Kramnik rystet verdensmesteren i 10. matchparti

fotochessvibes
Verdensmester Anand har begynt å kjenne presset og så bekymret ut i dag


Så ble ikke Anand en av fire verdensmestre som har gjennomgått en VM-match uten et eneste nederlag. Det er ingen skam i seg selv - selv Kasparov står ikke på den lista. Bare de store mestrene Lasker, Capablanca og Kramnik har hatt gleden av dette og mest imponerende er utvilsomt Kramnik sin 2000-match mot Kasparov der han aldri lot angrepsmaskinen slå igjennom i et eneste av de 15 oppgjørene i matchen. Tallet 10 er et ulykkestall for Anand. Etter å ha gått tapsfri gjennom de første 9 partiene mot Kasparov i 1995, med +1 score, så tapte han det 10. partiet. Mot Kramnik hadde han +3 uten tap før han i dag gikk på sin første smell i det 10. partiet. Men selv etter dette tapet leder Anand matchen 6-4 når 2 ordinære partier gjenstår.

Jeg levnet Kramnik klare sjanser til å pynte på resultatet i gårdagens blogg. Han har dominert de siste partiene etter å ha funnet nøkkelen til suksess og før eller siden får man da hull på byllen. Det er ikke noe hokuspokus han har funnet, bare en pragmatisk tilnærming som fungerer. I matchens 8 første partier var Anand premissleverandør, det var han som stort sett valgte varianter og han som hostet opp nye ideer, teoretiske nyheter og interessante trekk tidlig i partiet. Kramnik følte flere ganger at Anand spilte provoserende og risikabelt selv om han ikke klarte å finne den rette resepten da han prøvde å gjendrive trekkene over brettet. Ved denne strategien brukte Kramnik nemlig mye tid og havnet midt i sentrum av Anand sine åpningsforberedelser og måtte således bevege seg i et minefelt helt på egenhånd mot en motstander som hadde hatt stillingene på brettet med sekundanter og ikke minst computerprogrammer. I hele fire av disse oppgjørene spilte Anand med kongen i sentrum og fikk opp ubalanserte stillinger som krevde sin mann i midtspillet. Etter det siste av disse partiene uttalte Kramnik at han var lei av å gå inn i Anand sine åpningsforberedelser og havne i en dårlig stilling med dårlig tid igjen på klokka. For det var uunngåelig å ikke gjøre en liten unøyaktighet eller to allerede tidlig i partiet mot så ekstremt dype analyser som Anand kom til VM med - stillingene ble jo så kompliserte tidlig.

Så fra det 8. partiet skiftet Kramnik matchstrategi. Han begynte å spille trekk i åpninga som ut fra en teoretisk synsvinkel ikke var de mest kritiske, trekk som ga spillbare stillinger og som først og fremst søkte å unngå Anand sine dypeste åpningsforberedelser. Vi så det i 8. matchparti der Kramnik ikke spilte 11.Sb3 og enda tydeligere i 9. matchparti der han unngikk 11...Sh5(!) som han på pressekonferansen sa var kjent som den kritiske testen av Anand sin åpning. Og strategiskiftet virket - Kramnik fikk plutselig opp stillinger som Anand ikke hadde hatt på analysebrettet og tigeren fra Madras begynte å gjøre feil allerede tidlig i overgangen mellom åpningsspill og midtspill. Dermed har Kramnik i tre partier på rad fått spille gode stillinger, og som han sier det selv er det da mye lettere å finne gode trekk! Han har ikke funnet opp kruttet ei heller laget revolusjon. Han har bare gjort en praktisk endring som så langt er meget vellykket. Jeg undrer meg litt på om det er helt tilfeldig at Evgeny Bareev dukket opp i Bonn akkurat når dette taktskifte inntraff. Bareev har vært Kramnik sin sekundant ved alle de tidligere VM-matchene og han er en 1.d4 spesialist. Etter mitt skjønn er den største tabben Kramnik har gjort i dette VM å ikke inkludere Bareev i sekundantteamet sitt - koste hva det koste vil. Bareev er i Bonn for å skrive en reportasje for New In Chess men det forundrer meg mye om han ikke kommer med råd og ideer til et Kramnikteam i krise. På et direkte spørsmål om det var lurt av Kramnik å gå inn i den sylskarpe Bonnvarianten (14...Lb7 i Meranervarianten av semislavisk) for andre gang så svarte Bareev at han ikke ville rådet Kramnik til å gjøre dette uten å ha en killerfortsettelse i bakhånd. Slik taler en mann som kan sitt håndverk!

