Corus 2010 - Svart dag for Magnus Carlsen

Så var vi kommet til 9. runde og det O'Store oppgjøret i årets Corusturnering. Det oppgjøret som i hvertfall jeg gledet meg mest til på forhånd: Magnus Carlsen med hvit mot Vladimir Kramnik. La meg friske opp hukommelsen din litt når det kommer til eksverdensmester Vladimir Kramnik. I år 2000 detroniserte han Garry Kasparov fra VM-tronen med en rimelig klart matchseier i London. Etter det har Kramnik sin karriere gått litt i kurver og i år 2007 mistet han VM-tittelen sin til Vishy Anand under VM-turneringen i Mexico. Når Kramnik så tapte VM-matchen mot Anand i Bonn 2008, som i bunn og grunn var en slags returmatch i VM, så var hans tid omme på verdenstoppen. Det trodde i hvertfall svært mange sjakkfans der og da. Men Kramnik tok lærdom av tapet mot Anand og spillet hans var i fjor mer fargerikt og angrepspreget enn på lang tid. En rekke av partiene hans var rene kongeangrep og slikt er uvanlig hos mannen som mange - med rette vil jeg påstå - regner som verdens sterkeste posisjonsspiller. Kramnik er nemlig også dyktig på variantregning og vurderinger i kompliserte stillinger og kanskje kom ikke hele hans arsenal godt nok ut i en lengre periode og da særlig i VM-sammenheng. I hvertfall så var Kramnik sin totale ratingprestasjon i året 2008 på magre 2725 mens han i år 2009 scoret best i verden med en ratingprestasjon på nær 2850 året sett under ett! Til sammenligning så var Magnus sin prestasjon i fjor rundt 2820 samlet sett. Nå skal vi huske på at Magnus spilte langt flere turneringer enn Kramnik - og at han dermed hadde et mye mer krevende program. Dessuten ble Magnus lynsjakkverdensmester og han hadde det som definitivt var Årets-turneringsresultat - kalas-seieren i Nanjing! Når Magnus også ble tidenes yngste verdensener i sjakk så er det min klare mening at det er Magnus som fortjener å bli årets navn i sjakkverdenen 2009 - altså at han bør vinne Sjakkens Oscar for 2009. Det avgjøres nok ikke før i august, men det er altså verdt å merke seg at Kramnik hadde tett på 2850 i prestasjon året sett under ett - et fantastisk resultat! Kasparov sitt beste år var kanskje 2002 da prestasjonen hans lå tett oppunder 2875 årets sett under ett så Kramnik sitt gullår i 2009 lar seg absolutt høre i denne sammenhengen.

I 2009 så spilte Magnus og Kramnik fire langpartier mot hverandre med resultatet 2-2 etter en seier hver. Kramnik sin seier kom på knockout i Dortmund 2009 der han vant med et nydelig kongeangrep som hvit. Magnus sin seier kom også med hvit i London Chess Classic der han spilte det som for meg er fjorårets beste Magnus-parti! I et stilrent parti nedspilte Magnus Big Vlad med posisjonelle midler i et læreboksparti som tydelig viser løperparets kraft og kontroll over hele brettet. Ut fra dette kan en lese at det er en stor fordel å være hvit i disse gigantoppgjørene og i dag spilte Magnus altså hvit mot Kramnik. Det var derfor lov å håpe på et skarpt og prestisjefylt oppgjør om hvem som er best i verden. Ja, for som du kanskje forsto så var Kramnik og Magnus de to største turneringsspillerne i verden i 2009. La oss se på hva som skjedde:

Hvit: Magnus Carlsen
Svart: Vladimir Kramnik
Sted. Corus Wijk aan Zee (9), 26.01.2010


1.d4 Sf6 2.c4 e6 3.Sf3
- Magnus inviterer til dronningindisk- i de siste par årene har Nimzoindisk (3.Sc3) vært Magnus sitt varemerke så han ønsket  helt sikkert å overraske Kramnik først.
3...d5 4.g3
- Dermed blir det overgang til Katalansk - en åpning Kramnik elsker med de hvite brikkene!
4...dxc4 5.Lg2 Lb4+ 6.Ld2 a5 7.Sc3
En tjukk teorivariant her er: 7.Dc2 Sc6 8.Dxc4 Dd5 9.Dd3 De4 10.Dxe4 Sxe4 11.a3 og hvit får fort en liten sluttspillfordel på grunn av strukturfordelen med en halvåpent c-linja og en løper på g2 som spyr ild i den lange diagonalen.
7...0-0 8.a3
- Det første nye trekket Kramnik får mot seg. Her spilte Gelfand Lg5 mot han i Tal Memorial og vi kan være rimelig sikre på at Magnus hadde studert tekstrekket på forhånd.
A) 8.Lg5 b5 9.Se5 Ta6 10.a4 bxa4 11.Sxc4 h6 12.Lxf6 Dxf6 13.0-0 Td8 14.Dxa4 Ld7 15.Dd1 Le8 16.e3  med en interessant og balansert stilling ble altså spilt i: Boris Gelfand - Vladimir Kramnik,V, Moskva 2009 med remis i 81 trekk.
B) 8.0-0 Sc6 9.a3 Lxc3 10.Lxc3 Sd5 11.Ld2 b5 12.e4 Sb6 13.Le3 er en skarp teorivariant der hvit ofrer bonde.
8...Le7!?
- Beholder løperparet, men koster dyrebar tid. Hvit vinner nå bonden tilbake og blir stående best. Uklart virket: 8...Lxc3 9.bxc3 c5! som gir en stilling der svart er med på å kjempe om initiativet.
9.Da4 c6 10.Dxc4 b5 11.Db3

Hvordan ville du søkt utligning med svart her?




