VM i sjakk med Magnus Carlsen - 10. matchparti



En fokusert Magnus Carlsen - den 16. verdensmester i sjakk !
Foto: Anastasiya Karlovich

S leder Magnus Carlsen 6-3 i VM-matchen etter ni partier. Suverent! N trenger Magnus bare et halvpoeng og jeg tror Anand mentalt har gitt opp matchen slik at vi fr et relativt kort parti i dette som trolig blir siste runde av VM-matchen. Det vi da m stille oss sprsml om er hvorfor Anand spilte 1.e4 i hele 4 partier nr han s hvordan det gikk. Et Berlinforsvar burde vrt nok og spr du meg burde han ikke gtt inn i noen manvreringsspill med vitende og vilje. Det er lett vre etterpklok, men lrdommen fra Kasparov-matchen er klar - ikke la sluttspillfantastene og posisjonsspillerne spille sitt eget spill. Prv dra dem over p din banehalvdel og ta de sjansene det koster. Anand tok de sjansene i det 9. matchpartiet og jeg tror han hadde en strategisk vunnet stilling i trekk 20 - en stilling han ville vunnet mot svrt mange, men som Magnus klarte forsvare.


N blir det mer morsomt enn spennende se sistepartiet av denne matchen tror jeg. Men hva mener du om matchen? Kunne Anand gjort ting anderledes? Har Magnus storspilt eller er det Anand som har sviktet? Skriv gjerne en kommentar i feltet under.

Oppdatering:


S har Norge ftt en ny konge - kong Magnus! Endelig har vi vunnet i noe som betyr noe, noe som flges over hele verden og der deltakelsen er upklagelig. En blir rrt, euforisk og lettere giret p en og samme tid. I et verdensomspennende spill som er s vanskelig at kloke hoder har hevdet at kun fotball-VM rager hyere. Sjakk er s vanskelig at det er svrt f som er talentfulle nok til n opp i dette spillet. Magnus er en av disse talentene og det morsomme er at Magnus har innfridd forventningene!


VM-matchen kan vi dele inn i 4 faser. Frste fase var de tre frste partiene der Magnus i 1. og 3. parti var litt nervs og i flge eget utsagn var litt preget av at dette var en VM-match. Lett nervs er et ord som faller naturlig her. S kom 4.partiet der Magnus spilte svart i Berlinforsvaret og fikk spillet over i sin bane. Her presset han verdensmesteren hardt, men fikk ikke ballen i ml. Likevel fikk han ristet av seg nervsiteten og fylt opp tanken med bensin. Tredje fase av matchen ble den avgjrende som knakk Anand. I 5. og 6. matchparti vant Magnus lange trnsluttspill og Anand mistet troen. Her fikk Magnus vist all sin styrke og all sin kraft i sluttspill og Anand ble demoralisert! Den siste fasen var opplpet der Magnus kunne safe inn matchen. Her ble det stor spenning i 9. matchparti - men Magnus spilte stor forsvarskunst og vant partiet etter matchens strste blemme fra Anand!

N har The Carlsen Era - Carlsens ra - startet! Magnus regjerer som bde verdensmester og verdensener. Det er nesten ikke til fatte, men Magnus Carlsen er den 16. verdensmesteren i sjakk folkens! Sjakkfeberen raser i Norge og Magnus kan vre stolt. Vi skriver resrekka bare for se hvem som har vrt verdenmestre de siste 130-ra!


Det er William Steinitz, Emanuel Lasker, Jose Capablanca, Alexander Alekhine, Max Euwe, Mikhail Botvinnik, Vassily Smyslov, Mikhail Tal, Tigran Petrosian, Boris Spassky, Bobby Fischer, Anatoly Karpov, Garry Kasparov, Vladimir Kramnik,Vishy Anand og Magnus Carlsen!

63 kommentarer

Simon

21.11.2013 kl.21:28

Jeg drister meg til skue mot neste VM-match.

