Magnus Carlsen spiller sjakk

Etter en måned uten seriøs sjakk spilte Magnus Carlsen det supersterke EM for klubblag i Hellas som lokket hele 22 spillere over 2700 i rating for ulike klubblag med spillere fra hele verden. Carlsen imponerte på ingen måte og tapte helt unødvendig mot Sergei Movsesian etter å ha presset for hardt i et remissluttspill alt i 3. runde. Underveis i dette partiet hadde han dog en gylden sjanse til å avgjøre spillet med 59.Sg5! fulgt av diverse intrikate varianter som han overså. Når det også ble tap mot Vassily Ivanchuk, etter at Magnus ofret seg bort i midtspillet, så var ikke dette Magnus sitt mesterskap. Han endte opp med høyst moderate 50% score og ned 7 elopoeng. Ingen stor katastrofe men slett ingen opptur før sjakk-OL begynner denne måneden. Henrik Carlsen skriver forøvrig i bloggen sin at Magnus har hatt en dominerende rolle i Internettsjakk nå i høst. Muligens er han vidunderet "AndrinoGiardino" på ICC som alle snakker om men som ingen vet hvem er. Det har lenge vært spekulert i at dette er Aronian, men stemmer det Henrik skriver tror jeg det må være Magnus for AndrinoGiardino og depressnyak (Alexander Grischuk) har nemlig dominert lynsjakken på ICC den siste tiden. Vi snakker forresten ikke høyt om sluttresultatet til Magnus sin klubb MIKA i EM for klubblag og gratulerer i stedet forhåndsfavoritten Ural, med Radjabov, Kamsky, Shirov og Grischuk på toppbordene!

Den 26. oktober begynte så hurtigsjakkturneringen Cap d'Agde, oppkalt etter og spilt i en småby ved middelhavet i det sørlige Frankrike. Turneringen hadde 16 deltakere, deriblant Magnus Carlsen, Vassily Ivanchuk, Teimour Radjabov, Hikaru Nakamura, Anatoly Karpov, Maxime Vachier Lagrave, Bu Xiangzhi og ikke minst det 14 år gamle kvinnelige vidunderet Hou Yifan som krydret mesterskapet med sin deltakelse. Det ble spilt i to forgrupper der Magnus vant B-gruppen foran lynsjakkfenomenet Hikaru Nakamura, Teimour Radjabov og Anatoly Karpov. Alle disse 4 gikk dermed videre til cupspillet. I A-gruppen vant 16-åringen Fabiano Caruana (2640) foran Vassily Ivanchuk, Maxime Vachier Lagrave og Bu Xiangzhi. Ingen store overraskelser med andre ord, mest oppsiktsvekkende var unge Caruana sin sterke puljeseier med 5½/7.

Dermed var det duket for kvartfinaler der Magnus beseiret Bu Xiangzhi, Nakamura slo Vachier Lagrave, Karpov slo Caruana og Ivanchuk slo Radjabov. Fortsatt gikk det meste som forventet og her var det verdt å legge merke til hvordan rutinen seiret i alle oppgjørene bortsett fra i Magnus sin duell! Vi la merke til at 57 år gamle Anatoly Karpov fortsatt viste glimt av storhet mot 16-åringen Caruana som er spådd en lysende karriere i den ypperste verdenseliten. I semifinalen ble det tøffere for Magnus, som måtte opp mot den klare turneringsfavoritten Vassily Ivanchuk fra Ukraina. Vi husker hvordan Chucky laget syltetøy av Anand i finalen av hurtigsjakkturneringen Magistral Ciudad de León i vår. Når han dessuten er regjerende lynsjakkverdensmester, og vinneren av årets sterkeste lynsjakkturnering Tal Memorial Blitz, så var det en hard nøtt 17-åringen fra Lommedalen skulle knekke. Og når sant skal sies så var Magnus sjanseløs i dette oppgjøret. I første matchparti snøt han Chucky for seieren i et tapt sluttspill som han berget med godt forsvarsspill og god hjelp fra motstanderen. Det neste partiet endte remis og i lynsjakken som fulgte var Magnus så punchingball. Chucky kunne lett vunnet 2-0 men valgte å ta remis i det 2. partiet uten at det forandret på noe som helst. Ivanchuk er fortsatt et nummer for stor for Magnus i fartsdisiplinene og selv om unge Carlsen har gjort store fremskritt i disse disiplinene det siste året er det et stykke igjen til Chucky og Anand. Resten av kostebinderiet kan Magnus absolutt hamle opp med. I fartsdisiplinene trengs det enda mer rutine og erfaring enn i ordinær sjakk og jeg gleder meg allerede til neste års store hurtigsjakkturnering, Melody Amber 2009, og selvfølgelig til Mainz til neste sommer der Magnus garantert vil stille opp for å utfordre Anand om VM-tittelen i hurtigsjakk. Det skal bli spennende å se hvor lenge 69-modellene Ivanchuk og Anand kan holde på hegemoniet og renommeet sitt som verdens to ledende i fartsdisiplinene. I den andre semifinalen spilte lynsjakkfenomenet Hikaru Nakamura to remiser mot Anatoly Karpov i hurtigsjakken og han kunne deretter avgjøre det hele i favorittdisiplinen lynsjakk. Nakamura har aldri vært med på noen av de største lynsjakkturneringene de siste årene, men er kjent som en av de aller beste på Internett - kanskje den beste av alle i sine glansøyeblikk. I semifinalen hadde han ingen problemer med å knuse Karpov 2-0 i lynsjakken og han var dermed klar for finale mot Ivanchuk!

