Anand kontret inn VM-tittelen i 12. matchparti


Topalov og Anand signerer partiskjemaene etter at matchen er over.

Foto: Chessdom.com


Det skulle bli storm under 12. matchparti av VM-matchen i Sofia selv om partene seilet ut fra havn i rolige farvann. Anand valgte med svart nok en gang å overraske først og dette gangen spilte han en dronninggambit mot Topalov sin dronningbondeåpning. Som mange husker så valgte Magnus Carlsen å spille Lasker-varianten mot Topalov under M-Tel masters i 2009 og det var akkurat Laskervarianten Anand valgte med svart i dag. En genistrek spør du meg! Alle forventet seg vel at Anand hadde forberedt Grunfeld og Slavisk til dette VM-et og at han ville holde seg til disse to åpningene under langpartiene av denne spennende matchen. Men Anand fikk kjørt seg i Grunfeld alt i første matchparti av matchen og dette er en åpning som ville passet Topalov sitt lynne godt i et parti der han måtte spille hardt på vinst i. Slavisken har også fått seg en skade og selv om den rent åpningsteoretisk holder stand så virker åpningen noe suspekt. Svart bruker så avsindig lang tid på å få løperen på g6 inn i spillet igjen at hvit får et langvarig initiativ - noe det ikke er alle sin kopp te å spille mot i et avgjørende VM-parti. Sånn sett er Berlinforsvaret en mye mindre lidelse å spille med svart siden svart der har løperparet og kan se frem til diverse sluttspill med stor optimisme.

Anands valg av Laskervarianten i dronninggambit var logisk på mange måter. For det første er det logisk å spille et forsvar der remis-sannsynligheten er stor i en situasjon der du er svært så godt fornøyd med nettopp remis, og det var Anand helt sikkert i dag. Han ville nemlig være klar favoritt i hurtigsjakken ved 6-6 og nå var det altså først et stort hinder foran han - nemlig Topalov sin berømte hvitserve. For det andre så ville en slik solid tilnærming kunne provosere Topalov til å spille for hardt på vinst og rett og slett overspille stillingen i håp om å avgjøre dette får hurtigsjakken som Anand jo er så beryktet for å være god i. Sist, men ikke minst, så ville en helt ny åpning i matchen, som Laskervariante, gi Anand gode aksjer til rett og slett å overraske først - noe som er meget viktig på dette nivået for Topalov sine analyseregenskaper skal en slett ikke kimse av.

Anand sitt valg skulle også vise seg i praksis å være smart. Han kom godt forberedt til dette partiet og i trekk 13 så spilte han det relativt kjente 13...b6 der Magnus gikk for e5-bruddet. Dermed valgte Anand å løse problemet med svartfeltsløperen på klassisk dronning-gambitvis for deretter å bryte med c5. Det interessante er at Anand påtok seg en meget svak c-bonde som var varig svekket i dette partiet. Jeg tror ikke han ville spilt slik mot en Vladimir Kramnik og etter klassiske prinsipper så er stillingen fordelaktig for hvit. Men det Anand så var at han i mange varianter kunne ofre bonden for aktivitet og at han i andre varianter kunne forsvare den fra c4 - og at han i det hele tatt hadde aktivitet som motspillsfaktor hele veien.

Partiet ble egentlig først spennende i midtspillet og det smalt utrolig fort i midtspillet! Topalov gikk seg vil på dronningfløya og han ga dermed svart frie tøyler til å angripe på kongefløya med bøndene sine og en sterk løper i diagonalen a8/h1. Når Anand først fikk brutt med f5 så var gode råd dyre for Topalov som fortsatt trolig hadde et godt forsvar - men som i løpet av to trekk satte hele skuta i brann! Anand spilte etter dette som en verdensmester verdig og avsluttet partiet med stil. Enkelt vil kanskje hevde at han kunne gjort ting raskere, men her dreide det seg ikke om å gjøre ting raskt, men så klart og entydig som mulig uten å ta noen som helst risiko på at en regnet noe feil. Det gjorde ikke Anand og han vant dermed matchen med 6.5 - 5.5 og forsvarte med det VM-tittelen i sjakk.

Prispotten er på hele 2 millioner Euro og selv etter at FIDE har tatt 20% i kommisjon så blir det penger igjen til begge parter. Prispengene er fordelt slik at vinneren får 60%, mens taperen får 40% og det er den høyeste prispotten i de klassiske verdensmesterskapene så langt. I tillegg får jo verdensmesteren retten til å forsvare tittelen og da vinner han ytterligere en pen sum uansett resultat.

Etter mitt skjønn så vant Anand en meget velfortjent seier i dette verdensmesterskapet. Han var best i spill og sjanser og som jeg var inne på før mesterskapet så hadde han flere strenger å spille på enn utfordreren Veselin Topalov. Svært mange hadde Topalov som favoritt før VM-matchen - for meg faktisk overraskende mange - og argumentet var at han var yngre enn Anand og i bedre fysisk form, at han har spilt bedre sjakk de siste par årene og at han spilte på hjemmebane. I tillegg hadde han en marginalt høyere elorating. Alt dette er jeg enig i gikk Topalov sin vei, men en må huske på at Anand hadde spilt briljant i VM i Mexico i 2007 og ikke minst i VM-matchen i Bonn i 2008 når ting virkelig dro seg til. Han har rett og slett ikke prøvd hardt nok i turneringssammenheng de siste årene, siden fokuset nå ligger på VM-tittelen, til å imponere i turneringssammenheng. Kortene har vært holdt tett til brystet og motivasjonen har ikke vært på topp. Slikt skjer etter en lang karriere der du plutselig befinner deg på topp som verdensmester i en alder av rundt 40 år. Anand er godt trent og selv om jeg ikke var like imponert over han nå i Sofia som under VM i Bonn, så er jeg overbevist om at alder i seg selv ikke er noen hindring selv under neste VM-match.

Anand var alt i alt best i denne matchen fordi han behersket flere stillingstyper enn Topalov, fordi han leverte de fleste åpningsteoretiske nyhetene (som riktignok ikke alltid var så sterke, men dog overraskende). Anand var helt klart den som var nærmest scoring, ute å få ballen i mål, i remispartiet der han mer eller mindre hadde nedspilt Topalov uten at han klare å finne den forløsende vinsten på noe stadium. Den var der gang på gang, men Anand klarte aldri å få tårnene sine til å koordinere sidelengs slik at de kunne skape ett mattbatteri i dette 9. matchpartiet. Hadde Anand vunnet dette partiet så ville VM trolig fått en klarere vinner.

