Magnus avsluttet kjempeturnering med et bittert tap

Så er årets M-Tel turnering over. Vi tok festen på forskudd her hos Sjakkfantomet - og det skulle visst vise seg å være like så greit! Ja, for Magnus tapte i siste runde og han har jo egentlig spilt en meget sterk turnering og fortjente å bli hyllet helt uten hemninger. Men når han nok en gang ødelegger helhetsinntrykket i siste runde så får knallprestasjonen en litt bitter bismak. Det er gjerne slik at vi mennesker husker det som skjedde sist, og et tap i aller siste runde er derfor både bittert og sårt. Vi får likevel glede oss med Shirov som vant udelt i M-Tel masters. Mannen som til stadighet setter brettet i flammer blir dermed å se i Bilbao i september der den store superfinalen spilles. Dette er årets store sjakklige høydepunkt. Topalov (vinner av Nanjing), Karjakin (vinner av Corus), Grischuk (vinner av Linares) og Shirov (vinner av M-Tel) får der følge av to spillere til. Trolig blir dette verdensmester Vishy Anand (på rating) og Magnus Carlsen (sterk 2.plass i M-Tel, høy rating og den som gir mest PR). Dermed ser finalefeltet i Bilbao etter all sannsynlighet slik ut: Topalov, Anand, Carlsen, Shirov, Grischuk og Karjakin. Et sinnsykt spennende felt med mange flotte typer - vi gleder oss allerede nå!

Magnus tapte også sisterunden i Corus, mot Wang Yue - og spolerte dermed et sterkt turneringsresultat. I Melody Amber husker vi at det raknet mot slutten etter at han kjempet om en absolutt topp-plassering. Tap mot Kramnik 1.5-0.5 i nest siste runde og et smertelig blindsjakktap mot Radjabov i siste runde førte til at Magnus gikk glipp av både gullet og hele pallen med minst mulig margin - et halvpoeng fra 2.plass, og et helpoeng fra førsteplass! Dermed ble det bare 4.plass i Amber. Tilslutt gled det heller ikke for Magnus under siste spilledag av Aker Chess Challenge i januar i år. Magnus imponerte stort under hele denne hurtigsjakkturneringen - men i finalen mot Peter Svidler - en spiller han slo to ganger tidligere i turneringen! - så tapte Magnus når det gjaldt som mest... Det ser altså ut til at Magnus ikke er best når det gjelder. Slik har det faktisk vært en rekke ganger de siste årene. Ingen tviler nemlig på at det bor ufattelig mye god sjakk i den gutten, og at han kanskje allerede er verdens sterkeste sjakkspiller på en dag der han får ut potensialet sitt. Men det ser altså ut til å svikte litt i de kritiske faser gang på gang. Selv om jeg tror på tilfeldigheter selv i sjakk - så tror jeg slett ikke det er tilfeldig at Magnus har gjort det relativt sett svakere mot slutten av årets turneringer enn i begynnelsen og midten av dem. Mønsteret er her for klart. Klassiske årsaker til at en svikter i de avgjørende øyeblikkene er at en ikke takler forventningspresset eller at en blir overmodig eller er tidlig utslitt. Jeg er usikker på årsaken til at Magnus ikke har vært helt på topp i 4 av de 5 turneringene han har spilt så langt i år akkurat når det gjelder som mest, og jeg må legge til at jeg legger lista sinnsykt høyt i denne kommentaren. Ja, på aller øverste list. Vi snakker nemlig ikke om en hvilken som helst sjakkspiller som ønsker å være innen topp-10 i verden. Vi snakker om klodens største sjakktalent som ønsker å bli en klar nr.1 - og da må det være lov å forvente mye. Likevel kommer vi aldri dit at Magnus alltid lykkes mot slutten av en turnering, og vi skal huske på at han tross alt slo Wang Yue - i et kritisk øyeblikk - i går og dermed avsluttet M-Tel masters med 50% på de to siste rundene.

Jeg tror egentlig at årsaken til Magnus sin nåværende håndtering av kritiske faser av turneringsspillet handler om manglende erfaring. Han viser rett og slett at han bare er 18 år gammel og enda ikke har klart å opparbeide seg så mye erfaring og kaldblodighet som en Topalov eller Shirov har det. I løpet av få år er jeg sikker på at Magnus har opparbeidet seg all den tryggheten på turneringsstrategi, åpningsvalg, fintfølelse om hvor hardt en skal presse og hvor hardt en ikke skal presse, og på alle de andre faktorene som en må ha kontroll på i de siste rundene av en stor sjakkturnering. Muligens koster det også så mye energi underveis å spille i disse turneringene at Magnus ikke holder hele distansen ut, og rett og slett føler seg utbrent mot slutten. Dette virker dog litt merkelig på meg all den tid 40-åringene Ivanchuk og Anand ser ut til å ha få eller ingen problemer med å spille lange turneringer.

Jeg trodde altså Shirov ville være godt fornøyd med remis, og 2.plass, i denne turneringen. Logikken bak det ressonementet var at Shirov dermed ville ha en bedre plassering enn verdensmester Anand i Grand Slam-sirkuset i år og samtidig ha en konkurransedyktig rating. Dermed skulle sjansen til å bli tildelt en Bilbaobillett på Wild Card absolutt være tilstedet siden han faktisk spiller under det spanske flagget! Men der tok jeg altså skammelig feil. Når Magnus først provoserte og spilte den skarpe Svehnikov-varianten i siciliansk så luktet den gamle sirkushesten Shirov saggmugg og kostet på med alt han hadde. Vel, egentlig var det Magnus som måtte koste på, og han ofret da også hele 3 bønder! Men Shirov valgte altså en skarp og kritisk fortsettelse. Jeg tror ikke dette var et klokt åpningsvalg å la Shirov gjøre dette av Magnus i det hele tatt. Jeg er fullt ut klar over at Sveshnikov ofte benyttes som et remisvåpen - på lik linje med skarpe varianter som dragen og Marshall - på toppnivå. Men samtidig er dette en skarp åpning der forberedelser blir hur viktig som helst. Da må en velge ut sine motstandere med omhu. Shirov var jo faktisk en av foregangsmennene som gjorde hele Svehnikov-varianten populær for svart tidlig på 90-tallet. Sammen med Kramnik, og senere Leko, så hostet han opp en rekke nye ideer i denne åpninga og når han nå har lagt den på hylla for godt - så er det kanskje grunn til å frykte at han sitter inne med store kunnskap om denne åpningen? At han rett og slett kjenner til noen stier som ikke er helt problemfrie for svart. Ja, for det er jo som oftest en grunn til at en legger en åpning på hylla. Jeg har flere ganger etterlyst mer Sveshnikov fra Magnus sin hånd, og spesielt anbefalt denne åpningen mot Anand som tidligere har hatt problemer mot den. Det handler altså om å finne rett resept til rett mann. Men det virker på meg som om Magnus av og til svikter litt akkurat på dette. Magnus benyttet seg av Sveshnikov mot supereksperten Peter Leko i Linares 2008, og fikk seg et smertelig nederlag mot slutten av turneringen. Dette virket ikke som et særlig klokt åpningsvalg mot verdens ledende ekspert på Sveshnikov. Nå får vi håpe at Magnus har lært at Sveshikov er farlig mot ekspertisen Kramnik, Leko og Shirov - mens dragen er farlig mot angrepsspillere med mye teorikunnskap som Anand og Topalov. Ikke utfordre skjebnen mer enn nødvendig! Allikevel skal en ikke være alt for kritisk til Magnus sine disponeringer som jo i 9 av 10 tilfeller viser seg å være av den høyeste klasse. Selv Garry Kasparov og Bobby Fischer valgte skarpe sicilianere i VM-matcher der matchsituasjonen foreskrev noe mer solid. Logikken deres var rett og slett at de måtte spille det de kunne best og det som utnyttet ferdighetene deres - og det var Najdorf/Sheveningen. Svehnikov er en åpning som Magnus har spilt ofte, og som har tjent han vel så langt til tross for dette tapet mot Shirov.

Alexei Shirov har gitt ut CD-rom om Sveshnikov-varianten(!) og har kultstatus blant kjennere av denne åpningen der hans taktiske ferdigheter, og angrepsforståelse blir gull verdt. Til tross for dette spilte altså Magnus nettopp Svehnikov! Hva??, tenkte jeg når jeg fikk se dette. Etter å ha blitt lettere sjokkert så begynte jeg å irritere med over at gutten ikke har fått en erfaren sekundant som kunne luket bort slike innfall. En spiller ganske enkelt ikke slik når en bare trenger remis! Litt av problemet er kanskje at Magnus ikke har noe virkelig safe mot 1.e4 - åpningsarsenalet hans er nemlig skarpere mot 1.e4 enn mot 1.d4. Han har riktignok spilt russisk - men la vel den åpningen på hylla etter tapet mot Kamsky i World Cup. Berlinforsvaret har han også forsøkt, og dette er en åpning som jeg tror passer Magnus godt - han er god i sluttspill. Men kanskje følte han at han ikke var teoretisk skodd godt nok mot en spiller som Shirov i denne åpningen? Ikke vet jeg, men når jeg først har hyllet han opp i skyene for å være en komplett sjakkspiller så innebærer det også evnen til å spille en åpning mot 1.e4 som ikke setter hele brettet i brann. Det gjorde han altså ikke.