Lynsjakkverdensmesteren over brettet mot lynsjakkfenomenet fra internett - et helt publikum ønsket at hurtigsjakken skulle ende 1-1 slik at vi kunne få et svar på hvem som er best i verden i lynsjakk! Riktignok ville to partier ikke gi noe klart svar på dette, men moro ville det bli. Slik gikk det ikke da Nakamura utspilte Ivanchuk i et teknisk sluttspill med god springer mot dårlig løper i 2 partiet av denne minimatchen og vant en litt overraskende seier. Dermed har 20-åringen fra USA vunnet sin hittil mest prestisjetunge seier og dette kan være en milepæl i karrieren hans. Med en rating som nettopp har svingt over 2700 på oktoberlista skriker han nemlig etter oppmerksomhet fra turneringsarrangører for å måle krefter med de beste og utvikle seg videre i kampen mot mange andre unge, lovende spillere. Jeg tror denne seieren vil føre til at vi får se han i godt selskap ved flere anledninger fremover og da også i partier med ordinær betenkningstid. Før den tid skal han spille 2. bordet for USA i olympiaden i Dresden og dessuten blant annet delta i en miniduell mot Carlsen, Agdestein og Peter Svidler i Gjøvik ved nyttår - vi gleder oss!

Men Magnus ja, det er jo han det egentlig handler om. Verdens vidunderbarn nr.1 som langt fra har nådd potensialet sitt riktig enda. Her ser vi han nedspille Bu Xiangzhi i et sluttspill som ville fått selveste Capablanca til å felle en tåre. Det ser så lekende lett ut når Magnus nagler 2700+ spillere til korset, men du verden for en kraft det er i hvert spikerlag! I dette partiet jages Bu fra skanse til skanse og ender opp med nebbet i postkassa og kongen fanget i en sardinboks slik at den slett ikke kan utføre sine plikter:

(Fra og med denne bloggposten starter jeg med en ny merkelapp kalt "godtparti" som heftes partier der jeg er spesielt godt fornøyd med kommenteringsarbeidet, og som det dermed forhåpentligvis er mye å lære av. I hvert fall har jeg brukt mer tid en normalt på å sette meg inn i partiet. Dermed kan leseren gå tilbake og finne alle slike partier på en egen samleside ved å klikke "godtparti"-linken under en slik bloggposten når det er tid og anledning.)

Hvit: Magnus Carlsen (2786)
Svart: Bu Xiangzhi (2714)

Cap d'Agde kvartfinale (2), 30.10.2008

1.d4 d5 2.c4 c6

Slavisk forsvar, den mest spilte åpningen i siste VM-match og det heteste trekket i verdenseliten mot 1.d4.

3.Sf3 Sf6 4.Sc3 dxc4 5.a4 Lf5

Dette trekker innleder den tsjekkiske varianten av semislavisk. Svart kjemper om e4-feltet og vinner den kampen i første omgang men må gi c4-bonden tilbake.

6.e3 e6 7.Lxc4

7.a5!? var en periode ansett som godt for hvit her, men svart han møte det godt med: 7...Lb4 8.Da4 De7 9.Lxc4 0-0 10.0-0 h6! (10...Sbd7 11.Sh4!) 11.Db3 c5 med fint spill.

7...Lb4 8.0-0 0-0 9.De2 Sbd7 10.e4 Lg6 11.Ld3

Via en trekkomkastning er vi nå inne i 7. matchparti mellom Anand - Kramnik, VM i Bonn 2008.

11...Lh5 12.e5 Sd5 13.Sxd5 cxd5 14.De3 Le7

Hovedvarianten her, Kramnik valgte 14...Te7!? i 7. matchparti. Dette er forøvrig en mye spilt variant som både Carlsen og Bu kom til brettet med store forhåndskunnskaper om.

15.Sg5

Erobrer løperparet, alternativet er å holde brikkene på brettet og fullføre utviklingen med 15.Ld2. Magnus sitt trekk scorer statistisk best i min database.

15...Lxg5 16.Dxg5 Lg6

16...Dxg5 er fullt spillbart men hjelper hvits utvikling så svart gjør i stedet et nyttig trekk. Hvits lille fordel her består av terreng og løperparet. Foreløpig er ikke hvits løperpar noen maktfaktor, men det kan vise seg å bli det på sikt når bøndene begynner å forsvinne og ting åpner seg opp.

17.Le2!

Beholder løperparet som kanskje blir en maktfaktor på sikt. Dersom stillingen åpner seg, og spesielt dersom det fortsatt finnes bønder på begge sidene av brettet er løperparet klart sterkere enn løper og springer fordi det jobber effektivt på begge farger og over lang distanse.

17...Sb8

Regrupperer springeren til c6 der den trykker på hvits achilleshæl, d4. Den hadde ikke hadde noen fremtid siden 17...f6?! 18.exf6 Sxf6 19.De3 mest skaper svekkelser (i e-linja) og åpner opp for hvits løperpar.

18.Dxd8 Txd8 19.a5

Tar ytterligere terreng og leker med ideen a6. Magnus har nå byttet seg ned til et midtspill uten dronninger og veien er kort til et rent sluttspill der vi jo kjenner han som en eminent mester!

19...Sc6 20.Le3 a6

Blokkerer hvits a-bonde og lager dermed en trygg base for springeren på c6. Dessuten tar det hvitfelter (b5) og svart spiller her på en hvitsfeltsstrategi siden han har en brikke mer som jobber på denne fargen. En hvitfeltsstrategi er å sette bondene på hvite felter slik at de også kontrollerer hvite felter og deretter bruke offiserene på disse feltene. Motstanderen blir da lett svak på denne fargen siden han ofte vil bli presset til å sette bøndene sine på motsatt farge.