Det blir spennende se hvem som blir utfordrer da.

tombola

21.11.2013 kl.21:29

Det er det reste jeg har sett i hele mitt liv! Var til stede da Norge slo Brasil 2-1 p Stade Velodrome i Marseilles sankthans 23. juni 1998, men dette var strre! f en bonde til forvandlingspunktet i VM?? Om s kjre, snille og hedersmann Vishy hadde flyttet Lf1 i stedet for Sf1, hva s? Magnus s alt fra trekk 8! Eh, det gjorde forsvidt ogs Hr Anand, men dog - en m bukke i en slik stilling - denne gang var det Vishy. Og ellers hadde det vel blitt remis i en stilling hvor alt som kunne krype, hoppe og sprette av sjakkekspertise underveis dmte Lommedlingen nord og ned! Jeg bukker i alle spill, n er det bare bukke i stvet!

Ole Morten Persen

21.11.2013 kl.21:35

Man kan jo telle antall grove feil Magnus har gjort i denne matchen. Praktisk talt ingen. Det forteller en hel del om kvaliteten p spillet til Magnus. Det kan ingen ta fra Magnus. S kan man kanskje si at Anand ikke satte Magnus p nok prver, og det er jeg en av flere som vil vre enige i. Vi er jo flere som har etterlyst den type spill vi s i dag, og selv om jeg kanskje ikke tror det hadde endret sluttresultatet s mye, s tror Anand hadde ftt inn en scoring i lpet av matchen med tanke p den formen han viste innledningsvis. Anand taper denne matchen mot en klart bedre spiller, derom hersker det ingen tvil. Men jeg syns ogs Anand m granske strategien sin underveis. Personlig tror jeg han manglet den ndvendige selvtilliten, og litt fandenivoldskhet for skape nok trbbel for Magnus.

Anders

21.11.2013 kl.22:00

Jeg synes det er p tide overlate Anands feiltrekk og -disposisjoner til sjakkhistorikerne. Han fr mer negativ omtale enn han fortjener n. Problemene hans m ses i sammenheng med at han hadde en svrt vanskelig oppgave, som ikke ble lettere etter det frste tapet. Dessuten tar det oppmerksomheten vekk fra det som virkelig er greia og det er hvor god Magnus er. Ingen kritikk av fantomet, han m analysere matchen slik den virkelig har vrt. Men jeg hper folk flest snart slutter str salt i srene til Anand og heller annerkjenner Magnus sin fantastiske prestasjon.

Arne H

21.11.2013 kl.22:15

Spent p hvilke sekundanter Carlsen har hatt, utenom Hammer.

Evig Optimist

21.11.2013 kl.22:28

Hper parti nummer ni er et av partiene fantomet analyserer grundig i ettertid.

Spamalot

21.11.2013 kl.22:45

Jeg tror ingenting p at Magnus s alt dette fra trekk 8. Enda mindre imponerende er det jo, om det viser seg at dette var hjemmeforberedelser. Magnus spiller fantastisk og det er fantastisk moro flge ham, men jeg m nok si jeg har sett bedre, men slikt er vel ikke lov si i denne sekten?

Spamalot

21.11.2013 kl.22:46

Enig med Anders. Ingen grunn til trkke p noen som ligger nede og Anand fortjener all respekt. Vel kan tenkes at hans tid som verdensmester er over, men han kan fortsatt glede oss med masse god sjakk fremover.

Ole Morten Persen

21.11.2013 kl.23:47

Det som blir interessant er om Anand kan gjre noe av det samme som Kramnik da han mistet tittelen. Han klarte revitalisere spillet sitt, og det m nok Anand ogs gjre til en viss grad. Jeg tviler ikke et sekund p at Anand kan gjre det, og fortsatt vre en spiller regne med fremover. Det str antakelig kun p motivasjonen.

Albert

22.11.2013 kl.08:16

Er vi skikkelig heldige kan det vre vi fr se Anand i versjon 2.0 etter denne vm kampen. En Anand som ikke lenger bryr seg s mye om vm-tittel, sikre remiser og sparing av forberedelser. En Anand som spiller agressiv sjakk av typen vi s i spill 9 og vi kan takke for en kjempe underholdning takket vre dette.

