GM Jon Ludvig Hammer tar ansvar på Norges landslag

EM for landslag spilles i disse dager i serbiske Novi Sad. Norge stiller med lag i både herre- og kvinneklassen og det er gledelig å kunne meddele at Norges herrelag har fått en flott start med 3 lagpoeng på 3 runder mot meget sterk motstand. Høydepunktet så langt er utvilsomt uavgjort 2-2 mot Ukraina i en gyser av en match.

Magnus Carlsen sto oppført på Norges lag men så seg nødt til å melde forfall i siste liten. Slik jeg har forstått det har turneringskalenderen hans rett og slett blitt for tett og han trengte tid til hvile og forberedelser foran den viktige Tal Memorial, og VM i lynsjakk, som begge spilles i Moskva i november - hovedturneringen starter den femte. Jeg tror det var et klokt valg av Magnus selv om det selvfølgelig smerter norske sjakkfans å ikke få se gromgutten lede det norske landslaget med flagget på brystet - eller i hvertfall på bordkanten. Et godt ordtak sier at det er en tid for alt - og nå er det tiden for Magnus til å forberede seg best mulig mot de virkelig O'Store oppgavene - slikt kalles profesjonalitet til det en gjør og er faktisk viktig for å kunne prestere. Så føler jeg meg sikker på at han er tilbake til landslagsspill når tid og anledningen kommer.

GM Jon Ludig Hammer er dermed stjernen på det norske laget - og hvilken stjerne! Hammer startet opp med en remis mot GM Laurent Fressinet (2658) for så å slå Jon Viktor Gunnarsson (2462). Så skulle han lede laget i 3. runde mot stormakten Ukraina lørdag. Nå skal det sies at hverken Ivanchuk, Karjakin eller Ponomariov er på plass i Novi Sad for denne stormakten i sjakk - men uansett har de så mange å ta av at snittet mot Norge var oppe i hederlige 2659... Vi la ellers merke til at nygifte Yuri Drozdovskij (2627) - som deltok under Arctic Chess Challenge i år - spilte 3. bord for Ukraina i denne matchen. Men det er Hammer denne spalten skal handle om - ja for Jon Ludvig har prestert formidabelt i år og nå leverer han varene igjen! Han rundspilte sterke Pavel Eljanov (2717) på 1. bordet etter alle kunstens regler og med 2.5/3 har 19-åringen fra Oslo en ratingprestasjon på eventyrlige 2885!!

La oss ta en titt på partiet:


Hvit: Jon Ludvig Hammer (2585), Norge
Svart: Pavel Eljanov (2717), Ukraina
Sted: Novi Sad, 17. EM for Lag (3), 24.10.2009


1.e4 e5 2.Sf3 Sc6 3.Lb5 a6 4.Lxc6
- Den såkalte avbyttevarianten i spansk. Dette var Bobby Fischer sin lille kjæledegge, og åpningen er slett ikke helt uten sting. I moderne åpningspraksis så unngår en blant annet Marshall-varianten ved å spille dette. Pavel Eljanov er ellers en posisjonssterk spiller som liker seg best i lukket spansk, eller sågar Berlinforsvaret med 3...Sf6 - noe han altså ikke valgte i dette partiet.
4...dxc6 5.0-0 Dd6
- Litt skarpere enn det klassiske teoritrekket her 5...f6. Dronningtrekket har skåret godt i praksis de senere årene.
6.Sa3 Le6 7.De2 f6 8.Td1
Alt dette er hot teori i 5...Dd6-komplekset.

