Corus 2010 - Magnus med slapp remis i 6. runde

I dag skulle Magnus opp mot verdensmester Vishnawathan Anand med de svarte brikkene. Hadde Magnus spilt hvit ville jeg gledet meg til partiet og sett frem til et kompromissløst oppgjør. Når Anand var hvit så må jeg ærlig innrømme at jeg regnet remisen som rimelig sikker. Anand har ikke spilt en virkelig god turnering siden Linares 2008 og det begynner å bli en stund siden. Riktignok har han sine hurtigsjakkseire, men i langsjakk så kommer seire sjeldnere og sjeldnere. Mye av grunnen for det skal VM-tittelen ha og det faktum at han spiller lite. Dette er en meritterende tittel som koster noe. Anand må hele tiden tenke på forberedelser til neste VM-match og spesielt nå - måneder foran VM i Sofia 2010 - så må han være forsiktig med å røpe åpningsvariantene han tenker å spille. Dette er helt klart en hemsko for den indiske tigeren. Til tross for at Anand er verdensmester så føles han ikke som den O'store mesteren så lenge han ikke vant en eneste storturnering i hele 2009. Det er noe som mangler! Kanskje har ikke den gamle mester lenger den samme seiersgløden som han hadde for få år siden. I hvertfall har han ikke levd opp til forventningene etter VM-matchen mot Kramnik i Bonn 2008.

Magnus på sin side presterer i turnering etter turnering og gir oss et stadig sterkere bildet av hvem som er verdens beste sjakkspiller. Verdenseneren setter rett og slett verdensmesteren i skyggen. Det er mulig at jeg overdriver litt, at andre føler dette svakere enn jeg gjør, men uansett så skinner navnet Magnus Carlsen i den ene turneringen etter den andre mens Anand enten ikke spiller eller presterer i underkant. Dagens parti var derfor fylt av prestisje. Dersom verdensmester Anand kunne slå verdensener Magnus Carlsen med de hvite brikkene så betød det mer enn ett poeng på turneringstabellen. Det ville bety respekt og fornyet selvtillitt for en verdensmester som så sårt trenger akkurat selvtillitt før en krevende VM-match. Dette er tross alt Anand sin siste seriøse turneringer før VM. For Magnus må remis ha vært helt greit i dag selv om Shirov har tatt sjumils-steg i åpninga av denne turneringa. Det er fortsatt langt igjen. Remis med svart mot en vanskelig motstander ville gi Magnus fortsatt sjanser til en topp-plassering og det er det viktigste nå. Å banke Anand kan komme senere - når det er tid for en VM-match mellom de to: Sånn tenkte jeg før runden, at remis var greit nok for Magnus mens Anand i hvertfall ville forsøke å få fordel. Men den gang ei. I dragen spilte Anand småslapt og det er akkurat det du ikke kan tillate deg mot en åpning som dragevarianten. Dermed ble det en kort og kjedelig remis. La oss se på det som skjedde:

Hvit: Vishy Anand
Svart: Magnus Carlsen
Corus Chess 2010 Wijk aan Zee (6), 22.01.2010


1.e4
- Anand har blitt en tohendig sjakkspiller som spiller både 1.e4 og 1.d4. I VM-matchen til våren vil han nok holde seg til ett førstetrekk mot Topalov dersom ting går bra. Mot Magnus velger han altså 1.e4 som han tross alt kjenner best.
1...c5 2.Sf3 d6 3.d4 cxd4 4.Sxd4 Sf6 5.Sc3

Hvilken variant valgte Magnus som svart her mot verdensmester Anand?


5...g6


- Magnus stoler på sin kjære dragevariant. Dette er en sylskarp åpning som på toppnivå lett får et remispreg takket være lange analyser og skarpe varianter der mye blir forflatet. Dragen er forøvrig en anbefalt åpning for unge spillere som vil opp og fram. Det er en ypperlig åpning til å lære seg taktikk og ikke minst balansegangen mellom angrep og forsvar i. Alle bør ha spilt dragen som svart på et eller annet tidspunkt!
6.Le3 Lg7 7.f3 Sc6 8.Dd2 0-0 9.Lc4
- Anand spiller det jugoslaviske angrepet slik Bobby Fischer gjorde det i sin tid. Den senere tiden har 9.0-0-0 fått oppmerksomhet igjen og Nigel Short brukte blant annet dette mot Magnus i London i et parti der Magnus tidlig sto godt.
9...Ld7 10.Lb3!?
- Skarpere er 10.0-0-0 eller 10.h4 som leder til hovedvariantene i det jugoslaviske angrepet.
10...Sxd4! 11.Lxd4

Hva ville du spilt med svart her?




