Magnus Carlsen nedlegger VM-utfordrer Gelfand


Magnus Carlsen slo Boris Gelfand under årets Tal Memorial i Moskva.
Foto: Arrangøren.

 

Denne uka bare koser vi oss med et av årets beste Magnus-partier. Nok en gang er det posisjonsspill av ypperste merke med mange små, store og vanskelige avgjørelser underveis og som alltid i svært kompliserte oppgjør gjøres det feil. Offer i ukas parti er VM-utforderer Boris Gelfand som ble bøs og yppet til strid da Magnus rokerte kort i den 9. trekket tross en halv-åpen angrepslinje for svart. Partiet ble spennende, interessant og orginalt. Se ny og lær av Magnus sine kunstner.

Motstander Boris Gelfand er blant de store innen toppsjakken de siste 20 årene og han er fortsatt en formidabel kapasitet på sitt ypperste. Ukas parti har det aller meste. Blendene taktikk som tårnoffer, kvalitetsoffer og små og store trekk. Det har strategisk dybde der kongenes posisjon spiller undertonene og materiellet spiller overtonene i en symfoni på godt og vondt. På sterke trekk, og ikke fullt så sterke trekk fra begge parter. Løperparet til Magnus spiller nok en gang en sentral rolle som så ofte før - og evnen til Magnus til å få brikkene til å samarbeide optimalt er alltid imponerende å følge med på. Så hvorfor ikke ta frem sjakkbrikkene og spille gjennom dette praktpartiet for å lære en ny vendig eller to?

 

Hvit: Magnus Carlsen (2826)
Svart: Boris Gelfand (2744)
Sted: 6th Tal Memorial Moskva (2), 17.11.2011

1.d4 d5 2.c4 c6 3.Sf3 Sf6 4.e3

- Et rolig trekk som er helt i tråd med Magnus sin hovedplan i åpningen for tiden. Magnus synes å tilstrebe soliditet og søker en microfordel med hvit og nøyer seg med det. Han kommer altså ikke til brettet rustet til tennene med ulike teoretiske varianter slik Kasparov i sin tid alltid gjorde det. Nei, Magnus sin forse er solid posisjonsspill, og der er han verdensener!

4...Lf5 5.Sc3 e6 6.Sh4!

Skaper ubalanse og erobrer først og fremst løperparet. Uten dette trekket ville svart hatt lett utligning.

6...Lg6 7.Sxg6 hxg6

- Dermed har hvit det berømte løperparet, mens svart har løst problemet med den innemurte løperen på c8 i disse strukturene. Han har fri utvikling for de gjenværende offiserene og han har fått åpnet h-linjen.

8.Ld3!?

Et svært sjeldent trekk. En teoretisk variant som er spilt endel ganger tidligere her er: 8.Ld2 Sbd7 9.g3 Lb4 10.Db3 Lxc3 11.Lxc3 Se4 12.Lg2 Sxc3 13.Dxc3 f5 og hvit står nok ørlite bedre selv om svart har scoret godt fra som spilt tidligere i denne stillingen.

8...Sbd7

Hva ville du spilt med hvit i denne stillingen?




9.0-0!?

Hvit rokerer kort til tross for den halvåpne h-linja, og uten en forsvarer av kongestillingen på f3 som er veldig vanlig i disse strukturene. Litt provokativt, og Gelfand retter nå skytset inn mot hvits konge! Et alternativ var: 9.Ld2 Ld6 10.h3 g5!?

9...Ld6 10.h3 dxc4 11.Lxc4 Sb6 12.Lb3 e5

- Etter at svart slo av på c4 - så fikk hvit en liten terrengfordel. Nå streber svart etter å ta terrenget sitt tilbake med dette e5-bruddet.

13.Dc2 De7 14.Ld2 0-0-0

- Dermed har svart tatt lang-rokade og vi har fått en klassisk stilling med angrep på motsatte fløyer. Altså gjensidige kongeangrep. Hvem kommer først til mølla? Hvem får melet sitt malt? Hvem forsvarer kongestillingen sin best og hvem får gjennomført angrepet sitt? Dette er spørsmålene nå - og juryen er ute til dom avsies!

Legg merke til at begge parter nå har tårnkontakt og at åpningsfasen nå er over.

Hva ville du spilt med hvit i denne stillingen?




15.d5!

- Det taktiske alternativet: 15.Sb5!? Lb8 16.a4 Sbd5 ser ikke ut til å føre frem i første omgang. Magnus velger i stedet å åpne linjer og diagonaler mot den svarte kongen i klassisk stil.

