Fischers arvtaker

20 år gamle Hikaru Nakamura (2704) er USAs største sjakktalent siden legenden Robert James Fischer og det ligger en tung bør på hans unge skuldre. Som ungt vidunderbarn slo Nakamura en rekke av Fischer sine aldersrekorder og han ble blant annet stormester i sjakk 3 måneder yngre enn Fischer var, da han 15 år og 79 dager gammel innfridde kravene i 2003. Etter dette begynte det å gå tregere for Nakamura, riktignok slo han i årene som fulgte alt av rekorder for sjakk på Internett men i det som virkelig teller, turneringsspill over brettet, kom ikke resultatene fansen håpet på. Talentet var der men når Nakamura valgte å bruke endeløse timer med internettsjakk i stedet for å studere spillet i dybden og spille tøffe turneringer så kunne han ikke matche de andre vidunderbarna der ute. For ca. et år siden skrev Nakamura i fingernotene sine på Internett at han skulle starte en ny satsing som var mer seriøs og inneholdt mindre internettspill. Han har delvis innfridd dette løftet og det siste året har resultatene og framgangen kommet som bestilt. Nakamura har vunnet en lang rekke turneringer, som riktignok ikke har vært på superelite nivå, men likevel. Han har løftet ratingen til superelitenivå over 2700 og han utmerket seg under den supersterke Sjakk960-turneringa i tyske Mainz i august i år. Her vant han en imponerende seier foran et lass med stormestere. Det er i lynsjakk og hurtigsjakk Nakamura er aller sterkest og her kan han yppe seg med de aller beste i verden. I franske Cap d'Agde satte han nylig verdensstjernene Magnus Carlsen og Vassily Ivanchuk i skyggen ved å vinne hele turneringen foran en rekke supersterke spillere!

Nakamura satser hardt på videre framgang og er 100% profesjonell denne sesongen. Det betyr at skolegangen er over og at han spiller i flere ulike seriesystemer - blant annet den franske-, den amerikanske- og den østerrikske-ligaen. I sistnevnte spiller han denne helga og så bærer turen videre til sjakk-OL i tyske Dresden som starter førstkommende uke. Det er også verdt å merke seg at Nakamura deltar i hurtigsjakken på Gjøvik der Magnus, Simen og russiske Peter Svidler er de andre kombattantene. Etter triumfen i Cap d'Agde utfordrer Nakamura Magnus Carlsen om favorittstempelet i denne turneringa! Du kan lese mer om Nakamura på hans egen blogg.


Mange sterke sjakkspillere regner løperen som litt bedre enn hesten og som hobbyspiller kan det være nyttig å tenke slik. Altså at løperen er verdt ca. 3.5 bonde og springeren ca. 3.25 bonde. Rybka-teamet har derimot gjort dype analyser av store mengder stormesterpartier og funnet ut at dette egentlig ikke stemmer (statistisk). Springeren og løperen gjør det statistisk sett like godt fra et tidlig stadium i partiet. En bedre måte å tenke på er brikkekonstellasjoner. Løperparet er en maktfaktor (mot løper og springer), løper og tårn er en maktfaktor (mot springer og tårn), springer og dronning er en maktfaktor (mot dronning og løper). Dette er for så vidt ingen revolusjonerende nyhet og det å se på brikkene som konstellasjoner i stedet for enheter har vært kjent i hvert fall siden Steinitz sin tid. Men mange har likevel hevdet at løperen generelt sett er sterkere enn springeren fordi det finnes flere stillinger den er god i. Capablanca og Fischer er blant de som særlig har likt løperen godt. Dette er da også riktig i åpne stillinger med spill på to sider av brettet der løperen kan jobbe på begge fløyer.


Nakamura elsker derimot springerne sine. Jeg har lagt merke til dette når han spiller lyn på ICC der han er en mester i å traktere disse villstyringene. Det er da også en kjent sak at springeren stiger i verdi dess lavere betenkningstid en spiller med. De er nemlig gode til å skape taktiske sjanser med og når klokka tikker og går er det ofte vanskelig å holde kontroll på stillinga når en springer eller to skaper forvirring.

