The Kramnik vs. Aronian match


Kramnik og Aronian spiller en vennskapsmatch i Zurich over 6 partier som avsluttes i dag.
Foto: Georg Kradolfer / Kurt Pauli

Levon Aronian og Vladimir Kramnik har kuppet interessen for sjakk like før VM-matchen braker løs i mai ved å spille en oppfriskende vennskapsmatch over bare 6 partier. Matchen startet med en brak da Aronian tilkjempet seg et viktig helpoeng med de svarte brikkene i en semislavisk åpning der Krammy åpnet showet med sitt yndlingstrekk 1.Sf3. Aronian har spilt mye dronninggambit den senere tiden - men nå var han tilbake til sin gamle yndlingsvariant semislavisk. I fare for å være veldig direkte med en sabla god sjakkspiller så virket det på meg som om Kramnik kom dårlig forberedt til partiet. At han spilte 14.Te3?!, som Gunina riktignok nylig vant et parti med, kom overraskende på meg siden analyser av det partiet viste at hun vant på tross av tårnløftet og ikke på grunn av det. Aronian fikk seg dermed en billig åpningsfordel og utviklet den helt til han vant i tidsnøden. Et flott gjennomført parti av Aronian i tråd med hans pragmatiske tilnærming og hans gode taktiske blikk.

I andre matchparti i Zurich kom det nok en stor overraskelse og også denne gang var det Aronian som sto for det uventede. Han hostet opp 1.e4!? mot e4-dødaren Kramnik! Du husker sikkert godt hvordan Kasparov stanget hodet i vegget mot Kramnik sin Berlinmur i VM-matchen i 2000 i London? Eller for ikke å snakke om hvordan Peter Leko fikk smake pisk i russisk i 2004? Eller hvordan Anand unngikk å spille hele 1.e4-trekket sitt i hele VM-matchen i Bonn inntil siste matchparti der han trengte remis? Alt dette er sjakkhistorie og derfor undrer en seg over hva Aronian kunne tilføre 1-e4-teorien som alle ihuga e4-spillere ikke har klart å finne frem til? Svaret er vel: Nada. Ingenting. Nothing! Aronian har når disse ordene skrives spilt to hvitpartier med Berlinforsvarets hovedvariant og stanget hodet i den berømte veggen til Kramnik! For Kramnik er det en grei nok strategi å drepe hvitserven til motstanderen - men for hvitspillerne så er det kanskje en bedre idé å finne en åpning som gir rom til å spille et parti sjakk. I denne matchen fant ikke Aronian det rommet og bare hans svartferdigheter og hans ursoliditet gjør at han fortsatt har reelle sjanser til å vinne denne matchen til 6 som altså står 2.5 - 2.5 i skrivende stund.

I tredje matchparti fikk vi Ukas parti - et forrykende oppgjør der Kramnik først bød opp til dans med 1.e4!? - et trekk vi husker han lirte av seg mot Peter Leko i 2004 - men mot Aronian i år 2012? Nei, den så jeg virkelig ikke komme. Alle har jo prøvd å knuse Aronian sin Marshall og hittil har akkurat ingen klart den jobben, ei heller Magnus, i langsjakk. Alle spiller ulike anti-Marshallvarianter og noen åpningsteoretisk fordel får vel nær sagt ingen. Men Krammy hadde ingen planer om spansk og Marshall i dette 3. partiet - i stedet spilte han firspringervarianten i skotsk med d4. Aronian kunne etter dette utlignet relativt lett vil jeg påstå - og oppskriften er 100 år gammel og vel så det. I stedet flashet Aronian av seg 5...Lc5!? og spilte på seier uten å se hva Kramnik hadde i koppen om svart først søkte utligning! Når Aronian først gikk etter strupen så gjorde han det så til de grader med dronningoffer og full pakke! Dessverre var offeret av typen "småtvilsomt" og det krevde klinisk presisjon for å overleve Kramnik sitt meget sterke spill. Hvordan det gikk kan du se i Ukas parti!

