Magnus Carlsen storspiller i Wijk aan Zee


Magnus Carlsen vs. Levon Aronian i 3. runde av Tata Steel 2012
Foto: http://www.facebook.com/tatasteelchess

I Lørdagsspalta skal vi i dag se Magnus Carlsen storspille mot verdenstoer Levon Aronian! Magnus spilte et meget lærerikt og komplisert oppgjør mot sin erkerival i Wijk aan Zee denne uka, så ta frem brett og brikker og se og lær!

Det er morsomt å følge verdensener Magnus Carlsen! Det herlige med Magnus er hans stamina - hans evne til å være best når det gjelder - til å levere varene akkurat på den dagen vi trenger varene som mest - og hans evne til å gjenta suksessen ved å levere om og om og om igjen om du skjønner hva jeg mener... Ja, og det gjør du nok! For som leser av Sjakkfantomet, som har gått som en liten føljetong om Magnus sine bragder helt siden 2007, så har du opplevd Magnus sine mange bragder på nært hold!

La meg ta et par eksempler på Magnus sin herlige kampvilje. Etter at Magnus taper et parti så er han viden kjent som "The Come Back Kid" som slår knallhardt tilbake i neste oppgjør! Magnus ønsker revansjen her og nå! Etter at han hadde en tung nedtur i både sjakk-OL 2010 og Grand Slam-finalen 2010, så forventet nok de fleste seg at det ville ta litt tid for Magnus å komme til hektene igjen, men neida: Magnus klinket til i kinesiske Nanjing og vant et knallsterkt felt med superfine 7/10 mulige og en 2900+ prestasjon. Way to go Magnus!

I lille Norge er vi vant med å hylle noen som leverer en gang i løpet av livet, eller som har noen få topp-prestasjoner helt der oppe. Unntaket er som regel de nordiske disipliner innen vinteridretten, og noen få andre litt sære grener. Men snakker vi om verdensomspennende idretter så har ikke lille Norge noe verdensherredømme - utenom i sjakk! I denne megastore grenen som er spilt av rundt 600.000.000 mennesker så er Norge helt der oppe og har selve kronjuvelen - tro det om du kan! Da er det morsomt å følge nettopp Magnus og sjakken hans. En Vebjørn Rodal ble smått kjent for sitt historiske OL-gull i 1996 i Atlanta - men det Magnus presterer med sitt herredømme i sjakkens rike må da være mye større! På LIVE-ratingen har helten vår toppet 11 av de siste 13 listene og det sier noe om suverenitet og dominans for tida. Magnus er og blir best når det kommer til turneringssjakk!

I Wijk aan Zee så er det likevel to konkurrenter som er med på notene når turneringa er nær halvspilt med 6 av 13 runder unnagjort. Det er Levon Aronian, som tross et smertefullt nederlag mot Kong Magnus, troner helt på toppen med ursterke 4.5/6 og en prestasjonsrating på hele 2948. Magnus ligger på delt andreplass med svært pene 4/6 sammen med Teimour Radjabov. Radjabov ser ut til å ha konvertert suksessfylt fra 1.e4 til 1.d4 og han har vunnet to av sine hvitpartier med 1.d4 som serve. Radjabov er altså i form, men likevel tror jeg dette blir et rent rotterace mellom Magnus og Aronian. Aronian ser ut til å imponere mest så langt og etter å ha sett Magnus sine tre siste litt tafatte oppgjør mot Caruana, Giri og Navara - der Magnus aldri kom virkelig inn i førersetet så må en innrømme at Magnus må heve spillet ytterligere for å holde kapp med en Aronian on fire!

Jeg har denne gang brukt mye tid på å grave meg ned i materien i partiet mellom de to erkerivalene og likevel er det faser av partiet jeg kunne tenkt meg å gravd enda litt dypere. Dette var nemlig et vanskelig parti og samtidig et meget viktig parti der Magnus fikk dobbelt betalt i det han slo ledende Aronian og det var viktig i tetstriden. Vi tar en titt på ukas parti!

 

Hvit: Magnus Carlsen (2835)
Svart: Levon Aronian (2805)
Sted: 74th Tata Steel, Wijk aan Zee NED (3), 16.01.2012

1.c4

- Magnus har i likhet med sitt store, posisjonelle forbilde, Vladimir Kramnik begynt å spille endel engelske åpninger. Årsaken er at hvit i moderne sjakk søker nye jaktmarker som ikke er like nedanalysert som 1.d4- og 1.e4-kompleksene. Riktignok gir 1.c4 ofte mulighet til å komme over i 1.d4-åpninger - men det er ikke alltid slik. Dessuten er det endel systemer, i f.eks. Grunfeld og andre populære d4-åpninger, en kan unngå via c4-trekkrekkefølgen.

1...e6 2.Sc3 d5 3.d4 Le7

- Dermed er vi inne i en helt vanlig dronning-gambit. Legg merke til at hvit her ikke har spilt et tidlig Sf3, og derfor står litt mere fleksibel i forhold til egen kongefløy og bruk av f-bonden sin.

4.cxd5 exd5 5.Lf4 c6

- Dermed har vi oppe i en standardstilling i avbyttevarianten av dronning-gambit som jo også Kasparov var så glad i på sin tid.

6.Dc2 Sf6

- Her spilte Nakamura det sjeldne 6...Lg4!? 7.e3 Lh5 8.Ld3 Lg6 9.Lxg6 hxg6 10.0-0-0!? mot Magnus i Kings Tournament 2011 i et læreboksparti som Magnus spilte hjem til seier i 38 trekk.

7.h3!?

- Et trekk som tar bort muligheten Lg4 en gang for alle, og som i tillegg tar bort muligheter med Sh5!? på et senere tidspunkt for svart siden hvit nå har fått seg et go'felt nede på h2 for løper-f4. Teorien anbefaler ellers: 7.e3 0-0 8.Ld3 Te8 9.Sge2 Sbd7 10.h3 Sf8 11.g4 med en stilling i dynamisk ubalanse og med sjanser for begge parter.

7...g6

- Eller det naturlige: 7...0-0 8.e3 Ld6 9.Lxd6 Dxd6 10.Ld3 Le6 11.Sge2 med et lite pluss til hvit i: Kononenko, Tatiana - Sharevich, Anna. Spilt i Vladimir / Russland 2004. 1-0 i 35 trekk.

8.e3 Lf5 9.Dd2?!

- Magnus innrømmet etter partiet at han ikke skjønte stillingens krav i åpninga, og her ser vi akkurat det tydelig. Åpenbart bedre synes å være: 9.Ld3 Lxd3 10.Dxd3 Sbd7!? 11.Sge2 0-0 12.0-0 Te8 13.f3 og med planen e4 tilgjengelig så står hvit ørlite bedre i praktisk spill - han har en microedge.

Hva ville du spilt med de svarte brikkene her?




9...h5?!

- For mitt utrente øye ser det rett og slett ut til at begge spillerne, og ikke bare Magnus, kaster bort dyrebar tid på trekk som slett ikke er de beste. Magnus sitt 9.Dd2?! kostet jo et tempo jamføres med Ld3 i flere varianter, og Aronian sitt 9...h5?! koster tid det også. Ideen til Aronian er selvsagt å forhindre hvit i å spille et g4 på et gunstig tidspunkt - men trekket er også svekkende på sikt og det koster et helt tempo. Svart kunne brukt det tempoet til å spille: 9...Se4! 10.Sxe4 Lxe4 11.f3 Lf5 og hvitfeltsløperen kan komme til e6 og Sbd7 og alle svarts lette offiserer får fine felter. Problemet i denne varianten, avbytttevarianten i dronninggambit, for svart er ellers ofte at han har en lett offiser for mye - han har problemer med å finne gode felter til begge springerne.

10.Ld3 Lxd3 11.Dxd3 Sbd7 12.Sge2 a5!?

- Tar terreng på dronningfløyen der svart ønsker å holde tilbake b4-bruddet - et interessant valg.

13.0-0 0-0 14.f3 b5

- En mer posisjonelt orientert kaptein ville ledet laget sitt videre med et rolig manøvreringsspill - noe som strengt tatt er stillingens krav. Aronian på sin side bruker sjeldent eller aldri å løse problemene sine med passivt spill - han søker aktivitet! Aktive brudd, gode offiserstillinger og muligheter på kort sikt i stedet for de helt lange linjene som en Kramnik eller Magnus jo er så gode på! Aronian vet at sjakk er et praktisk spill og han brenner kruttet mens han har det for hånda i forvisning om at ingen vet helt hva morgendagen bringer. Et alternativ var: 14...Te8 15.e4 h4! 16.Tae1 Sb6 17.e5 Sh5 18.Lc1 Sg7 og svart står ikke så mye dårligere her, gjør han?

 

Hva ville du spilt med de hvite brikkene her?



15.e4

- Hvit har fått gjennomført den gode planen sin med f3 fulgt av e4, og han står nå utvilsomt best takket være sentrumet sitt som delvis er mobilt (tenk: e4-e5).

15...dxe4?!

- Aronian velger å la sentrumet kollapse, og dermed blir hvits sentrum enda mer mobilt - og f-linja åpnes for hvits styrker. Hvit har allerede nå en bekvem fordel.

16.fxe4 Sc5

- Dette taktiske poenget, som vinner et tempo mot hvits dronning i ferden mot go'feltet e6, var Aronian sin grunn for å gå inn i avslaget på e4. Taktikk foran strategi med andre ord - klassisk spill ifølge Aronians lære.

17.Df3!?

- Et meget godt alternativ var det posisjonelle: 17.De3! Se6 18.Lh6 Te8 19.Tad1 der hvit bare tar flere og flere viktige felter, og der han blir stående bedre og bedre spør du meg.

17...Se6 18.Le3 b4

 

Hva ville du spilt med de hvite brikkene her?



19.Sb1!