Hva ville du spilt i denne teoristillingen som svart?
em001


8...Lg4
- Hvit har et utviklingsforsprang, og alt handler om å hindre hvit i å åpne stillingen med d4 på et gunstig tidspunkt. Teksttrekker er altså trygt forankret i en sunn strategisk idé, og selv om det er litt paradoksalt så har det et god rykte på seg. Legg merke til at dronningen nå får et fristed på e6.
A) 8...c5!? 9.c3 er et alternativ der det blir et godt spørsmål om svart har noe bedre enn 9...Lg4.
 B) 8...0-0-0 9.d4 Lg4 10.Le3 De6 11.dxe5 Txd1+ 12.Dxd1 Lxa3 13.bxa3 Se7? 14.Sd4! Ble spilt i et langt fra feilfritt parti i Tal Memorial Blitz 2008 i Leko,P-Ivanchuk,V der Leko tilslutt vant på tid. Det er lett å finne forbedringer til dette partiet og 8...0-0-0 fortjener fortsatt oppmerksomhet.
9.h3
A) 9.Sc4 De6 10.Se3 Lxf3 11.Dxf3 0-0-0 12.d3 er noe bedre for hvit, men svarts stilling er meget solid. Remis i 33 trekk i Illescas Cordoba,M-Anand,V/Dos Hermanas 1997.
Mest spilt her er det skarpere:
B) 9.c3 og nå
B1) 9...c5 10.h3 Lxf3 11.Dxf3 Se7 12.d4 cxd4 13.cxd4 exd4 14.Lf4 er kjent for å gi hvit et pluss.
B2) De6! 10.Sc2 Ld6 11.Se3 Lxf3 12.Dxf3 Se7 og svart klarte seg fint i Reinhart,K-Hill,G. fjernsjakk, ICCF 2008. Remis i 28 trekk.
9...Lh5
- Et alternativ var 9...Lxf3 10.Dxf3 De6 11.d4 0-0-0 12.d5 som gir hvit et lite pluss. Spilt i Kochetov,D-Kovernikov,B/ ICCF E-post 2002 der svart riktignok vant i 33 trekk.
10.d4 0-0-0!
- 10...exd4?! 11.c3! ga hvit en fordel i Kaufman,L-Schneider,D,  USA 2005. Hvit vant i 24 trekk.
11.Le3 De6
- Dette er et nøkkelfelt for dronning i denne strukturen der hun må ut av taktikken fra et Td1. Hun skuer mot både dronningfløya og kongefløya fra sin nye hangar...
12.dxe5!?
- Går inn i forenklinger der svart ser ut til å klare seg OK.
12...Txd1+ 13.Txd1 Lxa3!
- Svart får ferdigutviklet seg med tempo.
14.bxa3

Hva ville du spilt her med svart?
em002

14...Se7?!

- Et bedre alternativ er trolig 14...fxe5 som ble forsøkt i Bindrich,F-Azarov,S, Polen 2005. Svart vant i 24 trekk. Eljanov sitt bondeoffer fullfører utviklingen, men gir en struktur som ingen kan like...
15.g4! Lf7
- Offisersofferet 15...Lxg4? 16.hxg4 Dxg4+ 17.Kf1 er dømt til å mislykkes. Svart har ikke brikker til å angripe med.
16.Dd3 Sg6
- Eljanov er med på notene, selvfølgelig ikke 16...fxe5?? 17.Sg5 Df6 18.Dd7+ Kb8 19.Sxf7 Dxf7 20.Lc5 Te8 som gir svart en stilling der han er bundet på hender og føtter og der han taper direkte.
17.exf6 gxf6 18.Sd4!?
- Rybka anbefaler det raffinerte: 18.Db3 (!) De7 19.Db4! med poenget 19...Dxb4 20.axb4 Lxa2 og sluttspillet er svært fordelaktig for hvit som har en overlegen struktur - med ursterk majoritet på kongefløya. Med en svekket kongestilling for hvit så er dette dronningbyttet en drøm her.