15...e4 16.dxc6 De5!

- Svart finner en serie av "eneste trekk" - og det faktum at svart har en "eneste trekk"-stilling er ofte et kjennetegn på at det er fare på fære... Gelfand må nå spille nøyaktig. Men funker det så funker det - så nå gjenstår det altså å se hvilket angrep som er farligst! Svart truer nå matt på h2 allerede!

17.f4 exf3 18.Txf3

Hva ville du spilt med svart i denne stillingen?




18...Sg4!

- Et høyinteressant alterantiv var: 18...Dh2+!? 19.Kf2 bxc6 20.Lxf7!? Thf8 21.Le6+ Kb7 22.Dxg6 Lg3+! 23.Dxg3 Txd2+ og svarts aktivitet bør redde remisen, men ikke mer. F.eks.: 24.Ke1 Dxg2 25.Dxg2 Txg2 og hvit har bonde over, men svart har sterkt motspill med aktive brikker.

19.cxb7+ Kb8 20.hxg4

Hva ville du spilt med svart i denne stillingen?




20...Th1+

- Dette var Gelfand sin grandiose idé! Et flott trekk som fungerer som et magnetoffer. Dersom tårnet taes blir selvsagt hvit ubønnhørlig satt matt på h2 og dersom det ikke tas så snappes kvaliteten. Gelfand er med på notene så langt!

21.Kf2 Txa1 22.Se2!

- Svart truet 22...Dh2! som nå kan besvares sindig av 23.Th3!, og svart kjøres på defensiven. Magnus er fantatisk i slike stillinger som denne til å finne ressurser og små profylaktiske trekk som kommer uventet på motstanderen. Han spiller jo nå profylaktisk sjakk og siste trekk fratar motstanderen motspill, men streber også etter å vinne ytterligere materiell på f7. I øyeblikket har Magnus løper + to bønder for tårnet - en god byttehandel for Magnus. Når svarts kongestilling også er en faktor på sikt, og hvit har det berømte løperparet, ja, så må svart rett og slett spille nøyaktig her. Stillingen er nok enda godt innenfor remisgrensen - men den er ubalansert og spennende og må trakteres nøyaktig! Legg merke til hvordan den "dødsdømte-bonden" på b7 stadig lever lenger og lenger og hvordan det tar tid å skulle erobre den! Denne tiden kan hvit i verste fall bruke til å snappe en annen bonde eller til å bygge opp stillingen sin - i beste fall faller aldri bonden!

22...Lc5

- En god mulighet for svart var å ta med seg springeren på b6 inn i spillet igjen. Det er den dårligste brikken til svart - og slike brikker er det viktig å forbedre posisjonen til! Altså: 22...Sd5!? 23.Sd4 Se7! og nå er en mulig variant: 24.Txf7 Dg3+ 25.Ke2 Dxg2+ 26.Kd3 Dxb7 og stillingen er høyst uklar og meget labil. Kanskje er den i en slags dynamisk balanse!

23.Lc3

- En mulig remisvariant er: 23.Txf7 Dg5! 24.Sd4! Dh4+ 25.Ke2 Dxg4+ 26.Kd3 Txd4+! 27.exd4 Dette kvalitetsofferet leder til evigsjakk! 27...Dxd4+ 28.Ke2 Dg4+ 29.Kd3 og remis ved evigsjakk!

23...De7

Hva ville du spilt med hvit i denne stillingen?




24.g5!?

- Det var farlig å ta på g7: 24.Lxg7?! Dh4+ (24...Tdd1!? 25.Dxd1 Txd1 26.Lxd1 Sc4 27.Sd4 Dh4+ 28.Ke2 Dxg4 29.g3 Sxb2 er farlig for hvit som er langt fra å ha et fort her.) 25.Sg3 Ld6 26.Ld4 Dxg4 27.Lxf7 Tf8 28.Se4! Lc7! (28...Dh4+ 29.Ke2 De1+ 30.Kd3 Td1+ 31.Sd2 Td8 32.Lb3 Tc1 33.Tf1 Dxf1+ 34.Sxf1 Txc2 35.Kxc2 Tf8 36.Sd2 Tf2 37.Kd3 Txg2) 29.a4!? Dh5! og svarts sjanser er farlige i praktisk spill, hvits kongestilling ser ut til å være et evig hodebry.

24...Tdd1?!