Vinstpartiene til Anand var også mer overbevisende enn Topalov sine etter mitt skjønn. I første matchparti var partene trolig fortsatt inne i forberedelser da Anand gikk seg vill med Kf7?? og tapte. Han kjente sannsynligvis igjen dette trekket fra analyser uten helt å klare å rekonstruere hvor og når? Dermed gikk det galt. Misforstå meg rett, seieren til Topalov var vel fortjent, men den kom ikke etter blendene spill slik Anand sin seier i 4. matchparti gjorde det! Sluttspillseieren til Topalov i 8.matchparti var heller ikke en ren nedspilling kan en argumentere for, men snarere en bukk fra Anand i en vanskelig stilling som han hadde forsvart noen timer suksessfullt. Derfor virket remis logisk i dette partiet, men i sjakk så får en poengene sine etter de totale sjansene en får og i dette tilfellet kom målet litt overraskende - i hvert fall på meg.

Men Topalov var absolutt med på å gjøre dette verdensmesterskapet til en fest med 5 avgjorte partier på 12 forsøk! Han åpnet matchen forrykende og tok en tidlig ledelse og etter å ha hatt åpningsteoretiske problemer lenge så så han ut til å begynne en snuoperasjon midt i matchen der han i 5. og ikke minst i 6. matchparti med svart fikk temmet katalansken til Vishy. Når han så virket mer og mer potent mot Smyslov-varianten i tsjekkisk slavisk - den tsjekkiske mur - så var det nok mange av Topalovsupporterne som følte at dette gikk deres vei. Men 10. matchparti skulle bli et viktig momentum-skift når det gjald selvtillit og tro på matchsseieren. Selv om Anand aldri fikk ballen i mål i 9. matchparti, så viste han muskler i et komplekst midtspill i dette partiet og det må ha gitt han tro på seg selv med hvit. Når han så i 10. matchparti slapp med skrekken i det som fort kunne blitt et stygt tap så må han ha fått fornyet tro på mulighetene sine i matchen totalt. Hurtigsjakken nærmet seg nemlig steg for steg. Ja, og i 11. matchparti så det ut til at Anand strakk strikken meget langt når han tilsynelatende unngikk remis med Td2 i en stilling der Topalov tilsynelatende spilte på remis. Vel, dersom Anand hadde spilt Kg3 så kan vi ikke vite om Topalov ville tatt trekkgjentakelsen, men det er interessant at det var nettopp Anand som avvek trekkgjentakelse i dette partiet der han objektivt sett lekte med ild. Han satset alt på et motangrep med sterkt redusert materiell som fort kunne blitt et mattangrep mot en svakere spiller enn Topalov, men som i dette partiet måtte spilles nøyaktig for at remisen ble et faktum. Uansett så hadde Anand ganske sikkert hurtigsjakk i tankene sine som en OK mulighet når han gikk inn i dagens parti og jeg vil nok en gang berømme han for åpningsvalget som ikke bare var klokt - det ga også frukter. Vi har med dette fått en verdig verdensmester som ikke er kontroversiell og som har mange fans verden over.

Her er 12. og siste matchparti i sjakk-VM med mine kommentarer:

Hvit: Veselin Topalov (2805)
Svart: Viswanathan Anand (2787)
VM i sjakk i Sofia/Bulgaria (12), 11.05.2010

1.d4 d5 2.c4 e6


- Anand spiller dronninggambit med svart. En meget respektert og solid åpning som er mest spilt gjennom en lang VM-historie.

3.Sf3 Sf6 4.Sc3 Le7 5.Lg5

- Topalov spiller den gamle hovedvarianten. I dag er 3.Sc3 fulgt av slag på d5 og en utvikling med e3, Ld3 og Sge2 vel så vanlig.

5...h6 6.Lh4 0-0 7.e3 Se4

- Dette kalles Lasker-varianten og regnes som et remisvåpen. Magnus Carlsen har eksprimentert med denne varianten. 7...b6 8.Ld3 Lb7 9.0-0 Sbd7 10.De2 c5 fører til den berømte Tartakower-varianten som scorer relativt godt for svart i praktisk spill. Dette er årsaken til at mange hvitspillere unngår den gamle hovedvarianten med 5.Lg5.

8.Lxe7 Dxe7 9.Tc1 c6 10.Le2


Mye mer vanlig er 10.Ld3, men etter 10...Sxc3 11.Txc3 dxc4 12.Lxc4 leder det til samme stilling.

10...Sxc3 11.Txc3 dxc4 12.Lxc4 Sd7 13.0-0 b6!?

Her spilte Anand 13...b6!? i Lasker-varianten av dronninggambit:




- Her står svart ved en skillevei. Hvordan skal han få utviklet Lc8? Ved å spille e5, eller ved å spille b6? Begge trekkene er tjukk teori. Anand valgte b6, og da må han også bryte med c5 - det ligger i kortene. 13...e5 14.Lb3
A) 14...Td8 15.Te1 exd4 16.exd4 Dd6 17.Td3 Sf8 18.d5 Lf5 19.Td2 cxd5 20.Txd5 Df6 21.Dd4 Le6 22.Dxf6 gxf6 23.Th5 ½-½ Topalov,V-Carlsen,M/Sofia BUL 2009 remis, 45 trekk.
B) 14...Te8 15.Te1 e4 16.Sd2 Sf6 17.Tc5 Le6 18.Te5 Lxb3 19.Dxb3 Dc7 20.Tf5 Sd5 21.Tc1 Db6 22.Te5 Dxb3 ½-½ Grischuk,A-Anand,V/Moscow RUS 2009, remis i 60 trekk.

14.Ld3 c5 15.Le4 Tb8 16.Dc2 Sf6


- Her ble

A) 16...La6 17.Tc1 Tfc8 18.dxc5 Txc5 19.Sd4 Txc3 20.Dxc3 Tc8 21.Dd2 Txc1+ 22.Dxc1 Se5 23.Dc3 g6 24.h3 Dd6 25.b4 spilt i Grischuk,A-Jakovenko,D/Moscow RUS 2009 der Grischuk vant med hvit.

