17-årige Anish Giri vinner sin første stor-turnering!


Vinneren av Reggio Emila 2011 - 17 år gamle Anish Giri fra Nederland!
Foto: Chessdom.com

Reggio Emilia er en middels stor italiensk by med sine ca. 185.000 innbyggere som ikke overraskende ligger i provinsen Reggio Emilia. Etter et par spede forsøk på å arrangere internasjonale turneringer i 1947 og 1951 i byen så kom de tradisjonsrike nyttårsturneringene i denne spennende europeiske byen først virkelig i gang i 1958/59 og siden dengang har vi hatt de årelige turneringene i kontinuerlig drift slik at årets turnering, som nettopp er ferdigspilt, ble nr. 53 i rekken. Turneringens storhetstid må sies å være i årene rundt Sovjetunionens fall i 1990, eller hva skal vi si om navnet på vinnerne i årene 1988-94 Gurevich, Karpov, Anand, Vaganian og Portisch? Store sjakkpersonlighetere alle som en!

Årets turnering innholdt alt! Dramatikk fra første til siste stund både på og utenfor brettet. Men mest på! Partiene fra denne turneringa inneholder alt fra kampsjakk til finslepen poisjonssjakk. Det ble en virkelig blodig turnering der remisene var i mindretall og vinstene var normalen. Gid det alltid var slik! Ingen i feltet gikk gjennom de totalt 10 rundene uten minst 2 tap - når skjedde det sist? I don't know! Det jeg derimot vet var at det ble kjempet i Italia rundt nyttår og at det er slikt vi sjakkspillere elsker!

Ratingsnittet lå på oppsiktsvekkende høye 2744 med 3 spillere innen topp-10 tilstedet. Vassily Ivanchuk (2775), Alexander Morozevich (2762) og Hikaru Nakamura (2758) var alle på plass og alle var de topp-10 materielet. Denne turneringa skulle dog gi store utslag og mye skulle skje! På plass var også de to unge vestlige håpene Anish Giri (2714) på 17.5 år og Fabiano Caruana (2727) på 19.5 år, samt russiske Nikita Vitiugov som nesten ubemerket har latt seg gli opp til en 22. plass på verdensrankingen! Vitiugov har riktignok noen pene prestasjoner bak seg, men den snart 25 år gamle russeren har tilgode å gjøre det godt i en lukket bergerturnering med internasjonal beinhard motstand.

Allerede før turneringsstart var det dramatikk bak fasadene i Reggio Emilia! En av de topprangerte, GM Vugar Gashimov (2757) ble, angivelig uten å vite det selv, erstattet av Alexander Morozevich. I følge svenske INTE BARA SCHACK  så skal Vugar Gashimov sin bror og agent, Sarkhan Gashimov, ha kommet med informasjon om at den trolige årsaken til denne mystiske omrokeringen at Gashimov ville ha med seg foreldrene sine til Reggio Emilia. Dette har tydeligvis ikke falt i god jord hos arrangøren uten at jeg vet hvorfor. Den sannsynlige årsaken må nesten være økonomien i det hele, selv om dette blir rene spekularsjoner fra min side. Dermed fikk ikke fjorårsvinneren forsvare sin ære - og det er jo litt trist for en Gashimov-fan som meg selv om erstatter Morozevich er god sort han også. Gashimov endte dermed opp med å spille San Sebastian - en original Cup-turnering som spilles i disse dager - i stedenfor, som ren oppvarming til Wijk aan Zee 2012 der han skal ut mot den ypperste verdenseliten med Magnus i spissen.

Dette er forøvrig ikke første gang aserbajdjanske Gashimov er i klammeri med autoriteter. Han har tidligere blitt utestengt fra sjakkserveren ICC på grunn av såkalt ratingjuks - og han flyktet over til konkurrenten PlayChess etter denne insidensen. Han var også i klammeri med det nasjonale sjakkforbundet og deres tidligere landslagstrener, den sterkt kontroversielle Zurab Azmaiparashvili, før sjakk-OL i Khaty Maniysk 2010. Også den gang endte det med utestengelse for Gashimov som jeg tross kontroversene regner som en medgjørlig, omgjengelig og hyggelig person.

Så over til sjakken som ble spilt i Reggio Emilia. De første rundene forløp seg på en interessant måte under mottoet Black is OK. Svart vant i de 3 første rundene hele 4 partier og 5 partier endte remis. Så tok ting av - bokstavlig talt helt av! Om det var all Champisen på vip-rommet, alle de vakre damene som flankerte spillerne før og etter rundene eller rett og slett ungdommelige hormoner (Moro og Chucky er i så måte evig unge) som bruset i bloden rundt nyttår skal være usagt! Uansett så ble det i de neste 3 rundene spilt null - 0 - antall remiser! 5 seire til hvit, 4 til svart og et rent blodbad med andre ord! Fabelaktig! All sjakken var riktignok ikke like god, men kamp - ja, kamp det fikk vi!

I 6. runde gikk mye Nakamura sin vei i det han nedkjempet Vitiugov i 66 trekk, mens hans to nærmeste konkurrenter på dette tidspunktet begge skulle gå på smeller i denne runden. Morozevich tapte mot Caruana, mens Ivanchuk tapte mot Anish Giri. Det ble spilt med fotballscore så mye kunne fortsatt skje - og det gjorde det! Anish Giri, som startet de 4 første rundene med bedrøvelige 1/4 mulige avsluttet nemlig året 2011 med seier mot den to år eldre rivalen Fabiano Caruana med de svarte brikkene og kunne feire nyttår med hatten på snei og sjokkedorisei! Trenden var snudd.

Vassily Ivanchuk sin nyttårsaften endte med et langt og vondt tap mot Hikaru Nakamura i engelsk med svart. Et slikt tap der Ivanchuk nok en gang etter ypperlig spill hadde nedspilt Nakamura og sto til vinst med de svarte brikkene, slik Chucky ikke rent sjeldent gjør det med de beste i verden. Men så ville ikke Caissa samhandle i tidsnøden, brikkene sluttet å flyte og først spilte Chucky en remisen ut av vinduet og så, i drømmen om å vinne, så spilte han bort halve lønnskontoen og hele kongeriket også! Chucky falt, og det etter mye godt spill, og slikt preger en sannhetssøker som Chucky sin psyke i lang, lang tid. Han er da en humørspiller på sin hals! I de neste 3 rundene skulle stakkars Chucky tapte alle 3 oppgjørene - ja, du leste rett kjære leser. Verdensstjernen Vassily Ivanchuk tapte på stripe mot (Nakamura), Giri, Vitiugov og Caruana før han fikk seg en rask remis mot Morozevich i nest siste runde.

Så, i siste runde nedla vår helt Vassily Ivanchuk sitt hatsobjektet Hikaru Nakamura som snek seg unna et tap 5 runder tidligere. Med hvit i et spansk oppgjør vant Chucky et læreboksparti som kan anbefales Kasparov som sengelektyre. Ja, for var det ikke Berlinveggen Kasparov ikke klarte å knalle hodet og kroppen igjennom i år 2000 i VM-matchen mot Kramnik? Jo, det var det og i siste runde i Reggio Emilia så viser Chucky verden hvordan det kan gjøres - og hvorfor bondemajoriteten på kongefløya er en langsiktig poisjonell fordel. Se og lær folkens!