- Svart fortsetter å spille hardt på kongeangrep, og ut fra generelle betraktninger dobler han tårnene langs førsteraden. Stillingens krav er derimot å starte å spille mer defensivt for å likvidere krumtappen til hvit på b7 før den gjør noe skade! Altså: 24...Td7! 25.Lxf7 Lxe3+ 26.Txe3 Dxf7+ 27.Kg3 Kxb7!? 28.De4+ Dd5 29.Dxg6! Txa2 og stillingen er i nogenlunde balanse. Hvits løper er sterk og sammen med en bonde og et noe friere spill så oppveier den kvaliteten.

25.Sg3 Ld6 26.De2 Tg1?

- Datamaskinen gir følgende variant: 26...Lxg3+ 27.Txg3 Tf1+ 28.Dxf1 Txf1+ 29.Kxf1 Sd7 med ganske lik score. Jeg synes selv hvits stilling ser klart ut til å foretrekke her selv om en maskin trolig ville klart å holde remis med effektivt spill på evigsjakk.

Hva ville du spilt med hvit i denne stillingen?




27.Dd3?

- Her hadde Magnus sjansen til å spille det sterke 27.Db5 som skaper trusler rundt svarts konge! Trekket truer rett og slett 28.Txf7 med voldsom kraft, og etter: 27.Db5! Dxb7 28.De8+ Sc8 29.Lc4! så er svart plustelig ute i full storm - alle truslene hans er gardert og det henger på f7 - what to do?? F.eks.: 29...f5 30.gxf6 gxf6 31.Sf1 Th1 32.Txf6 og hvit vinner.

27...Lc7! 28.Se4 Taf1+?

- Langt mer nøyaktig var: 28...Th1 29.Ke2 Th4! 30.Sf2 Dxg5 og selv om stillingen er komplisert så har ikke svart noen objektive problemer her - stillingen er i en slags dynamisk balanse og nå må hvit spille nøyaktig.

29.Ke2 Txf3 30.gxf3 f5

- Svarts stilling er kanskje holdbar etter det skarpe: 30...Le5! 31.Lxf7! Lxc3 32.bxc3 Dxb7 og svart har kvittet seg med hvits løperpar og liktornen på b7, men det spørs om det holder når kongefløya nå rakner i en fei... 33.Dd6+ Dc7 34.f4 Dxd6 35.Sxd6 Sa4 36.Se8! Sxc3+ 37.Kd3 Sb5 og stillinga til svart ser rotten ut - hele kongefløya rakner.

31.gxf6 gxf6 32.Lxf6 Dh7


Hva ville du spilt med hvit i denne stillingen?





33.Db5!

- Endelig smatt reven inn mot hønsegården - nå er gode råd dyre for svart...

33...Tg2+?

- Etter: 33...a6! 34.Dxa6 Tg2+ 35.Kd3 Dh5! bør svart holde remis, hvit må derfor spille: 34.De8+ Kxb7 35.Sc5+ Ka7 36.De4 Tg2+ 37.Kd3 Ld6 38.Dc6 Lxc5 39.Dxc5 Dd7+ 40.Ld4 Db5+ 41.Dxb5 axb5 42.Lf7 og hvit har vinstsjanser med sitt sterke løperpar, men er det nok mot perfekt motspill?


34.Kd3 Dd7+ 35.Dxd7 Sxd7 36.Ld5!

- Dermed er liktornen på b6 gardert av løperen og partiet er vunnet. Hvilken herlig bondeslamp!

36...Le5

Hva ville du spilt med hvit i denne stillingen?




37.f4?

- Strengt tatt en bukk som gjør at hvit på ny må vinne partiet på nytt! Bedre var: 37.Lxe5+! Sxe5+ 38.Kd4! Sd7 (38...Sxf3+ 39.Kc3! og trusselen Sc5-d7+ vinner!) 39.Lc6 og hvit vinner i angrep!

37...Lc7?

- Langt sterke var: 37...Lxf6! 38.Sxf6 Sc5+ 39.Kd4 Tc2 40.b4 Sxb7 41.Sd7+ Kc7 42.Sf8 Tb2 43.Kc3 Te2 og svart har enda håp om redning i hengende snøre - selv om det ikke virker lett.

38.Lc6

Sluttstillingen i partiet Magnus Carlsen vs. Boris Gelfand, Tal Memorial 2011:




- Nå er det helt slutt og Gelfand ga derfor opp den ulike kampen! En meget interessant dyst mellom de to gladiatorer!