Partiet åpnet altså med 1.e4 c5 2.Sf3 Sc6 3.d4 cxd4 4.Sxd4 Sf6 5.Sc3 e5 og svart inviterer her til Lasker Pelikan. Etter trekkene 6.Sdb5 d6 7.Lg5 a6 8.Sa3 b5 så oppstår utgangsstillingen for Svehnikov-varianten. Dette er et skarpt teorikompleks som ble virkelig populært tidlig på 90-tallet, og som i siste halvdel av 90-tallet/første halvdel av 2000-tallet høstet sin storhetstid der computere hjalp til med å finne mange nye ideer og til å utforske denne posisjonelt svært så tveeggede åpningen. Her i trekk 9 står hvit ovenfor et kritisk veivalg. Han kan velge det posisjonelle 9.Sd5 Le7 10.Lxf6 Lxf6 11.c3 som har vært svært så populært de siste årene, eller han kan spille det skarpe alternativet 9.Lxf6 gxf6 10.Sd5 der svart tvinges til å slå tilbake på f6 med en bonde. Dette er et tveegged sverd fra hvit sin side, siden strukturen svekkes litt samtidig som g-linja åpnes og svart får to f-bønder å angripe sentrum med. I den posisjonelle varianten med 9.Sd5 Le7 10.Lxf6 Lxf6 11.c3 0-0 12.Sc2 Lg5 13.a4 bxa4 14.Txa4 a5 15.Lc4 er den gjeldene oppfatning i øyeblikket at svart etter 15...Tb8 16.b3 Kh8 17.Sce3 Le6 18.0-0 g6! 19.Dd3 f5 får ganske så likeverdige sjanser. Denne oppfatningen klarte ikke Rybka å forandre på i computer-VM nylig - der hun møtte Junior i det avgjørende partiet i nettopp denne skarpe åpningen. Det er jo ellers interessant at teamet bak Junior valgte nettopp Sveshnikov i en must win situasjon... Junior fikk i dette partiet opp en stilling der den lett kunne klart remis, og vist at åpningen klarer seg fint teoretisk, men operatørene hadde stilt maskinen inn slik at den nærmest skulle begå selvmord i sine forsøk på å vinne før den skulle ta remis. Rybka vant derfor tilslutt dette sylskarpe oppgjøret som var helt sinnsykt komplisert - og som tydelig viser at Sveshnikov ikke er et typisk remisvåpen men heller en dynamisk og skarp åpning som lever. Etter at svart har gjort denne lille oppdagelsen: At det er viktig å støtte f5-bruddet opp med g6 så har flere hvitspillere gått over til 9.Lxf6, og vi la merke til at selv Anand valgte dette mot Radjabov i årets Linares-turnering der verdensmesteren vant et flott parti med de hvite brikkene.

Shirov - Carlsen fulgte lenge dette Anand-partiet med 9.Lxf6 gxf6 10.Sd5 Lg7 11.Ld3 Se7 12.Sxe7 Dxe7 13.c4 f5 14.0-0 0-0 og vi er framme ved en stilling som ofte oppstår i den skarpe 9.Lxf6-varianten i moderne stormesterpraksis. Nå er teoriens hovedfortsettelse 15.Df3, og dette scorer da også helt klart best i denne stillingen. Det var da også Anand sitt valg mot Radjabov i Linares der han altså vant. Shirov valgte i stedet det mer sjeldne 15.Dh5!? som scorer klart statistisk dårligere. Til gjengjeld er det førstevalget til Rybka.

Her spilte Shirov 15.Dh5!? som er det skarpeste i stillingen.
mtel046


Du kan være ganske så sikker på at Svehnikovekspert Shirov har hatt dette oppe på analysebrettet - og visste hva han foretok seg i dag! Magnus fulgte opp med teoriens anbefaling - 15...Tb8 - og vår mann var også tydeligvis på hjemmebane. De to neste trekkene er nærmest forsert: 16.exf5 e4! 17.Tae1 Lb7 og nå har hvit valget mellom en rekke trekk. Shirov valgte igjen Rybka sitt førstevalg - som er svært så naturlig - og etter 18.Dg4 har svart valget mellom 18...Tfe8 og 18...Kh8!?. 18...Tfe8 scorer statistisk klart best og jeg tror det er svarts beste fortsettelse til tross for at Rybka foretrekker det mer taktiske 18...Kh8!?. Magnus valgte igjen teoriens hovedtrekk, 18...Tfe8, og svart har i praksis klart seg brillefint i denne stillingen i praktisk spill - med en score på 57% over 30 partier. Dette er en meget skarp variant der svart ofrer opptil flere bønder! Ikke akkurat det en skulle tro en valgte i et parti der remis er alt man trenger med andre ord! Men når Magnus først spilte Sveshnikov - og sa A - så måtte han jo si B - og spille det stillingen krevde. Svarts score er det altså ingenting galt med i denne åpningen - problemet er bare at brettet står i flammer og remisprosenten er sinnsykt lav! Derfor vinner hvit mer enn 1 av 3 partier i snitt ut fra denne stillingen. Og dersom Magnus ga Shirov 35% sjanse i dag til å ta hjem gullet i Sofia udelt så tro jeg det var en deal han normalt ikke bør få. Jaja, ingen skal si at ikke Magnus har mot - det er i hvert fall sikkert. Svart har altså allerede ofret noen bønder for å skape seg to sterke fribønder i sentrum - som er understøttet av løperparet. Ja, faktisk så er det så mye som 3 bønder i øyeblikket selv om ikke alle disse er like sterke. Jeg tviler egentlig ikke på at svart har meget god kompensasjon i pratisk spill slik praksis også har vist. Men objektivt sett tror jeg hvit har de beste sjansene - det er da heller ingen overraskelse at Rybka foretrekker hvit.

Shirov spilte nå det sterke 21.b3! - et meget interessant konsolideringsforsøk som jeg ser har blitt spilt i rundt 10 partier tidligere.

Her spilte Shirov det materialistiske 21.b3! som ikke gir noe ved dørene.
mtel047


Hvit berger b-bonden sin, men Sa3 blir løs. Den er tabu i øyeblikket på grunn av 21...Dxa3?? 22.f6!, men den lille silisiumsdjevelen Rybka anbefaler nå det paradoksale og merkelige 21...h5!? 22.Dg3 h4 23.Dg4 Ld7 og gir ikke så alt for høy evaluering her for hvit selv om hun utvilsomt liker hvits sjanser også her etter 24.a7!. Det er høyst uklart hva svart oppnår ved denne pågangen med h-bonden - bortsett fra svekkelser - så menneskelige tilnærminger er 21...Ld7 og 21...Kh8!? som begge trekk er spilt i flere partier her tidligere. Magnus valgte det tveeggede 21...Kh8!?, som tidligere har blitt besvart med 22.Sb1 Tg8! 23.Dh3 og svart har endel kompensasjon - dette er spilt i flere partier. Shirov serverte i stedet nestennyheten 22.Sc2!, som ser ut til å være en forbedring av 22.Sb1. Magnus besvarte Shirov sitt 22.Sc2! med nyheten 22...Le5. Jeg har funnet et parti som her fortsatte 22...Lc3! 23.Te3 Tg8 24.Dh3 Le5 25.Tfe1 Df6 26.Lf1 Ld7 27.Dh5 Lxf5 28.Dd1 Tbd8 29.g3 Dg6 30.Sd4 Lg4 31.Dd2 Db6 32.Sc2 f5 33.b4 f4 og partiet er alt i ferd med å bli meget godt for svart - svart vant her i 48 trekk i  Ruppel,F - Zwicker,T - tysk epostsjakk 2004. I Shirov Carlsen fulgte altså i stedet 22...Le5 23.Le2 d4 24.Lc4 Tg8 25.Dh3 og Shirov har så langt spilt som en computer - med sinnsykt stor presisjon - og Rybka mener nå at hvit har voksende fordel. Stillingen er på ingen måte vunnet, men hvits fordel er klar. Det er riktignok vanskelig å vurdere slik stillinger - der svart har ofret så mye som 3 bønder men sitter igjen med stor posisjonsfordel der løperparet og et sterkt sentrum gir praktiske sjanser. Allikevel er det noen faktorer som får meg til å tro at hvits stilling er objektivt sett bedre her. Det ene er den ursterke bonden på a6 som er en konstant plage. Det andre er bondeparet på a2/b3 som er drepende i et fremtidig sluttspill. Det tredje er Lc4 som står på idealfeltet sitt og dominerer. Og tilslutt så er tre bønder ganske mye og i mange tilfeller kan hvit ofre materiell og allikevel komme ut på topp. Så skulle jeg velge her så ville jeg klart ha valgt hvit - og jeg tror da også Shirov var meget godt fornøyd med stillingen sin allerede på dette tidlige tidspunktet. Her ble det også klart at Topalov spilte remis mot Wang Yue slik at Magnus bare trengte remis for en udelt førsteplass. Men remisen er altså ikke særlig sannsynlig på dette tidspunkt, der både 1-0 og 0-1 er langt mer sannsynlig i et meget komplisert oppgjør.