11...b5

- Poenget.
12.a4
- En skarpere teorivariant er: 12.h4 a5 13.a4 bxa4 14.Sxa4 Le6 15.Sb6 Ta6 16.Sd5 Lxd5 17.exd5 Dc7 18.Ta4 Tb8 og hvit har kanskje et lite pluss.
12...b4 13.Sd5 Sxd5 14.exd5 Lxd4 15.Dxd4
- Etter disse avbyttene har mye av punchen gått ut av stillingen og remis er et sannsynlig resultat.
15...Da5 16.0-0 Tac8

Hva ville du spilt som hvit i denne stillingen?




17.Tfe1

- Alt dette er tjukk teori. GM Gadir Guseinov har hatt denne stillingen på brettet ved 3 anledninger og et parti fortsatte her med: 17.Tae1 Tfe8 18.Tf2 Dc5 19.Dh4 e6 20.dxe6 Lxe6 21.Lxe6 Txe6 22.Txe6 fxe6 23.g3 a5 24.De7 Dd5 25.Td2 Dxd2 26.Dxe6+ Kg7 Yagupov,I-Guseinov,G/Cappelle la Grande, Frankrike 2006.
17...Tfe8 18.Kh1
Eller 18.Te4 Lf5 19.Dxb4 Dxb4 20.Txb4 Lxc2 og det endte med remis i 66 trekk i Ramesh,R-Guseinov,G, Dubai 2008.
18...Dc5 19.Dh4

Sluttstillingen i Anand - Carlsen, Corus 2010:




- Her tok Anand og Magnus remis i en kjent stilling.
½-½
19... e5 20.Te4?! (20.dxe6!) 20...a5 21.Dh6 f6 22.Tf1 Da7 23.Th4 Lf5 24.Dd2 og partene tok remis i Rauf Mamedov - Gadir Guseinov, Tyrkia 2008. Det spørs om vi ikke her snakker om en avtalt remis mellom de to unge aserbajdsjanerne for tårnet på h4 har jo her kjørt seg skikkelig fast slik at 24...g5! gir svart stor fordel. Ja, Rybka vurderer fordelen som vinnende! Langt sterkere var selvfølgelig 20.dxe6 med en stilling i balanse.

En trøstesløs forestilling der ingen av partene hostet opp et eneste nytt trekk med andre ord. What to say? Gjeeeesp. Vel, vi får være pragmatisk på Magnus sine vegne og la Anand skjemmes med resultatet sitt. Magnus trenger +4 i Wijk aan Zee for å se seg fornøyd. Da vil ratingen gå litt opp - til 2813 - og det er akkurat en slik progresjon det er herlig å kjenne at en har.

Var Anand - Carlsen en skuffelse så må vi kunne si det samme om Ivanchuk - Nakamura som endte med en trøstesløs remis etter bare 16 trekk i slavisk. Ivanchuk husker nok godt finaletapet i hurtigsjakken i Frankrike høsten 2008 der han fikk respekt for Nakamura sine ferdigheter over et sjakkbrett. Ja, for i sjakk er det hvit sitt ansvar å holde partiet i gang og ingen kan klandre Nakamura for å sikre seg litt i denne runden etter at han slapp hundene løs på Magnus i går og prøvde å beinhardt å vinne partiet med hvit. Nakamura startet jo opp med kjempescoren 2/3 og så hadde han et meget vanskelig program med Anand som svart, Magnus som hvit og så Ivanchuk som svart i de tre neste rundene. 50% i disse rundene viser alle skeptikerne at Nakamura nå er en 2700+ mann med god margin - han er rett og slett en å regne med. Ja, Magnus Carlsen er så imponert over Nakamura sin innsats den siste tiden at han utropte han til en av sine argeste rivaler etter gårdagens parti jamføres med det som ble skrevet på den offisielle hjemmesiden til turneringa.

