Forhåndsomtale av Wijk aan Zee 2012 med Magnus


Magnus er favoritt under Tata Steel 2012.
Foto: Eksklusivt for Sjakkfantomet av: Paul JJ.


Da var vi klar igjen. Fantombloggen, blo'fansen og resten av sjakkverdenen gleder seg til 13 nye toppoppgjør mellom Magnus og resten av røkla. I tillegg får vi en hel urgrøde av interessante oppgjør når Wijk aan Zee 2012, nå mere kalt Tata Steel 2012, braker løs over hele 3 klasser med totalt 42 sterke sjakkspillere på plass. Turneringen spilles altså i den lille landsbyen Wijk aan Zee nordvest for Amsterdam, ut mot havgapet, i vintervinden og regnet. Dette er en våt plass som ikke er egnet til andre utendørsaktiviteter enn en frisk gåtur i ny og ne.

 

Likevel spilles det toppsjakk her hvert eneste år og dette er da også den 74. utgaven av denne sagnomsuste turneringa som på mange måter er årets sjakklige høydepunkt - og som på andre måter slett ikke er det! Det fine med Wijk aan Zee er at det spilles 13 runder og slik sett så er turneringa steinhard å vinne. Mange små og store tilfeldigheter kan skje underveis og du er også avhengig av en trekning som gir oddetallsfordelig av farger (7 av en farge og 6 av den andre).

At turneringa er tøff er det altså ingen tvil om med sine 13 runder mot topp motstand, og dette er kanskje grunnen til at det de siste årene har vært ungkalvene som har reist seg og yt motstand av en annen verden og gått helt til topps! I 2008 ble det delt seier mellom Magnus og Aronian, i 2009 vant så Karjakin, i 2010 vant Magnus Carlsen og i 2011 vant Hikaru Nakamura. Du ser mønsteret? Alle unge lovende spillere som aldri har spilt en VM-finale, men som alle har pågangsmot, fryktløshet og stamina i bøtter og spann! Også i år tror jeg vi får en spiller under 25 år som vinner - og mitt heteste tips er selvsagt Magnus Carlsen! Magnus sin forventede score er 8/13 - men jeg har troen på kompromissløs kampsjakk fra Magnus sin hånd og tipper ett +4 resultat med 8.5/13 mulige!

Turneringa starter altså opp i dag, lørdag 14/1-2011 kl. 13.30. Trekningen ser slik ut for Magnus sitt vedkommende:

1. Carlsen, M (2835) - Gashimov (2761), V
2. Ivanchuk, V (2766) - Carlsen, M
3. Carlsen, M - Aronian, L (2805)
4. Caruana, F (2736) - Carlsen, M
5. Carlsen, M - Giri, A (2714)
6. Navara, D (2712) - Carlsen, M
7. Carlsen, M - Gelfand, B (2739)
8. Radjabov, T (2773) - Carlsen, M
9. Carlsen, M - Karjakin, S (2769)
10. Nakamura, H (2759) - Carlsen, M
11. Carlsen, M - Topalov, V (2770)
12. Carlsen, M - Kamsky, G (2732)
13. Van Wely, L (2692) - Carlsen, M

1. runde: Her ser vi altså at Magnus har trukket hvit mot den farlige hvitspesialisten Vugar Gashimov (2761) i første runde og det tror jeg er helt OK. Det skal bli spennende å følge Gashimov under hans første Wijk aan Zee turnering og se hva han kan få ut av debuten i dette storslåtte selskapet av spillere. Som en av tre sjakkess fra Aserbajdsjan så knives han om plassene i utlandske turneringer og dette er derfor en stor mulighet for Gashimov å styrke varemerkenavnet sitt siden Wijk aan Zee er en slik tradisjonsrik og stor turnering som spilles i vesten - type turnering som Gashimov aldri spiller i. Magnus kommer helt sikkert til å spille hardt på vinst i dette oppgjøret for å få en flying start - som er psykologisk viktig - så vil tiden vise hva det fører med seg. Gashimov er forresten mer en angrepsspiller enn en posisjonsløve så jeg tipper Magnus ønsker seg et lang og seigt parti mot sin unge utfordrer her.

2. runde: Om en har hvit eller svart mot Ivanchuk behøver ikke å bety all verden. Chucky er god når han er god og ikke fullt så god når han er rævva for å si det slik. En variabel spiller som kan finne på mye krøll, men som Magnus har flere gode minner fra oppgjørene mot. Våger jeg å minne om at Magnus slo Chucky to ganger under Magnus' ilddåp på toppnivå i Linares 2007. Chucky er avhengig av en god start for å ha sjanser under Wijk 2011 - han er nemlig både en formspiller og en humørspiller. Magnus er mer stabil og mer på det jevne, men også han har topper og bunner slik enhver god idrettsutøver som gir alt bør ha. Av og til går det rett og slett ikke! Chucky er en universell spiller med sans for det posisjonelle og han kan på den ene dagen lire av seg rolige åpninger som dronninggambit og dronningindisk, og på den neste kan en få smake pisken mot en Grunfeld eller en kongeindisk. Et oppgjør jeg gleder meg stort til!

3. runde: Levon Aronian er verdens ledende lagspiller og han er olympisk mester hele 2 ganger tross sin bare 29 års alder. Aronian er også den som er nærmest Magnus på verdensrankingen med 2805 mot Magnus sine 2835. I tillegg er han på mange måter Magnus sin erkerival. Disse to kombattantene har satt hverandre på plass ved en rekke anledninger og i VM-sammenheng så er det den eldste av dem, Aronian, som har trukket det lengste strået i både 2004 og i 2007 da de møttes til VM-dyst. Kandidatfinalen deres i 2007 var nok en lærerik affære for Magnus og etter den så har strengt tatt Magnus en god score på Aronian i langsjakk +3 -0 og en urgrøde med remiser. Skal vi tro på remis i dette oppgjøret også selv om Magnus er hvit?

4. runde: Svart mot Fabiano Caruana (2736) høres på papiret kanskje litt kjedelig ut? En tørr remis kanskje? To uthevede posisjonsspillere som skal opp mot hverandre med den svakeste som hvit. Slikt ender ofte i kjedelig sjakk spør du meg, men ikke i forholdet Caruana vs. Magnus. De er enda unge, de er fryktløse og de fikk en historikk sammen alt under Corus 2010 der Caruana trolig spilte bort et vunnet stilling med svart. Etter det har Magnus vist Caruana vinterveien i skotsk med hvit og i det hele tatt så har disse to hatt morsomme og spennende oppgjør - la det bare fortsette slik.

5. runde: Anish Giri (2714) skal i år igjen opp mot Magnus med de svarte brikkene og en hel verden husker hvordan han slaktet Magnus i en Grunfeld i fjor etter en fadese i åpningsspillet for Magnus. I år vil ikke det skje. Magnus husker sine feil og han vil avstå fra for friskt åpningsspill mot teoriløven og possegutten Anish Giri på 17 år. Dette er forøvrig et av de oppgjørene jeg gleder meg mest til å se! Magnus i revansjemodus mot Giri med de hvite brikkene! Bring it on!

6. runde: David Navara (2712) er feltets nest lavest rangerte spiller, men likefult har tsjekkeren 2-2 i intern score mot Magnus Carlsen. Navara er ingen punchingball og mot de store gutta så har jeg et sterkt inntrykk av at han gjør det litt bedre enn ellers. Han strekker seg etter motstanden om du vil. Dessuten spiller fyren sunn og god sjakk - akkurat den typen spiller Magnus på papiret har størst problemer mot. Aktiv, sunn sjakk med posisjonelle overtoner og taktiske undertoner. Navara er sunn og han er motstykket til de ofte lett spekulative angrepsspillerne som Magnus har et så godt tak på - type Morozevich. Magnus har svart mot Navara og remis er er helt OK tross ratingforskjellen spør du meg, men vi håper selvsagt på mer!

7. runde: Hvit mot VM-utfordrer Boris Gelfand (2739) må være en klar scoringssjanse for helten vår! Jeg skulle gjerne sett Magnus spille mot Gelfand på et senere tidspunkt i turneringa når den 43 år gamle VM-utfordreren er skikkelig mør i biffen, men en kan ikke trekke full-loddet hver gang selv om en heter Magnus Carlsen og er verdensener i sjakk. Trekningen er fin for Magnus som har 7 hvite og bare 6 svarte partier og som dessuten får flere fine scoringssjanser med de hvite brikkene. En av disse scoringssjansene er altså mot feltets eldstemann Boris Gelfand.

8. runde: I svartpartiet mot Teimour Radjabov (2773) i 8. runde kan alt skje. Magnus er sprek med de svarte brikkene og Radjabov er kjent for å være litt slapp med hvit. Et åpent kamp-parti med Magnus som knepen favoritt spør du meg. Ofte er partiene mot nettopp Radjabov åpne og livlige, så la oss håpe på et vaskekte publikumsparti mot angrepsspilleren Radjabov fra Aserbajdsjan.

