Bobby Fischers første stjerneresultat

Året er 1962, stedet er Stockholm: Petrosian, Geller, Korchnoi, Stein, Gligoric, Benkø, Uhlmann, Olafsson, Portisch og en rekke andre mestere har satt hverandre i stevne om plasser videre i VM. Det var intersoneturneringen 1962 og en amerikansk 18-åring skulle stjele hele showet. 18 år gamle Robert James Fischer var allerede en stor stjerne i sjakkverdenen, alt da han var 15 år gammel vakte han nemlig internasjonal oppsikt som tidenes yngste spiller som kvalifiserte seg til kandidatturneringen i VM ved å komme blant de seks beste i intersoneturneringen i Portoroz. I 1960 delte Fischer turneringsseieren med den unge russiske stjernen Boris Spassky i den sterke Mar del Plata-turneringen og stadfestet dermed at han allerede i en alder av 17 år tilhørte verdens aller beste sjakkspillere. Men i Stockholm skulle Fischer få sitt definitive gjennombrudd. Han skulle dominere, han skulle utdistansere resten av feltet og tilslutt stå ensom på toppen av seierspallen etter over en måned med beinhard kampsjakk.

Det spesielle med Bobby Fischer var utvilsomt seiersviljen hans. Fischer hatet å tape, men han var aldri redd for å ta sjanser for han elsket å vinne partier! Han satte derfor himmel og jord i bevegelse for nettopp å vinne partiene sine. Han var aldri fornøyd med en, to eller fire seire på rad - han ville hele tiden ha mer og derfor utdistanserte han konkurrentene sine en rekke ganger i løpet av karrieren. Fischer var ikke fornøyd med å vinne turneringen, han ville vinne alle partiene sine også! Slikt blir det publikumssjakk av og derfor vil navnet Robert James Fischer alltid leve videre så lenge sjakkspillet består.

I Stockholm denne vinteren i 1962 gikk den ikke enda 19 år gamle Fischer gjennom 22 strake partier uten nederlag. Russerne hadde sendt 4 av sine aller beste menn, Geller, Korchnoi, Petrosian og Stein - men det hjalp lite. Tal og Keres var alt kvalifisert til videre VM-spill, mens ex-verdensmester Smyslov ikke klarte den knallharde russiske kvalifiseringen - noe som forteller sitt om det skyhøye nivået på russerne! Fischer gruset feltet med suverene 17.5/22, eller en vinstprosent på 80 om du vil! Slikt er nærmest uhørt i dagens toppsjakk, men Bobby skulle utvikle seg videre og i 1971 lagde han furore og sjokkerte en hel verden ved å lage multekrem av verdens ypperste sjakkspillere med resultatene 6-0, 6-0 og 6.5-2.5 i kvartfianlen, semifinalen og finalen av VM i sjakk! Ja, Fischer var så suveren at da han i selve VM-matchen fullstendig parkerte verdensmester Boris Spassky, og vant så klart som 12.5-7.5 i avgjorte partier (offisielt 12.5-8.5 med et W.O. tap), så tapte han allikevel 5 ratingpoeng på denne storslåtte kampen!

Men vi er inne på intersoneturneringen i Stockholm der Fischer endte 2.5 poeng foran Geller og Petrosian på 15 poeng, mens Korchnoi og Filip fulgte deretter med sine 14 poeng. Fischer var i en klasse for seg selv! Vi tar en titt på partiet mellom Fischer og Eugenio German, ta fram brett og brikker og nyt mesterens spill!

Hvit: Robert James Fischer

Svart: Eugenio Maciel German

Intersoneturneringen i Stockholm (13), 27.01.1962

1.e4 e5 2.Sf3 Sf6 3.d4

Fischer valgte ofte litt sjeldne varianter mot nettopp russisk.
3...exd4

En hovedvariant her er: 3...Sxe4 4.Ld3 d5 5.Sxe5 Sd7 6.Sxd7 Lxd7 7.0-0 Dh4!? og svart har i følge teorien gode utsikter til å utligne, men i praksis scorer hvit godt i varianten med 3.d4 i følge min database.
4.e5 Se4 5.De2!?