Mens Kasparov ser og lærer av Chucky så skal vi denne uka se og lære et og annet om poisjonsspillet. Anish Giri fikk relativt lett match mot en skadeskutt Ivanchuk i 6.runde og har han ikke takket Nakamura for å ha mørnet biffen til Ivanchuk i runden før - så er det helt på sin plass når de møtes i Wijk aan Zee om en ukes tid. Ja, for maken til mør biff skal en lete lenger etter! Tennene til Giri formelig gled gjennom kjøttperforeringen og partiet ble herligt! Ikke velspilt fra svarts side kanskje, men akk så lærerikt. Giri vant da heller ikke på knockout i midtspillet, men han samlet opp mange små posisjonelle fordeler som stort sett handlet om struktur og god springer-problematikk og tilslutt vant han en bonde som lot han vinne bondesluttspillet som oppsto. Et meget lærerikt parti på mange måter og jeg ber leseren min spille gjennom ukas parti på et dertil egnet trebrett i andektighet for ukas sjakkhelt - Anish Giri!

Sluttstillingen etter 10 runder:

Med fotballscore slik det ble spilt med:

1. Giri 16
2. Morozevich 15
3. Nakamura 15
4. Caruana 15
5. Ivanchuk 12
6. Vitiugov 8

Du finner ytterligere resultater og partier hos Chessgames.com

 

Dermed ser vi at Ivanchuk, og ikke minst Vitiugov, betalte regninga - mens sjefen sjøl - 17.5 år gamle Anish Giri - gikk opp hele 15 nye elopoeng! Giri er nå oppe på 2729 - an all time high! Til sammenligning så hadde Magnus Carlsen 2765 da han var 17.5 år gammel - Magnus er fortsatte helt konge! Likevel sier det mye at Giri alt nå har vunnet en turnering på dette skyhøye nivået - turneringa nå var på kategori 20 - og vi husker godt at Magnus vant sin første storturnering i en alder av 16.5 år i Biel sommeren 2007. Likevel er Giri sin seier klart sterkere enn Magnus sin i Biel 2007, men ikke sterkere enn Magnus sin storslåtte seier i Aerosvit 2008 da Magnus bare var 17.5 år gammel - akkurat slik Giri er det nå! I Aerosvit 2008 nedla jo Magnus både Morozevich og Ivanchuk i en kategori 19-turnering der han gikk tapsfri gjennom feltet på +5 - og der han fikk en prestasjonsrating på svimlende 2878! Nok snikksnakk, her er ukas kommenterte parti:

 

Hvit:Anish Giri (2714)
Svart: Vassily Ivanchuk (2775)
Sted: Reggio Emilia, ITA (6), 02.01.2012

- Året 2011 avsluttet altså med et tap for Ivanchuk og en seier for Anish Giri, og dette partiet vi nå ser bærer preg av matchpsykologien og ettervirkningene av disse partiutfallene. Dette er spillernes første partier i år 2012, og det ble slik:

1.d4 Sf6 2.c4 e6 3.Sf3

- Anish Giri er i en alder av bare 17 år allerede en dreven poisjonsspiller - og i en tid der Nimzoindisk (3.Sc3!? Lb4) er blitt populært igjen for hvit så er dronningindisk hans domene.

3...Lb4+

- Bogo-indisk forsvar er en relativt sjelden fugl i dagens toppsjakk - men en fullt ut spillbar åpning. Langt mer vanlig er: 3...b6 4.g3 La6 og partiet mellom nettopp Anish Giri og Vassily Ivanchuk i blindsjakken i Amber 2011 fortsatte med en instruktiv teorifortsettelse: 5.Da4 Lb7 6.Lg2 c5 7.dxc5 Lxc5 8.0-0 0-0 9.Sc3 Le7 10.Lf4 Sa6 11.Tfd1 Sc5 12.Dc2 Dc8 13.Td4 d5! Og hvit har fortsatt en liten åpningsfordel, men svart er solid og Chucky holdt et vanskelig parti til remis her i Monte Carlo 2011 mot Giri. Giri fikk tilslutt bonde over, men da var materiellet såpass redusert at stillingen var teoretisk remis med et tårnsluttspill med 4 mot 3 bønder på samme fløy. Det er interessant at Chucky ikke forblir en sitting duck - men at han beveger seg og skifter åpninger hele tiden og er et moving target det er vanskelig å komme inn på... Det er hans styrke som sjakkspiller selv om det ikke fungerer helt i dette partiet.

4.Ld2 a5

- Det klassiske trekket her er 4...De7, men både 4...c5!? og 4...a5 er ambisiøse trekk som fort gir et interessant kampparti. Her er et knippe godt utprøvde og spillbare teori-varianter:

A) 4...De7 5.g3 Sc6 6.Sc3 Lxc3 7.Lxc3 Se4 8.Tc1 0-0 9.Lg2 d6 10.d5
b) 4...c5 5.Lxb4 cxb4 6.g3 0-0 7.Lg2 d6 8.0-0 Sc6 9.a3
c) 4...Lxd2+ 5.Dxd2 0-0 6.g3 d5 7.Lg2 Sbd7 8.0-0 c6 9.Tc1 De7 10.De3 Te8 11.Sbd2 e5 12.dxe5 Sxe5 13.Dxe5 Dxe5 14.Sxe5 Txe5 15.cxd5 Sxd5 16.e4

5.g3 d6!?

- Et trekk som samsvarer med Bogoljubows opprinnelige tanke bak Bogo-indisk forsvar - nemlig det å spille på de svarte feltene med planen d6-e5! Et mer populært trekk i vår tid her er det mer konkrete: 5...d5 som kan besvares med: 6.Lg2 dxc4 7.Dc2 Sc6 8.Dxc4 Dd5 9.Dd3 De4 10.Dxe4 Sxe4 og svart er farlig nær full utlikning med sitt lille initiativ. Men hvit prøver å hevde at han har et lite, men langvarig pluss med den halvåpne c-linja mot svakheten c7 kombinert med et sterkere sentrum.

6.Lg2 Sc6

- Igjen fantes det flere stier ut i skogen, og igjen valgte Ivanchuk en av de smalere stiene. Å plassere springeren på d7 er også helt i tråd med svarts spill-plan om å gjennomføre e5, og det er da også noe mer populært. Grunnen er at c-bonden holdes klar til kamp slik at stillingen får noe mer fleksibilitet: 6...Sbd7 7.0-0 e5 8.Sc3 0-0 9.Dc2 med en interessant og typisk stilling for Bogo-indisk forsvar.

7.0-0 e5

Hva ville du spilt med de hvite brikkene i denne stillingen?




 

8.Lg5!

- Anish Giri kan sin åpningsteori og med dette trekket så tvinges svart til å slå av på d4 - og hvit får trolig et ørlite pluss å spille videre på. En såkalt microedge.

8...exd4 9.Sxd4 Sxd4 10.Dxd4 h6!

Chucky må erklære hvits løper på strak arm, ellers får hvit tid til et Sc3 mens dronningene enda står på brettet og han sparer tid, f.eks.: 10...0-0 11.Sc3! Lxc3 12.Dxc3 h6 13.Lxf6 Dxf6 14.Dxf6 gxf6 15.Tac1 og hvit har en liten fordel på grunn av sin bedre struktur og sin bedre løper på g2.

11.Lxf6 Dxf6 12.Dxf6 gxf6 13.a3 Lc5 14.Sc3

- Dermed er hvit ferdig utviklet og han sitter igjen med en liten edge i form av en klart bedre bondestruktur. På svart sin plusskonto setter vi opp løperparet som jo ofte betyr en forskjell. Hvit har her dog mange små pluss. Han har best hvitfeltsløper, og er sterk på de hvite feltene. Han har litt bedre utvikling. Han har bare to, mot svarts tre bondeøyer. Bøndene til hvit samhandler dermed bedre. Hvit har ingen dobbeltbønder, eller singelbønder, slik svart har det på kongefløya. Slike lar seg ikke dekke av andre bønder, og er derfor per definisjon svakheter når offiserskorpset kommer dem inn på livet. Hvit har i tillegg et viktig pluss mange sjakk-kommentatorer glemmer å oppgi som et viktig pluss! Hva det er skal leseren min få tygge litt på... Sånn, da var tyggegummien uten smak og glede lenger! Hva tenker jeg på nå?