Svarts dronning står i slag - hva ville du spilt som svart her?
em003


18...Dc4?
- Selvfølgelig ikke 18...Dxa2?? 19.Sxc6 bxc6 20.Dxa6+ som leverer matten. Men 18...De8! med ideer som Tg8, Se5 og h5 virker bedre. Svart beholder da brikker på brettet for å kunne angripe hvits litt luftige kongestilling. I dårlige strukturer er det viktig å beholde dynamikken på brettet! Slik skapes grobunn for kombinasjonsspill.
19.Sf5 Dxd3 20.cxd3 Lxa2 21.f4
- Eljanov har fått sin langt mer urutinerte motstander over i et sluttspill som er meget vanskelig for svart, om enn ikke tapt. Legg merke til hvordan svakheten på f6 i prinsippet kan angripes av alle hvits brikker slik at de ulikfargede løperne blir en maktfaktor, ikke en remisfaktor, i stillingen.
21...c5?!
- En god idé som kunne hatt bedre timing. Svart ønsker å stoppe d4, og i forbifarten søker han å lokke hvit til å bytte c5-bonden mot f4-bonden, som vil ruinere hvits store strukturfordel. Bedre var 21...h5! 22.Kg2 c5! som er en raffinering av Eljanov sin idé. Uansett var stillingen til svart meget vanskelig her.

Hvordan ville du fortsatt som hvit her?
em004



22.Sg7!

- Gode råd er nå dyre, springeren sto i solen på f5 - men den angrep intet.
22...b6 23.Sh5 Tf8
- Dekker seg opp midlertidig, men stillingen er strategisk tapt.
24.Kf2 Se7! 25.f5 Sg8
- Svart spiller passivt forsvar og ser om hvit klarer å bryte igjennom - det virker da også best i denne stillingen.
26.h4 Lf7 27.Sf4 h6 28.Lc1
- Hvit forbedrer rolig stillingen til offiserene sine - svart kan ikke tromme i gang et motangrep og det må ha vært en fryd å føre de hvite brikkene her!
28...Td8 29.Lb2 b5 30.Tc1 c4

Hva ville du spilt med hvit her?
em005



31.d4!

- Enkelt og godt. Hvit spiller med 5 mot 2 fra d-linja til h-linja mens han har en forsvarlig svartfeltsblokkade på motsatt fløy.
31...a5 32.Lc3
- Poenget, svart får aldri spilt b4.
32...Kb7 33.Ke3 Kb6 34.e5
- Eddie the Eagle hopper endelig frem - svart er fortapt mot bondestormen.
34...Ld5 35.Sxd5+ Txd5 36.Ke4 Td8 37.g5
- Alle veier fører til Rom...
37...hxg5 38.hxg5 fxg5 39.f6 Tf8 40.d5
- It's Hammer Time! Svarts klossete tårn og springer kan selvfølgelig ikke stoppe bondelavinen.
40...b4
- En siste morsomhet.

Hvilken fortsettelse for hvit er mest effektiv her?
em006



41.Ld4+
- Det enkleste, svart gir opp i få trekk.
41...Kb5 42.a4+! Kxa4 43.Txc4
- Hvit har også fått tårnet med seg og gardinene faller for en flott forestilling regissert av Jon Ludvig Hammer!

Sluttstillingen i Hammer - Eljanov, Novi Sad 2009:
em007


1-0

Du finner hele partiet hos Chessgames.com
Stikkord:

25 kommentarer

Åsmund Hammerstad

25.okt.2009 kl.16:21

Artig at også en del av partiene til Jon-Ludvig blir kommentert. Det er ikke bare Magnus som begynner å bli virkelig god de norske spillerne. Jon-Ludvig sørger for bedre bredde i toppen.

Sven

25.okt.2009 kl.17:29

Ja, Jon Ludvig fortjener jo strengt tatt mye støtte oppmerksomhet enn han er gitt her på bloggen. Synes det er artig å se at Norge har representanter i både EM for nasjonallag og i Junior-VM mens svenskene ikke har deltakere i noen av arrangementene. Her skal ikke Simen Agdestein og NTG sin rolle undervurderes - for du verden som det gror i norsk sjakk om dagen! Nå er jo også Sjakkhuset en dyktig aktør og i det hele tatt så ser fremtiden for norsk sjakk lys ut.