- Et godt trekk rett og slett. Springeren innvikler seg til utgangsfeltet i trygg forvisning om at den vil nå feltet d2 der den har et go'felt på c4 på kort sikt og et kanskje enda bedre felt på e4, etter et e5-fremstøt.

19...Sh7

- Når en begynner å spille så kunstig sjakk så skjønner hele verden at noe har gått galt. Riktignok har springeren på h7 et felt på g5 - men hvor er harmonien med de andre offiserene og med bøndene. Hvor en totaliteten og samspillet mellom svarts brikker? Den er fraværende!

20.Sd2 Tc8 21.Tad1 Lh4!?

- Løperen prøver å fremprovosere bondesvekkelser før den gjør sin retrett til feltet f6 som springeren nettopp har gjort klar for svartfeltsløperen, men hele svarts partiopplegg virker litt klumpete og lite planmessig. Kunstig spilt av Aronian! Alternativt så var: 21...Shg5 22.Dg3 Ld6 23.Dh4!? Le7 24.De1 Lf6 25.Kh1 heller ikke all verden for svart siden hvit har tid på seg til å bygge opp stillingen bak sitt sterke sentrum siden all taktikk er med han i denne stillingen. Magnus vant åpnings-slaget!

22.g3 Lf6 23.Sc4

- Springeren hører definitivt hjemme på c4, og ikke e4, av taktiske årsaker i denne stillingen, for etter: 23.e5!? Lg7 24.Se4? Shg5! så får jo svart byttet av møkkaspringeren på h7 mot gullspringeren som skal til c4 i en og samme smell!

23...Lg7


Hva ville du spilt med de hvite brikkene her?



24.b3!

- Posisjonell genialitet fra Magnus sin hånd og profylakse som stabiliserer både hvits dronningfløybønder, fikserer svarts bønder på dronningfløya for senere angrep og som gir Sc4 et stabilt felt. Hvit har nå stor fordel!

24...De7!?

- Det er forståelig at dronninga ønsker seg ut av d-linja der hvits tårn står - men den hadde den funksjonen at den dekket a5-bonden som tross alt står i slag nå. Aronian velger å ofre bonde siden han blir veldig passiv etter: 24...Sf6!? 25.d5 cxd5 26.exd5 Sc5 27.d6 og hvit har en gullstilling sånn helt uten motspill fra svart - og helt uten å ofre noe! Det er ikke Aronian sin kopp med te å forsvare slike passive stillinger.

25.Dg2

- Selvsagt ikke: 25.Sxa5? Seg5 26.Dg2 Sxe4 og alt snues på hodet. Hvit gikk i stedet ut av trusselen Sg5, og nå er slaget på a5 en mulighet svart må ta med seg på veien videre. 25.e5! var forøvrig trolig enda sterkere enn Magnus sitt valg her. Så bonuspoeng om du gikk for det trekket.

25...Sc7!?

- Alternativet var å få springeren på h7 inn i spillet igjen med: 25...Sf6 26.d5 cxd5 27.exd5 Sc5 28.Sd4! og hvit har fortsatt stor fordel.

26.Sxa5

- Dermed vinner hvit en bonde. Riktignok brettets mest verdiløse bonde, men dog en hel bondeslamp og det betyr en forskjell. Tiden det tar å slå bonden, og det å få springeren inn i spillet igjen, er den lille kompensasjonen svart får for bonden her - Aronian må altså bruke tempoene rett for å holde seg mer levende enn død i fortsettelsen.

26...Tfe8 27.e5 Sd5 28.Ld2 Ted8

- Svart har bare et klart angrepsmål i denne stillinga - og det er bonden på d4. Derfor pendler han tårnet over i d-linja og følger opp med et Da7.

29.Sf4 Da7?

- En klar taktisk overseelse. Aronian forfølger planen sin ved å spille dronninga til a7 for å presse på d4 - logisk nok - men Magnus har en joker opp under ermet!

Hva ville du spilt med de hvite brikkene her?

 

30.Sxc6!

Vinner midlertidig en bonde og bryter ned svarts sentrumsblokade samtidig som trekket løser problemet med springeren på randen. Rene Kinderegget som innholder 3 gode ting på en gang!

30...Txc6 31.Sxd5 Tc2

- Etter den taktiske sekvensen: 31...Dxd4+? 32.Le3 Dxe5 33.Se7+ Dxe7 34.Txd8+ Dxd8 35.Dxc6 har hvit vunnet en kvalitet og med aktive offisererer og kvalitet over så står han til vinst i denne stillingen.

32.Kh1?

- En klar feil som gjør ting veldig mye mer vanskelig enn det de var. Det enkle: 32.Tf2 som blokkerer diagonalen mot Kg1 for dronningsjakken på d4, og samtidig opphever trekket bindingen mot Tc2 straks var klart bedre. Etter f.eks.: 32...Dxd4 33.Sxb4! Tc7 (33...Tb2?? 34.Sc6!) 34.Sc6 Txc6 35.Dxc6 Lxe5 36.Kg2 Dd3 37.Df3 Sg5 38.Dxd3 Txd3 39.Te2 Txg3+ 40.Kf1 og de to fribøndene på dronningfløya er etter all sannsynlighet fullstendig vinnende.

32...Lf8

- Bedre var nok: 32...Tb2 33.Sxb4 Dxd4 selv om hvit har vinnende fordel etter: 34.Lc3! (34.Sc6? Dxd2! 35.Txd2 Tdxd2 36.Se7+ Kh8 37.Da8+ Lf8 38.Sxg6+! fxg6 39.Txf8+ Sxf8 40.Dxf8+ Kh7) 34...Dxd1 35.Lxb2 Dd7 36.Sc6 og med to merbønder så er resten et spørsmål om målrettet teknikk på dette nivået - selv om hvits åpne kongestilling gir noen svindelsjanser.

Hva ville du spilt med de hvite brikkene her?



33.e6! Da8

- Ikke 33...fxe6? 34.De4 exd5 35.Dxg6+ Lg7 36.Dxc2 og hvit vinner i den store materielle stilen.

34.exf7+?

- Magnus treffer ikke byttet med det befriende skuddet mot hodet som jo ligger der og venter på å bli eksekutert. Etter avbytteleken: 34.e7! Txd5 35.e8D Dxe8 36.Dxd5 så er hvits merkvalitet totalt vinnende. F.eks.: 36...Txa2 37.Tde1 Da8 38.Dxa8 Txa8 og denne stillinga lar seg ikke holde i det lange løp - det er bare et spørsmål og tid og teknikk.

34...Kh8?

- Etter det frekke, men akk så praktiske: 34...Kg7 35.Sf4 Dxg2+ 36.Kxg2 Kxf7! så har hvit ingen drepende avdekkersjakker og svart har fått eliminert krumtappen på f7. Her er det håp i hengende snøre selv om hvits to merbønder bør og skal vinne på sikt...

35.Sf4 Dxg2+ 36.Kxg2?

- Hvit går nok en gang fra å ha en totalt vinnende stilling - til å få en stilling der det fortsatt gjenstår en stor jobb å gjøre for å vinne mot perfekt spill, og det i ett trekk. Bedre var: 36.Sxg2 Kg7 37.d5! Ta8 (37...Txd5? 38.Lh6+!) 38.Sf4 Kxf7 39.Se6+ Kg8 40.Sxf8 Sxf8 41.Lxb4 og hvit har en soleklart vinnende stilling.

36...Txd4 37.Tf2 Td6

 

Hva ville du spilt med de hvite brikkene her?




38.Lc1!

- Poenget til hvit etter en serie forserte trekk. Hvit står til gevinst og Magnus har regnet langt!

38...Txf2+ 39.Kxf2 Txd1

- Det relativt beste er å ta tårnet som står i slag - for etter: 39...Kg7 40.Txd6 Lxd6 41.Sd3 har hvit en rent teknisk vunnet stilling.

40.Lb2+ Sf6 41.Lxf6+ Kh7

 

Hva ville du spilt med de hvite brikkene her?



42.Se6!

- Det absolutt eneste - og et trekk Magnus har sett for svært mange trekk siden.

42...Ld6 43.Le5 Le7 44.f8D?

- Veldig naturlig, men klart sterkere var: 44.Ke2! Td5 45.Lf6! Ld6 46.f8D Lxf8 47.Sxf8+ Kh6 (47...Kg8 48.Sxg6!) 48.h4 Td6 49.Le7! Ta6 50.Lxb4 Txa2+ 51.Ld2+ Kg7 52.Sd7 og hvit har en klart teknisk vunnet stilling.

44...Lxf8 45.Sxf8+ Kh6 46.Se6

 

Hva ville du spilt med de svarte brikkene her?




46...g5!

- Aronian finner trekket som skaper krøll på Magnus sitt maskineri - et trekk Magnus innrømmet at han hadde oversett i ettertid da han regnet denne lange varianten. En hovedvariant for Magnus her så nok slik ut: 46...Td2+ 47.Ke3 Txa2 48.Lf4+ Kh7 49.Kd3 og hvit vinner lett siden kongen kommer til c4 og b3 bonden faller mens kongefløybøndene bevares inntakt.

47.h4?!

- Enda bedre virket 47.Ke2 Th1 48.Kf3!! Te1 (48...Txh3 49.Kg2) 49.Sd8! Tf1+ 50.Ke4 Te1+ 51.Kd5 Td1+ 52.Ld4 Th1 53.h4 gxh4 54.gxh4 Txh4 55.Sc6! Th3 56.Sxb4 og hvit vinner på dronningfløybøndene selv om svart har endel praktiske triks igjen i verktøykassa si - det er altså ikke ren teknikk som gjenstår.

47...gxh4 48.gxh4 Kg6 49.Sd4

- Enda sterkere var: 49.Ke2! Tg1 50.Ld6 Kf5 51.Sf4 Kg4 52.Sd3 og hvit skal vinne denne stillingen, selv om det gjenstår noen nøyaktige trekk.

