Sjakkfantomets omtale av filmen "Magnus"


Sjakkfantomet synes historien om Magnus er enda mer fantastisk enn det filmen evnet vise

S har ogs jeg sett Magnus-filmen, og i stedet for en tradisjonell anmeldelse - jeg er for nrt stoffet til det - velger jeg kun en kortere omtale av filmen som blir bde subjektiv og personlig. Hvordan opplevedes filmen "Magnus" for Sjakkfantomet, som har skrevet og fulgt Magnus tettere enn de fleste andre rent sjakklig, men som ikke har vrt like opptatt av mennesket bak sjakktrekkene?

Den frste delen av filmen, som fokuserer p Magnus sin barndom, fikk meg nesten til duppe av. Det var overraskende nok ikke noe her som fortalte meg om et vidunderbarn og ikke en Boom Boom Boom-opplevelse som sugde meg inn i filmen slik en Hollywood-film ofte gjr. Vi fikk se en Magnus som pugget norske kommunenavn, innbyggertall og kommunevpen - uten at jeg synes det var noe ekstraordinrt ved det, fr Henrik Carlsen hostet opp noen hytflygende teorier om mnstre som han trodde Magnus s, og som visstnok ingen andre fikk med seg... I stedet for se et geni s jeg alts en ganske alminnelig, litt klumsete gutt, uten de strste sosiale antennene boltre seg slik vi andre ogs gjorde det i vr barndoms grnne dal. Var det noe spesielt ved han var det storfamilien rundt med tre ssken og en tilsynelatende familieidyll som skal ha holdt stand helt opp i voksen alder - og at han virket sent utviklet rent motorisk. Det var frst da Magnus begynte spille sjakk at han fjernet seg fra denne normaliteten med lego, Donald, musikk og ssken, og ble den srpregede Magnus som tenker sjakk tidlig og sent - som jeg i dag tenker p nr jeg hrer navnet Magnus Carlsen. Han er verdensmester og har selvsagt forsaket noe for n det mlet.

At Magnus, ble noe mobbet i skolegrden, og hadde det generelt tft i 9.klasse, er allment kjent, men at han den dag i dag sliter med et til tider mrkt sinn som stadig vekkes til liv - og som han selv holder det i sjakk uten dele sine problemer og demoner med andre - var nytt for meg da filmen ble lansert. Jeg er enig i at det ville vrt vanskelig for regissr Benjamin Ree rispe opp i dette for komme inn under overflaten p Magnus og srlig i den settingen filmen er laget i - der han har ftt et nrmest fritt spillerom i Magnus sin sfre. Dermed er Ree avhengig av Magnus sin goodwill og bundet til en usynlig kontrakt. Allikevel synes jeg filmen "Magnus" mangler det som kalles kritiske sprsml og historier fra folk rundt Magnus som ogs kunne omhandlet hans skyggesider. Her ville ordtaket "less is more" vrt p sin plass, men noe fortjener vi f servert. Jeg savnet alts noe fra f.eks. NTG-tiden og fra klassekameratene hans der om hvordan Magnus ble oppfattet og hvordan han var i fotball og skolesammenheng. Selv vet jeg litt mere enn meningmann fordi jeg kjenner noen som sto Magnus nr i bde skolesammenheng og i fotballsammenheng, og jeg har hrt endel historier om sider av Magnus som ikke kommer frem i filmen og han var ikke verdens letteste venn, medelev og elev heller.

Men det jeg savnet mest av alt er den gode historiefortellingen - og trolig forventet jeg alt for mye her fordi s mange av mine venner p Facebook hadde fremsnakket denne filmen i s store ordelag p forhnd. - Forventningene mine ble dermed ikke oppfylt til fulle. Kort fortalt s savnet jeg mye, som historiene blant annet Simen Agdestein har ftt frem om hvordan Magnus ble profesjonalisert innen sjakken. At sjakken valgte Magnus og at han ikke valgte den p en mte. Jeg savnet at de fikk frem at Henrik og Sigrun leide ut huset og solgte en bil for reise rundt Europa i et helt r, som riktignok ble noe mindre enn et r. Jeg savnet Linares, Wijk aan Zee, Melody Amber, London Chess Classic and you name it. Fremgangen Magnus fikk p elo-ratingen og hvordan han ble verdensener i 2010. Jeg savnet rivalene hans som mennesker og ikke bare karikaturer. En menneskelig Anand, en Kramnik, en Kasparov, en Karpov og en Karjakin. Men mest av alt savnet jeg the Rise of Magnus Carlsen og hvorfor akkurat han ble best. Kanskje fikk vi noe av svaret p hva han har lagt i potten, men det var stort sett det.

