig sammen og arbejde hårdt. Han var presset og blev usikker. I flere partier lavede han grove fejl eller undladelser.

...

Aljechin vandt 11. og 12. parti. Det første spillede Capablanca rystende usikkert, og i det andet lavede han en regulær gedebukk.

....

Derefter var Capablanca endeligt knækket. Det 33. parti spillede han som hvid til en temmelig mat og farveløs remis. 25 remispartier. Verdensrekord.?

Vi får håpe det ikke går slik denne gang.

Men det er påfallende at Magnus startet med tilnærmet vinst i to partier tidlig i matchen.

Men efterhvert som vinsten har uteblitt, har han nærmest for hver runde gjort stadig større feil, frem til gårsdagens tap.

PS: Jeg er fullstendig klar over at tilfellene er høyst ulike, f.eks. er Karjakins spillestil langt fra Aljechins osv. Men 1927 dukket altså opp i mine tanker.

yh

Henrik

22.11.2016 kl.15:19

Hei, det er et par feil i varianten...

Dg5 Sbd6 Sh4 Sxb7 Sf3 gxf3

Her kan ikke svart spille Txd1 som det står oven, siden Dxd1 og hvit vinner. Riktig fortsettelse er:

Se5 Kh1 Sxf3

Feil nr 2: Det vinner damen ja, men ikke partiet:

Lg2 Sxe1 Txe1 Td3 Sxc5 Txc5 Ld4 Tc8 Sxb6 Td8 Tc5 Dh4 Tec1 e5 Txe5 Txb3 Txa5 og det spørs om svart kan holde dette.

Sven

22.11.2016 kl.18:25

Hei YH,

Takker for ditt innspill og ditt bidrag i kommentarfeltet.

Henrik,

Jeg kan ikke se at det er feil i analysene der du angir det:

I varianten: 19... Dg5! 20. Sbd6 Sh4!! 21. Sxb7 Sf3+ 22. gxf3 Txd1 kan svart ikke spille 23. Dxd1?? som du angir på grunn av 23...Sxe3+! 24. Kh1 Sxd1 og vinner.

Det du påstår er feil nr. 2 - min påstand om at svart vinner når han vinner damen er jeg også sterkt uenig i. Jeg har studert stillingen betydelig mye dypere enn en de variantene jeg gir på bloggen her, men et sted må jeg skåne leseren fra å få servert for mye varianter - så ting klippes bort etter at konklusjoner fattes.

Men her er en variant for deg: 25.Lg2 Txe1 26.Txe1 b5 og i det lange løp vil svart vinne dette. PS: Artig selvmatt-variant med Td3 der, som tillater matt på g2 ser jeg - men ikke så artig at det er verdt å legge ut i kommentarfeltet...

Frank Henriksen

22.11.2016 kl.20:10

Sven!

