Mitt første Norgesmesterskap

Året er 1988, det er sommer og jeg skal delta i mitt aller første Norgesmesterskap i sjakk. Det er 1,5 år siden jeg deltok i min første sjakkturnering der jeg tok 1.5/5 og gjorde en ratingprestasjon på 1100. Det var jeg fornøyd med siden jeg var nybegynner da og nærmest for en hobbyspiller å regne. Mye vann hadde rent i havet siden dengang. Nå var jeg allerede blitt en habil klubbspiller. Min første rating fikk jeg i januar 1988, og den var på hederlige 1431 - mens sommerratinga per juni 1988 var på 1563. Jeg var altså kvalifisert til å spille i klasse 2 og som 19-åring kunne jeg også delta i junior-B om jeg hadde lyst, men det var selvsagt ikke så forlokkende. Jeg hadde stor tro på egne ferdigheter og i klasse 2 som jeg kunne vinne på en god dag, ja som jeg faktisk burde vinne på en god dag! Blant dette gubbeveldet av klubbspillere mellom 1500 og 1750 i rating måtte jeg jo være skyhøy favoritt. En ung sjel er alltid optimistisk og jeg var altså intet unntak på denne tiden!

NM gikk dette året av stabelen i Asker og satte ny deltakerrekord med 564 deltakere. Klasse 2 har normalt sett Norgesmesterskapets største klasse - og så var tilfelle dette året også. I alt var det 102 deltakere med i klasse 2 dette året, også det ny rekord! Så mange sjakkspillere hadde jeg naturligvis aldri lagt bak meg før så dette var spennende. I første runde gikk alt som det skulle - jeg spilte hvit i Smyslov-varianten av spansk åpning og fikk inn et virkelig praktparti på et av de lokale håpene. Matt i enden av tunnelen og bare fryd og gammen på kammerset etterpå. Dette gikk veien! Men så allerede i 2. runde holdt drømmen på å havarere. Jeg var svakere med de svarte brikkene og nå fikk jeg en c3-sicilianer mot meg som gikk føyken alt i åpningsspillet. Hvit fikk inn sitt klassike c4 fulgt av d5! i denne åpningen og svarts stilling gikk fra hverandre i sømmene. Her var det bare å kjempe på og håpe på å få inn et taktisk støt. I en kliss tapt stilling kom taktikken først i trekk 25 og så på nytt mot slutten av partiet - i den sterke tidsnøden vi begge havnet i. Kort fortalt klarte jeg å få dronninga mi inn i den hvite stillingen slik at hun avga evigsjakk i en stilling der alle bruer forlengst var brent. En kampremis i en stilling der bare en nordlending kunne holdt humøret oppe!

Etter dette var det skjerpings og full konsentrasjon. Eller i hvertfall var det intensjonen Jeg var selvsagt en jojo på denne tiden og det betød at jeg måtte få med meg alt Simen Agdestein gjorde i Eliteklassen. Særlig husker jeg det spennende 5. rundepartiet mot Jonathan Tisdall der de spilte Gøteborgvarianten i Najdorf. Dette måtte jeg få med meg fra start til mål! Jeg kjente selvsagt den berømte historien om nettopp Gøteborgvarianten og det var ekstra spennende å se om Simen kunne overleve dette fryktede angrepet fra hvit. Det gjorde han og Simen tok dette året full pott med 9/9 i Eliteklassen om jeg minnes det rett!  Det gjorde jeg ikke, Simen tok dette året 8.5/9 og det holdt selvsagt lenge til NM-gull! Selv kruset jeg inn til 8.0/9 mulige i klasse 2 etter å ha vært fullstendig nådeløs mot slutten. Dette holdt selvsagt til turneringsseier og min første store sjakkpokal - hurra! Vi tar en titt på partiet mot Erik Kofoed fra Fyllingdalen i 8. runde:

 

Hvit: Sven Wisløff Nilssen
Svart: Erik Kofoed
Sted: NM i Asker kl. 2, 1988

1.e4 c6

- Caro Kann er posisjonsspilleren sitt yndete våpen.