B) 16...a5 17.Td1 La6 18.Lc6 cxd4 19.Sxd4 Sc5 20.a3 Df6 21.Lf3 a4 22.Sc6 Ta8 23.Td6 Lb7 24.Tc4 Tfc8 25.Tf4 Txc6 26.Lxc6 De7 27.Lxb7 Dxb7 28.Tb4 spilt i et av Topalov sin sekundant L'Amis partier: L'Ami,E-Jussupow,A/Amsterdam NED 2008 1-0 i 41 trekk.

17.dxc5 Sxe4 18.Dxe4 bxc5 19.Dc2


- Et meget naturlig trekk fra Topalov, men likevel en nyhet jamføres med min database: 19.b3 Lb7 20.Df4 Lxf3 21.Dxf3 Tfd8 22.Tfc1 Td2 23.T1c2 Tbd8 24.g3 Txc2 25.Txc2 Td5 26.Kg2 Dd6 27.h4 a6 28.Tc4 Td2 29.Ta4 Dd3 30.h5 f6 31.g4 Kh7 ½-½ Kulaots,K-Grabarczyk,M/Borup DEN 2008.

19...Lb7 20.Sd2

- Strukturelt så står hvit fantastisk. Klarer han å spille b3, f3 og e4 uten at svart blir aktiv så får han fort vinnende fordel. Men det er svart i trekket og Anand søker nå motspill i d-linja. På dette tidspunktet hadde begge parter spilt raskt og viste at de kjente til stillingstypen godt. Anand var trolig fortsatt i hjemmeforberedelsene sine og han vurderer motspillssjansene som store nok til å oppveie for svakheten av c5. Rybka er enig med han.

20...Tfd8 21.f3


- Et ambisiøs trekk som viser at Topalov spiller på vinst. På klassisk vis vil han bygge opp et sentrum med e4 slik at bøndene står på hvite felter og blir en mur mot svarts løper som da vil stange mot granitt. En viktig variant her var: 21.Sb3 c4 22.Txc4 La6 23.Tc7 Tbc8! 24.Txe7 Txc2 25.Ta1 Txb2 og alt byttes ut med remis som resultat.

21...La6 22.Tf2!?


- Et meget ambisiøst trekk som setter opp et forsvar mot svarts d-linjespill ved å befeste springeren på d2.

22.Tc1 var et sympatisk alternativ.

Finner du en god plan for svart her?




22...Td7!

- Anand spiller enkelt og god sjakk. Han dobler rett og slett i d-linja og svakheten av 1-raden blir en achilleshæl i hvits leir...

23.g3


- Hvit trenger luft for kongen. Bonden på c5 er taktisk beskyttet: 23.Txc5 Txb2!

23...Tbd8 24.Kg2 Ld3 25.Dc1


- Svart har den eneste åpne linja, men han har samtidig en svært svak bonde på c5. Stillingen er derfor skarp og det er mye å spille på for begge parter i denne stillingen.

25...La6

25...h5!? 26.Txc5 h4 var et interessant og meget skarpt alternativ for svart. F.eks: 27.Sb3 e5! 28.Sa5 (28.e4 La6 29.Dc3 De6! og trusselen h3! er svært sjenerende.) 28...h3+ 29.Kxh3 Lf5+ 30.Kg2 De6 31.h4 Td1 32.Dc3 e4 gir svart angrep.

26.Ta3

- C-bonden er taktisk beskyttet siden det henger på d2 etter slag på c5: Så ikke 26.Txc5?? Txd2 27.Txd2 Txd2+ 28.Dxd2 Dxc5 og vinner.

I hvilken diagonal hører løperen hjemme her, svart er i trekket?


26...Lb7!


- Løperen står bedre i denne diagonalen der et e4 kan bløtes ned med f5! I prosessen som nå kommer vil trolig svart måtte ofre bonde, men svart gjør klart til aktivt motspill som kompensasjon på kongefløya. 26...Lb5 27.Ta5 Tb8 28.a4 Lc6 29.b3 og hvit begynner metodisk å sette opp en stilling som er god. Dersom svart blir lenket ned til forsvaret av c5 så er ikke dette morsomt lenger...

27.Sb3 Tc7 28.Sa5 La8!


- Løperen står utmerket på a8 siden svart står klar til å spille f5 for å bryte opp den lange diagonalen om hvit spille e4. I mellomtiden er det uklart hva Ta3 og Sa5 egentlig utretter. Svarts stilling ser for meg lettere ut å spille siden han har angrepsideer som h5-h4-h3 eller g5-g4 med angrepssjanser, og f-bonden står også klar til å delta. Svart har rett og slett et farlig kongeangrep under oppseiling!

29.Sc4


- Eller 29.e4 g5! 30.De3 f5 31.exf5 exf5 og med g4-trusselen i lufta så har svart alt spillet.

29...e5 30.e4

Her startet Anand angrepet sitt med svart, hvordan?




30...f5!


- Anand støter straks og ofrer en bonde med dette bruddet, men er det egentlig mulig å ta i mot?

31.exf5?


- Hvit burde forsøke å opprettholde en bonde på e4 med: 31.Sd2! fxe4 32.fxe4 Td4 33.Dc2 Tcd7 34.Te3 som er et passivt forsvar, men som er bedre enn partifortsettelsen. Svart sitter uansett i førersetet her.

31...e4

Her gikk det galt for Topalov som begikk harakiri med 32.fxe4??




32.fxe4??


- Taper direkte, bedre var: 32.Te3 exf3+ 33.Kg1 Dg5 34.Dc2 Tcd7 og hvit har en lang og smertefull forsvarsjobb foran seg.

32...Dxe4+ 33.Kh3 Td4


- Truer matt på g4 - hvit har ikke noe virkelig forsvar nå, men Anand må fortsatt spille nøyaktig.

34.Se3

Finner du svarts nøyaktige angrepstrekk i denne stillingen?




34...De8! 35.g4 h5 36.Kh4 g5+


- Et vakkert trekk fra Anand! En mer effektiv avslutning er dog: 36...Dd8+ 37.Kh3 Dg5 38.Dg1 Te7 og hvit kan gi opp, alt forsvar havarerer.

37.fxg6 Dxg6 38.Df1

- Eller 38.Dc2 Txg4+ 39.Kh3 Dg5! som gir matt!