ret 2005, da han var i Moskva for studere under Kasparov, og fikk et nytt sjakklig lft som varte i rene som kom. Fra slutten av 2005, til han i 2013 ble verdensmester, er i seg selv en fantastisk reise - og en strlende historie. Disse rene fr vi vite helt minimalt om. Knapt noe, og det er filmens store svakhet sett med mine yne. Derfor vil jeg knapt kalle dette for en god dokumentar - den har nemlig ikke vesentlige ting dokumentarformen skal ha inne. Noe av det viktigste ved Magnus sin fremgang, og triumf, er fravrende. Peter Heine, Kasparov og Agdestein kunne vi ogs hrt mer fra. Det var litt fra Heine og Kasparov - men fint lite bortsett fra det rrende remispartiet Magnus spilte mot Garry i Reykjavik 2004. De 7 viktigste rene fra Magnus var 15 r til han ble 22 r gammel er alts et stort svart hull. Nr s filmen bare varer i 1 time og 15 minutter undrer jeg meg over hvorfor den har ftt s enormt gode kritikker!?

S tar jeg meg i det. Dette er jo en av sjakkens beste historier som blir filmatisert og en kan knapt feile i fortelle den p en akseptabel mte nr en fr s mye drahjelp fra familien Carlsen. Ja, for Henrik som fortellerstemme fles s riktig og det fungerer godt. Alle videoklippene fra mter med familien er s avslrende at det nesten er verdt inngangsbilletten alene. Selv om jeg kjedet meg i starten tok filmen seg alts raskt opp i midten av filmen og jeg ble rrt opptil flere ganger. Spesielt da klippet fra oppgjret mot Garry Kasparov i Reykjavik ble spilt. Men dette er godt dekket i filmen "Prinsen av Sjakk" selv om jeg slett ikke husket at Kasparov gjorde s mange ansiktsgrimaser mens han enda var p trygg grunn i en slavisk variant som heter Cambridge Springs. En skulle tro han hadde tapt p forhnd ut fra gestikuleringene. Jeg ble ogs fengslet av kandidatturneringen i London - som jeg synes var filmens hydepunkt - og mten dramaturgien der fikk filmen til leve p. Dette var bra og alt i alt var det en god sjakkfilm som regissr Benjamin Ree har laget.

Skulle jeg gitt et terningkast for denne filmen ville det blitt en bunnsolid 4'er. Magisk ble den aldri for meg, men med mye god stoff var den verdt inngangsbilletten, og vel s det, og det ble en fin filmopplevelse se Magnus sine prestasjoner i stort format. Allikevel hadde ikke filmen de magiske yeblikkene som sjakkfilmen "Searching for Bobby Fischer" hadde - i hvert fall ikke for meg. S for meg er ikke dette tidens sjakkfilm og det er kanskje litt trist da fortellingen om Magnus er s mye bedre enn historien om Josh Waitzkin som blir betatt og besatt av sjakk. Searching for Bobby Fischer bygger ogs p matchen i Reykjavik, men i mindre grad. Uansett har denne filmen mye mer karakter og varme, og den har en brende fortelling med en rekke magiske yeblikk. Slik som dette klippet.

Jeg anbefaler filmen "Magnus" varmt til alle som elsker sjakk og velger tro at den er like god for de som ikke alt kjenner historien om Magnus. En film en br se, men som en kanskje ikke vil huske til evig tid.
 

Den beste anmeldelsen jeg har lest av filmen er ved Kristoffer Gressli, hos Sjakknytt:

"Magnus" - flott sjakkfilm, men dokumentar-film p det jevne

17 kommentarer

Johann

20.09.2016 kl.14:19

Sjelden har jeg lest en mere amatrmessig omtale av en film. Du skriver; - i stedet for en tradisjonell anmeldelse, velger du en kortere, subjektiv og personlig omtale.