I fjerde matchparti stanget Aronian nok en gang hodet i Berlinmuren og en kan spørre seg om hvorfor? Hadde han ingen plan B? Innså han ikke at Kramnik kan dette sluttspillet ut og inn? Ikke vet jeg, men det jeg vet er at Kramnik er veldig vanskelig å slå i dette sluttspillet og at spillere som Kasparov, Leko, Topalov og Anand alle i VM-sammenheng har ment at 1.d4 er veien å gå om du ikke har noe sensasjonelt mot Berlinforsvaret.

I femte matchparti dro Aronian nok en gang opp et slavisk forsvar etter suksessen med det i første runde. Denne gang spilte dog Aronian mindre ambisiøst med svart og det er også verdt å merke seg at Kramnik var tilbake til 1.Sf3 etter å ha vært ute på eventyr med 1.e4 i 3. matchparti. Partiet ble rent søvndyssende da Aronian sitt eneste mål var å utligne for så å ha hvit i siste og avgjørende parti. Der tror jeg vi for første gang i matchen får se han spille 1.d4! - så får det bære eller briste! Uansett så har dette vært en oppløftende match med to avgjorte partier av fem mulige og friskt spill. Kramnik spiller ikke vinstpartier av typen Ukas parti så veldig ofte - så stopp opp et øyeblikk kjære leser og sjekk ut ukas parti med en kaffekopp og et stilrent trebrett som gir den siste lille ekstra susen...

 

Ukas parti:

Hvit: Vladimir Kramnik (2801)
Svart: Levon Aronian (2820)
Sted: Sveits, Kramnik vs Aronian-match (3), 23.04.2012

1.e4

- Sjokk! Den hardbarka 1.Sf3/1.d4-spesialisten åpner med 1.e4! Kramnik spilte riktignok dette tilbake i 2004/2005 - men etter det har han stort sett holdt Fischers førstetrekk til lynsjakk, og andre viderverdigheter. Men i en så kort match over bare 6 partier er overraskelsesmomentet enda større enn i en lengre match så Kramnik resonerer nok slik at han for enhver pris vil ta motstanderen på senga og overraske først.

1...e5 2.Sf3 Sc6

- Dette inviterer til spansk åpning, en åpning Aronian kan ut og inn som sin egen bukselomme. Særlig gjelder det Berlinforsvaret og Marshall-varianten. At Kramnik derfor varierer i neste trekk kan ikke ha kommet som noen bombe. Slik sett er nemlig Aronian takknemmlig å spille 1.e4 mot - du vet hva du får og kan forberede deg på akkurat det!

3.Sc3 Sf6 4.d4

- Dermed er vi inne i firspringerervarianten av skotsk og med 4.d4 kommer vi inn i en nærmest gjennomanalysert stilling som ikke innbyr til stort monn av kreativitet.

4...exd4 5.Sxd4 Lc5!?

- Du milde Moses! Aronian - sikkerheten himself - legger skinnet sitt ut til salgs ved å gå inn i spreke varianter som svart! Her er ellers 5...Lb4! en velkjent equalizer og Gud og hverdmansens dom er ganske så unison: kjedelig spill uten mye kreativt spillerom som nevnt over. Tjukk teori var: 5...Lb4! 6.Sxc6 bxc6 7.Ld3 d5 8.exd5 cxd5 9.0-0 0-0 10.Lg5 c6 og denne stillingen er ganske så lik slik all erfaring gjennom mer enn 100 år har stadfestet. Scoren i min database er bedrøvelige 49% for hvit og det ville vært interessant å vite hva Kramnik hadde på innerlomma dersom Aronian rolig hadde spilt for full utligning i matchen i et leget der han jo førte matchen med 1 poengs ledelse... Personlig tror jeg ikke Kramnik hadde noe revolusjonerende i det hele tatt - og at han bare ville spilt stillingen til krampa tok han.