Under finalen av Cap d'Agde fikk Hikaru Nakamura muligheten til å vise sine ferdigheter med springeren. Stillingen var 0.5-0.5 og et hurtigsjakkparti gjensto da vi går inn i matchen. Nakamura spiller hvit og får lite ut av åpninga, allikevel avslår han et remistilbud og øyner et godt sluttspill langt framme i det fjerne. Han blir da også belønnet for optimismen og killerinstinktet. På et spørsmål fra GM Stuart Conquest etter partiet om hvordan han (som er så ung) kunne nedspille den erfarne Ivanchuk i en teknisk stilling så svarte Nakamura at trening med utallige partier på Internett nok var årsaken til at han spilte så sterkt rent teknisk. Jeg legger til at han er springerens venn og derfor vet å utnytte dens potensialet:


Hvit: Hikaru Nakamura (2704)

Svart: Vassily Ivanchuk (2786)

Cap d'Agde, hurtigsjakk, 01.11.2008


1.d4 Sf6 2.c4 e6 3.Sf3 b6 4.g3

g3-varianten mot dronningindisk er den klart mest populære fortsettelsen her og regnes som meget solid.

4...La6 5.Dc2

Suverent mest spilt er 5.b3 der noen av teorivariantene strekker seg nær trekk 30!

5...Lb4+ 6.Ld2 Le7

Svarts løpermanøvre kan virke pussig på en som ikke kjenner denne varianten av dronningindisk. Hvorfor spilte ikke svart løperne til b7 og e7 direkte. Det er jo der de hører hjemme! Grunnen er at de truet noe på sin vei som hvit ikke kunne gardere seg mot på en ideel måte. La6 truer bonde c4 og forhindrer dermed i øyeblikket det naturlige utviklingstrekket Sc3. Dessuten er det ikke klart at dronningen står best på c2 siden den ikke støtter opp om et d5 fra dette feltet. Lb4+ lokket løperen til d2 der den står litt i veien. Løperen hører hjemme på b2 (etter et b3) eller på f4.
7.Lg2

7.e4 d5! 8.cxd5 Lxf1 9.Kxf1 exd5 10.e5 Se4 11.Sc3 er en mer forserende fortsettelse.

7...0-0 8.0-0 c6 9.Lf4

Her står løperen godt og hvit er nå klar til å fullføre utviklingen med Sbd2.

9...d5 10.Sbd2 Sbd7 11.Tfc1?!

Dette virker kunstig. Hvits a-tårn hører hjemme i c-linja mens f-tårnet står bedre på d1 eller muligens e1. 11.Tac1 eller; 11.Tfd1 er en bedre måte å kjempe om en åpningsfordel på.

11...c5 12.Da4 Lb7

Løperen returnerer etter fullført oppdrag. Hvits springer står på d2 og ikke c3 mens dronninga har brukt 2 trekk så langt. Svart har allerede utlignet partiet.

13.Se5 cxd4 14.cxd5 Sxe5 15.Lxe5 Lxd5 16.Dxd4 Lc5

Griper initiativet og forserer følgende avvikling som ikke bør volde svart noen problemer.

17.Lxf6 Lxd4 18.Lxd8 Tfxd8 19.Lxd5 Txd5

Det er verdt å merke seg at svart på dette tidspunktet tilbød remis slik at hurtigsjakkdelen ville endt 1-1 og alt ville bli avgjort i lynsjakk. Ivanchuk, som tilbød, er jo regjerende lynsjakkverdensmester men samtidig er Nakamura kjent som et fenomen i denne disiplinen. Min enkle posisjonsforståelse forteller meg at svart står litt bedre her. Grunnen til dette er at konstellasjonen tårn og løper objektivt sett samarbeider bedre enn springer og tårn - spesielt når det er bønder på begge sider av brettet. Svart har ingen svakheter i stillinga siden innbruddsfeltet c7 lett kan dekkes (Td7) i fortsettelsen og den første planen hans bør være å ta terreng på kongefløya.

20.Tc2 Tad8

Hva ville du spilt her med hvit?
nakamura001



21.Tac1

Forsvarer seg mot truslene Lxb2 og Lxf2+ taktisk ved å levere matt i bunnen i slutten av disse variantene.

21...h6

Personlig liker jeg bedre 21...g6 (safe) som også gir kongen luft, men som setter bonden på et hvitt felt slik at løperens aksjonsradius forlenges og bonden ikke fikseres på et svart felt. Sogar 21...g5!? (aggressivt) som tar terreng og kan følges opp med h5 og g4 på et senere tidspunkt ser interessant ut.

22.Sf3 Lf6 23.e4 T5d7 24.b3 g5!?