38...Txg4+ 39.Kh3

Her finnes det flere veier til Rom for Anand:




39...Te7


- Med trusselen Txe3! fulgt av Th4+ Kxh4 Dg4 matt! Dette lar seg i praksis ikke parere, Topalov spreller dog litt til. Selvfølgelig ikke 39...Tg7?? 40.Tf8+ Kh7 41.Df5! og hvit får avblåst mattangrepet og stillingen er ikke vinnende lenger for svart. Men det enkle: 39...Dg5! 40.Tf8+ Kg7 vinner direkte for svart, det er matt-trusselen med Dh4 som ikke lar seg parere!

40.Tf8+ Kg7


- Anand spilte dette straks og det er da også fullstendig vinnende selv om hvit får en springersjakk for syns skyld.

41.Sf5+ Kh7 42.Tg3


- Det eneste som parerer matt-trusselen. Anand finner nå et lett vunnet sluttspill der svart erobrer hvits dronning for tårn og lett offiser:

42...Txg3+ 43.hxg3 Dg4+ 44.Kh2 Te2+ 45.Kg1 Tg2+

- Alt er forsert.

46.Dxg2 Lxg2

Ser du hvorfor 47.Tf7+ fulgt av 48.Tg7+ ikke fungerer her?




47.Kxg2


- Det Anand hadde sett var at bondesluttspillet etter: 47.Tf7+ Kg6 48.Tg7+ Kxf5 49.Txg4 hxg4 50.Kxg2 Ke4 51.Kf2 Kd3 vinner lett for svart!

47...De2+ 48.Kh3 c4


- B-bonden er uansett dødsdømt og det faktum at Topalov håper på et hjerteinfarkt fra Anand og spiller videre vitner bare om hvor skuffet han er over å tape og hvor mye som står på spill. Dette er nemlig grei skuring på dette nivået...

49.a4 a5 50.Tf6


- Det eneste håpet Topalov kan ha i denne stillingen er at han får gitt springeren mot b-bonden til svart og satt tårnet på f4 for å sette opp et fort. Jeg vil anta at dette er et av mange tilsynelatende uinntrengelige fort som lar seg knekke ved trekktvang, men Anand trenger åpenbart ikke å gå inn i dette frivillig.

50...Kg8 51.Sh6+ Kg7 52.Tb6 De4 53.Kh2

Her setter svart hvit i trekktvang og alt er fullstendig over:




53...Kh7!


- Setter en effektiv trekktvang på hvit som nå må forlate b-linja. Samtidig introduseres trusselen h4.

54.Td6

Eller 54.Sf7 De2+ 55.Kh3 Df1+ og vinner springeren på f7.

54...De5 55.Sf7 Dxb2+ 56.Kh3 Dg7 57. oppgitt!

Sluttstillingen i Topalov - Anand, VM i Sofia 2010:




En mulig avslutning var 56...Dg7 57.Sd8 (57.Td7 Dg4+ fulgt av Dxd7.) 57...c3 58.Se6 Dg4+ 59.Kh2 c2 og alt er helt finito selv for en desperat Topalov! Et flott parti av Vishy Anand. Intet kan vel være bedre enn å avgjøre verdensmesterskapet i et angrepsparti!

0-1

VM fulgte vi i år hos Chessbase, Bergens, Chessgames.com, ChessVibes, Chessdom og de offisielle hjemmesidene.

47 kommentarer

jon

11.mai.2010 kl.21:23

Gratulere med seieren til Anand og full kreditt for en fighting Topalov!

Det har vært en fornøyelse å lese bloggen her, og det er bare å takke og bukke for at Sjakkfantomet har brukt et anselig antall timer på prologene, analysene og kommentarene.

Tusen takk Sven!

Ole Morten Persen

11.mai.2010 kl.21:58

Så er VM over, og vi kan bare gratulere Anand med en mesterlig avslutning. Ikke bare det siste partiet, men hvordan han klarte å snu trenden igjen når Topalov kom tilbake og virket å ha fått matchen inn på sitt spor etter 8. parti. Det var alt i alt en helt fortjent seier til Anand, men all kreditt til Topalov også, for han var med på å lage dette til en fest for alle sjakkelskere.

Har du noen formening om hva Topalov overså når han spilte fxe4? Det virket jo som rent selvmord å åpne alle slusene inn mot egen konge på den måten, og selv jeg ser at det er farlig uten computerhjelp. Jeg vil tro at det ble spenningsnivået som tilslutt felte Topalov.

Jeg vil ellers takke for alle gode diskusjoner i forkant, underveis og nå etter matchen. Du traff meget godt med din forhåndsanalyse, og partikommentarene er som alltid meget gode. Ikke bare har du med de viktigste variantene, men du evner også å sette ord på de viktigste posisjonelle og strategiske elementene slik at sånne som meg kan lære noe av partiene. Dette er det mange som setter pris på, og det er neppe særlig tvil om at du har den beste sjakkbloggen i Norge.

Sven

11.mai.2010 kl.22:11

Jon,

Takk for det! Jeg var heldig som fikk en interessant VM-match å kommentere, all honnør til spillerne!

Ole Morten,

Jeg tror Topalov hadde oversett kraften i 34...De8! da han tok på e4 og at han rett og slett overvurderte kongen sin sikkerhet på h3. Ellers er jeg selvsagt mycket fornøyd med forhåndsomtalen - nærmere en innertier har jeg vel aldri vært når jeg har skrevet slikt før ;-)

Rolfo

11.mai.2010 kl.22:39

Det enkleste blir å slutte meg til Persens innlegg.. Det var stort å følge matchen, og dine kommentarer gjorde det enda mer interessant.. Jeg tror Topalov ble litt for sikker på at han hadde kontroll i hvertfall til en remis, og senket garden litt midt i partiet, og det var nok..

Knut. A.

11.mai.2010 kl.22:50

Jeg legger meg flat!

Når Anand slår tilbake med slike muskler i et avgjørende parti med svart. er det bare å gi seg over,

Vi har en meget verdig verdensmester!

Og vi har en kommentator det er vell verd å hylle!

Takk for gode kommentarer og dyp innsikt.

All hail to the champs! Enten de har flyttet brikker, eller kommentert dem!

Nå er det bare å se frem til neste bolk: MC Versus Anand!

Skal jeg gråte litt for min syke mor så blir det dette:

litt kredit til Topalov, Danilov og Bulgaria som ga oss en match for minneboken!

