Paul Svedenborg - Sjakkhøvdingen i Nord

Paul Svedenborg (t.h.) koser seg med  en etteranalyse med Johnny Hanssen i Narvik.
Foto: Joachim Solberg


Sjakklubbene åpner i disse dager dørene og i Narvik har byens store sønn Paul Svedenborg allerede vunnet første lynkveld i Narvik mot høyst kvalifisert motstand med 11 av 11 mulige! Få byer, om noen, har en så suveren lynsjakkspiller som det Paul er og siden jeg har hatt gleden av å kjenne den gamle mester i mange år så velger jeg Paul til årets første høstspalte her hos Sjakkfantomet.

Paul var i sin tid en av de aller yngste Norgesmestrene vi har i sjakk. Simen Agdestein innehar rekorden som den yngste Norgesmesteren gjennom tidene - han var bare 15 år gammel da han vant NM i Oslo i 1982. Magnus vant også NM før han fylte 16 år, mens Arne Zwaig som vant i 1964 lenge hadde rekorden med sine 17 år. Paul var 19 og 20 år gammel da han vant sine to NM gull - en bragd for en sjakkspiller fra lille Narvik i så ung alder på den tiden.

Jeg har hatt gleden av å møte Paul i en rekke partier og det har alltid vært like morsomt rent sjakklig. Å møte en levende legende i nordnorsk sjakkliv er en ting, men han spiller også forrykende interessant sjakk! Ofte kaster han hele kostebinderiet på deg fra starten av. Og blir du ikke skremt av terrenget han lekende lett opparbeider seg, så kaster han snart offiserskorpset mot kongen din. En slik fryktløs sjakk er selvsagt krevende - og ofte havner Paul opp i svært orginale stillingstyper med en bondestruktur som selv tanta di ikke ville vært bekjent av.

I åpningsspillet har Paul tre mål. Mye terreng, rask utvikling og erobring av initiativet. Dette går av og til på bekostning av bondestrukturen som lider av at bøndene kommer stykkevis og delt fremover - for å bane vei for resten av korpset. Av og til går det også på bekostning av kongens sikkerhet. Paul har f.eks. en rekke ganger spilt franskvarianten 1.e4 e6 2.d4 d5 3.Nc3 Bb4 4.e5 c5 5.a3 Bxc3+ 6.bxc3 Ne7 7.Qg4 Qc7 8.Qxg7 Rg8 9.Qxh7 cxd4 10.Kd1!? som Max Euwe spilte i sin tid, men som få andre vil sette fingrene sine i. Paul har også fått en variant i lettisk oppkalt etter seg: 1.e4 e5 2.Sf3 f5 3.Lc4 fxe4 4.Sxe5 d5! som han på 60-tallet påviste var spillbar etter 5.Dh5+ g6 6.Sxg6 hxg6 7.Dxg6+ Kd7! Paul er full av slike uhumskheter og i to av svartpartiene mine mot han i siciliansk så har kongen hans havnet på d1 tidlig i spillet!

Mye terreng kan en skjønne at Paul liker, og raskt mobilisering og kampen om initiativet, er god latin det også. Men ord som bondeøyer, hull og isolerte bønder tror jeg er ord som ikke helt hadde funnet veien til Narvik på 60-tallet da Paul og hans yngre bror Dag Svedenborg slo seg opp og frem. Ja, for Paul har en bror som også var et stort sjakktalent og som delte seieren i Eliteklassen i NM i Kirkenes i 1981. Dessverre for Dag Svedenborg så ble reisen til Oslo, og stikk-kamp der, for dyr dengang så han sto over. Dag Svedenborg hadde dog en langt mer posisjonell spillestil og blir av mange regnet som et minst like stort talent som Paul. Disse brødrene hadde en onkel som het Sigurd Svedenborg, og han har vunnet NNM hele 8 ganger! En rekord som Tromsø sin Pål Røyset jakter på - 40 årige Røyset har 7 titler. Det er altså ingen tilfeldighet at akkurat Narvik og Svedenborg-klanen fikk den første nordnorske Norgesmesteren i sjakk - det lå i genene og miljøet.




Paul Svedenborg i Norsk Sjakkblad nr. 3-4 1966.

Paul har aldri lært seg KISS-prinsippet: Keep It Simple, Stupid! Et prinsipp som fremhever at det enkle ofte er det beste. Så selv når Paul står godt - så fosser han frem. Jeg husker at jeg engang leste et gammelt Norsk Sjakkblad der et av Paul sine NM-vinster sto kommentert. Jeg tror det var Olaf Barda som var mannen bak kommentarene og med en lett østlandsk arroganse hoverte han over et av Paul sine vinst-trekk og skrev noe slikt som at "...her hos oss sitter vi på vår egen tue og spiller det hjem!". Paul valgte nemlig ikke den tekniske løsningen, men en ren utregning som var en inspirasjon over brettet. Det er Svedenborg i et nøtteskall.