49...Td3!

- Etter det naturlige: 49...Td2+ 50.Ke3 Txa2 51.Kd3 Tg2 52.Lf4! så kommer løperen til f6 og dekker kongefløya, mens kongen til hvit kommer til c4 og svarts b4-bonde faller og dermed hele korthuset hans.

50.Sc6

- Det er ikke lett å påpeke noen vinst etter: 50.Ke2!? Th3 51.Ld6 Txh4 52.Sf3! Th1! (52...Te4+ 53.Kd3) 53.Lxb4 h4 54.Kf2 Kf5! 55.Kg2 Ta1 56.a4 Kf4 57.Ld6+ Ke4! 58.Sxh4 Ta2+ 59.Kg3 Td2! og alt har gått galt for hvit - b-bonden faller og kongen hans står på feil fløy.

50...Td2+ 51.Ke3 Txa2

 

Hva ville du spilt med de hvite brikkene her?




52.Ld6?

- Gir svart sjansen til å likvidere til bønder på bare en fløy ser det ut til. Mer tematisk og trygt var: 52.Lf4 Kf5 53.Kf3! Ke6 54.Ke4! Te2+ 55.Kd4 Tb2 56.Kc4 Kf5 57.Lg5 og hvit har trygget kongefløya si, har kongen på rett side av brettet og erobrer nå b4-bonden og korthuset faller. Så lett og så vanskelig var det. Hvit må redde b-bonden sin!

52...Ta1

- Eller 52...Ta6 53.Se7+ Kf6 54.Lxb4 Ke6 55.Ke4 Ta2! 56.Sd5 (56.Sg6 Tb2 57.Sf4+ Kf7 58.Sxh5 gir samme stilling som i analysen.) 56...Tb2 57.Sf4+ Kf7 58.Sxh5 Txb3 og siden svart har fått likvidert bøndene på dronningfløya - og hele kampsonen nå er på en fløy - så er det vanskelig å vinne dette for hvit. Jeg tror ikke det er mulig å vinne ved korrekt spill for  være ærlig - men for de nysgjerrige som må vite den teoretiske vurderingen så er det mulig å sjekke med en sluttspilldatabase som inkluderer 6 brikker...

53.Kd4!

- Nå er Magnus med på notene igjen. Selvsagt ikke: 53.Lxb4? Th1! (53...Tb1? 54.Sd4!) 54.Le7 Th3+ 55.Kf4 Txb3 og svart har likvidert på en fløy og det gjenstår i beste fall svært mye jobb - i verste fall er det remis.

 

Hva ville du spilt med de svarte brikkene her?




53...Tg1?

- Klart sterkere på meg virket: 53...Th1! 54.Le7 Th3 55.Se5+ Kf5 56.Sd3! Tg3! og det er faktisk ikke så rent enkelt å vinne denne stillingen med de hvite brikkene siden tårnet til svart er aktivt og b-bonden enda ikke har falt. F.eks.: 57.Kc4 Tg4+ 58.Kb5 Tg3 59.Sc5 Tg4 60.Ld8 Td4 61.Lg5 Tg4 og det er fortsatt ikke lett å komme videre siden svart har diverse triks med Txg5 fulgt av en pågang med fribonde. F.eks.: 62.Sa6 (62.Sd3 Tg3! 63.Kc4 Tg4+) 62...Txg5 63.hxg5 h4 64.g6 Kxg6 65.Sxb4 h3 66.Sd3 h2 67.Sf2 Kg5 68.Kc4 Kf4 69.b4 Kg3 70.Sh1+ Kg2 71.b5 Kxh1 72.b6 Kg2 73.b7 h1D 74.b8D Og alle mine lesere ser at dette er kliss remis. Aronian burde absolutt forsøkt dette forsvaret som ville satt Magnus på stor prøve om han ønsket å vinne - og det gjorde han jo! Denne lille analysen indikerer at stillingen var remis her ved korrekt spill, men en mer utførlig analyse hos Chessbase viser at hvit har vinnende fordel i stillingen etter gitte variant over med 61.Lg5 Tg4 og nå videre: 62.Le7 Tg7 63.Ld8 og her vinner både 63...Tg8 og 63...Tg4 ifølge lengre analyser av akkurat denne stillingen hos Chessbase av GM Karsten Mueller. Bare det faktum at en må analysere stillingen helt nøyaktig opp til 25 heltrekk fremover viser at trekket 53...Th1! var en god praktisk sjanse her.

54.Kc5 Kf5 55.Sxb4

- Dermed falt svarts b-bonde og hvits b-bonde lever sitt liv videre som fremtidig dronning! Svarts motspill er nå en sagablott! Hvilket væromslag!

55...Tc1+ 56.Kd4 Te1?!

Hakker kvassere var: 56...Tb1! 57.Kc3 Ke4 58.Sd3 Kd5 59.Le7 Tf1 60.Sb4+ Ke4 61.Lg5! og hvit bør vinne som han vil, selv om det gjenstår endel konkret variantregning - og ikke bare ren teknikk. I fortsettelsen vinner Magnus som han vil!

57.Sc6 Te4+ 58.Kd5 Txh4

 

Hva ville du spilt med de hvite brikkene her?




59.b4

- Som alle vet så vinner konge og S + L  mot bare K - så denne stillingen er fullstendig vunnet for hvit da dette er det beste svart kan håpe på ved beste spill fra hvits side. Resten er enkelt for en spiller som Magnus!

59...Th1 60.b5 Tb1 61.Sd4+! Kg4 62.Kc6

- Dermed har hvit dekket den røde løperen langs feltene b6, b7 og b8 slik at den kommende dronningen - altså hvits b-bonde - kan gå rett opp til b8 for å krones til by dronning i Magnus-land. Det eneste som kan stoppe den er et attentant fra svarts tårn - men i såfall faller den svarte monark raskt i et mattangrep fra fienden!

62...Tc1+ 63.Kd7 Tb1 64.Kc7 h4 65.b6 Kh3 66.b7

- Da var verket til Magnus kronet, og bonden står klar til å bli ny dronning!

66...Kg2 67.Sf5 h3 68.Sh4+


Sluttstillingen i partiet Magnus vs. Levon Aronian, Wijk aan Zee 2012:




 

- Og svarts tårn faller i første omgang, h-bonden i neste omgang og så faller svart konge i det påfølgende mattangrepet med K + L + S mot K som altså er relativt greit vunnet. Hadde ikke Magnus forlengst satt på autopiloten ville han kanskje fått med seg en annen trekkrekkefølge som er enda penere, nemlig: 68.b8D Txb8 69.Sh4+! Kf2 70.Kxb8 og oppgitt

- Uansett så var dette et herlig kamp-parti der Magnus satte verdenstoeren på ettertrykkelig plass i et flott og meget komplisert oppgjør!

1-0

 

* * * * * * * * * * * * * * * *

 

Bloggeren Sjakkfantomet er en frittstående norsk journalist på Internett med medlemskap i Tromsø Sjakklubb. Han støtter sjakk-OL Tromsø 2014 og følger Magnus sin kamp i verdenstoppen i sjakk tett. Dersom du ønsker å støtte prosjektet Sjakkfantomet kan du klikke på min donate-button og gi et bidrag til bloggens videre liv. Alternativt kan du sette inn ditt bidrag på kontonr. 1644.30.39310 hos DNB. Link til donate-button finnes i høyre marg.

Sjakkfantomet har til nå vært en reklamefri blogg.

Takk til de som til nå har støttet bloggen. Det varmer å bli satt pris på :-)

 

* * * * * * * * * * * * * * * *

 

Aktuelle linker: 

Sjekk ut Norges ledende side for sjakknyheter Bergens Schakklub for mer godt sjakkstoff. Chessgames.com er også verdt daglige besøk for å kikke på partier og slikt under turneringer. I bloggosfæren anbefaler jeg ellers min kollega i Sverige Lars Grahn sin blogg Inte Bara Schack som er utsøkt lesning av høy kvalitet og som dessuten inneholder mye orginalt stoff. Ellers bør du legge merke til Chessbase som har oppdaterte nyheter.

Spesielt for Tata Steel 2012 er den offisielle hjemmesiden gull verdt, mens Chessvibes også har mye godt sjakkstoff.

86 kommentarer

jakke

21.jan.2012 kl.02:45

Har ikke lest gjennom spalten, den skal jeg ha til gode til frokosten i morgen! Om Aronian viser samme form i kandidatturneringen så vet en jo klype om det er til fordel for Magnus.. Altså match kontra turnering.

Ole Morten Persen

21.jan.2012 kl.14:42

Om et blogginnlegg noensinne har fortjent ramme og hedersplass på veggen, så må det være nå! Dette er partigjennomgang på høyt nivå, forståelig for alle nivåer og meget lærerikt!

Magnus trenger en vinst igjen idag, og det gjør ingenting om Ivanchuk viser seg fra sin umenneskelige siden igjen...:-) Gelfand har ikke vist stabil form, så Magnus bør absolutt ha muligheter idag.

Erik Lunder

21.jan.2012 kl.15:13

Gjorde som du sa : Tok frem brikker og brett :)

Takk for strålende gjennomgang!

Sven

21.jan.2012 kl.17:40

jakke,

Håper du fikk kost deg til frokosten da :-) Jeg tror ellers at Magnus ville vært favoritt mot Aronian i matchspill, men det er jo fortsatt langt frem til.

Ole Morten,

Takk for den, spalta kostet litt tid denne gang. Lange kompliserte oppgjør er ikke det jeg søker til spalta hver uke - men se hvor lærerikt slikt er!

I skrivende stund står Magnus til vinst mot Gelfand, mens Aronian og Radjabov begge har remisert med de svarte brikkene. Ser altså ut til at Magnus går opp i tet sammen med Aronian igjen :-)

Erik Lunder,

Hyggelig det :-) Håper flere tar frem brett og brikker og nyter Magnus sin sjakk i fulle åndedrag.