Når Carlsen og Nakamura valgte å være pragmatiske så var det ikke fordi jeg tror noen av dem har gitt opp håpet om turneringsseier. Begge vet at det fortsatt er langt igjen for Shirov og at ingen av dem har møtt han så langt. I de to neste rundene så vil Nakamura først møte Shirov med hvit og så vil Magnus møte han med svart - la oss håpe at begge går hardt til verks og tillater skikkelige bataljer så vi får publikumspartier nok en gang. I dag fikk ikke Shirov noe ut av de hvite brikkene mot Nigel Short i en Chigorin-variant i spansk åpning og det endte med remis etter 31 trekk. Likevel har Shirov et fantastisk turneringsresultat og han har så langt vel fortjent vunnet 3 premier for dagens beste parti! Det skal bli spennende å se om han holder løpet helt inn og her er de fem neste rundene helt kritiske: Shirov skal opp mot Nakamura, Carlsen, Ivanchuk, Anand og Kramnik! Snakk om tøffe tak!

Peter Leko hadde 30 partier på stripe uten seier siden han slo Cheparinov i FIDE Grand Prix i august og i dag vant han endelig et sjakkparti igjen. Offer ble Fabio Caruana som ikke har hatt en helt god uttelling under Wijk aan Zee. Leko klatret dermed opp på 50% score mens Caruana som ventet har det tøft med 2/6. Karjakin er en blek skygge av det han var i fjor og i dagens parti mot Jan Smeets klarte han heller ikke å få ballen i mål. I trekk 18 kunne russeren spilte 18.a4! Som ville gitt stor fordel, men i stedet randt alt ut i sanden. Karjakin sitter dermed med 6 strake remiser mens Smeets fikk stoppet blødningen fra nese og munn etter 4 strake nederlag.

En gylden lov sier at en ikke spiller kongeindisk mot Vladimir Kramnik. Mannen har posisjonell kraft til å flytte fjell i denne åpningen og gjør det gladelig om han blir bedt opp til dans. Loek van Wely bryr seg ikke om sånne småligheter og valgte å gå rett inn i løvens hule. Han rakk å stikke hele hodet inn før han sakte men sikkert ble tygget og fortært. Dermed har Kramnik klatret på tabellen og inntatt delt 2. plass sånn sakte men sikkert. Mannen med fjorårets høyeste ratingprestasjon ? året sett under ett ? er dermed i rute. Lenier Dominguez fra Cuba varierte åpningstrekket sitt til 1.d4 mot Tiviakov og i en Katalansk kom partene tidlig ut av all åpningsteori. Dominguez fikk i midtspillet en gavepakke servert i det 28.d5! var helt vinnende for hvit. Dette så selvfølgelig den taktisk begavede Dominguez og han førte partiet inn med stø hånd. Dermed har den 26 år gamle angrepsspilleren +1 etter 7 runder og det har han all grunn til å være meget godt fornøyd med ut fra spill og sjanser. Siden både Leko og Dominguez fikk brutt remiskjeden i denne runden så er det bare Anand og Karjakin som sitter igjen helt uten seire eller nederlag.

Kjetil Aleksander Lie var opp mot ratingfavoritten i C-gruppen og med 1.e4 i et russisk parti fikk han opp en soleklar vinststilling der han med det taktiske slaget 25.Lf7! Te7 26.Lxe5 Dxe5 27.Txf5! kunne vunnet offiser og partiet! I stedet endte han opp i et dronningsluttspill med bonde over der han 100 ganger kunne tatt remis, men hvor han i stedet overspilte og tapte. Trist siden taktikk av den typen Lie overså i dette partiet vanligvis er slikt han flasher ut i 10 av 10 partier. Dette var det dessverre det ellevte. Ray Robson vant også og sitter på knallsterke 5½ mens Li Chao som Kjetil tapte mot har 5/6.

Resultatliste etter 6 runder:
1. Shirov  5½
2-5. Nakamura, Carlsen, Ivanchuk, Kramnik  4
6. Dominguez  3½
7-9. Karjakin, Leko, Anand  3
10-12. Caruana, Tiviakov, Short  2
13-14. Smeets, Wely  1

Her finner du den offisielle hjemmesiden mens du kan diskutere turneringa med likesinnede og finne partiene i etterkant hos Chessgames.com. Analyser, vurderinger og omtale finner du enkelte dager hos Sjakkfantomet. Ellers er Bergensjakk vel verdt et besøk for resultater, omtale og linker.
Stikkord:

42 kommentarer

Joachim S.