21.Tfc1 Tac8

Finner du hvits beste trekk?
magnus025



22.h4!

Tematisk spilt , hvit tar terreng på hele brettet og starter en aksjon på kongefløya som i første omgang er rettet mot svarts løper på g6 (trusselen h5!) men som senere vil kunne forplante seg - trolig med aksjonen f4-f5 selv om dette ser urealistisk ut i øyeblikket.

22...Sb4 23.Tc3 h6

23...Sc2(!) 24.Tc1 Txc3 25.bxc3 h6 26.Ld2 Tc8 27.h5 Lh7 med en stilling der vi ser hvordan de svarte brikkene kontrollerer mange felter fra sine hvite utposter. Svart kan fortsette med manøveren Sa3-c4! og stillingen her virker å være i en dynamisk balanse. Dette var svarts beste fortsettelse.

24.h5 Le4!? 25.Tac1 Tc6?!

Svart har spilt meget interessant så langt med sin hvitfeltsstrategien og burde nå spilt 25...Sc2! 26.Ld2 Txc3 27.Lxc3 (27.bxc3 se forrige fotnote.) 27...Tc8! og springeren har strandet på c2, men det er trolig ingen måte for hvit å utnytte dette på pga. svakheten av d4 og bindingen i c-linja til hvits tårn. (28.Ld1? Sxd4!)

26.f3 Lh7?!

26...Txc3 27.Txc3 Lb1! 28.Tb3 Sc6 29.Txb7 Sxa5 30.Tb4 Sc4 31.Lxc4 dxc4 32.Txc4 Tb8 Og svart bør holde partiet selv om hvit har alle sjansene. Legg merke til hvordan svarts løper her har en vei til blokadefeltet d5 via a2.

Finner du hvits beste trekk?

magnus026



27.Tb3!

Vinner en bonde.

27...Txc1+ 28.Lxc1 Sc6 29.Txb7 Sxa5 30.Tb6 Tc8 31.Ld2 Sc4

Forsert og tvinger samtidig hvit til å kvitte seg med løperparet. Men selv med ulikfargede løpere er hvits vinstsjanser veldig store i denne stillingen takket være tårnene som gjør at den sterkeste parten kan angripe.

32.Lxc4 dxc4 33.Txa6 Tb8 34.Lc3 Ld3

Dette er et fint sted å oppsummere: Hvit har bonde over og legg merke til hvordan svarts løper umulig kan nå blokadefeltet d5 (i motsetning til i forrige variant). Dessuten behersker hvit den eneste åpne linja og han har en terrengfordel i sentrum. Hvits plan er først og få kongen med seg, så en ekspansjon på kongefløya. Svart må også se opp for taktiske d5-brudd og mulige b4-hopp (når kongen truer løperen på d3). Hvit står allerede til vinst.

35.Kf2 Tb7 36.g4 Kh7 37.Ke3 g6

37...Tb5 38.b4! Tb7 (38...cxb3 39.Kxd3 b2 40.Lxb2 Txb2 41.f4! med vinststilling.) 39.Ta5 og hvit står klar til å spille b5 (d5 gjør også jobben) med vinnende fordel.


Hva ville du spilt med hvit her?
magnus027



38.d5!

Et logisk brudd som skaper en mobil bondemajoritet på kongefløya og som åpner løperdiagonalen ned mot h8. Den mest konsekvente fortsettelsen er likevel 38.b4 (38...cxb3 39.Kxd3 b2 40.Lxb2 Txb2 41.hxg6+ Kxg6 42.f4! gir et lett vunnet tårnsluttspill for hvit.) gxh5 39.gxh5 Tb8 40.Ta5 og svart kan ikke stoppe b5 og er fortapt, en illustrerende variant er: 40...Kg8 41.b5 Kf8 42.Lb4+ Ke8 43.Lc5 Kd8 44.b6 Kc8 45.d5! exd5 46.Ld4 Lf5 47.Tc5+! Kd8 48.Txd5+ Ke8 49.Td6 Le6 50.Ke4 Td8!? 51.b7! Tb8 52.Tb6 Kd7 53.Lc3 Kc7 54.La5! Lh3 55.Kf4 Txb7 56.Txh6+ og h-bonden vinner partiet for hvit. Legg merke til hvordan h-bonden, som i første omgang tok terreng og fikserte svarts kongefløybønder med 22.h4! og 24.h5, vokser ettersom partiet går og ble et monster i dette sluttspillet.

38...exd5 39.Ta8!

Poenget, hvit truer 39.e6! med mattrussel på h8!

39...Te7 40.Kf4

Med nytt liv i trusselen e6!

40...gxh5 41.gxh5 Te6

41...Kg7 42.Td8 (42.e6+? f6) 42...Te6 43.Txd5 Lc2 44.Td8 La4 45.Tc8! (45.Kg4 Te8!) 45...Lb5 46.Kg3 og f-bondens pågang avgjør partiet raskt for hvit.

42.Td8

42.Tf8 Kg7 er ingen forbedring.

42...Lc2 43.Txd5 La4

43...Te8 44.Td4 Tc8 (44...Ld3 45.b4!) 45.Td7 Kg8 46.Kg4 Te8 47.f4 og f-bondens fremmarsj avgjør partiet. F.eks: 47...La4 48.Td6 Te6 49.Td5 (49.Td8+ Te8!) 49...Kf8 50.f5 Tb6 51.Tc5 og c-bonden går tapt i første omgang på grunn av 51...Lb5 52.Tc8+ Ke7 53.e6! Tb7 54.Th8 og hvit vinner i stor stil.