Tar terreng men setter samtidig bonden på et svart felt slik at svart skal være observant på å ikke komme i et "dårlig løper mot god springer-sluttspill." Legg merke til at svart trolig kunne tjent et tempo ved å spille dette uten h6.

25.h3 Kg7 26.Kf1 Ld4

Dermed kan hvit bytte av løperen og stillingen er fullstendig i balanse. Nakamura vet derimot av erfaring at springeren er god å ha i hurtigsjakkdisiplinen siden det er vanskeligere å forsvare seg godt mot disse ustyrlige brikkene med lite tid igjen på klokka. Derfor beholder han springeren på brettet.

27.b4!

Hindrer løperen i å sette seg fast på c5 og bevarer springeren som Nakamura er spesielt god til å temme.

27...Lf6 28.Ke2 h5

Finner du hvits beste trekk?
nakamura002



29.g4!

Et helt nødvendig trekk. Ellers får svart spilt g4! selv. Nå fikseres g5-bonden på samme felt som løperen og det blir viktig for svart å holde tårn på brettet for å unngå et sluttspill der springeren blir løperen overlegen.

29...hxg4 30.hxg4 Le7 31.a3 a5 32.bxa5 bxa5 33.a4 Ld6?

Så langt har Ivanchuk spilt godt og etter la oss si 33...Tb7 skal svart holde partiet greit. Tekstrekket har en hake:

34.Td1! Le7 35.Txd7 Txd7 36.Se5

Hvit har nå fått byttet et tårnpar, som jo er en del av planen om et supergodt springersluttspill, og aktivisert springeren som nå har en c6-ressurs. Svart må holde tunga rett i munnen her for ikke å ende opp i et tragisk springer mot løpersluttspill der svart har en løper på samme farge som bøndene på a5 og g5 mens den samme løperen aldri kan angripe de hvite bøndene som står på sine trygge hvite felter.

36...Td4?

Det var på høy tid med et bondeoffer: 36...Tb7 37.Sc6 Lf8! 38.Ta2! (38.Sxa5 Ta7) 38...Tc7 (38...Lb4 39.Tb2! Tb6 40.Sxb4 axb4 41.Kd3 vinner en bonde for hvit med gode vinstsjanser siden svarts tårn ikke kommer bak fribonden.) 39.Sxa5 Tc3 og Master Rybka mener svart har nok aktivitet for bonden. Hvit har uansett praktiske sjanser med merbonden sin her etter 40. e5! men svarts reelle remissjanse med et fortsatt aktivt tårn på brettet er opplagt.


Finner du hvits beste trekk?
nakamura003



37.Tc4! Txc4?

Dermed havner svart i et tragisk sluttspill der hvit har god springer mot dårlig løper. Dette er vunnet for hvit som har to fikserte svakheter å spille mot (a5 og g5). I stedet burde han satset på å beholde tårnet på brettet - tårnsluttspill er som kjent "alltid remis". 37...Td6 38.Sc6 Ld8 39.Sxd8 Txd8 40.Tc5 Td4 41.Txg5+ Kf6 42.Txa5 Txe4+ 43.Kf3 Te1! med ideen Ta1 og svarts tårn kommer bak fribonden og stillingen er en lærebokremis.

38.Sxc4 Lb4 39.Se5 Lc3 40.Sc6 f5

Eller 40...Kf8 41.Kd3 Le1 42.f3 Ke8 43.Kc4 Kd7 44.Se5+! (44.Kb5?? Kd6 og kongen kommer til f4 med nødvendig motspill.) 44...Ke8 45.Kb5 med vinnende fordel.


 

Hva ville du spilt her med hvit?
nakamura004



41.Kd3

En liten finesse siden løperen henger. Resten er ren teknikk.

41...Le1 42.f3 Kf6 43.Kc4 fxe4 44.fxe4 Ld2

Legg merke til hvordan svarts konge er stengt ute fra begivenhetenes sentrum.

45.e5+ Kf7 46.Kc5!?

46.Kb5 vinner også.

46...Ke8 47.Kd6 Kf7 48.Sd8+

Dermed faller e6-bonden og Ivanchuk kunne gitt opp.

48...Ke8 49.Sxe6 Lb4+ 50.Kd5 Ld2 51.Ke4 Ke7

Og svart ga opp før han så 52.Kf5. Et glimrende eksempel på et "dårlig løper mot god springer sluttspill"!