Erling

25.okt.2009 kl.18:20

Hei. Strålende av Hammer dette, bare så synd at ikke Thomassen fant "bindingsverket" 28.-Db6!. 29. Dc5, Ta-c8!. og vinner. Det hadde definitivt gått inn "i bøkene". Hilsen Erling

Sven

25.okt.2009 kl.20:20

Erling,

Ja, seier over Ukraina ville vært noget ;-)

jon

26.okt.2009 kl.20:47

Hammer fortsetter å slå fra seg! Etter remis i går, vant han igjen i dag, og er en av 7 spillere med ratingprestasjon over 2800. Det er særdeles bra! Håper bare ikke han blir for sliten etter hvert. Ellers tror jeg det betyr mye for de norske sjakkspillerne der nede å ha Peter Heine Nielsen som lagleder.

Sven

26.okt.2009 kl.21:37

Hammer har gjort det helt fantastisk. Det er en fryd å se ratingutviklinga hans hos FIDE - sakte men sikkert stiger han opp og enda er han bare 19 år gammel. Nå bryter han 2600-barrieren og så blir det spennende å se hvor langt det vil rekke. Tror Hammer har mange fine år foran seg på sjakkbrettet. Tror også Heine Nielsen er av stor betydning - en slik kapasitet vokser ikke på trær.

Meiselen

27.okt.2009 kl.12:45

Utrolig av Hammeren. Med 2835 i ratingprestasjon har han kun Bacrot og Caruana foran seg. Hvem skulle ha trodd det var mulig? Nå må Elsness kaste legefrakken, spytte i neven og brette opp ermene. Det hadde jo vært helt fantastisk om de andre også overpresterte litt...

Sven

27.okt.2009 kl.14:20

Du kan få sagt det. Ingen hadde vel trodde på en slik prestasjon av Hammer, men desto morsommere er det.

jon

27.okt.2009 kl.20:04

Jabidabido!

Hammern vant igjen! Ligger nå individuelt på topp både ift poeng og ratingprestasjon, 2873! Fortsetter han slik bør han vurdere å vie seg fullt og helt til sjakken. Dette er skikkelig gøy og så fortjent!

jon

27.okt.2009 kl.20:18

Og da er dagens resultat klart: Remis mot Romania! Det skal vi være meget godt fornøyde med. Romania var rated som nr 14, Norge 29. Da blir det tøff motstand også i morgen, men det er vel hva som trengs for å bli bedre.

Sven

27.okt.2009 kl.21:12

Stjerneresultat av Norge det! Hammer sin innsats er det jo bare å bøye seg i støvet av for deretter å ta bølgen :-) 5/6 mot en snittmotstand på 2600, og med en ratingprestasjon på 2873, taler for seg selv.

Når så også en av de absolutte favorittspillerne mine, angrepsspilleren Vugar Gashimov, også leverer varene med sterke 4.5/6 så langt, mot et snitt på 2642, med prestasjonen 2835 så er alt fryd og gammen. Håper virkelig vi snart får se Gashimov i en Grand Slam-turnering.

Jan S

27.okt.2009 kl.22:36

Utrolig artig at Jon Ludvig gjør det så bra. Han har hatt et flott sjakkår, og det er tydelig at han på ingen måte har stoppet opp når det gjelder utvikling.

Eller ser det ut til at Topalov er i ferd med å spille seg nedover lista i Novi Sad, og har i kveld -4,9 poeng. Går han på en smell der nede, så er han plutselig under 2800 - og hvem troner på toppen da??

Sven

27.okt.2009 kl.22:57

Fantastisk år for Hammer ja :-) Det startet med at han innfridde kravene til GM-tittelen på Gjøvik og samtidig vant den sterke åpne turneringa der og så har bare snøballen egentlig rullet. Mye fin sjakk og mange små, og store, høydepunkt. Åpninga i USA var for eksempel formidabel.

Topalov har 2804,7 og ligger altså bare 3.9 poeng foran Magnus på LIVE-ratingen i kveld - interessant. Uansett så har Magnus vært nr. 1 i verden uoffisielt, og siden Topalov sin nedgang ikke kommer med på 1.november-lista så må vi vente til januar for å se om Magnus er nr.1 - nå er det offisielle lister vi teller. Intet mer - intet mindre ;-)

Jan S

27.okt.2009 kl.23:25

Joda, det er offisielle lister som teller, men dette vil likevel vekke oppsikt og gjøre Magnus ennå mer populær. Liveratingen er bare genial - takk til Hans Arild. Håper bare han får noe sponsing på dette tiltaket slik at han ikke slutter.