44.Tc5 Ta6 45.Tc7 Le8

Finner du hvits beste trekk?
magnus028



46.Kg4!

Svarts c-bonde har uansett ingen hovedrolle i dette partiet. Hvit benytter heller momentum, mens han har tårnet på den sterke 7. raden der det forhindrer trekk som Ta7 og Ld7 fra svart, til å avansere f-bonden med avgjørende effekt.

46...Tc6 47.Ta7 Tc8 48.f4 Kg8 49.f5 Td8 50.e6

Hvits spill er like lekende lett som det er elegant. Med en superløper i den lange diagonalen og et supertårn på 7. raden så gjør merbonden effektivt den siste delen av jobben.

50...Tc8 51.f6 Tb8 52.e7 Kh7 53.Kf4

Dermed har hvits tårn en fri rute til g7 via a1 og g1 - kongen er fanget i musehullet på h7.

53...Tc8 54.Ta1 Lb5 55.Tg1 oppgitt.

Like lett var 55.Td1 med ideen 56.Td8 og alt håp er ute. Etter 55...Tg8 56.Txg8! Kxg8 57.Ke4 går hvit med kongen til c5 og spiser c-bonden mens svarts konge er fanget i en felle! 55...Kh8 56.Td1! Te8 57.Td8 Kh7 58.Txe8 og hvit har igjen et lett vunnet sluttspill der kongen sitter fast i boksen.
1-0
Ulikfargede løpere er ingen remisgaranti med tungt skyts på brettet! - Gammelt jungelord.

53 kommentarer

Walter Gropius

03.nov.2008 kl.08:42

Hei Sven!Meget interessant blogg, Sven. Naka imponerte stort i Frankrike. Magnus sliter videre med Ivantsjuk og mot dronninggambit. La oss håpe han etter hvert finner ut av denne åpningen som har lagd endel trøbbel for vår stjerne den siste tiden.

Magnar Naustdalslid

03.nov.2008 kl.10:25

Hei Sven!Det har vært mange spekulasjoner om hvem AndrinoGiardino er. Jeg tror det er Carlsen, og jeg har en hypotese om at inspirasjonskilden til dette aliaset er André Bjerke. Giardino betyr hage eller park på italiensk, og André Bjerke spilte som kjent sjakk i Stjernen sjakklubb ved Birkelunden i Oslo.

Sven

03.nov.2008 kl.15:53

Hei Gropius,Ditt alter ego hadde ikke helt troen på Nakamura i Frankrike men han slo virkelig til ja. Nå er kampen om sluttseieren på Gjøvik et svært så åpent spørsmål, det gleder vi oss til! Nakamura, Carlsen og en Svidler i form kan alle dra hjem sluttseieren der. Svidler ble forresten nylig russisk mester ofr 5. gang og er god også i hurtigsjakk selv om Magnus og Nakamura vil utgjøre den naturlige favorittduoen.Interessant Magnar,Synes André ved parken virker litt vidløftig men en vet jo aldri. Uansett er det ingen andre av de absolutte stjernene på ICC den siste tiden jeg mistenker å være Magnus, så eliminasjonsmetoden tilsier at han faktisk er denne AndrinoGiardino. Magnus var lenge Nielsen men han ble passiv etter at alle visste hvem det var. Ellers skifter Magnus kontoer på ICC som andre skifter truser så han har en rekke konti som folk flest ikke vet om.

Walter Gropius

03.nov.2008 kl.20:19

Hei Sven!Ja, jeg må innrømme at jeg ble noe overrasket over at Naka gikk helt til topps. Han har jo ikke spist kirsebær med storulver som Ivantsjuk før. At han skulle slå Chucky i hurtigsjakken var imponerende. At han kunne vinne i lynsjakken ville ikke vært så overraskende da han er enorm i den disiplinen. Men han imponerte stort og slo Chucky i et veldig lærerikt sluttspill.Det blir utrolig artig å følge Naka i Norge. Blir jo en kanonturnering der vi får håpe Simen og Magnus stiller i toppslag.

Sven

03.nov.2008 kl.22:17

Ja, gleder meg til Gjøvikfestivalen - den blir bra! Jeg visste at Nakamura var god i hurtigsjakk også siden han deltok i både sjakk960 og ordinær sjakk i Mainz med stjerneresultater men å slå Chucky i denne disiplinen satte han virkelig på kartet!

Jon Erik Brænden

03.nov.2008 kl.23:37

Hei Sven,Imponerende blog!Jeg tror også at AndrinoGiardino er Magnus, ikke minst med tanke på det Henrik Carlsen skrev i sin blog. Jeg ville gjette at det er mer nærliggende å tro at navnet er inspirert av venn og medelev ved NTG, Anders Hagen, enn André Bjerke og Birkelunden. En annen venn, Brede Hagen, kan også ha vært en inspirasjon til Giardino.Kanskje får vi aldri vite svaret, men artig å spekulere er det jo :-)

Sven

04.nov.2008 kl.01:12

Hei Jon Erik,I følge Nakamura gikk Agdestein også ut i august og mente at AndrinoGiardino var Magnus Carlsen, da svarte Nakamura på bloggen sin at han var sikker på at det var Aronian. Noe mer enn bare Henrik sin blogg sier meg derfor at det faktisk er Magnus. Spillestilen passer også godt overens med Magnus sin lynstil.Hmm en italiensk vri av Anders Hagen, ikke umulig gitt. Når en skal ha orginale navn på ICC må en ha litt oppfinnsomhet for veldig mye er opptatt, så uansett hvordan ordspillet oppsto så klinger det bra.