2.d4 d5 3.Sd2

- Dette trekket er en liten finesse jamføres med det tradisjonelle 3.Sc3. Litt av poenget er at hvit kan stille seg opp med c3 dersom svart nå spiller 3...g6!? i stedet for det vanlige avslaget på e4.

3...dxe4 4.Sxe4 Sd7 5.Sg5

- Dette var en idé av John Nunn på denne tiden og det var mektig populært!

5...Sgf6 6.Ld3 e6

- Ikke 6...h6?! 7.Se6 fxe6?? 8.Lg6 matt!

7.S1f3 Le7

Hva ville du spilt med de hvite brikkene i denne stillingen?




8.De2

- I orginalkommentarene mine så skriver jeg at jeg visste at Sxf7!? var teoretisk interessant, men at følgende variant ikke overbeviste: 8.Sxf7?! Kxf7 9.Sg5+ Kg8 10.Sxe6 Lb4+! 11.c3 De7 og også i dag vil jeg foretrekke svart i denne stillingen.

8...0-0 9.0-0

- Eller 9.c3 c5 10.0-0 cxd4 11.Sxd4 Sc5 12.Lc2 b6 13.Td1 La6 14.Df3 som er moderne åpningsteori her.

9...Sb6

- Ikke 9...h6?! 10.Sxe6! fxe6 11.Dxe6+ Tf7 12.Lg6 Df8 13.Te1 med klart hvit fordel.

10.c3 h6 11.Se4 Sbd5

Hva ville du spilt med de hvite brikkene i denne stillingen?




12.Le3!?

- Et tveegged trekk siden svart kan erobre løperparet. Likevel har det noe for seg å styrke sentrum og å få åpnet f-linja så trekket er fullt ut spillbart.

12...Dc7

- Også 12...Sxe4 13.Lxe4 Sxe3 14.fxe3 Ld6 15.Lc2 Dc7 16.Dd3 gir hvit fordel.

13.Se5 c5 14.Df3?!

- Et trekk som ikke overlever moderne analyseredskaper.

14... cxd4?!

- Her var: 14...Sxe3! 15.fxe3 Sxe4 16.Dxe4 f5 17.Df3 Ld6! bedre for svart - det blir hengende på h2 om springeren flytter så hvit må gjøre noen nødgrep.

15.cxd4?!

- 15.Lxd4! var mer naturlig med hvit fordel.

15...Sxe4

- Her ville 15...Sd7! gitt likt spill.

16.Dxe4 Sf6 17.Dh4 h5?

- Svart ser at hvit truer Lxh6 i stillingen, f.eks: 17...b6 18.Lxh6 gxh6 19.Dg3+ Kh8 20.Sxf7+ Txf7 21.Dxc7 og vinner. Han går derfor drastisk til verks for å unngå trusselen, men dette gir en evig svekket kongestilling.

Hva ville du spilt med de hvite brikkene i denne stillingen?




18.Lg5 Td8 19.Tac1

- Hvit utvikler brikkene med trusler og står nå parat til å meie ned den svarte kongen!

19...Db6 20.Lxf6 Lxf6 21.Dxh5 g6

- Svart sto alt til klokkeklart tap: 21...Lxe5 22.Dh7+ Kf8 23.dxe5 var håpløst i det lange løp.

Hva ville du spilt med de hvite brikkene i denne stillingen?




22.Lxg6 fxg6 23.Dxg6+ Lg7 24.Df7+ Kh8 25.Tc3

- Det klassiske tårnløftet som truer Th3 med matt!

Sluttstillingen i partiet Wisløff Nilssen - Kofoed, NM i Asker, kl. 2 1988:




1-0

Stikkord:

25 kommentarer

Statistikeren

04.11.2010 kl.16:57

Interessant mimring,Sven! Simen måtte slite tungt i siste runde mot Ragnar Hoen

for å hanke inn remisen, men 8,5 av 9 var jo en meget pen poengsum!