Dessverre for Kramnikfansen kom medisinen for sent i matchen til å endre på sluttresultatet. Jeg gir Kramnik så mye som opptil 20% sjanse til å vinne med svart mot en rystet Anand i onsdag - men selv med dette har han bare ca. 3-4% sjanse til å vinne denne matchen. Det kommer altså ikke til å skje selv om Anand er en typisk medgangsspiller. Han er nemlig også en typisk profesjonell som vet å utføre oppgaver han står ovenfor og nå skal han bare ta et parti om gangen og spille sitt eget spill. Det har noen garantert hvisket han i øret. Ikke tenke matchsituasjon - ikke tenke på det som har vært, men gjøre gode sjakktrekk og ta det derfra. Kramnik ville forståelig nok ikke spekulere i sjansene sine i matchen på pressekonferansen, men lett humoristisk sa han at de hadde forbedret seg selv om de var under 50%.

Jeg har anbefalt Kramnik å spille katalansk her på bloggen om han fikk sjansen til det i denne matchen, i dag unngikk han dette igjen. Han vil ikke gå inn i Anand sine forberedelser siden dette er en av Kramnik sine mest spilte åpninger der analysematerialet er stort. Dog besvarte han Anand sin Nimzoindiske-åpning med motetrekket 4.Sf3 fulgt av 5.g3. Dette er det nærmeste en kommer katalansk uten faktisk å spille den, så åpninga skulle passe Kramnik godt. Som jeg har skrevet tidligere mener jeg det ville vært et bedre valg av Anand å spille slavisk som han har hatt suksess med, og som han kjenner bedre enn disse nimzostrukturene. Det handler litt om ikke å overraske motstanderen sin så mye at en mister sjela si. Allikevel er det veldig forståelselig at Anand ikke spiller den sylskarpe Bonnvarianten som jo gir gode vinstsjanser til begge parter med relativt få remiser. Etter Kramnik sitt 5.g3 spilte partene en hovedvariant for dette trekket fram til Anands 9...Da5!?. Det er igjen verdt å legge merke til at Anand spiller aktive trekk på bekostning av struktur og at han forsøker å kjempe om initiativet for enhver pris.

De neste 8 trekkene kom raskt og om de ikke er forsert så er de i hvert fall nærmests utelukkende førstevalget på superstormesternivå. Ved trekk 18 hadde spillerne dermed fått opp en tjukk teoristilling og spørsmålet var hvem som kom best forberedt, eller hvem som ville finne det første nye trekket over brettet. Master Rybka er her enig i at teoritrekkene 18.Le3(!) og 18.Lf4 er hvits beste, men like bak på evalueringen kommer det trekket Kramnik faktisk valgte i partiet - nemlig 18.Te1!?. Igjen klarte han å komme ut av Anand sine åpningsforberedelser og igjen gjorde han det med et litt overraskende trekk som ikke kommer til å ryste åpningsteorien slik Anands 14...Lb7!? har gjort det i semislavisk. Bare et unnselig trekk som setter svart på litt andre prøver enn normalt som måtte løses over brettet. Anand kalte 18.Te1 for "tricky" fordi det er uklart hvordan svart bør arrangere brikkene sine, Kramnik sa at det var et nytt trekk som på ingen måte var knusende men at det ga svart en valgfrihet og at det ikke var lett å velge riktig vei videre. Anand møtte trekket adekvat i første omgang men hadde fått opp en fintfølende posisjonell stilling som Kramnik trivdes best i. Med 21.Lf4! lokket Kramnik svarts bonde til e5 og da løperen returnerte hadde hvit påført svart en svekkelse av strukturen. En liten triumf, men ingen stor sak. Anand burde fulgt opp med 22...f6! som Kramnik anbefalte på pressekonferansen men spilte i stedet 22...Lg4?! som ga han ukoordinerte brikker og problemer på lang sikt. Det naturlige 22...Sc4 er ikke uten videre godt her på grunn av 23.Da6 Sxe3 24.Txe2 Sxg2 25.Kxg2 Td8 26.Tb1 og hvit sitter igjen med all aktiviteten.