Hei igjen! Vil bare nevne at boka The 36 games Capablanca lost! Er oversikten over hans tapspartier! Når man tenker på alle turneringene å partiene han spilte i sin i korte glanstid! Kan man jo bare bli utrolig imponert! 36 partier? Ja helt utrolig! At han er en av de største er det vel liten tvil om! Et eksempel til ettertanke er hans gjendrivelse av Frank Marshals berømte variant i spansk som kan være lifsfarlig for den som kommer ut på dypt vann å ikke kjenner teorien? Han gjendrev faktisk varianten ved brettet å knuste Marshal der å da! Dette var stampartiet i denne varianten! Ang. VM matchen mot Alekhine så tror jeg vel ikke at Alekhine var så mye bedere selv om han vant matchen! Capa var en arrogant mann en kvinnebedårer og en gentleman! Som nok så på Alekhine som en han kunne vinne lett mot! Men det som er det intressante her er at Alekhine hele tiden nektet Capa en returmatch?? Veldig dårlig sportsånd vil jeg påstå! Dette niholdt han på livet ut! Var han redd for å bli knust i en eventuell returmatch? Alekhine var også en dårlig taper å en lite vennlig mann! Hans død på et hotelrom i Lisboa i Portugal i 1946 er jo til den dag i dag et mysterium! Det sies jo at han fikk som fortjent for sine nazisympatier under den andre verdenskrig! Og at motstands folk fra ja hvem vet tok hans liv! Capa døde jo i en alder av knapt fult 50 i Manhattan Chessclub av et hjerteinnfarkt mens han satt ved brettet å spilte et useriøst part med venner! Kanske russerne med Putin i ryggen står bak Carlsens ufårståelige syke å dårlige spill I New-York Ja de kan finne på det mest utspekulerte spør du meg! Forgiftet med et eller annet? Det er jo nok av slike episoder fra de folka! Tror det er ugler i mosen her! Carlsen kan ikke bare over natta prestere slike feil som han har gjort? Dette virker vedlg mystisk på meg! Fortsetter dette sånn videre så må noen ta tak! Om Karjakin vinner matchen å bringer VM trofeet tilbake til moder Russland så blir han vel helt av Sovjetunionen det som er igjen av den! Med en masse medaljer å slikt! Ja de karan tar i bruk alle midler får å få Sjakk kronen hjem! Håper bare at Carlsen knuser Karjakin i de siste partiene å beholder VM tittlen sin! Har ikke noe til overs for disse russerne! Stoler ikke på dem!

Praktiker

22.11.2016 kl.21:13

Ikke for å være etterpåklok ,men jeg drar fram hva jeg skrev før matchen: " Å ha et godt team i ryggen med gode forberedelser på ulike måter, er selvsagt viktig, men det er en ting et team ikke helt klarer å forberede en spiller på ; nerver. Psykologi spiller en stor rolle i slike matcher og blir en nervøs kan det gi de utroligste utslag." Svaret ditt gir også deg rett,men det var jo litt mer en helgardering ;"Nerver og psykologi er meget viktig - men vi skal huske på at dette er to robuste karer. Ikke to tilfeldig forbipasserende som er hanket inn fra gata. Disse to spillerne har vært ute en vinterdag før og de vet å holde nervene i sjakk. Allikevel kan mye skje på nervefronten hvis matchen skrider frem og det blir spenning i lufta"

Nå er det jo naturlig at det er mot slutten at nervene melder seg.

Jeg ser at du ikke vil kritisere Karjakin fordi dette er hans måte å prøve å vinne på, den er grei,men det gir ikke mye interessant sjakk. Å bare spille defensivt slik som han har gjort nå, for så å vente på den andres feil er jo fullt lov,men akk så kjedelig. Om eventuellt Karjakin vinner så blir han ikke en verdensmester som vinner mange turneringer med denne stilen, det var han jo ikke før heller sammenlignet med Magnus selv om stilen var noe annerledes.

Så langt har dette vært en dårlig match spillemessig, at man gjør feil er naturlig,,men sett i sammenheng med Karjakins defensive spill er dette sålangt ingen højdare av en match. Og selv om Karjakin kanskje har funnet sin resept for å slå Magnus i match så må det likevel utifra et sjakkmessig syn være lov å si at dette gir kjedelig spill. Spesiellt når Magnus spiller langt flere feil enn normalt, han er ikke i toppform. Sett utifra ett resultatmessig synspunkt så er jo mye av dette Karjakins fortjeneste som gjør Magnus frustrert som i går,men ikke ikke bare hans. For når Carlsen gjør feil mens han har fordel i stillinger han normalt klarer å vinne så må nok også Magnus ta mye av dette på sin kappe.

At Magnus oppførte seg dårlig etter matchen ser jo alle , jeg trenger ikke å gjenta det for 1116. gang (minst).

Må til slutt si at de ulike kommentarene av mange om matchen som i andre kamper som for eksempel i fotball ofte er avhengig av resultatet i siste kamp. Vinner Magnus matchen så kommer nok både jeg og de fleste andre til heller å rose Magnus selv om det ikke har vært så mye ros så langt.

