Sjakk-OL i Baku: 9. runde - USA ble to hakk for store


Caruana vs. Magnus Carlsen med FIDE-presidenten som tilskuer
Foto: Maria Emelianova  |  http://www1.bakuchessolympiad.com/

Husker du da vi slo Kina med spillere som Wang Yue, Bu Xiangzhi, Ni Hua og Wang Hao? Det skjedde i 2008 og det er utvilsomt det sterkeste laget Norge noensinne har sltt sjakk-OL. GM Kjetil A. Lie ble matchvinner den gang ved beseire Bu Xiangzhi (2717) med hvit og i dag nsket jeg meg en Mr. Lie med de hvite brikkene eller en Simen Agdestein, som ogs var med mot Kina. I dag skulle Norge spille sin livs OL-match og enkelte norske kommentatorer hadde tatt helt av p forhnd, puttet seieren i lomma og dpt matchen: "Tidenes landskamp i sjakk" - i stedet ble det et stort antiklimaks som minnet oss om sjakk-OL i 2006. Ja, for i 2006 kunne vi gjort et flott OL-resultat da Magnus storspilte dette ret p Norges frstebord, men s mtte vi USA i siste runde og fikk bank 3.5 - 0.5.

I r mtte vi heldigvis USA tre runder fr slutt - og dermed er det akkurat tid til rette opp skaden f et godt resultat ved en god avslutning. Norge har sgar vrt heldig med rundeoppsettet for 10. runde der vi mter Iran som vi blir favoritter mot. De har et rating-snitt like over 2500, s dette laget br Norge sl klart om de skal gjre et godkjent resultat. Men tilbake til USA-matchen der vi ble feid av hvitbrettene slik at vi med hvit scoret 0-2. Da er selvsagt matchen tapt og vi tapte 3-1 etter at Magnus spilte remis mot Caruana, og Aryan Tari spilte en meget sterk svartremis mot nr. 7 i verden Wesley So. Dette er den hyest rangerte spilleren Tari tar poeng fra og dermed ble det en fjr i hatten p Tari.

Ellers skuffet det norske laget. Magnus spilte som i Troms-OL, der han mtte Caruana med svart i matchen mot Italia, Skandinavisk forsvar mot Caruana. Jeg har lenge ventet p at Magnus skulle spille nettopp Tiviakov-varianten i skandinavisk fordi jeg har tenkt at den kler hans spillestil godt. Allikevel kler den ikke alle posisjonsspilleres spillestil og Kramnik har ftt mye bank som svart i denne pninga med svart i offisielle lynsjakkpartier. Men Magnus kler den og han fikk opp en helt grei stilling og spilte en saklig remis mot Caruana i dag. Strst dramatikk var det knyttet til trekket Lxc3, som ikke godt kunne tas, men Caruana hadde andre veier g og han var aldri i tapsfare i dette partiet som flatet ut da Caruana valgte et dronningbytte tidlig. Remis etter 28 trekk ved trekkgjentakelse. Ikke mye skrive hjem om egentlig.


Nakamura gjorde ansiktsgrimaser uten at det betd all verden - han vant lett mot Hammer
Eteri Kublashvili   |  http://www1.bakuchessolympiad.com/