- Et av hvits viktigste fordeler er det faktum at han har bruddmuligheter! Primærbruddet til hvit er b2-b4 på dronningfløya, mens bruddet med f4-e4 fulgt av e5 på kongefløya ser urealistisk ut. Svarts vil etter et c6 ha bruddet d5, men det virkelig relativt lett for hvit å stoppe, og på kongefløya blokkeres jo bruddene lett. Hvit har altså en strukturfordel som består av ganske mange små fordeler her, og hadde ikke svart hatt et sterkt løperpar ville han vært i meget store problemer nå.

14...c6!

Chucky spiller enormt raskt i dette partiet og han kjenner i hvertfall åpningsteorien godt. Dette trekket er fortsatt teori og det gir svart en etterhengende d-bonde - men det er vanskelig å tro at svart kan klare seg uten dette trekket - som jo tar det viktige d5-feltet fra hvits offiserer!

15.e3

- En teoretisk nyhet. Teori var: 15.Tac1 Le6 16.Se4 Ke7 17.Tfd1 Thd8 18.e3 a4 19.Lf1 Ta5 20.Td2 Lb6 21.Sc3 og hvit har bare en microedge.

15...Ke7 16.Sa4!?

- En sterk blokade av a-bonden, og samtidig en posisjonell test for Ivanchuk. Kan du gi fra deg løperparet i denne stillingen der hvit får en bondemajoritet på kongefløya etter avbytte?

Et alternativ var: 16.Tfd1 Lg4 17.Td2 a4! og svart står ganske OK.

Hva ville du spilt med de svarte brikkene i denne stillingen?




 

16...h5?!

- Nå fortsetter Chucky å spille fort i sin lidelse over tapet mot Nakamura må en vite. Dette virker da også å være en posisjonelt rotten plan. Ikke fordi svart frykter avslaget på c5, det gjør han slett ikke, men fordi bonden nå fastlegges som en evig svakhet på feltet h5... Men også etter: 16...La7!? 17.b4! så har hvit oppnådd noe konkret - å få fart på b-bonden. Men det fantes andre alternativer.

17.h4!

- Die blokade. Den svarte single h-bonden settes bak lås og slå for evig og alltid i en offentlig gapestokk der Aaron Nimzowitch er den første i forsamlingen som gleder seg med et lite hyl: "Die-blokade!".

- Å slå på c5 er ikke noe alternativ siden hvit med det mister sitt viktigste brudd (b2-b4) og få inn et viktig Lg4! som tar d-linja. Hvits "merbonden" på kongefløya betyr faktisk intet etter: 17.Sxc5 dxc5 18.h4 Lg4 19.Tac1 Thd8 og svart står ikke dårligst etter at hvit må svekke seg med f3 i neste trekk. D-linja er gull verdt i denne stillingen. 20.f3 Le6 og jeg ville spilt svart her.

17...Tg8 18.Tfc1

- Et alternativ var: 18.Lf3 Lg4 19.Lxg4 Txg4 20.b3!? for så å sakte men sikkert bygge sten på sten, ulempen i denne varianten er at svakheten på a3 ikke er dekt økonomisk.

Hva ville du spilt med de svarte brikkene i denne stillingen?






 

18...Ta7?!

- Selv i lukkede stillingen betyr som regel et tempo noe. Unntaket er selvsagt ventestillinger der en vil overlevere tempoet uten å flytte på en ellers harmonisk brikkemasse. Med teksttrekket signalisere egentlig ikke Chucky at han gjør et ventetrekk, men han ønsker å dekke bonden på b7, noe som vises i varianten under. Denne løsningen er dog uheldig - og i tillegg litt kunstig ganske enkelt fordi tårnet på a7 tar det eneste rømningsfeltet fra Lc5 - noe som har betydning i enkelte varianter der løperen ikke ønsker å ende sine dager på c5 lenger. Legg merke til følgende variant som Chucky ikke ønsker å gå inn i: 18...Lg4 19.b4 axb4 20.axb4 Lxb4 21.Tcb1 c5 22.Sb6! Txa1 23.Txa1 Tb8 24.Ta7 Kd8 25.Lxb7 og hvit har vunnet materiellet tilbake med stor fordel. Her snakker vi ikke om noe løperpar som harmonerer, men om en svart struktur i ruiner!

19.Lf3!

- Hvit fortsetter å forbedre brikkene sine posisjoner bak stridslinjene - bare et lite fremskritt for den store hvite hæren kanskje - men dog et fremskritt! Nå har ikke svarts løper tilgang til g4 uten videre og kongen fikk et nytt felt på g2.

19...Lg4 20.Lxg4 Txg4 21.Kf1 Ta8

- Tårnet har utført jobben sin med å dekke b7, og trer av. I mellomtiden så har hvit altså forbedret stillingen sin - og han står nå klart best. Svarts løperpar er en sagablott, mens struktursvakhetene er der til fulle for svart og så raskt hvit får åpnet stillingen på dronningfløya - så raskt kommer han til disse svakhetene. Neste delplan er først å forbedre den svake springeren på randen sin posisjon. Idealfeltet dens er f4 der den biter på h5-svakheten, stopper d5-bruddet og står relativt sentralt!

22.b3

- Et posisjonelt viktig blokadetrekk. Når springeren forlater sin blokade av feltet a4, så må a4 kunne besvares med enten slag eller et b4! Dessuten henger jo i øyeblikket c4-bonden, som også må dekkes før en slik manøver er aktuell.

22...Ke6 23.Sc3

- Hvit starter en springermanøver for å få gampen over til idealfetet f4.

23...Ke7 24.Se2!

Joda, Giri vet hva et idealfelt er for noe og hvor springeren skal! Dette er da også nesten skolesjakk!


24...Tgg8 25.Sf4 Th8

- Delmål utført! Tårnet til svart er passifisert i forsvar på h8, og hesten står på en plass midt i solen. Neste delplan er å gjennomføre ideal-bruddet b3-b4!

26.Sd3

- Her står springeren krute godt også i neste fase av partiet der altså b4-bruddet kommer. Gampen dekker jo b4-feltet og har bare et steg tilbake til go-feltet på f4...

26...Lb6

 

Hva ville du spilt med de hvite brikkene i denne stillingen?

 

27.Tab1?!

- Tårnene sto godt for bruddet, og b4-straks var absolutt interessant! Giri ønsker derimot ikke å bytte tårn og beholder det tunge skytset i første omgang. Et alternativ var altså: 27.b4! axb4 28.axb4 Txa1 29.Txa1 f5 30.Ke2 og svart er ute på meget dypt vann mot en meget god hvit struktur med sterk springer mot dårlig løper. Dette ser vondt ut.

27...Kd7

- Svart benytter tiden han fikk før bruddet kom til å dekke å forbedre kongens posisjon. Svakheten på b7 er nå ikke langt fra kongens territorium.

28.Tc2 Lc7 29.Sf4 Tae8!?

- Koster dette tid eller ikke - det er litt av spørsmålet? Det er åpenbart at hvits plan er å gjennomføre primærbruddet b3-b4! og da hører jo svarts tårn hjemme i a-linja, ikke sant? Eller gjør det egentlig det? Tilsynelatende var: 29...Ta7?! 30.b4! axb4 31.axb4 Ta4 32.Ke2 bedre. Men ser vi nærmere på denne stillingen så kan ikke svart bruke sitt "mer-tempo" (jamføres partifortsettelsen) til noen verdens ting. Han må uansett gjøre ventetrekk for å forsøke å overleve dette marerittet av en stilling. Tårnet på h8 er jo helt ute av spill etter at springeren kom til idealfeltet sitt så i praksis så spiller svart med tårn under i angrepssonen. Men tårnet kan få en annen mulighet via feltet e5!