Paul elsker og elsket altså komplisert kampsjakk der regnemuskelen fikk gått seg varm og triksene lå og ventet på motstanderen ett etter ett. I ukas spalte her hos Sjakkfantomet skal vi se Paul spille et praktparti mot Øystein Dannevig. Øystein var på sitt beste over 2400 i elo-rating og han må også kunne betegnes som en angrepsspiller, men mye mer skolert enn det Paul var og også sterk teoretisk sett i åpningene. Dette ble et bikkjeslagsmål spilt i 2004. Se og lær av Pauls trolldom!

Legg spesielt merke til hvordan Paul går på med g-bonden til g4 tidlig, hvordan han tar terreng i sentrum og på kongefløya - og hvordan han holder brikkene på brettet og ikke bytter dem slik  Gud og Hvermandsen ville gjort i påskudd av at stillinga skriker etter forenklinger! Vi skal se et parti spilt i den beryktede Narviking-stilen.

Hvit: Paul Svedenborg (2236)
Svart: Øystein Dannevig (2372)
Sted: Norgesmesterskapet for lag, Trondheim (2.1), 20.05.2004

1.e4

- Paul sitt førstetrekk har alltid vært 1.e4. "Best by test" ifølge Bobby Fischer og trekker gir mer åpne landskap, med en taktisk tilnærming som Svedenborg er så god på.

1...c5 2.Sf3 d6 3.d4 cxd4 4.Sxd4 Sf6 5.Sc3 g6

- Dragevarianten - elsket og fryktet på godt og vondt. Det vonde er all teorien som finnes om denne åpninga, det gode er alle de fantastisk spennende mulighetene som kan oppstå med ulike rokadestillinger.

6.h3!? Lg7

Hva ville du spilt med hvit i denne stillingen?




7.g4!

- Å se seg selv i speilet og bli kjent med sin egen spillestil er en av de viktigste ingrediensene i en god sjakkspillers fostring. Dette har Svedenborg alltid skjønt og vært god på. Han spiller heller på egne strenger enn å la motstanderen diktere spillets noter. Med hvit har en ofte den fordelen at dette går an, og Paul tar med teksttrekket terreng på klassisk Paul-vis. Svekkelsen av kongefløya er han ikke så redd for da han tenker å dominere på denne fløya slik at svart aldri får satt fingrene sine bort i det svekkede h4-feltet.

7...Sc6 8.Sde2!?

- Hvit ønsker ikke å bytte brikker tidlig da kompleksitet og brikkeantall er to faktorer som hører sammen i det samme regnestykket. Hesten kan gå videre til g3 eller f4 alt ettersom - og i mellomtiden gjør den nytte ved å støtte opp om gampen på c3. Trekket er dog tveegget da det koster tid.

8...0-0 9.Lg2 Tb8!

- Svart ønsker å gripe initiativet på dronningfløya før hvit får bygget opp et kongeangrep og starter pågangen med Tb8! i stedet for a6 da han forsøker å spare inn et tempo ved å spille a7-a5 i ett trekk.

10.f4

- Svedenborg spiller ikke sjablongtrekk som kort rokade her, da følger: 10.0-0 b5! 11.a3 a5 og svart er å foretrekke da han kommer for raskt til grøten. Ved å legge inn f4 får hvit spilt et nyttetrekk da svart ikke kan fortsette med: 10...b5?! uten at hvit får fordel med: 11.e5! som temporært vinner en offiser selv om svart faktisk får endel motspill i denne varianten akkurat her etter: 11...dxe5 12.Lxc6 Dc7! 13.Sd5 Sxd5 14.Dxd5 Tb6 selv om dette ikke er helt gunstig for svart - får han altså noe spill.

10...Se8!?

- Mer i tråd med åpningens ABC og det posisjonelle: 10...Sd7! der springeren kan gå videre til b6 etter et b5! og i tillegg har et angrepsfelt på c5. Fra d7 har altså springeren bedre beitemarker enn fra e8.

11.Le3 b5

Hva ville du spilt med hvit i denne stillingen?




12.a3!

- Et nyttig trekk selv om a5 og b4 kommer da hvit da kan åpne a-linjen og siden tårnet ikke står på a8 - så vinner hvit da en åpen linje.