Dessverre må jeg si at jeg tror Karjakin kommer til å vinne matchen fordi jeg kan ikke huske Magnus der han etter 8 runder har spilt under parti for så å heve seg,men jeg kan jo huske feil.. Ja jeg vet turneringer og match ikke er det samme,men vi har jo ikke så mange matcher å sammenligne med. Derfor er jo mitt tips høyst usikkert. På den andre sida så bruker jeg å ta feil i mine vurderinger av Karjakin. Når jeg trodde han kom til å gjøre det har så har han skuffet og det motsatte når jeg ikke trodde han hadde noen sjans til å vinne turneringer.

Selv om jeg ikke er så imponert over spillestilen til Karjakin i denne matchen så jeg likevel trekke fram h5 i går. Han innrømte selv at det var vanskelig, alt annet hadde gitt lik stilling. Og han har jo og spilt en del gode forsvarstrekk,,men hadde Magnus vært i god gammel form så hadde dette likevel ikke vært nok til å lede matchen.

Skulle Magnus tape matchen kommer han nok over det, Skulle han utligne for så å tape i hurtigsjakken så tror jeg nok han blir enda mer skuffa,men vi får vente å se. Kanskje han har noe på lur, det vil jo være rart om han ikke har en forberedt nyhet i en normal åpning der han spiller om fordelen med hvit. Muligheten er jo og at Karjakin kan spille for safe....,men da nytter det ikke med en åpning ala Collle.

Sven

22.11.2016 kl.23:34

Frank,

Selv om Alekhine hadde dårlig sportånd og ikke ga Capablanca en returmatch - der er vi enige - så må vi ikke beskylde Karjakin for noe som helst. Han er da en fin ambassadør for spillet vårt.

Ellers var nok Alekhine veldig redd for Capablanca da sistnevnte hadde plusscore på Dr. Alekhine. Det ble 9 seire mot 7 tap , med 33 remiser for Capa mot Alekhine.

Praktiker,

Takk for langt og godt bidrag om matchen. På et punkt er vi nok veldig uenige. I at Karjakin ikke har spilt angrepssjakk i det hele tatt. Det har han da virkelig gjort! Jeg nevner noen høydepunkter:

I det 4. matchpartiet går han inn i et slags motangrep med aktivt forsvarsspill av ypperste klasse med trekk som 28.f4! (blokade) og 37.h4!? fulgt av 38.Sh3! som er en strålende idé som i praksis holdt partiet.

I det 5. matchpartiet spiller han den fantastiske manøeren Kf8-e8-d8-c8! for å spille g5! med ideen h5 og g4! med angrep. Han ofrer sågar bonde med d4! og gir Magnus et helvetes liv som vår mann såvidt overlevde.

I 8. matchparti ofret han nesten alle kongefløybøndene for å vinne og stormet frem med a-bonden og til slutt kronet han verket med det feberaktige h5!! som var eventyrlig! Bedre spill får du ikke. Kanskje er du litt blendet av Torstein Bae som dessverre påsto at det var Magnus som spilte videre da Bae overså Kh8! i en kritisk variant, men hørte man pressekonferansen med Karjakin hørte man at han så Magnus sitt Sxe6! og at han vurderte egne sjanser som vinnende der allikevel og at han hele veien spilte på vinst i sluttspillet...

Også i det 6. matchpartiet spilte Karjakin på angrep og han innrømmet på pressekonferansen at han etter Sg5!? kunne ha tapt da han ikke hadde sett det viktige Te5! på dette tidspunktet - Karjakin har altså tatt sjanser og jeg mener vi har hatt mange severdige partier.

Dette med forsvarsminister og kun spilt feig sjakk er for meg ubegripelig - tror kanskje du ser VM-matchen på feil sted for Karjakin har grepet sjansene han er gitt en rekke ganger.

Albert

23.11.2016 kl.06:29

Etter ett døgn med hard sports depresjon så er jeg tilbake in full fighting form etter Sjakkfantomets kommentarer. Jeg er enig. Magnus trengte denne!