9. runde: Vinneren av Wijk aan Zee 2009 Sergei Karjakin (2769) skal i år opp mot Magnus med de svarte brikkene og det er ingen dans på roser selv om en har 2769 i rating og er ung, lovende og kompromissløs. Når det er sagt så har Magnus faktisk aldri slått Karjakin med hvit i langsjakk... Hans eneste seier kom med de svarte brikkene i en kjent franskduell i Wijk aan Zee 2010 - det året Magnus vant denne turneringa alene! Karjakin er i likhet med Magnus en 1990-modell, han er angrepsspiller på sin hals, men er i en fase der han prøver å utfordre posisjonsmusklene sine og han er i år eneste russer i Wijk aan Zee. Tenke seg til - i år er det to amerikanere og bare en russer med i sjakkens kanskje viktigste turnering dette året... Men vi savner da også russiske Alexander Morozevich!

10. runde: Vi husker vel alle hvordan Hikaru Nakamura feide gjennom feltet som en frisk vind under fjorårets turnering! Bare Magnus Carlsen sto der som en påle og smelte tilbake mot Hikaru Nakamura (2759) i en Najdorf som hvit under fjorårets turnering. Selv om Naka altså tapte dette oppgjøret så vant han en nærmest sensasjonell seier med sterke +5 i et meget sterkt felt. Morsomt med variasjon og morsomt med en verdig vinner som bare kostet på mot slutten! Vil Nakamura under Wijk 2012 med de hvite brikkene stoppe blødningen mot Magnus som nå er oppe i 5 strake tap i langsjakkbiten? Tiden vil vise, men dette vil uansett være et prestisjeoppgjør som fort kan utvikle seg til en nøkkelkamp i sluttstriden.

11. runde: Magnus satte tidlig standaren mot verdensstjernen Veselin Topalov (2770) da han alt som 16-åring i Linares 2007 slo legenden Topalov i ett av de to oppgjørene dem imellom. I dag er scoren mellom de to kamphanene hele 7-3 til Magnus og nå gleder vi oss virkelig til nok et oppgjør mellom de to. Partene har ikke spilt langsjakk sammen siden høsten 2010 da Magnus banket Topalov 2-0 under Grand Slam-turneringen i kinesiske Nanjing! Topalov er det næremeste du kommer Kasparov i spillestil og dyrkelsen av taktisk angrepssjakk basert på ren kalkulasjon, og det å ri initiativet, i dagens toppsjakk. En fin spiller, og et spennende parti der Magnus spiller hvit - og det er vi glad for!

12. runde: Et av mange magiske Magnus-øyeblikk jeg har hatt var i Roma i 2005. Det var i slutten av November og jeg hadde nettopp overvunnet høydeskrekken min og kommet meg på toppen av Peterskirken og skuet utover verdensbyen Roma i all sin prakt - så piper det i mobilen. Mens jeg skuer ut over folkehavet og alle de praktfulle bygningene får melding om at Magnus nettopp har slått Gata Kamsky i World Cup i Sibir for første gang! Way to go Magnus! Til tross for dette så slo solide Kamsky (2732) Magnus ut av World Cup i både 2005 og i 2007, en vrien motstander for Magnus med andre ord. Men under Wijk aan Zee 2012 har Magnus hvit mot Kamsky om mye er gjort om Magnus får inn en go'åpning mot amerikaneren som er kjent for å være litt rusten nettopp i åpningene sine.

13. runde: I siste runde skal Magnus opp mot hjemmehåpet Loek Van Wely (2692) - en Publikumsspiller med stor P. Dette er en kampglad kar som spiller gla'sjakk så det holder. Den fine med Loek van Wely er nettopp hans prinsipielle tilnærming der han ikke gir noe ved dørene, men går rett på i hovedvariantene og forsøker å bevise at hvit i utgangspunktet står best og derfor må komme ut best fra åpninga også! En slik forkjærlighet til hovedvarianter i f.eks. kongeindisk og i Najdorf som svart gjør en til en stillestående skyteskive og selv om Loek ikke så rent sjeldent spiller nydelige perler som kan gå rett inn i enhver lærebok om sjakk, så spiller han også rett som det er de reneste katastrofer som en mer pragmatisk spiller ville unngått først som sist. En klar målsjanse for Magnus selv med de svarte brikkene!

Så alt i alt en spennende turnering der jeg tipper at Magnus klinker til og vinner! Jeg spår at et +4 resultat vil holde og at Magnus altså er mannen som tar disse 8.5 av 13 mulige og går helt til topps. For det første er dette en turnering som passer Magnus godt. Kramnik og Anand, som han sjeldent får hull på, står begge på sidelinjen og de får bare lov til å følge turneringen via internett som alle oss andre denne gang. Dermed sitter Magnus igjen med mange av sine melkekyr. Jeg nevner i fleng. Storoksen Topalov, melkakua Ivanchuk og go'kalven Nakamura!

Dessuten har vi alt vært inne på dette med ungdommen. At 13 runder, og fullt kjør, står i ungdommens tegn viser empirien fra de siste års turneringer. Magnus har både fryktløsheten, energien og kampviljen til ungdommen intakt og i tillegg har han en god porsjon god, gammeldags posisjonsforståelse og nøkternhet på bunnen som i avgjørende øyeblikk kanskje slår inn og gir han en overdrive som er sjelden i 21 års alder. Magnus har mange strenger å spille på og derfor tror jeg han vinner årets første storturnering!

 

* * * * * * * * * * * * * * * *

 

Bloggeren Sjakkfantomet er en frittstående norsk journalist på Internett med medlemskap i Tromsø Sjakklubb. Han støtter sjakk-OL Tromsø 2014 og følger Magnus sin kamp i verdenstoppen i sjakk tett. Dersom du ønsker å støtte prosjektet Sjakkfantomet kan du klikke på min donate-button og gi et bidrag til bloggens videre liv. Alternativt kan du sette inn ditt bidrag på kontonr. 1644.30.39310 hos DNB. Link til donate-button finnes i høyre marg.

Sjakkfantomet har til nå vært en reklamefri blogg.

Takk til de som til nå har støttet bloggen. Det varmer å bli satt pris på :-)

 

* * * * * * * * * * * * * * * *

 

Aktuelle linker: 

Sjekk ut Norges ledende side for sjakknyheter Bergens Schakklub for mer godt sjakkstoff. Chessgames.com er også verdt daglige besøk for å kikke på partier og slikt under turneringer. I bloggosfæren anbefaler jeg ellers min kollega i Sverige Lars Grahn sin blogg Inte Bara Schack som er utsøkt lesning av høy kvalitet og som dessuten inneholder mye orginalt stoff. Ellers bør du legge merke til Chessbase som har oppdaterte nyheter.

Spesielt for Tata Steel 2012 er den offisielle hjemmesiden gull verdt, mens Chessvibes også har mye godt sjakkstoff.

111 kommentarer

Ole Morten Persen

14.jan.2012 kl.01:03

Som ventet en flott forhåndsomtale. De aller fleste momentene er jeg helt enig i. Eneste jeg IKKE er enig med deg er sluttscoren, men det er vel sikkert bare min optimisme på vegne av Magnus når jeg etter å ha konferert både hjertet og hjernen(og latt hjertet vinne disputten selvsagt!) lander på 9.5 poeng. Jeg tror Magnus går gjennom turneringen uten tap og vinner altså 6 partier. Trekningen er såpass gunstig at dette absolutt er mulig etter min mening.

Sven

14.jan.2012 kl.01:18

Ole Morten Persen,

9.5 i dette selskapet er meget optimistisk må jeg si. Da skal både flyten være tilstedet, dagsformen skal sitte i alle rundene og Magnus skal unngå noen åpningsteoretiske miner som han en sjelden gang går på (type: Dd2 mot Giri). Livet har lært meg at så mange ting sjeldent klaffer på en og samme tid og derfor blir 9.5 heftig spør du meg.

Har nettopp sittet og lest meg opp litt på intervjuer med Jan Timman og Veselin Topalov hos Chessvibes og må bare si at det er to høyst interessante menn. Topalov har mer selvinnsikt enn sjakkspillere flest, noe jeg visste godt fra før av - mens Timman lever på illusjonen om at han i en alder av 60 år kan spille seg opp i A-klassen igjen. Funny guy spør du meg. Lesninga anbefales herved andre :-)

Ole Morten Persen

14.jan.2012 kl.01:40

Du vet, Sven, det er morsommere å kunne si "hva var det jeg sa!" når det går bra! :-)

Det er først og fremst trekningen som gjør meg så optimist denne gangen. Men når sant skal sies, så har jeg vel pleid å være optimist før start. En gang får jeg vel rett også! :-)

Sven

14.jan.2012 kl.02:01

Du har da vært storoptimist med eller uten god trekning så vidt jeg husker ;-) Nå skal jeg legge til at dette var en fin trekning for Magnus og dersom knallformen er inne så er 9.5 fullt ut mulig selv om jeg har liten tro på et slikt knallresultat akkurat i Wijk.