Det er verdt å merke seg at Anand tilbød et bondeoffer som Kramnik klokelig avslo. Etter det grådige 23.Lxc5 Sc4 24.Db5 Sd2 koordinerer de svarte brikkene igjen med sjanser på kongefløya. I det hele tatt så er bondeofrene mange i denne matchen og partiene har vært alt annet enn kjedelig! Anand gjorde en klar feil med 23...f6? som Kramnik karakteriserte som den nærmest avgjørende feilen og som ga hvit en meget stor fordel etter det sterke 24.a4!. Her var Kramnik i sitt rette element. En oversiktlig stilling med posisjonelt trykk der hvit kunne bygge på små fordeler som til sammen utgjorde en stor Å. Da Anand spilte 26...c4? var partiet i realiteten over og vi fikk aldri svaret på om stillingen var tapt eller ei ved beste spill. Tigeren fra Madras måtte forsøkt 26...Tab8 med poenget 27.a5 Sa4! og svart henger sånn noenlunde sammen. Bedre er dog 27.Tb5! og Kramnik ville hatt en stilling på grensen til å være vunnet. Anand orket bare å spille noen få trekk til før han kastet håndkleet inn før materiellet begynte å ryke. I sluttstillingen er han posisjonelt skviset og materiell kommer forsert til å begynne å gå tapt med et dertil drepende initiativ for hvit. Kamnik truer i første rekke 30.Te7 og 30.Db4 og med den tragiske springeren på randen så finnes det ikke et fullgodt forsvar mot alt som truer mer. Kramnik sa etter partiet at det var en positiv overraskelse, og at han ikke hadde gjort noe spesielt før stillingen plutselig var vunnet. Denne uttalelsen viser at han innerst inne trodde matchen var over i dag og at han har fått ny energi og pågangsmot etter seieren. Rollene er nå byttet og det er Kramnik som spiller med selvtillitt og energi. Allikevel forandrer det ikke på realiteten - Anand har en drepende ledelse når bare to partier gjenstår. Lærepengen er for øvrig at dårlig brikkekoordinasjon er nok til å tape et sjakkparti alene.

Kramnik har som tidligere nevnt aldri vunnet noe oppgjør mot Anand med svart på 61 partier totalt ? dvs. ca. 30 oppgjør. På onsdag er han nødt til å snu den statistikken. Han kommer garantert til å spille med større risiko enn normalt og sjansene hans kan være så høye som 15%-20% i dette partiet etter at Anand har blitt kraftig rystet av de siste tre partiene. Allikevel er forskjellen på hvit og svart stor og Anand er kjent som sikkerheten selv. Jeg er da også fortsatt sikker på at han drar hjem denne matchen. Onsdag tror jeg vi får se en ny slavisk åpning der Kramnik satser på at Anand igjen går for komplikasjoner tross scoren. Det tror jeg derimot Anand ikke vil gjøre - får han sjansen så spiller han avbyttevarianten med Lf4 som Kramnik selv benyttet seg av med hvit i første matchparti. Her er remisprosenten skremmende stor så objektivt sett er det nok klokt av Kramnik å finne på noe skarpere. Han spilte Benoni mot Peter Leko i en nær "must win" situasjon i VM i 2004 så kanskje får vi se en skarp åpning som f.eks. Grünfeldindisk i neste parti. Det ville vært spennende!


Sluttstillingen fortjener et diagram!
kramanand10
Svart er posisjonelt patt og ga opp partiet!

Du finner partiet her
Stikkord:

30 kommentarer

Zarathustra

28.okt.2008 kl.02:11

Verdmeisteren verte skakad! Vi håper imidlertid at han likevel spiller med kjent selvtillit onsdagettermiddag.MvhZarathustra

Sven

28.okt.2008 kl.02:28

Jeg tror i hvert fall at han spiller et bedre parti onsdag enn i dag og jeg håper han setter prikken over i'en med en seier. Det ville vert noko!