I hvitpartiene fikk vi opp to helt greie teoristillinger med hvit - men der s alt som var greit ut til stoppe. Norge brukte mye tid i disse kjente stillingene, noe som tydet p at Hammer og Urkedal ikke skjnte dybden i stillingene, og de tabbet seg ut alt i det tidlige midtspillet - noe som styrker teorien om at de ikke kjente stillingstypene godt. Hammer var jeg litt optimistisk p vegne av da han kastet ut de ni frste trekkene i en g3-kongeinder som om han aldri hadde gjort noe annet. Jeg sjekket databasen min da jeg ikke kjenner denne c5-varianten som Nakamura spilte, og der fant jeg raskt ut at varianten som ble spilt hadde sin oppblomstring p 50-tallet da Najdorf som hvit spilte 9.Sd3! mot Boleslavisk. Men da Nakamura sitt 9...Le6! ble introdusert noen r senere, spilte hvit 10.Da4! og sammen med 10.Db3! er dette de to teoritrekkene som gjelder i dag. Trekkene oppnr nemlig tre posisjonelle goder i ett trekk! Frst og fremst dekkes c4-bonden, dernest imtegs Svarts posisjonelle trussel om spille Dc8 fulgt av Lh3! og til slutt ryddes d-linja slik at dronningen ikke str utsatt til p d1. Begge dronningtrekkene gjr dette, allikevel tenkte Hammer seg lenge om og spilte det overfladiske 10.Lf4 som truer svarts dronning og gr til et "godt felt" - men som allikevel spiller rett i svarts hender. Hvorfor? Fordi c4 henger i neste trekk og svart fr inn Dc8! med ideen Lh3 og det nsket han jo uansett. Dermed forsvant hele Hammers pningsfordel ut med badevannet. Du gir ikke Nakamura lillefingeren slik og overlever. Det vet nok Hammer for han brukte en halvtime p sitt 14.Te1(!) jeg likte godt selv om skaden var skjedd p dette tidspunkt - Hammer hadde en slitestilling med hvit. Kort fortalt ble Jon Ludvig spilt ned i et flott parti sett med USA sine yne.


Wesley So prvde stirre ned Tari p dette bildet - det fungerte aldri og Tari fikk remis
Foto: David Llada   |  http://www1.bakuchessolympiad.com/

Aryan Tari spilte svart mot Wesley So og heldigvis spilte han en kongebondepning, noe som jeg bermmet han for gjre tidligere i mesterskapet. Det er et solid valg mot en angrepsspiller som Wesley So og med mye godt spill klarte Tari st opp mot overmakten. Han var presset hele veien og selv da partene tok remis kunne So spilt videre p vinst, men da var matchen vunnet 3-1 for amerikanerne ved remis - s hvorfor ikke? Uansett fant Tari mange fine trekk slik som 16...c5! og han spilte en fortjent remis mot sterk motstand. Vi er imponerte Aryan!

I Hobbit-kampen mellom Frodo og Sam fikk vi et noe lignende mnster som i Hammerpartiet. Det ble spilt opp til dans fra amerikanerne, hvit danset med og fikk sin hvite teoretiske fordel - som de s overhodet ikke forvaltet p en god mte. Synd! Urkedal spiller best med sitt kjre 1.d4 og i sjakk har praksis vist at det er viktigere vre tro mot deg selv, men spekulere i motstanderens svakheter. I hvert fall til en viss grad. Jeg er sikker p at Urkedal tenkte overraske Samuel Shankland med skarpt angrepsspill da han la ut fra startblokkene i et voldsomt driv med 1.e4!? Men pningen slo tilbake p han selv med en bumerang-effekt som var s voldsom at det ble voldelig. Ringenes Herre ble fanget i sitt skjulested p dronningflya - eller for si det rett ut. Hvits konge ble drevet fra skanse til skanse og stillingen til Urkedal ble raskt en ruin.

Fr det spilte partene en spennende pning som Parimarjan Negi har anbefalt for hvit mot Najdorf. 7.De2 er skarpt, spennende og gir interessante partier. Det kan jeg skrive under p selv for jeg spiller det ofte i lynsjakk med stor innlevelse. Jeg har sgar ftt mot meg det sjeldne 8...g6 en gang - og jeg lirte av meg teoritrekket 9.f4! uten mukke. Det partiet ble mitt livs lynsjakkparti p ICC da jeg ofret et trn p d7 og s hele dronningen! Artig. Ta gjerne en titt p partier mitt, da det viser hvor skarpt hvit kan spille i denne varianten og samtidig er noe av den festligste sjakken jeg noensinne har spilt. Dessverre spilte ikke Urkedal 9.f4!, som har scorer s godt i denne pningen, men i stedet stilte han seg opp med standardoppstillingen "engelsk angrep". Alts et f3, fulgt av g4 og h4. Men selv den angrepsplanen fullfrte han ikke og da ville ikke bten bre. Rufsete, planlst spill ble straffet p hardeste vis og Urkedal ble i denne runden blst av brettet. Uncle Sam ble for stor for oss. Jeg har kommentert partiet da det var et nkkelparti for matchen slik jeg ser det.
 