Gunnar Berg Hanssen

04.nov.2008 kl.09:41

Hei igjen Sven! VM er over for denne gang, men æ lese no og fortsatt bloggen din. Flott å lese det du skriv Sven! Æ skal ellers sjøl delta i Gjøvik, så det kan bli morsomt å følge hurtigsjakken live, om det lar seg gjøre samtidig med min egen spilling. Nakamura e rå i fartsdisiplinene må æ si. Så e spørsmålet om han klarer klatringen på ratingstigen i langsjakk. Kanskje e ett av problemene sålangt at han ikke har fått spilt nok mot de beste, og at det forsinker ratingutviklingen til amerikaneren? Æ tenke at det kunne vært morsomt om han hadde klart å bli blant de ti beste f.eks. i verden. Det ville vitalisert toppsjakken enda mer.

Sven

04.nov.2008 kl.14:53

Hei Gunnar,Jeg tror Nakamura vil klare å nå topp 10 i løpet av en 5 års periode - han har potensialet og det står og faller på satsingen og muligheten til å være i Europa og spille med de beste. Den neste bloggposten handler trolig om Nakamura og hans bravade. Ellers er det mange nye spennende navn som kommer opp så kampen om å komme gjennom nåløyet er knallhard.

Pål

04.nov.2008 kl.17:21

Heisann!Avgjort en bra blogg Sven!Jeg skal klikke meg inn hyppigere og komme med innspill når det klør i tastetentaklene.Her kommer det første. Apropos diagramstillimga ved trekk nr.38 der d4-d5! ser meget sterkt ut (frigjør både kongen og løperen; samlet utgjør det en hel del!) og muligens vinner nærmest forsert.Men det jeg ville si er at 38.b4? kan motlegges taktisk ved cxb3! 39.Kxd3 b2 40.Lxb2 Txb2 som gir et nokså remispreget tårnsluttspill!?Mon tro var det dette svart håpet på, men med Magnus Carlsen på motsatt side ble det med håpet...Pål

Hoem

04.nov.2008 kl.17:50

Jeg trodde den usympatiske kommentaren "if you wanna suck up, send money!" var et sikkert bevis på at AndrinoGiardino ikke er Magnus.

Hoem

04.nov.2008 kl.18:04

Og dette:Look Up (Finger) Player Smallville(hikaru nakamura)4: AndrinoGiardino tells you: you idiot flagging people fuck you

Sven

04.nov.2008 kl.19:54

Hei Pål!Både d5! og b4! vinner forsert i diagramstillingen. b4 vil jeg kalle den prinsipielle fortsettelsen og jeg hadde vist tematikken bak hvordan cxb3 vinner for hvit i en tidligere kommentar og tok det derfor ikke med, noe jeg ser jeg burde. Som du nå skjønner så vinner den samme f4 ideen lett tårnsluttspillet i denne varianten også. I varianten du gir så følger altså (38...cxb3 39.Kxd3 b2 40.Lxb2 Txb2) 41.hxg6+ Kxg6 42.f4! som gir et lett vunnet tårnsluttspill for hvit.Hoem,"If you wanna suck up, send money!" er jo litt humoristisk da og Magnus er midt i sin ungdoms grønne vår. Dessuten vet jeg at Magnus ofte bytter kontoer med venner som Peter Heine Nielsen slik at flere spiller på samme konto. Skriver du fi gruk på ICC får du "I am Simen Agdestein, very fast and on the net often." som opprinnelig var: "I am Simen Agdestein, not very fast and not on the net very often.". Noen av elevene hans har rett og slett sneket seg til å skrive inn en ny fingernote i en av timene vil jeg tro ;-) Fullt mulig at en av Magnus sine venner har skrevet fingernoten til AndrinoGiardino så det beviser nok ingen ting.At Magnus eller en av vennene hans blir forbannet og sier "fuck you" til Smallville som selv alltid sier dette er heller ikke merkverdig. Grensen for å si slikt er lavere om en tror en er anonym og som sagt kan det komme fra en som deler kontoen. Jeg husker jeg så Magnus gå skolematten med vilje minst 4 ganger på rad mot Smallville for et par år siden etter 2.Dh5 i kongebondeåpning. Ikke særlig sportslig spør du meg, men av en eller annen grunn ville ikke Magnus spille svart når Smallville spilte dette "tulletrekket". Dermed ble det vanskelig å telle hvem som vant oppgjøret mellom de to denne kvelden - for inkludert disse partiene var det Smallville - uten var det Magnus, men i så fall ville Magnus spilt langt flere hvite partier i oppgjøret deres. Altså sterkt irriterende for både Smallville og de som fulgte oppgjøret.

Tarjei

04.nov.2008 kl.21:20

Sven: Det stemmer ikke som du sier at Magnus "ofte bytter kontoer med venner som Peter Heine Nielsen". Ja, det har nok skjedd ved et par tilfeller, men det er lenge siden sist gang og det blir raskt oppdaget av administratorene. Det å kunne gjemme seg er nok en viktig grunn til at Magnus med flere faktisk spiller der, men når det blir avslørt, er det kanskje ikke like gøy lenger...