Zarathustra

28.okt.2008 kl.02:56

LER!Jau, så einig så einig:)Med vennleg helsingZarathustra

Audun Pedersen

28.okt.2008 kl.07:39

For å spekulere litt mer om åpningsvalget i morgen. I "From London to Elista" skriver Bareev om det nest siste partiet mot Leko: "Before the game we studied the Benoni and the Dutch Defence - he had to play for a win".Tviler på slavisk, men kanskje Kramnik hoster opp Hollandsk denne gangen?

Gunnar Berg Hanssen

28.okt.2008 kl.08:22

Hei igjen og takk for god lesning og gode svar! Det som slår meg er jo det ikke bare er ramnik som har justert seg, men også Anand. Jeg tenker på at han i de siste sortpartiene har latt være med å spille Semi-Slavisk. Det er jo til å forstå det, da Kramnikteamet helt sikkert har funnet noen forbedringer i f.eks. Bonnvarianten. Vel, så lenge det er er det er liv er det håp for Kramnik, og en sortseier imorgen er jo ikke helt umulig for han å klare!

Gunnar Berg Hanssen

28.okt.2008 kl.09:47

Fryktelige skrivefeil i min kommentar over. Beklager. Jeg gjør et nytt forsøk: Det som slår meg er jo at det ikke bare er Kramnik som har justert seg, men også Anand. Jeg tenker på at han i de siste sortpartiene har latt være med å spille Semi-Slavisk. Det er jo til å forstå det, da Kramnikteamet helt sikkert har funnet noen forbedringer i f.eks. Bonnvarianten. Vel, så lenge det er liv er det håp for Kramnik, og en sortseier imorgen er jo ikke helt umulig for han å klare... skulle det være :-)

Sven

28.okt.2008 kl.10:12

Hei Audun,Jeg har fått med meg at både Larry C og Gregory Kaidanov har nevnt Hollandsk på Chess.FM også, men jeg tviler litt. Its to much over the hill and far away...Gunnar,Ja, jeg var vel inne på at Anand ikke spilte åpninger med så høy risiko lenger. Bonnvarianten har jo en utrolig lav remisvariant med sine to fribønder på damefløya til hvit for aktivitet og motspill. Når Anand bare trenger en remis er det logisk å spille varianter med høy remisprosent. Allikevel må han balansere det og spille ting som passer stilkrasjen i matchen og spillestilen sin fordi det ikke er lurt å "spille på remis", han bør spille på det å gjøre gode trekk som jeg har vært inne på så kommer halvpoenget han trenger av seg selv.

Joachim Solberg

28.okt.2008 kl.11:11

Hei Sven!Takk for en meget god runderapport. Det skal bli skikkelig spennende å se hvilken åpning gutta velger i morgen.Klarer Anand å komme tilbake på offensiven eller blir det Kramnik som blir premissleverandør også i morgen.Ulidelig spennende selv om det meste fortsatt tyder på at Anand kan løfte seierstrofeet.

Petter Pan

28.okt.2008 kl.11:29

Hei Sven,Mulig det er logisk å spille varianter med høy remisprosent. Men det er langt fra enkelt å bestemme hva motparten spiller. Og en remis kommer aldri av seg selv i den konteksten vi har nå.Kramnik i godform med "vinn eller forsvinn"-strategi kan skape store problemer for en rystet Anand. Fremfor å spille på remis mener jeg det "psykologisk" riktige av Anand er å spille på vinst. Han har jo tross alt hvit...Mitt tips står ved lag, jeg tror Anand bukker under for presset. Og jeg håper han gjør det med 1. e4!