Ellers håper jeg på noen knallperler av Magnus. Noen forfriskende sjakkpartier som kan analyseres i ettertid slik at det går gjetord om dem i årene som kommer ;-)

Ole Morten Persen

14.jan.2012 kl.13:12

Ja, der er du vel inne på det viktigste, tross alt...sjakken. Gode sjakkpartier er jo det vi ønsker oss aller mest. Men er formen inne, så kan vi jo få begge deler...både knallperler og et fantastisk resultat!

Du vet, du kan jo velge å være pessimist eller optimist. Jeg velger å være optimist. Så får det gå som det går. Skulle Magnus ende på 8.5 og vinne på det, så er jeg selvsagt ikke skuffet. Når vi ser litt stort, og med et historisk perspektiv på det, så har vi vel nesten ikke lov til å være skuffet uansett hvordan det går. Jeg husker da tross alt en tid da det nesten var utenkelig at en nordmann i det hele tatt skulle bli invitert til å spille i et slikt felt, for ikke snakke om å lede verdensrankingen med historiens nest høyeste rating! Som sjakkelsker er man takknemlig for at man har fått oppleve at en nordmann har blitt så god som Magnus. Men skulle Magnus gjøre et dårlig resultat, så er det jo likevel menneskelig å føle skuffelse. Vi ønsker jo at Magnus skal vinne hver gang han setter seg ved brettet. For min egen del har Magnus gitt så mye glede i form av god sjakk og seiere at jeg føler at det kun er en ting som gjenstår: Å bli verdensmester. Så får bare tiden vise om vi også får oppleve det.

Sven

14.jan.2012 kl.13:25

Da braker det snart løs i Wijk aan Zee og vi gleder oss spesielt til oppgjøret mellom Magnus og Gashimov.

Ellers vil jeg slå et slag for realismen Ole Morten. Innimellom all optimismen er det lov å stikke fingeren i jorda av og til å være litt realistisk vet du. Å legge lista alt for høyt hver gang blir litt feil spør du meg, husk at Magnus også er laget av kjøtt og blod!

Ole Morten Persen

14.jan.2012 kl.15:11

Å legge lista høyt i forhold til egne mål blir feil, der er jeg helt enig med deg. Men her snakker vi jo ikke om egne mål. Hva JEG håper på eller andre håper på betyr vel ingenting for Magnus? Han har vel sine egne mål og forhåpninger, og det er det eneste han behøver forholde seg til. Selvsagt er Magnus laget av kjøtt og blod, realismen skrur jeg heller på når jeg vurderer Magnus sin innsats i etterkant. Jeg er jo fullstendig klar over at mye kan skje underveis som kan ha negativ effekt på Magnus sitt spill (f.eks sykdom). Men jeg klarer ikke se noe galt i å være optimist på forhånd. Det er jo også grader av optimisme her. Det er jo ikke sånn at jeg tror på en totalt urealistisk score. Du sier jo selv at 9.5 faktisk er mulig om Magnus er i godform.

Sven

14.jan.2012 kl.19:07

Poenget er at hvis du roper ulv ulv i et kommentarfelt mange nok ganger, eller Magnus tar +6 og +7 når han faktisk tar noe helt annet hver gang, så tas en vel ikke like seriøst lenger. Vitsen med slike tips må være å prøve å treffe innertieren.

En fantastisk flott start av Magnus på Wijk aan Zee 2012 der han utmanøvrerte Gahimov etter alle kunstens regler i en rolig, poisjonelt parti. Jeg skrev noe om et seigt langt oppgjør i min forhåndsomtale, og jammen fikk vi ikke et oppgjør på hele 67 trekk.

Ole Morten Persen

14.jan.2012 kl.19:08

Perfekt start for Magnus! Og et godt parti også. Magnus utspilte Gashimov gradvis, og ga rett og slett ikke Gashimov en sjanse. Dette ser lovende ut med tanke på resten av turneringen! :-)

Sven

14.jan.2012 kl.19:14

Nå skal vi huske på at Aronian også vant - og det med de svarte brikkene mot sterke Karjakin - så om mulig gjorde Aronian det hakket kvassere. Aronian ga i hvertfall ikke en millimeter i denne runden...

Når det er sagt så var en en lys dag for Magnus - et langt parti, ja. Men ikke mere slitsomt enn at 21-åringen står han av og yter max i morgen også. Da skal Ivanchuk få testet ut de hvite brikkene sine, men Magnus skal få sett på svartformen sin. Spennende.

Even F

14.jan.2012 kl.19:27

>Gashimov er forresten mer en angrepsspiller enn en posisjonsløve

>så jeg tipper Magnus ønsker seg et lang og seigt parti mot sin unge utfordrer her.

Du fikk helt rett i omtalen av det første partiet! Meget godt å se Magnus i aksjon her.

14.jan.2012 kl.19:41

Og glem ikke Giri! Drar han i land sluttspillet så er det jo en super åpning på turneringen for ham. Kanskje det blir Carlsen, Aronian og Giri til the bitter end?

Sven

14.jan.2012 kl.19:58

Even F.

Ja, dette var en overbevisende spill-strategi av Magnus. Frata Gashimov alt motspill fra starten for så å seigpine han sakte men sikkert. Spill mot ett mål og meget overbevisende brikkeføring av Magnus dette.

kl. 19:41,

Vi holder unge Giri i øyekroken, men selv om han vant Reggio Emilia og ser ut til å vinne første runde mot VM-fordrer Gelfand med de svarte brikkene så skal det litt til å holde hele veien i dette selskapet.

sfinx

14.jan.2012 kl.20:07

smackaroni, hærlig!!!

dette liker vi :-)

Ole Morten Persen

14.jan.2012 kl.20:16

Giri tar i hvert fall uansett med seg selvtillit i bøtter og spann fra Reggio Emilia, og nå vant jo også mot Gelfand, så er han i hvert fall på en positiv bølge. Jeg tror heller ikke Giri går helt til topps i dette feltet, men en god score tror jeg han klarer.

Aronian imponerte idag, men jeg syns Karjakin spilte ganske tannløst. Men uansett imponerende start for Aronian, og første runde viser vel ganske klart hvem dette kommer til å stå mellom til slutt.

Det blir jo spennende å se hvilken utgave av Ivanchuk som dukker opp i morgen. Det partiet er helt umulig å spå noe resultat på, men her er det nok mer avgjørende hva slags humør Chucky er i enn hvilken farge de har. Aronian skal forøvrig opp mot Nakamura i morgen, og jeg tipper Aronian har lyst til å vise at partiet i London Chess Classic var et arbeidsuhell. Giri skal opp mot Radjabov. Det er duket for spenning!

Sven

14.jan.2012 kl.20:19

Dette kan vi like!

3 av 7 oppgjør fikk sin avgjørelse. Black is OK og svart vant hele 2 partier i denne runden. De beste er best og forhåndsfavorittene Magnus og Aronian er allerede i delt tet med hjemmehåpet Anish Giri som kommer fra en rykende varm turneringsseier i Italia.

14.jan.2012 kl.20:22

Det vil selvfølgelig være en bombe om Giri skulle gå helt til topps, men hvem vet? Han møtte meget sterk motstand i Italia, er i flyten og har hjemmebane!

Sven

14.jan.2012 kl.20:36

For all del, umulig er det ikke at Giri går helt til topps. Karjakin vant i 2009 i det han fylte 19 år og det var da en liten bombe spør du meg. At Giri skal klare den samme bragden i en alder av bare 17.5 ser jeg dog på som mer usannsynlig. Ikke minst fordi både Aronian og Magnus synes å være i fin form og de er tross alt 2800+ spillere!

Ellers fint at alle bruker navnet sitt her inne.

jakke

14.jan.2012 kl.20:39

Beklager, navnet pleier å ligge automatisk i boksen, derfor så jeg ikke det..

Sven

14.jan.2012 kl.21:08

jakke,

Den er grei. Magnus har en tøff start på turneringa på papiret med Gashimov, Ivanchuk og Aronian på stripe så kommer han ut av dette med plusscore så er det meget bra - alt ligger nå til rette for akkurat det.

Ole Morten Persen

14.jan.2012 kl.21:16

Hvit mot Aronian er utvilsomt et tidlig nøkkelparti. En seier her vil bety veldig mye i kampen om en eventuell turneringsseier. Samtidig taper ikke Aronian så mange partier heller, så remis er vel det mest sannsynlige resultatet.

