Dmitry Jakovenko ny europeisk mester i sjakk!


Årets Europamester Dmitry Jakovenko.
Foto: Wikipedia / Commons.

Med 100 spillere rated 2600+ så var Europamesterskapet som ble spilt i bulgarske Plovdiv årets trolig sterkeste swiss-turnering. Med 348 deltakere og 100.000 Euro i pengepremier så var dette også en opportunity for sjakkens ikke alt for godt betalte underelite. Ja, for kremen av sjakkspillere holdt seg stort sett unna dette Europamesterskapet med noen få hederlige unntak. Verdens sekser  Fabiano Caruana må nevnes i så måte selv om han ikke nådde helt opp denne gang.

Avslutningen på mesterskapet ble meget spennende i det franske Laurent Fressniet hadde fått en en halvpoengs luke på et beite med sterke folk som jaktet på helpoeng og intet annet i siste runde. Vi skal i dagens lørdagsspalte se hvordan Dmitry Jakovenko (2729) til slutt tar seg av franskmannen og dermed vinner med et halvt poengs avstand fra jaktlaget. Partiet er spennende og velspilt fra russerens hånd så se og lær:

 

Hvit: Dmitry Jakovenko (2729)
Svart: Laurent Fressinet (2693)
13th EICC Plovdiv BUL (11.1), 31.03.2012

1.d4 d5 2.c4 e6 3.Sc3

- Vi er inne i dronninggambit - en åpning som fikk et boost i popularitet etter VM-matchen mellom Anand og Topalov der Laskervarianten kom til heder og verdighet og særlig etter kandidatmatchene i Kazan der  dronninggambit var høyeste mote.

3...Lb4 4.Sf3 Sf6 5.cxd5 exd5 6.Lg5

- Med svarts løperutfall til b4 kalles åpninga gjerne for Ragozinforsvaret i dronninggambit og dette er en åpning som ikke minst Vladimir Kramnik har syslet endel med. Litt mere aktivt spill enn i en klassisk dronninggambit, men samtidig en solid struktur.

6...Sbd7 7.e3 c5

- Skal en rettferdiggjøre løperutfallet til b4 så må en nesten spille såpass aktivt, og påta seg en isolert d-bonde. Ellers ender en fort opp i en stilling der en skulle ønske at løperen sto på e7, og det er jo ikke meningen med svarts åpningspill her. Et alternativ var: 7...h6 8.Lh4 c5 9.Dc2 Da5 10.Ld3 og hvit har en liten fordel.

8.dxc5 Da5 9.Tc1

- Den heteste teorivarianten her er så vidt jeg vet: 9.Sd2! Lxc3 10.bxc3 0-0 og etter: 11.Le2 h6 12.Lf4 Sxc5 13.0-0 er vi fremme ved en stilling der hvit har løperparet, mens svart har et fritt offisersspill. En kampstilling med muligheter for begge parter selv om hvits løperpar kanskje betyr mest på sikt - så en microedge til hvit.

9...Lxc3+!?

- En sylskarp teorivariant nå er: 9...Se4 10.Dxd5 Sxc3 11.bxc3 Lxc3+ 12.Kd1 0-0 13.Lc4 Sxc5 14.Le7 Lb4! og brettet står i brann av skarpe varianter i alle retninger siden hvits konge står i sentrum. Dette er en slik variant en må være forberedt på forhånd på for å godt kunne gå inn i. Teorien min angir nå 15.Dd4, men det materialistiske 15.Lxf8! er trolig hakket kvassere...

10.bxc3 0-0 11.Sd4

Hva ville du spilt med de svarte brikkene i denne stillingen?




11...Dxc5?!

- Dronninga tar fra en av gampene en god posisjon, tempovinsten med Se4 var derfor å foretrekke: Altså: 11...Se4! 12.Lf4 Sdxc5 13.Dc2 Te8 og svart har aktivt spill for isolanien sin.

12.Ld3 Te8 13.0-0 Se4 14.Lf4 Se5

- Tvinger hvit til å oppgi løperparet, men samtidig for hvit nå et markant utviklingsforsprang.

15.Lxe5 Txe5

Hva ville du spilt med de hvite brikkene i denne stillingen?




16.c4!

- Det eneste som åpner linjer for hvits tårn og som altså gir nevnte utviklingsforsprang. Stillingen er nå spennende, med klar hvit fordel. Er det nok til å kunne vinne?