22.jan.2010 kl.20:33

Corus-turneringen er nå inne i en meget viktig fase.For min egen del holder jeg en knapp på Sjirov, selv om jeg håper Magnus skal greie dette. Men så langt har jeg til gode å kjenne godfølelsen. Magnus virker ikke like overbevisende som i sine siste opptredener. I morgen er det klart for møte med Ivantsjuk. Jeg er redd dette partiet ender remis. Chucky har etter hvert stoppet lekkasjen mot Magnus. Søndagens parti mot Sjirov blir meget vanskelig. Sjirov har en meget god score mot Magnus med hvit.2-0 og mange remiser hvis ikke jeg husker feil. Jeg tipper remis også i dette partiet. Når vi vet at Kramnik også har meldt seg på, er jeg redd for at Magnus skal få slite med å vinne denne turneringen. Magnus er pent nødt til å vinne i morgen og partiet mot Kramnik på tirsdag i 9.runde kan fort bli ett være eller ikke være. Mitt tips til sluttresultat er. 1.Sjirov,2.-3. Carlsen og Kramnik.

Sven

22.jan.2010 kl.20:49

Alltid hyggelig å lese dine kommentarer Joachim. Jeg tror at Nakamura ender på topp 3. Jeg tenkte å skrive det alt i forhåndsomtalen, men nå er det på høy tid å være optimistik på amerikaneren sine vegne.

Joachim S.

22.jan.2010 kl.20:52

Helt enig med deg,Sven! Naka har imponert i VM for lag og nå. Han viser at han er en vinnertype! Du holder imponerende godt nivå på dine daglige spalter her. Det er mange av oss, meg selv selvfølgelig som er meget takknemlig for den innsatsen du gjør! Nå gleder vi oss stort til i morgen. Jeg håper jeg tar feil og at Magnus kommer på vinnersporet i morgen.

Sven

22.jan.2010 kl.21:37

Takk for det Joachim! I morgen tror jeg det er en skjebnedag for Magnus - en dag vi får se om han er i form eller om han ikke har vinnerfeelingen. Jeg tror at vinneren av Corus ender på +4 eller +5 i år - altså et knallresultat som få ville trodd på forhånd. Skal Magnus styrke akjsene sine i det spillet så må han få noe til mot Ivanchuk eller Shirov i rundene som nå kommer - ellers er jeg redd at Kramnik rykker fra og at Shirov holder stand.

Joachim S.

22.jan.2010 kl.21:42

Det blir meget spennende å se hva Magnus velger i morgen. 1.c4? 1.d4?,1.e4? eller kanskje Bobbys og Bents 1.b3! Jeg tror Ivantsjuk velger damegambit dersom Magnus spiller 1.d4 eller 1.c4. Da må Magnus etter mitt syn spille avbyttevarianten (4.cxd5) dersom han skal ha håp om å vinne. Mot 1.e4 blir det vel fort najdorf, men her er Ivantsjuk ekspert, så det spørs om Magnus våger å gå inn i løvens hule...

Sven

22.jan.2010 kl.21:56

I morgen håper jeg sterkt på at Magnus spiller 1.e4. Da blir det fort siciliansk eller kongebondeåpning. Så får vi håpe at samarbeidet med Kasparov betyr en forskjell slik at Magnus får fordel ut av åpninga - hvis ikke får han fighte fra en lik stilling slik han så ofte har gjort tidligere. Vi krysser fingrene!

Joachim S.

22.jan.2010 kl.22:01

Vært kult å se Magnus leke seg med 6.Lc4-varianten i Najdorf.. Men det er vel mikroskopiske sjanser for at der skjer....

Sven

22.jan.2010 kl.22:04

Han har jo spilt den før, men tror heller det blir 6.h3. Selv tror jeg 6.Le2 og et tilbud om Scheveningen er en fin resept. Kasparov kan disse strukturene godt og jeg regner med at de alt har sett endel på dette.

Joachim S.

22.jan.2010 kl.22:11

Det stemmer. Hvis ikke jeg husker feil hadde Kasparov meget fine seire i den varianten(6.Le2). Også mot Ivantsjuk hvis jeg ikke husker feil. Magnus var jo imponerende med 6.Le2 mot Grischuk i fjorårets Linares-turnering.