1-0

38 kommentarer

Zarathustra

08.nov.2008 kl.04:14

Hola!God artikkel.Bare en liten detalj: "østerrikske", ikke "østeriske".MvhZarathustra

Sven

08.nov.2008 kl.14:37

Takk for det Zarathustra, rettet!

Zarathustra

08.nov.2008 kl.17:19

Thank you:) Dette er bra serr'u:)MvhZarathustra

Jan S

08.nov.2008 kl.22:05

Hei!Jeg har nå spilt sjakk i over 30 år, og jammen var jeg også med på å lære deg et og annet om sjakkspillets mysterier mens du var sjakkinteressert ungdom her i Tromsø sånn mot slutten av 80-tallet. Imidlertid har tid, interesse og ikke minst talent ført deg fram til å være den i Norge som trolig vet mest om sjakk i dag, og nå er det jeg som lærer av å lese bloggene dine. Jeg er imponert og stolt (du er jo på en måte min gamle elev...)- og nå føler jeg meg klokere og klokere for hver blogg jeg leser. Fortsetter du på denne måten tror jeg jammen vi norsktalende blir verdens mest sjakkopplyste folkeslag :) Hadde jeg vært ung og lovende i dag hadde jeg tryglet om å bli DIN elev! Jeg synes ideeen om om profilere de store sjakkstjernene av i dag er fremragende, og jeg ser fram til din omtale av selveste Magnus. Når den foreligger stjeler jeg den og lar resten av verden også få del i den på fem forskjellige språk på OL 2014 sine websider som kommer om noen få dager.....Ta det som en liten bestilling gode venn, jeg kjenner ikke noen som kan gjøre det bedre.

Sven

08.nov.2008 kl.22:17

Takk for det Jan S.Det er utvilsomt mange som vet mye mer om sjakk enn meg her til lands, de bare synliggjør det ikke. Jeg er kanskje litt allsidig og vet litt om alt fra historikk til tidens ledende spillere, men det er også det hele. Jeg skal legge meg på minne et bestillingsverk om Magnus Carlsen - men nå har vi sjakk-OL å glede oss til først og da tenkte jeg å blogge litt hyppigere enn de siste par ukene :-)

Jan S

08.nov.2008 kl.22:45

Jeg trenger en kortversjon om Magnus allerde på onsdag! Kremt... bestilling.... glis...:)

Sven

08.nov.2008 kl.22:52

Skal se om jeg får tid men lover ingenting :)

Jan S

08.nov.2008 kl.22:57

"Det er også det hele". For en beskjedenhet!Muligens er det noen som har mer kunnskap om sjakk generelt enn deg Sven, men så lenge de er absolutt tause kan det jo være det samme. Vi, den store sjakkpubliken kan jo ingenting hente fra dem. Du besitter evnen til å formidle det du vet på en uovertruffen måte, og nå har jeg jammen begynt å glede meg til Dresden-OL også! Jeg setter deg muligens i forlegenhet med mitt skryt, men tro meg Sven - vi er en økende mengde fans nå, og du har fortjent hvert eneste positive ord jeg kan produsere. Jeg er jo heller ikke den eneste som koser meg med bloggene dine :) Din venn og fan Jan Sigmund

Jan S

08.nov.2008 kl.23:13

TB-gutta går imidlerid igjenom et lite mareritt i Oslo denne helgen.De har innfridd jumbostemplet, og etter spill og sjanser så langt er det vanskelig å se at de kan klare å trylle fram noen lagseier i morgen. Både i dag og i går var de fullstendig sjansløse, så odds på seier i morgen gir trolig stor payback. Jeg heier dog på mine gamle lagkammerater og ønsker lykke til i matchen mot Asker i morgen.PS! Artig å se at Jon Kr. var helt med på notene mot GM Djurhuus i dag og berget TB fra fullstendig ydmykelse. Flott prestasjon!

FP

08.nov.2008 kl.23:20

Jeg kan melde om en svært revansjesugen TB-gjeng. Her er det penger å hente, Jan S! Asker stiller ikke med sine beste spillere imorgen, men vi skal likevel ikke undervurdere dem :-)

FP

08.nov.2008 kl.23:31

Dessuten var TB ikke "fullstendig sjansløse" mot 1911. Det var masse action på alle bord, publikum var i ekstase og hele Oslo sto stille mens dramaet utspant seg. Hvordan er ellers livet i Adeccoligaen, Jan S? Blir det eliteserie på TSK til neste år?