Big Vlad viste muskler mot Radjabov og la Radja i gulvet i en italiener som hvit
Foto: Eteri Kublashvili   |  http://www1.bakuchessolympiad.com/

Ukraina kunne som eneste nasjon holde flge med USA hvis de slo India i toppmatchen i denne runden. Det gjorde de etter seier for Anton Korobov (2675) over Sethuraman (2640) p Indias fjerdebord. England klarte bare 2-2 mot Iran i denne runden, mens Russland benyttet sjansen til komme i ryggen p USA og Ukriana med en 3-1 seier over sterke Aserbajdsjan. Der slo Kramnik og Grischuk til med de hvite brikke og de nedla henholdsvis Radjabov og Naiditsch. Vi la ogs merke til at Georgia slo Ungarn 2.5 - 1.5 slik at det er Georgia med OLs store frstebordspiller Baadur Jobava som skal opp mot USA i neste runde. Jobava spilte svart mot Richard Rapport (2752!) og det utviklet seg til bli en spennende kongegambit som smuldret hen til et fordelaktig sluttspill med bonde over for Jobava og dette vant han. Dermed har Jobava en 3000+-prestasjon med 7/8 s langt under sjakk-OL. Jeg er skkimponert! Bare en mexicansk IM har en bedre prestasjon da han har fullt hus, 7/7, men han har tross alt kun mtte en GM - Jobava har mtt tte! Norge ligger forvrig p en fin 16.plass fr de to siste rundene.

Her er de beste rating-prestasjonene under sjakk-OL i Baku:


 

Her er resultatlista etter 9 runder:

Lyst lese om kvinne-OL?

Prv da Troms Sjakklubb der Sjakkfantomet ogs skriver om OL.
 

Her er Shanklands seier over Urkedal med mine kommentarer:

Hvit: Frode Olav Olsen Urkedal (2537)
Svart: Samuel Shankland (2679)
Sted: Chess Olympiad Baku (9.2), 11.09.2016

1.e4!?

- Urkedal spiller et trekk han stort sett aldri spiller for overraske motstanderen sin. Det kan vre klokt overraske, men jeg vil si at det er noe dristig overraske med e4 for der kan svart by opp til strre teorikamper enn i noen annen pning, og da sprs det!

For matchen tenkte jeg tanken om at det kunne vre lurt av Urkedal spille i nden til Kjetil A. Lie! Alts 1.c4 p en aggressiv mte for f Shankland ut p glattisen og f brukt Urkedals regneferdigheter og taktiske blikk til fulle. I stedet tok Norge den helt ut og det ble 1.e4.

1...c5!

- Mot d4-spillere, som spiller 1.e4 bare sporadisk, er siciliansk en perfekt oppskrift da stillingstypene der er veldig spesielle og typiske for e4-komplekset.

2.Sf3 d6 3.d4 cxd4 4.Sxd4 Sf6 5.Sc3 a6

- Shankland har lenge hatt Najdorf som en del av svartrepertoaret, s dette kom som forventet p hvit.

6.Lg5 Sbd7

- Et motetrekk. I Fischer og Kasparov sin tid var det 6...e6(!) som gjaldt, n er svart mer fleksibel alt i 6. trekket.

7.De2

- En anbefaling av Parimarjan Negi, som har skrevet bok om Najdorf. Negi har ogs spilt noen praktpartier som hvit selv i denne varianten.

7...h6 8.Lh4

Hva ville du spilt med svart i denne stillingen?

8...g6!?

- Dette fikk Urkedal til tenke i mer enn fire minutter, og kanskje sto han alt p egne bein i sitt neste trekk. Problemet med det er at han som d4-spiller ikke kjenner stillingstypene i siciliansk s godt som en svoren Najdorfspiller, og da kan det tidlige midtspillet bli vanskelig spille siden intuisjonen ikke er 100% med.

9.0-0-0!?

- Mnsterpartiet i denne varianten, som alle som spiller den br kjenner er: 9.f4! e5 10.fxe5 dxe5 11.0-0-0! exd4? 12.e5! og hvit vant i stor stil i angrep i Parimarjan Negi - Evgeny Vorobiov (2586),  6th LCT Group A 2012.

Dette er den kritiske testen av Shanklands 8...g6!? som er tveegget, og selv om svart selvsagt ikke br ta p d4 - s er 9.f4! srs spennede.