Samtidig er det du skriver en reel anmeldelse, og du gir til og med filmen terningkast.

Jeg har sjelden lest noe s selvmotsigende som din "omtale". Den er p grensen til elitistisk, ut fra at du hever deg selv som "sjakkekspert" over filmpublikum generelt og du evner heller ikke se at dette er en kommersiell film som favner bredt og som utvilsomt vil styrke rekrutteringen til sjakk betydelig.

Du gjespet i begynnelsen. Siden du selv "vet" s mye om Magnus, var de unike scenene fra barndommen veldig kjedelige for deg. ( Subjektiviteten lenge leve)

Trist at slike som deg ikke skjnner hvor stor betydning denne filmen vil ha for rekrutteringen til sjakksporten og trist at du ikke klarte ta av deg sjakkelitistbrillene dine nr du skal skrive en omtale, som egentlig er en anmeldelse- om enn srdeles selvmotsigende og lite kompetent anmeldelse...

Sven

20.09.2016 kl.14:30

Jeg legger merke til at du prver takle budbringeren og ikke budskapet i like stor grad, det kler deg ikke her hos Sjakkfantomet.

De som har lest mine anmeldelser tidligere vet at de er mye mer omfattende enn det jeg har skrevet her, og at forskjellen i bunn og grunn er at jeg i en anmeldelse begrunner ting dypere enn det jeg har valgt gjre her. Dette var min opplevelse - s m du gjerne skrive din opplevelse her i kommentarfeltet, men personangrep trenger vi ikke mer av.

Johann

20.09.2016 kl.15:05

Takk for svar. Min opplevelse av filmen var nok annerledes enn din. Og jeg m bare si at jeg storkoste meg under hele filmen. Synes den var srdeles profft gjennomfrt. Spennende og rrende scener, flott musikk og en sterk dramturgi og historie. Samtidig gleder det en sjakkentusiast og overhre flgende kommentarer fra barn og ungdom p vei ut av salen; - Det var gy, skal vi dra hjem til meg og spille sjakk?

og: - Har lyst begynne i sjakklubb jeg...

Slikt varmer et gammelt sjakkhjerte :-)

Sven

20.09.2016 kl.15:20

Takk for ditt innspill Johann - vet at mange ogs har gledet seg stort over filmen og den har jevnt over ftt gode anmeldelser og i verdens viktigste filmdatabase har filmen s langt ftt 8.5 av 10 mulige stjerner hos IMDb.

Espen

20.09.2016 kl.16:11

Sjakk analyse og film kritikk, god begrunnelse gjr alltid susen! Skal se filmen, mulig filmkritikken var bedre. S lag en ny stjernefilm etter riktig oppskrift. Tja

Sven

20.09.2016 kl.16:16

Espen,

Historien om Magnus er enda ung og uferdig - jeg er helt sikker p at vi vil f en skikkelig fulltidsfilm om Magnus med tid og stunder der det er bde et strre budsjett og litt friere rammer.

Ellers hper jeg vi ikke har ftt den siste Fischer-filmen i min levetid. Der er det mye godt ta av og en srs spennende historie som enda kan fortelles s uendelig mye bedre enn de forskene jeg har sett til n.

Espen

20.09.2016 kl.16:22

Genialt!

Gegga

20.09.2016 kl.16:27

Magnus har ikke 2 ssken. Han har 3 sstre. :-)

Ellers uenig i din analyse. Bra materiell fra hans ungdom. Man kan jo ikke portrettere et helt annerledes geni, dersom han (tross alt) har vrt en ganske normal ung gutt. Men en noks vanlig oppvekst. I hvert fall til en viss alder.

Jeg synes det var en bra film! Ikke terningkast 6 kanskje, men en bra 5'er.

Og det er for bredden, ikke bare for oss som mener at vi har litt mer kjennskap enn gjennomsnittet om filmens hovedperson.

I Searching for Bobby Fischer har man jo ikke Josh Waitzkin i rollen som seg selv. Man har jo skuespillere i alle rollene. Og man har nok tatt seg en del kunstneriske friheter. S det blir feil sammenligne Magnus-filmen med denne.

Sven

20.09.2016 kl.16:32

Magnus har selvsagt tre ssken, s der var jeg slv.