6.Le3 Lb6 7.Dd2 0-0

- En lang teorivariant her var: 7...d6 8.Le2 0-0 9.0-0-0 Te8 10.f3 d5 11.exd5 Sxd5 12.Sxc6 bxc6 13.Lxb6 axb6 14.Sxd5 cxd5 15.Lb5 Te5 16.f4 Txa2 17.Kb1 Ta5! 18.fxe5 Txb5 og svart har trolig noe nær full kompensasjon for kvaliteten. Aronian sa på pressekonferansen etter partiet at han spilte på vinst denne dagen og derfor ser vi han spille meget aktivit i fortsettelsen! Kanskje ble han provosert av å se Kramnik spille 1.e4 og ville vise at han er den kvasseste kniven av dem i taktiske gjørmebad...

8.0-0-0 Te8 9.f3 d5 10.exd5 Sxd5 11.Lg5

- 11.Lg5 er ikke et nytt trekk i stillingen her og det inngikk i Kramnik sine åpningsforberedelser - noe han innrømmet på pressekonferansen etter partiet. Men Aronian var nå, forståelig nok, ute av boka, og han hoster opp intet mindre enn et dronningoffer! Et alternativ var: 11...Sde7 12.Sxc6 Dxd2+ 13.Lxd2 Sxc6 14.Sd5 og hvit erobrer løperparet og har en viss fordel. Men dette var da dog å foretrekke!

Hva ville du spilt med de svarte brikkene i denne stillingen?




11...Sxc3!? 12.Lxd8 Sxd1 13.Lxc7

- Brettet står i brann! Det henger på d1, men det henger for hvit på både d4 og c7 så her må en holde tunga rett i munnen og forsøke å manøvrere skuta gjennom farvannet slik at en får mest mulig materiell igjen ved innkomst til smulere farvann.

13...Lxc7 14.Sxc6 Se3

Hva ville du spilt med de hvite brikkene i denne stillingen?




15.Lb5!

- Selvsagt ikke: 15.Sd4? Lf4! 16.g3? Sxf1 17.Dxf4 Te1# med matt i sekken! Kramnik spiller denne fasen av partiet med stor selvtillit og pondus. Han gir ingenting ved dørene og vi får nå en spennende fase av partiet der Aronian kjemper mot vindmøller - tenk: Kramnik sitt sterke spill i form av objektivt bedre sjanser!

15...bxc6 16.Lxc6

- Igjen står brettet i brann og Aronian sitt fantastiske taktiske blikk leter febrilsk etter ressurser som gir motspillsjanser...

Hva ville du spilt med de svarte brikkene i denne stillingen?




16...Sc4! 17.Dd4?!

- Ut fra en teoretisk synsvinkel så var 17.Db4! enda sterkere, men hvit har uansett klar fordel nå.

17...Le6 18.Lxa8 Lb6!

- Ikke 18...Txa8 19.De4! og hvit griper initiativet. Det er en kamp om momentum som nå pågår og det på bare nevne mellom to store kjemper over brettet!

19.Dd3 Txa8 20.Te1

- Når en bare har to offiserer igjen slik hvit har her, så må alle aktiviseres optimalt! Her gjelder sentraliseringsloven!

20...Td8 21.De4

Hva ville du spilt med de svarte brikkene i denne stillingen?




21...g5?

- Dette er kontroversielt spilt av Aronian - og han vet det! Å lufte foran kongestillingen var naturlig, men å skape svekkelser som kan angripes er ingen god idé. Nå får hvit et sterkt h4-brudd kombinert med f4! I stedet ville 21...g6!? gitt svart både luft og et fotfeste om f5-feltet. Svart var da inne i partiet. Nå ser det mørkt ut.

22.c3!

- Gjør klart for å drive springern tilbake med b3 og forbedrer kongen sin posisjon samtidig som det viktige feltet d4 tas.

22...Lc5?!

- Etter dette trekket står Aronian kanskje til blant tap da det ikke gjør noe med hvits primære trussel om spill på kongefløya med h4! o.s.v. Aronian sitt Lc5 forhindrer b3, men gjør ellers ingen stor nytte.

23.Te2?!