Thomas Robertsen

28.okt.2008 kl.12:38

Sven fremstår som veldig sikker på utfallet og det skjønner jeg godt. Selv om det ikke har vært så veldig orginalt med tre poengs ledelse, så har han for lenge siden gratulert Anand med seieren. Her gjelder det å fortsatt fronte Anand, ellers blir det mange ord Sven må spise i seg ;-) Men du er nok på trygg grunn, Sven, dette blir fortsatt veldig vanskelig for Kramnik. Jeg likte likevel måten han endelig fikk ballen i mål på og det betyr kanskje mer for selvtilliten enn utfallet av matchen. Men etter å ha sovet på dette, så nekter jeg å gi helt opp. Du skriver selv at Kramnik kan ha så mye som 20 % sjanse for vinst i morgen og jeg opplever deg som raus i beskrivelsene. Dersom dette skjer, så tror jeg at Anands psyke åpenbart vil merkes av to tap og en sikker seier som kan glippe. Kramnik vil da ha spilt på seg en enorm selvtillit og ha meget gode sjanser til å utligne matchen. Om Anand med 6-6 vil klare å mobilisere krefter nok til å snu dette i hodet sitt, det tviler jeg på. Jeg holder i så fall Kramnik som klar favoritt i omspillet. Petter Pan har også et poeng i forhold til at det i en kontekst som nå knapt finnes enkle remiser. Anand tenker på tronen han hadde to klamme hender på og det vil surre rundt som i de to foregående partiene. Viktig at Anand ikke blir for passiv og forsiktig. Alt dette blir imidlertid akademisk all den tid Kramnik har to enorme fjell å bestige før det kan bli hurtigsjakk. Mange har klart en seier når det gjelder som mest, Kramnik inkludert, men vet vi om noen som har vunnet med sort når de har vært nødt til det?

Vegard

28.okt.2008 kl.13:04

Mitt tips er at Anand går tilbake til e4. Satser på en Petroff i morgen :-)

Sven

28.okt.2008 kl.15:38

Joachim,Takker for hyggelig kommentar.Petter Pan,Leser du bloggen en gang til vil du se at jeg aldri har skrevet at Anand bør spille på remis. Jeg skriver at han bør spille sitt spill, finne gode trekk og ta det derfra. Det vil i klartekst si at han spiller på vinst men at han satser sunt. I en tidligere post skrev jeg også at det er farlig å begynne å spille på remis fordi en da gir fra seg litt i hvert eneste trekk og havner på defensiven - det er det farligste en kan gjøre mot Kramnik. Noe helt annet er å velge åpninger med høy remisprosent. En kan spille på vinst her også men slike åpninger er solide og da kan hvit ofte spille på vinst uten stor risiko. En slik åpning var dronninggambiten Anand spilte mot Kramnik i 4. matchparti.ThomasSkal sant sier så har jeg fått inn sjeldent mange fulltreffere med tipsene mine så langt og jammen tror jeg slutt-tipset om at det gjenstår ett parti av denne VM-matchen også slår inn. En kan snu på flisa og si at ingen av partene får noen enkle seire heller. Faktumet er at disse spillerne spiller over 3 remiser før en seier dukker opp rent statistisk og selv om vinstprosenten skulle være dobbelt så stor i en slik kritisk situasjon som nå så er remis et dobbelt så sannsynlig resultat som en seier er. Remis er ganske enkelt et svært sannsynlig resultat i et sjakkparti.Både Lasker i 1910, Kasparov i 1987 og Kramnik i 2004 måtte vinne med hvit og klarte det i en "must win" situasjon men meg bekjent har ingen klart dette i en "must win" situasjon med svart.VegardJeg tror ikke Anand kommer ikke til å tillate siciliansk på denne scoren, dette er og blir en 1.d4 match.

Zarathustra

29.okt.2008 kl.01:15

Hei og god kveld.Vi kikker litt på sistepartiet og forsøker å finne ut hvor Anand trådte feil (han uttalte selv på pressekonferansen at han "ikke visste") og intuisjonen vår mumler at dronningmanøvrene ikke var udelt heldige, begynnende med Dc5. Vi tenkte at sorts problem er at han ikke får tårnene med og etter å ha jobbet litt med stillingen og satt tyskerten på saken (Fritz, altså) kommer Tab8 opp. Det ser ut som dette faktisk er teori og Fritz gir lik stilling etter c4 Dc5 og Da4.