Sven

04.11.2010 kl.17:40

Når du sier det så husker jeg litt av partiet mot Ragnar Hoen ja, 8,5 av 9 var fremragende det!

Statistikeren

04.11.2010 kl.18:12

Meget trivelig at du i pausene til Magnus gir oss slike spalter. Tror det er mange med

meg som setter stor pris på selvopplevde sjakkopplevelser fra din penn!

Sjakkfantomet

04.11.2010 kl.18:21

Hyggelig det Statistikeren,

Det er jo sjakkstoffet en har opplevd selv som er en nærmest så det kommer nok flere spalter om mine opplevelser over sjakkbrettet.

Ole Morten Persen

05.11.2010 kl.09:52

Sjokkerende artikkel på Chessbase nå, Magnus trekker seg fra kandidatmatchene.

http://www.chessbase.com/newsdetail.asp?newsid=6789

Olsen

05.11.2010 kl.10:31

Denne bloggen blir bare enda bedre av personlige historier! Ellers er det jo litt vittig at Carlsen har landet på samme konklusjon som Sjakkfantomet når det gjelder hvordan VM bør avvikles! Grobunn for konspirasjonsteorier? :)

Forstår Carlsen godt. Det har vært for mye rot i denne syklusen, og avgjørelsen hans nå er jo en konsekvent handling sett i lys av at han hoppet av kvalifiseringen tidligere.

Det positive med Carlsens beslutning er at dette indikerer at han kommer til å spille sjakk i mange år framover. Han kommer nok ikke til å gi seg før han er verdensmester, eller i det minste forsøkt å bli det.

Så her er det bare å ta vare på helsen i årene framover, sjakkfantom!

Thomas

05.11.2010 kl.13:14

Enig med sistnevnte. Dette er langt på vei hva du Sven lanserte for kort tid tilbake. Man fistes til å hente frem et gammelt jungelord. "Når Fantomet snakker, da lytter man.".

Thomas

05.11.2010 kl.13:30

Huffda! Man er fRistet til å si at jeg i forrige innlegg har blandet inn aspekter av mitt privatliv. Dette beklages på det sterkeste. Takk til Walseth for å gjøre meg oppmerksom på det.

Sven

05.11.2010 kl.15:02

Dette var overraskende nyheter. Nå er selvsagt jeg glad for at Magnus mener at en VM-turnering er den beste måten å kåre en verdensmester på i sjakk - det er jeg veldig enig med ham i. Men så er det litt overraskende også at Magnus trekker seg midt i et VM så jeg er litt satt ut. Håper han ikke går en alenegang og står opp mot resten av røkla, men at han er lydhør for andre sine meninger også. Ville være synd om et slikt talent ikke ble verdensmester i sjakk bare fordi han mener regelverket er for dårlig. Når det er sagt så er det lett å forstå Magnus for VM-reglementet er fra et annet århundre og forfordeler utvilsomt verdensmesteren.

Egil

05.11.2010 kl.18:59

Nei, snarere tvert imot "forfordeles" ikke verdensmesteren: "å forfordele" betyr at man får mindre av noe.

Karl Georg Øhrn

05.11.2010 kl.22:45

Det er et artig sammentreff at Magnus sin beslutning inntreffer bare dager etter at Sven så glimrende kritiserte VM-syklusen (se bloggen angående 6. runde i Nanjing). Også artig at Magnus drar en sammenligning til fotball-VM i kommentarene hans i dag, når jeg i min kommentar til Sven til nevnte blogg-innlegg gjør et poeng av en lignende sammenligning med fotball-VM. Begge deler er artige sammentreff.

Det overrasker meg at Magnus tar denne beslutningen, men når jeg tenker over det er det fullstendig logisk. Etter min mening viser han stor modenhet og min respekt for den idrettsmannen har om mulig nådd nye høyder. Han ønsker ikke å lide seg gjennom mange måneder med trening og mange turneringer hvor han må skjule sine beste åpningstrekk bare for en VM-match. Bare i sjakk er det mulig å ha en turnering som til de grader skal vare store prosentandeler av et liv.