- Ikke 23.b3? La3+! 24.Kc2 Td2+ 25.Kb1 Sd6! og svart har motspill! Men 23.h4! er livsfarlig for svart: 23...h6 24.hxg5 hxg5 25.f4! og hvits angrep er trolig vinnende selv om det krever omfattende analyser å utdype dette.

23...h6 24.g3?!

- Også her var det relevant å myke opp svarts kongestilling med: 24.h4! og svart er i store vanskligheter om enn ikke helt fortapt!

24...a5

Hva ville du spilt med de hvite brikkene i denne stillingen?




25.f4!

- Kramnik er tilbake på sporet og nå er gode råd dyre! Også 25.h4! var sterkt.

25...a4 26.f5

- Å legge inn et 26.h4!? her var heller ikke galt her, noe som tydelig viser hvor håpløst g5 var av Aronian. Det trekket ga vann på mølla til hvit og ikke svart! Men Kramnik sitt valg er også vinnende!

26...Ld5 27.Dd3 Lb6 28.b3!

- Her virker: 28.h4!? Le6 29.Dxd8+ Lxd8 30.fxe6 Kf8 31.exf7 Kxf7 32.hxg5 hxg5 33.b3 også å være vinnende.

28...axb3 29.axb3 Sa5

Hva ville du spilt med de hvite brikkene i denne stillingen?

 

30.Te8+?!

- Enklere og dermed sterkere var: 30.Db5! Sxb3+ 31.Kc2 og hvit vinner.

30...Txe8 31.Dxd5 Td8

- Eller 31...Tc8 32.Kb2 og bøndene på dronningfløya står klar til fremdrift.

Hva ville du spilt med de hvite brikkene i denne stillingen?

 

32.Db5!

- Kramnik er tilbake på rett spor og toger hjem seieren i fint driv!

32...Td6 33.Kc2 Kg7

- En annen variant var: 33...Ld8 34.Db8! Td5 35.Da8 Td7 36.De4 Kg7 37.De5+ f6 38.De8 Td6 og her vinner det meste, deriblant det drepende: 39.c4! og svart kan kaste håndkleet inn.

34.b4 Sb7 35.c4 Tf6

Hva ville du spilt med de hvite brikkene i denne stillingen?



- Det neste trekket til hvit setter svart posisjonelt patt.

36.g4 Sd8 37.c5

- Hvit spiller denne fasen av partiet veldig prinsipielt og fratar svart stadig flere felter, mer rom og til slutt kveles svart i sin egen håpløshet...

37...Lc7 38.Dd7 Sc6 39.b5 Sa7 40.Dxc7 Sxb5

Hva ville du spilt med de hvite brikkene i denne stillingen?




41.De5

- Det enkleste her var: 41.Dd7! Tc6 42.f6+! og med denne mellomsjakken faller hele korthuset. Dette var en kort taktisk vinst, men Kramnik sitt trekk setter ikke vinsten i fare og bør derfor ikke kritiseres.

41...Sa7 42.Kd3 oppgitt!

Sluttstillingen i partiet Kramnik vs. Aronian, Zurich 2012, (3):




- En mulig avslutning var: 42.Kd3 Sc6 43.Da1 Sb4+ 44.Kc4 Sc6 45.Kb5 Sd8 46.Dc3 og svart havner i trekktvang etter: 46...Sb7 (46...Sc6 47.Dxf6+! Kxf6 48.Kxc6 Ke7 49.Kb7) 47.Dd4 og hvit vinner springeren i første omgang og kongen i neste.

1-0

Feiende flott angrepssjakk fra Kramnik dette. Morsomt å se den gamle sirkushesten i manesjen med angrepsspill igjen!

 

Du finner partiet til gjennomspilling hos Chessgames.com.

* * * * * * * * * * * * * * * *

 

Bloggeren Sjakkfantomet er en frittstående norsk journalist på Internett med medlemskap i Tromsø Sjakklubb. Han støtter sjakk-OL Tromsø 2014 og følger Magnus sin kamp i verdenstoppen i sjakk tett. Dersom du ønsker å støtte prosjektet Sjakkfantomet kan du klikke på min donate-button og gi et bidrag til bloggens videre liv. Alternativt kan du sette inn ditt bidrag på kontonr. 1644.30.39310 hos DNB. Link til donate-button finnes i høyre marg.