Et gammelt trekk kjent fra Steinitz sin tid som ikke regnes som det mest kritiske rent åpningsteoretisk. Fischer gikk ofte sine egne veier og valgte glemte åpninger som han pusset støvet av. Et eksempel er avbyttevarianten i spansk, et annet er 6.Lc4 i Najdorf.
5...Sc5

Poenget er at 5...d5?? 6.exd6 er katastrofalt.
5...Lb4+! er den kritiske testen av 5.De2!? og Steinitz spilte her i sin tid det bisarre 6.Kd1!?. Fischer hadde trolig forbedringen 6.Sbd2 med uklart spill klar.
6.Sxd4 Sc6 7.Sxc6 bxc6 8.Sc3 Tb8

8...La6!? 9.Dg4 var en mulighet, men partifortsettelsen virker vel så posisjonell.
9.f4 Le7 10.Df2!

Et godt trekk som luker ut La6-ressursen til svart og forbereder Le3 med trykk mot c5 og samtidig åpner opp for Lf1.
10...d5!? 11.Le3 Sd7 12.0-0-0 0-0

Finner du hvits beste trekk?
fischer005



13.g4!
Typisk Fischer! Han sitter ikke på gjerdet og venter på at motstanderen skal falle ned. I stedet genererer han egne sjanser og her setter han i gang en bondestorm mot svarts kongestilling. Partene har rokert til motsatt side så her teller hvert angrepstrekk. Sentrum er relativt stabilt og i slike situasjoner rettferdiggjøres som oftest en helhjertet flankeaksjon.
13...Lb4 14.Se2 Sb6 15.Sd4

Det henger på c6, noe som må dekkes.
15...De8 16.c3 Le7 17.f5! c5!

Svart er med på notene og finner motspill i sentrum.
18.Sb5!?

18.Sc2 med poenget 18...Sa4!? 19.f6! fortjente oppmerksomhet.
18...d4!
Poenget til svart, nå har han aktivt motspill siden hvits dronningfløybønder rives opp.
19.Lf4! dxc3?

Svart henger ikke med i komplikasjonene, etter mellomtrekket 19...Sa4! med poenget 20.Dc2 dxc3 21.Dxa4 cxb2+ 22.Kb1 Lb7! 23.Tg1 Lc6 og svart får offiseren tilbake med en utrolig komplisert stilling der han har materiell og det er hvit som må bevise noe.
20.Sxc3 Sa4

Finner du hvits beste trekk?
fischer006



21.Lb5!
Poenget til Fischer, nå tar hvit over kommandoen for godt.
21...Txb5 22.Sxa4 Tb4 23.Sc3

Dermed sitter plutselig hvit igjen med en trygg kongestilling og trusselen f6! i luften slik at gode råd er dyre for svart!
23...Lb7?!

23...Lh4! 24.Dxh4 Txf4 25.Dg5!? Dxe5 26.The1 h6! 27.Dh4 Df6 28.Dxf6 gxf6 29.Sd5 Tc4+ 30.Kb1 Kg7 leder til et sluttspill som svart har gode sjanser til å holde.
24.The1 Kh8 25.f6

Enkelt og godt. Hvit har vinnende fordel nå.
25...Ld8

Finner du hvits beste trekk?
fischer007



26.Lg5!
Truer blant annet Txd8!
26...Td4

26...g6 27.Dh4 Tg8 28.Te3 h5 29.Lf4! Txf4 30.Dg5 og vinner lett, er en tematisk vinstfortsettelse her.
27.fxg7+ Kxg7 28.Lf6+

Sluttpoenget, hvit har nå avgjørende angrep.
28...Kg8 29.Dh4 Txd1+ 30.Sxd1 oppgitt.