16...Sf6 17.Db3

- Eller 17.cxd5 Dxd5 18.Tc7 Tg5! med håp om dronningbytte og redning i sluttspillet.

17...Te7?!

- Dekker b7 og klargjør dermed et løperutfall fra c8. Men dronninga står ikke optimalt etter dette og kanskje kunne svart erklært dronninga til feltet b6 direkte. F.eks.: 17...Db6 18.Da3 (18.Dxb6 axb6 19.c5 bxc5 20.Txc5 b6 21.Tc2 gir hvit en liten men klar fordel - men kan det vinnes?) 18...dxc4 19.Lxc4 og hvit har bevart et visst press - en spennende kampstilling dette.

18.Tfd1!

- Legg merke til hvordan Jakovenko jekker mer og mer brikker inn i sentrumssonen. Han aktiverer alt som er uten å oppheve spenningen i sentrum - fint spill!

18...Lg4 19.f3 Le6

- Det grelle: 19...Lc8 20.cxd5 Dxd5 21.Lc4 De5 var trolig nødvendig, og etter 22.e4 h6 har svart luft og han spreller for å overleve. Etter teksttrekket går det fort nedover.

20.cxd5 Dxd5 21.Lc4 De5

Hva ville du spilt med de hvite brikkene i denne stillingen?




22.f4! De4?!

- Her fantes det kanskje en sti ut av skogen som reddet dagen for svart: 22...Lxc4! 23.fxe5 Lxb3 24.exf6 Lxd1 25.fxe7 La4 26.Sf5 g6 27.Sd6 Kg7 og svart er nær et remissluttspill der e7-bonden faller selv om det gjenstår en jobb, og ytterligere lange analyser, for å fastslå om sluttspillet gir reelle vinstsjanser for hvit eller ei.

23.Sxe6 fxe6

Hva ville du spilt med de hvite brikkene i denne stillingen?

 

24.Le2?!

- Etter: 24.Td4! Df5 25.Td6! så faller e6-bonden så vidt jeg kan se og hvit står til langsiktig vinst! En liten konsentrasjonssvikt av den gode russeren Jakovenko.

24...Sd5 25.Kf2 Db4 26.Lc4 Dxb3 27.Lxb3

Hvit har stor fordel i denne stillingen tross materiell likhet.

 

- Jakovenko kunne altså vært bonde over, men med en sterk løper, bedre struktur og et lite initiativ så er fortsatt den svarte stillingen vanskelig å holde. Hvit har stor fordel her.

27...Sc7 28.Tc5 Kf8 29.Te5 g6 30.h4 Kg7

Hva ville du spilt med de hvite brikkene i denne stillingen?

 

31.h5

- Skaper en ny svakhet på g6 og gjør klart til å åpne flere linjer mot svarts konge og svakheter.

31...Tf8 32.g4 Tff7 33.Tg5 Td7??

Hva ville du spilt med de hvite brikkene i denne stillingen?

 

- Heller ikke: 33...Kf6? 34.e4! gir håp om redning, men 33...Tf8! var mye seigere og burde vært forsøkt selv om det er vanskelig å tro at svart kan holde dette i lengden.

34.hxg6 hxg6 35.Lc2!

- Dermed ryker det en viktig bondeslamp og hele kongestillinga slåes inn slik at hvit sitter igjen med avgjørende materiell fordel på kongefløya.

35...Kf8 36.Txg6 Txd1 37.Lxd1 Th7 38.Lb3 Ke7

Hva ville du spilt med de hvite brikkene i denne stillingen?




- Resten fortjener ingen kommentar - det er en ren henrettelse!

39.f5 exf5 40.gxf5 Se8 41.e4 Sd6 42.f6+

- Og svart ga opp da e5 dreper i neste trekk.

Sluttstillingen i oppgjøret Jakovenko vs. Fressinet, Europamesterskapet 2012:




 

Et flott kampparti fra Jakovenko som er ny individiuell Europamester 2012! Vi gratulerer!

1-0

Du finner partiet for gjennomspilling hos Chessgames.com

 

* * * * * * * * * * * * * * * *

 

Bloggeren Sjakkfantomet er en frittstående norsk journalist på Internett med medlemskap i Tromsø Sjakklubb. Han støtter sjakk-OL Tromsø 2014 og følger Magnus sin kamp i verdenstoppen i sjakk tett. Dersom du ønsker å støtte prosjektet Sjakkfantomet kan du klikke på min donate-button og gi et bidrag til bloggens videre liv. Alternativt kan du sette inn ditt bidrag på kontonr. 1644.30.39310 hos DNB. Link til donate-button finnes i høyre marg.