Noen her sammenligner med boksing, som er den eneste andre idretten jeg vet om som har noe lignende. Men der er det logisk at regjerende mester kan vente på utfordrere. I boksing tåler man bare et visst antall boksekamper pga fysiske skader, og systemet fører til et akseptabelt antall kamper. Men i boksing er "finalen" kun på en match, og kan være over på 10 sekunder eller 1 time. I sjakk varer selve finalen over flere uker og turneringen varer opptil 4 år... Marathon 20 ganger i året er søndagsskole i forhold.

Magnus har gjort det rette valget. Trives han ikke med kandidatmatcher så spiller han dem ikke. Og hvem trives med det formatet? Det kreves stor modenhet å ta et slikt valg. Han skuffer meg ikke, han imponerer meg. Han forsøker ikke å påvirke noen med dette, men om det vil påvirke sjakken i riktig retning er det en bonus. Så lenge han er nummer 1 på rankinglistene vil alle regne han som verdens beste uansett. Han spiller kun i turneringer med fair regler, turneringer som har store svakheter holder han seg unna, uansett status og penger involvert. Det kreves stor styrke å ta et slikt valg. Dette vil han på sikt få mer og mer forståelse for i sjakkverdenen.

PS: Selv antar jeg at jeg har 1100-1200 i rating. Spilte min første sjåfør-turnering forrige helg. Svært fornøyd med 4. plass av 10... I det lys setter jeg ekstra stor pris på Svens to siste fortellinger.

Sven

05.11.2010 kl.22:58

Jeg må innrømme at selv om jeg er stor fan av argumentene for et turneringsverdensmesterskap så er dette en trist dag for både Magnus og for sjakken. Jeg tror du tar feil på et vesentlig punkt når du skriver at: "Så lenge han er nummer 1 på rankinglistene vil alle regne han som verdens beste uansett". Dette argumentet tror jeg bare er gyldig om Magnus er en suveren verdensener og der er han ikke riktig enda.

Det er utvilsomt et modig valg Magnus har gjort og jeg håper bare inderlig at han ikke kommer til å angre på det. Når spist er spist så huskes jo tross alt best de store verdensmestrene opp gjennom historien og skulle Magnus aldri bli verdensmester på grunn av prinsipp-rytteri så vil det være trist både for Magnus og for sjakken.

Ole Morten Persen

05.11.2010 kl.23:52

Problemet for Magnus er vel at flertallet ønsker seg matcher etter den gamle tradisjonen. I så fall ender Magnus opp som den beste spilleren som aldri ble verdensmester. Jeg tolker det forøvrig også like mye i den retning at han er uenig i fordelene Topalov og Kamsky har fått vel så mye som fordelen Anand har som verdensmester. Man kan være enig eller uenig med Magnus sitt valg, men hvis et verdensmesterskap ikke er egnet til å motivere, da lurer jeg på hva som er det.

Sven

05.11.2010 kl.23:58

Jeg synes hele mediestrategien bak beslutningen - og at også brevet til FIDE - virker rotete og uklare. Han har blant annet "manglende motivasjon til en månedlang kandidatturnering". Magnus har altså kvalifisert seg til kandidatmatchene på ren rating og unngått en lang kvalifisering som World Cup ville vært og så skal en måned med kandidatmatcher for å få en VM-match mot Anand være lite motiverende? Jeg skjønner det ærlig talt ikke.

Må summe meg litt før jeg eventuelt finner inspirasjon til å skrive om dette.

Olsen

06.11.2010 kl.00:04

Jo mer jeg tenker over det, jo mer virker Carlsens beslutning først og fremst å være en politisk handling. Det er vanskelig å se på den som annet enn en kraftig reaksjon mot sittende FIDE-ledelse, basert på mangelen av ryddighet, rettferdighet og forutsigbarhet som har preget inneværende VM-syklus - og som vedvarer (jf. Carlsens lett ironiske kommentar om at det ennå ikke er gjort noen avtaler med spillerne, så sent som fire måneder før kandidatturneringen).