1-0

 

* * * * * * * * * * * * * * * *

 

Bloggeren Sjakkfantomet er en frittstående norsk journalist på Internett med medlemskap i Tromsø Sjakklubb. Han støtter sjakk-OL Tromsø 2014 og følger Magnus sin kamp i verdenstoppen i sjakk tett. Dersom du ønsker å støtte prosjektet Sjakkfantomet kan du klikke på donate-button og gi en et bidrag til bloggens videre liv. Alternativt kan du sette inn ditt bidrag på kontonr. 1644.30.39310 hos DNB. Link til donate-button finnes i høyre marg.

Sjakkfantomet har til nå vært en reklamefri blogg.

Takk til de som til nå har støttet bloggen. Det varmer å bli satt pris på :-)

 

* * * * * * * * * * * * * * * *

 

Aktuelle linker: 

Sjekk ut Norges ledende side for sjakknyheter Bergens Schakklub for mer godt sjakkstoff. Chessgames.com er også verdt daglige besøk for å kikke på partier og slikt under selve turneringen. I bloggosfæren anbefaler jeg ellers min kollega i Sverige Lars Grahn sin blogg Inte Bara Schack som er utsøkt lesning av høy kvalitet og som dessuten inneholder mye orginalt stoff. Ellers bør du legge merke til Chessbase som har oppdaterte nyheter.

32 kommentarer

Erik Lunder

24.des.2011 kl.11:36

Jeg ønsker bare å takke deg for all den glimrende underholdningen du har gitt oss

gjennom året. Ønsker deg en god jul og et godt nytt år.

Vet forresten at Magnus sin siste bok ligger under juletreet :)

Sven

24.des.2011 kl.11:59

Takk for den - hyggelig med julehilsen nå ;-)

Torbjørn Johansen

24.des.2011 kl.12:36

Det var en meget interessant mellom de to gladiatorer. Sjakkfantomet er veldig flink til å forklare her. Tusen takk!

Spennende mellom Anand og Gelfand. Håper at Sjakkfantomet kan forsette å skrive om dem, Anand og Gelfand. Hvis han vil :-)

Sven

24.des.2011 kl.13:35

Torbjørn Johansen,

Hyggelig å se noen nye navn her i kommentarfeltet :-) Vi får se hvor mye plass Anand og Gelfand får i året som kommer. Kjenner jeg Sjakkfantomet rett så blir Magnus stjernen her inne i året som kommer også ;-)

Jon Ludvig

24.des.2011 kl.14:06

Magnus kommenterer dette partiet selv i det nyeste NiC Magazine.

Sven

24.des.2011 kl.16:32

Jon Ludvig,

Spennende, jeg får ta en titt på partiet der selv kanskje. Uansett så har jeg og Magnus litt ulikt nedslagsfelt for våre kommentarer så forhåpentligvis utfyller de bare hverandre.

Ole Morten Persen

25.des.2011 kl.00:31

Flotte kommentarer til et utrolig spennende parti. Dette er jo et parti der den menneskelige faktoren er en stor del. Magnus fortjener selvsagt mest honnør for partiet, men Gelfand fortjener honnør for å by opp til kamp. Kanskje var det også sånn at Gelfands største sjanse var et taktisk fyrverkeri, siden Magnus har en fantastisk posisjonell sans. Gelfand ga i hvert fall Magnus muligheten til å trå feil, selv om det endte med at han selv tro feil, så må man nok det om man skal slå Magnus.

Jeg vil også benytte anledningen til å ønske deg en riktig god jul, Sven. Takker for alle blogginnlegg, kommentarer og givende og lærerike diskusjoner!

Sven

25.des.2011 kl.00:45

Ole Morten,

Ja, dette var et spennende parti, rene fyrverkeriet. En riktig god jul til deg også!

Christian Hintze Holm

25.des.2011 kl.12:22

Mesterskapstakter over Magnus der. Ennå en gang.

Er det fler enn meg som synes det er litt trist at nr 4 og nr 16 på ratinglista skal spille VM-match?

Sven

25.des.2011 kl.13:00

At Anand (nr.4) skal spille VM-match synes i hvertfall ikke jeg er trist - det ville være å tillegge ratingsystemet alt for mye. Men innerst inne så hadde jeg gjerne sett en annen enn Gelfand som utfordrer, når det er sagt vant han i kamp - men verdensener Magnus valgte å ikke stille til start...

Jan S

25.des.2011 kl.21:32

Gode Sven!