30.b4 axb4 31.axb4

 

Hva ville du spilt med de svarte brikkene i denne stillingen?




 

31...Ta8?

- Tårnet står også aktivt langs 5.raden! Der dekker det jo svakheten på h5, en god strategi. Rent taktisk så leker faktisk svart med b5-ideen for å skape dynamikk i stillingen. Dette var det beste her, og det er uklart om hvits fordel er vinnende, eller ei. Det gjenstår altså fortsatt mye arbeid der hvit må gå trinn for trinn og forbedre stillingen sin. Kanskje var akkurat dette det kritiske øyeblikket i turneringa. Kanskje ville Chucky holdt partiet med 31...Te5! her... I såfall ville turneringa trolig gått helt anderledes da vi kun er mennesker - som alle mer eller mindre påvirkes av resultater i fortid. En mulig variant her var altså: 31...Te5! 32.Ta1 Tf5 33.Ta7 Tb8 34.Ke2 Lb6 35.Taa2 Lc7 36.Kf3 b5! 37.e4 Te5 38.Sd3 Tee8 39.Ta6 bxc4 40.Txc4 Lb6 og selv om det fortsatt bare spilles på to resultater, hvit vinst eller remis, så står svart såpass aktivt nå at han har svært reelle sjanser til å overleve.

32.b5

- Hvit har gjennomført sitt brudd med b3-b4 og fått liv i tårnene. Nå tar han mer terreng og gjennomfører et lite minoritetsangrep mot c6-feltet i trygg forvisning om at faller bonden på c6, så faller d5-feltet i prosessen, og dermed hele forbanna partiet! Legg merke til hvordan svarts egen plan om å kontre med b5 n faller i fisk. Neste delplan for General Giri er nå å overta a-linja!

32...Ta4 33.Tbb2 Ta5 34.Kg2 Ta4 35.Kf3

- Hvit har ingen hastverk i denne stillingen siden svarts offiserer allerede står på felter de ikke lett kan forlate, og han bare må vente og se situasjonen an. Hvit forbedrer derfor kongen sin posisjon fra g1 til f3 først. First things first.

35...Taa8 36.Ta2!

Hva ville du spilt med de svarte brikkene i denne stillingen?




 

36...Txa2?

- Utrolig nok hadde Chucky nok tid igjen til å bruke nesten 1 time på dette trekket - han hadde spilt med lynets hastighet så langt som om alt var den største selvfølgelighet. Grunnen til dette nonchallante spillet var trolig det faktum at Ivanchuk kom til brettet med et tap mot Nakamura som nevnt over i runden før. Med hviledag dagen før så hadde dette tapet fått lov til å sige seg ned i systemet hans og dette var dermed bestemt ikke en Chucky-dag! Uansett så er det en god tommelfingeregel i sjakk at en ikke bør tenke mer enn 20-30 minutter på en og samme stilling. Tilslutt går en bare varm under topplokket og gjør et mindreverdig trekk i ren distraksjon - hvor mange ganger har vi ikke sett det?

I slike stillinger som denne (slitestillinger med svart der det er mange brikker igjen, men dårlig struktur) så blir en mer og mer død dess flere tårn som forsvinner fra brettet. Du kan si det slik: Den relative verdien av hvits hær økes i takt med at antall tårn byttes ut. Ergo burde Chucky holdt brikker på brettet for å krysse fingre for at han ikke gjør flere feil i dette partiet og så håpe at motstanderen feiler. Ja, for ved perfekt spill tror jeg uansett at hvit nå hadde vinnende fordel her, men det er ingen enkel sak å bevise det. Så best virket: 36...Tab8! 37.Ta7 f5 med et svakt håp om redning i hengende snøre for svart.

37.Txa2

 

Hva ville du spilt med de svarte brikkene i denne stillingen?




 

37...d5!?

- Det eneste aktive forsvaret og et forstålig valg i en stilling som gradvis blir gruset mer og mer. En maskin ville ikke spilt dette, og i stedet gått ned på en lang og smertefull måte. En utrent kommentator ville kalt trekket despesasjon for å understreke Chucky sin smerte og hans tidforbruk, men det blir et billig poeng i mine øyne. I bunn og grunn er det jo bare et siste forsøk på å unngå det uungåelige. På å prøve å unnslippe skjebnen - og tapet - som kommer stadig nærmere... Chucky søker, på bekostning av en bonde, å bryte ut og få byttet vekk gull-springeren på f4 slik at tårnet på h8 igjen kan søke grønne enger... Vil han lykkes? Og i såfall, hva blir prisen på handelen?


38.bxc6+ bxc6 39.cxd5 c5 40.Ta6

Poenget var at hvit ikke har noen virkelig god måte å spille videre på med hesten som del av sin hær. Chucky blir kvitt gull-kalven - men til hvilken pris?

40...Lxf4 41.Kxf4 Tc8

- Stormen har lagt seg og hvit har en blank merbonde og mye bedre struktur - resten er triks fra svart da stillinga strategisk sett er helt tapt for Chucky.

Hva ville du spilt med de hvite brikkene i denne stillingen?




 

42.Tc6!

- Eller 42.Txf6!? da første triks ser slik ut: 42...c4! 43.Tc6?? c3! og svart vinner! Giri går selvsagt ikke i slikt tull.

42...Txc6 43.dxc6+ Kxc6 44.g4

- Hvit har gått fra delplan til delplan på forbilledlig vis og General Giri har kommet over i et vunnet bondesluttspill som han nå vinner med stø hånd.

44...c4

 

Hva ville du spilt med de hvite brikkene i denne stillingen?




 

45.e4!

- Ikke 45.Ke4?? f5+!! 46.gxf5?? (46.Kd4 fxg4 47.Kxc4 Kd6 48.Kd4 f5! 49.e4 f4!? 50.e5+ Ke6 51.Ke4 g3 52.fxg3 fxg3 53.Kf3 med en teoretisk remisstilling.) 46...Kc5 og c-bonden vinner igjen!

45...Kd6 46.f3!

- Dette er rosinen i sluttspillpølsa - intet annet vinner! 46.gxh5?? Ke7! 47.Ke3 Kf8! 48.Kd4 Kg7 49.Kxc4 Kh6 50.Kd5 Kxh5 og stillingen er teoretisk remis.

46...Ke6 47.Ke3 Ke5 48.gxh5 f5 49.h6 f4+ 50.Kd2 Kf6 51.h5

- H-bøndene tar alle de viktige feltene fra svarts konge og siden svart er i en slags trekktvang så får hvit også dronning raskt.

51... oppgitt!

Sluttstillingen i partiet Anish Giri vs. Vassily Ivanchuk, Reggio Emilia 2011:




- En veldig utypisk posisjonell nedspilling for en 17-åring å være mot en erfaren verdensstjerne!

1-0



Et herlig parti sjakk mellom unge Giri og erfarne Ivanchuk. Nå gleder vi oss til Wijk aan Zee 2012 som starter opp neste lørdag. Du kan i mellomtiden studere den heteste LIVE-ratinglista eller sjekke ut partiet over i gjennomspillbar modus hos Chessgames.com.