11...La6! 12.Lg5

- Hvit har nå en liten romfordel. En annen interessant mulighet var 12.Dc2 b4 13.Se4 og hvit står litt bedre. Dette ville vært en veldig tematisk fortsettelse for denne åpningen.
12...Sbd7 13.Lxf6! gxf6!
- Kramnik lærte noe av VM-matchen i Bonn. Dobbeltbønder er ikke bare et onde! Her tar g-bonden viktige felter mens de lette offiserene alt sto godt. Poenget sees ved å kikke på alternativene:
A) 13...Sxf6? 14.Se5! koster bonde.
B) 13...Lxf6 14.Se4 gir hvit en liten fordel.
14.Dc2 b4 15.Sa4 Tc8?!
- En annen interessant mulighet var å aktivisere dronningen med 15...Db8 16.0-0 (16.Dxc6? Tc8 17.Dxd7?? Ta7) 16...Db5 med dobbelttrusselen b3 eller slag på e2. Hvit må her bytte dronning så muligens er 16.0-0 prematurt.
16.0-0 c5
- Dette var selvfølgelig ideen bak Tc8. Alle svarts brikker er rettet inn mot dette befriende fremstøtet som skal åpne c-linja og gi svart et viktig felt på c5, men hvit har en liten overraskelse på lur...

Finner du en måte for hvit å få fordel på her?




17.d5! exd5 18.Lh3?!
- Løperen sto alt godt siden den taktisk kunne komme til e4! Etter en flott idé med d5! av Magnus som er typisk for katalansk/dronningindisk med g3, men så finner han ikke den sterkeste oppfølgeren som ville vært det primitive: 18.Tfd1! d4 19.Df5! (19.axb4!? og hvit truer allerede Sxd4 fulgt av Le4! med en mattpatrulje på kongefløya. Legg merke til hvordan løperen kommer til e4 med stor skade i denne varianten - det er et tema i mange av varientene med 18.Tfd1! 19...d3! 20.exd3 cxb4 21.De2 Te8 22.Sh4 er livsfarlig for svart og en mulig forbedring.) 19...Te8 Det eneste som egentlig hindrer ett angrep mot kongen. 20.Sxd4 cxd4 21.Txd4 Dc7 22.Txd7 og hvit har bonde over og bedre struktur med klare vinstsjanser. Denne varianten viser at Kramnik sitt partiopplegg var høyst diskutabelt.
18...Lb5!?
- Kramnik kunne, og burde nok, opphevet bindingen øyeblikkelig med: 18...Tc7 19.Tfd1 Se5 med håp om redning selv om hvit utvilsomt har mye spill for bonden.
19.axb4 axb4 20.Tfd1 d4 21.Lf5 Se5
- Å tviholde på h-bonden er farlig etter 21...h5!? 22.Dd2 Te8 23.Dh6 Sf8 24.Sh4 med angrepssjanser for hvit. H-bonden har ikke stor verdi i denne stillingen og Kramnik velger å gi den for aktivitet. En klok beslutning som minnet meg om VM-matchen i Bonn der Anand sto bak slike valg.

Hvit får bonden på h7 med sjakk - Kramnik søker aktivitet.




22.Lxh7+ Kg7 23.Sxe5 fxe5 24.Lf5 Tc6 25.De4
- Her ville 25.b3!? med ideen Sb2 vært et interessant alternativ. Svarts struktur er råtten - men han har fortsatt en bonde over. Magnus tar i stedet materiellet han får.
25...Th8
- En interessant mulighet var 25...Dc7!? 26.Dg4+ Tg6! 27.Lxg6 fxg6 som gir gir svart fin kompensasjon for kvaliteten med løperparet og spill på de hvite feltene. Dette var en mulighet som gir en ubalasert kampstilling. Kramnik finner en annen måte å ofre materiell på for å komme til aktivitet!

Kramnik gir ytterligere en bonde med sjakk i denne stillingen der hvit trekker:



26.Dxe5+
- Magnus spiser bøndene han blir forært og nå har han bonde over. I mellomtiden har svart fått aktivert seg og han sitter på et potensielt sterkt løperpar.
26...Lf6 27.De4 Te8
- Kramnik har mye aktivitet og forsvarsideen han har hostet opp er høyst interessant. Nå er spørsmålet om Magnus kan nøytralisere svarts brikkeaktivitet eller om Kramnik vil kontre...
28.Dg4+ Kf8 29.Le4

Finner du svart beste trekk i denne stillingen - det henger på c6?




29...c4!