Sjakkfantomet har til nå vært en reklamefri blogg.

Takk til de som til nå har støttet bloggen. Det varmer å bli satt pris på :-)

 

* * * * * * * * * * * * * * * *

 

Aktuelle linker: 

Sjekk ut Norges ledende side for sjakknyheter Bergens Schakklub for mye mer godt sjakkstoff. Chessgames.com er også verdt sine besøk for å kikke på partier og slikt under turneringer. Ellers bør du legge merke til Chessbase som har oppdaterte nyheter på daglig basis.

Stikkord:

18 kommentarer

Even F

07.04.2012 kl.12:47

God analyse (som vanlig!) av et spennende parti. Topp underholdning på påskeaften! Takk!

Ellers ser jeg på chessdom at Linares er avlyst i år, igjen, Det blir veldig lenge før vi vi får noen stor turnering med toppene med, inklusive Magnus.

Sven

07.04.2012 kl.19:53

Even F.

Ja, det har vært kjent en liten stund at Linares dette året ikke klarte å finne kalenderdager som passet alle. Synd at Magnus har 1/2 års ufrivillig spillefri, men vi får glede oss til Kramnik vs. Aronian og ikke minst VM-matchen mellom Anand og Gelfand.

Ole Morten Persen

09.04.2012 kl.23:51

Ufrivillig spillefri? Hva hindret Magnus fra å stille i EM f.eks? Ikke andre turneringer i hvert fall. Nei, spillefri i 1/2 år er ikke ufrivillig her. Men la oss håpe han har brukt den tiden godt, og når han setter seg ved brettet igjen så er det en enda bedre versjon av Magnus vi får se! Fit for fight, topp motivert og bedre forberedt enn noensinne! Og i mellomtiden...jepp, da har vi de nevnte godbiter rett rundt hjørnet!

Sven

10.04.2012 kl.00:37

Ole Morten,

Nei, Magnus kunne selvsagt spilt med i EM og han har sikkert fått noen andre henvendelser vi ikke vet om, men som ikke var attraktive nok vil jeg tro. Men det var veldig synd at Linares falt ut selv om vi fans altså får rimelig med god sjakk i perioden i nå går inn i.

Ole Morten Persen

10.04.2012 kl.02:43

Jeg setter det også litt på spissen. De færreste arrangører har økonomi til å hente en spiller som Magnus, det er greit nok. Skal han opprettholde markedsverdien sin kan han heller ikke selge seg for billig. Det SKAL koste å hente en verdensener. Også går det også litt andre veien, henter du inn Magnus så får turneringen automatisk høyere status og mer blest, og dermed også mer igjen for sponsorer. Så blir det et kost/nytte-regnskap som må gå opp for både arrangører og sponsorer som avgjør til syvende og sist hvor man kan legge lista.

Det går ellers ikke an å være uenig angående Linares. Vi får bare håpe de finner rett tid og nok penger til å arrangere turneringen neste år.

Sven

10.04.2012 kl.18:47

Ole Morten Persen,

Linares og Wijk aan Zee utfyller hverandre på sett og vis. Den ene er dobbelrunder - den andre enkeltrunder og de er begge tradisjonsrike turneringer i vesten. Får håpe de får Linares opp å gå til neste år, ja.

jakke

10.04.2012 kl.21:27

Altså, nå er jo ikke Magnus den som har spilt direkte lite i løpet av karrieren. Hvem vet, men skulle ikke forundre meg om han bruker noe av tiden til sparring mot en Nepo eller liknende. Han er i alle fall ikke å se rundt kafesjakkbordene i Oslo..

