Anand slo Kramnik med svart i nytt dramatisk parti

fotochessvibes
Kramnik tapte nok en gang med de hvite brikkene i VM i sjakk



Anand hadde ingen grunn til å forandre på noen vesentlige ting før 5. matchparti. Tingene går hans vei, han fikk fordel med hvit i 2. matchparti og vinstsjanser etter hvert. I 3 matchparti vant han som kjent et pent kontringsparti. Mer kan en ikke drømme om etter 4 partier. Han har vært premissleverandør i åpningene, sitter med et team som elsker 1.d4 i en match som blir utkjempet over førstetrekket 1.d4 og har vist at han er i form. Anand formelig struttet av selvtillit da han gikk ut av limousinen i dag. Det er da også slående å legge merke til hvordan Kramnik straks reiser seg og går inn på hvilerommet etter at han har gjort et trekk mens Anand rolig sitter ved brettet dypt konsentrert. Det er ingenting nervøst over Anand, ingenting som tyder på at han vil gi bort noen enkle seire - her ser vi en sjakkspiller i sin beste alder - snart 39 år gammel - som spiller sitt livs beste sjakk. Slikt blir det resultater av.


Det ble slavisk for tredje gang. Akkurat som i 3. matchparti spilte partene Meranervarianten som jeg antydet på bloggen her sist. Anand spilte det skarpe bondeofferet 14...Lb7 nok en gang men nå var Kramnik forberedt. Allikevel var det Anand som avvek først med nyheten 15...Tg8 - han imponerer stort ved å være den som overrasker motparten i parti etter parti. Sist spilte partene 15... Bd6 16. Rd1 Rg8 17. g3 Rg4 og jeg skrev i bloggen min at 18.Sd2! var sterkt med den ubehagelige ideen Sc4. Det har nok Anand også funnet ut siden det var vanskelig å motlegge Rybka sitt spill i denne varianten. Sett i dette lyset forstår en hvorfor Kramnik gjentok varianten. De neste trekkene kom raskt fra Anand og de viste at han var meget godt forberedt. Med 17...f5(!) tok han Kramnik på senga og ex-verdensmesteren brukte 40 minutter på sitt svarstrekk. Kramnik var oppgaven voksen og spilte det sterke, og ikke helt opplagte, 18.Tfc1! som blant annet forhindrer manøveren Dc5-d5. I det hele tatt så var åpningsspillet i dagens parti en VM-match verdig. Meget sterkt spill fra begge parter. Anand fant i fortsettelsen det sterke 19...Le7! som løste problemet hans med kongens sikkerhet da det ga den svarte monarken et fristed på e7. Det er vel verdt å legge merke til hvordan svart får aktivitet i g-linja samtidig som kongen står trygt i sentrum i denne varianten.


Anand hadde sjansen til å helle bensin på bålet og gå for det skarpe 22...Tg5!? som beholdt stillingen svært komplisert. I stedet valgte han å tillate tårnbytte med 22...Tac8(!), et godt trekk for han har ingen grunn til å ta unødig risiko når han leder matchen. Legg deg dette på minnet om du tror at Anand kommer til å storme mot Kramnik med hvit i fortsettelsen for å avgjøre matchen. Det kommer han nemlig aldri til å gjøre for kunsten består i å ta vare på det en allerede har.


Det første trekket i partiet en av partene ikke var helt fornøyd med var 23.Txc8. Kramnik sa på pressekonferansen at 23.Td1 var mer interessant og det ville sannsynligvis vært både sterkere og en kandidat til å gi hvit en liten fordel. Etter 23...Txc8 hadde Anand utlignet og kunne så smått begynne å tenke på å få fordel. Her er den store forskjellen mellom Anand og Kramnik med svart. Mens Kramnik ikke har vunnet et svartparti siden Topalovmatchen i 2006 og stort sett tenker på å utligne så tenker Anand alltid på å snu partiet når han først har utlignet. Han beholder den kompliserte strukturen, han fortsetter å forbedre stillingen sin og dukker det opp taktiske sjanser er han ikke sen om å styre partiet mot dem... På ICC sa Jan Gustafsson i dag at Anand var i en drømmesituasjon etter åpningen. Ikke fordi han sto best, ei heller fordi han trodde at Anand skulle vinne. Men fordi stillingen var komplisert med bare en avbyttet offiser. Her var det rom til å gå feil, her var det en stilling der den taktisk mest begavede spilleren i lengden ville score best og her teller regneferdigheter og angrepsevner mer enn god posisjonsforståelse og dype strategiske vurderinger. Jeg har skrevet det før, men det kan ikke stresses for ofte - Anand er premissleverandør i denne matchen. Han kommer med de beste åpningsforberedelsene, han styrer partiet inn i taktiske baner og slikt gir resultater.


