Fredelig 3.runde i Linares 2009

Det er ofte slik at en velger åpninger med svart som en synes er vanskelig å finne ut av som hvit. Ja, for en velger jo åpninger som en mener er gode, og klarer en ikke selv å få fordel mot en åpning, så må den jo være god... Således er det ikke rart at Magnus har begynt å spille dronninggambit som svart. Han har nemlig hatt store problemer mot nettopp denne åpningen som hvit. I dagens runde valgte han følgelig dronninggambit som svart mot Wang Yue. De første 12 trekkene har sett dagens lys tidligere i et parti mellom Bacrot og Korchnoi fra 1997 og Wang Yue sitt 13.Thc1 var det første nye trekket i partiet. Wang Yue hadde tidlig gitt fra seg løperparet og han nøt et lite initiativ og hadde et godt springerfelt på c5 på bekostning av det berømte løperparet som ofte kommer til sin rett på lang sikt. Etter et dronningbytte i trekk 14 ble stillingen forenklet og Magnus hadde løst åpningsproblemene sine. Foran spillerne ventet det et interessant og komplisert midtspill uten dronninger og Wang Yue startet med å omgruppere en springer til gullfeltet c5. Magnus så seg nødt til å spille b6 for å bli kvitt beistet. Yue besvarte dette med et taktisk 24.b4!? og strukturen ble endret uten at stillingsvurderingen om nogenlunde balanse ble endret. For Magnus fikk sjansen til å avansere e-bonden sin med 25...e5! og han oppnådde dermed alt det motspillet han trengte.

Her spilte Magnus 25...e5 og fikk motspill.
linares010



Yue gikk feil med 28.f3?!, som bare ga svart vann på mølla, og han burde nok forsøkt å erobre den åpne linja med det edruelige 28.Tb1 i stedet. Magnus hadde her sjansen til å få fordel med det sterke 29...La4!, men lot denne gyldne sjansen gå fra seg og kineseren kom inn i partiet igjen. I fortsettelsen fikk Magnus inn en pseudokombinasjon med 30...Txd3 som forenklet stillingen med et remissluttspill som resultat. Magnus var ikke 100% på høyden i dag og spilte noen unøyaktigheter i dette sluttspillet slik at han måtte holde tunga rett i munnen og begynne å spille nøyaktig for å holde remisen. Det gjorde vår mann, og et langdrygt parti endte med poengdelig etter hele 57 trekk. Sjansen til fordel i dette partiet lå i 29...La4!, slik jeg ser det, og at Magnus ikke spilte dette viser at han ikke er i den superformen han var under Foros 2008.


Her ville 29...La4! gitt bedre sjanser for Magnus enn partifortsettelsen.
linares11


Allikevel er remis mot Wang Yue selvfølgelig et helt greit resultat. Det er med de hvite brikkene Magnus bør og skal vise muskler i denne turneringa.

Anand spilte den skarpe Najdorf-varianten mot Najdorf-guru Dominguez. Cubaneren valgte den engelske angrepsoppstillinga og Vishy stoppet hvit i å spille g4 med det moderne 9...h5!?. I midtspillet oppsto det et dronningbytte tidlig og kanskje hadde Dominguez en liten fordel etter dette. Anand hadde uansett ingen problemer med å remisere som svart og han ligger dermed å vaker på 50% score.

Ivanchuk og Grischuk spilte en urgrøde med teori i Nimzoindisk der de fulgte Kramnik-Anand fra Bonn 2008 til trekk 19. Det var Ivanchuk som førte partiet og han kunne fått stor fordel underveis men fikk aldri vinnende fordel. Han kom seg tilslutt over i et tårnsluttspill med bonde over, men dette var av typen lett teoretisk remis. Dermed beholdt Grischuk ledelsen sin med 2/3 sammen med Aronian.

For Aronian spilte også remis i dag med de hvite brikkene mot Radjabov. Det startet naturlig nok som en kongeindisk der hvit stilte seg opp med g3 fulgt av e4 og et senere Lg2. Svart benyttet muligheten til å spille et raskt 5...c6 fulgt 6...d5 og de 12-13 første trekkene var kjent fra tidligere. Jeg er usikker på om Radjabov valgte riktig plan, for da Aronian fikk inn 19.c4! så sto han noe bedre.
Her spilt Aronian 19.c4! og sto noe bedre.
linares12



Uansett kom han aldri nær et helpoeng og sterke Radjabov forsvarte seg godt med remis i 42 trekk som resultat. Dermed ble det en fredelig runde uten alt for mye å skrive hjem om fra Linares. Allikevel var alle partiene virkelig kamppartier der spillerne forsøkte å få til noe, så innsatsviljen er det ingenting å si noe på.