Og selvsagt takk til Fantomet for all hjelp!

Knut A.

Sven

11.mai.2010 kl.23:06

Rolfo,

Jeg har på følelsen at Topalov trakk litt raskt i de avgjørende øyeblikkene. Kanskje taklet han ikke forventningspresset, hvem vet. Uansett så tok han seg alt for lite tid i den kritiske fasen i dag, mens Anand spilte med stoisk ro og tok seg god tid selv på nærmest åpenbare valg.

Knut A.,

Takker for go'ord. Dette har såvisst vært et meget spennende VM å følge og ikke minst så har det vært artig med så mye aktivitet på bloggen.

Ole Morten Persen

11.mai.2010 kl.23:18

Siden du traff så bra med forhåndsomtalen....du har vel ikke tilfeldigvis lørdagens lottorekke også? :-p

Sven

11.mai.2010 kl.23:23

Her var det nok mer gjennomtenkte sammenhenger enn i lotto gitt. Leser du forhåndsomtalen fra VM i 2008 så vil du se at jeg traff ganske så godt dengang også :-)

JEB

12.mai.2010 kl.00:18

Gratulerer til Anand, og all ære til Topalov for en vel gjennomført match. Og Sjakkfantomet - du leverte akkurat så gode og og interessante analyser som jeg hadde sett fram til, bare enda raskere enn jeg hadde trodd. Imponerende stykke arbeid!

Sven

12.mai.2010 kl.00:40

JEB,

Ja, her er det bare å gratulere begge kombattanter for en strålende match. Et artige poeng med denne VM-matchen var at selv remispartiene var innholdsrike. Ellers takker jeg for tilliten :-)

Simen S

12.mai.2010 kl.00:56

Takker og bukker for flott analyse

Sven

12.mai.2010 kl.01:59

Hyggelig at så mange likte det de leste :-)

Halvard

12.mai.2010 kl.08:00

Jeg er redd for at Anand mot Carlsen i 2012 blir en mye kjedeligere match enn denne, i hvert fall for alle som ikke er ihuga fans. Om Anand kanskje er hakket bedre, gir i hvert fall Topalov max i hvert eneste parti og det blir det underholdning av. Takk for flotte analyser!!

Ole Morten Persen

12.mai.2010 kl.08:35

Jeg er ikke redd verken spenningen eller underholdningen i en eventuell Anand-Carlsen match.

Erling

12.mai.2010 kl.09:57

Hei og takk for strålende artikler om VM. Hadde nesten håpet at Topalov vant da jeg håper at Carlsen blir nestemann i ilden om VM-tittelen. Og Anand er en vanskeligere mostander for Magnus, er jeg redd. Men uansett: en verdig vinner og flotte kommentarer! Takk!

mvh

Erling

Ole Woldseth

12.mai.2010 kl.09:57

Jeg vil også takke deg for dekningen din, Sven. Og ingen som ikke har familiebånd til Bulgaria er vel uenig i at den mest sympatiske spilleren vant til slutt! Jeg tror flere med meg trakk et lettelsens sukk da det hele ble avgjort. Forhåpentligvis blir det nå mindre støy fra det bulgarske sirkuset for en stund framover, og kanskje får vi også se en mer ydmyk direktør?! Når jeg har sagt det, må vi også gi Topalov kred for måten han spiller på. Her fikk vi tolv fullblods partier, med masse nerve og dramatikk, og hvor alle ble spilt helt ut til en logisk avslutning. I motsetning til en del tidligere VM-finaler så vi ingen korte pyseremiser her! Denne VM-finalen har med andre ord vært en fornøyelse å følge for oss publikum!

Rolfo

12.mai.2010 kl.10:38

Sven, jeg lurte på om du ser noen partier av Anand der det er "spor" av Magnus. Nielsen var jo der.. Hva om Magnus kvalifiserer seg i kandidatmatchen og møter team Anand med Nielsen på laget?

Dag Andersen

12.mai.2010 kl.13:02

Jeg har fulgt med på denne bloggen hver eneste dag, og ingen tvil om at Sjakkfantomets kommentarer og analyser har føyd en dimensjon til VM-matchen. Meget lærerikt og spennende har det vært å følge med. Min favoritt i matchen var Anand, men samtidig synes jeg Topalov fortjener ros for et stort kamphjerte. Det kunne nok med en viss rett oppfattes som litt uhøflig mot Anand å insistere på bruk av Sofia-reglene, at Topalov ikke ville snakke med motstanderen etc - men det bidro utvilsomt til en mer publikumsvennlig og interessant match. Anands seier vil muligens føre til at vår egen Magnus får en litt mer tornefull vei til VM-tittelen; umiddelbart tror jeg Anand vil være en vanskeligere motstander for Magnus i en VM-match enn Topalov. Nå er det jo også det at andre meget sterke spillere utvilsomt vil ha et ord med i laget; Aronian, Grischuk, Nakamura, Caruana er bare noen ambisiøse spillere som sikkert har VM-ambisjoner og som det ikke bare er å feie unna verken i turneringer eller matchspill. Det er spennende tider for sjakken. God sommer!

SteinL

12.mai.2010 kl.15:28

Flott dekning her, engasjerende og underholdende med mengder av innsiktsfulle poenger.

Jeg var Anand-fan før matchen begynte, men fikk respekt for Topalovs evne til å stille store utfordringer. Det var en lettelse å oppleve at det hele ble hentet inn på slutten, og at vi unngikk hurtigsjakk og Armageddon!

Fikk et stikk av medynk med Topalov på slutten, han kjempet hardt og ga seg ikke i en situasjon der mange ville mistet fatningen etter 32. fxe4 -- men så må man tenke på at Topalov hadde over 30 minutter igjen på klokken da han gjorde dette trekket og de foregående. En utilgivelig bruk av tilgjengelige ressurser, når man så på hvor effektivt han forsvarte sin tapsstilling etterpå.

Som Anand sa i pressekonferansen holdt han på å få hjerteslag da han så hva Topalov var i ferd med å få til nede på kongefløyen hans - den energien og oppfinnsomheten skulle Topalov brukt litt tidligere.

Godt arrangert og gjennomført av bulgarerne.

Så får vi se hva som skjer i neste runde, kanskje klarer Carlsen å være "last man standing" når kandidatene har brynt seg mot hverandre.