Det andre argumentet han framfører, at det passer hans utvikling som sjakkspiller dårlig å gå inn i slike matcher nå, er vanskelig å ta helt på alvor. Det kan godt være at det faktisk stemmer i seg selv, men han kunne likevel valgt å gå inn i disse matchene med en innstilling om at "utviklingen" var viktigere enn verdensmestertittelen (for denne gangen). Det ville muligens medført et spill av høyere risiko for å ryke ut, men hadde samtidig vært mer fair play fra Carlsens side.

Nå er det lett og til dels legitimt å kritisere han for å devaluere kommende VM-tittel. Hans handling kan - og sikkert med rette - oppfattes som manglende respekt for de øvrige spillerne i kandidatrunden.

Jeg forstår Sjakkfantomets bekymring over, i dag virker det som at Carlsen kjemper en kamp alene mot sjakkmyndighetene. Det vil bli spennende å se de kommende dager, hvilke aktører som melder seg på diskusjonen og evt. gjør aktive handlinger for å støtte Carlsen. Har de gjenværende i syklusen andre valg enn enten å ta avstand fra Carlsens beslutning eller trekke seg de også?

Det er mye synsing fra min side her, og det er helt sikkert mye jeg ikke forstår. Det jeg forstår aller minst her, er timingen: Hvorfor gjorde han ikke dette FØR valget av FIDE-ledelse forleden?

Sven

06.11.2010 kl.00:14

Hvis det hadde vært en sjakkpolitisk handling så måtte den da kommet før valget til ny FIDE-president som du er inne på - jeg kan ikke med min beste vilje forstå det anderledes. Timingen er altså maksimalt uheldig dersom det er politikk det dreier seg om. Dette er en "stor" beslutning av Magnus og jeg må bare innrømme at jeg ikke forstår den helt. Motivasjonssvikt, javel - men hva er da mere motiverende?

Foreløpig har det kommet ut lite informasjon og det skal bli spennende å se tilbake om 1 års tid på denne saken.

Karl Georg Øhrn

06.11.2010 kl.00:17

Til det siste: Gjetter at han holdt dette for seg selv da som følge av valget av OL. Han støttet Tromsø-OL og en slik handling kunne kanskje ha svekket Tromsøs muligheter.

Enten gjorde han dette av politiske årsaker eller av personlige og prinsipielle årsaker (rettferdig VM). Jeg velger å tro det siste - å tro bokstavelig på hva han skriver. Dette er et individ som alle andre individer, og han står fritt til å ta sine valg. Han har ingen forpliktelser til resten av eliten når FIDE opptrer som de gjør. Målsetningen er ikke å endre FIDE, men å skjerme seg selv fra FIDEs dårlige beslutninger.

Sven

06.11.2010 kl.00:31

Magnus står selvsagt fritt til å ta sine egne beslutninger og jeg er ikke så bekymret for det andre i verdenseliten måtte føle og mene om valget hans i dag. Mer interessant finner jeg hvordan Magnus selv ser på saken i etterpåklokskapens lys. Om 1 år, om 5 år og 10 år?

Alle valg har konsekvenser og dette valget har svært store konsekvenser spør du meg - og da først og fremst for Magnus selv. Sjakken klarer seg alltids. Bobby Fischer prøvde å revolusjonere, han lyktes ikke. Kasparov prøvde å revolusjonere, han lyktes ikke. Nå virker det stadig sterkere på meg som om Magnus av prinsippielle årsaker gir avkall på en VM-syklus som han har kjempet i mer enn 10 år for å nå. Da er et naturlig spørsmål: Hva vil han oppnå? Er svaret et turnerings-VM så hadde han vel stått mye sterkere om han først hadde vunnet det ordinære VM'et og så startet med sin aksjon? Problemet er at Kirsan sitter på toppen av pyramiden og hvem er det her som tror at Magnus når frem med sin argumentasjon om et rettferdig VM? Dessverre ikke meg!