Sven

27.okt.2009 kl.23:36

Jan S.,

Enig i at LIVE-ratingen er genial så full kreditt til Hans Arild for det. Nå synes jeg vel også at FIDE er kommet godt opp på banen med offentliggjørlig hver andre måned, og da blir det mer interessant å snakke om offisiell rating igjen... Likevel er det alltid gøy å følge med på LIVE-ratingen - for all del! Kanskje ekstra mye sånn i disse tider der nye stjerner gror opp som paddehatter!

jon

28.okt.2009 kl.10:55

Enig i at FIDE har kommet seg, både med offisiell rating seks og ikke fire ganger i året og en slags liverating i form av hvor mange poeng den enkelte spiller ligger i forhold til forrige offisielle (men den er jo aldri like fersk som Hans Arild Runde sin). Men, en av grunnene til at FIDE har skjerpet seg, tror jeg faktisk ligger i Runde sin liverating! Liveratingen ble for mange sjakkinteresserte mennensker, som f eks oss på denne bloggen, vel så viktig som den offisielle. Dermed så vel FIDE seg nødt til å gjøre noe, hvilket de gjorde, og takk for det!

Det gamle ordningen tilhørte en annen tid. Det er også gammeldags å ha sjakkspalter kun i papirputgaver av avisene. Jeg synes jo at Einar Gausel sin i Dagbladet har vært landets beste i en årrekke, men det var artigere før internett for alvor kom på (sjakk-) banen. Å lese om partier som er ferdigspilte og kommentert på nettet, f eks av sjakkfantomet, en til to dager etterpå blir liksom ikke helt det samme. Men, men, Dagbladet sliter og for meg er sjakkspalten det eneste i avisen jeg vet holder høy kvalitetet og som ikke vil skuffe meg på samme måte som, ja hva skal vi si, mye annet av (vinklingen på) stoffet. Å legge sjakkspalten til Gausel ut på nettet vil jo bare føre til enda færre lesere...

Sven

28.okt.2009 kl.12:49

Det ligger i kortene at Live-ratingen har vært en pådriver for hyppigere FIDE-oppdateringer. Synes vi nå er oppe i en hyppighet som vi kan leve lenge med.

Jeg har aldri helt skjønt hvorfor ingen av de to største nettavisene har egen sjakkblogg. Sett i lys av alt det positive som skjer i, og rundt, norsk sjakk så virker det bakstreversk å ikke satse på dette. Når New York Times har hatt sjakkblogg i mange år alt, i et land der sjakk slett ikke står sterkt, så er det på høy tid at noen tenker nytt her hjemme på bjerget også. Har nok sluttet å lese Gausel for mange år siden. På sitt beste har han en av Norges beste sjakkpenner, men å levere varene år ut og år inn i et så lite format, i kamp mot Internettet, grenser mot det umulige. Nei, fremtiden for sjakkformidling ligger på web - og du verden for noen muligheter det gir. I say no more!

Bobby Fiske

29.okt.2009 kl.22:00

2 - 2 mot England i dag.

Norge spiller seg opp fra C-nasjon status til B-nasjon, selv uten Magnus!

Hammer har vel begynt på BI denne høsten. Det er sikkert et tryggere levebrød enn å prøve og bli sjakk-proff. Det siste er vel kun mulig for disse Super-GMene? Mange GMer kommer fra land med betydelig lavere lønns-/kostnadsnivå. Dermed blir gapet mellom en "ordinær" lønn og hva de klarer å klore sammen av sjakkinntekter mindre. For en nordmann blir vel det regnestykket mye styggere, med mindre man heter Magnus Carlsen. Det skal jo rekke til både lønn og pensjon.