12...a5 13.0-0 b4!

- Enkelt og greit - svart er i førersetet og det er hovedsakling fordi hvit brukte tid i åpninga på trekkene h3!? og Sde2. Dermed kom svart fort til mølla og han får først malt. Men alt i alt så er stillinga fortsatt ubalansert og spennende og det er akkurat det Paul elsker ved en sjakkåpning. Det er mat for regnemusklene hans.

14.axb4 Txb4?!

- En pussig posisjonell vurdering og da særlig mot en angrepsspiller. Svart satser på at løperen på g7 skal blomstre på grunn av presset mot b2, men strukturen hans ville vært bedre etter: 14...axb4!, og da hesten ikke har gode felter må den ut på randen, og da koordinerer ikke brikkene til hvit helt. 15.Sa4 (15.Sd5?? e6!) 15...Ld7 og svart er å foretrekke.

Hva ville du spilt med hvit i denne stillingen?




15.e5!

- En ihuga posisjonsspiller ville her foretrukket 15.b3!? i 9 av 10 tilfeller, men Paul kjenner sin besøkelsestid da 14...Txb4 ikke truer noe mer enn bonden på b2 og dermed kan hvit gripe det berømte initiativet ved å true Sc6.

15...Lb7 16.Sd5!?

- Paul på godt og vondt. Han regner seg her frem til at svarts tårn går tom for felter slik at hvit vinner en kvalitet, men i prosessen går hvits bondestruktur fløyten slik at han ikke får fribøndene, med sitt potensiale, som vi så i forrige variant. 16.b3!? gir ifølge Houdini hvit en liten fordel. Det blir spennende spill etter: 16...dxe5!? 17.Dxd8 Sxd8 18.Txa5 exf4 19.Txf4 Txf4 20.Lxf4 og hvits fribønder på dronningfløya gir spennende muligheter, men stillinga er vanskelig å vurdere siden den fortsatt er mange brikker på brettet og dersom svart får bondelavinen sin i gang, så ruller den fort.

16...Txb2 17.Dc1!

- Poenget til hvit.

17...Tb5 18.Sec3 Tb4?

- Men først dette er en klar feil. Svart må uansett kvitte seg med tårnet, men han burde gjort det under mer gunstige vilkår der han slår på e5 selv og kjemper om å vinne en bonde for kvaliteten og dermed er med på kampen om initiativet slik at dette vedvarer: 18...Txd5! 19.Sxd5 dxe5 og svart har to bønder for kvaliteten og en klart bedre bondestruktur, så får han fart i Tf8 og Se8 vil han bli stående best. Det var dette med Svedenborg på godt og vondt der han spiller med en bondestruktur som er svært krevende.

19.Sxb4 axb4

Hva ville du spilt med hvit i denne stillingen?




20.Se4!?

- Bedre var det kontraintuitive: 20.Sa4! Dc7 (20...dxe5?! 21.Sc5) 21.c3! med en bekvem fordel for hvit. Legg merke til at svart bare har en bonde for kvaliteten her.

20...dxe5?!

- Nå får hvit klar fordel. Bedre var: 20...Dc8! 21.Dd2 dxe5 22.f5! Sf6 og svart har kompensasjon i en ubalansert stilling i form av en bedre struktur og en bedre kongestilling og hele to bønder for kvaliteten.

21.Sc5!

- Etter: 21.f5? Sd4! griper svart initiativet.

21...La8 22.fxe5 Lxe5 23.Ta6!?

- Tro mot sin spillestil beholder hvit sitt aktive tårn - legg merke til hvor passivt svarts tårn på f8 er. Allikevel var det posisjonelt godt å spille: 23.Txa8! Dxa8 24.Sd7 Lf6 25.Sxf8 Kxf8 26.Dd2 Dc8 27.Dd5 Sd8 28.Dc5 med en strategisk vunnet stilling for hvit.

23...Dc8 24.Dd2

- Eller 24.Txa8 med samme variant som den over. Det var fortsatt godt - men Pauls spill skal en heller ikke kimse av.

24...Sd6

Hva ville du spilt med hvit i denne stillingen?




25.Dd5?!

- Klart sterkere var: 25.Dd3! Td8 26.Lf2 med poenget: 26...Sf5?? 27.Txa8 Dxa8 28.Lxc6! og hvit har da trolig en vunnet stilling.

25...e6! 26.Dd3 Td8 27.Td1! Kg7

- Her var 27...Lc3 et bedre forsvarstrekk da løperen står løst på e5 og kan bli gjenstand for angrep.

Hva ville du spilt med hvit i denne stillingen?