Et vakkert parti som viser angrepsspilleren Robert James Fischer i sitt rette element!
1-0



 

Stikkord:

26 kommentarer

Joachim Solberg

07.12.2008 kl.23:32

Hei Sven!Drivende god artikkel fra din side! Herlig å kunne mimre litt om Stockholm 1962. Det var virkelig en storturnering. Jeg husker endel av partiene fra den turneringen. Bobby brukte blant annet 6.h3 mot Julio Bolbochans Najdorf og fikk et forrykende angrep. Dette partiet og et annet parti - mot Reshevsky fra en annen turnering- der Fischer også vant med 6.h3, denne gang mot dragen, har brent seg fast i minnet. Det var to virkelig utrolig fine partier. Det partiet du analyserer i dagens spalte er også vel verdt et studium. Det illustrerer som du skriver Fischers vilje til å raskt generere aktivt spill som raskt fører til skummel angrepssjakk.

Sven

07.12.2008 kl.23:52

Hei Joachim,Jeg og naboen har av og til Fischerkvelder, og sist søndag så vi blant annet på partiet mot Bolbochans som du nevner. Jeg hadde faktisk ikke sett det før. Men siden det er veldig endimensjonalt, der Bolbochans spilte det elendige Lxh3? frivillig og ble straffet, så valgte jeg et mer lærerikt parti som eksempel. Svarts motangrep i sentrum kunne fort gitt German sjanser i vårt parti. Derfor illustrerer det flere aspekter av et godt sjakkparti, noe jeg synes er viktig når jeg plukker ut partier til kommentering.

Pål Røyset

08.12.2008 kl.04:55

Hei21.Lb5 likte jeg godt og jeg ser på det som et utviklingstrekk (gir tårnforbindelse), et profylaktisk trekk (fjerner trusler) og samtidig uortodoks trekk i den forstand at hvit frivillig gir fra seg løperparet.

Det siste synes helt klart å være en av grunnene til Fischers suksess ved brettene; hans evne til å tenke fritt og uavhengig av dogmenes dogmer.Pål

Joachim Solberg

08.12.2008 kl.08:20

Hei Sven!Ja, etter Lxh3 var Bolbochans skjebne beseglet. Da var det bare å nyte Fischers presise eksekusjon.Partiet mot German var nok du sier et parti med mer nerve, der utfallet ganske lenge var uvisst. Men i kompliserte stillinger vinner som oftest den beste spiller. Den beste spilleren er ofte raskere til å nå motstanderens konge som vi alle vet.Fischer hadde vel og et spansk parti mot Korchnoi som var ganske interessant hvis jeg ikke husker feil. Korchnoi bukket det vel vekk i tidsnøden?

Sven

08.12.2008 kl.20:25

Hei Pål,21.Lb5 er et flott trekk ja, jeg ser på det først og fremst som en forsvarskombinasjon der 21.Lb5 er et magnetoffer som tillater eliminasjonen av den viktige Sa4 med 22.Sxa4 i neste. Dermed har ikke svart materiell til å fortsette angrepet.Hei Joachim,Den beste spilleren gjør i hvert fall færrest feil, også om det er store komplikasjoner.Korchnoi bukket i tidsnøden i trekk 38 ja. Fischer hadde problemer med å slå de sterkeste spillerne i denne turneringa. Av de 10 nærmest seg slo han bare Korchnoi og Portisch. Til gjengjeld gjorde han nærmest rent bord mot den nedre halvdelen.