Sven

22.jan.2010 kl.22:25

Ja, Kasparov slo blant annet Short i OL 1994 med den klassiske varianten. Husker godt Grischuk-partiet og husker like godt hvordan Magnus fikk opp vinststilling med det i Corus 2008 mot Anand i et parti han vel tapte til slutt. Grischuk selv har jo spilt dette ofte med hvit og fått opp go'stillinger så det er ingenting å kimse av. Mot klassisk siciliansk (5...Sc6) er Le2 slappt på grunn av 6...e5!, men i disse strukturene blir ofte a6 et tempotap når vi går via Najdorf.

Joachim S.

22.jan.2010 kl.22:55

Karpov var jo i mange år den store eksperten i 6.Le2. Roman A. viste jo partiet mot Spassky i matchen i 1973 der Karpov manøvrerte i stor stil. Karpov hadde flere slike lekre manøvreringspartier i Le2-varianten, også mot Polugajevsky i matchen deres.Og et mot Hübner. Ellers kan jeg anbefale Geller opg Andrei Sokolov. De spilte også 6.Le2 med stor suksess.

Sven

22.jan.2010 kl.22:58

Stemmer det Joachim og vi skal ikke glemme at Anand brukte det i VM-matchen mot Kasparov i 1995 og fikk opp flere svært lovende stillinger... Det blir spennende om vi får denne klassiske varianten i morgen selv om sjansen er liten!

Joachim S.

22.jan.2010 kl.23:10

Jeg tror i grunn mest på 1.c4 eller 1.d4. Det skal bli en meget spennende dag. Synd Kjetil rotet vekk vinsten i tidsnøden i dag.

Sven

22.jan.2010 kl.23:13

Tror mest på 1.d4 jeg også, men det er lov å håpe på litt mer fart. Synd med Kjetil ja, vi får håpe at han reiser seg.

Joachim S.

22.jan.2010 kl.23:15

Kjetil er jo flink til å reise seg. Hadde han hatt en litt bedre kontroll på tidsforbruket sitt hadde han dratt det hjem i dag. Lf7 var sterkt på et tidspunkt der han spilte Te1. Da hadde han vunnet offiser og partiet.

Sven

22.jan.2010 kl.23:18

Jepps, jeg kommenterte det i oppdateringen som kom for noen timer siden. Må være irriterende.

Joachim S.

22.jan.2010 kl.23:22

Ok. Der så jeg din oppdatering. Kjetil og finske Nyback har hatt noen grove tabber i hvitpartiene. Men Kjetil hadde en fin seier mot italienske Vocaturo som er en coming man som er mye omtalt i tyske sjakkblader i den senere tid.

Sven

22.jan.2010 kl.23:26

Er litt overrasket over Nyback, han er normalt en meget solid fyr. Nils Grandelis har også skuffet. Det er bare Magnus av de nordiske vi kan være fornøyd med - som så ofte før.

Joachim S.

22.jan.2010 kl.23:28

Jeg må innrømme at jeg ikke er helt fornøyd med Magnus heller. Likte ikke avslutningen hans i London. Og her i Corus ser jeg tegn på at han ikke er på hugget. Den manglende presisjonen mot Short var for meg et meget alvorlig signal på at ting ikke er helt på stell.

Sven

22.jan.2010 kl.23:37

Resultatmessig kan vi ikke klage over Magnus så langt - det blir drøyt. Han er definitivt ikke i dårlig form, men heller ikke i god form så langt. Uansett så skal det bare et knallparti mot Ivanchuk eller Shirov til for at vi hyller han, så veien er kort fra det labre til suksess. Du husker sikkert sisterunden i fjor og partiet Dominguez - Karjakin...

Joachim S.

22.jan.2010 kl.23:44

Jeg husker det godt og søndagen ble ganske ødelagt da Magnus spilte vekk fordelen mot Wang.For meg hadde +3 vært akseptabelt nå. Short med hvit skal være Magnus-seier. Og +2 mot nederlenderne er som forventet. VW og Smeets roter jo bort 80 prosent av partiene sine i tidsnøden. Her er det liten evne til å lære av sine feil og omdisponere tidsbruken. Remisen mot Naka var grei.Magnus mangler dessverre noen av åpningene til Aronian. Jeg tror han kunne stilt Anand på betraktelig større prøver med Marshall. Verdensmesteren viser gang på gang at han mistrives som hvit i den åpningen.