Sjakkfantomet vil selvfølgelig følge Magnus hver dag i Linares og de viktigste kommentarene og historiene leser du selvfølgelig her. På den offisielle hjemmesiden  kan du laste ned partier, finne tabeller, bilder osv. Ellers er Chessgames.com en av mine ultimate favoritter for å spille kjapt gjennom partiene. På Origo kan du diskutere og følge partiet til Magnus sammen med andre norske hver spilledag fra kl.16.00. Ellers anbefales Bergens som alltid for oppsummering, omtale og flere linker.

26 kommentarer

Padda

22.feb.2009 kl.12:31

Hva vil Sven anbefale mot Ivanchuk? 1 c4?

Sven

22.feb.2009 kl.12:51

Jeg anbefaler 1.d4 mot Ivanchuk. Jeg føler at det er det trekket som er Magnus sitt sterkeste åpningstrekk og han spilte blant annet et nydelig Grunfeld-parti mot Chucky i Linares 2007.

Erik Tonning

22.feb.2009 kl.13:30

Hei Sven. Jeg fulgte med på datakommentarer i går, og ifølge Rybka er tidspunktet for å spille La4 ett trekk før, når hvits tårn må til a2. Takk som alltid for glimrende analyser.Hilsen Erik

Evig Optimist

22.feb.2009 kl.14:01

Hva er det mest obskure som Magnus kan spille (gitt 1.d4), og som vil få Ivanchuk til å tenke (altfor) mye? Var det ikke slik han vant i fjor, han miksa med trekkrekkefølgen i en kjent teorilinje, stor dårligere, før Ivanchuk tapte (nesten) på tid?

rolfo

22.feb.2009 kl.14:47

Fin og grei analyse for et komplisert spill. Men hvorfor spilte Magnus Tc7?

Cheffe Effe

22.feb.2009 kl.19:26

Et kjedelig parti mellom Magnus og Ivantsjuk. Magnus spilte unøyaktig og uinspirert mot Ivantsjuk. Ved flere anledninger kunne han fått solid fordel, f.eks.16.h3!, men han valgte å forenkle med 16.Sd5 og Ivantsjuk utlignet lett og skaffet seg endog fordel med 22.-e5! etter slurvetrekket 22.Lc4? som gjorde at Magnus en stund stod i underkant. Ivantsjuk lot ham slippe lett unna med 27.-Tb3 som er svakere enn Tc2 som gjør at Magnus må jobbe litt før han trolig greier remis. Magnus spiller uinspirert og er et stykke fra den sjakkunstneren han er på sitt beste. Nå er det hviledag i morgen, så kan vi håpe Magnus er på hugget med sort mot Radjabov tirsdag.

Padda

22.feb.2009 kl.19:57

Hvor bortskjemte skal vi bli? Her spiller Magnus remis pluss med de aller beste i verden, og vi er misfornøyde? Skjerp dokker. For 30 år siden spilte Zwaig remis med Bent Larsen, og flaggene ble reist over det ganske land.

Zarathustra

22.feb.2009 kl.20:19

Hola!Grunnen til vi er misfornøyde er selvsagt det omvendt proporsjonale forholdet med opphaussingen av hans talent og fraværet av prestasjoner til å underbygge opphaussingen. Hadde man avgrenset seg til til å si at "Magnus er en godt utrustet GM som greier seg bra, men heller intet mer", ville pipa selvsagt fått en annen låt.Dersom vi aksepterer påstanden om at talentet hans er uovertruffent, kan synes legitimt å forvente NOE mer. Åpningsspillet er fortsatt under enhver kritikk, om vi skal være litt strenge.MvhZarathustra