- Kramnik ofrer kvalitet og kontrer! Det fantes andre måter å ofre kvalitet på, men Kramnik sitt trekk er høyinteressant. Magnus hadde her under 15 minutter igjen på 11 trekk og da er det ofte vanskelig å forsvare seg optimalt.
30.Lxc6
- 30.Lf3!? var en interessant måte å avslå offeret på for å prøve å snu momentum - stillingen her er svært uavklart og kompleks.
30...Lxc6 31.Dh5 Te5 32.Dh6+ Ke7!?
- En annen mulighet var: 32...Kg8 33.Df4 Dd5! 34.f3 De6 og hvit har problemer, f.eks: 35.Txd4 Txe2 36.Td6 Te1+ 37.Txe1 Dxe1+ 38.Kg2 De2+ 39.Kg1 Lxf3 40.Dd2 De5 og hvits kongestilling er svært så problematisk. Hvit må her ofre kvalitet på f6 for å søke et forsvar.
33.e4!?
- Et feberaktig forsøk for Magnus som ikke helt fungerer. Magnus tar ut den sjenerende Dd5 ressursen til svart og legger en snedig felle i det begge slagene på e4 av Kramnik ville vært dårlig. Hvit ville uansett hatt et vanskelig forsvar foran seg ved beste spill - og med lite tid igjen på klokka var ting ekstra problematiske... Kramnik spilte nå raskt i fortsettelsen for å holde trykket oppe og for å blitze Magnus av brettet. Etter 33.Dd2!? Dd5! 34.Dxb4+ (34.f3 c3!) 34...Ke8 35.f3 Txe2 36.Db8+ Ld8 37.Df4 og hvit har en vanskelig stilling som ser skikkelig ekkel ut uansett.

Hva ville du spilt med svart i denne stillingen?




33...d3! 34.De3!?
- Rybka anbefaler 34.Te1 Dd4 35.Dd2 og bonden på b4 står i jeopardy. Hvit må trolig ofre et helt tårn for et par bønder i denne stillingen, men siden han har kvalitet over vil han da endte opp med kompensasjon. En Rybkavariant er: 35...Ke8 36.Dxb4 d2 37.Sc3 dxe1D+ 38.Txe1 Le7 39.Db8+ Ld8 med en kaotisk stilling der svart har gode sjanser om han får aktivisert seg med løperparet og tårnet. Dette er dog meget vanskelig - og denne varianten viser derfor at Magnus sitt 33.e4!? ikke var så ueffent likevel.
34...Lxe4!?
- I tidsnøden gambler Kramnik litt og spiller fort det trekket Magnus ikke sitter og regner på og forventer seg - dette kalles å blitze motstanderen som har lite tid. Det opplagte trekket var 34...Txe4 da Magnus hadde planlagt en variant som muligens ville fått han levende over tidsnøden. I stedet spiller Kramnik det overraskende løpertrekket og Magnus bukker under på direkten i en svært vanskelig stilling. Objektivt sett bedre var trolig: 34...Txe4 35.Da7+ Ke8 36.Da6 Dd5! og hvits stilling er meget vanskelig. En analyse: 37.Dc8+ Ld8 38.Sb6! Db5 39.Te1 Dxb6 40.Txe4+ Lxe4 41.Dxc4 f5 og dersom hvit kan holde denne meget vanskelige stillinga så sto Magnus trolig ikke til tap før tidsnødsegget kom. i neste trekk...

Hva ville du forsøkt med hvit som forsvar i denne stillingen?




35.Sb6??
- Et skikkelig tidsnødsegg som taper partiet på direkten på en triviell måte.
A) 35.Dd2 Dd6! er farlig for hvit da tårnet ofte når 2-raden med invasjon i variantene som følger.
B) 35.Te1 ville gitt Magnus reelle sjanser til å holde partiet. Her er det rom for lange og kompliserte analyser og selv om svarts bønder er farlige så skal vi huske på at hvit har en kvalitet og i mange varianter ofrer offiser for to bønder. Uansett ville ikke dette vært en lett stilling å spilt med noen skarve minutter igjen på klokka.
35...Lb7
- Dermed trues hvits dronning og springeren på b6 kan ikke lenger dekkes - hvit taper en hel offiser og Magnus kunne like godt gitt opp her.
36.Df4 Dxb6 37.Dxc4 Te2 38.Tf1

Sluttstillingen i Carlsen - Kramnik, Corus 2010:


- Og Magnus ga samtidig opp. Det er forsert matt i stillingen etter 38...Ld4. Et fatastisk sceneskiftet av Kramnik som ga meg flashbacks til Anand sitt kontringsspill under VM i Bonn i 2008!
0-1

Et flott kampparti. og som jeg har skrevet tidligere så er sjakkens eksistensberettigelse avhengig av at de beste i verden våger å slåss mot hverandre og ikke bare lire av seg remisparti etter remisparti. Det våger Magnus og Kramnik og sist Magnus tapte et parti var i Dortmund 2009 mot nettopp Kramnik. Forøvrig kom Kramnik sitt siste tap mot Magnus for en drøy måned siden i London. De er med andre ord kompromissløse mot hverandre og slikt lover godt for fortsettelsen. Magnus sin stripe som ubeseiret ble tilslutt på hele 36 partier - men mer imponerende for meg er det at han har slått 14 konkurrenter på disse 36 partiene!