Shirov sitt 25.Dh3 ble besvart med 25...Tg7 26.g3!? og endelig jubler ikke Rybka like høyt. Hun mener hvit burde lagt inn 26.Dh6 La8 før han spilte 27.g3. Vel, absolutt ingen kan spille som computere i åpne taktiske stillinger som dette der brettet står i flammer - selv ikke ildens mester Shirov som også fant et sterkt trekk i 26.g3!?. Det skulle da også ikke forundre meg om Rybka ombestemmer seg hvis hun får tenkt seg lenge nok. Shirov sitt spill i dette partiet er nemlig av den aller høyeste klasse! Magnus derimot klarer ikke helt å finne de beste fortsettelsene ifølge maskinen og med 26...Tbg8?! tok han trolig et nytt steg i feil retning. Tårnet hører i mange tilfeller hjemme på d8 etter at g-linja er stabilisert. Allikevel kan svart fortsatt kjempe i denne stillingen - og det gjenstår mye arbeid for Shirov før et eventuelt helpoeng er spilt hjem. Partiet fortsatte 27.Dh6, og nå burde svart fortsatt med det naturlige 27...La8. I stedet mistet Magnus fullstendig kontroll over komplikasjonene, og spilte det fatale 27...Dc7?? som taper direkte mot 28.Sb4!.

Magnus har nettopp spilt 27...De7-c7?? og plutselig har hvits springer en vei inn i spillet med 28.Sb4!
mtel048


Dette så selvfølgelig Shirov, og dermed faller svarts stilling sammen som et korthus i det hvits springer inntar d5. Magnus spilte et par trekk til med 28...La8 29.Sd5 Dd8 30.Txe4 og her ga vår mann fornuftig nok opp. Et sørgelig sisterundeparti der Magnus fikk gjort 8 egenproduserte sjakktrekk før det hele var over. Ja, strengt tatt var det jo slutt etter 6 nye trekk... Trist.

Topalov spilte Grünfeld mot Wang Yue som virkelig har fått prøvd seg mot dette forsvaret i Sofia. Det ble nok en 4.Lf4-variant der Topalov fulgte partiene Wang Yue - Dominguez og Wang Yue - Carlsen til trekk 10 der Topalov spilte Dominguez, og teoriens, 10...Sc6!. Ingen skal si at Wang Yue la fingerene i mellom i dette partiet og han spilte her det skarpe 11.Sb5 og 13.Sc7. Topalov hostet her opp et nytt trekk jamføres med min database med 13...e5!? som innebærer et kvalitetsoffer! Slikt er jo hverdagskost for verdenseneren så hvorfor ikke? Rybka mener at hvit her bør ta en bonde med seg på e5 før han tar tårnet på a8 med 24.Lxe5! Sxe5 25.Sxa8. Wang Yue spilte mindre materialistisk, men mer solid, med 24.Lg5!? Dxg5 25.h4 Dh4 26.Sxa8 og det åpne spørsmålet er hvorvidt hvits springer strander på a8 - eller om den kommer seg helskinnet hjem igjen. Det virker som om springeren kommer seg hjem - men at svart får endel kompensasjon i løperparet likevel. Topalov fant i fortsettelsen en angrepsfortsettelse der han ofret ytterligere en offiser for et livsfarlig kongeangrep. Vi fikk vel egentlig aldri svaret på om spillet hans var 100% korrekt siden Wang Yue ikke forsøkte det standhaftige forsvarstrekket 22.Tf3!. En indikasjon på hva som kunne skjedd er den skarpe, lange og ganske forserende computervarianten 22...e4! 23.Txf7 Txf7 24.Lxf7+ Kxf7 25.Db3+! Kf8 26.Tf1+ Kg7 27.Dc3+! Se5 28.Sc7! Sxa2 29.Da3 Dxa3 30.Se8+! Kg8 31.Sf6+ Kg7 32.bxa3 Lxe3+ 33.Kh2 Sc3 34.Sgxe4 Sxe4 35.Sxe4 og hvit har reelle vinstsjanser i sluttspillet med kvalitet over for en bonde.

Her slo Wang Yue på f7 direkte med 22.Txf7 i en stilling der 22.Tf3! ville gitt vinstsjanser.
mtel049


I stedet slo Wang Yue til med et tårnofferet på f7 direkte, der hvit snapper til seg springeren på b4 og får materielt overtak. Dette ledet raskt, og forsert, til en stilling der Topalov hadde evigsjakk. Et mer spennende parti enn jeg ville trodd på forhånd der Topalov virkelig risikerte noe for å innhente teten!

Ivanchuk - Dominguez ble også et Grünfeldindisk parti der Ivanchuck sakte men sikkert fikk fordel og tilslutt vant en bonde. Men med ulikfargede løpere hadde cubaneren forsvarssjanser. Allikevel klarte Chucky å spille hjem merbonden på et instruktivt vis, i et parti som varte i hele 56 trekk der Chucky viste hvordan fortsatt tårnene på brettet gjør hele forskjellen når en har ulikfargede løpere. Dette var godt nytt siden Ivanchuk dermed berget ratingen over 2700 med et nødrop. Det ville vært trist om Chucky gikk under den psykologiske grensen 2700 igjen.

Dermed ser sluttstillingen slik ut:
1. Alexei Shirov (2745) 6½
2. Magnus Carlsen (2770) 6
3. Veselin Topalov (2812) 6
4. Wang Yue (2738) 4½
5. Leinier Dominguez (2721) 4
6. Vassily Ivanchuk (2746) 3

Trøsten for at Magnus ikke tok hjem sin første udelte seier i en Grand Slam-turnering - en turnering som jo var hans fullt og helt - får være at han spilte en himla god turnering helt til aller siste spilledag. Ja, selv ikke dette partiet klarte å ødelegge helhetsinntrykket av at Magnus er i stadig utvikling og med en ratingprestasjon på hele 2822 så må en bare gi gutten all mulig respekt! Dessuten kommer han helt sikkert til å få wildcardet til Bilbao - noe annet vil sjokkere en hel sjakkverden! Det ville vært ekstra kjipt om helten vår ikke fikk spille denne helt spesielle turneringen som bare arrangeres en gang i året. Når Magnus samtidig la verdensener Topalov bak seg på bedre kvalitet, og ble nr.2, så er det bare å gratulere han med nok et sterkt turneringsresultat!

Magnus sin neste turnering er hurtigsjakkturneringen Ciudad de Leon Masters 5.-7. juni. Men det vi virkelig gleder oss til alt nå er Dortmund 2009! Den spilles fra 2. til 12. juli i Tyskland der Magnus er topprangert. Med seg i startfeltet har han Vladimir Kramnik, Dimitri Jakovenko, Peter Leko, Etienne Bacrot og Arkadij Naiditsch. Dette vurderer jeg som en vanskelig oppgave for Magnus. Ikke bare skal han forsvare favorittstemplet som toppratet - spillere som Kramnik og Leko er også spesielt vanskelige motstandere for Magnus. Vi har altså fortsatt mye å glede oss til med Magnus i tiden som kommer!

For Shirov var dette som mana fra himmelen. Karrieren hans formelig skrek etter forandring og med denne storslåtte seieren slo han seg direkte inn i den absolutte verdenseliten og arrangører kan ikke komme utenom han. Shirov har aldri vunnet Linares eller Wijk aan Zee og i farten kan jeg ikke komme på noen større triumf i turneringssammenheng for den angrepsvillige og populære spilleren fra Latvia. Shirov kom fra fremdragende resultater i Bundesliga og den russiske liga og er nå bare få poeng bak Aronian på verdensrankingen - på en klar 5. plass med 2763,9 - foran spillere som Kramnik, Radjabov, Leko og Morozevich. Du kan se hele LIVE-ratingen her.

PS: Den store Grand Slam finalen i Bilbao går i år kun med de fire vinnerne Topalov, Karjakin, Grischuk og Shirov. Det var dermed ekstra bittert at gullet glapp for Magnus som altså ikke får noe Wild Card - dette deles rett og slett ikke ut i år.

Den offisielle hjemmesiden er proff, Chessgames.com er alltid fin og du kan spille gjennom alle partiene der mens Bergens alltid følger med på norsk og internasjonal sjakk og er et must for enhver sjakkinteressert!

63 kommentarer

sagaen over

24.mai.2009 kl.08:50

Hentet fra gårsdagens utmerkede spalte fra Sjafffantomet, niende runde: "Savner vi noe så må det være litt mere sting i spillet med de svarte brikkene, og dermed litt høyere risiko. Det er ikke så farlig om Magnus får et svarttap i en slik turnering fordi sjansen er god til at han minst får en seier med de samme brikkene med mer aggressivt spill, og dette vil da oppveie hverandre". Jeg vet ikke jeg. Håper ikke Magnus leste dette:-).

Frode B Jæger

24.mai.2009 kl.10:11

Shirov har faktisk flere tap med hvit i det siste mot Berlinerforsvaret ( Naiditch i siste OL f.eks). Ellers så var kanskje10.- f5 litt mer solid med tanke på turneringsituasjonen siden svart er tvunget til å ofre materiell i de kritiske variantene etter Lg7, mens det ofte er hvit som gir materiell etter 10.-f5.

evig optimist

24.mai.2009 kl.10:29

bare 4 personer i Bilbao i år. Ingen wildcards. dessverre.