Sven

10.04.2012 kl.21:33

jakke,

Personlig er jeg vel redd det blir lite sjakk og mye forlystelse på Magnus for tiden. I hvertfall sett med VM-kandidatbrillene på. Magnus er jo som du er inne på en spillende mester og når han nå har flere lange perioder uten spill så går det kanskje uheldig inn på utviklingskurven - det er i hvertfall det første som slår meg.

jon

10.04.2012 kl.21:56

Nja, vet ikke om jeg er så bekymret. Jon Ludvig skrev tidliger her på veggen at Magnus arbeider mer enn det de fleste kanskje tror. Dessuten kan jeg huske at Henrik en gang uttalte at Magnus blir litt rastløs etter en periode uten sjakkspill. Denne rastløsheten bør for lengst ha gjort seg gjeldende og da er det absolutt grunn til å regne med at han driver sjakkrelatert virksomhet!

jakke

10.04.2012 kl.22:05

Et så langt avbrekk er noe nytt ja. Nå har vel kandidatturneringen blitt flyttet, så det blir vel muligheter for Magnus å spille før den tid. Det blir jo uansett the magnus way vettu.

Synes det er bra at sjakkforbundet har fått opp en side og et prosjekt mot OL. Riktignok blir ikke støvet børstet av Agdestein og andre "gamle" storheter (Gausel), like greit vil vel noen si, eller grenser for hva en kan forvente kanskje. Agdestein er jo naturlig som trener da, og med Heine blir det kanskje litt svung også..

Sven

10.04.2012 kl.22:21

Jon,

Tror spilletrening ville gjort en forskjell jeg da. Men svaret på det spørsmålet får vi dessverre aldri. I fjor vår spilte Magnus også lite, men tross alt ble det Amber 2011 og en treningssession mot Wesley So. La oss i hvertfall håpe på at Magnus har et skjult opplegg der sparring inngår. Kanskje mot verdensmester Anand før VM-matchen?

Magnus har i hvertfall sparret med Anand foran de to siste VM-matchene så det ville i forundret meg.

Jakke,

Ja, dette er lengste avbrekket i nyere tid, så et nytt fenomen så får vi se hvordan det slår ut.

Flott at forbundet har børstet støvet av Simens treningsgjerning og at landslagsgrupper er oppe å går frem mot OL i Tromsø - skulle nesten bare mangle.

Praktiker

11.04.2012 kl.03:34

Når det gjelder karer som Agdestein og Gausel så vil jeg bare minne om at arrangørlandet av sjakk OL ofte får stille med flere lag. Det er ikke for sent å spille seg i form til 2014 om de vil. Agdestein er jo tatt ut til årets OL selv om det høres tvilsomt ut om han vil delta. jeg er ikke i tvil om at Agdestein og Gausel fortsatt har en del å tilføre norsk sjakk som spillere om de vil. Vi såg jo nylig at andre aktuelle landslagsspillere ikke akkurat imponerte i San Sebastian.

Selv om det er flere bra spillere i Norge så er det ikke alle som klarer å hamle om med de bedre GM'ene i verden. Både Agdestein og Gausel har vist at de kan, og selv om de ikke skulle klare å nå tidligere høyder så kan de fortsatt bite bra fra seg,men da må selvsagt motivasjonen være til stede. Og jeg er heller ikke så sikker på om alle som i dag er i landslagsgruppa for øyeblikket klarer å nå opp til Agdestein og Gausel selv om de ikke er fullt på høyde med gammelt nivå..

Nå skal jeg ikke bli for nostalgisk,men om gamle storheter som Djurhuus,Tisdall, eller kanskje Øgaard hadde bestemt seg for å satse mot 2014 så kunne kanskje de også være aktuelle for et 2. eller 3. lag. Mye av deres tilbakegang skyldes åpenbart liten aktivitet,men som sagt så var det motivasjonen da.... Østenstad bør heller ikke uteglemmes da han kanskje har lyst å bevise at han kan også i lagsammenheng, da jeg minnes at han nok har ikke har fått vist sin beste side i sjakk OL ennå. Ungdommen har i det hele tatt bare godt av konkurranse fram mot 2014. Generellt sagt så hadde det vært veldig moro om mange som har vært passive kunne bli så inspirert av sjakk OL at det vil delta litt fram til 2014. Da tenker jeg på spillere i alle klasser. Kanskje en ide for NSF? En sjakkboom av aktivitet i Norge inspirert av Tromsø 2014 og Magnus Carlsen i VM kandidatturneringen ja kanskje også i en VM finale, hadde vært noe.....

Ole Morten Persen

11.04.2012 kl.14:43

Form kan komme og gå før årets OL, så det er for tidlig å konkludere for mye, men det var betryggende å se en solid og god Jon Ludvig igjen. En Jon Ludvig i form bak Magnus er uhyre viktig om vi skal hevde oss i OL. En Simen i form ville også vært en klar styrke for laget, det er jo også helt åpenbart.