9...e5 10.Sb3 Le7 11.Kb1

- Urkedal brukte et helt kvarter p dette trekket - noe som viser at han ikke kjenner teorien i varianten.

11...b5 12.a3 Dc7 13.f3

Hva ville du spilt med svart i denne stillingen?

13...Kf8!

- Shankland viser en stor og dyp forstelse av stillingen og gjr en kongevandring til g7 for f kongen i sikkerhet. Ved la trnet f dekke h6, og operere fra h8, blir kongestillingen mye tryggere. Dette er jo en stilling med angrep p motsatte flyer - og da er det viktig komme frst til mlla. Dermed blir det en kamp om angripe frst og trygge egen konge mest.

14.Lf2?!

- Kostet 10 minutters tenketid, men neppe det beste da lperen kanskje skal sl av p f6 og i mellomtiden har hvit mer fleksible trekk. Siden svart har en relativt trygg kongestilling her - burde hvit se seg om etter andre beitemarker fr motangrepet kommer. En slik sterk ressurs hadde hvit i: 14.Sc1 Kg7 15.S1a2! Sb6!? 16.Lxf6+ Lxf6 17.Sb4 og hvit str noe bedre p grunn av d5-kontrollen.

14...Kg7 15.h4 Sb6 16.g3?

- Med den posisjonelle ideen Lh3 for bytte hvitfeltslpere. Problemet er bare at det gr for tregt og at svart n har et farlig angrep i gjre. Sterkere var: 16.g4 Sc4 17.De1 Le6 med hvits stilling er ikke mye rope hurra for her heller - svart str best.

16...Tb8 17.Lxb6

- Urkedal brukte over en halvtime p sine to siste trekk - men hvit er uansett svett her. pningsvalget var ingen suksess.

17...Dxb6

Hva ville du spilt med hvit i denne stillingen?



 

18.Lh3?

- Lar svart spille a5 ved slippe opp trykket mot b5. 18.g4 var fortsatt det minste ondet for spille d5 og og fordrive springeren p f6, men dette ville jo vrt en stor innrmmelse av g3 sin falitt...

18...a5!

- N er gode rd dyre da svart har et voldsomt angrep uten en innsats.

19.Lxc8 Thxc8 20.Sd5?

- Ironisk nok taper dette direkte. Ironisk fordi hvit har investert s mye tid i kunne f et trn til d5 der det ser kosmetisk vakkert ut - men der det ikke gjr noe fra eller til i hverken forsvar eller angrep.

20...Sxd5 21.Txd5 a4 22.Sc1

Hva ville du spilt med svart i denne stillingen?


 

22...b4!

- Boom - Urkedal s den komme, men fant alts ingen motgift og han blir n knust fullstendig.

23.axb4 Dxb4 24.Sd3 Dc3

- Snakket vi om kosmetikk? Dette er for meg bde vakkert og funksjonelt - bde i pose og sekk med andre ord.

25.Kc1 Dc4 26.Th2

Hva ville du spilt med hvit i denne stillingen?


 

26...a3!

- Boom Boom Boom Boom, I want you in my Room - var en popslager for mange r siden. Svart leker med f hvits konge ut av sitt rom og kongen nsker seg n et bomberom for f sikkerhet...

27.bxa3 Da2 28.Kd1 Tb1+ 29.Sc1 Dxa3

- Hadde det ikke vrt en viktig lagmatch ville Urkedal gitt seg, men han hper p et mirakel i det lengste...

30.Dd2 Dxf3+ 31.Te2 Dxg3

Sluttstillingen i partiet Frode Urkedal - Sam Shankland, sjakk-OL i Baku 2016:



 

- Svart bare spiser opp hvits bnder og da m plutselig alle offiserene vre livvakter og slikt gr ikke i sjakk. Hvit ga endelig opp den ulike kampen.

0-1
 

Her i en gjennomspillbar versjon:

 


Vil du lese mer om OL sett med norske yne - prv Bergens eller Troms Sjakklubb som flger henholdvis Norge og Machlik-sstrene.

Vi gleder oss til resten av OL. Neste runde spilles mandag kl. 13.00 norsk tid med dekning p:

Chess24 og Chessbomb
 

Sjekk gjerne ut Lars Grahn sin blogg - den er meget interessant!