Bobla

24.mai.2009 kl.12:10

Jeg er enig at Magnus er det største talentet innen sjakk akkurat nå, faktisk tror jeg at hva spillerstyrke anngår er Magnus pr dags dato verdens beste. Om Magnus innehar 1. plassen på verdensrankingen før året er omme gjenstår å se, det kan jo bare være han er i veldig god form for øyeblikket. Resultatene sålangt i 2009 er jo veldig bra, men faktist er spillet Magnus har vist mye bedre enn prestasjonene skulle tilsi, så det er liten tvil hos meg at Magnus har tatt nye steg og sannsynligvis allerede innehar kvaliteter som vil ta ham til 2800+ på ratinglista, i år eller neste år.Jeg er uenig i at Magnus valgte feil åpning, jeg syntes det var virkelig tøft av Magnus å spille det han gjorde, den gutten har baller man! Og slik må vinnere spille. Det er jo nesten litt arrogant å sette seg ned med svart å spille en svært skarp åpning mot en av verdens fremste eksperter på åpningen. Jeg tror Magnus ønsket å teste seg selv litt, teste hvor langt han kan dytte grensene og se hvor han står. Derfor tror jeg det var helt riktig å gjøre som han gjorde, han er bare 18 år, ikke glem det! Turneringseire vil komme senere, nå er tiden inne for å prøve å feile, og det gjorde han idag. Det er bittert å tape ja, men det er veldig nyttig også, der er jo tross alt det man lærer mest av.

Rolfo

24.mai.2009 kl.12:23

Er kommentaren litt unødvendig negativ i tonen, kanskje preget av skuffelse? Vi må tåle litt opp og ned med Magnus. Glem ikke Magnus' sanne natur, han vil alltid vinne!, hater å tape! Og det med sekundant, han har vist oss at han vil gå egne veier, gjøre sine erfaringer på sin egen måte, også de dyrkjøpte

Zarathustra

24.mai.2009 kl.14:19

Bobla:Joda, og siden man lærer mest av å tape, burde man vel for læringens skyld tape alle partiene hele tiden, men siden få liker dette, samtidig som den pedagogiske verdien av tap stadig gjentaes, hvordan tenker man seg at man skal legitimere en seier om ikke når det gjelder som mest og hvor selve læringsutbyttet er mindre viktig?Å hevde at man lærer mest av å tape er en mager trøst i en tid hvor lite annet enn prestasjoner og resultater teller. Innen norsk fotball hører vi stadig vekk om den "gode norske innsatsen", mens resultatene er heller magre. Sjakk er et såpass hardt spill at for å hevde seg er det ikke tilstrekkelig med pedagogiske idealer som å "vinne over seg selv", "hvert tap er en lekse" osv. fordi det kun er resultater som bringer inntekter. Det er kun i en idealverden man kan tape hvert parti under dekke av at det er hva man lærer mest av. Så spørsmålet er; dersom tap er nyttig, hvem ønsker vel ikke da å tape flest partier for å kunne hevde å ha lært mest? Hvor går grensen for hvor mange "pedagogiske" tap, man kan tåle, før man sier at det er greit å vinne partier når det gjelder som mest?Herved er forestillingen om at tap er nyttig utfordret hvor vi hevder at det må være legitimt å vinne partier, evt. remisere for å sikre turneringsseier, uten at man nødvendigvis skal innfri læringsidealet, selvom dette idealet i seg selv er prisverdig.MvhZarathustra

Jonny Fredriksen

24.mai.2009 kl.14:27

Hei!Ja så endte det med et surt sisterundetap igjen for Magnus i en stor turnering. Bittert, men vi har jo sett det før og kommer nok muligens til å se det igjen. Er enig i mye av det Bobla skriver i sin kommentar. Magnus er en vinner og slettes ingen A4-spiller. Han går nesten alltid etter blod og det resulterer av og til i slike tap som det vi fikk i går. Selvfølgelig irriterende når det kommer i sisterunde med turneringseieren i lomma. Men om det hadde skjedd i runde 1, 4 eller 9 hadde det uansett gitt samme sluttresultat. Jonathan Tisdall sa en gang at å spille på remis som svart var å be om å tape. Og vi skal ikke beskylde Magnus for å være noen forsiktig kar a la Leko?:-)Men du Sven har selvsagt et viktig poeng i det du sier om Magnus åpningsvalg. Sveshnikov som svart mot Shirov....?! Da må man være forberedt på å spille svært skarpt....og her var vel Magnus litt for omstendelig etter hva jeg har forstått?! Men nye muligheter kommer...tenker da tenker jeg først og fremst på Dortmund i juli. Da forventer vi et nytt +2800-resultat med seier i sisterunde! :-)

jon

24.mai.2009 kl.14:59

Zarathustra: På generelt grunnlag er jeg enig med deg, det er aldri lurt å tape. Men, til det aktuelle partiet i går, er det flere ting å huske på. Det er mye mulig at Magnus burde valgt et annet svar på Shirovs e4 enn Sveshnikov, men visste han ikke det på forhånd, ja så har han nå lært, at han må forbedre seg i varianten og/eller bruke den mot utvalgte spillere hvorav Shirov ikke er en. For øvrig er jeg enig i med siterte Tisdall, at man som svart ikke må spille på remis. Det visste tydeligvis Magnus! Dette minner meg for øvrig om Tal sin råd til Kasparov før sistepartiet mot Karpov i 1985, da Kasparov bare trengte remis for å bli verdensmester. Trollmannen fra Riga skal ha sagt at i slike avgjørende partier i karriæren var det viktig å gjøre noe nytt, ikke nødvendigvis noe spektakulært, men en eller annen forbedring eller varisjon for å holde trykket oppe. Magnus fulgte en slik oppskrift. Selv om han ikke lyktes denne gangen, har han i Sofia siste to uker videreutviklet seg som sjakkspiller. Det er det viktigste. Han er fremdeles bare 18 år! Kasparov var fire år eldre da han bare trengte remis for å bli verdensmester. Så, jeg må nok konkludere med at Sjakkfantomet er litt streng mot Magnus i deler av omtalen av siste parti av Mtel i Sofia. Håper faktisk at Magnus ikke leser det. Trenger han heller ikke, og har neppe tid. Tipper at ingen er mer irritert enn ham selv over dette tapet. Han kommer sikkert sterkt tilbake. Mark Crowter i Week in Chess, skriver for øvrig (på Mig sin blogg) at 19 år er "testalderen" på en sjakkspiller. Magnus ligger utmerket ann i så måte!

Bobla

24.mai.2009 kl.15:43

Nei godeste Zarathustra, jeg må si meg uenig. Man må se bak resultatene, og gjør man det ser man at det Magnus har prestert de siste månedene er meget sterkt, selvom han ikke enda har gått helt til topps. Det er noe uforøst over det Magnus har gjort den siste tiden, hans spiller svært godt men klarer liksom ikke å få ut det lille ekstra som skal til for å gå til topps. MEN, det vil komme, og når det skjer tror jeg vi vil se en spiller som verden ikke har sett maken til siden Kasparov kastet inn håndkleet. Angående å tape, så får jeg bare påpeke at Magnus bare er 18 år, han har fortsatt mye å lære og det gjør han ved å prøve og feile. Det er en viss forskjell på en 35 åring på slutten av sin karriere og en 18 årning som knapt har begynt på sin. Som 18 åring har man råd til å prøve seg frem, og for å være helt ærlig syntes jeg også man skal gjøre det.

Zarathustra

24.mai.2009 kl.17:03

Bobla:Dett var ikke ditt første poeng: selv forsøkte vi å problematisere forestillingen om at tap er lærerikt ved at dersom man faktisk ikke lærer noe av tapene, er de bortkastet. Man kan hevde at siden Magnus i det siste har hatt en del slike avslutninger, kan man spørre hvorfor han ikke har lært av den første, de første to? Hvor mange ganger må slikt skje før han tar grep?MvhZarathustra

FP

24.mai.2009 kl.17:33

Det er jo ingen som taper med vilje "for å lære". Poenget er at man kan velge å spille med større risiko for å lære å spille med større risiko. Og spiller man med stor risiko, hender det at man taper.

Zarathustra

24.mai.2009 kl.18:24

Poenget vårt var bare å påpeke den snodige logikken i at man lærer mest ved tap.Og siden Kramnik, f.eks, ikke taper flere enn to eller tre partier i året, har han en ekstremt lav læringskurve. Capablanca lærte i så måte intet fra 1916-1924 fordi han ikke tapte et eneste parti. Står denne forestillingen til troende? Vi er ikke så sikre på det. Hvem ved sine fulle fem våger å stå frem å si at de ikke ønsker å lære, så en logisk konsekvens, vil måtte være at jo flere partier man taper, desto mer lærer man (hva nå det måtte bety) og helst bør man tape alle partiene hele tiden, samtidig alltid. Da lærer man mest.MvhZarathustra

jon

24.mai.2009 kl.19:01

Vi skal dessuten huske at Shirov er i storform, kanskje sin livs form, for han overgikk vel i denne turneringen alle sine tidligere sjakkbragder. Shirov burde også tjene til at man ikke alltid har flaks, eksempelvis tapte han for et drøyt år siden mot Kamsky i VM-syklusen.