I fortsettelsen forbedret partene offiserenes stilling til Anand spilte det taktisk betonte sentraliseringstrekket 25...De5!? som inneholder en liten men vakker felle. Etter det naturlige 26.Sf3 Df6 kan ikke hvit spille 27.Sxd4?? på grunn av Dxd4 28.Td1 Sf6! 29.Txd4 Sxg4 30.Td7+ Kf6 31.Txb7 Tc1+ 32.Lf1 Se3!!. Kramnik så ikke dette men spilte allikevel ikke 27.Sxd4?? men 27.Te1 og regnet med at svart måtte forholde seg til at d-bonden var truet og at det ikke var noen god måte å dekke den på. Når Anand så fulgte opp med det sleipe (og sterke) 27...Tc5 som fortsatt lot d-bonden i stikken så klarte ikke Kramnik å holde seg lenger og tok den forgiftede bonden ved først å legge inn 28.b4 Tc3 og deretter spise den med 29.Sxd4??. Anand var ikke sen om å gjendrive trekket med den nydelige varianten som hadde ligget i luften i flere trekk og spilte 29...Dxd4 30.Td1 Sf6! 31.Txd4 Sxg4 32.Td7+ Kf6 33.Txb7 Tc1+ 34.Lf1 Se3!! 35.fxe3 fxe3 36.oppgitt! En fantastisk taktisk variant som viser at Anand trives som fisken i vannet i kompliserte stillinger. Det må legges til at stillingen var i en dynamisk balanse før Kramnik la egget sitt, og remis ville objektivt sett vært det logiske resultatet. Men som Kramnik selv sa på pressekonferansen kunne stillingen beskrives som "complicated and pretty good for Black" - som leseren forstår trivdes ikke ex-verdensmesteren med hvit så tapet kan på ingen måte kalles for ren flaks. En utrolig viktig seier for tigeren fra Madras som viser muskler med svart. Han leder dermed 3.5-1.5. Nå vil Anand ha to hvitpartier på rad og alt er duket for inderen.


Kramnik har aldri ligget under med to partier i en VM-match tidligere. Det er en helt ny situasjon og han har bare 3 hvitpartier igjen i matchen. Når Kramnik ble spurt om situasjonen var kritisk på pressekonferansen svarte han: "Jeg synes det" og fulgte opp med "den kunne vært bedre", så fortsatte han "Nei, den er fortsatt ok. Det er fortsatt noen få partier igjen og, OK, minus to er en vanskelig situasjon, men totalt håpløs er den ikke. Jeg kommer fortsatt til å slåss, selvfølgelig." Kramnik kunne knapt sagt noe annet - han har nå en indre kamp for å bevare troen på å kunne vinne. Uten at han tror på det selv klarer han aldri å mobilisere nok til å slå en så bunnsolid kar som Anand. Jeg tror sjansen til Kramnik er nede i under 5% nå. Han skal ikke bare vinne to partier, han skal også overleve et tiebreak om han skulle komme så langt.


Faren er selvfølgelig at Anand tar sikkerhetsbelte på og begynner å spille uten det stinget og den aggressiviteten han hittil har hatt. Da er veien kort til et nederlag og ny spenning i matchen. For i sjakk har det aldri vært en god ide å spille på remis. Dersom du først begynner å spille trekk som ikke er de beste, men solide, så begynner du også å gi fra deg litt i hvert eneste trekk. Summen av dette blir raskt en slitestilling og det er akkurat det verste du kan få mot en spiller som Big Vlad. Jeg er sikker på at Anand vet dette og ikke går i denne fella. Han kommer til å følge vinneroppskriften som er skrevet lenge før VM. 1.d4 med hvit og skarpe slaviske oppgjør som svart. Han kommer nok til å velge solide åpninger når han får sjansen til det, akkurat som i 4. matchparti der han spilte en risikofri variant mot dronninggambit i stedet for å få for lang-rokadevarianter. Men noen krumspring vil vi ikke få se. Mange av fansen til Anand sitter og venter på at han skal spille 1.e4, et trekk som normalt kler tigeren fra Madras best. Jeg tror de vil vente forgjeves. Anand er lykkelig over å ha en rekke 1.d4 spillere i teamet sitt og dermed gode forberedelser slik at han så langt har vært premissleverandør i matchen. Han kommer aldri til å starte med å forandre på en oppskrift som fungerer før ting går galt. Til det har han for mye å tape på det. Det er ikke Anand som skal vinne matchen nå - det er Kramnik som må spille seg inn i den igjen. Dit er det langt og Anand har ingen planer om å hjelpe han med den jobben. Tvert imot er han glad for at måneders forberedelser mot 1.e4 fra Kramnik sin side aldri blir utnyttet.