Erik Lunder

21.jan.2012 kl.20:24

GM Muller viser på Chessbase hvordan Magnus kan vinne,selv om det hadde

blitt spilt 53. .....Th1

Gratulerer med overstått :)

Sven

21.jan.2012 kl.20:37

Erik Lunder,

Takk for det. Det er litt lettere å analysere bare slutten av sluttspillet slik Mueller har gjort, så dere får ha meg unnskyldt ;-)

Ole Morten Persen

21.jan.2012 kl.21:21

Ja, det var en viktig seier for Magnus idag, og som jeg har sagt tidligere så ser dette ut til å bli et rotterace hele veien. Jeg tror fortsatt Magnus har størst sjanser til seier da han har flere motstandere igjen som han har et godt tak på. Ellers viser også Radjabov at han har blitt utrolig stabil, og han kan i et heldig øyeblikk kjempe om seieren, men da må han antakelig slå Magnus i innbyrdes oppgjør. Magnus taper jo svært sjeldent, så igjen er det nærliggende å tro på remis.

FP

21.jan.2012 kl.21:32

Glimrende gjennomgang, fanomet! Herlig seier i dag også - Magnus er på hugget.

Dere har forresten sett bildene arrangørene bruker med turneringslogoen? En mann som vasser i sjøen - passer jo utmerket nå som båter går på grunn rett utenfor spillelokalet.

Sven

21.jan.2012 kl.21:57

Ole Morten,

Dette blir trolig jevnt, ja. Vanligvis slakkes det litt på tempoet mot slutten av en 5 mil - så også i slutten av gode sjakkturneringer. Så nå er det bare å krysse fingre for at spillerne tar ut sine siste krefter mot slutten og gir oss full valuta for tiden i investerer på vår hobby.

FP,

Magnus har virkelig noe på gang med 2900+ prestasjon, Aronian pesende side om side i bakken og ikke minst Kasparovs rating-rekord fattige 9 høydemeter lenger oppe i løypa. Motivasjon i bøtter og spann med andre ord og Magnus har vist at han har formen inne så her tror jeg Radjabov får det tøft, mens Aronian kanskje halser med helt til oppløpssida. Der går selvsagt Kong Magnus forbi på oppløpet med en nydelig svartseier mot van Wely...

Ole Morten Persen

21.jan.2012 kl.22:26

Det er slett ikke noe utenkelige scenario, Sven. Van Wely har dog vist at han ikke vil være noen kasteball i dette selskapet, og idag fikk jo Giri virkelig slite for halvpoenget. Men jeg kan bare ikke se for meg at van Wely går tapsfri gjennom turneringen, og Magnus har helt klart muligheter. Ratingrekorden er innen rekkevidde, men skal han slå den kreves vel nesten en umenneskelig innspurt av Magnus som selv ikke jeg i min optimisme tror helt på. Men Magnus og Aronian er på +3 nå, og jeg tror nok det kreves minst +5 for å vinne. Forhåndstipset mitt var at seier krevde +6, og på +6 tror jeg at man vinner alene. Magnus har hvit mot Topalov og Karjakin igjen, og begge disse har vist litt ustabilt spill, særlig Karjakin som ikke har spilt en eneste remis! Og fra før har jo Magnus et godt tak på Topalov. Jeg tror på seier i begge disse oppgjørene. Så er spørsmålet om Nakamura klarer å stoppe blødningen mot Magnus, eller om han går på nok en smell. Personlig tror jeg Nakamura denne gangen begrenser skaden til en remis siden han har hvit, men spiller han like tveegget som alltid, så kan Magnus fort kontre han i senk. Men mitt tips er at Magnus ender på +6 når han slår van Wely i siste runde.

Oppgjørene mot Kamsky og Radjabov blir begge spennende oppgjør der Magnus skal ha sort. Normalt vil vel de fleste si at remis her er bra. Magnus har jo slitt mot Kamsky, men hatt et ganske godt tak på Radjabov. Men disse spillerne har hatt litt motsatte utviklingskurver de siste årene. Jeg tror derfor sort mot Radjabov blir det tøffeste partiet for Magnus denne gangen. Kamsky er ellers litt som Magnus. Ingen av de søker å avgjøre i åpningen, og er mer eller mindre tilfreds med å få en spillbar stilling som kanskje ikke er analysert til døde. Kamsky på sitt beste er kanskje den tøffeste fighteren i feltet, men denne gangen møter han en mer moden Magnus enn noensinne. Skal Magnus passere ratingrekorden til Kasparov er kanskje dette et av de partiene Magnus har sjanse til å vinne.

Som jeg sa, så er ratingrekorden antakelig trygg for nå, da det kreves +8 for at Magnus skal passere den. Magnus må altså avgi kun 1 remis på de siste 6 rundene, og det er helt usannsynlig. Usannsynlig, men ikke umulig. Et annet moment er jo at om Magnus skulle klare +4 på de neste 5 partiene, så tror jeg turneringsseieren vil være sikret, og da spørs det jo hvor motivert Magnus er i siste runde.

Sven

21.jan.2012 kl.22:38

Nei, ratingrekorden skal vi la ligge ved denne anledning. Magnus har dog startet så godt at jeg tror flyten vil fortsette. Van Wely har mange remiser så langt, men jeg tror den ballongen sprekker før møtet med Magnus. Topalov med hvit for Magnus er en stor scoringssjanse jeg tror Magnus tar godt vare på. I oppgjøret mot melkekua Nakamura så tror jeg sjansen for Magnus-seier er større enn sjansen for remis. Naka er en følelsesspiller, I say no more.

Uansett så har vi fortsatt mye god sjakk se frem til så dette kan bli morsomt!

Ole Morten Persen

21.jan.2012 kl.22:45

Ja, noe av nøkkelen til Magnus sin suksess mot Nakamura ligger jo i spillestilen hans, og den type spillere passer jo som hånd i hanske for Magnus. Så jeg er egentlig helt enig med vurderingen din. Likevel sier magefølelsen at Nakamura redder halvpoenget denne gangen. Jeg håper selvsagt jeg tar feil, og at det blir et festfyrverkeri der Magnus feier Nakamura av brettet i sedvanlig stil!

Sven

21.jan.2012 kl.22:50

Nakamura er et stykke fra toppformen og da blir det tøft tror jeg for han har ikke helt evnen til å spille sunt og på 3 resultater. Nei, i stedet presser han hardt på med mottoet vinn eller forsvinn og det er en dårlig resept mot nettopp Maggie.

Ellers savner jeg Morozevich i form - det blir liksom litt tapt til tider og en Moro ville skapt noe å rope hurra for. Det tror i hvert fall jeg og Topalov er jo blitt rene festbremsen - han har rett og slett mistet teften sin ser det ut til.

Ole Morten Persen

21.jan.2012 kl.22:57

Ja, det snakkes jo om at han fikk en knekk av matchtapet mot Anand, og det ser heller ikke ut til at pausen har gjort han godt. Tapet mot Karjakin idag bar jo tydelig preg av rust.

Ja, hvem ville ikke ønsket seg Moro i dette feltet...

Rolfo

22.jan.2012 kl.00:53

Fikk enda litt mer innblikk i dette fantastiske partiet etter dine gode kommentarer, fint levert. Og i morgen gjelder det mot Radjabov som er blitt 1. d4 spiller. Tør han det mot Magnus?. Tror Magnus har en god sjanse iallefall.

Sven

22.jan.2012 kl.01:09

Rolfo,

Takker for go'ord ;-) Tror vi får ett 1.d4 oppgjør i morgen også, ja. Om Magnus får vinstsjanser kommer an på hvor hissig Radjabov blir på grøten. La oss håpe at han er i angrepslyne og byr opp til dans, for da tror jeg Magnus gjerne valser med!

Ole Morten Persen

22.jan.2012 kl.01:27

Han kan jo spille kongeindisk mot kongeindisk-sjefen sjøl!

Sven

22.jan.2012 kl.02:07

LOL - tviler på akkurat det. Tror vi tipper på en dronning-gambit jeg.

I morgen skal Aronian opp mot Topalov med svart. Dersom Topy får et initiativ kan jo det bli spennende. Ellers knytter det seg spenning til oppgjøret mellom Karjakin og Nakamura. Vil Karjakin klare å unnslippe remisspøkelset for 8. gang? Vil han vinne og få en perfekt symmetri igjen? Time will show!

Ole Morten Persen

22.jan.2012 kl.02:56

Ja, det er interessante oppgjør. Det blir bare å spenne seg fast og følge med!

Even F

22.jan.2012 kl.14:06

Jeg ser at Magnus i dag prøver seg med Retis åpning, en åpning Andre Bjerke varmt anbefaler - som sovemedisin. Vi får se...

Even F

22.jan.2012 kl.14:09

Oops - Magnus er sort. Beklager!

Sven

22.jan.2012 kl.19:10

Ja, Magnus var svart og det ble ingen fest - ganske så kjedelig spør du meg. Det startet opp som en Reti, men som så ofte med denne åpningen så ble det overgang til en helt annen åpning. Nemlig fianchettovarianten i kongeindisk.

Ellers ble dagens runde tam med mange remiser og jeg håper - la oss håpe at det bare er et intermesso får ting tar av ;-)

Ole Morten Persen

22.jan.2012 kl.20:44

"Ole Morten Persen

22.jan.2012 kl.01:27

Han kan jo spille kongeindisk mot kongeindisk-sjefen sjøl!

Sven

22.jan.2012 kl.02:07

LOL - tviler på akkurat det. Tror vi tipper på en dronning-gambit jeg."

Skal jeg være helt dønn ærlig, så trodde jeg vel strengt tatt at DU skulle få rett her og ikke jeg! Forslaget mitt var da heller ikke fremsatt i fullt alvor.