Dette ser bedre ut for slik partifortsettelsen viser, ble sort stående temmelig keitete.Hva tror du?MvhZarathustra

Sven

29.okt.2008 kl.03:05

14...Dc5 er tjukk teori og var nok ikke det trekket som skapte disharmoni i offiserskorpset til Anand. Stillingen etter 17...Dh5 har vært testet et utall ganger og den er ganske sikkert helt OK for svart. Jeg mener, som jeg skrev i bloggen, at Anand sine problemer startet med 22...Lg4?! som mister kontrollen over det vitale c4 feltet og som disharmonerer brikkekoordinasjonen. Langt sterkere er 22...f6! og svart står OK.14...Tab8(?) har et høyst frynsete rykte - grunnen er den taktiske sekvensen 14...Tab8 15.c4! Dc5 16.cxd5! Txb3 17.axb3 Lxe2(?) 18.Te1! da svart ikke har noe bedre enn 18...cxd5 og etter 19.Txe2 har hvit har all verdens vinstsjanser med løperparet og tårn for dronning og to bønder.Det ingen har oppdaget, så vidt jeg vet, er det taktiske computertrekket 17...Dc2! i denne varianten som ser ut til å løse svarts problemer. Etter 18.Lb4 cxd5 19.Tdc1 Db2 20.La3!? Dd2 21.Lxf8 Kxf8 22.e4 dxe4 bør svart holde sluttspillet. Dette er ikke helt forsert og svart skal holde tunga rett i munnen i andre varianter også. Min vurdering er at 14...Tab8 virker fullt ut spillbart men at du skal ha gode forberedelser for å gå inn i det.

Zarathustra

29.okt.2008 kl.03:21

HeiKan du forklare hva som er så viktig med c4 feltet? Selv kan vi ikke se den strategiske viktigheten. Hvorfor er det så viktig å kontrollere dette feltet? Skal kikke på tipsene dine nå.MvhZarathustra

Gunnar Berg Hanssen

29.okt.2008 kl.09:26

Hei! Historisk dag idag i VM-sammenheng. Hva Kramnik vil komme med er ikke lett å forutsi, og Anand er vel den som kjenner mest på det akkurat nå. Noe lite spilt fra Kramniks side kan det kanskje uansett bli. Jeg vil ha mer VM, så derfor håper jeg på Kramnik. Kanskje Kongeindisk??

Zarathustra

29.okt.2008 kl.10:19

8 år med Bush og 8 med Kramnik er nok. "Nok er nok," sa Gundersen, "det greier seg med det".MvhZarathustra

Petter Pan

29.okt.2008 kl.15:01

1. e4! Glimrende taktisk valg av Anand mener jeg. Godt å se at Fantomet ikke alltid spår rett :)

Joachim Solberg

29.okt.2008 kl.15:20

Enig, Petter. Jeg regnet også med 1.e4. Etter trøbbelet med 1.d4 i forrige parti var det naturlig å spille kongebonden nå. Anand har ingen ting å frykte. Han skal bare gi jernet. Han vil avgjøre matchen i dag.

Sven

29.okt.2008 kl.16:04

Zarathustra,Som du vil legge merke til med kunnskapen om at c4 er et nøkkelfelt så kjempet hvit i åpninga om dette vitale forpostfeltet (c4) med trekk som La6, Dc5 og Sb6. Ja, hele partiet var en kamp om dette viktige strategiske feltet. Grunnen til at det er så viktig er at svarts springer egentlig ikke har andre gode felter. Dette er det ene feltet i hvits leir svart har kjempet om helt fra åpninga! Går det tapt går også svarts åpningsstrategi med springeren på b6 tapt om du forstår.Problemene i partiet kom da også etter 24.a4! som truer med å fordrive denne springeren fra b6 mens HVIT kontrollerer c4. Svart svarer Df7 som kjemper om c4, hvit svarer 25.Lf1! som kontrollerer det vitale feltet og svart prøver desperat å ta feltet nok en gang med 25...Le6.Her skjer det noe dramatisk i partiet, så vi stopper opp her og spør oss selv spørsmålet ditt: "Kan du forklare hva som er så viktig med c4 feltet? Hvorfor er det så viktig å kontrollere dette feltet?Svaret får du dersom hvit her spiller 26.a5(?). Svart har da 26...Sc4! til disposisjon og springeren får en plass i solen og svart bør derfor holde partiet. Det er dette svart har ønsket seg hele tiden, et gyldent øyeblikk til å spille Sc4 på!Kramnik hadde i stedet det sterke 26.Tab1! som vinner kampen om c4 taktisk en gang for alle! Dermed hadde hvit seiret strategisk i partiet og oppgjøret ble helt tapt da svart ga opp kampen om feltet ved å sette en bonde der med 26...c4? I stedet burde han forsøkt å spille videre med 26...Tab8(!) som riktignok erkjenner at kampen om c4 er tapt taktisk, fordi 27.a5(?) Sc4? tillater 28.Lxc5!. Men som jeg skrev i notene mine til partiet ville 27...Sa4 gitt svart gode overlevelsessjanser i denne varianten - når alt håp nesten er ute må man stake ut en ny strategi som fungerer.Petter Pan,Men jeg tippet ganske riktig at det da ble en skarp sicilianer og jeg er derfor sterkt uenig i at 1.e4(?) var lurt på dette tidspunktet i matchen. Dersom skulle gå til hurtigsjakk ville jeg derimot anbefalt Anand 1.e4(!) som er hans "instinkt-trekk".