Sven

22.jan.2010 kl.23:55

Du er hard med de harde Joachim ;-) Nå ville jeg heller sett en Sveshnikov mot Anand enn en drage, men jeg tror vi lar Magnus styre butikken - han gjør det godt! Det er ellers ikke normalt at Smeets og VW spiller så svakt som de har gjort under Corus i år - de har skuffet kapitalt. Åpningene til Magnus er da imponerende, Aronian har jo bare punch med 1.d4 og er mye mer uforutsigar. Med svart mot 1.e4 har han stort sett bare Marshall og Berlinforsvaret - to åpninger som er regnet som ganske så remiserende. Nei, her er vi svært uenig Joachim.

Sven

23.jan.2010 kl.00:06

Jeg mente selvfølge at Aronian er mye mer forutsigbar - men det skjønte du nok. Selv om han er en ledense ekspert på 1.d4 så mener jeg at Magnus alt har tatt han igjen med hvitpunch og med svart har Magnus et mye rikere og fullt ut slagkraftig åpningsarsenal.

Joachim S.

23.jan.2010 kl.00:09

Jeg husker Sveshnikovene mot Anand og Topalov. I Linares 2008 og i Nanjing i fjor høst. Det har vist seg å være et godt remisvåpen, men heller ikke noe særlig mer for Magnus mot de gode.Magnus er en ganske komplett hvitspiller. Hatten av for det! Med sort hadde jeg gjerne sett han hadde startet å spille Marshall.Anand sliter her og det kunne gitt Magnus en kjærkommen seier. Han har jo Jänisch-gambiten som gav god fordel mot Anand i Linares 2009.Med den og Najdorf ser det ikke så galt ut!

Sven

23.jan.2010 kl.00:15

I Marshall så finnes det jo en urgrøde med remisvarianter eller varianter der hvit kommer bonde over for løperparet som en spiller som Anand kan velge. Er ikke farlig for hvit i det hele tatt. Dessuten er den lett å unngå med adekvat spill. Men Najdorf - hei, se da snakker vi! Tror dog det enda tar litt tid før Magnus har fått ordentlig tak på all Najdorfteorien, men den dagen kommer.

Joachim S.

23.jan.2010 kl.00:23

For en ekspert på Marshall som hvit er den kanskje ikke farlig. Men for Anand som tryner gang på gang mot den virker det på meg unektelig som et godt valg som svart. Vi ser jo Aronian håve inn helpoeng gang på gang mot Anand med den åpningen. Nå skal vi ikke tillegge åpningen all skyld, men en åpning Anand er ukomfortabel med, kombinert med en spiller han hater å møte, kan bli en meget utrivelig opplevelse ved brettet. Magnus kan endel Najdorf-teori. Han visste for 5-6 år siden at han var godt inne i Poisoned Pawn-varianten. GM Sergei Volkov ble slaktet etter alle kunstens regler i et pent parti.Men han trenger en meget dyp forståelse i alle varianter, og der er samarbeidet med Kasparov ytterst viktig!

Sven

23.jan.2010 kl.00:34

Jeg tror du må forfriske statistikken mellom Anand og Aronian. Tror Anand bare har ett tap i Marshall mot Aronian og det er i såfall nothing. Jeg er ikke enig i skildringsbeskrivelsen din her. Ja, Magnus kan utvilsomt mye på Najdorf allerede - det har vi jo sett den siste tiden der han spilte Najdorf både under M-Tel, Nanjing og Tal Memorial i enkeltpartier med gode resultater. Det skal bli spennende å følge fortsettelsen i denne åpningen!

Joachim S.

23.jan.2010 kl.01:14

Etter et grundig søk i basen viser det seg at jeg mikset den ene seieren Aronian hadde i skotsk, med Marshall. Det er selvfølgelig bare å beklage at en slik KATASTROFAL tabbe inntraff! Ellers viser det seg at Aronian, Bacrot, Svidler og Leko er fire av de som har tatt ganske mange raske remiser som svart i Marshall mot Anand. De senere år har Anand hatt mer trøbbel som hvit i slavisk mot Aronian. Her har han lidd noen ganske ubehagelige nederlag.