Hos Chessresults.com kan du flge med p alle resultatene

Hos Chessgames.com fr du partiene

De offisielle hjemmesidene finner du her

26 kommentarer

Steinar

12.09.2016 kl.10:45

OL er rart med spass mange "svake" lag rett bak teten. UKR kan f slv med 20/22. Er det sportslig ok? Norge har perfekt ranking og kan bli nr 5-7 med seier i dag og god trekning i morgen, uten ha tatt poeng mot et eneste topp 10 ranket lag. S rent sportslig hper man ikke vil legge for mye i en god prestasjon. I hvert fall br man en annen gang forhpentligvis ha 5 spillere. Men Aryan fr en god opplevelse og vil vre en nkkelmann i mange r framover. Om Aryan, Salomon og et par andre fr fin fremgang blir dette riktig bra.

Sven

12.09.2016 kl.10:50

Kloke ord der Steinar, man skal ikke legge for mye i det hele. Men artig er det og med USA, Ukraina og Russland p de tre frste plassene, s skjnner alle at dette er sportslig forsvarlig ogs.

jakke

12.09.2016 kl.16:36

Herlig comeback av det norske laget. Det er s moro se Magnus spille London-systemet, det er en pning som har en veldig grei og oversiktlig logikk. Skikkelig pedagogisk pning, en solid steintrapp i en urbratt skrent.

Sven

12.09.2016 kl.16:39

Ja, vi trengte en knuseseier n og fikk det! Blir en interessant sisterunde i morgen. Spent p hvem vi fr. Hper p Georgia!

Ole Morten Persen

12.09.2016 kl.19:17

Georgia hadde vrt fint. Magnus mot villmannen Jobava, det vil jeg gjerne se!

Sven

12.09.2016 kl.19:19

Jeg har lagt inn bud p Slovenia med Beliavsky, hper ingen overbyr meg ;-)

Evig Optimist

12.09.2016 kl.19:23

Ja. De beste lagene vinner. Men om man havner p plass 10 eller 20 er mer eller mindre tilfeldig avhengig av trekningen. Klart det blir tffere hvis Norge mter Russland eller Ukraina (Eller India eller England) i siste runde, enn hvis de mter Italia, Peru, Slovenia eller Canada. Mter vi en av de siste 4 br vi vinne, og da havner vi p 4 eller 5 plass tipper jeg!

Sven

12.09.2016 kl.19:33

Jeg er selvflgelig enig i dette.

Ellers hper jeg nr jeg ser p oppsettet at vi mter England. Sterk motstand, men ikke supersterk som USA, Kina eller Russland og da fr vi en sjanse til vise oss frem!

Sven

12.09.2016 kl.19:44

Her hjalp hverken en budrunde eller telepatiske evner ;-) Norge fikk India som motstander i siste runde som starter i morgen kl.9 - en tff oppgave der alts da India er sterk nedover bordene og har et ungt lag i utvikling.

Ole Morten Persen

12.09.2016 kl.19:47

Men da er oppgaven klar: Seier til Magnus mot Harikrishna og remis p de andre!

Sven

12.09.2016 kl.19:58

Minner om at Harikrishna med hvit slo Karjakin i dag, han er sterk og hvis Magnus fr svart (begge hadde hvit i dag) - s tror jeg ikke Magnus er enig i analysen din. Da m nok de to hvitspillerne bidra med 1.5 av 2 om vis skal vinne matchen... Ellers er jeg spent p om Hammer m st over. Jeg tror det ikke av flere grunnen, men det ville vrt p sin plass. Grunnen til at jeg ikke tror det er at han har et hyere toppgir enn Getz, at India har en 2600+ spiller p fjerdebord (hadde vrt enklere rettferdiggjre det sette inn Getz mot Slovakia eller Georgia) og i tillegg er nok Hammer sugen p avslutte turneringen med en hvitseier for ha et godt minne fra turneringen...

Ole Morten Persen

12.09.2016 kl.20:04

Harikrishna er sterk, men Magnus er Magnus!

Sven

12.09.2016 kl.20:15

Ser p fargefordelingen s langt i OL p frstebordet at Norge har en skjevhet med 6-4, mens India har 5-5 - s Norge fr svart p frstebord. Det skulle vre bankers. Dessverre m jeg si, da det gjr Magnus sin oppgave mye strre.