Sven

04.nov.2008 kl.22:27

Tarjei: Jeg vet at dette har skjedd ved langt mer enn et par anledninger. Men om AndrinoGiardino har gjort akkurat dette vet jeg ingenting om, ei heller 100% sikkert om han er Magnus. Men det virker sånn, gjør det ikke? ;-)

Tarjei

04.nov.2008 kl.22:40

Sven: Nå vet jeg ikke hva du definerer som "ofte", og jeg vet heller ikke hvilke kontoer du tenker på, men at det skjer ofte, stemmer nok ikke. Det er ikke til å legge skjul på at Magnus har spilt på andre kontoer ved flere tilfeller, men han og alle andre vet at ICC ikke aksepterer dette og at det blir slått ned på med en gang det blir oppdaget.

Sven

04.nov.2008 kl.22:50

Med ofte mener jeg ikke at det er en hverdagslig sak, men det kan heller ikke telles på en hånd eller to. Vi får tro det blir slått ned på og dette vet du mer om enn meg. Jeg vet også at Magnus på ingen måte er alene om denne praksisen og at det i praksis er computerbruk det blir slått hardest ned på. Uansett er det en umulig oppgave å finne ut at f.eks. Kjetil A. Lie har spilt la oss si 24 av 1869 av partiene til Nielsen. Sorry to tell. Når dette er sagt regner jeg Magnus som en av de mest sympatiske og fair-playing guys around.

Tarjei

04.nov.2008 kl.22:59

Akkurat den biten var det eneste jeg kunne "ta deg" på :) Resten av det du skrev er jeg for øvrig helt enig!

Sven

04.nov.2008 kl.23:06

En av kildene mine er bloggen "Carlsen stories" fra 2007 der det står om dette flere steder. Først i bloggen står det "ICC-handles: Countless, Magnus, SAFBM, BLBJF and several more. In addition Magnus has used other accounts illegally countless times." De andre kildene vil jeg faktisk ikke røpe, men de sier det samme. Dette skjer oftere enn ICC-adminene liker.Når dette er sagt så regner jeg Magnus som meget sympatisk og som en fair-player som bare har gjort noen guttestreker.

Tarjei

04.nov.2008 kl.23:15

Ja, det er ikke noe nytt, jeg kjenner Anders G. Hagen som skrev den siden og har også kontroll på 99 % av kontoene Magnus har brukt tidligere, men som nevnt: Det har ikke skjedd ofte :)

Sven

04.nov.2008 kl.23:21

Det er ofte nok til at det blir et definisjonsspørsmål av ordet ofte Tarjei :-)

Padda

05.nov.2008 kl.12:57

"Godtparti" er en superbra ide, Sven. Takk! Du nevner at Magnus stadig overspiller stillingene sine. Hva kommer dette av? Er det umodenhet som sjakkspiller eller overmodenhet og selvsikkerhet som menneske? Eller bare et evig forsøk på strikketøyning?

Arnfinn

05.nov.2008 kl.14:12

AndrinoGiardino er ifølge Big Mouth Nakamura den femdobbelte russiske mester Peter Svidler. Han ville ikke røpe hvordan han visste det, men Svidler har styrken, og er en luring.

Sven

05.nov.2008 kl.15:12

Hei Padda,Det handler om erfaring. Om noen år tror jeg ikke vi vil se Magnus gå på tap av typen Movsesian og Alekseev - i hvertfall vil det skje svært sjeldent. Han vil finne en bedre balansegang mellom det å presse på vinst og det å innfinne seg med remis, noe som er en hårfin greie på det ekstreme nivået Magnus befinner seg på. Nettopp fordi det er lurt å ta endel risiko for å vinne er dette en vanskelig balansegang.Hei Arnfinn,Nakamura "visste" også at det var Aronian... Jeg tror ikke det er Svidler. Enten Aronian eller Carlsen. De har en relativt lik spillestil. Likest i verdenseliten så det er vanskelig å skjelne i lynsjakk der en alltid eksperimenterer litt. Jeg la ellers merke til noen detaljer når denne AndrinoGiardino spilte i går som egentlig sa meg enda sterkere at det må være Magnus. Men helt overbevist er jeg jo ikke.

Petter Pan

05.nov.2008 kl.15:20

Ref "Hvem er AndrinoGiardino?"Er det ikke et snev av feighet å spille under anonymt nick på toppnivå på ICC? Det står helt klart respekt av at Nakamura kjører offisiell linje.Hvilke beveggrunner har Mag for å skjule sin identitet på ICC? Han kan vel filtrere bort uønsket oppmerksomhet på andre måter? Og han lanserer vel neppe teoretiske nyheter der uansett?Selv irriterer jeg meg mest over at jeg gjerne skulle observert (med sikkerhet) Magnus spille på ICC...

Hoem

05.nov.2008 kl.15:49

Du har flere gode poenger der, Petter. Det artigste hadde vel vært om han begynte å bruke underratede "Magnus (GM)" mot nettopp Smallville. Da hadde han dradd ratingen hans ned en del, tenker jeg.

Pål Røyset

05.nov.2008 kl.17:27

Hei igjen!Enig med deg, Sven. Tårnsluttspillet som oppstår etter f4! er, som du sier, langt fra steindød remis. Jeg var var mer forutinntatt enn grundig. Så vidt jeg kan se (det er kanskje ikke så langt, men nå har jeg i det minste tatt på kontaktlinsene), ser det ut som hvit oppnår to konnekta fribønder mot svarts nedslitte binge.