Sjakkfantomet har til nå vært en reklamefri blogg.

Takk til de som til nå har støttet bloggen. Det varmer å bli satt pris på :-)

 

* * * * * * * * * * * * * * * *

 

Aktuelle linker: 

Sjekk ut Norges ledende side for sjakknyheter Bergens Schakklub for mye mer godt sjakkstoff. Chessgames.com er også verdt sine besøk for å kikke på partier og slikt under turneringer. Ellers bør du legge merke til Chessbase som har oppdaterte nyheter på daglig basis.

Stikkord:

23 kommentarer

Ole Morten Persen

28.04.2012 kl.12:51

Dette minnet om en Kramnik a la 90-tallet, fremprovosert av Aronians friske satsing. Herlig parti, gode, instruktive kommentarer som vanlig fra Fantomets hånd (og ikke minst hjerne!).

Åsmund

28.04.2012 kl.17:07

21 ..g5?! får meg til å tenke at Aronian enten hadde litt panikk grunnet situasjonen på brettet eller muligens eksperimenterer heftig i et forsøk på stadig å utvikle seg sjakklig i en prosess frem mot fremtidig mulig VM-match.. Dristig spill i dette partiet i alle fall, i motsetning til Kramniks berlin-forsvar kanskje?

Sven

28.04.2012 kl.20:55

Litt 90-tall over akkurat dette partiet Ole Morten, men hadde Kramnik ost over av 90-talls vibrasjoner så ville vi sett den sicilianske åpningen som svar på 1.e4! Hvem husker ikke de utenomjordiske opplevelsene vi hadde i oppgjørene mellom Kasparov og Kramnik på 90-tallet?

Åsmund,

21...g5? er jeg ubønnhørlig mot all den tid det ikke bare svekker kongestillingen, men all den tid det inviterer til h4! som Kramnik valgte å ikke spille når han kunne det. Det ville blitt et enda kortere parti! Tror Aronian overvurderte sin stilling da han lirte av seg 21...g5? - og at han snart angret seg igjen!

Ellers var vel denne matchen bare et stoppested på veien mot en VM-match for Aronian. Et sted han stoppet opp og tillot seg litt privat trening fra verdens mest erfarne matchspiller Vladimir Kramnik. Synd Magnus ikke fikk det tilbudet - selv om alle forstår hvorfor. Også Magnus hadde trengt litt spilletrening nå i vår etter en laaang pause siden januar og Wijk aan Zee.

Ole Morten Persen

29.04.2012 kl.00:35

Jeg hadde forøvrig rett i min gjetting hva angikk åpningsvalget til Aronian i det siste partiet. En gang måtte jo jeg også treffe! :-)

Sven

29.04.2012 kl.00:53

Ja, det fikk du. Aronian fikk jo intet ut av hvit i denne matchen og hans eksperiment med hvit kunne raskt endt med tapt match i siste matchparti der han jo hang i tauene.

Ole Morten Persen

29.04.2012 kl.10:59

Ja, det var på hengende håret. Personlig syns jeg ikke vi kan kritisere spillerne for sterkt for å eksperimentere. På en måte gir jo dette et signal til fremtidige motstandere at de må forberede seg mye bredere. Og det er jo noe disse herrene kan dra nytte av. Men jeg tviler på at Aronian hadde spilt 1. e4 om det virkelig hadde stått noe på spill her, i hvert fall ikke i alle 3 partiene. Om noen av dem kommer til å dra frem 1. e4 i fremtiden gjenstår jo å se. Betydningen av å være vanskelig å forberede seg mot kan jo ikke undervurderes.

Sven

29.04.2012 kl.17:36

Tiltredes. Ingen kritikk, men en kan jo undre seg litt og kanskje er svaret så enkelt som at Aronian ikke vil ha den dypeste d4-preppen offentliggjort i en vennskapsmatch. Ikke vet jeg.