 

* * * * * * * * * * * * * * * *

 

Bloggeren Sjakkfantomet er en frittstående norsk journalist på Internett med medlemskap i Tromsø Sjakklubb. Han støtter sjakk-OL Tromsø 2014 og følger Magnus sin kamp i verdenstoppen i sjakk tett. Dersom du ønsker å støtte prosjektet Sjakkfantomet kan du klikke på donate-button og gi en et bidrag til bloggens videre liv. Alternativt kan du sette inn ditt bidrag på kontonr. 1644.30.39310 hos DNB. Link til donate-button finnes i høyre marg.

Sjakkfantomet har til nå vært en reklamefri blogg.

Takk til de som til nå har støttet bloggen. Det varmer å bli satt pris på :-)

 

* * * * * * * * * * * * * * * *

51 kommentarer

FP

07.jan.2012 kl.18:41

Strålende partigjennomgang! Ja, lille Giri er en liten luring som Mags på sikt må hanskes med. Jeg forlanger i første omgang hevn for fadesen i fjor i Wijk!

Og mens vi koser oss på en lørdags kveld sitter Mags og jobber knallhardt med åpningene sine! Tror jeg.

PS Kan du ikke lage en egen link til en ratingdebatt-side? Det kan godt være at det er ratinginflasjon, men det er ikke hogd i stein at det til enhver tid skal være sånn ca to stykker over 2700 (ca 1985-tall, Karpov og Kasparov var over). I dag har vi vel 30-40 stk, og det høres mye ut. Kanskje er det 10-20 som i dag spiller like bra som karpov og kaspy på 80-tallet? Og i følge Nakkis spilte ikke kaspy særlig bra han heller. Mao måtte åpningene hans ha vært på 2900-nivå :-)

Sven

07.jan.2012 kl.18:52

FP,

Magnus er nok spent på hvordan det går med han på idrettsgallaen i kveld som starter kl 19.55 på NRK 1 tenker jeg. La oss håpe at han får en skikkelig pris denne gangen for Sjakkåret 2011 var stor med norske øyne!

Dette med rating lar vi ligge så skal jeg lage en sak på det mellom slagene når ting roer seg ned litt på den internasjonale turneringskalenderen - slik at vi kan diskutere dette i et ordnet fora for formålet.

jakke

07.jan.2012 kl.19:55

Carlsen, Aronian, forhåpentligvis Moro, Nakamura, Karjakin, Giri, Radjabov, Caruana, kanskje Gashi og en So, mer usikker på typer som Liem og Lagrave. Noen glemt? Uansett, det ser bra ut for framtiden!?

jakke

07.jan.2012 kl.19:58

Og selvfølgelig Nepomni!

Sven

07.jan.2012 kl.20:10

Du glemte i hvertfall en kineser og da tenker jeg på Wang Hao. Har sans for han også, topp-20 spiller det! Ellers har jeg ikke den store Caruana fansen, men det handler nok mest om spillestil. For mye possing og pusling for meg.

jakke

07.jan.2012 kl.20:24

Enig angående Caruana, men tror likevel han kommer til å bite fra seg. Ellers mange spennende spillere!

Robban

07.jan.2012 kl.23:29

Kanonspalte, Wiz! Du er sannelig i ditt ess med mange gode og pedagogiske poenger. Og et flott parti!

Sven

07.jan.2012 kl.23:44

Takk for den gode venn! På en sen lørdagskveld er jeg lett å smigre vettu ;-)

Selv om hvit er sjef fra start til mål og Chucky spiller under pari i dette partiet så synes jeg absolutt det har sine poenger...

Knut A.

08.jan.2012 kl.15:10

Litt av en start på det nye året. Giri kommer tilbake fra -3 etter fire partier og vinner alene foran Nakamura som hadde +4 etter runde seks. Strålende!

Kanskje en nå arbeidsløs sjakktrener fra Baku her kan finne seg nok en vestlig protege å jobbe med? Giri har både talent og, angivelig, arbeidsmoral som den tidligere mester nok vet å sette pris på.

WhyChess har forøvrig et glimrende og åpenhjertig intervju med Magnus som er noe av det beste jeg har sett fra ham. Sikkert gammelt nytt for blo'fansen, men siden jeg ikke har sett det omtalt tar jeg det med her. http://www.whychess.org/node/3490

Magnus står frem som sympatisk, reflektert og ydmyk. Han spar ut bøtter med ros til sin gamle mentor Kasparov og klarer dermed å få sutrekaggen Nakamura til å fremstå som, om mulig, enda mer usympatisk - Best både på og utenfor brettet! Den russiske oversettelsen er visstnok enda mer utfyllende, så trykk på lenken hvis du behersker språket.

Takker for det gamle Sven. Du beviser på nytt at sjakklig forståelse og språklig ekvilibrisme kan gå hånd i hånd. Kan vi håpe på en Magnus-bok, signert fantomet, under juletreet 2012?

PS! Litt diagramrot: Ditt tredje diagram er etter hvits 21. trekk, ikke hans 18.

Sven

08.jan.2012 kl.16:03

Knut A.,

Enig i at Magnus-intervjuet hos WhyChess var meget bra. Magnus har i det hele tatt myknet opp mye det siste året og han fremstår som både mer moden og mer sympatisk enn tidligere.

Giri ser ut til å ha en arbeidsmoral som Kasparov kan like - så denne samarbeidsmuligheten har vi snakket litt om alt her i kommentarfeltet.

På grunn av alvorlig sykdom i nær familie så har jeg et litt lengre persepktiv enn normalt på en eventuell bokutgivelse om Magnus. First things first.

Ellers takker jeg for go'ord. Et riktig godt nyttår til deg og alle de fine leserne mine :-)

Knut A.

08.jan.2012 kl.23:48

Takker for ditt gode svar Sven.

Familie går alltid foran og det vet hele menigheten. Jeg ønsker deg og dine nærmeste det beste nyttår noen kan tenke seg. Det strekker seg ikke bare til deg, men også til dem du er glad i. Vi har blitt glad i denne unge Wisløff, ikke bare for hans enorme kunnskaper, men like mye for hans evner til å formidle.

Hele den lille, glade, pussige sjakkfamilie i kongeriket tror jeg står bak meg i et unisont ønske om et godt nytt år for deg og dine.

De beste ønsker til deg og dem du vil dele dem med for 2012.

jakke

09.jan.2012 kl.16:49

Wijk Aan Zee like rundt hjørnet. Må si jeg gleder meg når jeg ser på startoppstillingen. Savner egentlig bare Kramnik og Moro, men ikke Anand siden han er i puddingmodus. Mange av de på papiret sterkeste karene, er spillere som Magnus har et meget godt tak på. Tror det ligger godt til rette for et glimrende resultat for unge Carlsen. Og så er det alltid morsomt å følge Van Wely, få som pådrar seg så mye frivillig deng, for å si det sånn..

Sven

09.jan.2012 kl.21:21

Knut A.,

Takker for forståelsen.

jakke,

Ja, Wijk aan Zee er kanskje årets mest prestisjetunge turnering og det er bare å glede seg. At Kramnik ikke spiller synes jeg er helt OK, men Moro selvsagt savnes. Uansett så synes jeg det er bra at arrangøren bevisst skreller bort russere og tar inn flere vest-europere inn i varmen.

I fjor tapte Magnus mot et par av de unge valpene og senere på året gikk han ned mot Vachier-Lagrave også. Dette viste om ikke annet at de unge gladitatorer som Giri, Nepo og Lagrave har mistet frykten for Magnus og de noensinne har hatt den. Magnus er ikke uslåelig for dem og de vet det. Derfor skal det bli spesielt spennende å følge Magnus i Wijk mot den ungre garde...

jon

09.jan.2012 kl.22:18

Vi gleder oss til Tata! Ratinggjennomsnittet er på 2754,5. Det er meget høyt, kategori 21, men likevel har Magnus 80 mer i rating enn gjennsomsnittet av spillerne! Det viser først og fremst hvor skyhøyt han har klatret, men også at han skal score ganske bra bare for å beholde ratingen sin. Men vi fansen håper selvsagt at han fortsetter klatringen oppover Mount Elo og kryper enda nærmere 2851.