Jeg benytter meg av kommentarfeltet for å takke deg for nok et fantastisk blogg-år. Jeg har sagt det før og gjentar det gjerne ? du er helt suveren i din sjanger! Kombinasjonen dyktig pedagog, meget stor sjakkforståelse, utrolig oversikt over historiske sjakkhendelser og en god tastaturføring gir deg et fortrinn som mange vil slite med å kopiere! At du i tillegg har tid og overskudd til å bringe så mye sjakk ut til ditt publikum er jo også et fortrinn.

Jeg er glad og stolt over å være både din sjakkvenn og din venn sånn helt på ordentlig! Håper du koser deg i julen!

Mitt ønske for neste år er at vi får se deg mer i det aktive sjakkmiljøet, for også der vet jeg at du har mye å tilføre ? både gjennom undervisning og gjennom å grisebanke meg og de andre i klubben :)

Sven

25.des.2011 kl.21:54

Jan S,

Du er nå bare min beste venn, og min største fan her hos Sjakkfantomet. Alltid godt å ha støttespillere som deg som backer såvel meg, som bloggen min opp, i både medgang og i motgang :-) Ja, for av og til går den beste litt lei, og da er det godt å ha drivkrefter rundt seg som maner til kamp og nytt pågangmot.

Bloggen har nok fortsatt min førsteprioritet når det kommer til ledig sjakktid. Det er der ledige timer kastes bort når jeg har noen å gi av. Men barnesjakk har jeg alltid brent litt for så kanskje kommer jeg med hjelp til litt sjakk-coaching i året som kommer - hvem vet ;-)

Riktig god jul og godt nyttår til deg!

Åsmund

25.des.2011 kl.23:38

Klart det kan røyne på innimellom. Da er det utrolig viktig å føle at man er del av et fellesskap som setter pris på det en gjør. Og de siste årene har vi virkelig kost oss hos Sjakkfantomet. God jul og et riktig godt nytt år til alle sammen!

Sven

25.des.2011 kl.23:47

Åsmund,

Takk for den Åsmund! Hiver meg på et God jul og Godt nyttår til både deg og de øvrige leserne! Vi har jo hatt mye å hygge oss over de siste årene her hos Sjakkfantomet, så la oss håpe at fortsettelsen blir like bra ;-)

Karl Georg Øhrn

26.des.2011 kl.08:10

Også i år fikk jeg Magnus-bok til jul. Boka Smarte trekk som utkom i år var lettlest. Begynte på den julaften kveld og ferdig med deg kl. 16.00 1. juledag (selv med fire småunger...). Boka var på drøyt 300 sider. Veldig godt og flytende språk. Terningkast 5 fra meg, manglet bare litt dybde. Spent på hva andre synes om boka.

Sven

26.des.2011 kl.13:57

Karl Georg Øhrn,

Boka fikk som kjent en sterk 4'er fra meg som først og fremst skyldes alle intervju-bitene fra Magnus selv, og alt orginalstoffet forfatteren dermed hadde eksklusive rettigheter til. Bokas styrke er at den er lettlest og folkelig, men en kjøper jo ikke en bok på 300 sider fordi man leser den så lett...

Som du skriver mangler den dybde og det er jo ikke så rart all den tid forfatteren har brukt bare 1 år av sitt liv på å forsøke å knekke sjakk-koden. Slikt går jo ikke. Boka mangler det meste som vi kan kalle god sjakk forståelse og god sjakk-kultur og den gode språkføringen klarer ikke å dekke over dette på noen måte. Så kanskje var jeg litt snill med terningkastet denne gang. Ja, for det er mange sjakkbøker fra 2011 jeg vil anbefale leserne mine varmere enn denne boka - og som det er jobbet langt mere med.

Avslutningen på boka "Smarte trekk" ble også for meg alt annet enn smart, den ble rett og slett uheldig. Dette kan høres ut som en bagatell, men avslutninga på en bok er noe en husker lenge om en fikk lest hele boka og når avslutningen på en måte dannet en sirkel med innledningen så spør jeg meg. Er det ingen andre som reagerer på denne surrealistiske avslutningen?

Når jeg i ettertid hørte forfatteren påstå på nitimen at det måtte være "et stusslig liv" å være topp-sjakkspiller - så rev jeg meg litt i håret og lurte på hvorfor vi fikk nok en Magnusbok som egentlig ser litt ned på oss sjakkspillere og på vår hobby.