Det ble en svart dag publikumsfavorittene i Wijk aan Zee da også Hikaru Nakamura tapte med de hvite brikkene i en Nimzoinder mot Sergei Karjakin fra Ukraina som nå bor og spiller for Russland.

I C-gruppen spilte Kjetil A. Lie i dag Birds åpning (1.f4) og han fikk opp fint spill mot Nils Grandelius. Dessverre så buttet det i mot når taktikken satte inn og Kjetil gikk ned i det som må være et surt tap. Surt fordi han hadde fått opp en lovende angrepsstilling med sitt uvanlige åpningsvalg. I denne gruppen spilte lederen Ray Robson en variant i dragen med svart som har vært skyggelagt en tid. Det var neppe på grunn av variantvalget Robson tapte i dag, men snarere at Li Chao spilte komplikasjonene bedre. På slutten gikk Robson faktisk matt i en! Dermed tok Li Chao over teten med 6½/9 mens Robson, Swinkels og Vocaturo alle har 6 poeng. I B-gruppen fikk en annen 15-åring, Anish Giri, sitt første nederlag mot Muzychuk og han leder nå bare med 1/2 poeng på kinesiske Ni Hua.

Det ble en svart dag publikumsfavorittene i Wijk aan Zee da også Hikaru Nakamura tapte med de hvite brikkene i en Nimzoinder mot Sergei Karjakin fra Ukraina som nå bor og spiller for Russland. Nakamura unngikk en trekkgjentakelse rundt trekk 20 og prøvde å vinne partiet - kreditt for det!

Hva så med turneringsleder og publikumsyndling Alexei Shirov? Ble det flammer på brettet i dag? Tja, forsåvidt ble det taktisk fikse vendinger - men det meste var spilt tidligere i Leko - Caruana for noen runder siden og det hadde tydeligvis gått Ivanchuk hus forbi. Shirov kom forberedt til langt over ørene og Chucky måtte finne opp kruttet på nytt. Det gjorde han forsåvidt og partene tok remis etter 28 trekk der bare de siste 6 trekkene var sugd fra eget bryst. En fiffig evigsjakk ble det.

Ellers ble det en stor dag for hjemmehåpene. At Tiviakov holdt verdensmester Anand til remis var kanskje ingen overraskelse - men for en gangs skyld så prøvde i hvertfall Anand å spille et sjakkparti. Han kom nær seieren, men ikke lenger. Da gikk det bedre for Tiviakov sine nye landsmenn Jan Smeets og Loek van Wely. Jan Smeets var rett og slett heldig da han spilte bort en klar åpningsfordel og fikk bonde under som hvit. Etter hvert ble stillingen klart vunnet for motstander Caruana som i tidsnøden kunne fått inn nådestøtet 39...Sxh3+! som vinner bonde nr. 2. I stedet ble det tidenes snuoperasjon for Smeets da Caruana regelrett bukket offiser. Da var det mye mer swung over Loek van Wely sin nedspilling av Peter Leko. I en engelsk åpning så nedspilte van Wely teknikeren Leko på hans hjemmebane - med posisjonelt trykkspill der han bygget sten på sten. Det er pussig at van Wely ikke forlengst har endret åpningsrepertoaret sitt slik at han får utløp for all posisjonsforståelsen han faktisk har. Det er ingen plikt å gå i døden i skarpe teorivarianten i Najdorf gang på gang. Vi runder av runderapporten ved å nevne at Short og Dominguez spilte remis.

Dermed har Shirov for første gang fått selskap på turneringstoppen i det Kramnik også har +4. Carlsen og Karjakin står på +2 mens Nakamura noe ufortjent er nede på +1 sammen med Dominguez og Ivanchuk. Amerikaneren har et lettere program igjen enn de andre i toppen og han kan fortsatt ha sjanser i sammendraget om driv'en holdes høyt hevet. Magnus møter Karjakin med svart på onsdag - vi gleder oss!

Resultatliste etter 9 runder:
1-2. Shirov,  Kramnik  6½
3-4. Karjakin, Carlsen  5½
5-7. Dominguez, Nakamura, Ivanchuk  5
8-9. Leko, Anand  4½
10. Caruana 3½
11-13. Tiviakov, van Wely, Short 3
14. Smeets 2½

Her finner du den offisielle hjemmesiden mens du kan diskutere turneringa med likesinnede og finne partiene i etterkant hos Chessgames.com. Analyser, vurderinger og omtale finner du enkelte dager hos Sjakkfantomet. Ellers er Bergensjakk vel verdt et besøk for resultater, omtale og linker.