Ole Morten Persen

22.jan.2012 kl.20:47

OG strengt tatt hadde jeg vel heller ikke rett, da dette vel er mer en Grünfeld enn en kongeindisk, siden han spiller d5 og ikke d6.

Sven

22.jan.2012 kl.21:12

Ole Morten Persen,

Så vidt jeg vet regnes dette som kongeindisk selv om svart spiller en slags Grünfeld kan du si. Det er på en måte litt ulogisk siden svart aldri spiller d6, men ingen regel uten unntak. Grunnen til at denne spesifikke åpningen normalt katalogiseres som fianchettovarianten i KID er at svarts d-bonde normalt holdes tilbake slik at vi får en kongeindisk trekkrekkefølge. Det er selve poenget.

I Karpov - Kasparov, Sevilla 1987 fikk vi trekkene: "1.d4 Nf6 2.c4 g6 3.g3 c6 4.Bg2 d5" - og dette kalles altså fianchettovarianten i Kongeindisk og ikke i Grunfeld.

Det finnes mange slike overganger i åpningsspillet og varianten: "1. d4 Nf6 2. c4 g6 3. Nc3 Bg7 4. e4 d6 5. f3 O-O 6. Be3 c5 7. Nge2 Nc6 8. d5 Ne5" i Seamischvarianten i kongeindisk er jo en kongeinder selv om strukturen er en Benoni. Den kongeindiske struktur er jo normalt d6-e5-f7-g6-h7.

Jaja, nok om åpninger. Ulike automatiske katalogiseringer av Magnus sitt parti vil sette det inn med ulik benevning. I morgen skal Magnus opp mot Karjakin med de hvite brikkene og det kan jo fort bli morsom etter at Sergei har utvist en høyst bølgende formkurve...

Jeg gleder meg også til Nakamura mot Topalov og Ivanchuk mot Anish Giri. To oppgjør der spillerne står godt til hverandre. Radjabov møter i denne runden Kamsky med svart, men Aronian har Caruana som hvit. En klar scoringssjanse for ambisiøse Aronian, møtte bare Magnus få noe til mot Karjakin. Vi spør ikke om mer enn et kampparti så får vi se hvor det brer hen...

Jan S

22.jan.2012 kl.21:26

I morgen kviler heltene :)

Spilledager denne uka:

tirsdag, onsdag, fredag, lørdag og søndag

Sven

22.jan.2012 kl.21:31

Hviledag både mandag og torsdag - det var da raust av arrangøren ;-)

Ja, da får vi se Magnus mot Karjakin på tirsdag og så spiller vel Magnus litt fotball i morgen gjetter jeg.

Ole Morten Persen

22.jan.2012 kl.21:39

Hva man kaller åpningene er vel heller uvesentlig uansett. Det vesentlige er jo hva som er idéene og planene. Det hjelper jo ikke å kunne navnet på en åpningen hvis man ikke vet hvordan man skal behandle den.

Karjakin på tirsdag er et parti som bør vinnes om turneringen skal vinnes, og jeg tror da også Magnus fikser den biffen. Ellers klarte jo Karjakin det bemerkelsesverdig å spille remis denne runden! Han har jo hittil vært vaksinert godt mot remissyken.

Sven

22.jan.2012 kl.21:50

Ole Morten,

Nå ble nå engang åpningsnavn diskutert i akkurat det avsnittet, og da gjelder det å holde tunga rett i munnen og forholde seg til tema ;-)

Ja, oppgjøret mot Karjakin er en klar scoringssjanse. Magnus har hvit, Karjakin er i litt shaky form og Magnus må bør holde koken oppe ut fra turneringsstrategiske synpunkter.

Ole Morten Persen

22.jan.2012 kl.22:27

Hvis man skal dra den diskusjonen videre, så kan man jo argumentere for at det er en slavisk oppstilling også, siden sort spiller d5 og c6. Jeg har sett at andre har kalt disse typer stillinger for diverse hybrider, og det er ingen klar enighet om akkurat hva den ligner mest. Ikke at jeg har lest allverdens åpningsbøker, men jeg kan aldri huske at noen har benevnt denne type strukturer med c6-d5 for kongeindisk. Jeg utelukker dog ikke at noen gjør det, selv om jeg personlig syns det virker litt rart.

Eksempelet med Sämischvarianten og Benoni er litt anderledes fordi der endrer bondestrukturen seg tidlig i åpningsfasen til Benoni-strukturer. Her gjør den den ikke, og en av grunnene er jo at d-bonden aldri kan gå bakover. Uansett, én ting kan vi vel i grunnen være enig i, og det er at det ikke ble en dronninggambit!

Hva man kaller åpningen er nå en ting, partiets innhold et annet. Særlig spennende ble det nok ikke, men det var to øyeblikk underveis jeg gjerne skulle sett gode analyser på. Det første var når Magnus kunne valgt f5 i stedet for Sf6 for å dekke g4-bonden. Slik det ble så ble jo offiserene hans bundet opp til forsvar av g4, og det virket litt unødvendig. Det neste var når Radjabov spilte f4+. Satt da hos foreldrene mine etter middag og sjekket innom og satt med Dashers innebygde Stockfish på, og den anga jo Kh5 som det klart beste. Nå vet jeg jo at Stockfish evaluerer på en litt annen måte enn Rybka og Houdini, og at tallene ikke gir den samme meningen, og derfor ikke er like pålitelig i analytisk øyemed. Men spørsmålet er jo her om trekket ville gitt Magnus noen sjanser. Har du kikket på noen av disse variantene, og i så fall, hva er din mening om disse momentene i partiet?

jakke

22.jan.2012 kl.22:28

Håper også på en seier for Magnus, men er ikke Karjakin ofte en litt lei nøtt? Karjakin har vel ofte klart å forsvare vanskelige stillinger mot Magnus, og det har blitt mange halvpoeng.

Sven

22.jan.2012 kl.22:44

Ole Morten Persen,

Hybrider benevnes med så mangt og det finnes ulike referanser ute og går. Mulig den riktige benevningen av dagens parti er "Neo-Grünfeld" siden hvit holder Sb1 tilbake. Er usikker for åpninga har noe uregelmessig over seg også.

Har ikke sjekket ut dagens parti i detalj, har faktisk bare sett helt overfladisk på det så her holder jeg min munn lukket. Så ørlite på 30...f5, men det er nok godt innenfor remissonen fremdeler. Magnus har gitt oss bedre partier til analyse enn dette ;-)

jakke,

Det har blitt mange remiser, ja - men historikk er en farlig ting forholde seg til. Da er det bedre å kjenne turneringspulsen på kroppen og den viser at Karjakin på langt nær er så solid som han bruker å være. Så her håper jeg Magnus benytter seg av momentum :-)

Arne H

22.jan.2012 kl.22:53

Alltid moro å følge de store turneringene "sammen med" på Sjakkfantomet, Norges mest intereressante sjakkblogg!

3. parti i matchen Kasparov-Karpov Sevilla 1987 åpnet 1.d4 Nf6 2.c4 g6 3.g3 c6 4.Bg2 d5.

I min bok heter varianten Neo-Grünfeld. Jeg tenker da på "SHOWDOWN in SEVILLE, Kasparov-Karpov IV", av Raymond Keene, David Goodman og David Spanier.

Sven

22.jan.2012 kl.23:03

Arne H.,

Vi kaller åpningen heretter for Neo-Grünfeld!

Takker ellers for go'ord om bloggen - slikt er alltid hyggelig :-)

Ole Morten Persen

22.jan.2012 kl.23:07

Nå har jeg sett litt overfladisk på trekkene med Houdini, og som jeg mistenkte har du nok helt rett i at f5 ser ut til å være langt innenfor remisgrensene. Etter f4+ Kh5 så kan Magnus manøvrere kongen over til c6, løperen til a5 og derfor vinne b-bonden, men sort blir da sittende igjen med hvitfeltsløperen, med alle de gjenværende bøndene sine blokkert på hvite felter. Siden hvit ikke har noen problemer med å blokkere b-bonden, han kan jo plante kongen på b2 f.eks og sort får aldri jaget den bort. Og løperen kan jo ikke true noen av de gjenværende hvite bøndene, så merbonden ser verdiløs ut for meg. Ergo så var aldri partiet ute av remissonen såvidt jeg kan se.

Sven

22.jan.2012 kl.23:19

Ja, Magnus hadde ingen reelle sjanser i dag tror jeg vi kan konkludere med. En litt daff runde der bare Gashimov sin vinst var verdt inngangspengene til analyseteltet i Wijk aan Zee for dem som tok seg veien dit.

Må ellers innrømme at det er endel som skuffer meg litt under Wijk og da tenker jeg særlig på Nakamura og Gashimov. Gashimov fikk seg en stople i dag og har sjansen til ny stolpe mot Navara på tirsdag. Nakamura har van Wely igjen i 12. runde med hvit - en god scoringssjanse spør du meg.

Ellers har jeg ingen tro på at van Wely sin remisstripe fortsetter. Han får det tøft i de 4 siste rundene der han møter Radjabov, Karjakin, Nakamura og Magnus. Fire spillere som er sultne og langt yngre enn van Wely og som kommer til å tromme opp til kamp.

Ole Morten Persen

22.jan.2012 kl.23:35

Både Nakamura og Gashimov har nok vært i bedre form, det er det vel ingen som helst tvil om. Nakamura syns jeg først og fremst mangler litt stabilitet. Det var jo Reggio Emilia et tydelig bevis på. En ting som kanskje slår meg litt med Nakamura er at han en periode nå har lett litt etter seg selv. Det virker som om han på en måte prøvde å endre litt på spillestilen sin under Kasparov, og han endte altså samarbeidet før jobben var helt gjort. Nå må han finne tilbake til det spillet som bragte han til verdenstoppen.

Jeg blir også meget overrasket om van Wely klarer å fortsette å unngå tap. Men det gjør jo ingenting om nullen først sprekker i siste runde!