Sven

14.jan.2012 kl.21:20

Etter hanekampen i 2007 (tenk: kandidatfinalen i VM) så har Magnus og Aronian en historikk som innbærer mange remiser og jeg tror strengt tatt ikke at noen av dem er interessert i å risikere for mye i dette oppgjøret. Et tap her og din argeste konkurrent har plustelig ett helt poengs ledelse på deg!

FP

14.jan.2012 kl.21:58

Jajamennsann!

Familietull er unnagjort - tenk å måtte feire bursdag på åpningsdagen i Wijk! - og nå kan man kose seg med litt vintage mags!

Dette var godsaker gitt! Her skjønte ikke Gash mye. Aronian virker skummel - pryle Carjackin på denne måten med svart er imponerende. Aronians livsprosjekt synes å være "1. e4 e5 and black is better!".

PS Bra forhåndsomtale!

PPS Folket må begynne å kjøpe Dag og Tid. Nei, jeg har ikke blitt en nynorsk-navarsete, men rett og slett fordi Atle Grønns sjakkspalte er alene verd penga.

Ole Morten Persen

14.jan.2012 kl.22:03

Får Magnus en bitteliten fordel ut av åpningen kan det jo tenkes at han kan spille videre uten å ta for stor risiko. Det er jo egentlig drømmescenariet her...at han kan gjøre som idag og gradvis bare øke fordelen underveis og frata Aronian alt som lukter av motspill. Men det er jo lettere sagt enn gjort, da Aronian tross alt er en av de beste til å finne ressurser og motspill. I likehet med Magnus forsåvidt. Men uansett så tror jeg mest på remis i dette oppgjøret.

Sven

14.jan.2012 kl.22:20

FP,

Men det er da lørdag i dag så da er det bare å utbringe en skååål for Magnus sine siste bedrifter og nyte vinen!

Gashi var nok lenge med på notene, men å slite i nedoverbakke for å hanke inn det nødvendige halvpoenget helt på slutten er ikke helt hans kopp med te. Smart trekk av Magnus å gi han en engelsk - føles som om Magnus er mer moden nå en for kort tid tilbake og det tror jeg er et pre :-)

rolfo

15.jan.2012 kl.00:11

Fin og opplysende forhåndsanalyse. Jeg tror Magnus klarer +5 :)

Jonny Fredriksen

15.jan.2012 kl.00:21

Hei! Typisk Magnus-vinst i dag! En liten kuriositet bare...dersom Magnus skulle prestere 10 poeng av 13 her i Tata Steel, vil han dra forbi Kasparovs 2851! +7 med andre ord. Hans nye rating vil bli 2854 da....dersom jeg ikke tar helt feil!?! Men opp og laaaaangt fram!

Caissa

15.jan.2012 kl.04:52

Veldig interessant artikkel, takk!

Sven

15.jan.2012 kl.12:50

Takker for kommentarer folkens. 10/13 ville vært rått, men tror vi skal holde fokuset på turneringsseier - det er tøft nok det.

FP

15.jan.2012 kl.19:28

En kontrollert affære i dag - godt for nervene. Bra Mags!

Men Aronian er on fire!

Sven

15.jan.2012 kl.19:41

FP,

Magnus har kommet over stadiget det stadiet der han tar unødvendig risiko, og i dag kom aldri Chucky inn på skuddhold med de hvite brikkene. Et helt OK resultat.

Aronian er en het potet, ja. Og han som taper så sjeldent! I morgen har Magnus hvit mot Levon, så da er det opp til Magnus selv hvor mange poeng armeneren får akkurat på denne dagen...

Ole Morten Persen

15.jan.2012 kl.20:36

Aronian imponerte idag! Spiller Aronian sånn gjennom turneringen så holder i hvert fall aldri i verden 8.5 til noen turneringsseier. Men her blir det kamp hele veien inn, tror jeg. Tror Magnus og Aronian kommer til å følge hverandre som skygger helt inn. Magnus har neppe råd til å tape mot Aronian i morgen. Men jeg tror heller ikke Magnus taper med hvit.

Sven

15.jan.2012 kl.20:58

Selv om åpningen av Wijk aan Zee har vært brennheit - så er det ingen garanti for at fortsettelsen blir det samme. Men dette er uansett lovende, så la oss håpe moroa varer i runde etter runde og at Magnus er med på notene.

I morgen tror jeg helst på et solid parti uten de store krumspringene - måtte jeg gjerne ta feil!

FP

15.jan.2012 kl.21:24

Har jo vært en del salppe remiser også. Har de forresten ikke pressekonferanser med analyser i år?

Sven

15.jan.2012 kl.21:29

Har absolutt vært endel slappe remiser, men et snitt på 3 avgjort per runde tror jeg vi skal se oss meget godt fornøyd med.

Har ikke sett noe til pressekonferanser, men de har korte intervjuer av noen av spillerne rett etter partiet.

Ole Morten Persen

15.jan.2012 kl.21:33

Det skal selvsagt mye til å holde koken sånn hele veien. Men han har slått to gode spillere, som var forventet å kjempe i toppen. Men om det er noen som kan sette en stopper for poengfangsten så er det Magnus.

Kanskje håpet for i morgen er at Aronian blir litt FOR tilfreds med remis og havner i en litt passiv stilling. Men jeg tror egentlig ikke noe på det. Det ville vært veldig utypisk for Aronian. Aronian har langt mindre press på seg enn Magnus i morgen. Selv om han skulle tape, så er han bare et halvpoeng bak. Jeg tror at om Magnus skal vinne, så innebærer det at Aronian må by opp til dans. Eller i det minste bli med på dansen når Magnus byr opp. Men jeg tror som deg at det blir et parti der det meste av spenningen forblir i kulissene og at det ender med remis.

Sven

15.jan.2012 kl.21:40

Ole Morten,

Tror som antydet ikke på at morgendagens parti kommer inn i historiebøkene, til det er turneringssituasjonen for uavklart for Magnus til å virkelig ha grunn til å tråkke til.

Ellers er det vanlig i sjakkturneringer at de yngste ypper seg litt i starten av en turnering, og at ting roer seg litt mot slutten. Men la oss for all del håpe på et snitt på 3/7 avgjorte partier per runde. Noe mindre blir stusslig.

Ole Morten Persen

15.jan.2012 kl.22:34

Ja, vi vil jo se blodsutgytelser hver runde. Og i hvert fall hard kjemping til siste slutt. 3 av 7 tror jeg forsåvidt er et realistisk snitt når turneringen er ferdig. Ellers er jo 1 av 7 greit, så lenge det er Magnus som vinner hver runde! :-)

jon

16.jan.2012 kl.01:18

Aronian er en fantastisk spiller, men han pleier aldri å ha en veldig høy plusscore. Men imponerende start. Vi får se om hva han klarere i fortsettelsen. Krysser fingrene for Magnus i morgen!

Sven

16.jan.2012 kl.12:11

Ole Morten Persen,

Ja, 3/7 per runde så langt er jo ikke oppsiktsvekkende i det hele tatt. Det tankevekkende er at seirene i stor grad har kommet mot 2750+ folk i stedet for 2750- folk som en kunne forvente. Gashimov, Karjakin og Nakamura har jo alle tapt, mens Loek van Wely har holdt barrierene...

Jon,

Aronian er en kar på det jevne, ja. Det er vel derfor han er så god å ha i lagsjakk - mannen taper aldri der og plukker jevnt med poeng. Forventer meg at Aronian roer seg litt i fortsettelsen nå, men en god start betyr ekstra adrenalin, ekstra motivasjon og ekstra høye målsetninger for resten av turneringa, så det gjenstår å se.

FP

16.jan.2012 kl.12:41

Fra Mags sin blog:

"Dinner in the room today getting ready for Aronian tomorrow."

Her jobbes det! Mags må få middagen på rommet som en annen Fischer. Dette kan jeg like, og på denne bakgrunn må jeg si at optimismen er inntakt foran dagens møte.

Sven

16.jan.2012 kl.14:38

FP,

Og en ukes ferie i Egypt under solrike omgivelser, gutten har alt fått seg vaner som seg hør og bør ;-)

Ole Morten Persen

16.jan.2012 kl.15:05

Magnus står da bra nå, gjør han ikke? Tror faktisk Aronian skal få slite for å holde dette.

Ole Morten Persen

16.jan.2012 kl.20:18

Ja, hva skal man si om Magnus etter dagens parti? For en sjakkspiller! Hva nå, Sven? Tror du fortsatt på kun +4?! :-)

Noah`s Blanke Ark

16.jan.2012 kl.21:39

Helt rått.

Sushi med ingefær og soya. Aronian slukt rå og spyttet ut... For en fantastisk seier av lommedalens Magnus Opus, selv om seieren kanskje satt litt leger ned i lomma enn den kunne ettersom kølleslaget 34.e7 muligens kunne gjort veien kortere ? (det får dine analyser ta seg av)

Blå kommentarer fra chessbomb v/ IM Malek : He`s too good. Magnus is a monster.