Sven

29.okt.2008 kl.16:50

Gunnar,Kongeindisk med svart var et friskt forslag fra mesteren som nærmest gjendrev denne åpninga på toppnivå med hvit. Nå som vi vet det ble siciliansk så fikk matchen i hvertfall et skarpt oppgjør i dag.Joachim,Siste skulle han bare lire inn en remis med 3.c3 sicilianer eller 3.Lb5 som heller ikke kunne tape ;-) Nei, Anand overrasker nok svært mange med å noe vågalt spille en skarp åpen siciliansk. Hva forteller dette oss? At han først og fremst er en taktisk spiller som nå er tro mot åpningsidealet sitt i en skjebnestund. Lurt? Nei, jeg tror ikke dette er den strategien som ville lønt seg mest i 100 forsøk på å ta hjem minst en remis i gitte situasjon. Men det er mye psykologi her og det blir som sagt en tro uansett resultat i dag. Anand sto tydeligvis opp med rockefoten i dag og følte han måtte spille 1.e4, og da ble det 1.e4.

Joachim Solberg

29.okt.2008 kl.17:28

Hei Sven!Takk for svaret ditt. Jeg synes dette går veien. d4-konseptet var oppbrukt etter trøbbelet i forrige parti. Nå var det på tide å stå opp for seg selv og si: "Jeg er kongen med 1.e4. Dette er mitt territorium. Jeg er ikke redd for noen.Tar du opp hansken med siciliansk skal du vite at du møter den beste".Anand har stått opp for seg selv og vist at han er en verdig mester. Han har vist for all verden at han ikke frykter noen i 1.e4. Det vilo han bli respektert for! Dette er hans åpning og han er en av de med mest store seire i denne åpningen. Nå vil Anand bli husket som en ekte sjakkkonge som ikke var feig, men derimot en ekte tøffing. Slikt liker vi!Gratulerer Vishy! Du er en verdig mester!

Sven

29.okt.2008 kl.18:35

Hei Joachim,Jeg tror ikke Anand ville blitt husket som feig om han hadde spilt 1.d4. Det handler veldig mye om psykologi og når Vishy først følte det var riktig å spille 1.e4 så ble det riktig. Allikevel tror jeg fortsatt at han Kramnik vil ha høyere vinstprosent i åpne sicilianere enn mot 1.d4 selv mot Anand. Uansett er det bare å gratulere Vishy - han vært den beste i denne matchen!