Sven

22.jan.2012 kl.23:45

Nakamura har sagt at det fine med Wijk aan Zee er at turneringen er så lang at han har muligheten til å komme tilbake selv etter en dårlig start. Blir spennende å se om han gutser til mot slutten eller ei.

Savner også at Magnus finner helt seg selv - at han av og til står opp med rockefoten og svinger pisken etter rythmer vi alle rockere elsker. I fjor fikk Nakamura smake pisken i en Najdorf der Magnus var hvit - det begynner å bli en stund siden Magnus har gitt oss angrepskunst på dette nivået.

Praktiker

23.jan.2012 kl.01:04

Min Fritz 12 kaller åpningen D78 Fianchetto Grunfeld 6.0-0 c6 og www.365chess.com sin database kaller den A07 Reti;Kings Indian Attack

Er ellers enig med deg Sven i siste avsnitt. Jeg og liker best når han søker initiativet og ikke bare prøver å komme utav teorien fortest mulig for at motstanderen skal gå seg vill.- for å overdrive litt

Jeg har sagt det før og sier det igjen, jeg vil gjerne se at Magnus som svart spille Prøyssisk/Two Knight Defence. Det har han gjort før . Kunne vært moro å se han spille Fritz/Ulvestad varianten , den hadde garantert kommet som en overraskelse . Men i disse dager har jo Magnus tonet ned taktiske åpninger.Og de fleste GM'er svarer vel uansett med 4.d3 Det blir vel bare en ønskedrøm....

Sven

23.jan.2012 kl.21:20

Litt synd vi ikke får friskere åpninger fra verdens mest populære sjakkspiller, ja. Håpet ligger i at Magnus igjen knytter opp et coaching-samarbeid med en sprek trener. På den annen side så fungerer spillet til Magnus i øyeblikket brillefint, så dette er et luksusproblem for sjakkens feinschmeckere og kanskje for et litt bredere publikum som jo vet å verdsette et mattangrep eller to.

Ole Morten Persen

23.jan.2012 kl.23:35

Med tanke på resultatene så er det klart at det er vanskelig å kritisere Magnus for sterkt for hans tilnærming til spillet. Likevel er jeg helt enig med Sven når det gjelder ønsket om en trener som kan gi Magnus enda flere strenger å spille på. Det tror jeg også hadde gjort Magnus nærmest utilnærmelig i spillestyrke. Det så vi jo mer enn antydninger til så lenge samarbeidet med Kasparov fungerte. Det holder jo å nevne Nanjing...

hue

24.jan.2012 kl.02:30

Den store drømmen må være at Topalov legger opp og kan hive seg inn som godt betalt Magnus-sekundant... Tror Magnus trenger en råtass med angrepsvilje og evne. Riktignok virker Topalov noe rusten, men som en å bryne seg på tror jeg han ville vært fantastisk. Forøvrig er Radjabov noe av det sløveste turneringen har hatt å by på. Remis-tilbud til Magnus etter 19 trekk med hvit er noe han burde holde seg for god til. Det er noe med den måten å nærme seg spillet på som er ødeleggende. Men idag venter Karjakin, og jeg tror vi kan se et helpoeng der.

jakke

24.jan.2012 kl.17:37

Nå skal det sies at Radjabov virkelig har kjørt hardt på i veldig mange partier mot Magnus, spill med topp underholdning. Radjas problem er at det ofte har endt med tap på sisiliansk knockout. Nå er han inne i en fase hvor han prøver å utvikle posisjonsspillet. Han er ambisiøs og vil prøve å bli best, og har skjønt at han ikke blir det med den stilen han har hatt. At han så¨går for en remis mot Magnus er forståelig, selvfølgelig kjedelig å se på, men tipper Radja er fornøyd.

jakke

24.jan.2012 kl.17:50

Og dagens tror jeg svir skikkelig for unge Carlsen. Blir knalltøft å vinne turneringen nå, men ett tap i dette feltet er jo ikke akkurat noen katastrofe. Synes det er litt kjedelig når det blir som Magnus-Nakamura, sånn klient tullball snakk. Nei, nå gleder jeg meg allerede til neste gang Magnus og Karjakin møtes!

Ole Morten Persen

24.jan.2012 kl.18:54

Nei, dette var skuffende av Magnus. Men Karjakin skal ha all ære for å være klinisk i gjennomføringen. Ga ikke Magnus så mye som et snev av håp.

jakke

24.jan.2012 kl.19:05

Det er lov å være skuffa. Men nå har ikke Magnus tapt på noen og tredve spill. Turneringen har jo vært brillefin så langt, så kanskje en bare skal sette den på tabbekvoten. Alle kan ha en dårlig dag, også Magnus. Glem ikke det!

basse

24.jan.2012 kl.19:07

Ikke Carlsen i toppform, dette. Virker som om han fremdeles har problemer med konsentrasjonen i det tidlige midtspillet (ble feks stående dårligst mot Ivanchuk og Caruana, bukket bort fordelen mot Giri og Gelfand, og nå en fatal feil mot Karjakin - alt i samme fase av spillet).

Ole Morten Persen

24.jan.2012 kl.19:10

Magnus får bare vise at han er The Comeback Kid igjen i morgen!

jakke

24.jan.2012 kl.19:16

Husker ikke i farta hvem han møter i morgen, er det Nakamura? Selv om Nakamura er hvit så kan en jo tro at han bør passe seg. Har en sånn liten følelse på at Nakamura vil prøve å teste Magnus, med tanke på dagens resultat. Er vel ikke helt populært kanskje, hvis jeg tror at Nakamura vinner..

Sven

24.jan.2012 kl.19:28

Dette svidde på pungen! At Aronian hentet hjem seieren mot Caruana gjorde dagen fullkommen mørk for Magnus. Vi får satse sparepengene på at Magnus kommer over tapet alt i neste runde. Både Magnus og Aronian spiller da de svarte brikker: Magnus mot Naka og Aronian mot Giri.

Åsmund

24.jan.2012 kl.23:37

Ja det er tødt når helten vår møter omgang. Angående Magnus sitt parti mot Nakamura i morgen skal jeg ikke spå, men i tråd med andre tips her inne kan man anta at Giri nå er mør og går ned med hvit mot Aronian? Vi får se.. Synes vel i utgangspunktet Aronian fremstår klart sterkere med hvit for det meste?

Praktiker

25.jan.2012 kl.00:21

Pussig nok så studerte jeg noen parti i går fra boka Sjakkleksjoner med Simen Agdestein av Knut J Helmers.

Det jeg såg på var parti 1 der Agdestein spilte hvit mot Ulfhedinn Sigurdmunsson 1982 Åpningen var nettopp Petrosjanvarianten med a3 i Dronningindisk. Simen spillte for øvrig 6.cxd5

De andre jeg såg på var to parti med temaet "Fribonden i sentrum" Nimzowitsch utsagn der om fribonden i sentrum viste seg nok en gang å være aktuellt også i dagens Carlsen parti.

Ole Morten Persen

25.jan.2012 kl.00:23

Jeg vet ikke om det var en spøk eller ikke, men Nakamura hevdet på ICC idag at Aronian nå jobber med Kasparov.

Hverdagen ser ut til å ha innhentet Giri etter festen i Reggio Emilia. Jeg blir veldig overrasket om han holder unna mot en Aronian som ser ut til å være i fryktinngytende form. Hvis ikke Magnus våkner fra den lille dvalen han ser ut til å være i, og Aronian fortsetter stormløpet, så er fort Aronian oppe og snuser på førsteplassen på rankingen. Men vi får nå tro dagen idag ble den lille vekkeren Magnus trengte og at vi får se en helt annen skjerping i morgen.

jakke

25.jan.2012 kl.00:39

Tror Giri fikser remis mot Aronian, er mer spent på Magnus-Nakamura. I utgangspunktet burde vel Nakamura være fornøyd med remis, men det spørs om han er så fornuftig eller om han lar seg friste til å gutse. Tror på det siste, han er sikkert gørrlei av å tape mot Magnus. Samtidig gir jo det eventuelt Magnus en fin fin sjanse til en svart-seier.

Sven

25.jan.2012 kl.01:02

Åsmund,

Aronian har vel blitt en hvitspiller et sted på veien i karrieren. Innbiller meg at han har utviklet seg den veien lenge nå og at han var friskere med svart i 2008 og 2009 da han tok flere pene skalper.

Har jeg rett i denne antakelsen kan noe av grunnen være at Aronian stort sett har størknet i de samme åpningene sine... Uten å fornye seg med svart så blir han en sitting duck som ikke klarer å overraske nok til å virkelig skape noe.

En annen årsak kan være at mange nå er fornøyd med remis med hvit mot Aronian og de er dermed ikke så fordømt prinsipielle og spiller like skarpt og taktisk som de gjorde før. Jeg husker f.eks. fortatt godt hvordan Anand tapte mot Aronian i Linares 2008. Ved å være for prinsipiell.

praktiker,

Helmers bok om Simen Agdestein er en liten juvel for spillere på klasse 2 nivå og under, men det utvilsomt kan leses med utbytte på de fleste nivåer. En klassiker spør du meg. Synd det ikke kommer ut flere klassiske norske sjakkbøker en kan si det samme om, men vi er jo et lite land...

Ole Morten,

At Kasparov nå jobber med Aronian har jeg liten tror på. At Aronian ville båret frukter av dette er jeg ikke i tvil om, men har vondt for å se for meg hvordan den økonomiske biten skulle ha falt på plass. Kasparov er ingen velgjører og tar rikelig betalt for sine tjenester og innen toppsjakken er det bare et par spillere som har råd til hans tjenester - Aronian er ikke en av dem.

jakke,

Jeg tror også at Naka kommer til å gutse mot Magnus - det er det spillet han kan best og han spiller tross alt hvit. Vi skal huske på at Naka er flasket opp på amerikanske opens der en skal vinne hvert parti for å henge med i kampen om pengepremier. Naka gjør det altså the American way - og det er å ikke legge fingrene imellom.