Men, først og fremst ønsker jeg kampsjakk og gode partier! Rating er bare bonus.

Sven

09.jan.2012 kl.23:07

Kampsjakk og gode partier er nøkkelen, ja. Moderne sjakkspillere er da i underholdningindustrien om de vil det eller ikke ;-)

Jeg er heller ikke så opptatt av elo-rating. Det er jo egentlig ment som et redskap for å estimere fremtidige resultater og ikke som et mål i seg selv som enkelte sjakkspillere synes å tro. En spiller med la oss si 2750 i rating som er en evig treer og som aldri vinner noen store turneringer er for meg akkurat det - en evig treer. En med snitt 2750 (tenk: Morozevich) som vil noe i hver turnering og som yter enten gull eller tull - ja, se han kan jeg like!

jon

09.jan.2012 kl.23:29

Ja, folk som Morozevich, Ivanchuk, Shirov og Nakamura som ikke er heeelt i ratingtoppen, kan ikke beskyldes for å safe. Det er kanskje en av grunnene til at de har flere flotte turneringsseire enn en del andre som har tilbrakt mye tid i samme ratingområde.

Anand er på god vei til å likne en remis-konge og ikke en sjakk-konge, men vi får se hva han får til dette året, både i VM-match og i turneringer deretter. Han har tross alt gjort så mye flott på brettet, og utfor brettet, at jeg ikke helt greier å hisse meg opp over hans 2011 :)

Sven

09.jan.2012 kl.23:44

Ja, dette firkløveret vet hvor skapet skal stå og hva publikum vil ha.

Anand er nok mer i VM-modus enn folk aner og mer i VM-modus enn han selv er klar over. Hele det ubevisste Anand er pendlet inn på VM-matchen som jo vil dømme han i sjakkhistorisk sammenheng. Gruser Anand Gelfand er alle remiser glemt og Anand er kongen ute i verden.

Har Magnus Carlsen misforstått noe, så er det akkurat dette med Vm's betydning blant folk flest. Alle skjønner hva en verdensmester er for noe - men hva en verdensener på elo er for noe er straks mer difust.

Joachim Solberg

10.jan.2012 kl.09:42

Vi har mye å glede oss over, Sven. Det blir et par spennende uker vi har foran oss. Magnus skal igjen vise at han er best i verden. Jeg tipper han stiller topp motivert etter 3.plassen i London. Jeg ser aller mest frem til duellene mot Gashimov, Giri, Kamsky og Navara. Dette er spillere Magnus skal vise seg for. Kamsky har han slått før i langsjakk, de andre har det ennå ikke blitt scoring mot i langsjakk. Jeg så gode tendenser da Magnus banket Gashimov i Melody Amber 2010 og håper vår mann nok en gang kan beseire Gashimov, i så fall for første gang i langsjakk.

Joachim Solberg

10.jan.2012 kl.09:42

Melody Amber 2011 skulle det selvfølgelig være.

Sven

10.jan.2012 kl.10:41

Joachim Solberg,

Ja, her er det mye å glede seg over. Mine 3 favoritter er oppgjørene til Magnus mot Topalov, Gashimov og Giri. Topalov fordi han er et taktisk geni det er lenge siden vi har sett mot Magnus, Gahimov fordi han er en skarp angrepsspiller som ikke frykter noen og Giri fordi Magnus har noe å revansjere mot feltets yngste deltaker...

Ole Morten Persen

10.jan.2012 kl.22:07

Har på følelsen av at jeg har skrevet dette før, men likevel: Herlig oppsummering og fantastisk god partigjennomgang!

Et lite poeng med Gashimov også...det faktum at han har havnet i en kontrovers med Zurab er vel snarere et tegn på integritet enn motsatt i hvert fall. Ratingjuks på ICC er jo bare en bagatell. Who cares, liksom? Nei, synd med Gashimov, men de kunne jo ikke fått en bedre erstatter ut i fra et underholdningsperskeptiv.

Sven

10.jan.2012 kl.22:26

Ole Morten,

Takk for den Ole Morten. Morozevich var den perfekte erstatteren - ingen tvil om det. Personlig er jeg en større Moro-fan enn en Gashimov-fan, men det er jo uansett litt trist om noen blir forbigått og det spørs om ikke Gashimov har blitt det i denne saken. Det blir uansett rene spekulasjoner og jeg tror aldri helt vi får vite hva mennene på toppen av næringskjeden har tenkt og gjort i denne saken.

Ellers påsto en russisk venn av meg at Zurab Azmaiparashvili har trent Anish Giri i en lengre periode. Dette har jeg ikke hørt noe om. Surr eller sant?

jon

10.jan.2012 kl.22:37

Zurab var VM-sekundant for Kasparov i sin tid, og visepresident i FIDE få år tilbake. Dermed fikk vi i 50-årslaget hans se Kaspy og Kirsan rundt samme fødselsdagsbord! Senere har han kommet i klammeri med FIDE og han snakket vel om å saksøke dem, men det ble med snakket tror jeg.

Etter en FIDE-flause for få år siden, en bestemmelse ift VM-syklusen, skrev jeg epost til ham og fikk utrolig nok svar tilbake. Han hadde vært i mot forandringen, sa han, men blitt nedstemt av de andre FIDE-toppene. At han stemte i mot og senere kom i klammeri med ledelsen, vil jeg nesten mene er et pluss i boka hans.

Ole Morten Persen

10.jan.2012 kl.22:49

Interessant Jon. Spørsmålet er jo hvor troverdig Zurab er. Han har jo en historie som ikke akkurat er tillitsvekkende, for å si det mildt.

jon

11.jan.2012 kl.00:20

Ole Morten, ikke alt om er tillitsvekkende, men ift mange andre aktører fra det tidl USSR, synes jeg han er brukelig. Men altså, han, kirsan, makrop, m fl er omtrent like korrupte som ... kommer fra.

Ole Morten Persen

11.jan.2012 kl.01:58

I en konflikt Zurab vs. FIDE kan man vel like gjerne slå kron og mynt om hvem man skal stole mest på. Litt trist i grunnen. Vel...nok om det, trenger ikke fylle hele debatten om dette temaet akkurat.

Om Giri kan man utvilsomt si mye positivt. Selv med personlige favoritter som Ivanchuk og Morozevich på startstreken, så syns jeg det var morsomt at Giri vant. Han virker som en sympatisk ung fyr, og han kommer utvilsomt til å bli en av Magnus sine hovedkonkurrenter i årene som kommer. Det å vinne etter en slik start viser karakter, og jeg syns faktisk det var helt fortjent at alle marginene gikk hans vei i siste runde. I andre halvdel av turneringen spilte han rett og slett best sjakk av alle etter min mening.

FP

11.jan.2012 kl.12:19

Giri er muligens en sympatisk liten herremann, men vi vil uansett ha hans unge hode på et blodig fat! Servert av Magnus. Hevnfølelsen skal ikke undervurderes, og fjorårets lille 22-trekker er ikke glemt! Til forrett tar jeg gjerne levra til Kamsky med fava beans and a nice chianti.

Sven

11.jan.2012 kl.12:42

Jon og Ole Morten,

Selv skal jeg ikke ha alt for mange meninger om Zurab Azmaiparashvili bortsett fra å stadfeste at han er høyst kontroversiell. Jeg er fortsatt i tvil om han faktisk har trent unge Giri, eller om dette bare er et rykte som har nådd min russiske venns øre. Fortsatt ingen som vet - eller har en kilde på det?