Jeg har dog tenkt endel på en sak mr Sven: Vi har begge to i mange år fulgt Magnus i turneringer og sett hans frustrasjon når han taper et parti. The Comback Kid er glimrende, men han har dog, slik vi har sett(?) , aldri vært særlig flink til å takle media i motgang. Jeg tror at både du og jeg hadde satt penger på at Magnus kunne vært kapabel til å ikke imøtegå media og avtaler hvis han fikk første tap en "dårlig/uheldig dag"... Jeg er ikke i det hele tatt motstander av hans reaksjon, da jeg mener man MÅ være en dårlig taper og en god vinner for å være best i lengden!

Steinar

23.11.2016 kl.08:52

Kanskje hadde MC trengt en idrettspsykolog etter runde 7. "Være tålmodig, lang tid igjen, starte på 0-0 og ny match" etc. Eller nå? "Tre remiser nå vil gi Karjakin et enormt press."

Sven

23.11.2016 kl.09:30

Albert,

Vi får satse på at Magnus klarer å kanalisere energien dit den hører hjemme - inn i partiene og i sterk konsentrasjon.

Steinar,

Tenker at det ikke er åpenbart hvilken strategi som er best for Magnus i fortsettelsen. Kasparovs "sitte rolig i båten" eller Kramniks "ta skjea i egen hånd" - men i første omgang og i de to første partiene tror jeg mer av det samme er rett medisin.

Twilight Zone

23.11.2016 kl.09:49

Her er det bare å stå på for Magnus!

Hvis jeg skulle gitt noen råd fra mitt heller ignorante ståsted, så må det bli:

Oppsøk lukkede stillingstyper.

Sørg for å få tilstrekkelig med næring underveis i partiene.

Unngå tidsnød.

Mvh Leif

Sven

23.11.2016 kl.10:02

Problemet ved å spille for sedat er at det bruser i blodet til Magnus - jeg tror hele han ønsker å ta skjea i egen hånd og sette skapet på plass. Klarer å roe nervene og være i "normalmodus" er hans vanlige spill mer enn godt nok, men klarer han det?

Åsmund

23.11.2016 kl.15:01

Jeg er ikke enig i at det var så forferdelig at Magnus forlot pressekonferansen. Det er mer pinlig at man har et regelverk som tvinger den som taper partiet til å være til stede. Ex-verdensmester Karpov støtter Magnus. På hans tid stilte begge på pressekonferansene ved remis. Ved seier stilte vinneren og taperen hvis vedkommende var i humør til det. En glimrende ordning spør du meg. At begge to må stille etter matchen er over er derimot ok. Hvor lett tror man egentlig det er å sitte i timesvis med et sjakkparti for så å tape det, og etter det måtte være med på å analysere tapet? I hvilke andre idretter må taperen analysere sitt tap for pressen etterpå? Magnus reagerte ikke som en 7-åring. Hans reaksjon var høyst menneskelig og man burde egentlig ikke moralisere over det. Takk til Sjakkfantomet for en ellers flott gjennomgang av partiet!

Steinar

23.11.2016 kl.15:12

Magnus og hans team har skrevet under på en avtale som inkluderer å stille på pressekonferanse ved tap. Så heller endre i forkant enn å bryte avtalen under matchen.

Thomas

23.11.2016 kl.16:11

Først av alt må jeg berømme Sven for sin balanserte og tilnærmet nøytrale beskrivelse av matchen så langt, hertil hans flotte forsvar og berømmelse av Karjakins spill og opptreden til nå. Det er, om vi liker det her på berget eller ei, faktisk en stor sjakkmester verdig. Dette skal Sven ha all ære for. Det er dessuten en herlig motvekt til sutringa til en del av norsk sjakkmedia som heller søker trøst i andre forklaringsmodeller enn at det er fortjent at Karjakin leder. Jeg gremmes når selv de ypperste sjakkeksperter i perioder nesten konsekvent snakker om Magnus sine sjanser selv om utvikling og stilling i et parti tilsier at han er på gyngende grunn.