Jan S

08.nov.2008 kl.23:48

Hei FP.Livet i en lavere divisjon her i nord har ennå ikke startet, men klart at TSK går for opprykk til Eliteseriespill igjen. Vi håper selvfølgelig at vi møter TB der neste år og at Asker blir gruset noe så fullstendig i morgen. Til tross for lokal rivalisering holder vi i TSK selvsagt med våre gode naboer. Heia TB!

Sven

09.nov.2008 kl.00:02

Hei Jan S.,Godt å ha venner som deg! :-)Hei FP,Godt det var action mot 1911 og jæ... synd vi ikke har The Don med denne helga. Håper virkelig Jon Kristian inspirerte laget til bedre innsats i morgen og satser på at det i hvert fall produseres et glansparti som jeg kan blogge om!

09.nov.2008 kl.14:19

Kanskje andrino Giardino er Lenier Dominguez?

Sven

09.nov.2008 kl.14:33

Ingenting som tyder på det. Jeg har en enkel filosofi. Når noe kvekker som en frosk, hopper som en frosk og ser ut som en frosk - da er det en frosk! AndrinoGiardino = Magnus Carlsen.

Walter Gropius

09.nov.2008 kl.16:21

Magnus er nok betraktelig sterkere enn Andrino Giardino. Denne Giardino taper drøssevis av partier og har kun 800 i 1-minuttsrating.Det er nok en annen som gjemmer seg bak navnet. Det bør også nevnes at Andrino tapte stygt mot Heine. Det ville neppe Magnus gjort.

Sven

09.nov.2008 kl.18:34

Gropius,Sorry to tell, Magnus har fortsatt dårlige dager i lynsjakk. Har ikke du? At han har tapt noen få 1-min partier med vilje sier ingenting, Magnus har aldri brydd seg om denne disiplinen.

Walter Gropius

09.nov.2008 kl.19:37

Sven,jeg tror ikke han har SÅ dårlige dager. Jeg tror vi alle bryr oss enten det er 1 minuttspartier eller 2 timers. Jeg setter meg alltid ned og analyserer 30 prosent av 1 minuttspartiene mine.Når vi taper er det jo greit å si vi ikke bryr oss, men innerst inne gnager det noe jævlig å tape, uansett om det er bullett eller langsjakk.

Sven

09.nov.2008 kl.20:01

Vel, det er Magnus Carlsen så han har "så dårlige dager". Jeg vil heller si at AndrinoGiardino på godt over 90% av alle dager har fabelfenomenaltfantastiske dager med en toppnotering på 3737 som er tangering av Grischuk sin ICC-rekord.

Walter Gropius

09.nov.2008 kl.21:14

Hei Sven!Hvordan kan du være så sikker på at det er Magnus?har Magnus bekreftet det?

Kunne vel like gjerne vært Paul Svedenborg:).

Sven

09.nov.2008 kl.21:59

Jeg trenger vel ikke å ha Magnus som kilde. Egentlig rart at du ikke ser forskjell på en prins og en frosk. "Det kunne like gjerne Paul Svedenborg?" Hmm, fikk du med deg at jeg skrev tallet 3737? Du burde vite at hverken Kasparov, Anand, Nakamura, Aronian, Grischuk osv. har slått dette tallet. Bare en håndfull spillere i hele verden kan være AndrinoGiardino og jeg tror du Gropius, på en god dag, ville klart å se forskjellen på spillestilen til disse 5 spillerne dersom du så 50 lynsjakkpartier av hver av dem. Spesielt siden du bruker vel så mye tid som meg på å følge med på verdenseliten. Jeg har i hvert fall ingen problemer med å se forskjell på f.eks. Anand og Magnus sin spillestil. Utover dette har jeg tilstrekkelig bevis til å være like sikker på at AndrinoGiardino er Magnus Carlsen som jeg er sikker på at jeg kjenner mannen bak nicket Walter Gropius, selv om han aldri har sagt det selv. Dvs. 99.99% sikker.