Sven

16.jan.2012 kl.21:40

En fantastisk flott seier av Magnus dette. Aronian taper sjeldent, og når han gjør det er det vanligvis demonen i han selv som er årsaken til det. Her ble han bare gradvis skviset av kong Magnus og det kan vi like!

Tja, nå er det vel lov å ta frem siste rest av juleakevitten, utbringe en skååål for Magnus for så å oppjustere sluttmålet litt ;-)

Noah`s Blanke Ark

16.jan.2012 kl.21:47

Helt enig. Skal jammen grave litt i skapet og finne en juleakevitt selv.

Når Magnus spiller som dette utgjør brikkene et brorskap av samhandling og fandenivoldsk kollektiv angrepsvilje (med full dekning i den bakre firere) som ville ha fått Nils Arne Eggen også til å ta en tur inn i skapet for å lete etter akevitt om han hadde forstått Magnus sitt magiske tenkesett...?

Sven

16.jan.2012 kl.21:55

Noah`s Blanke Ark,

Er det ikke på dager som akkurat denne at sjakk passerer fotball på rang-stigen?

På slike dager, der Magnus altså nedspiller turneringslederen og sin nærmeste rival på verdensrankingen i ett og samme parti - ja da føler vi sjakkspillere ett ekstra brorskap og det betyr mindre hva ManU og Liverpool bedriver. En stor oppvisning av Magnus dette og nesten synd at Fantomet må vente helt til lørdag for å kommentere herligheta!

Theokratix

16.jan.2012 kl.22:21

Hohohohoooo - det partiet der kommer jeg sent til å glemme! Det tror jeg er det sterkeste Magnus har gjort!

Mikko

16.jan.2012 kl.22:21

Dagens Magnusparti blir vanskelig å overgå. Og til de som heller vil se fotball, ski, håndball eller hva som helst, ja dere må bare gjøre det. Satt klistret til skjermen og ga blaffen i jobb, middag, kjerring og unger. For en underholdning! Håper Sjakkfantomet kommer med analyse av dette praktpartiet. Magnus ga litt av et svar på tiltale!

Sven

16.jan.2012 kl.22:28

Theokratix,

Et mycket sterkt Magnus-parti og det beste ved det var timingen som jo var perfekt! Aronian ledet alene inn i runden og Magnus leder alene ut av runden!

Mikko,

Ja, har får de som ikke er dannet enda (tenk: innlemmet i det royale spills hemmeligheter) bare ha det så godt. De som koste seg med håndball i kveld sier vi bare hei og hade til! Ja, for på dager som denne så er det sjakken som ruler gata!

Så enig så enig

16.jan.2012 kl.23:23

Ja, Pelè og Maradona blir ballgutter på en dag som denne. Selv kaizer franz fra 1974 må plukke ballen fra sidelinja, ta av armbindet og abdisere. Keiser Magnus eide hele banen og brettet i dag. Lot t.o.m et straffespark i sluttsekundene øke spenningen til det uutholdbare, med tilsynelatende kontroll. Men var det mest fordi han visste at ballen kunne bli vippet over målstreken uansett...og lekte lit med byttet? En match til å få frysninger av. Noen snakker allerede om at dette partiet vil bli husket om 50 år

Sven

16.jan.2012 kl.23:31

Så enig så enig,

Etter slike innlegg er taushet gull og tale tull ;-)

Ole Morten Persen

17.jan.2012 kl.02:16

Jeg sier som Bjørnsen og Jorseth ville gjort: Nå tar vi frem verdensrekordskjemaet!

Robban

17.jan.2012 kl.02:36

Gratulerer med dagen, kjære venn!

Jon

17.jan.2012 kl.10:06

Ole Morten Persen, rundens kommentar var så definitivt din "Nå tar vi frem verdensrekordskjemaet!"

Eirik

17.jan.2012 kl.12:01

Glimrende seier fra Carlsens side i går! Er han virkelig bare ni poeng unna Kasparovs legendariske 2851-rekord? Helt utrolig!

Sven

17.jan.2012 kl.12:35

Ole Morten Persen,

Ja, nå er det bare et skjema som gjelder - hvilken spiller!

Robban,

Takk takk, kjære venn :-)

Eirik,

Ja, og det beste av alt er at han har skapt seg en luke ned til Aronian på 2. plass på hele 30 poeng. Det er kongebra!

Ole Morten Persen

17.jan.2012 kl.14:15

Jeg vil gjerne trekke frem to ting Magnus har uttalt som jeg leste/hørte igår etter partiet. VG skrev at Magnus hadde som mål å slå Kasparovs ratingrekord i løpet av året. Det var betryggende lesning, for det viser at han setter seg mål for å holde motivasjonen, for å ha noe å strekke seg etter. Dette er viktig psykologisk, for ser man på Magnus sin karriere er den allerede så utrolig at det strengt tatt kun er VM-tittelen som mangler ved siden av ratingrekorden. I videoreportasjen på hjemmesiden sier Magnus at han var misfornøyd med deler av partiet fordi han ikke spilte presist nok når han selv mente han skulle avgjøre partiet. Han lar seg altså ikke blende av resultatet alene, men er fortsatt kritisk. Dette er meget viktig i forhold til å stadig søke utvikling og forbedring av eget spill. Nei, det skal ikke bli lett å være motstanderne hans fremover heller!

Sven

17.jan.2012 kl.14:36

Det er alltid godt å ha noe å strekke seg etter og jeg tror at Magnus rent psykologisk har mange fine mål foran seg selv på den dagen han har slått Kasparov sin 2851. Å sette en ny standard selv med 2900+ må være brillefint - en standard som det tar år for konkurrentene å innhente.

Men viktigst av alt er verdensmesterskapet i sjakk som jo betyr så mye for oss sjakkspillere. Magnus har igjen det å bli verdensmester i sjakk, det å forsvare tittelen i en VM-match og før han har gjort det med suksess så er det historieløst å skrive han inn i sjakkhistorien som den største på grunnlag av bare rating. Jeg vet du ikke gjør det Ole Morten, så misforstå meg rett, men det er litt mye ratingsnakk rundt Magnus for tiden og litt lite VM-snakk spør du meg.

Angående partiet mot Aronian så har jeg fått tatt en tett kikk på partiet og det er langt fra Magnus sitt beste parti dette og jeg skjønner at han var litt irritert over at han flere ganger ga bort mye av fordelen sin. Når det er sagt så er det selvsagt stort å slå Aronian og dette var på mange måter et feiende flott parti!

Ole Morten Persen

17.jan.2012 kl.14:56

Jeg er enig i at det kan bli litt mye ratingsnakk i forhold til VM-snakk hvis man skal snakke om hva Magnus har igjen å oppnå. VM-tittelen står selvsagt høyest i kurs, og jeg er helt enig med deg at han både skal erobre tittelen OG forsvare den før vi snakker om tidenes sjakkspiller.

Men jeg vil legge til at Magnus selv ikke tenker på VM når han ikke spiller andre turneringer. Da snakker vi altså om å ha fokuset der han er, og det er viktig. Så de kortsiktige målsetningene, ved siden av å vinne turneringen (pri 1) så er ratingrekorden selvsagt det første han kan strekke seg etter. 2900 er et veldig høyt mål, men om noen kan klare det, så er det Magnus. Magnus har som vi har vært inne på fortsatt noe å gå på i forhold til sitt eget potensial. Derfor tror jeg han er i stand til, når han når dette potensialet, å prestere jevnt på 2900+ nivå slik at han når denne smått utrolige barrieren. Men det vil jo ta tid å komme opp dit, så jeg vil ikke prøve å spå når han evt. kommer dit. Det er jo også avhengig av Magnus egen motivasjon.

Ole Morten Persen

17.jan.2012 kl.15:00

Det snek seg inn et ekstra "ikke" i første setning i andre avsnitt i forrige kommentar. Kan du redigere for meg, Sven, slik at setningen gir den meningen den skal? Det jeg mente å si var at han sier at han ikke tenker på VM når han spiller andre turneringer. Dette sa han jo under sendingen i London Chess Classic.

Sven

17.jan.2012 kl.17:32

Godt at Magnus alltid klarer å holde fokus på neste trekk, på neste parti og på turneringa han akkurat nå spiller. Det er ofte et stort konkurransefortrinn å klare dette - noe jeg tror alle store idrettsmenn gjør.

Men der fremme et sted er vi altså enige om at VM-tittelen er det ultimate. Det er VM-tittelen som betyr mest - ingen tvil om det!

PS: Dessverre kan jeg ikke redigere hverken egne, eller andres kommentarer. Bare slette dem, men jeg tror 9 av 10 forstår godt hva du egentlig mente Ole Morten.

En energibesparende remis mot Caruana med svart i dag var ellers helt OL selv om krokodillen Aronian tydligvis har plassert seg midt i det største sivet på lur etter nye byttedyr under Wijk - I dag ser det mildt sagt tøft ut for Kamsky.