Mulig vi ogs fr se en Magnus-turneringsspiller versjon 2.0. En Magnus som pgs forberedelsene til Vm har bedre pningskunnskaper. Kan han da stoppes?!

Jeg tror ogs p en kort remis i dag. (Men hper selvsagt p en krig som i gr)

Lasker

22.11.2013 kl.09:53

Litt synd at Chiennai ikke har arrangert tittel-kamp fr i r. Anand og India hadde fortjent oppleve en av deres wc-seirer p hjemmebane.

Jeg gleder meg til se den siste pressekonferansen, nr spillerne kan puste ut og lette litt p slret. Spent p hvem som er med i team-Carlsen.

jakke

22.11.2013 kl.10:21

Spam: Virket som det var snn delvis hjemmeforberedelse, men at det ganske tidlig ble finne trekk over brettet. Lov vre uenig om partiet, men det var et wm-parti da, som avgjorde matchen. Derav jubalong.

Er ogs spent p sekundantene til Magnus. Kanskje Hammer rett og slett har en sentral posisjon der? Som sektmedlem sier jeg bare; jeg er nesegrust plankestum over hvordan Magnus har tatt luven av Anands pningsspill.

smund H

22.11.2013 kl.12:48

Det kan jo tenkes Magnus vil bruke noen av de samme sekundantene i VM neste r?

Gold-digger

22.11.2013 kl.15:22

Da er han verdensmester! S fortjent! Jeg har trer i ynene n. Er s glad og n kan vi alle snakke av. Takk til dere alle og ogs gratulerer til dere! Vi har ogs grunn til vre litt stolte synes jeg!

smund H

22.11.2013 kl.15:33

Dette har vrt fantastisk spennende partier hvor begge spillerne har bidratt underveis til det. Magnus gratulerer som ny verdensmester i sjakk! N er det bare se fram til kandidatmatchen i mars 2014 for se hvem som blir den nye utfordreren!

jakke

22.11.2013 kl.15:50

Snakke av? Fint nyord det, blir reint lyrisk stemt sjl. Det er vel sjakkspillets essens vi har vrt vitne til i disse dager. Det er spennende for alle; Grnn eller grnn, fantom eller fant, bonde eller konge.. Grattis!

Arne H

22.11.2013 kl.16:12

Fantastisk prestasjon! Gratulerer Magnus Carlsen, sjakkens konge!

jakke

22.11.2013 kl.16:30

Hvordan feirer folket? Oslo-l, Wu-Tang Clan p mindre nabovennlig volum og VG-sendinga i reprise funker utmerket! Magnus er the Ghost Dog!

Neste markatur m bli til Isielvas kilder, mon det er der man finner den magiske eleksir!

Ole Morten Persen

22.11.2013 kl.16:37

Har jeg lov til kopiere deg, Arne H, eller har du opphavsrett p innlegget ditt postet kl. 16.12...?! :-)

Erling

22.11.2013 kl.16:53

Gratulerer til Magnus. 3 seire etter 3 grove tabber, men det skyldes delvis at MC setter press p. Anand virket mer nervs enn MC, kanskje han hadde hatt det bedre om matchen gikk i Paris tross alt!

Arne H

22.11.2013 kl.17:02

Feel free Ole Morten :-)

Ole Morten Persen

22.11.2013 kl.17:58

Med tillatelse fra opphavet...her kommer mitt bidrag i VM i klipp og lim: Fantastisk prestasjon! Gratulerer Magnus Carlsen, sjakkens konge!

Marius

22.11.2013 kl.18:46

Du glemte Kramnik i resrekka herr Sjakkfantom.

Sven

22.11.2013 kl.19:30

Takker for din oppmerksomhet! Det er rettet!

Arne H

22.11.2013 kl.19:52

N nr fasiten er klar, vil jeg forresten gi Magnus honnr for boikotte den forrige syklusen, som var bra til lite annet enn skape oddsbomber. Hadde den norske verdenseneren stilt opp den gangen, hadde sannsynligheten for at han hadde vunnet turneringen vrt vesentlig mindre enn ratingen skulle tilsi - fordi svake spillere har mye strre sjanse til sl ut en bedre ratet motstander i en kort match enn i en lang match . Vi s jo hvordan det gikk: Anand slapp unna med mte Boris Gelfand - som knapt l inne blant verdens topp tjue! - i finalen.