Ole Morten Persen

25.jan.2012 kl.02:31

Det er jo en tankegang som gjennomsyrer hele det amerikanske samfunnet. Du går ut for å vinne hver gang, enten det er i business eller i idrett. Noen ganger er ikke det den beste strategien, men den innstillingen legges forbausende sjelden vekk av strategiske/taktiske hensyn. Et godt eksempel fra idrettens verden er jo tidligere 800-meter løper, og en av Vebjørn Rodals argeste konkurrenter Johnny Gray. Han gikk alltid hardt ut med innstillingen at det får bære eller briste, og det er vel ingen som har ledet oftere etter 600 meter, men endt opp som en slagen mann over målstreken. Nakamura spiller jo litt etter samme prinsipp, han går for seier i hvert parti, og så får det bære eller briste.

Frode B Jæger

25.jan.2012 kl.09:48

Nå har jo alltid Aronian spilt relativt solid med svart men i det siste blir jo selv slavisk for skarpt for han:-). For tiden parkerer han jo stort sett bussen med klassisk dronninggambit.Nå vil vel en seier mot Giri omtrent klinke turneringa for Aronian og siden det virker som om Anish sliter litt taktisk nå er det kankje en liten mulighet for at Aronian prøver å spille ett parti med svart.

Sven

25.jan.2012 kl.19:20

Ole Morten,

Ja, USA er gjennomsyret av vinnerkultur på godt og vondt. I dag så vi dog ikke noe til en vinner i Nakamura. Remis etter det som vel må kalles tafatt spill.

Frode B Jæger,

Tja, for noen år siden (2007,08) spilte han da mye mer spenstig i semi-slavisk enn i 2011?

Uansett så vant Aronian i dag og mye er gjort. Ivanchuk er dog på vinnersporet og også Chucky kan få seg et tap mot slutten, så helt klinket er ikke turneringa enda når 3 runder gjenstår. I morgen er det hviledag for deltakerne.

Ole Morten Persen

25.jan.2012 kl.21:29

Ingen regel uten unntak er det jo noe som heter, og det er vel litt typisk at Nakamura på liv og død måtte være det unntaket idag! Det viser nok at den julinga han har fått av Magnus tidligere har satt sine spor. It takes two to tango heter det jo, og det skal jo også sies at ikke Magnus virket særlig ivrig etter å by opp til dans heller.

Aronian imponerer voldsomt nå, og dagens overkjørsel av Giri var det klasse over. Jeg kan ikke se for meg at han skal snuble på oppløpet, men større undere har jo skjedd, så man skal ikke ta noe for gitt ennå. Men ingen tvil om hvem som sitter i førersetet i årets Tata Steel.

Ivanchuk har også våknet og han kan jo plutselig finne på å vinne de 3 siste rundene. Eller tape de. Det er jo mysteriet med Ivanchuk. Jeg hadde sans for hva Yasser og Yermo sa om åpningsvalget til Ivanchuk idag da det klart indikerte at han spilte på vinst med sort mot en spiller som både er lavere ratet og ikke helt i topp slag. Her har nok mange noe å lære.

Sven

26.jan.2012 kl.00:37

Spennende turnering så langt og etter dagens praktparti mot Giri så ser Aronian ut som en verdig vinner. Mye god kompromissløs sjakk der han har spilt slik sjakk publikum forstår.

Selv synes jeg det er morsomt med Ivanchuk også. Denne eksentrikeren som ikke er rarer enn at han kan lire av seg det ene praktpartiet etter det andre og i Wijk aan Zee er Chucky tilbake på vinnersporet og skulle Aronian gå på en mine mot slutten så er Chucky en som kan komme opp på apoeng.

Nå er det fridag på torsdag og så gleder vi oss som barn til fredagens oppgjør mot Topalov for Magnus. Der skal han snu kjerringa og så skal vi ha oss en forrykende avslutning!

Åsmund

26.jan.2012 kl.01:25

Ja vi gleder oss stort som vanlig. Kan forresten anbefale Aronian sin gjennomgang av vinsten mot Giri nå i runde 10. http://www.youtube.com/watch?v=6RkwaLZoczc&feature=youtu.be

Fra 14.00 kommenterer han i tre minutter sin bruk av sekundanter blant annet. Blant annet har han IM Ashot Nadian til å analysere for seg mer eller mindre på permanent basis. I tillegg har han jo et knippe andre sekundanter han bruker til tider, men ingen er med nå denne turneringa da de er opptatt på annet hold.

Robban

26.jan.2012 kl.04:15

Magnus sier det best selv i Nettavisen, spillet hans har ikke vært helt på topp. Og nå er det dags for legge Magnus bort noen strakser og ta innover oss Aronians fantastiske oppvisning. Slik skal sjakk spilles! Må innrømme at jeg begynner å bli Aronian-fan for alvor. Kreativ, dynamisk og nyskapende sjakk. Offisersofre og neseblod! Yeah! Kjenner jeg Svens disipler rett vet dere å anerkjenne at akkurat nå er det en som spiller minst to hakk bedre enn Magnus. Keep on rockin`in the free world!

Sven

26.jan.2012 kl.21:15

Åsmund,

Takker for link - severdig! Aronian har i alle herrens år vært en kløpper på dette med sekundantbruk og uten ekstern hjelp så tror jeg ikke han ville hatt nubbesjans i kampen mot Magnus. Men sekundanter er lov å bruke og Aronian vet selvsagt at de er verdt hver krone han legger på bordet. Blir spennende å se hvem Magnus knytter til seg foran VM-sjakken - ja, for jeg tror ikke på et solo-løp i den grenen.

Robban,

Enig i at det nå er Aronian og hans flotte spill som skal hylles! Aronian sitt magiske parti mot Giri med svart var meget interessant og rikt og jeg undrer meg når vår Magnus spilte et så fargerikt parti sist?

jakke

27.jan.2012 kl.18:29

Spennende å se om Aronian rir stormen av i dag, ser vel tynt ut. Tap mot Navara med hvit er bombe med stor B! Magnus har vel Topa på kroken, så det kan bli en rysare av en helg!

Ole Morten Persen

27.jan.2012 kl.19:03

For en runde det var idag! Blodsutgytelser mer eller mindre over hele fjøla, Magnus vant, Aronian tapte, Ivanchuk tapte. Magnus kunne ikke bedt om mer. Kanskje ikke den mest stilrene seieren til Magnus da han vel stod fullstendig til tap en stund, men han ble belønnet for (over-)motet.

jakke

27.jan.2012 kl.19:16

Ja, litt av en runde! Fikk bare med meg slutten, men det var ikke akkurat kjedelig. Når Navara vinner med sort, ja da er alt mulig..

basse

27.jan.2012 kl.19:39

Offensiven i dag var vel først og fremst motivert av at han ikke hadde fått noe ut av åpningen i et parti han *måtte* vinne? Angrepet så ganske tannløst ut, men det var selvsagt et pluss at han hadde den notorisk elendige forsvarsspilleren Topalov som motstander.

Uansett veldig deilig med seier igjen, selv om han nok ikke bør prøve det samme trikset igjen i morgen. Kamsky knekker ikke sammen under press på samme måte som dagens motstander...

Ole Morten Persen

27.jan.2012 kl.20:13

Også er det selvsagt er mye lettere å være bakspiller med en engine enn å sitte å forsvare seg med verdenseneren på motsatt side av brettet. Men forsvar har aldri vært Topalovs styrke.

jakke

27.jan.2012 kl.20:18

Tror ærlig talt Topa sliter med motivasjonen. Tror han er ferdig som topp-topp spiller med mindre han finner ny gnist.

Ole Morten Persen

27.jan.2012 kl.21:10

Du kan ha rett. Han har potensial til å være toppspiller om han jobber nok og er motivert, men han må finne tilbake til seg selv.

Sven

27.jan.2012 kl.21:12

Herlig runde, ja. Aronian i tauene mot Navara og så ned. Magnus i tauene mot Topalov og så opp og vinner med en strak dronninghook ;-)

Dette var ellers ikke et parti der det var lettere å sitte med engine for Magnus sto helt åpenbart til tap og det var noe vanvittig over trekket Lxf7 spør du meg.

Ellen

27.jan.2012 kl.21:40

Liten hilsen fra kusine Ellen bare:)

Sven

27.jan.2012 kl.21:55

En stor hilsen tilbake til kusine Ellen i Oslo from blog owner :-)

Ole Morten Persen

27.jan.2012 kl.22:16

Poenget var at det var lettere å sitte med engines, som tross alt er nådeløse i den type stillinger, enn å sitte i Topalovs stol. En ting er at stillingen hans var fullstendig vunnet, men å sitte der selv, med klokka tikkende, en motstander du har dårlig score mot og en stilling som du vet at selv om den bør være vunnet, så kan ett eneste lite feilskjær få fatale følger. Da er det ikke like lett, og det beviste vel Topalov til fulle. Topalov beviser forsåvidt også at han er lengre unna toppformen enn noensinne, og man kan undres om han kommer til å komme tilbake på nivået han har potensial til.

Hvis man tar alle faktorer med, så er det lettere å forstå Topalovs bukk. Tross alt, så har jo Magnus et angrep. Et angrep som riktignok ikke er korrekt, og dersom sort spiller riktig, så vinner han med sin materielle overvekt. Men hva er en ting som ofte kjennetegner slike stillinger sett fra den forsvarende parts synspunkt? Jo, han ønsker ofte å forenkle. Bytte av brikker for å drepe angrepet. Ta en titt på Houdinis evaluering og PV (principal variation for de uinvidde). Houdinis valg innebar ingen umiddelbar forenkling. Det er derfor forståelig at et menneske ikke spiller presist i en sånn stilling. Her spiller også psykologi en sentral rolle, så kan Fischer mene hva han vil om det, han spilte jo selv på psykologiske faktorer, om enn kanskje på et ubevisst plan. Selvsagt bør en spiller på Topalovs nivå klare å finne bedre trekk enn han gjorde, og det var jo flere trekk som var bedre enn å gi dronningen. Men hele poenget mitt var at det ikke var så lett som mange skal ha det til. Men når folk spyr ut computertrekk med en gang, så er det faktisk umulig å vurdere stillingen med egne øyne og hjerne, for du ser ikke lenger på den med samme utgangspunkt som spillerne som sitter der.