Hvit skal vinne slikt (på toppnivå) uten fnugg av tvil.Pål

Sven

05.nov.2008 kl.17:27

Jeg synes det er helt greit at de spiller anonymt av og til. Grunnen til alle nickene er blant annet at det skal bli vanskeligere å lage en database med alle Magnus sine lynpartier på ICC. En slik base vil selvfølgelig være lærerik (hva er hans typiske feiltrekk, hvilke åpninger spiller han mindre godt statistisk, er det et mønster i stillingstypene han taper/vinner osv.) for Magnus sine motstandere, spesielt nå som det etterhvert er mulig for datamaskiner å gjøre denne typen statistiske analyser.Men jeg er selvfølgelig enig i at det er gutta med hår på brøstet som spiller under kjent navn. Grischuk, Radjabov og Nakamura er blant de som ikke gjemmer seg bort og slikt setter fansen pris på!

Sven

05.nov.2008 kl.17:39

Pål,Sluttspillet er veldig vunnet ja, også på vårt nivå. Selv i hurtigsjakk spiller man ikke slikt bort.

05.nov.2008 kl.21:50

Ok. jeg innrømmer det, jeg er andrino giardino. hilsen Robert J. Fischer. PS. Det er fint her!

Sven

05.nov.2008 kl.22:12

En av de få positive tingene med Fischer sin død var at folk sluttet å tippe at han sto bak alle de sterke navnene på ICC. Ellers takk for hyggelig kommentar.

KT

06.nov.2008 kl.01:07

He-he, vi synes alle det er fint her på bloggen -(Norges beste sjakkside, synes jeg), men "Det er fint her!" hentydet sikkert til et helt annet sted. :-)

Jon Erik Brænden

06.nov.2008 kl.01:33

Hei igjen,Hoem refererer til to av Nakamura sine finger notes som gjorde at jeg først var overbevist om at AndrinoGiardino ikke var Magnus. Nakamura hadde også en kort stund en finger note på ICC som sa "Learn to behave Magnus". I tillegg hadde han en rekke andre mer eller mindre usympatiske kommentarer om Magnus basert på antagelsen om at AndrinoGiardino var nettopp ham (dessuten skapte han senere storm på ICC da han påstod at Magnus bare vant fordi andre bukket - jeg husker ikke den eksakte ordlyden). Jeg diskuterte dette med Nakamura på ICC (personlige meldinger), og argumenterte med at dette stemte dårlig med det bildet de fleste har av Magnus. Etter noen meldinger fram og tibake svarte han "Then it must be Aronian", fjernet "Learn to behave Magnus", og la ut på bloggen at AndrinoGiardino var Aronian. Og nå er han altså tilsynelatende like sikker på at det er Svidler.... I ettertid har jeg sett at Nakamura har et svært oppblåst selvbilde, stadig vekk føler seg urettferdig behandlet, og tror han kan uttale hva som helst på ICC. Jeg er slett ikke sikker på at det bildet Nakamura har skapt av AndrinoGiardino er helt korrekt, og om det er korrekte sitater forstår jeg godt at en ung gutt kan bli fristet til å svare med samme mynt (spesielt om han tror han er anonym...). Og med hensyn til Aronian - dersom han er AndrinoGiardino deler han tidvis navnet med andre. AndrinoGiardino var aktiv på ICC samtidig som jeg fulgte et av Aronians partier "live" i en av de store turneringene.

Zarathustra

06.nov.2008 kl.07:18

Re: Jon Erik Brænden: et ord for å beskrive, ikke bare Nakmuras personlighet, men svært manges er: narsissisme. Et hovedproblem for narsissister er nettopp et ego mer oppblåst enn hva realitetene kan garantere for og dette gjelder spesielt dersom narsissister kritiseres.MvhZarathustra

Jan Th.

06.nov.2008 kl.09:02

Smallville/Nakamura har nok både et oppblåst ego og samtidig et mindreverdighetskompleks. Han er derfor ganske uinteressant som person, men sjakkspillet hans er jo ikke uinteressant av den grunn. Personlig synes jeg det er bra at Magnus spiller anonymt og gjør seg minst mulig analyserbar for sine motstandere. På det nivået de gutta spiller, kan selv en promille forskjell avgjøre, og dermed må man være så uangripelig og ubegripelig som mulig.Om Magnus, som jo ellers virker sympatisk, og iallefall har en svært sympatisk far, har skrevet "fuck you" eller ikke, er etter min mening helt uinteressant. Jeg er selv svært sympatisk og har bedt idioter på icc fuck'e off i ny og ne, selvom ignoranse selvsagt hadde vært smartere.

Padda

06.nov.2008 kl.15:26

Hei Sven og andre kvalifiserte sjakkfreaks! Kan det tenkes at AndrinoGiardino er Fabiano Caruana? Han er ypperlig i lyn, har amerikansk arroganse og italiensk opphav? Ka du tru?

Zarathustra

06.nov.2008 kl.15:36

Stort mer likegyldige til hvem som er hvem bak ulike nick, er vel ikke mulig å bli.MvhZarathustra

Sven

06.nov.2008 kl.17:02

KT,Ahh var det slik ment ;-)Jon Erik Brænden,Nakamura er veldig selvopptatt ja, men de fleste som har nådd veldig lagt i det royale spill er akkurat det. Se på Kasparov eller Bobby Fischer... Jeg har også chattet litt med Nakamura og bare det at han tar seg tid til å prate med oss høyst ordinære sjakkspillere viser at han har litt bakkekontakt tross alt. Forholdet til Magnus er nok anstrengt siden Carlsen bare fortsatte utviklingen videre og videre der alle hans rivaler stoppet opp - på godt norsk skyldes det sjalusi.Jan Th.,Jeg har selv møtt Magnus flere ganger og snakket med han. Han er veldig jordnær og hyggelig. Men selv den beste kan la seg provosere av Nakamura i et svakt øyeblikk.Padda,Det er definitivt ikke Fabiano Caruana. Denne spilleren er mer taktisk orientert og dessuten klart sterkere. Nei, du kan telle på en hånd hvem denne AndrinoGiardino kan være og jeg holder fast ved at det er Aronian eller Carlsen. Stalltipset er Carlsen.Zarathustra,Jeg blogger vel nærmest aldri om slikt, men akkurat med Magnus Carlsen er det noe spesielt når han når nye høyder på nettet - over 3700 på ICC... Da kan det være gøy å vite det før neste lynsjakkturnering over brettet mener jeg.