Sven

12.mai.2010 kl.17:45

Halvard,

Takker for det. Jeg tror også Anand - Carlsen blir en gråere match enn den vi nå har bivånet. Topalov er en fantastisk blodtørstig kar som virkelig har fightet i de to VM-matchene han har spilt.

Erling,

Jeg tror Magnus er så sterk at Anand vil få alvorlig trøbbel dersom Magnus kvalifiserer seg ved neste korsvei!

Ole Woldseth,

Ja, jeg håper jeg har fått ut poenget på bloggen med at det ikke har vært noen hvileskjær under denne matchen. Det ble en virkelig rysare akkurat som jeg spådde i forhåndsomtalen. Vi skal gi full honnør til Team Topalov for det og jeg håper vi får seg mer til hans fullblods fighteregenskaper i tiden som kommer.

Rolfo,

Nei, jeg har egentlig ikke sett spor av Magnus-forberedelser i denne VM-matchen. Det eneste lille sporet må være Laskervarianten i dronninggambit som jo Magnus brukte mot Topalov under M-Tel i fjor.

Dag Andersen,

Jeg synes at Team Topalov oppførte seg meget godt under denne matchen. All honnør til Danailov som har fått til mye godt for sjakken, deriblant Sofia-reglene som du nevner. Det var jo litt rart at en mann spilte med dem, og en spilte med VM-regler, men det funket jo godt. Publikum fikk en virkelig kamp-match og det er det viktigste.

SteinL,

Takk for hyggelige ord. Topalov vil selv med tap i denne VM-matchen bli husket. Jeg tror det er mange som fikk medynk med han etter å ha vært så nær for andre gang på rad. Nå er Topalov FIDE-verdensmester fra San Luis og han har også vist seg som en av tidenes mest verdige VM-utfordrere. Godt gjennomført arrangement ja!

Finesse

13.mai.2010 kl.01:57

Ja, tror også Magnus er mer enn god nok til å slå Anand om Magnus kvalifiserer seg. Tilsynelatende undervurderer Magnus eller ikke forstår hvor stort talentet hans, dvs. potensiale for forbedring innen et gitt tidsrom er. Med tanke på Magnus' utviklingskurve, skal det skal godt gjøres av Magnus ikke å slå Anand innen et eller to år.

Og ja, en match mellom Anand-Magnus blir nok en mer teknisk enn fyrverkeriell affære.

Rolfo

13.mai.2010 kl.11:36

Magnus må konsentrere seg om kandidatmatchen først som vil bli fryktelig tøff

Sven

13.mai.2010 kl.13:57

Finesse,

Magus har fylt 19 år og da synker utviklingskurven raskt for alle store talenter gjennom historien, Fischer, Kasparov og Kramnik hva prestasjoner angår. Det er verdt å huske på.

Rolfo,

Enig der. De vil faktisk ble flere av dem, 3 stykker i tallet om det ikke spilles kandidatturnering i stedet. Det kan bli en tøff etappe og det er selvsagt her Magnus har fokuset.

Rolfo

13.mai.2010 kl.15:42

Fra bilder etter matchen ser det ut for at Arkadi Naiditsch også var endel av Anands team..

Sven

13.mai.2010 kl.16:53

Anand nevnte i det siste intervjuet at han hadde samme Team som siste, og så ramset han opp de fire navnene så jeg tviler på at Naiditsch var med.

13.mai.2010 kl.17:17

Takk Sven,Mirsad

Smirnoff

14.mai.2010 kl.10:52

Du mener at Topalov er mer taktisk begavet enn Anand, hvorfor overser Topalov i 4. parti i taktiske kalkuleringen 25. e5!! ?

Og i siste partiet 38. Qe8! ?

Elise

14.mai.2010 kl.15:21

Det smerter meg at du ikke tar til deg tips! Jeg blir så nedverdiget...

Sven

14.mai.2010 kl.17:53

Hyggelig Mirsad,

Smirnoff,

Topalov overser dette fordi vi alle er mennesker. Hadde ikke sjakk vært så vanskelig at selv de beste overser taktikk så ville vi ikke elsket dette spillet så høyt. Husk at Anand overså mye taktikk i dette mesterskapet. I 1. parti overså han Sxf6! i 8. matchparti overså han en taktisk ressurs som Topalov så (med h6! i det ulikfargede løpersluttspillet) og i 9. matchparti var Anand taktisk blind og fant aldri en av vinstvariantene som var der.

Elise,

Det er noe som heter: "Never change a winning consept!"

Finesse

14.mai.2010 kl.21:04

Ja, eller "concept" som vi andre kaller det:)

Scorpion

14.mai.2010 kl.23:55

I parti 1. var han Anand outprepared, han så Sxf6 men ingen menneske kunne regne riktig forsvar.

I parti 8. så Anand trussel men konsentrasjonen kollapset pga. tidsnøden og nervepresset.

I parti 9. trekk 62. Rdd7 at Anand ikke spilte den har ingenting med taktiske ferdigheter å gjøre, 1700 fide ville ha spilt Rdd7 fordi den holder kongne på bakerste raden mens Anand's fortsettelse lar kongen gå opp i 6tte raden. Så ikke Anand Kg3, derfor? Det har ingenting med taktiske ferdigheter å gjøre! Det er nervene.

Etter min mening så er Anand's svakhet nerver pga. de han overså vinst i 9. partiet, pga. de tapte han i defensiv stilling i 8. partiet.

Topalov's sin svakhet er overselvtilitt i sine regneferdigheter nettop derfor overså han 25. e5!! og trodde han slipper enten med remis eller vinst. I 4. partiet og tap i siste partiet hvor han ikke klarte å observere at 34.Se3 blokerer for T på a3 og dronningen tilgang til øverste delen av kongefløyen. Hadde han observert/kalkulert det hadde han aldri spilt 31.exf5?? Common sense sier at dette kan ikke være bra men nei da han regner, ser ingen fare og våger.

Det er ikke pga. verre teknikk enn Anand's Topalov tapte selv om det kan være sant. Kun et parti - den 2. tapte Topalov på teknikk men det kompinserte han med outpreparational seier i runde 1. Så taper Topalov pga. overselvtilitt også returnerer Anand favør med dårligere nerver. Matchen forblir med jevn score helt til siste runde der den som viser svakhet taper matchen.(for Anand ble 2 tap på nervene med lite tid). I siste runde taper Topalov avgjørende parti pga. overselvtilitt.