Nr det er sagt s forblir vi nok uenige. Man velger filmens innhold nr man er filmskaper og her manglet det alts 7-8 av Magnus sine viktigste r - det sier mye. At vi ikke fikk se Magnus reise p turneringer, heve ratingen og til slutt bli verdensener i sjakk ble et antiklimaks for meg.

Ole Morten Persen

20.09.2016 kl.20:34

Her er det et par ting ta tak i...frst til deg som kritiserer at en anmelder er subjektiv. Kan du ikke vise meg en anmelder som IKKE er subjektiv frst? ALLE anmeldelser er basert p ens egen subjektive opplevelse, om det er en film, en konsert, en plate eller en bok man anmelder. Det siste jeg nsker lese fra Fantomet er hvordan han evt. skulle gjette hvordan andre opplever filmen. DET bli i hvert fall helt feil. S kan man vre enig eller uenig, folk er forskjellige og har forskjellig utgangspunkt, og det vil selvsagt pvirke hvordan man opplever filmen. Og det blir ikke elitistisk av den grunnen. Fantomet sammenligner i tillegg med andre filmer slik at vi som lesere fr referanser sammenligne med. Dette savner jeg i endel andre anmeldelser, og er et pluss i min bok.

S selve filmen. For meg var den helt OK, men jeg satt ikke igjen med en flelse av bli servert noe helt nytt. For oss som har fulgt Magnus nye siden starten, s var det virkelig ikke s veldig mye jeg ikke visste fra fr. Jeg vil likevel ikke g s langt som si at det var kjedelig, men den store spenningen ble det heller ikke. Som Sven, s syns jeg ogs filmen godt kunne vrt noe lengre, og rene Sven nevner kunne godt vrt representert. F.eks ble det ikke nevnt med et ord at Magnus som tidenes yngste kvalifiserte seg til kandidatturneringen da han ble nr. 10 i World Chess Cup, og at han trakk seg fra kandidatturneringen i syklusen fr han ble mester ble heller ikke nevnt. Det syns jeg var svakt. Dette var tross alt et svrt viktig veiskille i Magnus sin karriere. Bruddet med Kasparov ble heller ikke nevnt. Her var det jo virkelig litt drama p det personlige plan ogs, s her gikk filmskaperen virkelig glipp av noe. Det m ikke bli snn at vi skal vre fornyd bare fordi vi fr servert noe. Historien til Magnus har et potensial som ikke filmskaperen til fulle klarte realisere i mine yne. Men jeg syns ogs det er en viktig film se, og jeg hper den kan bidra til rekrutteringen til norsk sjakk. Sprsmlet er bare hvor mange utenom menigheten som kommer til se filmen. Da den ble vist i hjemkommunen min utgjorde i hvert fall den lokale sjakklubben en stor del av publikummet. En id er jo vise den til skoleklasser. Jeg hper i hvert fall for norsk sjakk sin del at den nr ut s bredt som mulig.

Sven

20.09.2016 kl.20:49

Huske puste Ole Morten, ble et langt avsnitt der ;-)

Du skriver: "Historien til Magnus har et potensial som ikke filmskaperen til fulle klarte realisere i mine yne" - og det er mitt hovedpoeng. Ikke at filmen er drlig, det synes jeg slett ikke for filmen er bra og terningkast 4 er bra. Ikke alle filmhistorier har et potensiale til et terningkast 6 i seg - denne filmen hadde det.

Ole Petter Pedersen

20.09.2016 kl.22:44

Filmen er ikke laget for sjakkspillere. Den har riktignok kommet ut to r for sent (det er jo ingenting i filmen fra etter 2013) og vi ser lite av denne skalte store tilgangen til Magnus annet enn to klipp fra et trtt intervju. Ellers er det fint satt sammen en rekke ting som er vist tidligere i andre sammenhenger. Men det er alts ikke en sjakkfilm. Det er et portrett, litt overfladisk sdan. S er jeg enig med en del av kritikken, jeg tror publikum hadde tlt mer om hvordan et sjakkgeni faktisk tenker. Men mye m velges bort i en film, den hadde ikke blitt bedre ved ha med flere elementer eller flere fakta. Den kunne blitt bedre ved g i dybden p ett hovedelement, men der var det nok mindre tilgjengelig materiale enn regissren har gitt inntrykk av. Alt i alt en helt ok film om Carlsen, litt dvelende til tider. Forhpentligvis kommer det en mye bedre en om 20-25 r. Men det er jo fantastisk at vi i det hele tatt kan se en film om verdens suverent beste sjakkspiller som er fra det tidligere sjakklige ulandet Norge.