Ole Morten Persen

26.des.2011 kl.16:08

Jeg for min del likte ikke den litt tabloide tilnærmingen til enkelte ting, og særlig bruken av sitater er etter min mening tvilsom da han har tatt ting ut av sammenheng og ikke forklart bakgrunnen godt nok. Hensikten har helt klart å fremstille enkelte i et bestemt lys, og da særlig Kramnik. Det er særlig to eksempler jeg tenker på. For det første omstendighetene etter Magnus sitt famøse "crush Kramnik like a bug"-utspill. Etter partiet sier Kramnik korrekt at det føltes som et av hans beste partier, og hadde han stoppet der, så kan det sikkert tolkes som en litt overlegen, hoverende uttalelse etter partiet. MEN han la jo til at computeren vil sikkert fortelle at partiet var søppel, og dette setter ting i et litt annet perspektiv. Det andre er det like famøse "akkurat nå kan jeg nesten kalle Magnus min klient". Igjen, hadde dette blitt sagt uten noe tillegg, så er det klart nedsettende. Men både tonefallet under pressekonferansen, og ikke minst at han umiddelbart følger opp med å si at dette selvsagt ikke vil vedvare pga Magnus sitt talent osv, så sitter man igjen med et litt mer nyansert bilde. Tar man også med at Kramnik tidligere var en av de som skrøt aller mest av Magnus sitt talent, bl.a sa han jo for 3 år siden at de andre toppspillerne kunne kanskje holde tritt med Magnus de neste 2-3 årene, men så ville det bli vanskelig. Tar man også med de seneste intervjuene med Kramnik, så sitter i hvert fall jeg med et inntrykk av en spiller som har enorm respekt for sjakkspilleren Magnus Carlsen. Det satt jeg IKKE igjen med etter å ha lest boka. Men Opedal trengte vel en slags skurk i boka si?

Sven

26.des.2011 kl.18:52

Jeg la merke til at Opedal tegnet et slags skurkebilde av Kramnik alt da russeren ble introdusert for oss. Plutselig ble Kramnik en "taktikker" på 1.98m (han er en posisjonsspiller på ca. 1.93m) og sjargongen fortsatte. Det kan ikke ha vært lett å lage dramaturgien for denne boka, så egentlig vil jeg forsvare forfatteren litt. Scoopet hans i boka, slik jeg ser det, var jo de nye opplysningene om bruddet med Kasparov og da trengte vel forfatteren å hype Kramnik litt som den store rivalen til Magnus o.s.v.

Karl Georg Øhrn

26.des.2011 kl.20:03

Objektivt sett er sikkert boka mellom 3 og 4 siden den er så lite grundig på mange ting. Men som den blo`fansen jeg er, har jeg en tendens til å se svært positivt på alt konstruktivt som skrives om Magnus. Når en journalist setter mange månedsverk inn på å skrive bok om Magnus, er det meget bra i seg selv sett fra en fans-synsvinkel :-)

Vet ikke om det er subjektivt eller objektivt, men denne bloggen til Sjakkfantomet får en klar 6-er fra meg.

Sven

26.des.2011 kl.20:16

Karl Georg,

Det er selvsagt lov å være subjektiv, men i årene som kommer vil den ene Magnusboka etter den andre komme ut på markedet og da må en nesten være litt kritisk for den jevne leser vil ikke klare å komme seg igjennom alt. Nå har vi fått to Magnus-bøker uten et eneste partiforløp og jeg håper inderlig at motvekten med godt kommenterte partier også får sin naturlige plass i markedet. Ja, for hva var egentlig siste Magnusbok utenom alle Magnusintervjuene?

Dag Sødtholt

27.des.2011 kl.05:16

Jeg reagerte også på det som Ole Morten nevner om Kramnik. Jeg synes faktisk det er ganske ille når en journalist, og en angivelig ganske respektert sådan, ikke tar fem øre for å forvrenge virkeligheten for å skape en "dramaturgi". Nå kan man jo si at dette kanskje ikke er noe journalistisk verk, men spørsmålet som uavvendelig melder seg - når vi ser hvordan han farer fram på visse områder - er om det er mulig å stole fullt og helt på ham på andre områder i boka? Hva om han har sett behovet for å skape "dramaturgi" også i det som direkte handler om Magnus...?

Sven

27.des.2011 kl.06:37

Dag Sødtholt,

Det er jo absolutt et betimelig spørsmål å reise Dag. Må innerømme at jeg ser så mye dårlig sjakkjournalistisk håndverk rundt omkring (og veldig mye bra innimellom!) at jeg har sluttet å ergre meg når virkeligheten forvrenges nettopp for å skape dramaturgi eller for å få et ønsket scenario som passer med journalistens forgodtbefinnende.