12.09.2016 kl.20:42

Det kan bli spennende mot India i morgen selv om det blir en tff oppgave for det norske laget. Befriende hre at sjakkfantomet mener det ville vrt p sin plass la Hammer st over! Ja, han har et hyere toppgir enn Getz nr han er i form, men nok ikke slik han spiller n. Jeg har ingen tro p at Jon Ludvig kan reise seg i morgen mot sterk motstand og synes Getz br fr sjansen. Bedre at han taper enn at Jon Ludvig reiser hjem fra OL med tre strake nederlag i kofferten. Tari og Urkedal fr sterk motstand uansett hvem de mter i morgen.

Hans-Henrik Brix

12.09.2016 kl.20:43

Beklager nytt anonymt innlegg ovenfor!

Steinar

12.09.2016 kl.20:58

Norge blir dessverre nr. 14, men hper jeg tar feil. Mest dumt at vre to beste fr svart. Motsatt ville vi hatt en ok sjanse.

Hplst, og uenig med Sjakkfantomet. fra tidligere ift Tisdalls "amerikanske uttagning". Getz aner vi jo ingenting om siden han aldri har ftt spille seg inn el. ut tross at Hammers prestasjon er som Getz rating. Det m jo vre en viss dynamikk om noen scorer 1/3.

Sven

12.09.2016 kl.21:10

Du har et godt poeng Steinar - angende Getz - og kanskje burde han ftt sjansen mot USA. Det er en kjent sak at jeg mener Salomon skulle vrt med til OL - og da tror jeg han ville f spilt mer enn Getz har gjort. Et tankekors der. Tar man med 5 mann til OL, s br intensjonen vre prve dem ut slik at en vet noe om formen til alle 5 og Getz vet vi lite om og det er litt rart, ja.

Steinar

12.09.2016 kl.21:20

Et artig poeng er at bortsett fra kamp mot USA, har India deltatt i OL-A og Norge i OL-B. India har mtt Russland, Ukraina, Azerb, England og Nederland.

Heldigvis har dette ingenting si for utfallet av kampen i morgen. Og indere p andrebord har tapt de to siste mot noen drlige. Tror de het Nakamura og Kramnik eller noe. Og tredjebordet tapte mot en filippinsk invandrer til USA, s India er neppe srlig gode.

Sven

12.09.2016 kl.21:28

Vel, dette blir flsete. Jeg har fra dag en tippet India som mulig medalje-taker, og skrevet dem opp hele veien. S de er virkelig sterke - s fr det heller vre at jeg har valgt ikke fokusere p at Norge har mtt relativt svak motstand og at vi flyter p vr Sveitser-blge etter den drlige starten.

Ellers synd at USA, Ukraina og Russland mter motstand der utfallet virker gitt p forhnd - men kanskje er det nettopp i en sisterunde at det kommer overraskelser.

Steinar

12.09.2016 kl.21:37

Mens jeg er i gang, for tabeller er gy. Tenkt samtale mellom sjakkspiller og kamerat:

- Hvordan gr det i OL?

- USA og Ukraina vinner nok siste runde og da vinner kanskje USA.

- Kanskje?

- Ja kanskje 60-70% sjanse for USA, men det kan ikke de to gullkandidater pvirke.

-...og for kvinner?

- Om Russland slr Kina er det ren bingo hvem av de to som tar gull. Omtrent som sl kron og mynt.

Ole Morten Persen

12.09.2016 kl.21:44

Der i hvert fall n, i siste runde og alt skal avgjres, at presset er som strst. Da kan det jo hende at nervene spiller noen et lite puss. Det har skjedd fr! Sort p Magnus gjr det selvsagt vanskeligere. Jeg innbiller meg at Harikrishna er ganske god med hvit, og litt mer srbar med sort (relativt til andre toppspillere alts). Men er det noen som kan sl Harikrishna med sort, s er det vel Magnus, s jeg fler vel fortsatt at det er det mest sannsynlige scenario som gir norsk seier.