Og enda var det bare med nd og neppe Anand klarte sl Gelfand. Dette m vi ta med i betraktningen nr vi skal rangere Anand opp mot de andre verdensemestrene. Slik jeg ser det, har inderen nrmest sittet p nde siden matchen mot Topalov (som ogs var litt rar i lys av at Topalov kvalifiserte seg gjennom vinne en round robin turnering der Kramnik ikke engang var invitert ?) .

Hadde Carlsen stilt opp i forrige syklus,

1) hadde det alts vrt i en turnering som favoriserte svake spillere i forhold til sterke

2) kunne dette frt til at de (FIDE) hadde fortsatt med det samme elendige systemet fordi "alle de beste stilte jo opp, vi har kret en verdig vinner"

Ole Morten Persen

22.11.2013 kl.21:25

Og for ordens skyld, Sven...flott oppsummering, men Magnus vant det niende partiet...:-)

Sven

22.11.2013 kl.21:44

Det visste jeg selvsagt, men har hatt litt lite tid til blogging i det siste - s det gr litt fort i svingene. Sorry - og gratulerer til hele det norske sjakkfolk med VM-tittelen!

smund H

22.11.2013 kl.21:49

I forhold til forrige VM: Gelfand er forresten ikke en spesielt svak sjakkspiller. I alle fall akkurat n som han er nummer 8 i verden og bare 23 poeng opp til 2800. Ikke verst for en mann i "hans" alder.

Arne H

22.11.2013 kl.22:49

Neida. Moro at Gelfand er blitt s god!

Ole Morten Persen

22.11.2013 kl.23:02

Interessant at du sier blitt s god, Arne, siden jeg mener han i grunnen alltid har vrt s god.

smund H

22.11.2013 kl.23:14

Vi er sikkert ikke s uenige om Gelfand tror jeg. Saken er vel at han kom mer frem i lyset igjen i en moden del av sin sjakk-karriere. Det viser seg at det lnner seg jobbe jevnt og trutt videre med sjakken om man opprettholder motivasjonen som toppspiller. Ellers har vel gjerne Gelfand vunnet litt sjeldnere mot lavere ratede spillere (som vel tidligere antydet her inne( , men kommet mer til sin rett mot andre toppspillere. Spesielt ved viktige anledninger og i matchsammenheng virker det som.

Lasse

22.11.2013 kl.23:16

Som en ivrig publikummer husker jeg at jeg gikk rundt med en t-skjorte med Kasparov vs the world. Omtren tda, tror jeg, hrte jeg om Jon Ludvig, men samtidig at det var en annen som var enda mer talentfull. Siden har jeg fulgt Magnus i alle turneringer. N er jeg bare helt utslitt og veldig stolt. Lasse

Arne H

22.11.2013 kl.23:41

Ja, moro at Gelfand er inne p topp ti igjen, burde jeg sagt. Han har alltid vrt en pningsteoretiker av rang, med spisskompetanse i de heiteste systemene. Da Kasparov herja med najdorfen sin p nittitallet var Gelfand nesten like st, og i nyere tid en racer i katalansk. Det er vel ikke mange som har jobba mer med 1. d4 enn Gelfand.

Espen

23.11.2013 kl.14:09

Noen som vet noe om sekundantene til Magnus?

Sven

23.11.2013 kl.14:26

Alt vi vet er at GM Jon Ludvig Hammer har hatt en sentral rolle. Sannsynligheten for at Fressniet var med regner jeg for stor. Eller er Ian Nepomniachtchi og Vladimir Potkin nevnt p ryktebrsen som de hotteste kandidatene.