Sven

20.09.2016 kl.22:50

Er enig i det aller meste du skriver her Ole Petter. Ogs at det er fantastisk at det i det hele tatt ble en film om verdens suverent beste sjakkspiller s tidlig som det vi fikk den.

Tom Jenkins

21.09.2016 kl.00:23

Filmen? I bunn og grunn kjedelig for oss sjakkspillere som har fulgt Magnus. Men s er vi neppe mlgruppen for dokumentaren heller - vi sjakkelskere br ligge litt lavt i terrenget nr vi tar rollen som filmkritikere. I motsetning til den gemene, ikke sjakklige hop, vet jo vi sjakkfolk at det savnes mye dokumentariske facts i filmen. Noe av det lister da Sven helt riktig opp og flere kunne vrt nevnt bla Magnus som modell og ikke minst at han forsvarte VM tittelen,. Det JEG savnet, og som jeg hadde hpet f et innblikk i, var mennesket bak sjakkspilleren for si det litt floskete. Hva er det som gjr en ung gutt vokst opp i en nasjon som aldri har vrt regnet som noen stor sjakknasjon, for si det pent, blir verdens desidert beste spiller. Jeg savnet kommentarer og innspill fra sjakkamerater og ikke sjakkamerater, fra noen av verdensstjernene o.a og ikke minst flere innspill fra og med Magnus himself. Innspill som kunne gitt oss litt av hans indre verden. Min kone som ikke har peiling p sjakk ga filmen terningkast 5+, Som vanlig publikummer utensjakkbakgrunn ville jeg nok ha gitt det samme, men nettopp p grunn av min sjakklige bakgrunnen nyer jeg med en 3*er, Jeg var faktisk litt skuffet da jeg gikk ut av salen.

NTH'ern

21.09.2016 kl.09:31

Alltid gilt lesa deg, Sjakkfantomet. Trur ikkje du er plaga av drlig sjlvtillit, men for meg er du enda betre enn du sjlv er klar over.

21.09.2016 kl.15:50

Takker for ditt innspill Tom Jenkins.

Hyggelig at jeg er spassgod fra ditt ststed NTH'ern, hper mange der ute koser seg med Sjakkfantomet og slike meldinger er godt f :-)

Selvtilliten min er nok litt opp og ned - slik den er det hos de fleste. Noen ganger fler jeg meg tff i pysjamas, andre ganger er det dumme dumme dum som gr ut dra for si det med De Lillos ;-)

jakke

21.09.2016 kl.23:22

I grunnen enig med mye i artikkel og kommentarfelt. Som sjakkfan savnet jeg mye, men ser ogs at filmen fungerer fint for et bredere publikum. En ide kunne jo vrt en forlenget utgave/ekstramateriale om den kommer p dvd, ja om det er marked for det da.

Sjl hadde jeg glede av filmens frste del, kornete opptak fra barndom ga filmen en drmmende, dvelende stemning. Som kontrast til de intense, kaotiske bildene fra India mot avslutningen av filmen utgjorde disse bildene en fin kontrast reint filmatisk.

Litt av hemmeligheten med Magnus er kanskje at det ikke er noen store hemmeligheter. Kanskje mange sm, og et kvart liv rommer mange potensielle filmer og fortolkninger.

Skriv en ny kommentar

Sjakkfantomet

Sjakkfantomet

48, Troms

Sven Wislff Nilssen - Visejuniornorgesmester i brettsjakk 1989. Norgesmester i postsjakk 1995. To ganger deltaker i eliteklassen bde i brettsjakk og postsjakk. I dag, avdanket sjakkspiller med fortsatt lidenskap for spillet. Kontaktadresse: sjakkfantomet[a]gmail.com

Sk hos Sjakkfantomet:

only search Sjakkfantomet

free counters

2700chess.com for more details and full list

Daily chess puzzle

Kategorier

Arkiv

hits