Zarathustra

29.okt.2008 kl.19:39

Hei Sven!Mange takk for oppklarende svar! Nå skjønner vi!MvhZarathustra

Joachim Solberg

29.okt.2008 kl.19:59

Hei Sven!Da er tiden inne for å gratulere Vishy med seieren. En match der han var klart best. I det siste partiet valgte han helt rett strategi etter mitt syn og spilte partiet på sine premisser. Det vitner om en tøffhet og offensivhet som er til å beundre. Etter å ha gjort det bra med 1.d4 gjennom store deler av matchen senset Anand umiddelbart når den åpningen hadde gjort sitt.Etter det forrige hvitpartiet der han slet litt fant han tiden inne for å vende tilbake til sin gamle favoritt - 1.e4.Det sendte et klart budskap ut til Kramnik om at han ikke hadde noen angst for eventuelle forberedelser. Det var heller ingen grunn til å ha noen angst for eventuelle nyheter fra Kramnik. Det eneste han presterte var å gå inn i Anands hule med Najdorf. Dette er en åpning Anand kanskje er den ledende autoriteten i verden på nå som Kasparov og Fischer ikke lenger spiller aktivt.Det viste seg å være en rett beslutning. Kramnik fikk ikke til fnugg av vinstsjanser og da Anand elegant fremtvang damebytte visste vi alle at det snart ville kommer et remistilbud fra Kramnik. Well done, Anand. Nå har du endelig stilnet alle kritikere som mente Kramnik ville ta deg i match. En imponerende forestilling fra Tigeren fra Madras!Du er verdig verdensmester!

Gunnar Berg Hanssen

29.okt.2008 kl.20:57

Det har vært fint Sven å følge bloggen din gjennom denne matchen. Og morsomt har det vært å kunne meningsutveksle litt underveis også om utviklingen. Jeg har bommet på det meste, ingen partier i Chigorinvarianten i Spansk ble det, ingen Kongeindiske partier... Nå ser jeg fram til at Topalov kvalifiserer seg til en match mot verdensmesteren. Det kan bli kjempeinteressant. Der blir det opptil flere partier i Siciliansk og Najdorf tipper jeg allerede nå! Og etter det skulle jeg gjerne sett Ivanchuk kvalifisere seg til en VM-match før den yngre garde tar over det hele. Takk for god blogging gjennom VM-matchen 2008!

Sven

29.okt.2008 kl.21:12

Zarathustra,Bare hyggelig.Joachim,Du må ikke glemme Topalov som en ledende ekspert på Najdorf, ellers mange kloke ord selv om 1.d4 ville vært vel så godt ;-) Når det er sagt likte jeg selvfølgelig at Anand spilte 1.e4 og fikk ballen i mål. En verdig mester og et minnerikt mesterskap har det vært.Gunnar,Takk for hyggelige ord. Topalov er kjempefavoritt mot Kamsky etter at sistnevnte har hatt en sterkt nedadgående kurve det siste året. Jeg ville også syntes det var morsomt om Chucky kvalifiserte seg for en VM-match. Ingen fortjener det mer enn nettopp han som trofast har spilt flest partier av alle toppspillerne for Caissa gjennom en årrekke! Nå er det jammen bare en bloggpost igjen fra VM og det er jeg glad for - det har vært et krafttak for å holde kvaliteten opp :-)

Joachim Solberg

29.okt.2008 kl.21:32

Hei Sven!Jeg glemte ikke Topalov. Derfor skrev jeg KANSKJE. Men jeg gidder ikke snakke så mye om Topa da jeg fikk ham godt opp i vrangstrupen i forbindelse med hans idiotiske oppførsel i Elista. Men det er klart han er en seriøs konkurrent til tittelen verdens ledende Najdorf-ekspert.

Sven

29.okt.2008 kl.22:03

Ja, han er nok verdens ledende Najdorfspesialist. Anand har mer eller mindre lagt den på hylla med svart.

Sven

29.okt.2008 kl.22:23

Må forresten gratulere Gunnar Berg Hanssen som la igjen kommentar nr. 1000 her på Fantombloggen. Han får et eksemplar av boka "Sjakkleksjoner med Simen Agdestein" signert av Simen selv med det første!

Skriv en ny kommentar

The Wiz

The Wiz

42, Tromsø

Sven Wisløff Nilssen- Visejuniornorgesmester i brettsjakk 1989.- Norgesmester i postsjakk 1995.- To ganger deltaker i eliteklassen både i brettsjakk og postsjakk.I dag, avdanket sjakkspiller med fortsatt lidenskap for spillet.Kontaktadresse: sjakkfantomet[a]gmail.com

Søk hos Sjakkfantomet:

only search Sjakkfantomet

Bloggurat free counters

Kategorier

Arkiv

hits