Sven

27.jan.2012 kl.22:32

Selv ser jeg normalt aldri matchen hos Chessbomb e.l. men i stedet på et sted der jeg bare får inn trekkene uten kibitzers - og så kan jeg sette på en engine dersom jeg får lyst. Tror egentlig mange gjør det samme.

Uansett så blir det søkt å snakke om engine-bruk for en evaluering i dagens rysare Ole Morten. Dxf7 var en graverende bukk og kan ikke bortforklares som noe annet. Topalov hadde lite tid til overs og fikk panikk, så enkelt tror jeg det var. Jeg satte Rybka på oppgaven om hvor dårlig dette egentlig var - og etter å ha regnet 7 heltrekk frem - så konkluderer hennes Høyhet med at Topalovs trekk ikke er inne blant topp 10 av trekkene som er best i stillingen. Ikke engang close på evalueringen (som går fra mer enn +3 til 0.00). Ja, trekket er faktisk så dårlig at jeg knapt husker sist Topalov spilte noe så absurd.

Ikke for å ta gleden fra Magnusfansen - men dette var vitterlig ingen højdare selv om jeg godt kan være med på applausen for motet Magnus i dag utviste i en "must win-situasjon".

Ole Morten Persen

27.jan.2012 kl.23:10

Jeg prøver ikke bortforklare Dxf7 for annet enn en bukk, og på en måte sier jo du nå bare det samme som jeg sier. Et panikktrekk. Det er jeg helt enig i. Det jeg gjør er å forklare bakgrunnen for hvordan et slikt panikktrekk kan bli spilt. For det er alltid en grunn. En eller annen evaluering i enden av variantene han har regnet. Når han ikke har sett noen redning i de trekkene som beviselig var bedre, så må det skyldes noe. En overseelse eller en feilvurdering. Akkurat hva det er blir litt gjetting. Jeg tror han ble nervøs og ikke klarte å visualisere presist. Jeg tror alle har opplevd det. De prøver å regne, men klarer plutslig ikke se brettet klart fremfor seg allerede tidlig i variantene. Elementer som klokka, presset i stillingen, tidligere resultater, hvordan turneringen har forløpt, form osv. påvirket Topalov, og i sum så mye at han spilte et så dårlig trekk.

Ellers skrev jeg jo i min første kommentar om partiet at det ikke var Magnus sin mest stilrene seier, så der er vi jo på linje. Jeg brukte til og med ordet overmot, riktignok med over i parentes. Personlig syns jeg Magnus tøyde strikken litt vel langt, og den hadde antakelig røket mot alle andre enn Topalov idag. Men 1 poeng er 1 poeng, og det har Magnus i banken uansett. Og nå får vi den spenningen til slutt som vi ønsket oss.

Sven

27.jan.2012 kl.23:21

Heldigvis bryr Magnus seg lite om hvordan poengene kommer inn på konto - han bare summerer opp og forholder seg til det han da får. Dermed er vår mann nå i fighting mood til en spennende avslutning og vi skal ikke glemme at bukkene Aronian og Radjabov møtes i aller siste runde der de muligens stanger hornene mot hverandre til remis - men Magnus fyker forbi med en heftig seier mot van Wely. Let's dream alittle ;-)

TK

27.jan.2012 kl.23:34

Jeg er enig med Ole Morten. Det er alt for enkelt å være etterpåklok, og det er alt for enkelt å se på tallene - og fryktelig vanskelig å sitte ved brettet med klokka tikkende. Hvert trekk du skal gjøre i en slik stilling kan være et kritisk valg, og før eller siden kan det komme en "feil".

*) "Feil" i gåseøyne, for man må nesten definere hva "feil" er i disse engine-tider. Ordet "blunder" misbrukes så til de grader på forskjellige sites, og jeg forstår godt at Sven foretrekker å "få inn trekkene uten kibitzers".

Sven

27.jan.2012 kl.23:48

TK,

Ja, det er stor forskjell på feil og en blunder. Men dagens Dxf7?? går utvilsomt under kategorien blunder.

Nå er det nå engang slik at jeg ofte bruker svært lang tid på etteranalyser av Magnus sine partier og da oppdager en jo en dybde og en forståelse som jeg ikke regner med at alle mine lesere har. Jeg har også stor respekt for spillerne, men likevel må jeg kunne bruke begreper som blunder, klare feil og feil for at vi skal lære noe av partiene deres. Å blot nyte partiet og å ikke være kritisk er ikke min greie og det ville vært meningsløst å sitte i timesvis og lage en solid analyse av et parti uten å smelle til med noe skikkelige gloser i her og der. Sjakkfantomet heter da ikke Sjakkfantomet uten grunn - han er hard mot de harde ;-)

TK

28.jan.2012 kl.00:35

Ja, jeg mener definitivt ikke at du er blant de som stoler blindt på engines og slenger ut gloser i hytt og pine basert på tallene. Jeg anser at du innehar en god posjon sjakkforståelse og sunn fornuft. Men den gjennomsnittlige kibitzer, derimot ...kan bli litt slitsom i lengden.

Sven

28.jan.2012 kl.00:55

TK,

Forsto deg rett og som sagt så klarer ikke jeg å forholde med til kibitzers i lengre perioder selv, men heldigvis har vi valg på nettet og de er lett å stoppe :-)

Nå er ellers ny spalte ute, med nye muligheter til nye tanker der hovedtema fortsatt er Wijk aan Zee 2012.

Robban

28.jan.2012 kl.01:57

Godt å se at det hersker en slags konsensus om at Magnus dro strikken langt i dag. Det var mange nokså uforståelige trekk, om vi er puddinger eller sitter med Rybak på fanget, Et fantastisk spennende parti, men et signal om at ting ikke er helt ok spillemessig for Magnus for tiden. Men selvsagt skal han ha til 5X20 for innsats og guts. Han gav virkelig alt og som Ole-morten sier påpeker, så er det et poeng i banken. Jeg er imidlertid redd at Magnus må heve spille betraktelig om det skal være en sjanse for seier i turneringen.

Aronian spiller tidvis helt utrolig godt og partiet mot Giri var en sjelden perle. Morsomt at han skulle få smeis akkurat i dag og det viser at Waz2012 er som en amerikansk valgkamp.Tøffe slag og innimellom noen billige poeng. Alle vil vinne for nærmest enhver pris!

Sven

28.jan.2012 kl.02:15

En god oppsummering der Robban, selv Magnus er ikke udødelig og det er på dager som denne vi passer på å påpeke akkurat det. Så håper vi selvsagt at Magnus gir Kamsky og van Wely juling på bare messingen alt nå til helga!

basse

28.jan.2012 kl.04:11

Etter å ha sett nærmere på Carlsen - Topalov, er det ikke like åpenbart at angrepet var så dødfødt som jeg trodde da jeg fulgte med live. Det er endel hårete varianter der som bidrar til å gjøre bildet ganske så uklart, og etter videointervjuet med Carlsen å dømme, hadde han stor tro på stillingen en stund.

Men, er det ikke noe naturstridig med dette angrepet? Sort er fullt utviklet og har en harmonisk stilling. Den absolutt eneste sorte brikken som kan sies å stå litt klønete til, er springeren på b2 - som til gjengjeld kan brukes til å knerte tårnet på d1 (ok, kanskje bonden på h6 også er en liten svakhet, men lell..). Det er ingenting som tilsier at hvit skal ha et levedyktig angrep i stillingen (noe det objektivt sett heller ikke var). Carlsen spiller etterhvert Lxf7 og har dermed alle offiserene sine så nærme den sorte monarken som det er mulig å komme, likevel truer han... ingenting. Det er et grumsete angrep, javel, men jeg forstår ikke rasjonalet eller optimismen for det - spesielt ikke med tanke på den posisjonelt konservative spillstilen Magnus har lagt seg til i det siste. Noen som kan kaste lys over det?

basse

28.jan.2012 kl.12:42

Ok, etter å ha sett video fra pressekonferansen er det ikke så mystisk lenger: Carlsen hevdet her at det var en bukk fra hans side å la Topalov slå på b2. Når man først har bukket, virker det på sett og vis mer tilforlatelig å søke kompensasjon i et angrep. Under partiet trodde jeg selvfølgelig at han ga bonden på b2 med fullt overlegg, og dermed virket angrepet veldig, veldig kunstig.

Sven

28.jan.2012 kl.15:54

basse,

Magnus overvurderte nok stilligen sin ut fra åpningsblokkene for da springeren alt sto på c4, så var jo svarts stilling alt betydelig bedre. Vi har sett det endel ganger i Wijk allerede - Magnus er ikke på høyde med mange av sine kolleger i åpningsspillet som nå mere strekker seg godt inn i midtspillet.

Skriv en ny kommentar

Sjakkfantomet

Sjakkfantomet

43, Tromsø

Sven Wisløff Nilssen - Visejuniornorgesmester i brettsjakk 1989. Norgesmester i postsjakk 1995. To ganger deltaker i eliteklassen både i brettsjakk og postsjakk. I dag, avdanket sjakkspiller med fortsatt lidenskap for spillet. Kontaktadresse: sjakkfantomet[a]gmail.com

Søk hos Sjakkfantomet:

only search Sjakkfantomet

Bloggurat free counters

2700chess.com for more details and full list

Kategorier

Arkiv

hits