Ole Morten Persen

29.04.2012 kl.21:04

Jeg tror det ligger mye sannhet i den antakelsen, Sven.

Sven

29.04.2012 kl.22:14

Ja, i hvertfall så innrømmet Aronian at han ikke ville spilt like skarpt om mere sto på spill. Da er det rimelig å anta at han hovedsaklig tenker på åpningsvalg som 1.e4 og det skarpe partiopplegget i parti 3. Hva hans bevegsgrunner var utover det å trene angrepsmusklene blir spekulasjoner, men slikt er jo morosamt en gang i blant.

Nå er VM-matchen mellom Anand og Gelfand som begynner den 10. mai som er neste højdare på sjakk-kalenderen. Anand har virket helt ute av form det siste halvåret, så jeg er mer spent på utfallet av den matchen enn det jeg var for 1 år siden.

Ole Morten Persen

02.05.2012 kl.08:32

Nå har jo heller ikke Gelfand imponert siden kandidatmatchene, så jeg holder Anand som favoritt fortsatt, men det ser definitivt mer åpent ut enn for 1 år siden. En VM-match er jo uansett alltid interessant, så det er bare å sette seg tilbake i godstolen.

Sven

02.05.2012 kl.13:37

Ja, VM-matcher har alltid sin indre psykologi og sin egen logikk så det blir spennende å se. Holder Anand som ganske så klar favoritt - men vi skal ikke avskrive Gelfand her.

Ole Morten Persen

03.05.2012 kl.09:05

Det er endel eksperter som mener at Gelfand vil være mer motivert enn Anand, da dette helt klart er Gelfands store øyeblikk i karriereren. Det er klart at motivasjon er en viktig faktor, kanskje ikke minst under forberedelsesperioden og hvor hardt han har jobbet inn mot matchen, men rent sjakklig er fortsatt Anand et hakk over Gelfand i mine øyne. Men det er som vi har vært inne på mer åpent siden ingen av de har imponert på noen som helst måte i det siste. Matchpsykologien kan bli en avgjørende faktor. Skulle f.eks Gelfand få en god start og ta en tidlig ledelse, så vil jo han få selvtillit i bøtter og spann, og selv om Anand ikke har vært så lett å vippe av pinnen de senere årene, så vet man jo aldri. Anand slo jo raskt tilbake når han havnet undet mot Topalov, så et tidlig tap behøver ikke bety noen ting. Derimot tror jeg Gelfand er sjanseløs om han havner under tidlig. Det er i hvert fall min vurdering nå før matchen starter, så får vi se hvordan det utvikler seg.

Sven

03.05.2012 kl.20:49

Anand har ofte vært avhengig av en god start for å prestere i sin lange karriere og selv om matchen mot Topalov sto og bølget mot slutten - der Anand tross alt vant - så tror jeg at det er viktig og riktig med en god start for Anand i denne matchen. Er det jevnt lenge så vet Boris Gelfand at tilfeldighetene har en tendens til å gi David sjanser til å få inn en stein i slynga mot Goliath sånn akkurat på det mest ubehaglige tidspunkt. Vi får se om Anand går like rått ut fra startblokkene som i Bonn mot Kramnik!

Ellers er det en stund til VM-match. Skal vi starte med VM-oppvarming alt nå lørdag med en forhåndsomtale. Eller skal vi vente litt her hos Sjakkfantomet og ta Fagernes eller noe annet først mon tro!? Noen som har sterke meninger?

jakke

03.05.2012 kl.21:46

Ingen sterke meninger, men WM-match skaper liv i debatten..

jakke

03.05.2012 kl.22:01

Og litt på sikt; med tanke på ol så hadde det vært gøy med et Fantomintervju. Vet at det er vrient å huke tak i Magnus, men et Jon Ludvig- intervju hadde vært artig. Simen lell.