FP

06.11.2010 kl.10:58

Jeg har nå vært satt ut i et par dager av denne nyheten, og for en Magnus-fan er dette virkelig et slag i solar plexus. Uansett okm beslutninger er riktig eller ikke, så er jeg personlig ihvertfall skuffet - jeg hadde nemlig sett frem til at Magnus skulle grisebanke resten av gjengen i en kvalikkoppvisning verden ikke ville ha sett maken til siden Fischers dager. Men det er kun mitt personlige hjertesukk.

Videre: Magnus må selvsagt ta de beslutninger han føler er riktige for ham og hans karriere, og der har vi - av naturlige årsaker - ikke et sammenliknbart "beslutningsgrunnlag". Magnus kjenner nok Magnus et lite hakk bedre enn vi gjør :-).

Men - og nå deler jeg Svens synspunkter langt på vei - de forklaringer Magnus gir fremstår som uklare for meg. Er dette en politisk handling? Altså en forsøk på å presse FIDE til endringer i neste syklus? I så fall tror jeg at andre virkemilder kunne vært mer hensiktsmessige. Eller er det kun en markering av at denne syklusen ikke er rettferdig? Hvis det er det siste, så er vel ikke den urettferdig for de 8 som nå skal spille matcher. De er vel mer eller mindre i samme båt hele gjengen. Og uansett match eller turnering, jf. nedenfor, så må jo folk kvalifisere seg til VM-turneringen.

Og det leder meg over til mitt siste poeng: Dersom systemet er så urettferdig for kandidatene at Anand får for store fordeler som regjerende mester, så forlanges det altså at vi skal kaste ut med badevannet en tradisjon på over hundre år om at ny mester viser sin verdighet ved å slå regjerende mester i match. Dette er jo et system som det synes å være nokså stor enighet om? Jeg liker VM-matcher, og håper at dette systemet består. Her synes ikke jeg fotball-VM-sammenlikningen treffer spikeren helt på hodet. La oss si at vi har en VM-kvalikk og et lag så skal møte Spania i finalen. Hvem kan være uenig i at man gjennom match finner det beste fotballaget av Spania og X dersom de spiller 12-14 kamper mot hverandre?? Altså match er en sikrere måte å finne "den beste" på. Turneringer blir litt tilfeldig i en slik kontekst. Hvorfor sammenlikner ingen med feks boksing? Skal alle boksere starte på scratch i en kvalikk? Det er klart at verden heller vil se en kvalifisert utfordrer mot den regjerende mester! Funker jo fint her.

Mulig jeg har misforstått hva Mahnus sitt poeng er: Skal alle inn i en kvalikk - også mesteren - men at VM som sådan kan ha en matchform? Altså knock out-matcher, hvor finalistene spiller en match?

FP

06.11.2010 kl.11:04

Én ting til: Ville Spania fått så store fordeler ved å komme utrent og lat rett fra siestaen og så spille mot et supertent lag som har kvesset sine formasjoner gjennom masse kamper mot kvalifisert motstand? Altså hva er fordelen Anand vil ha? At han kan spare novelties og parallelt forberede seg mot de som blir igjen? Da er det jo bare å oppfordre alle til å begynne å forberede seg også mot Anand! Jeg vet hva jeg ville spilt! At Anand sparer energi? Det må da uansett legges inn en saftig pause slik at motstanderer får hentet seg inn.

Sven

06.11.2010 kl.11:34

Fint innlegg Formann F,

Jeg er glad vi har en så god tone her inne og at respekten for Magnus sin beslutning tas med når vi diskuterer dette vanskelige temaet. Må innrømme at jeg synes det blir tristere og tristere for en hel nasjon hadde jo gledet seg til disse kandidatmatchene og London og Corus blir ikke helt det samme når ingen andre i verdenseliten legger ned samme innsats for å nå toppen der.

jon

06.11.2010 kl.12:43

Mange komponenter her. Jeg har full forståelse at FIDE sin forlengelse av inneværende syklus og aller mest de stadige forandringene (hva blir det neste?) er meget frustrerende og at det nødvendigvis sliter på motivasjonen. At en spiller da til slutt får nok og sier, nei, dette vil jeg ikke være med på, er det lite å si på.