Sven

23.jan.2010 kl.01:22

Vel, Anand er omtrent den eneste i verden som prinsipielt har tatt i mot gambiten så da er det ikke rart at det har blitt mange remiser på han. Husk at denne gambiten som kjent har skapt så mye hodebry for hvitspillere at enkelte har gått over til å spille 1.d4! Delvis på grunn av Marshall, delvis på grunn av Russisk og delvis til tider på grunn av Berlinforsvaret som nå vel scorer godt for hvit. De siste årene har Aronian hatt et godt tak på Anand sånn generelt så eksempelet med Marshall var ikke så godt egentlig. Ellers var det som alltid hyggelig med en sjakksnakk med deg her på bloggen Joachim!

Joachim S.

23.jan.2010 kl.01:28

Et lite søk bak i tid viser jo at Anand selv spilte Marshall for noen år siden. Dette fører selvfølgelig til at han kjenner stillingstypene godt, men scoren hans mot denne åpningen er ikke spesielt bra. Så det er bare å anbefale denne åpningen eller Sveshnikov som du nevnte, Sven! Det er to av de åpningene folk har kommet lettest til poengfatet mot Anand.Takk for praten. Alltid hyggelig!

23.jan.2010 kl.03:19

"Short med hvit skal være Magnus-seier. Og +2 mot nederlenderne er som forventet. VW og Smeets roter jo bort 80 prosent av partiene sine i tidsnøden. Her er det liten evne til å lære av sine feil og omdisponere tidsbruken. Remisen mot Naka var grei- " Skal ikke henge meg opp i åpningsteoridiskusjonene deres, men jeg synes mange ganger man forventer for mye av Magnus. Som du sier her var det vel sjanser til å vinne mot bla Short, mens i enkelte av de andre partiene var det motstanderens tidsbruk som avgjorde. Men det går ikke an å trekke ut enkeltelementer som dette og bruke det som et argument for en seier eller tap. En seier eller et tap kommer av mange mange forskjelllige faktorer. Og når du her sier at +2 var forventet mot de to nevnte motstandere sier du i praksis enten at du mener at Magnus bør spille med en prestasjon som ligger langt over det ratingen hans er hver gang eller så sier du at innsikten i forhold til forventingsbegrepet er relativ snever. Digger både denne spalten og synes også Joachim har mange gode poenger og synspunkter, men her ble det litt mye tull fra hans side. Ellers er det 7 partier igjen for alle deltakere, Shirov har et tøft program og Nakamura, Kramnik og Magnus som nok er de største utfordrerne er faktisk så gode at de kan slå alle gjenværende motstandere både på en god og dårlig dag både med svart og hvit. Jeg tror i hvert fall at det fortsatt er veldig usikkert i denne turneringen hvem som ender opp øverst på pallen. Den største styrken til Kramnik og Magnus er jo såklart at de sjelden taper, men jeg er villig til å sette en del penger på at Shirov kommer til å få minimum et tap i denne turneringen hvis noen tar det bettet.

Sven

23.jan.2010 kl.04:25

Fint om du setter navn på innlegget ditt når du kritiserer andre som kommenterer her hos Sjakkfantomet selv om det ble gjort på en ryddig og grei måte. Det er sånn vi gjør det her av atmosfæremessige årsaker.

Jeg er i sak enig i innvendingen din og jeg er veldig enig i at denne turneringen fortsatt er svært åpen. Dersom Shirov kommer seg gjennom slalåmen han nå skal ut på med Nakamura, Carlsen, Ivanchuk, Anand og Kramnik uten nederlag så er sjansene formidable til å vinner hele turneringen - men dit er det langt, veldig langt. Nakamura har kommet pent ut av sin slalåm og er et hot tips for topp-3 Kramnik, Magnus og Ivanchuk er de 3 andre med sjanser og dette kan fort bli veldig spennende på slutten selv om jeg tror ting vil utkrystallisere seg i løpet av de neste 5 rundene.

Joachim S.

