Anand forsvarer VM-tittelen med bravur!

fotochessvibes
Anand spilte med stor selvtillit og slo Kramnik med de hvite brikkene i 6. matchparti.


Den moderne Fischer, Viswanathan Anand fra India er i ferd med gruse Vladimir Kramnik p det grusomste. Etter 6 partier leder han 4.5-1.5 etter en rekke utskte partier. Anand har som nevnt mange likhetstrekk med Fischer. Begge kommer fra store land som ikke hadde noen verdensmester i sjakk fr de selv slo seg opp og fram. Begge er relativt uskolerte i betydningen av at de ikke har gtt p strukturert sjakkundervisning slik en gjorde det i den gamle stblokken. Derimot er begge kjent for sin enorme hukommelse og sin strabasise egentrening der de har gtt gjennom ufattelige mengder med sjakkpartier for n toppen. Fischer var kjent for lese alle bkene han kom over og han lrte seg til og med russisk for dra nytte av sjakklitteraturen til verdens sjakkstormakt. Anand p sin side kalles et levende leksikon og er kjent for ha lest seg igjennom hele Informator-rekka fr computeren gjorde oppgaven noe enklere. Begge forguder 1.e4 men lot dette trekket vike i de frste partiene av sine respektive VM-matcher for overraske motstanderen. Det sies at Fischer flte at han og Anand var ensomme ulver i sjakkverdenen som hadde sltt seg opp p tross av at de kom fra sm sjakkmiljer. Derfor var Anand den eneste spilleren Fischer ville mte da verdenseliten mnstret Island og Reykjavik i 2004. Anand takket ja til mte sin ungdoms helt og det ble et minneverdig mte iflge han selv. Jeg skriver disse linjene for sette Anand sin prestasjon i perspektiv. Det er nemlig bare han og Bobby Fischer som etter 2. verdenskrig har sltt seg helt til topps i sjakkverdenen uten ha en stor og mektig sjakknasjon bak seg. Det er derfor et slags historisk sus over at Anand n forsvarer VM-tittelen sin - han er den frste ensomme rytter i VM-historien som gjr akkurat det!

Anand spilte i dag som forventet 1.d4 i VM. Etter et halvt r med intensive forberedelser av dette trekket har han utvilsomt mange jokere i ermet som han nsker f brukt. Men det viktigste er, som Anand uttrykte det selv i et intervju fr VM, unng motstanderens forberedelser. Det er rett og slett en genistrek Anand har gjort spille 1.d4(!) som utvilsomt fr Kramnik sitt analyseteam til mtte jobbe p spreng. Dermed taper de dyrebar tid som ellers kunne vrt brukt p knekke slavisken til Anand. Kramnik forsvarte seg for tredje gang i denne matchen med det indiske forsvaret og Anand styrte partiet over i Nimzoindisk med 3.Sc3. Denne gangen valgte tigeren fra Madras motevarianten 4.Dc2 og Kramnik spilte den svrt solide Romanishinvarianten med 4...d5 og 6...Df5 som Topalov brukte i Bilbao. Anand unngikk dronningbytte med 7.Db3 og viste at han hadde ambisjoner selv p stillingen 3.5-1.5! Anand lrte nok en lekse av selveste Garry Kasparov i VM-matchen i 1995 der Anand som kjent ledet 1-0 i antall seire etter 9 partier. Kasparov slo umiddelbart tilbake med hvit etter en sterk teoretisk nyvinning og deretter slo han hardt og ndelst til mens Anand l nede for telling. Med svart i dragen vant han 2 av de neste 3 oppgjrene og avgjorde dermed matchen. Dette husker nok Anand og han ga aldri Kramnik noen enkel vei til remis med svart i dag. sl til mens motstanderen fortsatt er rystet er en gammel og god resept.