Walter Gropius

09.nov.2008 kl.22:04

Hei Sven!Jeg bare undret meg over om det kunne være en annen. Synes nemlig overseelsene og spillet i de 20 partiene jeg gikk gjennom på historien til andrino giardino på langt nær minnet om en superstormester. Her var det grove posisjonelle blundere i 3 0 av typen tillate udekket isolert bonde på e6. Greit at vi vanlige dødelige kan begå slike blundere, men at en 2750+ spiller... Jeg synes de siste 20 partiene til Andrino kanskje kan minne om en avdanket FM fra Øst-Europa. Det var såpass mange grove feilvurderinger i stillingene at noe sa meg at dette umulig kunne være Magnus. Og scoren 1,5-4,5 mot Heine virket litt for dårlig til at det kunne være Magnus. Ellers synes jeg det var lite ved andrinos spill som virket imponerende. Det var blottet for kreativitet og krydret med bukker.Det er gjerne ikke slikt man forbinder med en topp 10-spiller.

Sven

09.nov.2008 kl.22:22

Men det er altså Magnus. Jeg kan ikke garantere at det er han som spilte alle de siste 20 partiene, som jeg har sagt tidligere bytter han av og til konti med andre for å villede. Jeg fulgte selv de partiene du beskriver LIVE og de var under parti, men ikke dårligere enn det jeg har sett Magnus levere på en dårlig dag tidligere. Nicket hans før AndrinoGiardino var Nielsen og også der finner du partier med åpenbare bukker - det gjør du forresten blant alle verdens toppspillere i denne disiplinen.

Walter Gropius

09.nov.2008 kl.22:28

Hei Sven!Takk for interessante tilsvar. Jeg spilte selv mot Nielsen for en stund tilbake, og syntes jeg stod ok, men han tok meg da til slutt.Sjakk er jo et vidunderlig og merkelig spill og man kan faktisk undres over at også de aller største spillerne gjør grove tabber. Hvem husker ikke Korchnois tabbe i VM i Baguio der han tillot Karpov å matte på f2 med hest? Kramniks overseelse av matt i ett trekk mot Fritz var jo og grov.

Sven

09.nov.2008 kl.22:49

Ja, og du husker at Kramnik selv sa på pressekonferansen at han vurderte å spille f4?? mot Anand i over ett minutt. Et trekk som ville tillatt Dh7 matt! I lyn ville han ganske sikkert spilt dette. Synes egentlig det er godt å vite at selv de beste i verden går matt på det utroligste vis. Det får en lettere til å tilgi egne feil.

Walter Gropius

09.nov.2008 kl.22:53

Meget kloke ord fra din side, Sven!Kramnik gjør noen merkelige vurderinger(overseelser) og jeg synes jeg ser endel likheter med da Karpov begynte å slite. Jeg tror neppe Kram vinner tilbake tittelen.Jeg har etter hvert lært å takle tabbene i egne partier på et lettere vis. Fortrenger dem og går videre. Jeg blir uansett ikke kvitt dem - særlig i bullet.

Zarathustra

10.nov.2008 kl.06:47

Eneste måten å unngå å gjøre tabber i bullet, er vel å være å spille bullet? Og det klarer vi lett:)MvhZarathustra

Padda

10.nov.2008 kl.08:52

Er det ingen her som ser forskjell på en frosk og en Padde? Jan Sigmund er litt vel patetisk i sin panegyriske begeistring, men han er jo en gammel mann etterhvert. Jeg gleder meg til Svens utvidete dekning av sjakk-OL i Dresden og håper denne spalten holder sitt høye nivå. Takk, Sven, for gode kommentarer!

Sven

10.nov.2008 kl.14:26

Zarathustra,Bullet er et narkotikum, hvis en først er hekta er det umulig å ikke få med seg den daglige dosen.Padda,Gleder meg også til sjakk-OL nå, skal bli spennende :-) Spesielt morsomt skal det bli å følge de unge lovende lagene til Aserbajdsjan og Kina.

Hoem

11.nov.2008 kl.11:22

Moen jr. Tapte han fordi mobiltelefonen lagde lyd? Skulle ikke FIDE revurdere regelen? Mobiltelefoner i sjakklokalet er en uting, men er ikke straffen litt for streng? Forsøkte han å jukse, eller var det et uhell?

Sven

11.nov.2008 kl.12:06

Det er et evig diskusjonstema, Karpov mener regelen er en uting mens stort sett alle andre toppspillere mener at den bør være så streng. Dersom en har med seg påslåtte mobiltelefoner i spillelokalet er veien kort til lomma der man kan bruke PocketFritz under et toalettbesøk for å finne ut om det er noe taktisk i stillinga en grubler over. Derfor synes jeg regelen er et minimum da computerbruk faktisk er en av få måter man kan jukse i sjakk på.