Cheffe Effe

22.feb.2009 kl.20:39

Magnus er dessverre inne i en downperiode. Nå blir det bare remiser mot folk som han slo da han var på topp på vårparten 2008. Det kan bare gå en vei for Norges "Petrosjan".Med litt mer entusiasme og skarpere åpningsspill bør det bli noen pinner også i denne turneringen. Ivantsjuk spilte slurvete i åpningen i dag med den svake Dh5-Da5 manøveren. Hadde Magnus spilt tålmodig med 16.h3! og manøvrert slik han gjør på sitt beste, hadde han vunnet i dag. Da klubbtrekket Sd5 kom , skjønte vi tegninga. Her var vår mann ikke helt på høyden.Vi satser på at hviledagen kan gjøre ham godt, men på sikt er det nok en ide å ha med en sekundant, f.eks. Wesley So eller Fabiano Caruana.

rolfo

22.feb.2009 kl.20:53

Padda +1

Z

22.feb.2009 kl.23:25

"fraværet av prestasjoner til å underbygge opphaussingen"Hvor har så du vert de siste årene Zarathustra?Forøvrig er det helt naturlig med form svingninger og en reaksjon på mediekjøret, spesielt når man er 17-18 år. Til din informasjon, så har du ikke krav på en dritt. Så lenge Magnus gidder dette kjøret, så er det faktisk bare for deg å bukke og takke.

Zarathustra

22.feb.2009 kl.23:50

Jøss!Det var jammen noe til motargument, og hvilken språkføring. Hvor har du vært de siste årene?MvhZ

Sven

23.feb.2009 kl.00:51

Hei Erik,Jeg mente at La4 var bedre i trekk 29 der jeg faktisk skrev det. Svart beholder løperparet på brettet med dette trekket og jeg mener det er gunstig å åpne opp stillingen først med en passent.Evig Optimist,Jo, det er ofte slik at hvis du spiller noe småtvilsomt mot Ivanchuk så prøver han veldig hardt å gjendrive det over brettet. Da bruker han mye tid og kommer rett som det er i fare for å tape på tid.Rolfo,Magnus ville fra hvit aktiviteten i c-linja da han spilte 39...Tc7?!. Jeg tror ikke dette var svarts beste fortsettelse og det var et av de trekkene som førte til at Magnus måtte spille nøyaktig etterhvert.Cheffe Effe,Jeg er enig i at det er noe uinspirert over Magnus sitt spill om dagen. Det virker som han ikke har den samme innlevelsen, presisjonen og oppfinnsomheten i spillet sitt som han hadde på vårparten i fjor. La oss håpe det bare er en naturlig stagnasjonsperiode før han tar et nytt sprang forover.Padda,Vi har høye forventninger til Magnus. Det skulle vel bare mangle all den tid han er nr.4 på verdensrankingen i en alder av 18 år :-)Zarathustra,Det er lov å være litt streng så la oss håpe at det Magnus sa om sekundant i intervjuet med McCauley Peterson betydde at han kommer til å jobbe sammen med andre for å utvikle seg videre i åpningsfasen. Jeg tror det kan bety en ny frisk vind for spillet hans.Cheffe Effe,Du skriver mye som jeg er enig i her, men at Magnus skulle være en Petrosian er langt fra den virkeligheten jeg opplever. Magnus er en mye mer konkret og angrepsvillig spiller med større taktiske muskler enn Petrosian.

Z

23.feb.2009 kl.01:44

Zarathustra,du bør justere dine forventninger, og være langt mer forsiktig med hva du sier det offentlige rom. Resultatmessing er det uhørt å klage. Her snakker man om verdens desidert beste junior, som for tiden presterer rundt ~2750. Den ett år eldre Karjakin, er ikke inne på top 20 listen engang.På Jan 08 listen, så var Magnus på 13. plass med rating 2733. Folk glemmer fort gitt.

Zarathustra

23.feb.2009 kl.01:49

RE: ZJasså, du legger altså bånd på ytringsfriheten, er det så å forstå? Har det gått deg hus forbi at vi nettopp hadde en debatt om akkurat dette? Dessuten er det lov å være ambisiøs og ytre kritikk all den tid Magnus er en sjakkspiller som bedriver en sport mange er engasjert i. Hva får deg til å tro at han skal være hevet over kritikk?MvhZarathustra

Z

23.feb.2009 kl.08:30

Det å påberope seg ytringsfrihet når man er anonym, er jo helt latterlig. Uansett, så utøver jeg samme rett som du påberoper deg, men det er ikke lov tydeligvis når kritikken er rettet mot deg.