Dagens nyhet sto igjen Anand for, p pressekonferansen poengterte han at trekket ble funnet over brettet og at han flte at 9.h3!? virket interessant og at det hadde den fordelen at det fikk Kramnik til mtte tenke selv tidlig. Anand sin matchstrategi med gripe momentum, vre den som avviker frst og den som styrer partiet over i kompliserte baner er like effektiv som den er enkel. Enkel p papiret men akk s vanskelig gjennomfre i praksis. Allikevel klarer Anand gang p gang vre premissleverandr og han var det alts i dag igjen! Ideen bak 9.h3 er enkel. fordrive dronninga fra sin dominante posisjon p f5 og ta terreng. Kramnik sitt svar 9...b6 var kanskje allerede en liten feil. I hvert fall ble temaet i partiet svekkelsen av c-linja og da srlig c7-bonden. I trekk 14 var det duket for et dronningbytte men hvit hadde alt erobret lperparet og kunne dermed spille risikofritt p vinst i det resulterende sluttspillet. N er sluttspill Kramnik sin sterke side, og jeg skal rlig innrmme at jeg trodde dette skulle bli nok et parti der Anand presset men der Kramnik holdt balansen med godt forsvarsspill. At s ikke skjedde viser at Kramnik ikke er i sin beste form. At han er punchingball i denne VM-matchen skyldes ikke bare gode pningsforberedelser fra Anand og en sjeldent god evne til styre partiet over p sin egen hjemmebane. Nei, Kramnik er rett og slett rusten etter at han bare har spilt 2 langpartiturneringer p over 7 mneder. At Kramnik ikke deltok i f.eks. Morelia/Linares tror jeg var en bjrnetjeneste til Anand. Kasparov har vrt inne p det samme og sa fr VM-matchen at det alltid er viktig holde "sjakkalgoritmen" varm, srlig nr en ble eldre. Anand har sledes spilt akkurat passe mye slik at han virker vre i meget god form.

Kramnik spilte sluttspillet partene kom inn i alt annet enn godt. Med 17...Se7?! begynte det g i utforbakke. Klart sterkere var 17...La8! som Kramnik selv nevnte som et alternativ p pressekonferansen. Han fulgte opp med planen 18...c5? som gjorde vondt verre og som Anatoly Karpov kalte "too risky". Kramnik valgte dette fordi han ville ftt en slitestilling uten motspill etter andre trekk, men 18...Tfe8 hadde trolig vrt det minste onde tross alt. At Kramnik ikke er helt p hyden forstr en nr en hrer hva han sa p pressekonferansen om selve pningsspillet. Han sa: "Det var en merkelig pning men den virket ganske lik", og "Trekkene mine virket veldig logiske". Karpov sin kommentar var derimot "Kramniks reaksjon (p pningsspillet) var ikke god". Og det siste kunne Anand skrive under p. Han tok imot bondeofferet som 18...c5? innebar og beholdt merbonden gjennom turbulensen som oppsto. Anand uttrykte det slik: "Han fikk jvlig mye spill for bonden men han ville aldri f den tilbake". Og en bonde er en bonde og med lperparet i tillegg hadde Anand en stilling som muligens var vunnet eller svrt nr vunnet. I fortsettelsen ble det en kamp mellom Kramnik sin aktivitet og Anand sitt forsk p konsolidere fordelen. Etter den pene forsvarsmanveren 20.Se5 fulgt av 24.Sd3 og 25.Ld2! fulgt av 26.Lc1 gikk svart tom for ammunisjon. Han hadde en gullspringer p d5 og det aktive trnet, men kunne ikke forhindre at hvit drev han tilbake med en nesten vunnet stilling. Det er slike vurderinger som gjr en verdensmester. Evnen til vurdere hvor mye initiativet er verdt. I dag vurderte Anand at Kramnik sitt initiativ ikke var verdt en bonde og han klarte pvise den pstanden. I 3. matchparti og 5. matchparti ga han Kramnik to sammenhengende fribnder p dronningflya med pstanden om at aktiviteten og spillet hans p kongeflya oppveide dette. Glimrende vurderinger som det str den hyeste respekt av!