Når dette er sagt så er det noe befriende med boka også - noe befriende som ikke kommer ut i bokform hver dag. Boka er nemlig en slags motvekt til den konforme, norske sjakk-journalistikken som aldri våger å stille Magnus et ubehagelig spørsmål, som sjeldent eller aldri kikker lenge og nøye på gullmedaljens bakside og som ikke tar et oppgjør med hans svake sider.

Ja, som du forstår så tror jeg det har kommet noe godt ut av denne boka også - Magnus har kanskje sett sin arroganse og sin prioriterte stilling i et helt annet lys enn det han gjorde før han så seg selv i bokform. Magnus ser også ut til å være mer ærlig i intervjuer den siste tiden, og mange ting som tidligere delvis ble holdt hemmelig - har kommet frem. Det synes jeg er bra og har Opedal en finger med i spillet her så kudos for det.

Jeg har nemlig en sterk følelse for at Magnus har blitt bråvoksen og mer sympatisk. Det er mer et bilde jeg har dannet meg over tid, enn noe helt nytt, men jeg liker de nye sidene Magnus viser oss nå om dagen og måtte det en kritisk bok til der Magnus ble frontet som lat, arrogant og kanskje litt rar så la det gå.

Uansett så er denne bokas styrke, og den eneste årsak til at jeg hostet opp en sterk 4'er på terningen - det faktum at Magnus selv bidrar heftig til helheten med alle sine åpenhjertige intervjuer. Og der skal vi nok yte forfatteren rett - han er i sitt ess når han er i intervju's-form og ikke i bokform.

Ole Morten Persen

28.des.2011 kl.03:07

Jeg vet ikke om arroganse er et helt dekkende begrep. Det er jo ingen hemmelighet at Magnus ikke gir så mye av seg selv og ikke ønsker noe oppstuss om egen person. Det i seg selv gir forfatteren et litt vanskelig utgangspunkt. Og det kan ofte føre til at ting kan oppfattes som arrogant selv om det ikke nødvendigvis ER det. Magnus må finne en viktig balanse mellom å være en offentilig person med alt det innebærer, samtidig som han skal være seg selv. Det er ikke noe å misunne, for det kan være krevende. Det er ikke lett når alle vil ha en bit av deg og du egentlig bare ønsker å være i fred.

Ellers vil jeg si at vi sjakkspillere kanskje ikke er de rette til å vurdere boka, da det er ganske opplagt at vi ikke er målgruppen. Så hvordan føler ikke-sjakkspillere boka er? Føler de at de har fått et større innblikk i både Magnus' karriere/liv og sjakkproffers hverdag? Om ikke boka gir hele bildet av Magnus så gir den i hvert fall et MER helhetlig bilde enn vi ellers får, og i så måte er den interessant nok og et must for alle sjakkinteresserte.

Når det gjelder forfatterens forsøk på å skape dramaturgi, så er det forståelig, selv om jeg ikke forsvarer måten det blir gjort på.

Sven

28.des.2011 kl.12:13

Ole Morten,

Alle som kjenner Magnus litt inngående vet om hans arroganse og jeg har mange historier om dette som jeg har valgt å ikke gå offentlig ut med. Når så Magnus selv står frem og innrømmer sin arroganse på f.eks. Skavlan så er det helt greit at vi andre også tar tak i det synes jeg. Mulig at du ikke har lagt merke til den (du snakker deg bort), men den er definitivt tilstedet og har vært der lenge.

Jeg er heller ikke enig med deg i at dette er en bok som ikke-sjakkspillere bør være de rette til å vurdere. Boka inneholder så mye sjakknerdestoff at den rett og slett favner om sjakkspillere som målgruppe også - selv om den prøver å dekke bredt. Dessuten vil ikke folk uten spisskompetanse på Magnus og på sjakk klare å dømme forfatteren og hans arbeid fordi han rett og slett skyter over hodet på dem.

Ole Morten Persen

28.des.2011 kl.15:24

Sven, jeg prøver ikke å forsvare Magnus, men nyansere. Mulig han er arrogant, men uten å kjenne han personlig så ønsker jeg ikke å bruke en slik karakteristikk. Magnus innrømmer jo å være svært egoistisk i Opedals bok, men det må enhver toppidrettsutøver være. Jeg minner også om at jeg var en av de sterkeste kritikerne til at Magnus trakk seg fra kandidatmatchene her i kommentarfeltet, så jeg føler ikke at jeg er noen fanboy som ikke ser noen svake sider ved "helten".