FP

23.feb.2009 kl.10:30

Zara: Vi konkluderte i forrige debatt at vi selvsagt har ytringsfrihet, og selvsagt er det ingen som vil forby deg å si hva du mener. Problemet er at utsagnet ditt er latterlig, kunnskapsløst og ødeleggende. Magnus har selv uttalt at han følger med og registrerer hva som sies. Videre er han glad for støtten han har fra hjemlandet, men så skal han altså lese dine sure oppstøt og oppleve at folk blir mugne fordi han ikke vinner på løpende bånd i verdens sterkeste turnering! Hadde din kritikk vært konstruktiv - så kunne den jo vært diskutert. Her er et eksepmel på et idiotisk Zarathustra-utsagn:"Åpningsspillet er fortsatt under enhver kritikk". For det første har du ingen forutsetninger for å vurdere dette. For det andre aner ikke du hvorfor Magnus velger de åpninger han gjør. Kanskje er det veldig lurt på for hans utvikling som sjakkspiller å spille slik han gjør nå.

Magnar Naustdalslid

23.feb.2009 kl.10:45

Magnus har etablert seg i verdenstoppen og spiller jevnt med spillere i den ypperste eliten. Hvis han går inn for det, kan han antakelig spille på toppnivå i 20-25 år eller mer. Vi har mye å glede oss til i tiårene som kommer! Jeg synes det blir helt feil å klage over "dårlige prestasjoner" når Magnus tross alt spiller på 2750-nivå! "Magnus burde ha spilt 16. h3," sier noen. Kanskje det, men han er tross alt ikke Rybka heller.

Sven

23.feb.2009 kl.11:09

Z,Her må jeg forsvare Zarathustra, alle som følger norsk sjakk tett på nettet vet hjem som skjuler seg bak dette nicknavnet. I motsetning til deg så spiller han altså med åpne kort. Han er også en av de første til å hylle Magnus med superlativer fra en annen verden når han gjør det godt og da synes jeg en kan være edruelig nok til å være litt kritisk når det går dårlig. Dog, alt med måte.FP,Kanskje er det Zarathustra sin måte å uttrykke seg bombastisk på som provoserer folk. For å påpeke at det er åpningsspillet Magnus i øyeblikket har mest å gå på er det vel bred enighet om. Selv Henrik Carlsen har skrevet i bloggen, dog for en tid siden, at Magnus har mer å hente i denne fasen av spillet i forhold til de aller største som Kramnik, Anand og Topalov. Så spørs det hvor mye vi kan forlange at en 18-åring skal ha nådd å lære seg. Jeg er nemlig helt enig i at vi hele tiden må huske på at Magnus tross alt er tidenes mest suksessfulle 18-åring i sjakk!Magnar,Helt enig i at vi har mye å glede oss til i årene som kommer med Magnus og at han allerede har begeistret en hel nasjon!Allikevel må det være lov å ha to tanker i hodet samtidig og ikke være like begeistret når remisrekken blir så lang som den er nå. Magnus er faktisk så god at han spiller trekk som 16.h3! på løpende bånd og når det da kommer en periode der han ikke finner slike trekk synes jeg det er helt OK at noen påpeker det.Når dette er sagt er det flere måter å si slikt på og en balansegang der vi har i bakhodet Magnus sitt fenomenale nivå synes jeg er helt på sin plass.

Z

23.feb.2009 kl.14:44

"alle som følger norsk sjakk tett på nettet". Svein, jeg aner ikke hvem "Zarathustra" er, og oppdaget bloggen din nylig, men har jo fulgt Magnus tett siden 2005. Det har vært en flott reise. "Han er også en av de første til å hylle Magnus med superlativer fra en annen verden" Javel, men er det positivt?! Personer med minimum av innsikt, bør utøve edruelighet. Hvis ikke sensasjonhysteriet begrenses til journalister uten særlig innsikt, så gjør sjakkmiljøet Magnus en bjørnetjeneste. Den skaden skyhøye forventninger kan gjøre, er faktisk betydelig. Jeg tror det er tøft nok for Magnus å takle situasjonen nå, og ser ikke poenget med å krisemaksimere dette. Litt motgang nå, er etter min mening bra på lang sikt.