Espen

23.11.2013 kl.15:34

Takk Sven

Ole Morten Persen

23.11.2013 kl.16:26

Nepo var jo Magnus sin sekundant under London Chess Classic, og det funket tilsynelatende bra. Derfor er nok det et ganske hett tips. Jeg innbiller meg at Potkin har samarbeidet med Nepo tidligere, og derfor er heller ikke det usannsynlig at han har vrt med hvis Nepo har anbefalt han. Nr Magnus lekket videoen der han spiller lynsjakk med Fressinet, s er det lett tenke seg at dette like gjerne kunne vre en finte fra team Carlsen som at han faktisk har vrt en del av teamet. Men inntil Magnus faktisk avslrer hvem sekundantene var, eller noen str frem, s er spekulere alt vi kan gjre. Men vi kan i alle tilfelle konkludere med at de gjorde en fremragende jobb. Det eneste jeg virkelig fryktet fr matchen var at Anand kunne vinne pningsduellene og skaffe seg store nok fordeler til at selv Magnus ikke kunne redde partiene. N i ettertid vet vi at dette var ikke Anand i nrheten av, og om noen vant pningsduellene, s var det faktisk Magnus.

jakke

23.11.2013 kl.17:14

Var det ikke noe issues med russiske sekundanter? Mulig det bare var i forhold til kandidatturneringen. Skjnte aldri helt om det var Team Magnus som droppet det pga russiske spillere i turneringen, eller om det kan ha vrt noen fringer fra det russiske forbundet?

Vinner Kramnik (eller Svidler) neste kandidatturnering blir det kanskje et tema igjen?

Rolfo

23.11.2013 kl.22:41

Takk Sven for bloggen din. Og jeg er overgitt over Magnus! For et talent han har..

Ole Morten Persen

24.11.2013 kl.13:13

@jakke: Til neste VM-match er Peter Heine Nielsen tilgjengelig igjen. Jeg vil ogs tro at Jon Ludvig blir en del av teamet neste gang med tanke p den jobben han har gjort n. Dvs. hvis Jon Ludvig vil det selv. Jeg har ikke hrt om noen fringer fra det russiske forbundet, men har heller ikke trlet nettet etter eventuelle saker om dette, s her kan jeg ikke si noe mer om saken. Men det ville ikke vrt s overraskende i grunnen.

Et lite poeng her, som en konsekvens av Jon Ludvigs innsats s skal det bli spennende se hvor mye han har ftt ut av dette. Jeg vil tro at den jobben han har lagt ned vil bre frukter i form av sjakklig fremgang. Det er i s fall vel unt, og viktig for det norske laget under Troms-OL. Og hvis ogs Simen fortsetter fremgangen, s m jeg si at jeg er ganske optimist med tanke p det norske laget. Tror virkelig vi kan gjre en god figur.

jakke

24.11.2013 kl.15:26

Godt poeng, flott med Heine og Jon Ludvig. Flott for norsk og nordisk sjakk. Med Magnus som verdensmester og hjemlige sekundanter tar jo Magnus over stafettpinnen etter Anand, som en motsetning til den russiske/sovjetiske skolen.

OL blir spennende, kanskje den nyvunne interessen kan skaffe landslaget litt srt tiltrengte penger ogs?

Ole Morten Persen

24.11.2013 kl.18:38

Ja, hvis ikke potensielle sponsorer n ser hvilken interesse sjakk kan skape bare det formidles p rette mten, s vet ikke jeg. Leste at sjakksendingene til NRK p det meste hadde 1 million seere! 1 MILLION...!! Det er ganske fantastisk. I tillegg hadde VGTV rundt 500 000. N var det sikkert en del som hadde begge delene fremme samtidig, men det forteller om en helt enorm interesse. En ting er interessen i forhold til sponsorer. Her er jeg trygg p at de involverte partene smir mens jernet er varmt. En annen ting som blir vel s viktig for norsk sjakk er at klubbene m ut markedsfre seg lokalt. For rekrutteringspotensialet n er stort.

jakke

24.11.2013 kl.20:10

Apropos; i flge sportsrevyen var Jon Ludvig eneste sekundant. Imponerende!

jakke

24.11.2013 kl.20:18

M rette meg sjl litt, skyping med "perifere" hjelpere var det visst og. S var vel det man allerede visste..

Ole Morten Persen

24.11.2013 kl.21:15

Da sprs det jo hvor mye de perifere hjelperne bidro med, man uansett svrt imponerende i s fall.