Ole Morten Persen

03.05.2012 kl.22:09

Litt på siden, men leste på ChessVibes at Topalov var i Oslo igår. Hvorfor i all vide verden var ikke dette opplyst om på forhånd noen viktige steder? Hele poenget med besøket var jo for å skape blest om skolesjakk, så all ekstra oppmerksomhet må jo ha vært ønsket. Men f.eks Bergensjakk som ellers er flinke med nyheter nevnte ikke dette med ett ord på forhånd. Ei heller Nettavisen. Det er ikke bare forunderlig, det er nesten skandaløst! Dette er ikke ment som kritikk mot de nevnte nettsider, for jeg mistenker at de ikke visste det. Men NOEN må jo ha visst om dette på forhånd.

jakke

03.05.2012 kl.22:34

Skal Magnus sparre mot Topa. Jeg bare spør!

Sven

03.05.2012 kl.22:40

jakke,

Har notert med 1 point til VM-matchreportasje. Har jobbet lenge opp mot Magnus og et intervju og får det nok når timingen er rett...

Ole Morten,

At Bergens ikke fikk det med seg er jo ikke noe rart all den tid Eirik spiller på Fagernes. At den mannen klarer å holde et slikt skyhøyt nivå tross turneringer og alle andre forpliktelser i hverdagslivet er for meg en gåte!

Ole Morten Persen

03.05.2012 kl.23:33

Som jeg sier, så regner jeg med at han ikke visste det. Men poenget er jo at et slikt besøk neppe var en veldig spontan greie. Altså må avtaler være gjort på forhånd. Og i relativt god tid på forhånd. Dette ble altså neppe bestemt mens Eirik har vært på Fagernes. Besøket bør derfor ha vært kjent lenge før Fagernes, men likevel har en samlet norsk sjakkpresse antakelig vært enten A) Totalt uvitende, eller B) Totalt inkompetente. Siden jeg VET at B ikke er tilfelle her, så må det ha vært noen som ikke har skjønt hvilken mulighet dette hadde vært for å gi sjakk enda litt mer oppmerksomhet. Og det syns jeg er meget underlig.

jakke: Det hadde jo vært en interessant ting. Topalov med sitt team kunne faktisk tilført Magnus endel tror jeg, selv om Topalov akkurat for øyeblikket virker å være litt på hell. Men akkurat dette besøket var det andre motiver bak. Hvis du ikke har lest artikkelen på chessvibes kan jeg oppsummere at Oslo-besøket var siste stopp på en aldri så liten rundtur til diverse byer for å promotere Chess-in-Schools prosjektet som er i samarbeid med Kasparov-akademiet.

jakke

03.05.2012 kl.23:38

Ja absolutt. Leste artikkelen, syntes bare det var bemerkelsesverdig at det ikke er skrevet om besøket i pressen. Topa på besøk er vel verdt en artikkel i lokalpressen i alle fall. Det koblet jeg opp mot et ønske om lite publisitet fra Magnus side (les hemmelighold). Men det er spekulativt, mest trolig ren fiksjon..

jakke

03.05.2012 kl.23:41

Eller for å si det på en annen måte; sto ikke noe i artikkelen om at Topa har tatt et fly tilbake til Spania..

Sven

03.05.2012 kl.23:53

Jaja, skal ikke spekulere i hvorfor pressen ikke plukket opp dette. Men kanskje er ikke Topalov stor nok i et land som har fostret Magnus til å skape sjø på bølgetoppene ;-)

jakke

04.05.2012 kl.00:00

Du har nok rett, men synd jeg gikk glipp av skjortene!

Skriv en ny kommentar

Sjakkfantomet

Sjakkfantomet

48, Tromsø

Sven Wisløff Nilssen - Visejuniornorgesmester i brettsjakk 1989. Norgesmester i postsjakk 1995. To ganger deltaker i eliteklassen både i brettsjakk og postsjakk. I dag, avdanket sjakkspiller med fortsatt lidenskap for spillet. Kontaktadresse: sjakkfantomet[a]gmail.com

Søk hos Sjakkfantomet:

only search Sjakkfantomet

free counters

2700chess.com for more details and full list

Daily chess puzzle

Kategorier

Arkiv

hits