Tiden er nå nemlig moden for Kramnik å spille på vinst med svart også i et forsøk på å hente seg inn i matchen. Mot 1.e4 har han den skarpe Sveshnikov-varianten som sekundanten Peter Leko også kjenner ut og inn. Anand hater å spille mot Sveshnikov og jeg blir svært overrasket om han gir Kramnik sjansen til å spille den. Nei, vi kommer til å se mer av det samme og jeg føler meg mer og mer trygg på at forhåndstipset mitt om at Vishy Anand ville forsvare VM-tittelen sin slår inn. Kramnik sa forresten på pressekonferansen lørdag at svart i moderne sjakk utlignet relativt greit takket være computere. En litt pussig påstand fra en mann som ikke har vunnet et svartparti på 2 år og som er kjent for å være fornøyd med å utligne med denne fargen. Ser en statistisk på det hele så er det fortsatt en klar fordel å spille hvit på superstormesternivå. De siste to årene er scoren til hvit 55% - akkurat det samme som den var kjent for å være før computerne gjorde sitt inntog og gode gamle Informator rådet grunnen. Kramnik bør få troen tilbake på hvit fortere enn svint og gjøre noen seriøse forberedelser mot Anand sitt slaviske forsvar for å få initiativet i matchen tilbake - toget er i ferd med å gå fra han.

Stikkord:

23 kommentarer

Zarathustra

21.okt.2008 kl.02:01

Heisann! Der var spalten vi ventet på på plass:)En ting skal du ha; det er befriende deilig å lese kommentarene i denne bloggen fri fra tøvet vi for tiden finner i gjesteboken:)Apropos "yesterdays news", slik du skrev forrige dagen; "Streets of London" har vi nettopp lært på gitar:) Gøyalt sammenfall.MvhZarathustra

Sven

21.okt.2008 kl.02:21

Hei Zarathustra,En ting skal du også ha. Du er en trofast leser som beriker siden ved å kommentere selv om ikke alle kommentarer faller i god jord hos alle leserne. Men her er det høyt under taket og det viktigste er som kjent å delta ;-)

21.okt.2008 kl.02:27

Som vanlig en fantastisk gjennomgang!

Zarathustra

21.okt.2008 kl.02:33

Ja, ekstra morsomt var å se spillerne på live kameraet hvor vi tydelig kunne se at Anand hadde sett Se3 og Kramnik ikke, men du verden hvor raskt det gikk opp for ham da det demret:)Noe med måten Anand kikket over på Kramnik på, antydet at han nesten var klar over at Kramnik ikke hadde sett ideen.MvhZarathustra

Sven

21.okt.2008 kl.03:09

Takker for det anonym.Zarathustra,Ja, det var nesten noe Kasparovs over Kramnik da Anand grep etter springeren - kroppsspråk kan være en morsom ting ;-9

Rune D.

21.okt.2008 kl.04:31

Har litt tro på at Anand prøver 1.e4 i et av sine to neste hvitpartier. Og slavisk kan godt være utbrukt i denne matchen. Det er viktig å variere åpningsspillet i en så kort kamp, slik at man er en "moving target". Når det er sagt tror jeg Anands åpningsforberedelser i Lb7-varianten er usannsynlig dype.

Sven

21.okt.2008 kl.04:51

Hei Rune D.Det vil overraske meg mye om Anand spiller 1.e4 i denne matchsituasjonen så lenge han har brukt mange måneder på å forberede 1.d4. Anand sa selv i et intervju før matchen at forberedelsene handlet om å overraske motstanderen, tenke på hvem han hadde i teamet sitt, motprogrammere eventuelle forberedelser fra motstanderen og huske på at han gjorde det samme... Anand har valgt å motprogrammere Kramniks prep mot 1.e4 ved rett og slett å unngå det. Hadde ikke Kramnik vært en slik utsøkt ekspert på Sveshnikov ville jeg ikke vært like sikker her, men det virker rart å gå inn i dette når en kan forvente at Kramnik er rustet til tennene på 1.e4 og 1.d4 har gått bra så langt. Å være et moving target viste seg vellykket for Magnus Carlsen mot Aronian, men her er åpningsforberedelsene av en annen dybde som du helt riktig skriver. Mitt tips er derfor at Anand kommer til å gjenta slavisk.

Rune D.