I 2014 BØR vi stille flere lag, bl.a for å gi flere juniorer matching og erfaring fra et så stort arrangement.

Sven

11.04.2012 kl.19:25

Norge får vel en rekke lag med i sjakk-OL og det skal bli spennende å se sammensetningen på disse. Et ungdomslag ligger vel i luften og selv om det hadde vært morsomt med et nostalgilag så tviler jeg litt på om de involverte herrer er så hypp på å banke rust til den store gullmedaljen.

Praktiker

12.04.2012 kl.01:20

Ja det er viktig at ungdommen får delta,men det hvis Norge får med flere lag så trenger jo ikke alle ungdommene være samlet på et lag. For et lag kan det jo være godt med en eller flere rutinerte spillere.Og et rent juniorlag som Persen nevner, vel jeg vet ikke helt. Ser en på topplistene i dag og trekker ifra de som er gode nok for A-laget både i åpen og dameklassen så er jeg redd det kanskje blir litt for tynt for et rent juniorlag å kunne hevde seg,selv om de nok vil få en flott erfaring.. Derfor tror jeg det heller er mer aktuellt å ha blandingslag,men en mix av ungdom og rutine. Når det er sagt så kan jo mye ha forandret seg til 2014, og nye talenter kan ha dukket opp.

Nei ,tror vel egentlig ikke at alle de jeg nevnte orker å satse mot OL,men så skrev jeg da også kanskje.Likevel tror jeg nok at noen av de har potensialet om de har lyst og tid.

Må og bare gjenta det jeg skrev til slutt at jeg virkelig håper vi får en sjakkboom i Norge fram mot sjakk OL i Tromsø. Med Carlsen som potensiell VM finale aktør , storturnering(er) i Rogaland til neste år samt World Cup i Tromsø 2013 så bør dette også gi seg utslag i at flere nordmenn får lyst til å spille i turnering. Og når jeg tenker på alle de som har deltatt i en eller annen turnering tidligere og nå stort sett bruker internett for å spille og følge med + alle de som ennå ikke har deltatt så burde sjakken ha en lys framtid i Norge.

Topp skaper aktivitet i det brede lag av sjakkspillere. Og breddesjakk fører også til at flere talenter dukker opp. og vi får flere toppspillere......

Tar du utfordringen Sven og lar deg inspirere til et comeback?

Sven

12.04.2012 kl.17:46

Tror i første rekke en må satse på aktivitet fra ungdommen jeg, det er for dem sjakken svinger mest. Når det kommer til meg så føler jeg at jeg gjør min innsats ved å forfatte denne bloggen. Tenke seg til, det har fått leve helt siden sommeren 2007! Ikke dårlig bare det.

Ola

13.04.2012 kl.17:30

Men hvorfor ikke ta deg en turnering? Er det fordi du ikke vil spille uten at du er godt forberedt og dermed må legge ned mye jobb, eller har du rett og slett ikke lyst?

Tror det kunne blitt artig, sikker på at du ville spilt bra, selv om du nok er litt rusten:-)

Jeg har ikke spilt på 12-13 år, men vurderer sterkt å slengevmeg med på en turnering!

Sven

13.04.2012 kl.19:07

Personlig så koser jeg meg med sjakken på det nivået jeg nå spiller det på. Litt lynsjakk i ny og ne og ganske mye blogging. Skulle jeg spilt turneringssjakk måtte jeg i hvertfall hevdet meg blant de beste i landsdelen jeg bor i - og for å gjøre det har jeg en jobb å gjøre i forhold til repertoar. Den jobben er jeg ikke villig til å gjøre og da vil jeg heller ikke kose meg med sjakken om jeg spiller langsjakk igjen. Men for all del, jeg synes sjakk er gøy!

Skriv en ny kommentar

Sjakkfantomet

Sjakkfantomet

48, Tromsø

Sven Wisløff Nilssen - Visejuniornorgesmester i brettsjakk 1989. Norgesmester i postsjakk 1995. To ganger deltaker i eliteklassen både i brettsjakk og postsjakk. I dag, avdanket sjakkspiller med fortsatt lidenskap for spillet. Kontaktadresse: sjakkfantomet[a]gmail.com

Søk hos Sjakkfantomet:

only search Sjakkfantomet

free counters

2700chess.com for more details and full list

Daily chess puzzle

Kategorier

Arkiv

hits