Even Hartmann Flood

24.11.2013 kl.21:48

Det var litt interessant lese disse kommentarene i NRK i dag:

http://www.nrk.no/sport/_-anand-var-litt-ute-av-form-1.11375948

"? Jeg skjnte hverken ham eller meg. Jeg greide rett og slett ikke gjennomfre strategien min, sa den tidligere verdensmesteren."

Vet noen forresten nr Magnus skal i ilden igjen? Hen er ikke satt opp p Tata i Januar.

Ole Morten Persen

25.11.2013 kl.00:20

Ikke forelpig, men arrangren har en ledig plass, s det er fortsatt en mulighet. De hadde i hvert fall nr deltakerlisten ble offentliggjort.

Even Hartmann Flood

25.11.2013 kl.14:02

For svare p mitt eget sprsml, det ser ut som Magnus skal delta p Zurich Chess Challenge 2014 fra 29. januar til 4. februar. De andre der er Anand, Aronian, Nakamura, Gelfand og Caruana.

Et solid beite! Mere p http://www.zurich-cc.com/

Olsen

25.11.2013 kl.14:07

Verdensmesterrekka i innlegget over er det som setter Carlsens prestasjon i rett perspektiv: Det fles helt riktig og naturlig at han er siste ledd i den! N hper jeg Kramnik blir neste utfordrer - den eneste andre fortsatt aktive av tidligere verdensmestre. Og for stoppe kjeften p dem som forsker gjre prestasjonen mindre enn den er.

Alf Wilhelm Lundberg

25.11.2013 kl.14:47

Fantastisk prestasjon av Magnus, og synes VM-matchen pnet bra med spill p hyt niv, litt synd at Anand ikke kom seg etter det frste tapet, men ellers et fantastisk angrepsparti i parti 9 han fikk til som han desverre ikke klarte fullfre med stil, kunne blitt et parti for historiebkene dersom begge spillere hadde fullfrt partiet p topp. Blir ufattelig spennende se hvem som trekker det lengste stret i kandidat-turneringen, men for min del synes jeg det er litt synd se at friskt blod som Caruana og Nakamura er med, s blir det alts en haug med steuropeere mot en annen ikke steuropeisk spiller nok en gang? :)

Litt synd det med wildcard at det kommer fra arrangren, skulle gjerne sett at Nakamura fikk plassen for f se litt mere kompromissls g for seier sjakk i kandidatturneringen, men vi fr n hpe at det blir skikkelig kampsjakk med f remiser og hvileskjr uansett, Magnus har n vist vei for sjakkverdenen hvordan framtidens sjakk kommer til bli, og da tror jeg ogs at de som har ambisjoner om utfordre Magnus ser at korte remiser og enkle remiser bare er deleggende i det lange lp, bde for publikum men ikke minst for den egne spillers utvikling ved sjakkbrettet.

Uansett s har jeg sansen for wild card nominerte Peter Svidler, som kanskje kan f sjansen til ta steget opp, tror han har potensiale til konkurrere med bde Aronian og Kramnik om en seier i kandidat-turneringen i mars om alt klaffer for ham.

Til slutt en takk til sjakkfantomet som er tilbake med en strlende sjakkblogg og innsiktsfulle vurderinger!

Ole Morten Persen

25.11.2013 kl.20:44

@AWH, angende kandidatturneringen, s er det vanskelig vre uenig med deg. Slik jeg ser det, s er Aronian og Kramnik naturlige favoritter, men alle spillerne kan bli farlige om de er i form og fr spillet til sitte. S det kommer til bli en spennende turnering flge. Ellers kan man syns det er synd Caruana og Nakamura ikke kvalifisert, men de hadde begge sjansen, men grep den ikke. Og srlig Caruana feiget ut skikkelig i siste runde av GP-serien. Det er ikke snt som skaper verdensmestere.

Ellers er jeg enig med Olsen, n hper jeg p Kramnik, rett og slett fordi jeg tror det vil bli en episk match. Med Magnus som seierherre til slutt selvsagt!