21.okt.2008 kl.08:05

Sven,Du har i og for seg rett i alt du skriver, men jeg nekter å tro at Team Anand ikke har brukt en god del tid også på 1.e4 i forberedelsene. Det gjelder alltid å ha en plan B i bakhånd. Og jeg syns ikke Anand fikk noe ut av dronninggambitten i parti 4. Angående Sveshnikov, så torde ikke Kramnik spille det i et for meg minneverdig parti der han måtte vinne fordi han var redd for dølle anti-Sicilianere, og 3.Lb5 er da også i dag rimelig solid for hvit.Jeg tipper at russisk er Kramnik hovedvåpen mot 1.e4, men det er godt mulig at vi aldri får vite det fordi 1) Anand ikke spiller 1.e4 (som tross alt er overveiende sannsynlig), eller fordi 2) Kramnik er nødt til å spille på vinst også med svart. Men forstatt er ikke Kramnik kommet til fase 2. Remis som svart er det som teller i dag, selv på stillingen 1,5-3,5.Som svart tviler jeg faktisk på at Anand spiller flere slavere. Med tre svarte partier igjen er tidspunktet perfekt for å avsløre sitt andre hovedforsvar mot 1.d4, som er ....?

Joachim Solberg

21.okt.2008 kl.10:42

Rune D: Helt enig med deg i at Anand ikke fikk noe ut av damegambiten i parti 4. Anand virker ikke så fortrolig med damegambit. Jeg husker Anand spilte Trompovsky mot Karpov og vant et viktig parti i 1998 for å få tiebreak.Det er nok stillingstyper med større grad av dynamikk og med større angrepsmuligheter enn det som gjerne oppstår etter damegambit.Jeg tror denne typen stillinger passer Anand bedre.Får vi en Trompovsky i dag?Det hadde vært artig og ville vært en overraskelse for Kramnik.

Frode B Jæger

21.okt.2008 kl.10:49

Nå når Kramnik trenger å vinne partier er det kanskje påtide å bytte ut Leko med Moro....-)

Sven

21.okt.2008 kl.16:34

Hei Rune D.,Jeg tror ikke Kramnik sitt team ville bestått av tre 1.e4 spillere dersom han ventet at Anand ville spille 1.d4(!). Husk at Anand har spilt 1.e4 siden tidenes morgen og variert svært lite. Jeg tror det kom som en bombe på Kramnik. Selv om det bare ga en mikroskopisk fordel i dronninggambiten så tar det analyseresurser fra team Kramnik. Tid som ellers ville blitt brukt på hvitpunchen...Jeg tror også russisk er førsteforsvar mot 1.e4, men jeg er nok ikke enig i at Kramnik vil spille på remis med svart i fortsettelsen. Han må vinne nå, han har bare 3 hvitpartier igjen, da kan en ikke ta slike smålige hensyn. Derimot kommer han ikke til å presse det remmer og tøy tåler - han er ikke en risikosøker.Anands andre forsvar mot 1.d4 er ganske sikkert Nimzo-/dronningindisk men jeg er i tvil om han kommer til å skifte siden slavisken har vært en så god tjener.Det som taler for et skifte er at varianten han spiller er risikofylt. Med det mener jeg at remisprosenten ikke er spesielt høy i den. Det som taler for at han ikke skifter er det gode resultatet som betyr mer enn vi forstår psykologisk. Du husker sikkert Kramnik - Kasparov matchen der Kramnik spilte Berlinforsvaret i parti etter parti. Han var ikke noe moving target. Selv om han fikk en rekke dårlige stillinger skiftet han ikke beite og en hel verden mener det er årsaken til at han beseiret mesteren tilslutt - standhaftighet. Å bevare roen er alfa og omega i en VM-match. Kramnik ville fått mye kritikk om han forandret førsteforsvar i den matchen. Logikken er ganske enkel: Alle de 100-talls timer Anand (Kramnik) har brukt på å forberede slavisk (Berlinforsvaret) klarer ikke Kramnik (Kasparov) å analysere i hjel under selve VM.Joachim,Jeg føler meg helt sikker på at vi ikke får noen åpningsteoretiske sprell av typen Trompowski. Hadde Anand ligget under så kanskje, men nå er det safty first som gjelder.Frode,Hehe, Leko var på papiret et scoop. En ekspert på både russisk og Sveshnikov med VM-erfaring selv. Så forandret Anand på spillereglene ved å unngå hele 1.e4 komplekset og dermed sitter tre menn som alle spiller 1.e4 og analyserer 1.d4 åpninger - fornøyelig.