06.nov.2008 kl.17:59

Andrino Giardino = Garry Kasparov! Det er jo et simpelt anagram, hilsen B. Fischer

Sven

06.nov.2008 kl.19:42

Huh? Blir jo både overskudd og underskudd på bokstaver i det anagramet. Ellers var Garry Kasparov ikke så voldsomt begeistret for lynsjakk selv om han var forrykende god. Bobby Fischer derimot, han var både fenomenalt god i, og elsket denne sjakkdisiplinen.

rolfo

06.nov.2008 kl.20:23

Vel, tror jeg var den første som gjettet på at Magnus spilte oss et puss med AndrinoGiardino og AndersHagen (på chessgames.com).

Jeg fikk anledning til å spørre en som står Magnus nær i Tromsø under Arctic Ch Challenge. Magnus er nok en spøkefugl, men det er ikke han..

Sven

06.nov.2008 kl.20:58

Hei Rolfo,I såfall må det være Aronian. Men jeg synes det høres rart ut siden Henrik Carlsen skriver at Magnus har dominert Internett-sjakk nå i høst. For den som har gjort det av ukjente navn er så vidt jeg vet AndrinoGiardino...

rolfo

06.nov.2008 kl.22:04

Sven, kanskje Aronian, kanskje Svidler, jeg sendte deg en epost :)

Sven

06.nov.2008 kl.23:06

Nei Svidler er det definitivt ikke, jeg kjenner en spillestil når jeg først har fått hunch på den og jeg har spottet Magnus med flere nick tidligere for å si det slik.

rolfo

06.nov.2008 kl.23:19

Da får vi bare gjette videre, hehe :)

Gegga

06.nov.2008 kl.23:35

Spennende diskusjon. Det er nesten slik at jeg får lyst til å melde meg inn i ICC. Burde kanskje gjort det for lenge siden...God blogg som alltid, Sven!

Sven

06.nov.2008 kl.23:35

Jeg gjetter da aldri her på bloggen da kjenner du meg dårlig. Kun begrunnede svar ;-) Hvis du leser hele denne tråden vil du finne en rekke begrunnelser som til sammen danner en indisierekke. Hvis jeg ville kunne jeg underbygd dette ytterligere, men for min del trengs ikke det.

Sven

06.nov.2008 kl.23:41

Hei Gegga,ICC er absolutt verdt pengene. Det å se Magnus spille lynsjakk der er en fornøyelse og mange andre store stjerner spiller der også. Radjabov, Grischuk og Morozevich er blant mine favoritter og de spiller alle ofte.

07.nov.2008 kl.02:20

Si meg.. Hva kaller du deg på icc, Sven?

Padda

07.nov.2008 kl.08:33

Sven, hvor langt er teknologien kommet? Kan det være at en eller annen tilfeldig dust melder seg inn som AndrinoGiardino, kobler til sin Rybka og lar denne utføre trekkene?

Sven

07.nov.2008 kl.11:35

Anonym,Det vet nok bare vennene mine :-)Padda,Teknologien er forlengst der at det er mulig å koble seg på med intrikate computerprogram som spiller helt alene eller sågar tikker og går i bakgrunnen mens du selv spiller slik at du kan følge forslagene når du selv vil. Men mot-teknologien er også kommet langt, på både PlayChess og ICC har de svært gode systemer som fanger opp de som jukser. En spiller med flere 100 partier som utmerker seg vil ganske sikkert bli tatt. AndrinoGiardino har forøvrig alle de kjennetegenene som en menneskelig spiller har, og han har kjennetegnene som er typisk for Magnus også ;-)Ellers er det verdt å merke seg at Magnus skal på besøk i SenKveld hos Thomas og Harald på TV2 i kveld!

Dr. Gerhard Einarsen

07.nov.2008 kl.13:48

Det nærmer seg eliteseriestarten. Drøye 4 timer til Bulle og co. setter seg ved brettene for å høvle over 1911. Spenningen er til å ta og føle på bare noen timer før spillestart på Haraldsheim.Kan vi håpe på TB live?

Sven

07.nov.2008 kl.17:21

Skal bli spennende å se om Team Bjørnsen kan gjøre skam på jumbostemplet. Uansett er det toppoppgjørene som blir sendt LIVE som seg hør og bør, og disse er Oslo Vest-Bergens og Porsgrunn-OSS. En kan følge med på denne linken: http://www.sjakk-live.com/

Skriv en ny kommentar

The Wiz

The Wiz

42, Tromsø

Sven Wisløff Nilssen- Visejuniornorgesmester i brettsjakk 1989.- Norgesmester i postsjakk 1995.- To ganger deltaker i eliteklassen både i brettsjakk og postsjakk.I dag, avdanket sjakkspiller med fortsatt lidenskap for spillet.Kontaktadresse: sjakkfantomet[a]gmail.com

Søk hos Sjakkfantomet:

only search Sjakkfantomet

Bloggurat free counters

Kategorier

Arkiv

hits