28.De2!

- Med vinnende fordel. Hvit truer nå Lg5 og andre skumle ting som Lxc6 fulgt av Lh6+.

28...Dc7?

- Relativt best var: 28...h6! med ideen: 29.Lxc6 Lxc6 30.Lxh6+?? (30.Lg5! Lf6 (30...f6 31.Txc6! Dxc6 32.Sxe6+ Kg8 33.Sxd8) 31.Lxf6+ Kxf6 32.Ta7! Db8 33.Df2+! med vinnende fordel da Kg7 Sxe6+! dreper helt. 30...Kxh6 31.Dxe5 Ld5! og ting er ikke lett for hvit lenger.

29.Lg5

- Her vant mye, blant annet 29.Sxe6! fulgt av Lb6!.

29...Lf6 30.Lxf6+ Kxf6 31.Txd6! Txd6

Hva ville du spilt med hvit i denne stillingen?




32.Se4+ Ke7 33.Sxd6 Dxd6 34.Txa8

- Med tårn over for hvit - resten skyldes sikkert tidsnød frem mot trekk 40.

34...Sd4 35.Df2 Dc5 36.Kh1 e5 37.g5

Sluttstillingen i partiet Paul Svedenborg vs. Øystein Dannevig, Lag-NM, Trondheim 2004:





- Og svart ga opp den ujevne kampen. Et flott parti fra Høvdingen i Narvik.

1-0

 

 

17 kommentarer

Gunnar Berg Hanssen

23.08.2014 kl.16:55

Flott skrevet om Paul, og kjempegod beskrivelse av sjakken hans.

Mvh

Gunnar

Sven

23.08.2014 kl.17:02

Takker for hyggelige ord Gunnar.

Joachim Solberg

23.08.2014 kl.19:56

Veldig bra spalte i dag, Sven.Artig du valgte akkurat 6.h3!?-partiet mot Dannevig. Herlig å spille gjennom dette partiet av Paul.Den godeste Bobby spilte også dette i USA-mesterskapet 1962

mot sin erkefiende Reshevsky. Reshevsky spilte 5.-a6 og 6.-g6.Bobby fikk tidlig initiativet og

hovedplanen var å hindre svarts d5. Da svart til slutt fikk inn d5 befant han seg i en tapt stilling.Mon tro om ikke Paul ble inspirert av den godest Bobby?

Sven

23.08.2014 kl.20:12

Joachim Solberg,

Takk for det Joachim. Du skal ikke se bort fra at Paul lot seg inspirere av Bobby Fischer. Større ledestjerne over et sjakkbrett finnes jo ikke, så valget ville vært lekkert.

Joachim Solberg

23.08.2014 kl.20:23

Ja,børstet nettopp støvet av Bobbys bok My 60 Memorial Games.En flott bok selv om den ikke støttes opp av masse dataanalyser. Partiet Fischer-Reshevsky er en godbit med Bobbys interessante kommentarer.

Sven

23.08.2014 kl.20:38

I Sjakkfantomets bibliotek finnes førsteutgaven av My 60 memorable games - en strålende bok som har alle de varianter en kan ønske seg om en ser bort fra åpningsstudier da. Prima vare.

Joachim Solberg

23.08.2014 kl.20:50

Jepp. Kikket litt på partiet til Fischer mot Julio Bolbochan fra Intersoneturneringen i Stockholm 1962. Det var 6.h3!? mot Najdorf. Bolbochan spilte et tidlig e5 og måtte slite gjennom store deler av partiet etter at han frivillig kvittet seg med hvitfelteren sin - byttet den mot hvits på h3.Etter det var det total enveiskjøring. Morsomt blir det også da Fischer fordriver svarts dame til h8! En fryd for øyet!

Sven

23.08.2014 kl.21:29

Det er også et flott parti Joachim. Magnus har nok sett alle disse partiene til Fischer med 6.h3!? mot Najdorf da han valgte å relansere åpningen for 7 års tid siden. Ellers nedla Fischer åpningens far - Miguel Najdorf i Varna OL - i et berømt parti samme år, i 1962. Og jammen var ikke det også i 6.h3!?-Najdorfen.

Joachim Solberg

23.08.2014 kl.21:31

Jepp. Glemte det i forbifarten. En historie går på at Fischer sa til lagkameratene kvelden før at han skulle slå Najdorf i 25 trekk. Han greide det på 24...

Frank Henriksen

23.08.2014 kl.23:34

Hei Sven!