Joachim Solberg

08.12.2008 kl.22:52

Dagens Quiz. Fire spillere i verden slo både Capablanca og Fischer. Tre av spillerne var Keres, Reshevsky og Euwe. Den fjerde spilleren som vi er ute etter slo også Euwe i løpet av sin karriere.Denne spilleren kom fra Europa, men slo seg etter hvert ned i Sør-Amerika grunnet Hitler og nazismen.Han vendte senere tilbake til hjemtraktene, men kona hans tålte ikke det kjølige klimaet der, og de vendte derfor hjem til konas hjemland etter kort tid.Denne spilleren trappet ned på spillingen fra 70-tallet. Det hevdes at han led av depresjoner mot slutten av livet sitt. Hvilken spiller er vi ute etter?

Sven

09.12.2008 kl.00:36

Den spilleren du tenker på har også vært sekundanten til Alekhine i VM, men han ble aldri selv utfordrer på grunn av krigen. Vi lar Quizen gå videre til mine mange lesere...Så får jeg komme med en Quiz til unge Solberg: Hvilken spiller har slått både Lasker, Capablanca og Alekhine uten selv å bli verdensmester. Han ble senere en god venn av Bobby Fischer og amerikaneren bodde hjemme hos mannen jeg tenker på i mer enn en måned?

Joachim Solberg

09.12.2008 kl.12:53

Mannen det er snakk om vokste opp under kummerlige forhold og det har vært mye krig i landet han kommer fra.En ny Quiz til unge Wiz: Hvilken verdensklassespiller slo ni verdensmestre fra Capa til Fischer uten å bli verdensmester?

Zarathustra

09.12.2008 kl.15:48

Hola!Erich Eliskases.MvhZarathustra

Zarathustra

09.12.2008 kl.15:49

Hola!Andor Lilienthal!MvhZarathustra

Sven

09.12.2008 kl.16:42

Joachim,Svaret er Paul Keres, etter min mening den sterkeste sjakkspilleren som selv aldri ble verdensmester.Zarathustra,Det blir full pott!

Joachim Solberg

09.12.2008 kl.16:56

Hei Sven!Du er meget godt oppdatert!Keres var en hedersmann. Hans liv fikk dessverre en altfor tidlig slutt etter det dramatiske dødsfallet da han var på vei hjem fra turneringen i Vancouver som han vant i 1975. Z. : Imponerende! Det skal bli spennende å se din artikkel på Chessbase!Gratulerer så meget!

Sven

09.12.2008 kl.17:09

Hei Joachim,Keres sin død ja, får meg til å tenke ut en ny Quiz til deg. Hvilken stor sjakkspiller døde like før han skulle starte en turnering i Leninggrad i 1967? Spilleren jeg tenker på var godt kjent i Norge for sine sjakkbøker, han var en habil bridgespiller men er kanskje best kjent for å være 1.bordspiller for sitt land i sjakkolympiaden.

Zarathustra

09.12.2008 kl.17:22

Hola!Olaf BardaMvhZarathustra

Zarathustra

09.12.2008 kl.17:30

Hola!Stryk siste. Overså at det ikke var en nordmann vi så etter:)MvhZarathustra

Zarathustra

09.12.2008 kl.17:36

Hei igjen;Cecil Purdy, er svaret.MvhZarathustra

Sven

09.12.2008 kl.17:38

Jepps, dette er en mye større kapasitet enn Olaf Barda. Det er heller ikke Purdy. Han har blant annet slått verdensmestrene Euwe og Smyslov...

Joachim Solberg

09.12.2008 kl.19:55

Sven:Mannen du er ute etter er den svenske GM Gideon Ståhlberg som døde 26.mai 1967 etter et hjerteinfarkt, like før start av Leningrad-turneringen.

Sven

09.12.2008 kl.20:13

Aldeles korrekt. Med dine sjakkunnskaper blir Quizen her på bloggen ren blåbær vil jeg tro, men tenkte det kunne være morsomt for den almene hop med litt tankeaktivitet nå i førjulstiden...