Praktiker

12.09.2016 kl.21:53

N spdde jeg at Norge kom p en plass mellom 25-35, Jeg hper fortsatt at jeg tar feil. Skulle Norge tape i morgen detter vi nedover ,men hvor langt? Om man ser bort fra plassering s var ikke mine indviduelle tips helt vekke. Jeg tippet solid innsats av Magnus,men ikke en prestasjon over hans ratingniv. S langt, (selv med seier i morgen?) stemmer dette noenlunde. Jeg hadde ingen tro p Hammer, resultatet uansett hva som skjer i morgen stemmer jo bra med det, Tari bommet jeg litt p, da jeg trodde p en litt drligere prestasjon enn han har oppndd,men var usikker. Urkedal har prestert som jeg forventet alts bra. Og Getz var jeg redd fikk ble for svak mot spillere over sitt niv og kunne lett remisere mot de under. S langt har han jo en remis mot en langt lavere rated spiller.

Jeg har egentlig ikke noen grunn til kritisere uttaket til kampene,men er enig med Sjakkfantomet i uttaket til OL. Jeg mener man burde valgt en som var kapabel prestere p minst GM niv p sitt beste, der er ikke Getz enn. Det er ingen selvflge at alle skal f spille,men reserven br uansett vre kapabel til erstatte en spiller som underpresterer slik som Hammer har gjort. Getz er ikke p det nivet enn derfor har heller ikke Tisdall latt han spille. Dette burde kanskje Tisdall (eller de som tok ut laget om det ikke bare var han alene) ha tenkt p fr OL.

India er nok klare favoritter i morgen,men sammenlignet med USA s tror jeg ikke nordmennene har s stor respekt for inderne som for amerikanerne. Det er lett la seg blende av kjente sjakknavn i stundens alvor. Derfor ser jeg en liten mulighet for at Norge kan overraske i morgen,men det gjenstr se. Russland hadde nok vrt verre. Og India tapte tross alt 3,5-0,5 mot USA......

Sven

12.09.2016 kl.21:54

Steinar,

Nr man ser p ting stykkevis og delt - kommer man opp med denslags logikk. En golfspiller m fra frste slag beregne hvor mange totale slag han nsker bruke p et hull, og s eventuelt justere underveis. Men det er en helhet ute og gr.

Sjakk-OL er ogs en helhet. Fra frste runde av gjelder det og USA er veldig store favoritter n og de har ledet hele veien. Klarer ikke dele din avsky med systemet selv om det er langt fra ideelt og jeg gjerne s forbedringer.

Ole Morten,

Kanskje skal Hammer sl til og reise seg nr vi minst aner det? Vi fr se.

Ole Morten Persen

12.09.2016 kl.22:19

Sven, ingenting hadde gledet meg mer! Det kan jo vre et snt parti som blir vendepunktet.

Steinar

12.09.2016 kl.22:28

Prvde telle meg fram til hvilken plass Norge kommer p ved tap og kom til 13.-16. plass.

Steinar

12.09.2016 kl.23:35

...men jeg synes bde ind.p. og innbyrdes oppgjr funker bedre enn monradkvalitet. Mest fordi laget pvirker mer selv. Og det er jo min rett mene. "Heldigvis", om USA vinner, har de sltt Ukraina .

Og det er vel et poeng ift sjakkens anseelse at det er litt rart at hvem som vinner om Russland slr Kina for kvinner er helt tilfeldig.

Hva jeg er helt enig med Sjakkfantomet om er Salomon kontra Getz. Salomon har hyere toppniv, er en mann for fremtiden og kan premieres for sitt treningsarbeid. Uansett hvem burde alle fem vrt brukt de 5-7 frste runder. N er stakkars Getz iskald.

Skriv en ny kommentar

Sjakkfantomet

Sjakkfantomet

48, Troms

Sven Wislff Nilssen - Visejuniornorgesmester i brettsjakk 1989. Norgesmester i postsjakk 1995. To ganger deltaker i eliteklassen bde i brettsjakk og postsjakk. I dag, avdanket sjakkspiller med fortsatt lidenskap for spillet. Kontaktadresse: sjakkfantomet[a]gmail.com

Sk hos Sjakkfantomet:

only search Sjakkfantomet

free counters

2700chess.com for more details and full list

Daily chess puzzle

Kategorier

Arkiv

hits