Etter 26.Lc1 var det tid for drive svart tilbake og f brikkene ut p ny. Kramnik benyttet tiden han fikk til f et varig fotfeste p de hvite sentrumsfeltene og hvits oppgave var p ingen mte enkel selv om han hadde en merbonde. Lperparet mtte nemlig hvit bytte bort under frigjringsprosessen. Uansett var vinstsjansene svrt store for hvit og risikoen lik null. Kramnik sin neste feil, og iflge Anand p pressekonferansen den avgjrende feilen, kom i trekk 33 der han spilte 33...a4?. 33...Te8! var langt sterkere og svart kan fortsatt kjempe. Derfra og inn ble det en kamp mot et ml, Kramnik sitt. Anand sin slepne teknikk var igjen helt p hyden og han ga aldri russeren en sjanse til komme inn i partiet igjen. Et virkelig imponerende parti av Anand som slo Kramnik p hans hjemmebane - i et sluttspill! Dermed leder Anand 4.5-1.5 og matchen er over. Dette henter aldri Kramnik inn igjen.


Kramnik har aldri tidligere tapt 3 partier av 4 mulige i sin profesjonelle karriere s det Anand har gjort i denne VM-matchen er fabelfenomenaltfantastisk! Nr sannheten skal sies s er halve matchen n over og Kramnik har ikke vrt nr nettkjenning! Han har faktisk aldri hatt noe mer enn en liten fordel i noe parti - en fordel Anand har nytralisert p mesterlig vis. Sett i dette perspektivet regner jeg det for helt utelukket at Kramnik kommer tilbake i en s kort match som 12 partier. P pressekonferansen ble Kramnik spurt om hva han ville gjre herfra og inn. Han svarte at det var p tide hvile, forske spille bra og dersom han kunne vinne et parti s ville han ta det derfra. Et klokt svar fra en stor sjakkspiller. Kramnik har under 5% sjanse i matchen n men den er nok ikke 100% kjrt. For bevare de minimale sjansene han tross alt har s m han tenke et parti om gangen og spille kompromisslst med begge farger. Kasparov l under 3-0 mot Karpov etter 6 partier i 1985 og klarte hente seg inn - men premissene var her ganske annerledes. De spilte til 6 avgjorte partier uten begrensning mens Kramnik n bare har fattige 6 partier hente seg inn p. Short l ogs under 3-0 etter 6 partier og 5-0 etter 9 partier i 1993 og han klarte tross alt snu kampbildet slik at de siste 10 partiene endte 5-5. Og gr vi helt tilbake til VM-matchen mellom Botvinnik og Smyslov i 1954 ble hele 8 partier avgjort p stripe - deriblant 3 strake seire til utfordreren Smyslov som tilslutt tapte denne matchen p grunn av regelen om at verdensmesteren beholdt tittelen ved et uavgjort resultat. To andre som har klart tette en luke p 3-0 i lpet av 6 partier er Korchnoi (mot Karpov i 1978) og Karpov (mot Kasparov i 1986) s helt umulig er det ikke. Dette er selvflgelig en fattig trst for Kramnik men dersom han skulle vinne et parti s er det alts et rlite hp. Men Anand eier denne matchen, jeg skrev det allerede p 1-0 og dersom Anand skulle vinne denne matchen uten nederlag -som er langt mer realistisk -s blir han historisk og gr inn i rekken blant mestre som har gtt tapsfri gjennom en VM-match. Tidligere har Lasker, Capablanca og Kramnik klart denne bragden - Lasker sgar to ganger! Ja, vel - Anand har jo faktisk klart noe tilsvarende tidligere i og med at han gikk tapsfri gjennom VM i Mexico City men en match er noe helt spesielt. Dette er forvrig det 42. klassiske verdensmesterskapet i sjakk s det er en stor bedrift Anand eventuelt kopierer.

Stikkord:

13 kommentarer

Jonny Fredriksen

22.10.2008 kl.16:17

Hei!Ja for en utvikling denne matchen har tatt! Var jo ventet en svrt jevn match p forhnd hvor flere snakket om att hurtigsjakken kom til bli avgjrende. Men slik gr det med 99% sannsynlighet ikke. Denne matchen er i praksis over halvveis. Utrolig tenke p at Anand som for en dry mned spilte svakt (relativt) i Bilbao har satt skapet s til de grader p plass! Fr nesten frysninger nr jeg tenker p hvor godt Anand egentlig kunne spilt der hvis ikke VM-matchen stod like rundt hjrnet. M ha vrt hardt ikke kunne vise en del av det han har hatt i ermet. Morsomt for vr indiske gentleman att han nr det som mest gjelder viser hvem som er verdens beste sjakkspiller. Ellers takk for som vanlig flott gjennomgang av VM-parti, Sven!