Joachim Solberg

24.mai.2009 kl.21:43

Jeg vil igjen takke deg, Sven, for fantastisk blogging fra Sofia. Du skriver ufattelig godt og med en enorm kunnskap og meget gode vurderinger. Veldig bra innsats fra din side!! Jan S. sine ord "verdens beste" kunne ikke vært mer passende!

Sven

24.mai.2009 kl.21:51

Takker først alle for all støtte og alle kommentarene under M-Tel - hyggelig!sagaen over,Ja, jeg mener faktisk at Magnus på sikt tjener på å spille kompromissløst med svart. Men en må alltid se turneringssituasjonen an og etter mitt skjønn så var det ikke tid og sted til å velge en så skarp åpnings som Svehnikov - spesielt med tanke på at akkurat Shirov satt på den andre siden av brettet.Frode B Jæger,Ja, jeg har ikke blitt overrasket om Magnus spilte Berlinforsvaret. Statisktisk - på toppnivå - så har hvit også en OK vinstprosent mot 10...f5 i Sveshnikov - betydelig høyere enn i mer solide åpninger.evig optimist,Huff, det var virkelig dårlige nyheter. Da sto det veldig mye mer på spill enn jeg trodde og Magnus må være utrolig skuffet! En plass i Bilbao var sååå viktig.Bobla,Jeg er enig i at spillet Magnus har vist er bedre enn prestasjonene skulle tilsi. Men konsekvensene av å tabbe seg ut er så mye større på slutten av en turnering dersom en ligger i posisjon, enn i starten på en turnering der en enda kan hente seg inn, at Magnus aldri kommer til å få de resultatene "han fortjener" får han leverer varene (og ikke viser overmot) i den siste og avgjørende runden. Dette er harde ord, men de er sanne.Rolfo,Jeg var utvilsomt streng, men tanken er at en kan lære noe av å få momentene på bordet. Du skriver at Magnus alltid ville vinne! Akkurat som om det er fantastisk i en situasjon der remis er EN HEL SEIER. Magnus ville jo faktisk vunnet denne turneringen med remis og dermed fått sin velfortjente Bilbaobillett. Når det var så sannsynlig at Topalov ikke ville klare å vinne så tror jeg det var viktig å fokusere på å spille god sjakk i en god åpning og ikke superskarp sjakk i en superskarp åpning.Jonny,Jeg har også hørt utsagnet til Tisdall om at det å spille på remis er som å be om å tape. Dette er et gammelt visdomsord og handler i bunn og grunn om ikke å spille for passivt. MEN, det handler ikke om at en skal gå i den andre enden av skalaen og spille en sylskarp åpning og virkelig spille steinhardt på vinst ved å ofre 3 bønder. Det er rett og slett ikke rasjonelt.Zarathustra,Enig med deg at en ikke skal overvurdere nytten av å tape. Kasparov mente faktisk at det var skadelig å tape for mye og dette var også det offisielle synet i den russiske sjakkskolen. Derfor lot de sjeldent elevene sine spille alt for sterke turneringer mot erfarne stormestre i tidlig alder, men lot de vinne mange turneringer som var overkommerlig i stedet slik at de tok stegene etterhvert. Onde tunger skal ha det til at Peter Leko har blitt en skikkelig remismaskin nettopp fordi han kom inn i verdenseliten i svært tidlig alder og tapte mye. Han måtte dermed lære seg å overleve i stedet for å lære seg å vinne partier...Jon,Jeg er utvilsomt streng og regnet med å få litt pepper på det skal jeg være ærlig. Men nå har da også Magnus spolert rimelig mange strålende turneringsresultater i siste runde uten at jeg har sagt stort rundt temaet så et sted på veien måtte det komme noen tanker rundt dette...Jeg tror ikke helt dere har skjønt poenget ved å ikke spille på remis når en må unngå å tape. Det holder i massevis å spille sitt vanlige, solide spill og fokusere på å spille aktivt og få sjanser. Å velge en åpning med høy remisprosent er derfor slett ikke dumt. Jeg tror at Magnus spilte på remis mot Topalov når han valgte Laskervarianten - og se det gikk jo brillefint! Ingen klagde da og sa at det var farlig å spille på remis... Nei, å velge en solid åpning og spille solid, men aktivt er resepten som gjelder når en bare trenger remis. Det er irrasjonelt å spille alt det remmer og tøy holder for å vinne partiet i en slik situasjon.FP,Enig i at dette handler om hvilken risiko en velger og her legger vi lista høyt for en spiller som av mange karakteriseres som tidenes største naturtalent i sjakk. Å kunne variere risikoen ut fra fortjenesten må derfor være en naturlig del av spillet hans. Det betyr i klartekst at han til en hver tid vet hvor mye risiko han bør ta i avgjørende sisterunder der han bare trenger 1/2 poeng, og hvor mye risiko han bør ta når han virkelig trenger ett helt poeng. Du ofrer nemlig ikke 3 bønder i begge disse tilfellene og kaller det rasjonelt.Zarathustra,Godt observert og jeg minner igjen om Leko som kanskje ville vært verdensmester i dag om han hadde blitt avlet opp av den russiske sjakkskole som en "vinnertype".jon,Magnus gjorde en strålende prestasjon i Sofia og ingen klandrer han for ikke å ha vunnet over en Shirov i sin livs form. MEN, dette føltes som riktig tidspunkt å komme med noen tanker rundt det faktum at Magnus ikke alltid klarer å krone et fantastisk turneringsresultat med den avslutningen det fortjente. Hele bloggen "Til himmels med Magnus" er en hyllest til vår store helt og skulle han komme i skade for å lese disse linjene forslår jeg at den godeste Magnus spoler tilbake og leser denne hyllesten med alle kommentarene så vet han at vi alle er glad i han og stolte over resultatet!

evig optimist

24.mai.2009 kl.21:53

http://www.chess.co.uk/twic/gslam220509.htmlBekrefter at det kun vil være med 4 spillere i årets Grand Slam - finale. "The Masters Final 2009 will be played exclusively by the four winning players of the tournaments that, along with Bilbao, make up the Grand Slam Chess Association"Strengt tatt skifter Grand Slam - turneringene sine regler oftere enn det FIDE gjør. :-) (Det var kun ETTER at Topalov hadde vunnet Najing at det ble bekreftet at vinneren ville være med i Bilbao). Men siden det er en privat turnering er det forsåvidt greit (greiere ihvertfall enn når FIDE gjør tilsvarende)

Sven

24.mai.2009 kl.21:59

Joachim,Takker for det. Varmer virkelig å få et slikt skussmål fra en sjakkens venn som deg :-)evig optimist,Huff ja, dette var jo mildt sagt tragiske nyheter. Bilbao uten Magnus! Og jeg som hadde gledet meg sånn til å blogge og følge gullgutten i "turneringsverdensmesterskapet".

evig optimist

24.mai.2009 kl.22:05

Jeg synes det er på sin plass å nevne Topalov i alt dette. Så vidt jeg husker (kan ta feil) er dette noe sånt som hans femte 2800+ turnering på rad. Mtel2008, Bilbao 2008, sjakkolympiaden, Kamskymatchen og nå MTel2009. Har noen gjort noe tilsvarende? (Bortsett fra Kasparov da...) Magnus klarte vel fire på rad i fjor (Corus 2008, Linares 2008 og Baku 2008, Aerosvit 2008) før han gjorde det litt svakere i Biel og Bilbao.

Peter Heine Nielsen

24.mai.2009 kl.22:36

Jeg synes kun der er grund til at rose Magnus for hans store fremskridt og gode beslutninger. Jeg er ganske uforstående ovefor den kritik der nævnes, i stedet bør man efter min opfattelse blot prøve at lære af hans valg i stedet.

rolfo

24.mai.2009 kl.22:50

Jeg er nok mest enig med Peter H N denne gangen. Verden er full av feilsøkere, de fleste jobber dog i Televerket :)

Sven

24.mai.2009 kl.22:52

Topalov fikk nok for lite plass i den siste bloggen, han gikk faktisk ørlite opp i rating og bekreftet plassen sin som verdensener. Når vi legger Nanjing til lista de på 5 så får vi 6 strake 2800+ prestasjoner som jeg er temmelig sikker på at bare Kasparov kan matche, uten å ha sjekket det. Husk også at Topalov sin rating nå på 2813 kun har vært overgått av Kasparov - så Topalov er i sin livs form med andre ord.Peter Heine,Jeg bruker mye tid og krefter på å skryte av Magnus, skrive om alt vi kan lære av han og dra fram alt det positive jeg kan på denne bloggen. Men skulle jeg ikke våge å være ørlite kritisk, komme med en annen mening innimellom og fortsatt påpeke at han er menneskelig - og derfor feiler - så ville det ikke vært den bloggen som det er i dag. Jeg tror ikke at noen ønsker seg dit hen at Magnus dyrkes som en ren gudeskikkelse som aldri gjør feil og vi blot kan ta lærdom av. Vi må også kunne filosofere rundt feil han begår, og selv om en skarve amatør som meg slett ikke alltid treffer spikeren på hodet så gir det krydder til retten.Håper du også har lest bloggposten "Til himmels med Magnus" og oppgjøret mitt med Mark Crowther etter at han skrev at Magnus hadde stagnert etter Corus turneringen. Jeg har påpekt fremgangen til Magnus helt siden Corus, gjennom hele Linares og skrev i forhåndsomtalen i M-Tel og i nestsiste blogg fra samme turnering nettoppp at Magnus hadde gjort betydelige fremskritt og prøvde å beskrive disse. Så enig i at Magnus bør roses - men ikke blottet for all kritisk tenkning.