Om dette vil påvirke FIDE til å legge en kurs som er mer forutsigbar, ja det er en annen ting. Så lenge en del spillere får privilegier (Topalov og Kamsky og folkens Chessdom har ikke hatt gjengitt saken), spillere ikke er #1 eller verdensmester (Anand), har mindre ressurser (penger) enn Magnus (nesten alle) eller er flasket opp i Sovjetunionen (dernest Russland) der man ikke opponerer mot makten uten videre (Kramnik, Mamedyarov, Radjabov, Aronian) er det vanskelig å forvente at så mange andre følger etter, til tross for at også de fleste av disse spillerne ganske sikkert deler Magnus' frustrasjon.

Så blir da spørsmålet hva Magnus kan oppnå. Han er wunderkiden, noen år til, så det er selvsagt ikke hyggelig for FIDE, men jeg har ingen illusjoner. De gjør som de vil, med mindre flere opponerer, slik tilfelle var da mange toppspillere de facto boikottet Grand Prix og vinneren ikke ble utfordrer men kun fikk en plass i kandidatmatchene (en forandring som førte til at Magnus trakk seg). Men, det spørs egentlig om Magnus vil oppnå så mye, bortsett fra å slippe å forholde seg til de stadige forandringene i syklusen. Om han vil forandre noe, kan det være at han opplever det samme som Fisher og Kasparov, at systemet og sjakken er større en toppspiller, ja til og med en legende. Men som sagt, tror ganske sikkert ikke at han vil oppnå noe i den retning.

Hans sammenlikning med fotball er nok ikke den beste synes jeg, og ingen enkeltspiller kan bestemme formatet, turnering el matchspill. Men, han må selvsagt få si sin mening om dette. Nå som han har tatt avgjørelsen med å trekke seg, kan han fokusere fullt og helt på å bli en bedre sjakkspiller, uten å tenke på å "gjemme på" åpningsforberedelser eller å la seg frustrere over et korrupt FIDE. Men, om FIDE er så mye mindre korrupt ved neste korsvei, ja det gjenstår jo å se. Magnus mister jo også verdifull matchtrening som disse kandidatmatchene ville gitt. Venter spent på FIDE sin reaksjon!

Sven

06.11.2010 kl.13:15

Jeg tror dette handler om manglende motivasjon til å ville vinne sterkt nok når alt telles opp. Magnus har sett på sjansene sine til å vinne VM og med den motivasjonen han har i øyeblikket så er de ikke gode nok til at de er verdt et VM-forsøk. At det er FIDE og et dårlig VM-system som er årsaken bak er det liten tvil om, men når det er sagt så tror jeg ikke at han oppnår noe med den fremgangsmåten han nå legger seg på.

Gegga

10.11.2010 kl.21:28

1988 er det eneste året jeg selv har deltatt i NM! Jeg vant forøvrig ikke min klasse...

Sven

10.11.2010 kl.21:47

1988 var et fint NM-år. Husker godt hvordan NM-generalen Jøran Jansson sprang bena av seg og deltok samtidig i elite-klassen.

Skriv en ny kommentar

Sjakkfantomet

Sjakkfantomet

48, Tromsø

Sven Wisløff Nilssen - Visejuniornorgesmester i brettsjakk 1989. Norgesmester i postsjakk 1995. To ganger deltaker i eliteklassen både i brettsjakk og postsjakk. I dag, avdanket sjakkspiller med fortsatt lidenskap for spillet. Kontaktadresse: sjakkfantomet[a]gmail.com

Søk hos Sjakkfantomet:

only search Sjakkfantomet

free counters

2700chess.com for more details and full list

Daily chess puzzle

Kategorier

Arkiv

hits