Sven

22.10.2008 kl.18:08

Hei Jonny,Ingen foruts en slik utklassing nei, men i forhndsomtalen min skrev jeg rett ut at jeg trodde Anand ville vinne og at det var fordi han hadde flere strenger spille p. Som den eneste kommentatoren jeg vet om s skrev jeg ogs at jeg regnet med at Anand ville vre best i pningsfasen s jeg er relativt godt fornyd med forhndsomtalen :-) Bilbao handlet endel om psyke og temperament ogs. Anand var nok s innstilt p VM at han ikke klarte omstille seg helt - men n er det helt sikkert glemt ;-) Ellers takk for hyggelige ord.

Zarathustra

22.10.2008 kl.20:13

Hola!Ja, og Kasparov skrev for noen r siden i NIC at Kramnik var "forsvidt" lat, at heller ikke han, p samme mte som Karpov, arbeidet nok med sjakken. Kasparov mente at Topalov + Kramnik ga Kasparov anno 1985, bde pga Topalovs working ethics or Kramniks talent. En fauel sang her forleden at det kunne tenkes at Kramniks "safety first" stil, hadde skadet hans taktiske evne og dmmekraft og at hans til tider defensive stil n er blitt destruktiv. Vi slutter oss helhjertet til vurderingen.I tillegg virker Anand svrt "cool and collected", han sitter ved brettet og arbeider seg inn i bde stilling og situasjon, mens Kramnik er oppe og gr: tanken slo oss at han spretter opp fordi han kanskje har trbbel med takle spenningsnivet, ikke fordi han ndvendigvis m "heed the call of nature", som det heter. En nrliggende forklaring p dette er at han nok har mest tape p et nederlag, men n turde ikke det lenger vre noe problem, siden matchen omtrent er avgjort. Som russerne sier: "Det er ikke over, fr det er over" og Anand m fortsatt holde fokus.MvhZarathustra

Sven

22.10.2008 kl.20:45

ikke anerkjenne Kramnik for hans store arbeidskraft og kjente pningsforberedelser er historielst. Mulig Kasparov nsker omskrive historien, men faktumet er at Kramnik kom til matchen i 2000 med kanskje VM-historiens beste forberedelser. Han har ogs viden kjent for vre den kanskje best forberedte spilleren i verdenseliten s arbeidskapasiteten og viljen er det ingenting i veien med.Enig i at Anand virker mer fattet og konsentrert. Selv om han er eldst ser han ut til ha et mye hyere konsentrasjonsniv. "It ain't over till the fat lady sings", men jeg mener bestemt jeg hrte noen sang her etter 6. matchparti ;-)

Bobby

22.10.2008 kl.22:39

Jeg tror du har blitt inspirert av Anands storspill, fordi n storskriver du, Sven. Makan til stil og innhold kan jeg ikke huske ha lest p norsk fr. Utbytterikt for bde ekspert og lekmann. Nesten synd at artiklene "bare" publiseres i det forgjengelige bloggformatet. Kom deg p trykk!Artig det med at bde Anand og Fischer ble verdensmestere for egen maskin, uten et mektig nasjonalt sjakkforbund/-regime i ryggen. Du tenkte sikkert tanken, men overlot til meg f servere sluttpoenget med at denne "outsiderklubben" kan bli utvidet til telle 3 medlemmer...Dog, mens Anand briljerer, s virker det som om Magnus la igjen storspillet sitt i Lommedalen fr han dro til Hellas. En naturlig forklaring for en blodfan, i hvert fall. Men serist: Kan det vre at Magnus ogs "sparer" p sine teoretiske overraskelser fram til neste runde i FIDE GP? Magnus sin utviklingskurve "flater vel litt ut" n, s i likhet med de andre toppene utposjonerer han forberedelsene sine. Eller hva? I videointervjuet fra Hellas, s bekrefter han at han skal satse full tid p sjakken etter gymnaset. Alts fra sommeren 2009. Jeg tror det er ekstremt viktig da for han henge med videre mot (forhpentligvis) tittelmatch i 2011. Snn sett er den pgende lagsjakkturneringen i Hellas langt underordnet FIDE GP i Quatar som starter 13. desember.