Sven

23.feb.2009 kl.16:37

Z,Ja, jeg mener det er positivt at vi i sjakkmiljøet klarer å uttrykke vår glede når Magnus gjør nye fenomenale framganger og jeg husker enda Zarathustra sitt gledesutbrudd da Magnus slo Kramnik for drøyt et år siden.Ellers er jeg tilbøyelig til å være enig i at litt motgang bare herder gutten. Hadde han vært en suveren ener i en alder av bare 18 år så ville det vært vanskelig å motivere seg for en lang sjakk-karriere. Jeg håper og tror Magnus vil dominere toppsjakken i en årrekke og da må han som Zarathustra påpeker ha en god arbeidsetikk. Litt motgang kan derfor bare skjerpe arbeidsånden, så la oss håpe han kommer styrket ut :-)

Evig optimist

23.feb.2009 kl.16:58

Spørsmålet gjelder åpningsteori og der har ungdommen alltid du handikap. Jeg håper magnus jobber med dette (til og med uten sekundant). Ellers vil han slite på sikt. Spørsmålet gjelder heller om han skal velge dybde eller bredde og jeg tror bredde erbra

Sven

23.feb.2009 kl.18:23

Er enig i det du skriver her. Men tror ikke man kan undervurdere verdien i en sekundant. Ellers tror også jeg bredde er bra i så ung alder.

Zarathustra

23.feb.2009 kl.23:50

RE: Z"Det å påberope seg ytringsfrihet når man er anonym, er jo helt latterlig. Uansett, så utøver jeg samme rett som du påberoper deg, men det er ikke lov tydeligvis når kritikken er rettet mot deg."Dette er jo bare tøv: dersom vi ikke kan påberope oss ytringsfrihet under dekke av å være anonym, kan ikke du heller som anonym kritisere ytringene våre. Ser du asymmetrien? Og hva får deg til å bruke akkurat de ordene "være forsiktig" for ellers skjer hva? Det er jo en trussel!MvhZarathustra

Zarathustra

23.feb.2009 kl.23:55

RE:FPJasså, du driver sitatfusk? Du får nå ihvertfall sitere alt vi skriver: "...dersom vi skal være litt strenge". Nå er jo det tydeligvis ikke tillatt, men du skjønner kontrafaktiske vilkårssetninger, gjør du ikke? Selvsagt vet vi at Magnus leser dette, og han vet hvor vi står, så det er ikke noe problem. Hvorvidt åpningsspillet er under enhver kritikk kommer da selvsagt an på hvor man legger listen og vi legger listen på 2770, fordi det jo finnes andre 2750 spillere som faktisk vinner med hvit og får mer ut av åpningene enn Magnus gjør. At Magnus vet dette, turde være hevet over tvil, men spørsmålet er hva han gjør eller kan gjøre med det, fordi det nå begynner å bli såpass mange partier med samme forløp.MvhZarathustra

Z

24.feb.2009 kl.21:00

"dersom vi ikke kan påberope oss ytringsfrihet under dekke av å være anonym, kan ikke du heller som anonym kritisere ytringene våre. Ser du asymmetrien?"Dine logiske evner strekker ikke til her. Om jeg kritiserer dine ytringer, så har du alle muligheter til å forsvare deg, og det er noe ganske annet enn den grunnløse kritikken du kom med mot en offentlig person. "Og hva får deg til å bruke akkurat de ordene "være forsiktig" for ellers skjer hva? Det er jo en trussel!"Skjønner du virkelig ikke at dine positive eller negative ytringer kan ha en uheldig konsekvens? Kanskje de allerede har hatt det. Nei, dette er faktisk ikke retorikk fra min side.

Skriv en ny kommentar

The Wiz

The Wiz

42, Tromsø

Sven Wisløff Nilssen- Visejuniornorgesmester i brettsjakk 1989.- Norgesmester i postsjakk 1995.- To ganger deltaker i eliteklassen både i brettsjakk og postsjakk.I dag, avdanket sjakkspiller med fortsatt lidenskap for spillet.Kontaktadresse: sjakkfantomet[a]gmail.com

Søk hos Sjakkfantomet:

only search Sjakkfantomet

Bloggurat free counters

Kategorier

Arkiv

hits