31 kommentarer

Bøddelen fra Guerrero

26.jan.2010 kl.21:29

Det gikk som jeg fryktet. Magnus har vist ved flere anledninger at han ikke fullt ut mestrer katalansk som hvit. Det har vi sett flere ganger tidligere og vi fikk se det i dag igjen. Det var neppe noe stort sjakktrekk å la Big Kram komme inn i stillinger han kjenner som sin egen bukselomme. Det meste annet, 1.c4, 1.e4 hadde vært bedre enn katalansk som hvit mot sjefskatalaneren himself, Vladimir Kramnik. Det er uansett bare å gratulere Big Kram med innsatsen! Nå blir det en enorm fight med Sjirov om turneringsseieren. Jeg regner med en remis mellom Karja og Magnus i morgen, de spiller stort sett alltid remis innbyrdes i langpartier. Magnus har ganske lett program igjen i de tre siste og vil trolig berge en pallpassering.

Sven

26.jan.2010 kl.22:01

Synes Magnus gjorde et helt greit åpningsvalg i dag. Kramnik er først og fremst ekspert på katalansk med hvit og ofte er det slik i sjakk at det er vanskelig å spille mot sin egen åpning. Det fikk Kramnik erfare i dag og det var ikke takket være åpningen han vant dette partiet.

Ser du gjennom kommentarene og studerer partiet så vil du finne ut at Magnus sitt bondeoffer med 17.d5! nesten er vinnende - Magnus fikk altså stor fordel ut av åpningen men feilet i et kompleks midtspill der Kramnik kontret elegant med et kvalitetsoffer og så presset Magnus på tid og stilling før den avgjørende feilen kom.

Nå skal vi huske på at Magnus har gitt oss mange herlige partier og at et tap statistisk sett måtte komme før eller siden. Selvfølgelig synd at det kom mot slutten av en god turnering - men nå er jo alle Magnus sine turneringer blitt gode så da så. Nei, la oss heller hylle Magnus sitt mot og hans kapasitet i dag i stedet for å kaste malurt i begeret. Magnus har to klare målsjanser igjen: Dominguez og Caruana som hvit. Svartpartiet mot Leko ser jeg derimot ikke på som lett - Leko kommer til å være maks fokusert. Uansett er jeg overbevist om at the Comenback Kid kommer tilbake med minst en seier på slutten.

Bøddelen fra Guerrero

26.jan.2010 kl.22:40

Der er vi uenig. I stillingstyper man ikke behersker så godt bruker man gjerne mer tid og opplagte sjanser blir ikke ivaretatt. Jeg har sett det før og det skjedde igjen. I et så viktig parti hadde det etter mitt syn vært klokere å spille 4.Sc3 i og prøve å få vridd partiet inn i slavisk, Kramnik spiller som oftest det. Dette er stillingstyper jeg mener Magnus mestrer betraktelig bedre og da kunne han valgt mellom Lh4 eller Lxf6-systemer. Da tror jeg sjansene for et bedre partiresultat hadde vært større.Trygghet i kjente stillingstyper der man har lykkes før kan etter mitt syn ikke undervurderes.

Sven

26.jan.2010 kl.22:58

Ja, her er vi sterkt uenig. Å klandre Magnus for åpningsvalget i dette partiet blir litt en vits for meg. Magnus trives også i katalansk og han fikk opp en fin stilling der han kunne fått stor fordel. Du mener at "Trygghet i kjente stillingstyper der man har lykkes før kan etter mitt syn ikke undervurderes". Dette er et motto som i sjakksammenheng fører til stagnasjon og en på stedet hvil posisjonering. Peter Leko er dessverre offer for en slik tenkning, mens Magnus alltid har tenkt fremover og våget å innlate seg på nye stillingsstrukturer, nye åpninger og ukjent terreng. På den måten overrasket han verden ved å holde Aronian til uavgjort i langsjakkdelen av kandidatmatchen deres, og det er Magnus sitt varemerke å få opp ukjente stillingstyper (for begge parter) slik han gjorde det i dag. Det var slik han f.eks. slo Kramnik i London Chess Classic i fjor i det jeg mener var Magnus sitt beste parti i 2009.

SteinL

26.jan.2010 kl.23:27

Magnus og Kramnik fulgte hverandre så og si på minuttet frem til Magnus 28. trekk - og det var like sjanser. Så frøs Magnus til, og brukte en masse tid på sine neste trekk. Tidligere i partiet kunne Magnus ryddet opp med b3 fulgt av Sb2, men noen ganger så virker det som om Magnus på tørre møkka ikke vil gjøre det som er opplagt fornuftig i en stilling. (Som da han lot være å slå Shorts bonde i London - Short skjønte ingen ting.)

Selve bukken er uforklarlig, spesielt siden Magnus hadde Te1 som langt fra er en dulgt og komplisert linje. Og Sven har nok et poeng med tanken rundt at Kramnik forvirrer Magnus med Lxe4 og utnytter tidsnøden.

Vel - jeg tror Magnus kan banke inn fire seiere, og ihvertfall tre på de gjenværende partiene. Samtidig som jeg tror vi har altfor store forventninger til ham, han har mye å lære ennå, spesielt når det gjelder rutine og fokus. I følge Kramnik satt Magnus og sov under en del av partiet ... det er det litt vanskelig å tro på?