Magnus er nå i en klar utfordrerposisjon. En anerkjennelse av dette kan antagelig føre til mindre press og økt årvåkenhet. For Karjakin kan dette virke motsatt. Plutselig er han kun fire partier unna sitt livs store drøm og tanker om dette vil smyge seg inn hos de fleste. Til nå har han imidlertid vært Mr. Cool og fortsetter han slik skal det bli tøft for Magnus. Men kommer det en kollaps, så kan Magnus vinne dette uten omspill. Det er en utgang på matchen som slett ikke vil være sjokkerende. Da kan han for eksempel få teften av blod allerede i kveld/natt og file ned Karjakin i et langt sluttspill i 124 trekk. Noe sier meg at det er Magnustid allerede nå. Tvi tvi!

23.11.2016 kl.17:48

Best å spise rolig når man sitter i båt, men med skjea i egen hånd. Også ikke drive å mate motstanderen da, matte er det. Låner skamløst, Carlsen på villspor, selveste Kano-Carlsen har fått en puff nedstrøms, må padle oppstrøms, og da er det dumt å bli stiv med en gang, nei rolige men kraftfulle tak, god rytme, fin steam, oppover oppover. Også huke riktig tak i brettet, en neve i akterenden og en i baugen til Kajakk-Karjakin, trøkke ham ned og fast et grep så han ikke ruller seg ut av knipa. Og ikke slippe før han piper om nåde.

jakke

23.11.2016 kl.17:51

Best å spise rolig når man sitter i båt, men med skjea i egen hånd. Også ikke drive å mate motstanderen da, matte er det. Låner skamløst, Carlsen på villspor, selveste Kano-Carlsen har fått en puff nedstrøms, må padle oppstrøms, og da er det dumt å bli stiv med en gang, nei rolige men kraftfulle tak, god rytme, fin steam, oppover oppover. Også huke riktig tak i brettet, en neve i akterenden og en i baugen til Kajakk-Karjakin, trøkke ham ned og fast et grep så han ikke ruller seg ut av knipa. Og ikke slippe før han piper om nåde.

Sjakkfantomet

23.11.2016 kl.17:54

Åsmund,

Som Steinar påpeker - Magnus er under kontrakt og han er faktisk straks 26 år gammel og voksne forholder seg profesjonelt til sin kontrakt.

Thomas,

Takk for hyggelige ord og innspill. Nå har matchen eksplodert og jeg tror ikke vi får se flere korte remiser - det kan bety flere avgjorte partier og mye kan skje på slutten der nerver også spiller inn. Spennende!

jakke

23.11.2016 kl.17:58

Best å spise rolig når man sitter i båt, men med skjea i egen hånd. Også ikke drive å mate motstanderen da, matte er det. Låner skamløst, Carlsen på villspor, selveste Kano-Carlsen har fått en puff nedstrøms, må padle oppstrøms, og da er det dumt å bli stiv med en gang, nei rolige men kraftfulle tak, god rytme, fin steam, oppover oppover. Også huke riktig tak i brettet, en neve i akterenden og en i baugen til Kajakk-Karjakin, trøkke ham ned og fast et grep så han ikke ruller seg ut av knipa. Og ikke slippe før han piper om nåde.

Sven

23.11.2016 kl.18:05

På meg virker det som om kroppen, hjernen og hele systemet til Magnus virker å være mer utålmodig enn vanlig - og allikevel er kanskje tålmodighet klokest. Men er Magnus så utålmodig som jeg tror, så kan en ikke overstyre systemet, da er det bedre å trå til fra start av. Vanskelig avveining dette for et tap dreper matchen...

jakke

23.11.2016 kl.18:24

Det viktigste er ikke planen, men at den virker. Magnus er jo en intuitiv type, som heller ikke vil gruble for mye rundt hva og hvorfor han er så god. Så det kan nok være det beste å bare gjøre det kropp og hue vil. Men vi er jo finurlige maskiner vi menneskene, og har denne egenskapen til å se oss sjøl i fugleperspektiv og tolke oss sjøl. Justere og forbedre, det gjelder å puste rolig mener nå jeg. Men sinnet kommer nok godt med for viljen over brettet, skjerper stamina og konsentrasjon.