Håper uansett at unge Hammer finner tid og lyst til å utvikle sitt talent i årene fremover. Hvor langt må han nå, for å tangere feks Simen Agdestein's prestasjon (relativt sett)?

Sven

30.okt.2009 kl.00:25

2 - 2 mot England er fenomenalt. Gracias til Frode Elsness som tok helpoenget, den smakte nok godt etter en tung start. Så vidt jeg husker så sa Hammer i sommer at han skulle studere samfunnvitenskap på Uio. Det gir et trygt levebrød. Å leve av å være sjakkproff utenfor den absolutte verdenseliten blir mer å overleve av sjakk enn å leve av det. Hvis Hammer skulle satse på sjakken måtte han hatt en sjakkspalte i en stor norsk avis eller fått en sponsor i noen år - levekostnadene i Norge er alt for høyt til å være en vanlig reisende i sjakk slik mange i øst-blokken er det. Selv i Sverige er kostnadene såpass mye lavere at det ville vært mulig å overlevd OK som sjakkproff dersom Hammer hadde hatt alternative inntektskilder som coaching og sekundering på arbeidsblokka.

Jeg har alltid holdt Simen Agdestein for utvilsomt å være Norges nest største sjakktalent i historien. Det har jeg aldri vært i tvil om selv om andre skribenter har vært uenig i den påstanden og muligens holder Jon Ludvig som et enda større talent. Husk at Simen var et barn av sin tid, slik vi alle er det, og som en stormesterpioner i norsk sjakk, med talent i sågar sjakk som fotball, så fikk han aldri perfeksjonert talentet sitt. Likevel ruver navnet Simen Agdestein i sjakkhistorien og på Jeff Sonas sin 2005 liste over historisk rating er Simen inne på topp-100 listen i historien (inntil 2005). Sonas mener Simen Agdestein var nr. 12 i verden sommeren 1989. På de offisielle listene for juli 1989 så var Simen på en offisiell 16. plass på verdensrankingen. Dypt imponerende. Simen ble aldri trent systematisk og hadde mye å gå på når det gjelder dette med proksimal utviklingssone der en må ha innspill fra andre for å utvikle seg videre. Vi skal huske at Magnus har betydd mye som både motivater, sparringpartner og ikke minst samtaleparner for Jon Ludvig som hadde fin framgang i alle årene på NTG.

Jeg er ingen ekspert på historisk rating, eller et relativistisk mål på prestasjoner sett i et historisk perspektiv. Men Simen hadde godt over 2700 på Sonas sin 2005-rating. I dag er Grischuk nr. 16 i verden med ca. 2735. Hadde Sonas sitt system blitt oppdatert så vil jeg anta at Jon Ludvig Hammer måtte opp i noe rundt dette ratingnivået for å matche Agdestein head to head på en slik type sammenligning. Her kan jeg ta veldig feil, og jeg vil minne om at Sonas er omdiskutert. Som sagt så er ikke rating favorittemne mitt innen sjakk.

Petter

30.okt.2009 kl.00:35

Simens topprating var 2630 i 1989 og det bør Hammer klare greit

Sven

30.okt.2009 kl.01:06

Enig i det Petter, Hammer klarer greit 2630. Tror faktisk han kan nå adskillig høyere - han har et stort potensialet. Men nå gir det ikke helt mening for meg å tenke sånn at Fischer sitt 2785 i januar 1972 skulle være direkte sammenlignbart med Aronian sitt 2785 i dag. Agdestein sitt 2630 er heller ikke direkte sammenlignbart med et slikt elotall anno 2009. I en tidligere tråd brukte jeg og en som heter Jon spalteplass til å utveksle tanker om temaet med historisk rating så en kan se der om en lurer på hva Chessmetrics er - og hvorfor noen sysler med slikt.

Ellers er det interessant å legge merke til at Topalov har stått over de to siste rundene. Tipper det er ratingproteksjonisme vi ser slik at han ikke risikerer å dale under Magnus i denne turneringa. Topa virker rett og slett litt ute av form for tiden slik Jan S. var inne på her i kommentarfeltet for litt siden.