Hoem

11.nov.2008 kl.14:53

Det du indirekte sier nå, Sven, er at Moen ble dømt til tap pga mistanke om (eller mulighet for) juks? Jeg tror han ble dømt til tap pga en forglemmelse, og at det gjelder 99% av alle som har blitt dømt til tap pga lyd fra lomma. (Husk for øvrig at også avslåtte mobiltelefoner kan lage lyd.)

Zarathustra

11.nov.2008 kl.16:01

Hoi!Ja, det er det de sier alle sammen: "Jeg glemte det". Samme tullpratet hører vi fra elever angående glemming av bøker og annet utstyr. For ikke å snakke om kriminelle: "Jeg er uskyldig...og det selger jeg til og medd min gamle tante for".Nei, regelen er grei nok og disiplin skader ikke.MvhZarathustra

Sven

11.nov.2008 kl.20:15

Hoem,Nei, jeg sier bare at det er prisen vi må betale for å unngå at folk har mobilen i lomma med PocketFritz på. Mobiltelefoner og seriøs sjakk hører ikke sammen. Selvfølgelig er jeg overbevist om at Moen gjorde en forglemmelse, men han fikk likevel som fortjent...Zarathustra,Jammen er vi enig - jorda står ikke til påske ;-)

Hoem

12.nov.2008 kl.15:44

Zarathustra,Jeg ser ikke helt hva du argumenterer mot her, men jeg tror vi alle tre er enige om at "mobiltelefoner i sjakklokalet er en uting".Sven,Du sier, "han fikk som fortjent". Bra du er så tydelig på det. Det er nok på dette punktet at vi er uenige. Jeg synes straffen er for streng, mye strengere enn hva han fortjente for at klokkealarmen ved et uhell sto på.Bra du er enig om at dette har null og niks med juks å gjøre, jeg er usikker på hva Zarathustra mente om det.Vi er også enige om at vi må ha en slik regel, men den bommer dessverre totalt på målgruppen dersom det er juksemakere den forsøker å ta. Sett i lys av det synes jeg straffen er for streng, og i mine øyne er det åpenbart at en justering må til.Jeg har for øvrig en PocketPC med PocketFritz som aldri lager lyd i utide, men mobilen min (som overhodet ikke kan spille sjakk) er jeg trygg på kun når batteriet er ute. (For ordens skyld; når det gjelder disse to dingsene er det kun mobiltelefonen som blir med på sjakkturneringer.)

Sven

12.nov.2008 kl.15:57

Der er vi nok uenige ja. Det finnes, som du sikkert vet, en rekke sterke programmer en kan innstallere på mobiltelefonen. Da er et toalettbesøk i ny og ne nok... Nei, en veldig grei regel!

KT

12.nov.2008 kl.17:51

Hei! Jeg hiver meg frempå her. Det er nemlig noen nyanser i tolkningen av regelen som danner presendens. Hvis mobiltelefonen er slått av har vanlig praksis vært å ikke reagere på at den er med i spillelokalet. (Short hadde sogar sin telefon ligende fremme på bordet.) Hvis det ringer telefonsamtale til deg har du tapt, greit nok, men når det gjelder klokkealarmen har jeg hørt at man ikke reagerer så strengt. Det er jo bare en lyd, og tilsvarende kan for eksempel armbåndsur lage.

Sven

12.nov.2008 kl.19:53

KT,Jeg har forstått det slik at flere spillere allerede har tapt på grunn av klokkealarmen - men er ingen ekspert på regelverket her. Det er jo bare en lyd skriver du, men det er en sterkt forstyrrende lyd i et turneringslokale spør du meg.

Skriv en ny kommentar

The Wiz

The Wiz

42, Tromsø

Sven Wisløff Nilssen- Visejuniornorgesmester i brettsjakk 1989.- Norgesmester i postsjakk 1995.- To ganger deltaker i eliteklassen både i brettsjakk og postsjakk.I dag, avdanket sjakkspiller med fortsatt lidenskap for spillet.Kontaktadresse: sjakkfantomet[a]gmail.com

Søk hos Sjakkfantomet:

only search Sjakkfantomet

Bloggurat free counters

Kategorier

Arkiv

hits