Sven

23.10.2008 kl.01:20

Hei Bobby,Takk for hyggelige ord, de varmer :)Karpov sa i et intervju p Foidos at han tror Magnus sin utviklingskurve allerede er skadet av at han ikke kommer fra Russland. Hadde gutten vrt russisk hadde han vrt verdensmester allerede! ;) Karpov sier en del ting vi ikke skal ta alt for hytidlig om dagen. Han gikk blant annet til frontalangrep p FIDE og sjakkregelverket og mente at verdensmesteren burde ha vetorett nr det kom regelendringer. Betenkningstida likte han drlig var endret og mobilforbudet var direkte latterlig... Karpov sa ogs at Anand var blitt mindre kreativ etter at han begynte jobbe med maskiner, han var forutsigbar og mekanisk men spilte meget sterke trekk. Gjett om jeg er enig!? Langt derifra! Anand gir Kramnik to fribnder jobbe med p dronningflya i to slaviskpartier og vinner begge - det kaller jeg kreativitet det!Ja Magnus ja, to tap i Hellas er trist men jeg skrev her p bloggen under Foros at vi kom til f nedgangstider ogs etter et slikt kjemperesultat. Det er naturlig at det svinger litt og flaks er faktisk en del av sjakken ogs selv om f aksepterer det. I sjakken kaller vi det form, men bak goformen ligger tilfeldigheter som fordeles etter styrkeforhold i det lange lp. Du skjnner sikkert at jeg tenker p partiet mot Sergei Movsesian der Magnus tapte etter ha sttt til vinst (Sg5!) og presset for hardt. S lenge han presser s hardt i slike sluttspill s vinner han kanskje 75% av dem i stedet for 55% men han taper ogs 10%. Han ker som du skjnner av regnestykket vinstprosenten sin med 10% p den mten men risikoen frer til at det av og til gr galt som mot Movsesian eller Alekseev i Biel. Etter mitt syn er det litt tilfeldig nr han taper slike partier der han tar risiko, men det er sikkert at tapene kommer n og da.Veldig enig i at VM er viktig for Magnus, jeg hper han bruker mye tid p pningsrepertoaret sitt og skaffer seg en profesjonell trener/sekundant etter gymnaset. Alle gode sjakkspillere har jobbet i team og blitt bedre av det - det kommer ogs til gjelde Magnus.

Zarathustra

23.10.2008 kl.02:15

Ja, og selv tror vi Karpovs dmmekraft er uopprettelig skadet bde av for mange dronninggambitpartier og opphold i det tidligere Sovjetunionen:)MvhZarathustra

Sven

23.10.2008 kl.02:24

Hei Zarathustra,Jeg likte aldri Karpov som ung fordi han virket s rigid. Men etterhvert har jeg ftt litt sansen for den lille mannen med pondus. Han er en flott ambasadr for sjakken og da Kasparov ble arrestert under opptyene i forkant av presidentvalget i Russland var det en stormesterkollega som tok affre og prvde f frigitt Kasparov gjennom sine kontakter - og det var Karpov!S jeg tar det han sier med en klype salt, men har likevel respekt for han og spesielt for den vakre sjakken han spilte i sine velmaktsdager. Tr jeg minne om Linares 1994...Pluss 9, I say no more...