Matchen er vunnet PSYKOLOGISK ikke pga. spilleferdigheter(men det kunne ha blitt).

Sven

15.mai.2010 kl.00:03

Her påstår du en masse ting som Anand selv sier er anderledes i alle intervjuer jeg har hørt. Det er likevel mulig at matchen ble avgjort av nerver til syvende og sist, men det er en veldig lett forklaringsmodell egentlig. Da kan en nemlig bare si at alle intense og jevne matcher er avgjort av nerver. Bobby Fischer sa noe glupt en gang, han sa: "Jeg tror ikke på psykologi, men på gode og dårlige trekk!". Det ligger noe der.

Scorpion

15.mai.2010 kl.00:49

Du for lese konklusjonen av matchen til Kasparov når den blir skrevet. Det der med tro på gode og dårlige trekk er så tørt som drit midt på gate i en varm sommer morn.

Evensen

15.mai.2010 kl.15:43

Den tidligere franske toppspilleren Lautier uttalte at heller ikke han hadde noe særlig trua på psykologi og det er lett å være enig med ham. En spiller kan være så mystisk, magisk, psykologisk som bare pokker, men det spiller liten rolle om han setter tårnet i slag eller ikke regner nøyaktig. Partier avgjøres av trekk og ikke av mystiske prosesser omkring mentale spill i huet til folk. Nei, gode trekk er viktigst, så kan psykologene psykologisere så mye de orker.

Dette pratet om psykologiens betydning er en øst-europeisk oppfinnelse (Nikolai Krogius) selv om Lasker også hevdes å ha innført spillet mot mannen. Lasker ville ikke hatt en sjanse i havet mot dagens toppspillere og da kunne han sittet der med sigaren og psykologisert til krampa tar'n. Ned går'n uansett.

Hans-Henrik Brix

15.mai.2010 kl.21:44

Apropos danske FM Mads Andersen (15 år) som jeg nevnte i et innlegg for en tid tilbake!

På Dansk Skak Union sin hjemmeside kan man lese følgende:

IM-norm til Mads Andersen

15. maj 2010 Thomas Hauge Vestergård

Allerede inden sidste runde var Mads Andersen sikker på at score en IM-norm i Liechtensteiner Schachopen, så sidste rundes nederlag til turneringsvinderen GM Rafal Antoniewski (2607) fra Polen, ødelagde ikke Mads´ turnering. Udover IM-normen kan Mads lægge 22 ratingpoint til Elo-tallet, der nærmer sig de 2400.

Mads Andersen scorede 6/9 på turneringens 10.plads. I starten af næste uge følger mere fra turneringen.

Hjemmeside: www.schach.li/

Resultater: www.chess-results.com/tnr27656.aspx?lan=0

Sven

15.mai.2010 kl.22:00

Hyggelig at danskene har fått opp et stort talent. Nå ser jeg at svenskenes stortalent Nils Grandelius har tatt GM-tittelen, vi gratulerer!

Ole Morten Persen

18.mai.2010 kl.23:41

Syns bare jeg må komme med et innspill i psykologidebatten her. Ingen liker vel å innrømme offentlig at de tapte et parti av psykologiske årsaker. Men å påstå at ikke psykologi spiller en viktig rolle på toppnivå er i beste fall et resultat av uvitenhet eller naivitet. Eller kanskje noen ikke liker å innse det. Hvorfor har f.eks aldri Ivanchuk blitt verdensmester, eller i det hele tatt vært i nærheten (med unntak av Fide-lotteriet han tapte mot Ponomariov)? Fordi han ikke er god nok? Eller fordi han ikke har sterk nok psyke? Jeg tror de fleste ekspertene er enige om svaret her. Bobby Fischer snakket om øyeblikket da motstanderens ego bryter sammen. Kramniks valg av åpning (Berlinforsvaret) mot Kasparov er et annet eksempel. Psykologi kan avgjøre en jevn og tett match, og hvordan man jobber mentalt er helt avgjørende. Eksempelvis sier jo Topalov at han ville unngå hurtigsjakk. Hvorfor? Fordi han objektivt sett har mindre sjanse i hurtigsjakk enn ved å ruinere sin egen stilling i siste og avgjørende parti? Nei, men fordi han ikke har like stor tiltro til seg selv i forhold til Anand i hurtigsjakk. Den som mener dette IKKE har noe med psykologi å gjøre er velkommen til å ta en diskusjon på det...

Evensen, hva tror du er grunnen til at noen bukker når presset øker og det står mer på spill? Hvis en spiller som Lautier ikke vil innse at psykologi kan spille en rolle, så skjønner jeg hvorfor han ikke nådde høyere opp. Spør heller en Kasparov, en Kramnik eller en Anand. Jeg er ganske sikker på at de vil svare noe ganske annet.

Magnus slo som alle vet Kramnik i London på tampen av fjoråret. Det er også kjent for de aller fleste at Magnus gjorde dette med engelsk åpning. Trenger jeg minne om hvorfor Kasparov anbefalte nettopp dette mot Kramnik? Jeg henviser til google for de som ikke vet det.

Og vi trenger heller ikke henvise til toppnivå. Jeg har da snakket med mange spillere som sier de hater å spille mot den og den åpningen. Igjen....hvorfor? Ikke av objektive årsaker i hvert fall.

Hvordan bruker man så dette konstruktivt og positivt i en situasjon som en VM-match? Her er det viktig å hele tiden ha et positivt fokus. Man lar simpelthen ikke negative tanker vinne. Det øyeblikket man gjør det, taper man. Les f.eks hva Victor Korchnoi sier om kandidatmatchen mot Kasparov. Han hadde et bilde av Kasparov som en puncher, som kun hadde noen få strenger å spille på. Men når han oppdaget at Kasparov hadde mer å by på, så resignerte han mentalt, selv om matchen stod 3-3! Han sier han mistet troen på egne ferdigheter.

Jeg kunne ramset opp mange flere eksempler, men jeg tror du skjønner poenget. Psykologi spiller en MEGET viktig rolle i sjakk.