rolfo

24.mai.2009 kl.23:13

Sven, min "morsomme" kommentar ovenfor var ikke myntet på deg, derimot på alle (oss) som liker å finne feil

Sven

24.mai.2009 kl.23:23

Rolfo,Nei, for all del. Men det å søke etter små feil er jo faktisk enhver sjakkspillers hverdag. Det er slik en blir bedre. Jeg bruker jo ikke mange timer etter hvert av Magnus sin partier bare for å finne de gode trekkene - det letes med lupe og lykter for å finne akkurat det øyeblikket der den avgjørende feilen ble begått av han eller motstanderen og de andre vendepunktene i partiet. Men den dagen en henger seg opp i at selv en Magnus Carlsen gjør feil og glemmer å rose hans bragder og gode trekk - ja, det er den dagen en begår en kardinalfeil. Men jeg både tror og håper at alle leserne mine under M-Tel har følt at jeg 96% av tiden fokuserer på alt det bra han gjør!

Zarathustra

24.mai.2009 kl.23:29

Godt svart, Sven!Her er vi fullt og helt på bølgelengde!MvhZarathustra

Joachim Solberg

24.mai.2009 kl.23:39

Godt svart, Sven! Vi må alle stå laglig til hugg for saklig kritikk. Vi husker alle godt Botvinnik som kritiserte en ung Kasparov kraftig for spillet hans selv i partier han vant.Magnus er såpass reflektert at han tåler at fokuset settes på missene på oppløpslinjen, så lenge vi får frem alt det positive ved spillingen hans. Sven treffer jo spikeren godt med kommentaren omkring Magnus uheldige avslutninger i endel turneringer de siste årene. Jeg tror som du skriver Sven at Magnus ville tjent på å ha med en sekundant som kunne rådet ham i forbindelse med strategi omkring hvordan man skal gjennomføre sisterunder.Vi grubler jo omkring disse tingene fordi vi ønsker Magnus det beste i hver eneste turnering.Vi ønsker at han skal avslutte turneringene med seire og hente hjem nye trofeer. Derfor smerter det litt i en Magnusfans hjerte når han taper som mot Sjirov i går....

Sven

24.mai.2009 kl.23:58

Takk for det Zarathustra og Joachim. Akkurat når Bilbaobilletten har gått fløyten må det være lov med litt ettertanke før en går videre.Så har vi da også hyllet Magnus med egen sang, ode for ikke å snakke om superlativer og annet fjas i spaltemeter etter spaltemeter. Så skulle han komme i skade for å rote seg inn på bloggen er sannsynligheten 90% større for at leser noe han blir litt rørt, flau og brydd over på egne vegne - enn at han blir skuffet tror jeg :-)

Jan S

25.mai.2009 kl.00:06

Når Peter Heine Nielsen først er her og kikker tror jeg det kunne vært interessant å spørre ham hva han tror om viktigheten av å ha sekundanter for spillere på det nivået som Magnus er på. Han har jo selv vært en - for ikke en hvilken som helst person heller :)

Bobby F.

25.mai.2009 kl.13:20

Spørsmålet er vel ikke OM han skal ha sekundant, men NÅR...Mangus sitt sjakktalent ble tidlig kjent. Et så stort talent må håndteres riktig, for at det ikke skal bære galt av gårde. Det har man mange historiske eksempler på innenfor sport og kultur. Ansvaret påhviler foreldrene, som i dette tilfelle har gjort en fremragende jobb. Sjakken skulle være lystbetont, uten tvang eller press utenfra. Dessuten skulle (minimum) vdg. skoleutdanning fullføres. Dette er forhold som Henrik Carlsen åpent har kommunisert. So far, so good. Magnus har ikke gått lei, han er tvert i mot sjakksugen som aldri før. Han uttalte i vår at han nå satser fulltid på sjakkarrieren. Han får sin artium i disse dager og han er blitt myndig. Alle disse viktige brikkene har falt på plass, samtidig som at han har spilt seg opp på en 3. plass i sjakkverden. I mine øyne har løpet vært perfekt fram til nå.VEIEN VIDERE: Utenforstående vet ikke hvor mye tid Magnus har brukt på sjakkstudier. Kanskje føler han at han har enda et gir å gå på, ved å intensivere sine hjemmestudier? En proff sekundant skal ha sin årslønn og alle kostnader dekket, det må skrives taushetserklæringer, det blir mer reising, sekundanten snakker muligens et fremmedspråk og kanskje viktigst av alt: Funker personkjemien?Kanskje Magnus er fornøyd med uttellingen så langt. Han liker å jobbe alene på hjemmekontoret, gleden ved å være selfmade, spise mors kjøttkaker og ha Henrik som reisefølge. Kanskje det ikke haster med sekundant i år, kanskje det blir aktuelt først i 2010 eller 2011?I mellomtiden må han lære seg å tåle "stardom" og fansens forventninger og krav. At hans egen blogg er tonet ned, er nok et forsøk på å demme litt opp for dette presset. Et press han uansett ikke slipper unna. Han må venne seg til å være en internasjonal berømthet i disse mediatider, hvor "alle" skal kommentere og mene noe om han. Sikkert ikke lett, bare det.-Mange spørsmål som vi vil få svar på i årene som kommer. Team Carlsen har så langt vist at de har truffet riktige beslutninger, noe jeg tror de kommer til å fortsette med.

Peter Heine Nielsen

25.mai.2009 kl.15:33

Hei!Jeg er ikke nogen stor modstander af at Magnus også får kritik, slet ikke faktisk :-) Men jeg synes det er vigtigt at pointere at han tydeligtvis gør noget rigtigt og opnår resultater. Og at han viser store evner til at lære af sine turneringer og forbedre sig. Om sekundanter har effekt er jeg vel om nogen biased i forhold til at udtale mig om!M.v.h. Peter Heine

Sven

25.mai.2009 kl.15:58

Bobby F.,Jeg er veldig enig i mye av det du skriver her. Løpet så langt har vært meget godt lagt for Magnus og han har en fantastisk familie som støtter han. Du skriver "Utenforstående vet ikke hvor mye tid Magnus har brukt på sjakkstudier", dette er en sannhet med visse modifikasjoner. Simen Agdestein skriver at Magnus bruker minst 5 timer hver dag på sjakk i "The Chess Instructor 2009" så dette må vi regne med er den nedre grensen. Nå er det gjerne slik at sjakkspillere ikke liker å telle alle timene de bruker på sjakk og at f.eks. spilling på ICC lett havner utenfor regnestykket, derfor er det ikke usannsynlig at Magnus bruker mer tid enn 5 timer per dag i snitt. Uansett er har han utvilsomt mer å gå på når det bygger seg opp til VM-spill og store utfordringer - han sa for eksempel at han var meget godt forberedt til M-Tel og det kan vi jo være enig i så her har han nok fort brukt mer tid de siste ukene.Jeg tror også at en sekundant er noe som kommer til å presse seg på og jeg er helt sikker på at Team Carlsen kommer til å ta kloke beslutninger i tiden som kommer også - slik de har gjort det så langt.Peter Heine,Hei!Jeg er helt enig i at det er viktig å poengtere at Magnus gjør mye riktig, oppnår resultater og er på rett spor. Dette gjorde jeg til gangs i en hel bloggpost etter seieren mot Wang Yue og alt i forordet til M-Tel la jeg vekt på Magnus hadde gjort nye merkbare fremskritt i løpet av Corus og Linares.Ellers må jeg gratulere med dagen i går! 36 år - hipp hipp hurra!