FP,

Levra til Kamsky, ja. Vi husker jo alle hvordan Kamsky demoliserte Magnus i World Cup 2005 og 2007 sånn at det fortsatt går gjetord om bragden. Kamsky har alltid vært en hard nøtt for Magnus og få ting i Wijk ville vært mer lekre enn nettopp en nedsabling av Gata Kamsky i ren Samurai-stil med dertill servering på et blodig sølvfat.

Tarjei

11.jan.2012 kl.17:58

Vet ikke hvor du har ratingjukspåstanden fra, men det var definitivt ikke grunnen til at Gashimov ble utestengt fra ICC. Det var langt mer alvorlig enn som så.

Jan Roald Jensen

11.jan.2012 kl.22:03

Det blir spennende å følge ferden opp mot en gang "astronomiske" 2851. Slik mener jeg endringen vil bli for Magnus denne gangen:

7,0/13 (+1) = -10,6

7,5/13 (+2) = -5,6

8,0/13 (+3) = -0,6

8,5/13 (+4) = +4,4

9,0/13 (+5) = +9,4

Det er tøft å forbedre ratingen sin når man starter med 2835 ! Men Magnus er 87 poeng høyere ratet enn snittmotstanden denne gangen, det er mye. Jeg tror på mye morsomt spill, og +4 !

Ole Morten Persen

11.jan.2012 kl.22:04

Kamsky, i likhet med Magnus er en fighter. I likhet med Magnus så virker det ikke som han søker fordel direkte ut av åpningen, men er fornøyd med en spillbar stilling. Magnus er dog definitivt en bedre spiller idag enn i 2007 og 2005. Kamsky skal jaggu spille godt skal han overleve mot Magnus nå. Men han er kapabel selvsagt.

Ja, Giri er sympatisk, men mot vår man håper vi han går ned som en stein! Nå får jeg ikke med meg alt her i verden, men har ikke lest eller hørt noe som helst om hvem Giri skal ha trent med i det siste. WhyChess pleier vel å være tidlig ute med nyheter, men har ikke sett noe der heller (skal dog sies at det faktisk er noen dager siden jeg var innom siden der sist).

Tarjei, har du taushetsplikt angående Gashimov, eller kan du dele årsaken med noen stakkars, nysgjerrige lesere? Eller overlater du til oss å spekulere?

11.jan.2012 kl.22:58

@tarjei; som Bringsværd sier, har man sagt a så har man sagt a. Men også; den som har begge beina på jorda står stille.

jakke

11.jan.2012 kl.23:00

sa jakke

Ole Morten Persen

11.jan.2012 kl.23:57

Hva kan være så grovt at han blir kastet ut? Jeg kan kun tenke meg tre muligheter:

1. Grov hets, f.eks rasistisk eller religiøst motivert.

2. Økonomisk mislighold/svindel.

3. Computerjuks, kanskje aller helst i en turnering med penger involvert.

jakke

12.jan.2012 kl.00:02

Kanskje han sendte en sleazy melding til dama til Levon.. (unnskyld)

Robban

12.jan.2012 kl.09:11

Noe overrasket over at det i et tidligere innlegg hevdes at Magnus ikke har scoret mot Navara og direkte sjokkert over at ingen av Svens disipler har rettet det opp ennå. Stikkord er OL og 2008.

Ellers er også jeg særdeles nysgjerrig på Tarjeis påstand gjeldende ICC og Gashimov. Regner med at vi er mange som er spente på Tarjeis oppklarende fortsettelse. Spesielt mtp at Gashimov er som ekte bygutt å regne og er en personlig favoritt av Sven.

Tarjei

12.jan.2012 kl.09:14

Ole Morten: Taushetsplikt er å dra det litt langt, men jeg tror ikke jeg skal dele den egentlige grunnen.

På generelt grunnlag kan jeg si at det skal mer enn ratingjuks til for å bli utestengt fra ICC, spesielt når det er snakk om en stormester. I de aller fleste tilfellene er det først når reglene er brutt gjentatte ganger etter advarsler, at man blir utestengt. I noen få tilfeller kan det føre til direkte utestengelse, dersom det for eksempel er snakk om trusler, forsøk på svindel eller lignende.

Sven

12.jan.2012 kl.12:37

Tarjei,

Min hovedkilde her var et intervju med papirutgaven av tyske "Schack" for noen år siden der Elisabeth Paetz intervjuet Gashimov og der dette var ett av svært mange tema.

Dersom det var "Det var langt mer alvorlig enn som så", så er vi veldig spent på hva grunnen kan ha vært eller i det minste hvorfor det ikke er offentliggjort av ICC?

Jan Roald,

Magnus sin forventede score er altså hele 8/13 - snakk om harde bud! Når det er sagt så skal Magnus ikke tenkte så mye på dette med rating og ratingrekord, men bare gasse på og spille for turneringsseier. I lengden er det bare hvem som vinner vi husker!

Robban,

Gashimov er høvding inntil det motsatte er bevist ;-)

For noen år siden så ble Naiditsch tatt i å jukse med computer i en penge-turnering. PlayChess gikk dengang ut med saken og offentliggjorde det hele - i prinsippet synes jeg det var bra og i dag har Naiditsch vokst seg ut av gjørma han sto til knes i dengang og er en respektert og meget sterk GM som har lært en lekse.

Hvis ICC har en helt annen policy angående offentliggjøring av slikt så ville det vært interessant å få vite begrunnelsen.

Ole Morten Persen

12.jan.2012 kl.14:06

Enig med deg der, Sven. Et moment er jo også det sender et klart signal om hva som tolereres og ikke.

Tarjei, jeg reagerer litt på en ting du sier her, mulig det bare er et uheldig ordvalg av deg, men dog. Du sier at at ratingjuks alene ikke er nok, SÆRLIG NÅR DET GJELDER EN STORMESTER. Du impliserer altså med den uttalelsen at ICC tolerer MER juks fra stormestere enn vanlige dødelige. Dersom ikke reglene er like for alle, for en tjeneste man faktisk må betale for, så sender det et uheldig signal. Stormestere er forbilder for mange. Om noe, så burde heller reglene vært strengere for dem.

Tarjei

12.jan.2012 kl.16:20

Sven:

Mange stormestere er tatt i juks på ICC. Policyen er at det aldri offentliggjøres hvem som er tatt i juks eller hvorfor en bruker blir utestengt, heller ikke om det er snakk om en stormester. Der kjører Playchess en helt annen linje. Hva som er riktig å gjøre her, kan jo diskuteres.

Ole Morten: Jeg uttalte meg nok litt klønete, ja. Det var ikke det jeg mente! Reglene er i utgangspunktet like for alle. Men stormestere har gratis kontoer, så det er faktisk lettere å utestenge en stormester i forhold til en bruker som faktisk har betalt for kontoen sin.

Ole Morten Persen

12.jan.2012 kl.21:25

Tarjei: Takk for oppklaring. Jeg regnet i grunnen med at du bare hadde vært litt uheldig i ordvalget. Når det gjelder beskyttelse av juksemakere, så mener i hvert fall jeg at navnene burde offentliggjøres. Grunnen er enkel: Juks skal aldri lønne seg, og konsekvensene skal være alvorlige nok til at færrest mulig i det hele tatt vurderer det. Dette handler om å vise hvilke holdninger man står for og ønsker å fronte. Gi turneringsarrangører mulighet til å IKKE invitere juksemakere, selv om det "bare" er på nettet de har jukset.

Sven

12.jan.2012 kl.22:43

Tarjei,

Takk for oppklaring om ICC sin policy.