23.jan.2010 kl.10:57

Jeg synes i grunn ikke en forventning om +3 etter seks runder er for mye forlangt. Hvis vi husker at Magnus scoret langt mer i Nanjing, er det etter mitt syn ikke urimelig å forvente at Magnus skulle ligge på +3 etter seks runder. I Nanjing lå han på 5 poeng etter seks runder og der var motstanden et godt stykke bedre enn den så langt har vært i Corus, så jeg synes i grunn ikke en forventning om +3 mot folk som Tivjakov, Smeets,Van Wely,Short,Nakamura og Anand er å legge lista for høyt! Såpass stor tillit må vi ha til vårt sjakkhåp!

Sven

23.jan.2010 kl.11:50

Poenget er at Nanjing var fjorårets beste turneringresultat. Å legge lista der, og forvente at Magnus skal klare noe lignede gang på gang, gir ikke rom for en naturlig variasjon. Magnus sin forventende score under Corus er ca. +3.5 totalt! Å forvente at han skal leve opp til dette må være saklig for Magnus fansen - men du tar kanskje litt hardt i enkelte ganger Joachim. Det er ikke alltid en presterer i overkant og det tror jeg vi bør ha rom for. Klarer Magnus +4 så vil i hvertfall jeg være MEGET godt fornøyd med innsatsen!

Joachim S.

23.jan.2010 kl.12:16

Poenget var i grunn ikke at jeg la lista der, på + 6 som i Nanjing. Mitt resonnement var at Magnus nå har møtt de letteste motstanderne og at +1 i fortsettelsen vil være realistisk. Hvor sa jeg at jeg forventet +6? Jeg forventer +4 totalt. For å oppnå det mener jeg det hadde vært viktig med +3 nå og da kunne man tro på seier f.eks. mot Dominguez med hvit og remis i resten. Da hadde Magnus nådd +4. Nå tror jeg han har sine beste sjanser i hvitpartiene mot Dominguez og Caruana i siste runde.

Alf G

23.jan.2010 kl.14:17

Slapp remis? Gutten spilte jo mot Verdensmesteren. Vet ikke hva du vil kalle slapp remis, men de fleste er nok fornøyd med remis med svart mot Anand. ;-)

Erlend

23.jan.2010 kl.14:23

Ikke kritiser Magnus, han er bedre enn deg, og du hadde også vært sliten etter fem runder.

Joachim S.

23.jan.2010 kl.16:00

Magnus tar seg greit av Ivantsjuk i dag. Big Ivan gikk helt amok. Deilig at Magnus er tilbake på vinnersporet!Naka-Sjirre går mot en forventet remis.

Joachim S.

23.jan.2010 kl.17:38

"Naka startet jo opp med kjempescoren 2 av 3." Dette stemmer ikke.Han startet med 2,5 av 3. Seirene kom i 2. og 3.runde mot Van Wely og Short.

The Wiz

23.jan.2010 kl.18:12

Joachim,

Det har du rett i. Naka hostet opp en kanonstart med 2.5/3. Kompromissløst spill mot Shirov i dag fra Naka. Det er morsomt! Jeg synes jo Magnus har vært på vinnersporet hele veien, men seieren mot Ivanchuk var kjærkommen! Da krysser vi fingrene for at også Magnus ønsker å nedlegge Shirov i morgen - det ville vært noe!

Joachim S.

23.jan.2010 kl.18:42

Hei Sven,

Jeg fikk visst feil i dag. Naka imponerte stort- igjen. Magnus virker bunnsolid. Vi kan håpe Sjirov får en negativ reaksjon på tapet i dag. Nå er turneringsseier innen rekkevidde. Moro hvor lett det gikk for Magga i dag!

Sven

23.jan.2010 kl.19:40

Godt at du tok feil akkurat i dag. Føler på meg at Magnus kommer nær en seier i morgen også. I dag fikk Magnus virkelig en gavepakke av Ivanchuk ja.

Skriv en ny kommentar

The Wiz

The Wiz

42, Tromsø

Sven Wisløff Nilssen- Visejuniornorgesmester i brettsjakk 1989.- Norgesmester i postsjakk 1995.- To ganger deltaker i eliteklassen både i brettsjakk og postsjakk.I dag, avdanket sjakkspiller med fortsatt lidenskap for spillet.Kontaktadresse: sjakkfantomet[a]gmail.com

Søk hos Sjakkfantomet:

only search Sjakkfantomet

Bloggurat free counters

Kategorier

Arkiv

hits