Sven

26.jan.2010 kl.23:34

Slik jeg forsto Kramnik så mente han at Magnus lukket øynene før sitt første trekk og så brukte 2 minutter før han utførte det. Han sov altså ikke. Ellers er det alt for optimistisk å tro at Magnus skal slå 4 2700+ spillere på stripe nå mot slutten - det blir urealistisk. Dersom Magnus hadde mye tid igjen ville han sett Te1 i stedet for å bukke, men slik er sjakk - tid er en del av spillet. Vi får krysse fingrene for et fyrverkeri i morgen mot Karjakin - oppgjørene dem i mellom bruker å være meget interessante!

Jon

27.jan.2010 kl.00:26

Enig med Sjakkfantomet. Magnus' strategi er den som fører til nye høyder. For ett er sikkert, han kommer sterkt tilbake! Unnskyld, sterkere tilbake.

Sven

27.jan.2010 kl.00:34

Nå skal vi ikke glemme at han har gjort det ufattelig sterkt den siste tiden. Om jeg har telt riktig så har han +14 =22 -1 på de siste 37 partiene. Men du verden - jeg er heller ikke i tvil om at Magnus vil nå nye høyder og det skal det bli spennende å følge med på.

Bøddelen fra Guerrero

27.jan.2010 kl.09:47

"Magnus trives også i katalansk". Det tviler jeg nå meget sterkt på. I hvert fall som hvit. Både i går og mot Lautier mistet han grepet da det gjelder som mest. Jeg tror ganske enkelt Magnus gjør lurt i å holde seg unna katalansk som hvit i fremtiden. Fire stolper på slutten, langt fra umulig det. Kunne Sjirov ta fem stolper i starten er det vel ingen ting i veien for at Magnus kan greie fire stolper på slutten. Dagens nøtt mot en Karjakin på vei opp blir utvilsomt den verste. Greier han det hinderet er det egentlig ingen ting i veien for at han skal greie Dominguez, Leko og Caruana i de tre siste rundene.

Mot de to førstnevnte har han et formidabelt overtak i de siste oppgjørene. Magnus vs. Caruana er gode vinstsjanser for Magnus. Så la oss fortsatt bli sterke i troen på Magnus!

Rolfo

27.jan.2010 kl.10:19

Jeg har tidligere sett at Magnus ikke er redd for å gå inn i løvens hule (åpninger der motstanderen er kjent for å være sterk), og har tenkt at han vil teste ut egen styrke med tanke på fremtidige matcher..

SXL

27.jan.2010 kl.10:22

Karjakin, Dominguez, Leko, Caruana -- i en ideell verden er det ikke usannsynlig at Magnus slår disse, han kalles jo "The Comeback Kid" fordi han har en tendens til å kickstarte mot slutten i turneringer.

Men det er også litt av en oppgave om han skulle klokke det inn.

Karjakin føler seg godt nå, opp i ledelsen, tok Nakamura med svart og kunne sikkert godt tenkt seg en skalp til. Men de øvrige burde Magnus kunne legge fine bakhold for. Ulempen for ham er naturligvis at disse, i likhet med Short, ønsker å redde sin personlige ære ved å "ta verdenseneren," til tross for sin ellers middels/dårlige innsats i turneringen.

Uansett blir det morsomt å følge de fire neste rundene!

Og du har rett - det var i åpningen Magnus satt med øynene lukket i to minutter - det ble rapportert et annet sted om at han sovnet under partiet, hvilket jeg tillot meg å sette et spørsmålstegn ved, over!

Men - til dere som har fulgt langt flere partier med Magnus enn hva jeg har gjort: hva er årsaken til at han noen ganger, etter å ha etablert en helt tydelig angrepslinje, som virker meget lovende, får lyst til å starte partiet om igjen med en helt annen linje ... ?

Og hva var det han selv mente han så med Lh3?

Twilight Zone

27.jan.2010 kl.10:55

Bøddelen fra Guerrero skriver: "Trygghet i kjente stillingstyper der man har lykkes før kan etter mitt syn ikke undervurderes."

Det er lett å forstå hva du mener ut fra sammenhengen, men i denne setningen gir du faktisk uttrykk for det motsatte av hva du mener.

Nåja, nok pedanteri fra min side.

I sak er jeg enig med Sven og Jon, jf. Svens uttalelse ovenfor:

"Dette er et motto som i sjakksammenheng fører til stagnasjon og en på stedet hvil posisjonering."

Magnus har en udogmatisk innstilling til valg av åpninger og stillingstyper, noe som etter min mening er en forutsetning for å kunne innta posisjonen som verdens ubestridt sterkeste sjakkspiller.

Som Sven har skrevet tidligere: Vi er nå på vei inn i Carlsen-æraen!

Bøddelen fra Guerrero

27.jan.2010 kl.11:17

Twilight Zone: Gjør jeg vel ikke. Jeg gir uttrykk for det jeg mener. Man er tryggere i stillingstyper man kjenner og sjansen for å foreta riktige valg er større.