Sven

19.mai.2010 kl.01:36

Psykologi er meget viktig i sjakk - det er ikke der diskusjonen går. Problemet, slik jeg ser det, er når noen påberoper psykologien til å være en altoverskyggende forklaringsmodell på at en match, eller en turnering, går slik eller slik. Det er nemlig veldig mange andre faktorer som er vel så viktige. Til syvende og sist så er det summen av alle faktorer som avgjør en turnering, en VM-match etc. Denne summen gir seg utslag i gode og dårlige sjakktrekk og det skal mye mer en psykologi til for å forklare ulike hendelser som f.eks. et dårlig trekk representerer. For meg er det en veldig lettvidt forklaringsmodell "å peke på psykologien" når en ikke forstår de dypereliggende mekanismer som ligger der...

Ole Morten Persen

19.mai.2010 kl.13:53

Ut i fra noen av kommentarene over skulle en tro at det var nettopp der diskusjonen gikk. Selvsagt er ikke psykologien alt, men likevel en meget viktig del av det hele. Det er heller ikke klare linjer for HVA som defineres som psykologi og hva som er andre faktorer. Og når man snakker om gode og dårlig trekk, så bør det være åpenbart for de fleste at psykologiske faktorer kan spille inn på beslutningsprosessen underveis. Ikke bare under selve partiet, men også under forberedelsene.

Det er forøvrig meget interessant å lese i Chessbase idag hva Anand har å si om forberedelsene og hjelpen han har fått. Både Magnus, Kasparov og Kramnik har vært involvert på Anands side. Ryktene rundt Magnus har vi jo hørt før, og Anand bekreftet nå at Magnus var involvert i matchen mot Kramnik også. Med tanke på hvor hjertelig forholdet mellom Kramnik og Topalov er, så er det kanskje ikke sjokkerende at Kramnik bidro med hjelp, men det var definitivt en overraskelse.

JEB

19.mai.2010 kl.14:13

Meget interessant artikkel på Chessbase i dag, hvor Anand forteller hvordan Magnus var innvolvert i forberedelsene til VM-matchen. Han hjalp altså noe til, selv om det ikke var altfor mye.

http://www.chessbase.com/newsdetail.asp?newsid=6346

JEB

19.mai.2010 kl.15:12

Ole Morten P:

Beklager, jeg ser nå at du allerede hadde referert til dagens Chessbase-artikkel om Magnus og VM-matchen. Ble litt for ivrig...

Sven

19.mai.2010 kl.19:49

Ole Morten,

På et skyhøyt nivå, der VM-matchen faktisk spilles, så er spillerne faktisk meget psykologisk robuste. Derfor føler jeg det er mer interessant å snakke om alle de andre små faktorene som vi kan si noe mer presist om. Nerver er en del av sjakken, men de som når helt opp i denne konkurransegrenen er alle såpass tøffe at de takler veldig mye mer enn noen forståsegpåere vil ha det til. Til syvende og sist så avgjøres det hele nemlig på brettet.

Meget interessant artikkel om Anand!

Ole Morten Persen

19.mai.2010 kl.23:02

At de takler mye er det ingen tvil om, men når Topalov selv sa i pressekonferansen etter 12. parti at han ville unngå hurtigsjakk og at han hadde minner om hurtigsjakken i Elista, så er vel det et ganske sterkt argument for at han på det tidspunktet var psykologisk slått? Og det mener jeg man ikke behøver å være noen forståsegpåer for å skjønne.

Sven

19.mai.2010 kl.23:21

Det blir en forenkling å si, du er preget av kunnskapen om matchutfallet når du utbasunnerer dette så klart. Topalov kjempet knallhardt mot slutten av 12. matchparti og det faktum at han overså De8! kan forklares med mer enn psykologi, det er en påstand.

Ole Morten Persen

20.mai.2010 kl.17:13

Hvis påstanden er at psykologi påvirket matchutfallet så lurer jeg på hvordan man IKKE skal bruke matchutfallet som grunnlag når man uttaler seg. Dessuten bør du se av min forrige post at jeg bruker Topalovs EGNE uttalelser som argument, ikke det faktum at matchen endte verken den ene eller den andre veien. For å bruke hans egne ord: "I took a risk and got punished." Det jeg påstår er at han pga den psykologiske tilstanden VALGTE å ta en slik risiko. Tror du han hadde tatt den samme risikoen om han hadde følt at han var favoritt i hurtigsjakk? Anand har fortalt at han så De8 ganske tidlig, og det virker rart for meg at en taktiker som Topalov skulle ha oversett dette.

Sven

20.mai.2010 kl.19:27

Det ligger til Topalov sin natur å ta risiko. Anand har dessuten uttalt det samme. Han har sagt at de tok noe risko, f.eks. ved å gå tilbake til Grunfeld i 10. matchparti. MEN, for hans del så ga det det ønskede resultatet. Dess jevnere en match er det mer psykologi er det selvsagt med i matchen så du har selvfølgelig rett i at Topalov tok mer risiko av psykologiske årsaker akkurat i 12. matchparti. Regner en langt så ser en jo at det er suicidalt, men det er likevel haugevis av "punkter" i en slik match som kunne vært utslagsgivende og som delvis kan forklares psykologisk. Derfor er det for meg mye mer interessant å snakke om andre faktorer i lengden, det er summen av alt som gir seg utslag i de kalde sifrene som avgjorde matchen.

JEB

01.jun.2010 kl.22:48

Danailov er virkelig en sympatisk fyr. Fra Chessdom:

Q: As we mention the World Chess Championship, the last interview that we had a few days ago reached mainstream media in many countries including India. The manager of Anand, Mrs. Aruna Anand, answered in TOI before we had the chance to talk to her.

A: First of all let me clarify one thing: with all my respect Mrs. Anand is not a manager, she is a secretary. Manager is a very serious profession, the manager promotes and popularises chess , looking for sponsorship money and organizing world class events. Basically what she is doing is pick up the phone, send emails, faxes, booking tickets, etc.

About her reaction, it looks to me a little bit nervous, but what to do, the truth hurts sometimes.

Skriv en ny kommentar

The Wiz

The Wiz

42, Tromsø

Sven Wisløff Nilssen- Visejuniornorgesmester i brettsjakk 1989.- Norgesmester i postsjakk 1995.- To ganger deltaker i eliteklassen både i brettsjakk og postsjakk.I dag, avdanket sjakkspiller med fortsatt lidenskap for spillet.Kontaktadresse: sjakkfantomet[a]gmail.com

Søk hos Sjakkfantomet:

only search Sjakkfantomet

Bloggurat free counters

Kategorier

Arkiv

hits