Ole Morten Persen

17.jan.2012 kl.20:36

Ja, det ble for tøft for Kamsky til slutt, og dermed er Aronian à jour med Magnus igjen. Dette blir nok et rotterace hele veien.

Remisen mot Caruana kostet nok ikke all verden, men det kunne jo fort blitt mer spennende om Caruana hadde spilt f5 i stedet for Kg2 på slutten. Nakamura var på ICC da og mente at det så skummelt ut for sort.

Ja, ingen tvil om at VM-tittelen er viktigst. Skal du skinne som den største stjernen, så skal du beherske alle formater. Turneringer, cup og matcher. Det tror jeg Magnus vil vise at han gjør når sjansen byr seg neste gang.

En tanke som slår meg litt, er at jeg tror at Magnus vil prestere på samme høye nivå selv om han skulle ha en VM-match i vente. Dette har med Magnus sin tilnærming til åpningsspillet å gjøre. Egentlig er det litt paradoksalt at det som er Magnus sin største svakhet (relativt sett) også er en styrke. Magnus trenger ikke skjule forberedelser på samme måte som Anand og Gelfand tilsynelatende gjør nå, fordi Magnus ikke er like avhengig av å gå seierende ut av en åpningsduell. Jeg tror derfor at Magnus NÅR (eller HVIS for pessimistene...) han blir verdensmester kommer til å vise et helt annet nivå i turneringer enn f.eks Anand har gjort i det siste. Det kan jo ha noe med alder, sult og motivasjon å gjøre også. Vel...det er jo å spekulere, og vi er jo ikke der ennå. Men det er jo nærliggende å tenke i de baner når Magnus er i nærheten av EN av milepælene han må nå skal han gå inn i historien som en av de største.

jakke

17.jan.2012 kl.20:48

Nå har jeg snakket varmt om Giri, men Caruana er mer av en snik! Vet at han Fantomet synes Caruana har en litt kjedelig stil, noe jeg har tenkt selv også.. Men han biter godt fra seg altså, er på 2750+ på live-ratingen tror jeg, og virker å trives godt med å spille mot Magnus..

Sven

17.jan.2012 kl.20:58

Magnus kommer sikkert til å bli en ung verdensmester når han engang forhåpentligvis når det ultimate målet. Med pågangsmot og ikke minst erfaringer med sekundanter og påfyll fra andre så tror jeg Magnus også kommer til å fornye åpningsspillet sitt og vokse i den delen av spillet.

Men nå skal vi vel bare kose oss med Corus og nyte den gode toppsjakken som bedrives der. Morsomt å legge merke til at rivalene Aronian og Magnus så langt har 1 remis på tilsammen 8 partier. Karjakin er også fargerik, med sine 2 tap og 1 seier på 4 runder. Alt i alt har feltets svakeste klart å stoppe blødningen så jeg tror fort at vi får flere vinstpartier utover i turneringa når ulvene på vidda får ferten av skadeskutte byttedyr og mør biff som er klar til å nytes.

Mon tro om folk som Gelfand, Navara og van Wely ikke aspirerer til å bli byttedyr i fortsettelsen. Måtte bare fortsettelsen bli enda bedre enn starten har vært...

Sven

17.jan.2012 kl.21:15

jakke,

Caruana er ikke min største favoritt blant de nye unge spillerne som søker seg opp og frem. Vi så at spillere som Jakovenko, Alekseev, Wang Yue med flere kom opp i 2750-høyden uten at de klarte å holde seg der særlig lenge.

Med Caruana er det anderledes. Han er en liten Karpov som spiller sunn, posisjonell sjakk og jobber sånn tålig bra også har jeg grunn til å tro. Derfor har 19-åringen, som nå er en 2750+ spiller, virkelig er stor fremtiden foran seg innen topp-10 sammen med folk som Magnus, Karajkin, Aronian, Giri, Nakamura og noen andre som vil falle inn og ut av lista den dagen Anand og Kramnik ikke holder koken lenger.

jakke

17.jan.2012 kl.21:16

Tror kanskje Navara blir prylegutten denne gangen. Van Wely virker jo å ha skaffet seg en litt sunnere tilnærming til toppgutta, og Gelfand, tja, han skrur vel på remisgiret.

Sven

17.jan.2012 kl.21:33

jakke,

Vi får se. Ingen av de tre har møtt beistene Magnus og Aronian enda og for 43 år gamle Gelfand er turneringen enda ung... Vi skal også huske på at van Wely aldri bruker å spille en urgrøde med remiser over tid og når først fjellveggen møter han, kan den bli hard å forsere.

Kjell Joakimsen

17.jan.2012 kl.22:09

Gratulerer med dagen, Sven! Følger med på Magnus og sjakken, selv om min sjakkinnsikt når deg til anklene :) Alt vel i Tromsø? Dersom du er innom Oslo fremover, ville det vært hyggelig å treffe deg!

-K

Sven

17.jan.2012 kl.22:20

Hei Kjell,

Takk for den. Lenge siden nå, alt vel i Tromsø. Nå har vi filmfestival og det går mot lysere tider - samtidig som at Magnus skambanker resten av verdenseliten (i hvert fall nesten...) så en kan ikke annet enn å glede seg.

Jeg har familie i Oslo og burde strengt tatt vært der oftere, skal ha deg i bakhode neste gang jeg er innom tigerstaden. Ellers morsomt at du følger med på sjakk, det hadde jeg slett ikke trodd ;-)

Ole Morten Persen

17.jan.2012 kl.22:26

Ser folk driver og gratulerer deg med dagen, Sven, så da trekker jeg den konklusjonen at du har fødselsdag idag og slenger meg med gratulantene. Så altså: Gratulerer med dagen!

Sven

17.jan.2012 kl.22:41

Ole Morten,

Takk for det Ole Morten. Runder 43 i dag, so no big deal.

Jeg har jo faktisk aldri møtt akkurat deg, men likevel føler jeg til tider at jeg kjenner deg. Merkelig med denne teknologien...

Joachim Solberg

17.jan.2012 kl.23:02

Magnus har vel 2 remiser. Ellers en strålende bursdag til deg, Sven!

Sven

17.jan.2012 kl.23:07

Joachim,

Magnus har 3/4 og selvsagt to remiser etter dagens remis. Tok ikke den med i regnestykket i farten jeg. Godt å ha observante lesere som deg Joachim. Ellers takk for gratulasjon!

Robban

17.jan.2012 kl.23:23

Ikkr for å kverulere Sven, men regnestykket bør også ha med det faktum at Aronia og Carlsen har møttes innbyrdes. Ellers er det en fornøyelse å se at pessimisten(meg) virker til å ha tatt ettertrykkelig og skammelig feil i mine forhåndsprognoser. Godt at andre utviser mer tro på Magnus.

Sven

17.jan.2012 kl.23:47

Det regnestykket var vel som å koke suppe på en spiker. Uansett så står vel poenget seg? De høyest rangerte som Magnus, Aronian og Karjakin har alle vært ute i vestavinden og det har blitt få remiser på dem - mens feltets antatt svakere part har flere remis. Som oftest så er det jo motsatt.

Uansett så var det hyggelig at akkurat du tok feil ved denne korsveien av naturlige grunner ;-) Magnus har forresten ikke tapt siden september 2011 - skal bli spennende å se hvor lenge han kan holde nullen på avstand!

Ole Morten Persen

18.jan.2012 kl.00:28

Det kommer an på din definisjon av møtt. Vi spilte begge landsturneringen i Alta. Du spilte i eliteklassen husker jeg, og siden jeg innimellom trekkene var borte og kikket, så har vi faktisk vært fysisk ganske nær. Diskusjoner på nettet kan aldri helt erstatte face to face talk, men jeg ser jo hva du mener. Likevel skal man være forsiktig med å dømme. Du tok jo feil angående min yrkes-/utdannelsesbakgrunn. :-) Men du kjente jo igjen et innlegg som mitt når navnet av en eller annen grunn ikke kom med. Jeg har nok min måte å uttrykke meg på som er lett å kjenne igjen. F.eks blir ofte kommentarene LANGE! Eller jukset du og kikket på ip-adressen? ;-)

Sven

18.jan.2012 kl.00:53

Oki, da har vi kanskje møtt blikket til hverandre uten å ha hilst da. I såfall blir det et definisjonsspørsmål. Jeg ser ellers aldri på IP-adresser bortsett fra ca. 1 gang i året da det kommer flaksende inn en kråke her i kommentarfeltet som får tålmodigheten min til å gjøre et hopp. Så tok deg på din sedvanlige språkføring den gangen ;-)

I morgen er det fridag i Wijk aan Zee før Magnus i rask rekkefølge skal opp mot overkommerlig motstand (tenk: folk som kan slås!) med først Anish Giri som hvit for Magnus, så med svart mot Navara og så hvit mot VM-utfordrer Gelfand. Skal vi drømme litt, og bevare troen om at Kaspy sin rekord får lide alt i Wijk, så satser vi på supersterke 2.5/3 i disse oppgjørene!