Twilight Zone

27.jan.2010 kl.11:35

Bøddelen fra Guerrero: Et utdrag fra Per Egil Hegges språkspalte bør kunne avklare nyansen. Spørsmål til Per Egil Hegge 16.08.2009(finnes under "feil ord"):

"Man skal ikke undervurdere vanskelighetene ved å bruke verbet undervurdere. "Hans livslange innsats kan ikke undervurderes", sto det i en ellers rosende nekrolog om en norsk hedersmann for noen år siden. Det kan altså ikke bety annet enn at det han fikk utrettet, var riktig elendige greier som ikke kan vurderes lavt nok."

Bøddelen fra Guerrero

27.jan.2010 kl.11:39

Takk,Twilight! Point taken:)

Ole Woldseth

27.jan.2010 kl.12:33

Dere diskuterer åpningsvalgene, men for meg virker det mer som Magnus ikke er i sin beste form under denne turneringen. Eller at han mangler roen og overskuddet til å prestere optimalt. Når han er i form spiller han veldig ofte de sterkeste trekkene, og da kanskje særlig når stillingen er kritisk. Og får han først fordel, så lar han så og si aldri motstanderen slippe unna. Både mot Short og mot Kramnik virket det som han mistet oversikten, og heller ikke mot Smeets virket det helt overbevisende i sluttfasen. Meget uvanlig av Magnus. Selvfølgelig er det bra å vinne tre partier, men i alle partiene han har vunnet i årets Corus har han egentlig fått poengene nokså lett fra motstanderne sine.

Bøddelen fra Guerrero

27.jan.2010 kl.12:54

Ole har absolutt et poeng. Magnus har ikke overbevist slik han gjorde i Nanjing. Man kan lure på om han sover nok om nettene. Når han dupper av partiene er det jo et ganske klart signal. Nettavisen antyder også en uenighet mellom Kasparov og Magnus mht åpningsvalg mot Kramnik. Kasparov ville sett 1.e4. Kanskje ingen dum ide. Det blir jo bare spekulasjoner, men Kramnik virket ikke overbevisende i sitt spill i russisk mot Short. Bare elendig sluttspillsteknikk av engelskmannen reddet Big Kram.Neste gang prøver du kanskje 1.e4 mot Kramnik, Magnus?

EvigOptimist

27.jan.2010 kl.14:33

Magnus sitt uttalte mål er å slå 2851 i rating. Da må han fokusere på utvikling framfor resultater. Er derfor enig med Sven, uutpløyd mark må pløyes, selv om det ikke nødvendigvis gir best resultat på kort sikt. Og dessuten er det viktig å overraske og variere..

Sven

27.jan.2010 kl.14:51

Bøddelen fra Guerrero,

Magnus sin spillestil passer fint til det posisjonelle trykkspillet en ofte får i katalansk - det er jeg rimelig sikker på. Å ta 4 helpoeng på bestilling kaller jeg helt urealistisk ja. De kan komme - og da vil det være et helt spesielt øyeblikk i Magnus sin karriere - men særlig sannsynlig? Nei. Du kan jo få i oppgave av meg å fortelle sist Magnus avsluttet en turnering med 4 seire? (Noe som forøvrig er noe helt annet enn å innlede en turnering med samme resultat.)

Rolfo,

Nei, Magnus er tilstedet her og nå og spiller for å vinne Corus. Jeg kan nesten garantere at han ikke spekulerer i fremtidige resultater eller partier mot Kramnik alt nå. Det er for tidlig, og kanskje møtes de aldri til noen VM-match.

SXL,

Med Lh3 så Magnus ideen Lf5 kominert med bindingen mot c8 og et mulig trykk i d-linja etter Tf-d1. Dessverre var trekket litt slapt og en mer direkte metode var det korrekte. Da ville alle hyllet Magnus og hans åpningsvalg... Veien er ofte kort fra suksess til fiasko.

Twilight Zone,

Magnus er en universell sjakkspiller og det er faktisk ikke spillere som Kramnik, Aronian eller Peter Leko. Vi skal derfor være veldig glad for den allsidigheten han har opparbeidet seg og jeg er enig med deg i at dette har sammenheng med at han er numero uno i verden.

Ole Woldseth,

Jeg kjenner meg ikke helt igjen i den beskrivelsen at Magnus i form spiller de sterkeste trekkene absolutt hele tiden. Jeg har nå fulgt Magnus meget tett i mange år der alle partiene hans får gjenstand for omfattende analyser. Magnus er menneskelig - og det var han i Nanjing også. Går du noen av partiene der i sømmene vil du bli overrasket...

Når det er sagt så tror jeg heller ikke at Magnus er i sin beste form - jeg la mer merke til det fra midten av Londonturneringen og ut enn her i Corus. Men han kunne fort vært mer på hugget i skarpe varianter som han jo er på sitt aller beste. Normalt er det ikke der han sliter mest.

Bøddelen fra Guerrero,

Det er interessant at Kasparov oppfordret Magnus til å spille 1.e4 - selv håpet jeg faktisk på det samme. Årsaken til at jeg tenkte dette var at Kramnik nettopp hadde slitt i to strake russiske partier der han sto til klokkerent tap mot Short. Å ta han i leksjon i russisk akkurat da må ha vært det perfekte tidspunkt. Skulle Magnus så fått hull på byllen i russisk så ville det satt psykologiske spor.