Vil bare rette på en ting. Simem vant NM i sjakk som 15 åring på Lillehammer i 1982! Ikke i Oslo som du skrev. Jeg var selv der den gangen! Takk for fin spalte. Uten tvil Norges beste sjakk blogg. Bare synd at du ikke velger å spille lenger. Tror du kunne ha hevdet deg helt i toppen i Norsk sjakk! Ang. Paul Svedenborg så har jeg i Houdini basen 2 partier hvor du gir høvdingen en skikkelig leksjon. Så for meg så det ut som om du var Nord- Norsk høvding å ikke han. Gleder meg hver gang du kommer med nye sjakkhistorier.

Sven

23.08.2014 kl.23:44

Hei Frank!

Takker for hyggelig kommentar. NM gikk på Lillhammer i 1982, men Simen vant ikke tittelen der - han måtte ut i stikk-kamp og vant den senere på høsten etter en stikk-kamp på Blindern studenthjem i Oslo om jeg kan min sjakk-ABC rett. Men selvsagt kunne jeg lagt til at selve mesterskapet ble spilt på Lillehammer som du påpeker.

Husk at Paul og jeg hadde vår storhetstid på helt ulike tider. Jeg fikk gleden av å banke han 4 ganger om jeg minnes rett og 3 av partiene er av mine aller beste - men husk at Paul ble Norgesmester 2 ganger, mens jeg aldri hevdet meg i Eliten på min tid. Så historisk sett er Paul eneren i Nord-Norge og jeg kommer et stykke ned på lista. Men hyggelig at du har troa og ikke minst at du liker spaltene her hos Sjakkfantomet.

Egil Arne Standal

23.08.2014 kl.23:46

Hei Sven!

Takk for denne og mange andre interessante og lærerike spalter!

Berre ei lita unøyaktigheit i dagens spalte: Einaste grunnen til at Øyvind Dannevig ikkje er IM er at han aldri har kome seg over 2400... han har visstnok 6-7-8 IM-napp...

Frank Henriksen

23.08.2014 kl.23:58

Sven!

Takker for flott tilbake melding ang. Simen. Husket ikke i farten at det var en stikkamp i Oslo. Det er jo noen år siden nå! Ang. Paul Svedenborg så vil jeg tro at om han hadde hatt de mulighetene som Magnus fikk når han slo gjennom så hadde han vært stormester helt i det øverste sjiktet. Han er jo helt rå. Ikke så ulik Fischer nei. Ta bare partiet mot Ragnar Hoen under et NM på 60 / 70 tallet Hvor Paul moste Ragnar med 1.d4 f5. g4! Det sier jo en del om den store Paul Svedenborg.

Sven

23.08.2014 kl.23:58

Øystein Dannevig, ja. Han har nok vært over 2400 i nasjonal elorating som jeg refererer til og bruker på partiet. Hans høyeste elotall i Norge er 2402 - men internasjonalt har han dessverre aldri vært over grensen, så du kommer med et fint innspill her. Så også her blir det litt et definisjonsspørsmål kanskje. Grunnen til at jeg skuler til norsk rating er at den norske nærmest var finere i min tid...

Sven

24.08.2014 kl.00:04

Frank.

Jeg tror også han ville vært stormester med andre vilkår rett og slett fordi han er god til å regne varianter og det er viktig. Men det er alltid vanskelig å si hvor god en spiller ville vært under de og de forholdene. Uansett spilte Paul i sin storhetstid mange fine partier og jeg regner med å komme tilbake til han her på bloggen.

Frank Henriksen

24.08.2014 kl.00:07

Sven

En liten rettelse til partiet Svedenborg-Hoen

Etter 1.d4 f5 2.g4!! Så var det i det andre trekket Paul vartet opp med g4!! Typisk Paul rett ut å på. No matter.

Sven

24.08.2014 kl.00:09

Ja, en av styrkene til Paul var at han våget å gå mot vindretningen - han likte seg rett og slett når det blåste opp til storm på brettet. Ergo fikk han ofte orginale stillinger, noe som både er hans styrke og hans svakhet.

Skriv en ny kommentar

Sjakkfantomet

Sjakkfantomet

48, Tromsø

Sven Wisløff Nilssen - Visejuniornorgesmester i brettsjakk 1989. Norgesmester i postsjakk 1995. To ganger deltaker i eliteklassen både i brettsjakk og postsjakk. I dag, avdanket sjakkspiller med fortsatt lidenskap for spillet. Kontaktadresse: sjakkfantomet[a]gmail.com

Søk hos Sjakkfantomet:

only search Sjakkfantomet

free counters

2700chess.com for more details and full list

Daily chess puzzle

Kategorier

Arkiv

hits