Zarathustra

09.12.2008 kl.20:48

Ja, stemmer, Purdy daua av hjerteattack under spill.MvhZarathustra

Joachim Solberg

09.12.2008 kl.22:44

Hei Sven!Takk for hyggelige ord fra en enorm kapasitet som deg. Rart NSF ikke har engasjert deg enda. Men du er vel kanskje tilfreds med tilværelsen i Nordens Paris? Hvis du ønsket hadde det vel vært plass for deg høyt oppe i systemet.

Sven

09.12.2008 kl.23:12

Zarathustra,Tror ikke Purdy spilte bridge, men han var enorm i postsjakk! Men han var ganske riktig en meget habil forfatter så det var ikke noe dårlig tips. Cluet her var 1. bordsspiller der Ståhlberg jo ledet Sverige til ett OL-sølv og to bronse. Hadde jeg skrevet at han var nordisk, eller at han slo seg ned i Buenos Aires under krigen, ville du helt sikkert klart det - litt vanskelig må en jo gjøre det ;-)Joachim,Jeg trives med å være avdanket sjakkspiller, så kan jeg heller bruke den lille skrivekapasiteten jeg har på litt bloggerier her oppe i det høye nord. Formidlingen her har jo ikke andre grenser enn språkbarrieren så jeg når langt fra Nordens Paris :-)

Joachim Solberg

09.12.2008 kl.23:15

Sven,Det er flott det arbeidet du gjør meg bloggen! Det betyr masse for mange av oss her ute. Det bidrar i meget høy grad til en økt livskvalitet!Takk!

Sven

09.12.2008 kl.23:28

Takk Joachim,Det er stor inspirasjon å ha engasjerte lesere med så stor sjakkunnskap som deg! Ikke bare holdes kvaliteten her inne oppe men du kommer ofte med viktige bidrag og innspill. I dag ble faktisk ideen med en fast Quiz her på bloggen født og får jeg bra feedback på den så vil dere høre mer fra Wizmaster, eh, jeg mener Quizmaster i fortsettelsen ;-)

Joachim Solberg

10.12.2008 kl.00:12

Takk, Sven for hyggelige lovord! Jeg må innrømme at jeg grublet lenge over Andor Lillienthal-quizen. Jeg tenkte mest på Gligoric, men fikk det ikke helt til å rime. jeg visste jo at Fischer hadde Jugoslavia "som sitt andre hjemland", men fikk det ikke helt til å rime. Gligoric er jo født i 1923 og det ble akkurat litt for sent. Samtidig vet jeg at Bobby tilbrakte tid i Budapest der han ble kjent med Leko og Polgar-famnilien. Jeg lurte på om det var Portisch, men han var for ung. Og jeg hadde heller ikke hørt noe om et nært forhold mellom den kultiverte Portische og Fischer. Lillienthal falt meg ikke inn. Godt Z. kunne oppklare saken:)

Sven

10.12.2008 kl.00:20

Ja, det spesielle var jo at Fischer og Lilienthal ble kjent med hverandre i godt voksen alder for å si det mildt. Fischer bodde en måneds tid hos Lilienthal midt på 90-tallet i Budapest-perioden og da var jo Lilienthal over 80 år gammel. Samtidig hadde Lillienthal over et halvt århundre tidligere nedlagt kapasiteter som Capablanca og Alekhine. Et utmerket utgangspunkt for en Quiz-vri. Men Zarathustra lot seg ikke lure.

Skriv en ny kommentar

Sjakkfantomet

Sjakkfantomet

48, Tromsø

Sven Wisløff Nilssen - Visejuniornorgesmester i brettsjakk 1989. Norgesmester i postsjakk 1995. To ganger deltaker i eliteklassen både i brettsjakk og postsjakk. I dag, avdanket sjakkspiller med fortsatt lidenskap for spillet. Kontaktadresse: sjakkfantomet[a]gmail.com

Søk hos Sjakkfantomet:

only search Sjakkfantomet

free counters

2700chess.com for more details and full list

Daily chess puzzle

Kategorier

Arkiv

hits