Evigoptimist,

Det blir jo da en balansegang mellom utvikling og resultater. Magnus spiller aldri en åpning bare for å lære. Der og da tenker han resultater og tror at overraskelsesmomentet vil bidra til et godt resultat.

Scorpion

27.jan.2010 kl.15:15

Nakamura minner om M. Tyson. Veldig aggressiv rett fra starten.. Motstanderen til Tyson håpet på at han "runs out of gas" men det gjorde han ikke. Mens Nakamura er exhausted etter 7 runder. Å spille taktiske, ofte uklare stillingen som Nakamura gjør krever energi, og begynne i den stiligen er ikke klokt.

Bøddelen fra Guerrero

27.jan.2010 kl.15:24

Magnus har løst åpningsbiten perfekt og har en bitteliten fordel nå. I fransk som svart! Ikke dårlig!

Sven

27.jan.2010 kl.15:30

Scorpion,

Pussig at du ikke sier noe om Shirov i samme åndedrag. Han vant M-Tel masters med sin aggressivitet og nå leder han Corus :-)

Bøddelen fra Guerrero,

Bitteliten er vel en underdrivelse. Overraskende med fransk ja.

Bøddelen fra Guerrero

27.jan.2010 kl.16:53

Nå er den vinnende, men for en drøy time siden etter 20.- Txf6 var den -0.14.Etter 21.f5? steg den kraftig.21.Dg4 ble angitt som best på ChessBomb.

Sven

27.jan.2010 kl.17:04

Magnus vinner nå ja. Dette var vel et stjerneeksempel på at det blir lettvindt å si at det trygge og velkjente er best :-)

Bøddelen fra Guerrero

27.jan.2010 kl.17:27

He-he. Det funket fint i dag. Burde vært seier i går og, men lite vi får gjort med det. Blir det seier som der ser ut er Magnus fortsatt med i kampen om seieren.Sjirov taper trolig og Kramniks parti er helt vilt, men han har fordel på klokka så han får trolig minst remis. Ergerlig at liven er nede.

Sven

27.jan.2010 kl.18:08

LIVE-sendingen er nede men Magnus slo Karjakin i dag - fantastisk av the Comeback Kid!

Bøddelen fra Guerrero

27.jan.2010 kl.19:27

En ny barriere brutt. Første gang Magnus slår Karjakin i langparti, hvis ikke jeg husker feil og det skjer omtrent aldri:)Med to hvite partier igjen bør Magnus ha ok sjanser til å hente igjen Kramnik.

SteinL

27.jan.2010 kl.19:45

Da var 1/4 i boks! :-)

Kan vi lese mellom linjene på Magnus blogg? Han skriver som følger om forarbeidet til runden mot Kramnik:

Magnus Carlsen`s Blog

Corus 2010 Round 9

Before the game as white against V.Kramnik today, we had spent quite some time on opening preparation. Maybe too much, I did not have a good day at work today, that?s for sure.

Sven

27.jan.2010 kl.20:16

Interessant lesning. Håper Dream Team tar lærdom av den feilen og ikke overanalyserer en gang til. Lystbetont læring har vært viktig for Magnus og en kan også drepe gløden ved at det blir for mye sjakk.

Ole Woldseth

27.jan.2010 kl.20:55

Nå må du være grei, Sven. Jeg skrev lengre oppe at "Når han er i form spiller han veldig ofte de sterkeste trekkene". Når du skal gjengi dette, dreier du til at jeg skal ha sagt "at Magnus i form spiller de sterkeste trekkene absolutt hele tiden", hvilket selvsagt ikke er riktig. Her har du gjort deg skyldig i det vi innen argumentasjonsløren kaller å konstruere en stråmann.

Men ellers tror jeg vi er ganske enige om tingenes tilstand, og jeg vil bare oppfordre deg til å fortsette med å analysere Magnus sine partier for oss slik du gjør. Fortreffelig lesning! Og gratulerer med den gode norske dagen i dag! :-)

Sven

27.jan.2010 kl.22:27

Ja her gikk jeg alt for langt og strakk utsagnet ditt ut av alle proporsjoner. Grunnen var nok at flere har alt for store forventninger til at Magnus skal spille perfekt og "bare" de sterkeste trekkene og dit håper jeg aldri vi kommer. I såfall strekker en ikke strikken og spiller så fargerikt, komplisert og krevende som det er mulig å gjøre i dette spillet. Av og til må vi la Magnus få lov til å feile, tror vi er enig om det.

Ellers takker jeg for hyggelige ord :-)

Skriv en ny kommentar

The Wiz

The Wiz

42, Tromsø

Sven Wisløff Nilssen- Visejuniornorgesmester i brettsjakk 1989.- Norgesmester i postsjakk 1995.- To ganger deltaker i eliteklassen både i brettsjakk og postsjakk.I dag, avdanket sjakkspiller med fortsatt lidenskap for spillet.Kontaktadresse: sjakkfantomet[a]gmail.com

Søk hos Sjakkfantomet:

only search Sjakkfantomet

Bloggurat free counters

Kategorier

Arkiv

hits