Ole Morten Persen

18.jan.2012 kl.01:08

2.5 av 3 er absolutt mulig. Seier med hvit og remis med sort er jo en god, gammel oppskrift. Men hvis Navara fortsetter blødningen han har startet, så kan jo faktisk Magnus klare 3 av 3, men det er selvsagt ikke helt realistisk. Min gjetning er at Giri klarer remis, men at Magnus slår Navara og Gelfand.

Ja, det er absolutt lov for oss fans å drømme, særlig når Magnus selv uttaler at rekorden er et mål. Og tatt i betraktning av hvor nær han er, så kjenner nok Magnus lukten av rekorden. Og da har han fortsatt til gode å spille mot klientene Topalov og Nakamura, samt bunnrangerte van Wely som jeg tror møter veggen før eller siden og får det tøft. Og jeg tror også hvit mot Karjakin er en god scoringssjanse. Magnus har vel også ganske god score mot Radjabov, men Radjabov har helt klart tatt noen steg det siste året, og fremstår langt mer solid. Derfor tror jeg på remis i det oppgjøret.

Sven

18.jan.2012 kl.01:31

Ole Morten,

Her er det mye spennenede tankegods. Oppgjørene mot melkekyrne Topalov og Nakamura blir selvsagt højdare i fortsettelsen etter at Aronian ble nedlagt. Men nå gleder vi oss først og fremst til intermessoet med Giri, Navara og Gelfand. Måtte vi få rett for 2.5/3 her er enormt bra!

Ole Morten Persen

18.jan.2012 kl.02:30

Ja, ett parti av gangen er en god regel! Aronian skal forøvrig opp mot van Wely (med sort), Gashimov (med hvit) og Ivanchuk (med sort) i de neste tre rundene.

Van Wely har spilt solid så langt, men spørsmålet er om han klarer å holde fortet når Aronian sitter på andre siden av brettet. Jeg mistenker at van Wely får sin første smultring her. Men van Wely er samtidig en spiller som plutselig kan gjøre det skarpt, og jeg anser derfor remis som det minst sannsynlige resultatet her faktisk.

Hvit mot Gashimov er nok også en scoringssjanse for Aronian, men Gashimov er god nok til å skape problemer for Aronian. Jeg tipper remis etter hard kamp der, men gir Aronian visse sjanser til vinst.

Så er det sort mot Ivanchuk da. Tidlig i karrieren, dvs. da Aronian var på full fart oppover ratinglistene, hadde han en motstander som stadig ga han mareritt. Denne motstanderen var selvsagt Ivanchuk. Om jeg ikke husker feil, så hadde vel Ivanchuk noe sånt som 5.5 av 6 innbyrdes etter de første 6 møtene. Jeg husker jeg merket meg dette spesielt godt i forbindelse med Magnus sine kandidatmatcher/oppgjør i Fide-VM der jeg i diskusjoner med andre mente Magnus burde se spesielt på disse oppgjørene. Ivanchuk hadde helt klart nøkkelen for hvordan Aronian skulle slås, og min teori den gangen (og som jeg mener var riktig da) var at Ivanchuks svært dype forståelse ikke ga Aronian rom for sine taktiske ferdigheter. Aronian har bedret scoren mot Ivanchuk noe de siste årene, spesielt med hvit, men her har han altså sort. Det er kanskje det partiet jeg på forhånd anså som størst sjanse for at Aronian skulle tape, ved siden av partiet mot Magnus. Nå vet vi jo hvor ustabil Ivanchuk kan være, så det er jo helt umulig å spå noe som helst slags utfall. Men i utgangspunktet er det et parti der Aronian kanskje skal være fornøyd med remis.

Det som er mest sannsynlig etter min mening er at det fortsatt kommer til å være jevnt mellom Magnus og Aronian også etter de neste tre rundene. For oss fans betyr det bare én ting: De må begge spille for å vinne de fleste partiene, og det bør bety god underholdning.

Robban

18.jan.2012 kl.04:54

"Magnus har forresten ikke tapt siden september 2011 - skal bli spennende å se hvor lenge han kan holde nullen på avstand!", skriver du Sven og det var litt nifst. Jeg hadde nemlig tenkt å spørre om du ikke kunne ta det med, men så nå hadde jeg hadde glemt å skrive spørsmålet. Godt at telepatien fungerer over øya :-) En fantastik prestasjon uansett av Kong Magnus!

Ole Morten Persen

18.jan.2012 kl.12:19

Oioioi...snakker om selektiv hukommelse! Og da snakker jeg om min egen altså, bare for å ha gjort det helt klart med en gang. Jeg sjekket litt min egen påstand angående Aronians innbyrdes score mot Ivanchuk, og fullt så ensidig som jeg skrev at den var...nei, det var den visst ikke! Men relativt tidlig tapte likevel Aronian 4 partier på rad mot Ivanchuk, og det viser jo at han en periode hadde det tungt mot Ivanchuk.

Joachim Solberg

18.jan.2012 kl.13:17

Du har helt rett i det, Ole Morten. Jeg husker også jeg leste en reportasje i det tyske Schach for 4-5 år siden og da slet Aronian temmelig mye med Ivanchuk.Han hadde som du sier 4 tap på kort tid. Han tapte også for Ivanchuk i bundesligaen, så han må ha hatt Chucky som sin nemesis på den tiden.

Ole Morten Persen

18.jan.2012 kl.13:45

Helt på bærtur var jeg ikke, det var bare ikke helt presist med "de 6 første partiene", og rett skal jo være rett. Det var særlig i 2006-07 Ivanchuk hadde nærmest kvelertak på Aronian. Etter VM for landslag i 2005 til og med Linares 2007 hadde Ivanchuk smått utrolige +6=4-0 mot en verdensklassespiller som Aronian! Dette inkluderer også hurtig- og blindsjakken i Amber.

Ola

18.jan.2012 kl.16:06

Syns dette pratet om verdensmester er litt overdrevent. Hvis alternativet er å være verdensmester en gang og kanskje ligge rundt 3. plass på rankinglisten, målt mot å være en ener lenge på rankinglisten og ikke være verdensmester, så syns jeg det siste er å foretrekke!

->Det er tross alt ganske tilfeldig om hvem som går til topps i VM!

Sven

18.jan.2012 kl.16:35

Ole Morten,

Rekka du viser til med van Wely, Gashimov og Ivanchuk for Aronian i de 3 neste rundene viser at Aronian har et klart hardere program enn Magnus. Det skal bli interessant å se hvordan han håndterer sin tidligere nemesis Ivanchuk i 7. runde - det er et slags nøkkelparti for Aronian som spiller svart.

Robban,

Gode venner har da god telepati ;-) Tilsammen i denne perioden siden september så har altså Magnus 28 partier uten nederlag. Way to go Magnus!

Ole Morten & Joachim,

Personlig så håper jeg at Chucky også generelt begynner å vise folket at han kan i denne turneringa selv om det ville vært brillefint med en seier mot Aronian inne i det regnestykket.

At en av de eldre viser muskler og er med i tetstriden har de unge jyplingene bare godt av spør du meg.

Ola,

Det du skriver her er jeg sterkt uenig i. Det er bedre å være verdensmester en periode og nr. 3 på verdensrankingen enn å toppe verdensrankingen i samme periode. Særlig når det har vært så jevnt i toppen av verdensrankingen som det har vært de siste åra.

Unntaket er når man er en suveren verdensener gjennom mange år som vinner alt av turneringer. Likevel vil ikke karrieren til en spiller av sistnevnte kaliber bli fullkommen før VM-tittelen innfris.

Ole Morten Persen

18.jan.2012 kl.16:40

Tilfeldig at Kasparov, Karpov, Fischer, Spassky osv. ble verdensmestere? Javel, sier jeg bare da. Dessuten er jo poenget her at vi snakker om hva Magnus fortsatt ikke har oppnådd i karrieren sin, og hva han må oppnå for å bli vurdert mot de beste i historisk sammenheng. Og i de sammenhengene er det ikke noe tvil om at VM-tittelen betyr enormt mye. Det er heller ikke snakk om at det må være enten eller. Magnus kan bli verdensmester OG toppe verdensrankingen, samt vinne mange turneringer samtidig. Karpov gjorde det og Kasparov gjorde det, og det er grunnen til at de vurderes så høyt i historisk sammenheng. Du blir bare ikke nevnt i samme åndedrag dersom du aldri har vært verdensmester, så enkelt er det.

Sven

18.jan.2012 kl.16:48

Ole Morten,

Nei, verdensmesterskapet i sjakk har en helt spesiell historie som strekker seg 130 år tilbake i tid og selvsagt kan ikke elo-systemet erstatte denne tittelen.