Ole Morten,

En alvorlig grad av juks der en f.eks. har mistet kontoen sin i 1 år så synes jeg også det er helt på sin plass å offentliggjøre navn og nicknavn. I tillegg til grunnene du nevner så unngår en spekulasjoner som i tilfelle Gashimov.

Når det er sagt så synes jeg ICC er himla god og det er ikke mange som jukser med computer der uten før eller siden å bli tatt tror jeg.

Ole Morten Persen

12.jan.2012 kl.23:03

Ja, her er vi helt på linje, Sven.

Litt tilbake til Tata Steel. Jeg ser Bergens tipper Magnus ender på 9/13. Skal Magnus vinne turneringen må han utvilsomt score rundt 9 poeng (eller mer). Dette er selvsagt ikke umulig for vår mann, men det er heller ikke noe som kommer på bestilling. Feltet er jevnere enn noensinne, og når en så sterk spiller som van Wely er lavest rangert blant 14 spillere, så sier det det aller meste. Her må det kjempes for hvert poeng. Hvor er det så mest realistisk at Magnus skal hente helpoengene. Mye vil selvsagt avhenge av trekning og fargefordeling, men van Wely er den mest nærliggende kandidaten. I tillegg har Magnus god score mot både Topalov og Nakamura, og vi kan håpe den trenden fortsetter. Unngår Magnus tap, vil seier over disse 3 bringe Magnus opp på 8 poeng. To seiere til er altså nødvendig for å komme på 9 poeng. Hvis vi får se Ivanchuk i samme modus som midtveis i Reggio Emilia så vinner også Magnus mot han, men han kan samtidig smadre Magnus fullstendig om han har dagen. Giri er etter min mening den mest underratede av deltakerne, men Magnus ønsker nok sterkt å vise hvor skapet skal stå. I tillegg skal Navara få det tøft. De andre spillerne i feltet er ganske solide spillere som det er vanskelig å slå. Her vil farge og turneringsutviklingen spille en stor rolle. Jeg regner med at du har flere momenter også. Uansett så er i hvert fall Magnus og Aronian de største favorittene også denne gangen.

Sven

12.jan.2012 kl.23:14

Ole Morten,

Jeg kommer med min forhåndsomtale på lørdag - samme dag turneringen starter - så da skal jeg ikke røpe for mye her og nå. Godt å se at Eirik hos Bergens tror på fortsatt ratingfremgang og 9 av 13 er veldig optimistisk spør du meg. I fjor vant Nakamura på nettopp 9/13 - men det var heller unntaket da en vanligvis ikke scorer så høyt i Wijk.

Jeg regner med at tipset tar opp i seg det faktum at Magnus nå taper mye sjeldnere, samtidig som han fortsatt vinner mange partier. Jeg er ikke like overbevist om at Magnus går tapsfri gjennom Wijk aan Zee 2012 og det blir et spenningsmoment om han klarer dette over hele 13 runder. Så satser vi på at helpoengene triller inn som et resultat av godt spill :-)

Ole Morten Persen

13.jan.2012 kl.10:46

Jeg er heller ikke sikker på at Magnus går tapsfri gjennom turneringen. Mye avhenger av trekningen. Den blir vel klar i løpet av dagen. Jeg har nettopp sjekket hjemmesiden for turneringen, og der var foreløpig kun gr. C satt opp.

Det er i hvert fall noen usikkerhetsmomenter. Både Kamsky og Topalov er det en stund siden vi har sett mot de beste. Hvor godt har de jobbet med sjakken i den perioden? Gelfand må vel fortsatt skjule forberedelsene sine, og det har stort sett vist seg å være hemmende.

Også har vi jo Ivanchuk da...han viste jo sine to ekstreme sider i Reggio Emilia.

Magnus har i de siste turneringene kjempet knallhardt i hvert parti. De fleste partiene har da også vært høyinteressant. Jeg håper Magnus fortsetter den trenden. Da kommer han til å skape mange vinnersjanser, det er jeg overbevist om. Så er spørsmålet om han har presisjon nok i de kritiske fasene. Jeg skal ikke gjette på noen sluttscore, men skal bare si at jeg har en veldig god magefølelse. Jeg tror Magnus vinner Tata Steel 2012!

Robban

13.jan.2012 kl.13:17

7 poeng på Magnus og udelt femteplass. Det er mitt noe pessimistiske tips. Mange spillere som kan, og gjerne vil, klå Magnus. Tipper tre tap. Håper selvsagt at min hunch ikke slår til og at Magnus grisebanker mine bange anelser, samt alle de andre. Eller med en lettere omskriving av et av mine favorittsitater(Mark Viduka). "Spiller ingen rolle om Magnus taper hvert parti, så lenge han vinner turneringen."

Blir en spennende helg uansett. Go Magnus og Chucky!

Ole Morten Persen

13.jan.2012 kl.16:46

Det har vært mange som vil klå Magnus over lang tid nå, men den eneste i feltet som helt klart er på Magnus sitt nivå på sitt beste er Aronian. Likevel har Magnus radet opp den ene turneringsseieren etter den andre. Alle de andre er etter min mening svakere enn Magnus, selv om Ivanchuk fra tid til annen spiller på et umenneskelig nivå. Men han er for ustabil til at jeg tror han vinner turneringen. Magnus har også hatt et ganske godt tak på Chucky.

Ole Morten Persen

13.jan.2012 kl.17:21

Nå ligger også trekningen ute, og personlig syns jeg det ser ut som en god trekning for Magnus.

Sven

13.jan.2012 kl.18:41

Robban,

Dette var da et uvanlig pessimistisk forhåndstips fra den kanten ;-) Har vondt for å se for meg mer enn to tap på 13 runder (samme som i fjor), men strengt tatt så tror jeg det bare kommer ett tap i år. Magnus er en utrolig terrier og selv om han fortsatt får opp tapte stillinger, så sliter han seg lås fra eieren og rømmer fra regninga. En god egenskap selvsagt og jeg er altså usikker på om folk spiller hjem gode stillinger de eventuelt får mot Magnus. Mitt stalltips er +4, eller 8.5/13 om du vil.

Ole Morten,

Der var trekningen ute ja, fin trekning dette. Kommer med mer når klokka runder midnatt.

Robban

13.jan.2012 kl.23:18

Du har helt klart et poeng, Ole Morten, og la oss selvsagt håpe at du er nærmere i dine forhåndstips :-) Magnus ble litt småklådd av unge spillere i fjor, men var generelt svært stabil og god gjennom hele fjoråret. Det skal noe til for å slå/klå ham og kanskje må han hjelpe litt til selv, f.eks med å presse for hardt i enkelte partier. Også der ser det imidlertid ut til at han er blitt flinkere.

Sjakkfantomet

13.jan.2012 kl.23:34

Robban,

Ja, Magnus har helt klart blitt bedre på dette med å overpresse stillingen og på mange andre småting og summen er ikke ubetydelig. Tror han blir tøff å tukte i Wijk :-)

Nå er det en halvtime til jeg trykker "post" - så får vi opp en egen forhåndsomtale som vi kan diskutere videre på.

Skriv en ny kommentar

Sjakkfantomet

Sjakkfantomet

42, Tromsø

Sven Wisløff Nilssen - Visejuniornorgesmester i brettsjakk 1989. Norgesmester i postsjakk 1995. To ganger deltaker i eliteklassen både i brettsjakk og postsjakk. I dag, avdanket sjakkspiller med fortsatt lidenskap for spillet. Kontaktadresse: sjakkfantomet[a]gmail.com

Søk hos Sjakkfantomet:

only search Sjakkfantomet

Bloggurat free counters

2700chess.com for more details and full list

Kategorier

Arkiv

hits