Må finne spillet sitt Magnus, det er jo godt nok. Bare spille brettet, ikke matchen.

Ole Morten Persen

23.11.2016 kl.18:53

Det hele er veldig enkelt. Idag må Magnus bare være Magnus, så har han alle tiders sjanse til å utligne. Ja, for som flere har vært inne på så har Magnus statistikken med seg. Han er som en såret tiger rett etter et tap. Vi har sett det så mange ganger. The Comeback Kid! Et kallenavn han bærer med rette her inne. Ingen spiller i verdenstoppen er flinkere til å vinne rett etter et tap. Og selvsagt kan det skje igjen! Det ser unektelig mørkt ut akkurat nå, men Magnus er fortsatt verdens desidert beste sjakkspiller. Så altså, idag trenger han bare å være seg selv. Og det burde vel være den enkleste sak i verden? Det store usikkerhetsmomentet ligger i selvtilliten. Selvtillit bygges opp over tid av resultater, men kan brytes ned skremmende fort i motgang. Men har man først vært på toppen vet man at man har det inne, og det gjør det enklere å komme tilbake. Kanskje det er på tide for Magnus å slutte å snakke opp Karjakins forsvarsevner? Det var en tanke som slo meg. Sist Magnus tapte mot Aronian hadde han akkurat snakket opp Aronian og hvordan han var den spilleren i verden som hadde utspilt han flest ganger. Dette handler jo i veldig stor grad om psykologi. Han trenger ikke skape om motstanderne sine til uovervinnelige monstre selv. Det er jo HAN som skal være det uovervinnelige monsteret for alle de andre. Da Drillos var på sitt beste var jo Drillo ekspert på å snakke ned motstanderne, uansett om de het Italia, Nederland eller England. Men i hans andre periode var det jo helt motsatt. Da var det ikke måte på hvor fryktelig gode Kypros og Malta og andre smånasjoner plutselig var. Parallellen her er faktisk ganske slående. Så idag skal ikke Magnus se på Karjakin som en ugjennomtrengelig mur. Han skal se på han som et sandslott som bare venter på å bli revet ned.

Sven

23.11.2016 kl.19:11

Husk å puste Ole Morten, husk å puste. Luft...

Det blir spennende mot slutten og jeg er spent på hvor behersket Magnus er i dag.

Ole Morten Persen

23.11.2016 kl.19:23

Jeg puster da helt fint, jeg Sven! Så får vi se hvor lett og ubesværet pusten blir etterhvert som partiet utvikler seg i kveld! :p

Sven

23.11.2016 kl.19:27

Huske å få litt luft inn i innlegget vet du, blir sikkert et interessant parti i kveld med mye spenning :-)

Ole Morten Persen

23.11.2016 kl.19:52

Det er da masse luft i innlegget! Det er jo et helt mellomrom mellom hvert eneste ord! Må huske at dette er skrevet delvis i kommentarformat. Da kaster man ikke bort unødvendige linjeskift og denslags! :P

Skriv en ny kommentar

Sjakkfantomet

Sjakkfantomet

47, Tromsø

Sven Wisløff Nilssen - Visejuniornorgesmester i brettsjakk 1989. Norgesmester i postsjakk 1995. To ganger deltaker i eliteklassen både i brettsjakk og postsjakk. I dag, avdanket sjakkspiller med fortsatt lidenskap for spillet. Kontaktadresse: sjakkfantomet[a]gmail.com

Søk hos Sjakkfantomet:

only search Sjakkfantomet

Bloggurat free counters

2700chess.com for more details and full list

Daily chess puzzle

Kategorier

Arkiv

hits