Sven

25.11.2013 kl.20:53

M innrmme at jeg tror det er svrt s uheldig for sjakken at vestens hp Caruana og Nakamura ikke er med i kandidat-turneringa. Hadde likt se dem der begge og jeg m ogs innermme at jeg ikke har samme tro p Peter Svidler som du har. Fler at han er en litt snn skjebne spiller, en som tar det han fr og ikke tar skjea i egen hnd. For meg er Aronian og srlig Kramnik de to store favorittene.

Jeg har ikke ftt dekt VM like inngende som jeg nsket dessverre, men gjorde i hvert fall mitt beste i forhold til tid og anledning. I ettertid er jeg godt fornyd med forhndsomtalen som vel var "spot on" p flere plan.

Ole Morten Persen

26.11.2013 kl.00:49

Jeg tror jeg snakker for mange nr jeg sier at dekningen din var mer enn god nok, Sven!

Arne Hovland

26.11.2013 kl.10:30

Takk for flott VM-dekning, Sven, innsatsen din str det virkelig respekt av! Forvrig helt enig i det du skriver om Nakamura, Caruana, Aronian og Kramnik nr det gjelder neste kandidtat-turnering.

Sven

26.11.2013 kl.11:04

Takk for det Ole Morten, mange sm drypp blir jo til en stor og med daglige oppdateringer s ble det jo endel blogging.

Simon

26.11.2013 kl.12:31

Hper at Kramnik vinner kandidatturneringa, rett og slett fordi jeg nsker meg en spennende match. En Kramnik i form er kanskje den eneste som kan mle seg med Carlsen slik det ser ut n.

For vrig vil jeg nevne at Caruana helt sikkert fr nye sjanser senere. Han er, som nevnt i denne bloggen i forkant av World Cup, den eneste i den absolutte verdenseliten som er yngre enn Carlsen, og om jeg ikke tar feil er han ogs den siste som har sltt vr mann i et ratet parti.

Ole Morten Persen

26.11.2013 kl.17:17

Siste som har sltt Magnus i et ratet parti er vel Peter Svidler?

Sven

26.11.2013 kl.18:03

Nei, det er ganske riktig Caruana. I Tal Memorial p forsommeren.

Ole Morten Persen

26.11.2013 kl.21:43

Jeg m ha fortrengt det...:-) Kandidatturneringen er det vanskelig fortrenge!

Tassilo

27.11.2013 kl.00:42

Den nye imperator i sjakk:

"There is no mercy!"

http://www.youtube.com/watch?v=-7hBZNsPnyg

Simon

27.11.2013 kl.22:54

Mens vi fortsatt svirrer rundt i VM-rska, holder "the best of the rest" p med gjre opp seg imellom i verdensmesterskapet for landslag. I gr spilte Kramnik og Aronian remis, men i dag ble den fjortende verdensmesteren sltt av ingen ringere enn Nakamura. Amerikaneren er n oppe p tredjeplass p verdensrankingen.

Sven

28.11.2013 kl.07:56

Hyggelig med Nakamura. Vi liker spillere som tar skje i egen hnd og spiller angrepssjakk. Som sagt - synd han ikke er mer i kandidatmatchene. I dag skal han opp mot Aronian.

smund H

29.11.2013 kl.23:09

Interessant intervju med Anand. Godt se han kunne gi litt mer av seg selv enn det han var i stand til under pressekonferansene mens VM pgikk.

http://susanpolgar.blogspot.no/2013/11/interview-with-anand-no-retirement.html

Skriv en ny kommentar

Sjakkfantomet

Sjakkfantomet

48, Troms

Sven Wislff Nilssen - Visejuniornorgesmester i brettsjakk 1989. Norgesmester i postsjakk 1995. To ganger deltaker i eliteklassen bde i brettsjakk og postsjakk. I dag, avdanket sjakkspiller med fortsatt lidenskap for spillet. Kontaktadresse: sjakkfantomet[a]gmail.com

Sk hos Sjakkfantomet:

only search Sjakkfantomet

free counters

2700chess.com for more details and full list

Daily chess puzzle

Kategorier

Arkiv

hits