Zarathustra

23.10.2008 kl.02:45

Javisst, han har spelt utrolig mye god sjakk og en kamerat av oss srfra mener Karpov er undervurdert. Vi er ikke helt sikre p han legger i det, men selv har vi sansen for Karpovs tilnrming til sjakken, bevares:)Det stemmer at Karpov har sympatiske trekk og flott er, slik du ppeker, at han var den eneste som beskte Kasparov i cella. Slikt str det respekt av.MvhZarathustra

Gunnar Berg Hanssen

23.10.2008 kl.09:40

n ting jeg har tenkt litt p er Kramniks endring av egen spillestil det siste tiret ca. P DVDen med noen av hans partier kommenterer han selv dette og hvordan han er mer opptatt av sluttspill enn tidligere. Jeg for min del er litt opptatt av sammenhengen mellom spillestil og spillelyst. Sjakken kan engasjere aktren bde kognitivt og emosjonelt. I denne sammenhengen tror jeg at den spillestilen man har og de prioriteringene man gjr for hva slags sjakk man vil prve spille og f til fungere, bde kan virke befriende for tanken og flelsene, men ogs hemmende. Er man for opptatt av hele tiden spille med minst mulig risiko, ha kontroll og unng komplikasjoner og ubalanserte stillinger, s kan kanskje dette gjre noe med en over tid. Jeg tror dette kan gjre at man blir for deffensivt innstilt, blir for engstelig, kan bli drligere taktisk og mindre kreativ. I forlengelsen av dette s tror jeg at dette ogs kan g ut over spilleglede og motivasjon. Jeg lurer derfor p om dette er ei felle Kramnik har gtt litt i n. Han vet nok best selv hvor skoen trykker, men jeg synes han var sterk taktisk for noen r siden, mens han n ikke helt henger med og overser ganske enkle ting. Kanskje har Kramniks prioriteringer p brettet mer i retning av teknisk spill og noks destruktivt spill med sort hvor mlet mange ganger kun har vrt drepe hvits initiativ for f remis, har gjort at han rett og slett er blitt litt drligere reint taktisk.

Sven

23.10.2008 kl.17:13

Kramnik har nok stivnet litt i skjortesnippene nr han har skt sluttspill allerede ut av pninga. Det ta en kalkulert risiko, vge spille kompliserte stillinger en har tro p og beherske ubalansert materiell er s viktig i sjakk at Kramnik helt klart har gjort seg selv en bjrnetjeneste ved nedprioritere dette. Jeg har tidligere blogget at han aldri burde lagt de aggressive svartpningene sine p hylla. Han spilte ypperlig klassisk siciliansk og mist like god Sveshnikov og jeg tror det var sunt for helheten at han hadde disse pningene p repertoaret. Allikevel ser det jo ut til at Kramnik taper p alle fronter i denne VM-matchen. Selv i et holdbart sluttspill klarte han tape.

Jonny Fredriksen

23.10.2008 kl.18:00

Heisann! Meget spennende betraktninger Gunnar Berg Hanssen og du Sven kommer med om Kramnik og hans spillestil. Tror dere er inne p noe svrt vesentlig om Big Vlad og rsaken til at han sliter spass n mot Anand. Dypt og interessant det du sa om Anands to seire med svart mot Kramniks to fribnder p dronningflyen. Husker Fischers ...Sh5! i benoni-partiet mot Spassky i 72. Man snakket om ett nytt niv i sjakken da. Er det dra det for langt med si det samme etter Anands storspill n, eller?

Sven

23.10.2008 kl.18:37

Hei Jonny,Jeg tror nok vi har sett samme niv tidligere. Husk at betenkningstida er redusert jamfres med Kasparov-Karpov matchene. Men forberedelsene er nok tidenes sterkeste takket vre computerhjelp.

Skriv en ny kommentar

Sjakkfantomet

Sjakkfantomet

48, Troms

Sven Wislff Nilssen - Visejuniornorgesmester i brettsjakk 1989. Norgesmester i postsjakk 1995. To ganger deltaker i eliteklassen bde i brettsjakk og postsjakk. I dag, avdanket sjakkspiller med fortsatt lidenskap for spillet. Kontaktadresse: sjakkfantomet[a]gmail.com

Sk hos Sjakkfantomet:

only search Sjakkfantomet

free counters

2700chess.com for more details and full list

Daily chess puzzle

Kategorier

Arkiv

hits