Ola

18.jan.2012 kl.17:31

Ole Morten, nei det er ikke tilfeldig at disse ble verdensmester. Men motsatt, det er jo en del tilfeldigheter som gjør at noen _ikke_har blitt verdensmester.

Uansett, etter å ha tenkt meg om så henger VM tittelen høyest(men ikke så høyt som f.eks 2900 i rating gitt dagens generelle ratingnivå).

Jeg syns f.eks om Anand vinner tittelen med knapp margin, så kan han ikke uten videre gå rundt og kalle seg verdens beste sjakkspiller.

Sven

18.jan.2012 kl.18:01

Ola,

Det blir vel en avveining, men historisk sett så står VM-tittelen meget høyt. Selv Kramnik, som ikke var verdig på rating i år 2000, blir sett på som en stor verdensmester selv om alle vet at Kasparov dypest sett var en klart bedre spiller (vant flere turneringer og hadde et betydelig høyere ratingsnitt.

Olsen

19.jan.2012 kl.11:14

Om tjue år står verdensmesteren fortsatt i historiebøkene med gullskrift, mens ingen går rundt og tenker på hvem som lå på topp av rankinglistene.

basse

19.jan.2012 kl.12:57

Spørsmålet er vel om det ikke er litt for tidlig for en 21-åring å være opptatt av hva som vil bli skrevet om ham i historiebøkene...

Såvidt jeg vet har Carlsen aldri vist noen voldsom interesse for vm-tittelen, rent utover at det kan være et mål på lenger sikt. Som han sa under London Chess Classics nylig, tenker han bare på verdensmestertittelen når han får spørsmål om det fra journalister, så jeg er enig med Ola i at vm-snakket er litt overdrevent: Hvorfor skal vi sette andre målsetninger og prioriteringer for Magnus enn de han setter seg selv? Sannheten er jo at han gjør det ekstremt bra.

Eirik

19.jan.2012 kl.13:19

Jeg er enig i at VM-tittelen raget veldig høyt, men faktum er at Carlsens fantomkarriere er unik uansett om han vinner den eller ikke, og jo, han kommer til å være med i historiebøkene uansett om han har denne tittelen eller ikke, sann mine ord! Det virker heller ikke som VM-tittelen har økt sin prestisje, heller tvert imot.

Olsen

19.jan.2012 kl.13:22

"...men han ble aldri verdensmester." Det er et ganske stort men.

Eirik

19.jan.2012 kl.16:51

Det får så være. Han kommer i historiebøkene uansett. Men når det er sagt tror jeg han kommer til å bli verdensmester ganske snart.

jakke

19.jan.2012 kl.17:26

Leste intervjuet med Timman; synes ikke han var så urealistisk. Må jo være litt sørgmodig å bli dårligere på grunn av alder. I dag hadde han et praktparti!

Ole Morten Persen

19.jan.2012 kl.17:29

basse, selvsagt skal ikke Magnus tenke på det nå, men vi fans må da få lov til å oppsummere karrieren så langt. Og en oppsummering så langt viser at det bare er VM-tittelen han fortsatt ikke har. Han har vunnet det som er av turneringer, topper verdensrankingen og har gjort det nå en god stund. Da bør VM-tittelen være det neste naturlige målet utenom ratingmålsetninger.

Sven

19.jan.2012 kl.17:47

At det blir et stort tomrom i Magnus sin sjakk-CV om han ikke blir verdensmester er åpenbart og historisk sett så har altså VM-tittelen som påpekt stor betydning for berømmelse og omdømme.

jakke,

I dag hadde Timman et spenstig parti ser jeg, men alt i alt så vil han ikke være i nærheten av å vinne gruppen og dermed spille seg opp selv om han kan glimte til med hvit i ny og ne.

Joachim Solberg

19.jan.2012 kl.17:53

Ole Morten: Magnus har ennå til gode å vinne Linares og Dortmund, så han har noen superturneringen han bør få inn i beltet sitt etter hver.

Ole Morten Persen

19.jan.2012 kl.17:56

Det er bare et spørsmål om tid, Joachim! :-)

Sven

19.jan.2012 kl.18:33

Det er mange små og store mål for Magnus som sjakkspiller - ingen tvil om det!

Nå er dagens runde over og oldisklubben med Gelfand og Chucky ropte høyest hurra! Begge vant med andre ord og det gjorde også Nakamura. Magnus på sin side var ut i frisk bris i kongeindisk etter å ha spilte teoretisk ukritisk, men klarte å ro seg i land og var faktisk den som spilte på mot slutten etter at Giri mishandlet sin store fordel.

Uansett gir dette nok et inntrykk av at Magnus ikke trives på den hvite siden av kongeindisk og det har alltid forundret meg at ikke flere spiller dette mot han. Riktignok har Magnus en grei score mot åpningen, men under ytan ser man at ikke alt er som det skal være i denne åpningen, og flere ganger har han måttet kjempe seg inn i partiet igjen i midtspillet selv om han er hvit.

Joachim Solberg

19.jan.2012 kl.19:19

Ja, mest sannsynlig har du rett, Ole Morten. Remisen i dag var akseptabel. Magnus er fortsatt på topp og har de beste muligheter til å vinne turneringen. Det kan bli en fin helg!

Sven

19.jan.2012 kl.23:02

Joachim,

Vi skal ikke glemme at Aronian er på rocketfuel og at han har vunnet hele 3 partier så langt og ligger likt med Magnus. Aronian sin gode form gjør at pulsen til turneringen er til å ta og føle på.

Magnus har jo faktisk heller ikke overbevist i de to siste rundene mot Caruana og Giri der han i begge partier hadde størst problemer. Nei, dette kan fort bli mer spennende enn vi liker!

Joachim Solberg

20.jan.2012 kl.08:49

Det var litt uheldig med tapet mot Giri i fjor. Giri mistet litt av respekten da. En kar som Kramnik filte ned Giri i en av turneringene han vant i fjor. Jeg tror det var Essent hvis det ikke var Dortmund? Kramnik har også satt seg mer i respekt hos en spiller som Vachier-Lagrave. Det er å håpe at Magnus ser viktigheten av å vinne de første oppgjør mot de unge og kommende stjerner. Viktor Korchnoi hadde jo en enorm score mot Tal. Mye av årsaken forklarer han selv ved at han satte seg kraftig i respekt i de første innbyrdes oppgjør da de begge var unge.

Ole Morten Persen

20.jan.2012 kl.11:51

Psykologi er viktig, og jeg tror du har mye rett i det du sier her, Joachim.

Joachim Solberg

20.jan.2012 kl.12:42

Man har det jo selv på samme viset mot enkelte motstandere. Har man hatt endel kjipe resultater ligger det dessverre ofte i bakhodet. Motsatt mot de man har god score på.Kasparov var jo også veldig oppmerksom på dette fenomenet og gjorde alt han kunne for å psyke ned Ivanchuk da denne kom frem på slutten av 1980-tallet. Big Gazza gikk langt over grensen med sin psykologiske krigføring mot Ivanchuk. Han hadde lært endel av Karpov som heller ikke var nådig med enkelte motstandere. Avhoppere fikk merke kulden under turneringer på slutten av 70-tallet og starten av 80-tallet.Gulko og kompani hadde det nok ikke greit.

Ole Morten Persen

20.jan.2012 kl.15:15

Det handlet jo også litt om politikk, men de var nok klar over den psykologiske siden av det også.

Sven

20.jan.2012 kl.16:27

Joachim,

At det er viktig å sette seg i respekt hos en motstander er det ingen tvil om. Dette har vært kjent siden spillenes morgen. Men en skal heller ikke overdrive effekten - som Fischer sa: "Jeg tror ikke på psykologi i sjakk - jeg tror på gode trekk". Det ligger noe der - det er trekkene som avgjør til syvende og sist og dårlig score mot en motstander handler også ofte om spillestiler som kolliderer og også om tilfeldigheter faktisk. Både vinster og tap mot en gitt motstander vil jo statistisk svinge - det er det lurt å legge seg på minnet.

Joachim Solberg

20.jan.2012 kl.17:25

Ja, det kan jo sikkert være endel i det, Sven. Det gir jo håp mot spillere man av ulike grunner har slitt med.Det er viktig å spille stillingen og ikke motstander, men ikke alltid like lett...

Skriv en ny kommentar

Sjakkfantomet

Sjakkfantomet

43, Tromsø

Sven Wisløff Nilssen - Visejuniornorgesmester i brettsjakk 1989. Norgesmester i postsjakk 1995. To ganger deltaker i eliteklassen både i brettsjakk og postsjakk. I dag, avdanket sjakkspiller med fortsatt lidenskap for spillet. Kontaktadresse: sjakkfantomet[a]gmail.com

Søk hos Sjakkfantomet:

only search Sjakkfantomet

Bloggurat free counters

2700chess.com for more details and full list

Kategorier

Arkiv

hits