Komponisten

30.okt.2009 kl.02:21

Jeg er helt enig i det du skriver om Simen A. i historisk kontekst. Han er et unikum. Jeg er av samme årgang, og når jeg var ca 16-17 år gammel, leste jeg til min overraskelse i avisene noe jeg fant totalt ydmykende. Agdestein knuser østeuropeisk mester i SJAKK !!! What? Inntil da hadde navnet Simen Agdestein kun vært forbundet med 800-meter friidrett (kretsmesterskap etc) på bislett, og så man Simen varme opp på sidelinjen var det bare for oss andre å tenke sølv. Han var totalt uslåelig, og vant ofte med en halv langside. Legendariske bislett-speaker Jan Hemsvik sa at kun i Audun Boysen og Vebjørn Rodal hadde han sett et lignende talent... En vinnerskalle. Senere leser jeg at Drillo har tatt ham med på landslaget i fotball. Og ennå noen år senere ser jeg at han knuser det meste av motstand på skøytebanen i veteran NM tross et ødelagt kne!!! Hva er den mannen laget av? Han har over seks hundre ratingpoeng mer enn meg. Jeg håper for guds skyld han er totalt umusikalsk, for flere ydmykelser takler jeg ikke...

Bobby Fiske

30.okt.2009 kl.10:23

-Apropos sjakk som levebrød: Espen Agdestein har nettopp halt i land en 2 millioners sponsorkontrakt med Artic Securities. Se forsideoppslag i Dagens Næringsliv med stort bilde av Magnus.

Thomas

30.okt.2009 kl.15:21

Simens musikalske evner kan beskues her:

http://newswrecker.com/news-bloopers/video/w1JlUNNG1xU/GM-Simen-Agdestein-on-Magnus-Carlsen.html

Sven

30.okt.2009 kl.15:49

Komponisten

Takk for at du delte dette med oss. Interessant. Nå har altså Simen spilt piano i mange år allerede, og han er absolutt interessert i musikk... Men der tror jeg egentlig det stopper, for ingen trekker vinnerloddet i alle lotterier.

Jeg får kvittere med favoritthistorien min om Simen:

Året er 1989, jeg lærte meg rokade, en passent og andre fine ting 2 1/2 år tidligere og var helt oppslukt av det kongelige spill. Følgelig pløyde jeg meg igjennom det meste av sjakkblader som dumper ned i posten på den tiden, og blant dem fant jeg en interessant liten sak:

Agestein var selvfølgelig en av heltene, men siden jeg var 20 år gammel så hadde jeg vel bare en sjakkhelt som fortsatt spilte - Garry Kasparov. I en notis i et av bladene sto det at Garry Kasparov var spurt av en spansk avis, i forbindelse med en turnering i Spania, om hvem som var det største sjakktalentet på kloden, Kasparov svarte slik (fritt etter min erindring): Det er 3 store sjakktalenter i verden: Verdensmesteren, en norsk amatør og en russisk skolegutt (!) Jeg husker godt hvor stort inntrykk dette utsagnet fra Kasparov gjorde på meg den dagen det virkelig gikk opp for meg hvor talentfull denne russiske skolegutten faktisk var. Ja, som du skjønner så var det Vladimir Kramnik Kasparov allerede hadde sondert ut i terrenget. Men snakk om hyllest til Simens talent!

Fiske,

Godt nytt for Magnusfansen det :-)

Thomas,

Takker for link - det intervjuet hadde jeg nesten glemt ;-)

Skriv en ny kommentar

The Wiz

The Wiz

42, Tromsø

Sven Wisløff Nilssen- Visejuniornorgesmester i brettsjakk 1989.- Norgesmester i postsjakk 1995.- To ganger deltaker i eliteklassen både i brettsjakk og postsjakk.I dag, avdanket sjakkspiller med fortsatt lidenskap for spillet.Kontaktadresse: sjakkfantomet[a]gmail.com

Søk hos Sjakkfantomet:

only search Sjakkfantomet

Bloggurat free counters

Kategorier

Arkiv

hits