Zarathustra

25.mai.2009 kl.17:44

Peter H:Jaha, og hvem ellers skulle kunne uttale seg om hvorvidt det er lurt å ha sekundant eller ikke når ikke engang fagekspertisen, dvs. de som faktisk har vært sekundant, kan uttale seg?Norge er jo viden kjent for sin forakt for kompetanse og kunnskap og dersom man faktisk mener seg å vite noe om noe og er så uheldig at man kommer i skade for å uttale seg om noe man mener seg å vite noe om, ja, da er man inhabil og part i saken, så fagfolk hører vi ikke på.Folk i dette landet generelt ser ut til å mene at kun dersom du ikke har peiling overhodet, er det legitimt å uttale seg, fordi da er man i jo ihvertfall ikke inhabil eller uttaler seg fordi man kan tilskrives politiske eller andre interesser av å uttale deg.Det er på høy tid å relansere fagkunnskap og kompetanse i dette landet og Europa generelt og de som faktisk har arbeidet som sekundanter vet bedre enn de som ikke har arbeidet som sekundanter hvilken nytte man kan ha av sekundanter. Capisce?MvhZarathustra

Peter Heine Nielsen

25.mai.2009 kl.17:54

Jeg synes at brugerne af sekundanter meget bedre end udbyderne kan vurdere effekten. M.v.h. Peter Heine

Zarathustra

25.mai.2009 kl.18:28

Peter H:Ja, der har vel forsåvidt et poeng, selvom vi nok mener dette er dobbeltsidig, om ikke annet så pga. denne forskjellen i blikket vi tidligere har beskrevet. Sekundanters erfaring kan komme godt med om man skal overbevise andre om nytten av det. Dersom man aldri har brukt sekdundant, og man må være bruker før man kan uttale seg, synes umulig å få noen til å begynne å bruke sekundant, fordi de ikke vet om det har en funksjon. Dette ligner svært på Platons læringsparadoks vi finner i dialogen Menon.Nettopp pga dette, kan det være en grunn til de som har arbeidet som sekundanter systematiserer sine erfaringer slik at de overfor nye brukere får langt større argumentativ vekt.MvhZarathustra

Peter Heine Nielsen

25.mai.2009 kl.18:38

Jeg synes da jeg tilfører noget som sekundant,men det skal jeg jo synes for at mit job giver mening. Så erfaringer fra diverse spillere er hvor du kommer tættest på sandheden tror jeg.

Zarathustra

25.mai.2009 kl.18:54

Ja, og dersom vi spør f.eks Fischer, er vel svaret at "Nei, sekundanter vet jeg ikke om jeg trenger, men vent...hvem skal kjøpe avisene?"MvhZarathustra

Sven

25.mai.2009 kl.19:04

Da får jeg legge til noen erfaringer fra verdensmester Anand, som Peter Heine har sekundert en rekke ganger de siste 8-9 årene - blant annet i San Luis 2005, Mexico City 2007 og VM i Bonn 2008 - og som er kjent for å være en av de aller fremste når det kommer til forberedelser. Så hva har han å si om sekundanters betydning?Jo, Anand har rost Heine Nielsen opp i skyene etter at han ble verdensmester i Mexico i 2007 - og ga full kreditt til sin sekundant for blant annet den viktige nyheten 17...c5!? i slavisk som ga et viktig helpoeng mot Aronian og i intervjuer i etterkant fremhevet viktigheten av gode forberedelser. Å gi en slik honnør til sine sekundanter har ikke vært så vanlig opp gjennom VM-historien, men også etter seieren over Kramnik i Bonn 2008 ga Anand full kreditering til analyseteamet sitt som de fleste er enig om var helt avgjørende for den klare seieren til Anand. Dette besto av blant annet Peter Heine Nielsen og Rustam Kasimdzanov som er tidligere FIDE-verdensmester.Noe Peter Heine kanskje ikke vet er at Magnus Carlsen - på norsk fjernsyn i beste sendetid - takket Torbjørn Ringdal Hansen, Simen Agdestein og Peter Heine Nielsen for den hjelpen de hadde gitt han i utviklingen hans som sjakkspiller under den store Idrettsgallaen 2009 der Magnus i vinter fikk Juryens ekstrapris. Sjakk er i ferd med å bli sport i Norge :-)Zarathustra,Selv Fischer hadde sekundanter, blant annet Bent Larsen i sin grønne ungdom, riktignok bare under en turnering. Under VM i 1972 hadde han flere sekundanter.

Zarathustra

25.mai.2009 kl.19:33

Er det mao bare en myte skapt av Gausel at Fischer brukte sekundanter kun til husvask og avisinnkjøp?MvhZ

Sven

25.mai.2009 kl.19:54

Zarathustra,Den myten lever vel egentlig fortsatt helt uten Gausel sin hjelp. Under VM i 1972 var William Lombardy Fischer sin sekundant og han var som kjent en sterk spiller selv i sin tid. Han vant blant annet junior-VM med fantasiscoren 11 seire av 11 mulige! I tillegg spilte han uavsjort 1-1 mot Botvinnik i en minimatch over 2 partier - allikevel skal ryktet ha det til at Fischer brukte han mest som avisbud og matleverandør.Jeg vet ærlig talt ikke hvor mye som er myter og hvor mye som er sant i dette og Larry Evans, som var Fischer sin sekundant i mange år, betydde utvilsomt endel for Fischer som sekundant. Den største myten er uansett den at Fischer slo seg opp sånn helt på egenhånd uten trenere eller noe støtteapparat. Det er ettertrykkelig dokumentert at Fischer fikk systematisk trening i ung alder selv om det på ingen måte kunne måle seg med den russiske sjakkskole selvfølgelig. Uansett tror jeg Fischer er den som har trent mest på egenhånd av samtlige verdensmestre i nyere historie så han er ikke akkurat stjerneeksemplet på at sekundanter er viktig.

Joachim Solberg

25.mai.2009 kl.21:10

Larry Evans var også en viktig og god venn av den unge Fischer.Fischer kunne melde seg hos Evans på telefon for en samtale eller avtale et slag tennis. Tidspunktet kunne gjerne være sent på kvelden lyder ryktene.

Sven

25.mai.2009 kl.21:38

Hei Joachim og gratulerer med seier i det åpne NM!Ja, Evans var vel en av de få nære vennene Fischer holdt på i mange år. Men jammen røk de ikke i tottene på hverandre slik at Evans ikke fikk være sekundanten hans under VM i 72 etter å ha tjent mesteren i kandidatmatchene mot Larsen og Petrosian.

Joachim Solberg

25.mai.2009 kl.22:23

Takk, Sven!Jaså. Visste ikke det du sier om at de røk i tottene på hverandre. Interessant.

Bjørn Revil

26.mai.2009 kl.08:34

Jeg synes Magnus spilte mye bedre i åpningsfasen enn tidligere. Dermed bruker han heller ikke så mye tid på å forsvare halvdårlige stillinger med svart eller presse på vinst i like stillinger med hvit.Mulig det er sammenheng mellom litt usikkert åpningsspill og at han blir sliten på slutten av turneringer. I så fall er denne turneringen en klar fremgang.Sisterundepartiet kan kanskje plasseres på en "shit happens" konto. Shirov spilte bra og alle kan tape en sylskarp stilling mot en Shirov i form.

FP

26.mai.2009 kl.09:23

Alle sekundanters far må jo være Botvinnik. I følge myten skal han ha fått en av sekundantene til å sitte oppe hele natta og analysere et hengeparti. Problemet var bare at Botvinnik forseglet et annet trekk enn han informerte sekundanten om! Sekundanten skal visstnok funnet fantastiske ressurser i stillinga, og vedkommende tok til tårene ta Botvinnik på veg til spillelokalet avslørte sannheten. Så hva skal man med sekundanter??

Stein K.I.M. Friele Hallesby

26.mai.2009 kl.13:48

Sisterunden var dessverre preget av overmot. Det var nok neppe riktig å spille Svesh mot denne åpningens ekspert Sjirov.Magnus må søke støtte hos f.eks. Willy Railo for å få eksperthjelp til å komme ut av den vonde trenden med seiersløse sisterunder.

Zarathustra

26.mai.2009 kl.16:01

FP: Ja, eller hva skal man med mestre, om de oppfører seg slik?MvhZ

Stein K.I.M. Friele Hallesby

26.mai.2009 kl.17:47

Hvis det stemmer som FP forteller, har vi jo med tidenes drittsekkmester å gjøre...

jon

26.mai.2009 kl.18:09

Nå begynner jeg å bli litt lei av disse overkritiske røstene. I nest siste runde av Linares sløste Magnus bort seieren. Javel, det skjer med alle, og ikke oftere med ham enn andre. I siste runde spilte han remis mot Anand. 1 poeng på de to siste rundene.I Corus måtte han ha vinst mot remisspesialisten Wang Yue for å sikre turneringsseier. Magnus hadde da to valg, safe inn til 2-3 plass eller å spille hardt på vinst. Han gjorde det siste, safet ikke. Vinn eller tap! Dette var selvsagt en kalkulert risiko, og det handler overhodet ikke om en som svikter i et avgjørende øyeblikk. Nei, det er en som satser i et avgjørende øyeblikk og som ikke er passiv og tenker på å pleie hederlige resultat og ratingpoengene sine. Når det gjelder Sofia, hadde Magnus sort i siste runde mot en spiller i sin livs form. Som Sven selv har skrevet, det ble likevel 1 poeng totalt på de to siste rundene (seier mot Yue, revansj!). Forresten husker jeg en spiller som vant tiebreak i Biel i 2007 og tok 2 poeng på de to siste rundene og dermed delt førsteplass i Baku, i kvalifiseringssyklusen til VM.