Du sier det nå nettopp selv, boka prøver å dekke bredt. Hvis det er det forfatteren prøver, ja så bør vel meningen til de som tross alt er i flertall høres, og ikke bare et fåtall norske sjakknerder? Om forfatteren skyter over hodet på de som ikke har noe kunnskap om sjakk og Magnus, så vil jeg i så fall si at han har mislykkes.

Sven

28.des.2011 kl.17:36

Magnus har tødd opp og er like arrogant som i skoledagene håper jeg, men spesielt er han jo og det kommer da frem i flere andre intervjuer enn i denne boka.

Husk ellers at dette er en ønsket bok av Magnus sitt management. Riktignok har Opedal lagt ambisjonsnivået skyhøyt over det de først hadde tenkt, jamføres innledninga til boka, men likevel er det en bok der han får full støtte fra de indre sirkler + Magnus selv. Dette er bokas virkelige styrke slik jeg ser det, for utover intervjubitene + billedkavalkaden og noe annet orginalstoff (fra turnene til turneringer) så har ikke boka all verden å fare med. Ingen spenstige analyser, ingen dypere tanker, ingen sjakkpartier. Vi er da heller ikke lovet dette - men det blir et savn for en sjakkelsker. Så får vi kanskje høre etterhvert hva noen som ikke er så opptatt av sjakk synes om boka - men de har andre arenaer å boltre seg i.

Ole Morten Persen

29.des.2011 kl.01:25

Tja...jeg er egentlig glad til at ikke Opedal kommenterer noen av partiene hans! Boka for sjakkspillere, med grundige kommentarer av sjakkpartiene, har du jo selv nevnt at du ønsker å skrive. Det er en bok jeg hadde kjøpt.

Jeg mistenker forøvrig at Opedal følte at han ikke kom tett nok inn på Magnus til at han kunne komme med så dyptgående analyser. Det fremgår jo ganske klart at Magnus ikke ga så mye, og sånn sett var et vanskelig intervjuobjekt underveis. For forfatteren er selvsagt ikke det noen drømmesituasjon. Jeg er ganske sikker på at en mer frittalende Magnus ville gitt en ganske annen type bok. For hvor dypt kan du analysere en som til å begynne med stort sett svarer med ett og to ord?

Sven

29.des.2011 kl.02:08

Hehe, du sier noe Ole Morten. Likevel føler jeg at det kom mye ut av intervjuene.

Satt her i kveld og diskuterte sjakk med en kamerat som ikke skjønte så mye av Opedal sitt utsagn på Ni-timen om at sjakk på dette nivået måtte være en "stusslig" syssel å holde på meg. I ettertid så høres da dette litt nedlatende ut. Det var i hvertfall ikke det første ordet jeg ville tenkt på om en Aronian, en Grischuk eller en Carlsen og de livene de lever.

Ole Morten Persen

29.des.2011 kl.04:14

Ja, det er en merkelig kommentar. Hvis en elsker å drive med noe, så er det vel ikke stusselig om en kan leve av det? Selvsagt er det stusselig hvis man syns sjakk er kjedelig (og her avslører vel Opedal hva HAN mener...). Han kunne like gjerne sagt at fotball er stusselig, eller hvilken som helst annen idrett.

Sven

29.des.2011 kl.08:08

Enig i dette Ole Morten.

Ole Morten Persen

30.des.2011 kl.22:54

Det er vel visse muligheter for at jeg ikke kommer til å få tid til å sjekke innom her i morgen, så jeg benytter anledningen til å ønske alle lesere, og ikke minst deg, Sven, en riktig trivelig nyttårsfeiring! Jeg håper også alle for et riktig bra sjakkår i 2012!

Sven

31.des.2011 kl.02:28

En riktig god nyttårsfeiring til deg også Ole Morten og velkommen tilbake til et nytt godt sjakkår her hos Sjakkfantomet der ting skjer ;-)

Skriv en ny kommentar

Sjakkfantomet

Sjakkfantomet

42, Tromsø

Sven Wisløff Nilssen - Visejuniornorgesmester i brettsjakk 1989. Norgesmester i postsjakk 1995. To ganger deltaker i eliteklassen både i brettsjakk og postsjakk. I dag, avdanket sjakkspiller med fortsatt lidenskap for spillet. Kontaktadresse: sjakkfantomet[a]gmail.com

Søk hos Sjakkfantomet:

only search Sjakkfantomet

Bloggurat free counters

2700chess.com for more details and full list

Kategorier

Arkiv

hits