Stein K.I.M. Friele Hallesby

26.mai.2009 kl.19:02

Jon: I Corus hadde Magnus en fin fordel mot Wang for så å kollapse. I Linares burde han vunnet mot Radjabov og sikret turneringsseier.I Sofia hadde han alle sjanser til turneringsseier, men sviktet igjen. Det er en trend som går igjen. Magnus får det ikke til når det gjelder som mest, enten man liker det eller ei. Andreplasser er veldig bra, men for en mann som senest i fjor vant Corus og Foros er det selvfølgelig ikke godt nok.Vi venter liksom noe litt mer nå ettersom han har vunnet store turneringer før.

jon

26.mai.2009 kl.19:23

Hallesby:Som du selv skriver, Magnus vant Corus og Foros. I tillegg kommer Baku. Magnus er _18_ år og du hevder like fullt at andreplasser selvfølgelig ikke er godt nok? Dersom han har vunnet turneringer før skal "vi" altså kunne forvente mer enn andreplasser? Selv er jeg kjempefornøyd og utrolig imponert over at Magnus ser ut til å ha stablisert seg blant verdens fem beste, en rating på 2770 og fått sterke turneringsresultat i år også selv om seieren har uteblitt. Den uteblir for alle, også for sjakkspillere som er modne og erfarne.

jon

26.mai.2009 kl.19:27

Forresten, takk til Sven og en blogg med utrolig høyt nivå!

Bobby F.

26.mai.2009 kl.20:07

Enig med JON. Det blir feil å snakke om at "Magnus svikter" på nåværende stadie. Han er på full fart oppover. For 1-2 år siden hadde han fordel av å være outsider. Nå har motspillerne studert han og forberedt seg så godt de kan. Selv en spiller som Ivanchuk er nå fornøyd med å spille på remis mot Magnus. Det virker i hvert fall slik på de siste partiene de har spilt. Åpningsvalget mot Shirov var selvsagt overmodig, men viser at det ikke er noe galt med nervene. Tvert i mot. Jeg tipper Magnus fordyper seg i denne varianten og drar den frem ved neste anledning. Og vinner!Hvis Magnus OM 5ÅR fremdeles er nummer 3 i verden og "bare" vinner en superturnering annenhvert år, ja da kan man muligens begynne å lete fram kritikken. Muligens.

jon

26.mai.2009 kl.20:23

I følge Magnus selv, mistet han seieren i Linaresturneringen grunnet konsentrasjonssvikt i partienes 5-6 time. Dette gjaldt ikke bare partiet mot Radjabov og i såtilfelle handler det ikke om å misse i innspurten. Men nå er det på tide å se framover. Neste store klassiske turnering er Dortmund. Der skal Magnus møte for ham kinkige spillere som Kramnik og Leko. Jeg forventer at vår helt skal kjempe helt i toppen, men seier forlanger jeg ikke.

Stein K.I.M. Friele Hallesby

26.mai.2009 kl.20:30

Vi konstaterer bare at når man gang på gang kaster bort matchballer kaller man det ved dets rette navn: svikt.Det er ikke godt nok.Hadde Magnus holdt vanlig standard også i sluttfasen i Corus, Linares og Sofia hadde han hatt 3 sterke turneringsseire.Det ville vært mindre overraskende enn det som faktisk ble utfallet.Null seire.

Sven

26.mai.2009 kl.20:30

Bjørn Revil,Jeg er helt enig i at Magnus jevnt og trutt har gjort fremskridt i åpningsspillet selv om gode forberedelser fortsatt er det største utviklingspotesialet hans. Dybden i forberedelsene som hvit har blitt større og bredden i svartåpningene er imponerende. For bare et drøyt år siden hadde Magnus også et 1.e4 problem, mens han nå har flere skarpe forsvar mot dette åpningstrekket.Når det gjelder sisterunden er jeg derimot ikke helt enig. Jeg har vært profesjonell backgammonspiller i mange år og vet litt om hvordan en tenker når penger er med i spillet. Plutselig betyr alt noe, og ingenting tilskrives "shit happens"-kontoen. Selv om backgammon er et spill mye mange tilfeldigheter analyseres alt en kan lære noe av og en gjør det en må gjøre for å bli bedre. Hvis du faktisk lever av inntekten så har du ikke råd til å sløse bort noe som helst og en blir meget seriøs.Magnus spiller om summer i mange ligaer over det jeg noen gang har gjort og du skal være helt sikker på at han ergrer seg stort over at Bilbao gikk fløyten med alt det som det innebærer og at han vender hver stein som vendes kan for å finne et forbedringspotensialet, noe han kan gjøre bedre neste gang - noe å lære noe av.Magnus er da også den spilleren i historien som raskest har avklimatisert seg på stadig høyere nivåer bare for å ta et nytt steg videre mot sjakkhimmelen og en elo på 2850 som Kasparov i sin tid hadde. Jeg er derfor sikker på at han finner noe han kan forbedre i forhold til sisterundeproblematikken og at han vil lære av erfaring. Som jeg skrev i bloggen vil brikkene falle på plass av seg selv med tidens hjelp og erfaring. Formann P.,Vittig! Uansett var Botvinnik utvilsomt en mann som så nytten av å arbeide sammen i team som du er inne på når du kalles han alle sekundanters far.Stein K.I.M. Friele Hallesby,Når du kommer med kritikk synes jeg du skal skrive den under eget navn eller det aliaset du normalt bruker her på bloggen. Ellers er jeg enig i at Sveshnikov ikke var idealvalget i dette viktige partiet.jon,Jeg tror ikke det er noen tvil om at Magnus har underprestert i den avgjørende fasen på mange turneringer de siste to årene, og at dette er en problemstilling som han jobber med. I bloggen beskriver jeg de 4 sisterundene av årets 5 turneringer så langt - og jeg kunne tatt med en rekke turneringer i 2007 som eksempel også. Det er viktig å være best når det gjelder for en spiller som Magnus som har "the sky" som limit. Husk at Magnus ikke ønsker å stabilisere seg på 2770 - han har hele tiden tatt nye ratingjafs, hele tiden nådd nye høyder og få eksperter tror at Magnus kommer til å stabilisere seg før han kommer et godt stykke opp på 2800-tallet. Jeg tror også Magnus selv har en forventning om å passere 2800 med god margin og at han derfor ikke er helt fornøyd med f.eks. Corus og Linares selv om det var mye oppløftende i disse turneringene.Ellers takk for skryt om bloggen :-)

Cheffe Effe

26.mai.2009 kl.20:38

Seier i Dortmund er absolutt et reelt mål. Magnus bør absolutt sikte på en turneringsseier der. Han er trolig avhengig av gode enkeltresultater mot Kramnik og Leko for å vinne.

Bjørn Revil

26.mai.2009 kl.23:46

Hmm ahaMulig jeg skrev litt upresist. Jeg tror ikke Magnus tar lett på oppgaven i siste runde, tvert imot. Derimot tror jeg alle spillerne i verdenstoppen kan tape mot en så god angrepsspiller som Shirov når han er i form. Særlig i et skarpt parti og særlig når Shirov er hvit. Shirov spilte et veldig bra parti. Ellers synes jeg som sagt Magnus spilte en bra turnering og virket mer solid enn på lenge.Ang avgjørelser på kort varsel når det står om penger: Ta en titt på TV 2 ved ti-tiden i morgen (onsdag..)

Sven

27.mai.2009 kl.00:00

Cheffe Effe,Det blir tøft for Magnus i Dortmund også og sjansene hans til turneringsseier er langt under 50% slik de er det for alle i de virkelig store turneringene. Det er mange sterke spillere på startstreken.Bjørn,Magnus spilte utvilsomt en meget bra turnering, men måten han tapte siste runde på fikk noen av oss til å sitte igjen med en litt bitter bismak i avslutningsøyeblikket og jeg tror fortsatt at han kunne komme gjort ting bedre i forkant av dette partiet. Uansett er jeg ikke i tvil om at Magnus vil ta lærdom av dette tapet og at han vil komme sterkt tilbake i avgjørende øyeblikk av viktige turneringer. Om ikke annet så kom han fint over Wang Yue komplekset sitt og fikk en finfin plassering og ratingprestasjon!

Stein K.I.M. Friele Hallesby

27.mai.2009 kl.12:44

I Dortmund vil det være Magnus, Leken og Kram som er favoritter. Dimma Jakovenko er outsider mens hjemmehåpet Najditsch og Bacrot må skrape i bunnen.

jon

27.mai.2009 kl.12:48

Da er vi i alle fall enige om det Hallesby!

Stein K.I.M. Friele Hallesby

27.mai.2009 kl.13:15

Der er vi fullt på linje, Jon! Bare litt over en måned til startskuddet. La oss håpe på litt piker,vin og sang i mellomtiden!

jon

27.mai.2009 kl.15:29

Blir nok mest hardt arbeid for min del, men du kan jo håpe!Forresten, har du både litt Ole Hallesby og Kim Friele i deg? Hvordan takler du det?

Stein K.I.M. Friele Hallesby

27.mai.2009 kl.15:33

Trolig mest Hallesby.... Går nå helt greit.

Sven

27.mai.2009 kl.20:05

Både Magnus, Kramnik, Leko og Jakovenko kan vinne og det skal bli spennende å se hvem som har toppformen inne.

Skriv en ny kommentar

The Wiz

The Wiz

42, Tromsø

Sven Wisløff Nilssen- Visejuniornorgesmester i brettsjakk 1989.- Norgesmester i postsjakk 1995.- To ganger deltaker i eliteklassen både i brettsjakk og postsjakk.I dag, avdanket sjakkspiller med fortsatt lidenskap for spillet.Kontaktadresse: sjakkfantomet[a]gmail.com

Søk hos Sjakkfantomet:

only search Sjakkfantomet

Bloggurat free counters

Kategorier

Arkiv

hits