Evig optimist

21.okt.2008 kl.20:58

Jeg hadde et lite håp om at magnus ville få sjakkOscaren for 2008, men etter halvspilt VMmatch ser det mørkt ut.

Petter Pan

21.okt.2008 kl.21:21

Fremfor å gi sjakk-oscaren til Anand synes jeg man skal hedre Kramnik med "The Golden Raspberry". Makan til flopp, dårlig form og slappe forberedelser skal man lete lenge etter. Nesten pinlig å observere. Eller hva sier Formann P :)

FP

21.okt.2008 kl.22:42

Vet ikke hvilke priser Kramnik fortjener, men uansett bør han ta godt vare på den. Det kan fort bli den siste prisen han noengang får.Vi er vitne til en detronisering på brutalt vis. Og Anand er en svært verdig arvtaker (ja, jeg vet han allerede er mester offisielt). Men hvorfor skjer det så overlegent? Forberedelser og form, javel, men jeg tror dette stikker dypere.Har en følelse av at tiden har løpt fra Kramnik. Dagens moderne, praktiske, computersekunderte toppsjakk krever andre ferdigheter enn avvikling til et slightly bedre sluttspill. Anand har lært leksa av Kasparov og Topalovs erfaringer, samtidig som det er imponerende at han på et vis har fornyet seg og holder tritt med den nye generasjonen. Ser frem til et durabelig oppgjør mellom Carlsen og Anand en gang i fremtiden. Og akkurat som Kramnik var i teamet til Kasparov, så er det helt etter manus at Carlsen er i temaet til Anand.I april 2000 uttalte Kramnik følgende om sin sjakklige barndom (trykt i NIC):"Already as a child I was not particularly fascinated by mating attacks. I never cared much for sacrifises. As early as six or seven years of age I was more excited by good positional games. That`s not normal for a kid, but somehow that was how it was. And it still is."Mon tro hva han tenker om dette idag? Lite kunne han vite at nettopp denne legningen skulle lede til hans verste nederlag over sjakkbrettet noensinne. Det er trist når ens helter slukner, men livets harde realiteter tar ikke nostalgiske hensyn. Jeg lyser fred over Kramniks min... Neida, så ille er det vel ikke :-)

Zarathustra

21.okt.2008 kl.23:09

FP: det er ikke snakk om noen detronisering av Anand. Kramnik mistet tittelen da Anand vant i Mexico, så Anand er verdensmester som forsvarer tittelen. Og dersom du vet han OFFISIELT er mester, hvorfor skriver du da likevel "detronisering" med underliggende antydning om at Kramnik er den EGENTLIGE mesteren? Nå får Kramnik den omgangen pryl han skulle hatt for lenge siden:)MvhZarathustra

FP

21.okt.2008 kl.23:24

Jeg skrev det så Zara skulle få noe å skrive om. Jeg var redd for at Zara skulle gå tom.

Zarathustra

21.okt.2008 kl.23:31

FP: dersom du er redd for at vi skal gå tomme, kan vi jo diskutere eksistensial ontologi.MvhZarathustra

Sven

21.okt.2008 kl.23:32

Evig Optimist,Sjakkens Oscar går nok til Anand. Å sette Kasparovs overmann så ettertrykkelig på sidelinja i en match blir lagt merke til av journalister verden over som jo stemmer fram vinneren her.Petter Pan,Jeg velger å fokusere på Anands fabelaktige forberedelser som er dypere enn de fleste av oss forstår. Kramnik har alltid vært kjent for å jobbe hardt med sjakken og slappe åpningsforberedelser har han ikke, problemet er bare at Anand er to hakk vassere.FP,Interessant sitat fra NIC, Kramnik har jo fått noen sviende nederlag der kongens sikkerhet har vært gjennomgangstonen i det siste. Jeg tenker ikke bare på de to slavisktapene mot Anand men også på tapet mot Morozevich i Tal Memorial. Jeg er egentlig veldig godt fornøyd med forhåndsomtalen jeg skrev der jeg tippet Anand som vinner fordi han har flere strenger å spille på - det er ganske riktig der hunden ligger begravet.Zarathustra,Her er vi i hvertfall enig, Anand ble en verdig verdensmester alt i Mexico. Matchverdensmester blir for meg et søkt begrep all den tid f.eks. Botvinnik vant sitt første mesterskap i en turnering. Men uansett vet jeg at Anand setter umåtelig stor pris på å vinne en match mot nettopp Kramnik - det er liksom den tradisjonelle måten å bli verdensmester på å slå en mester i match.

Zarathustra

22.okt.2008 kl.00:28

Sven: Selvsagt! Vi går for 6-0 her og så en skikkelig match mellom Anand-Topalov:)Mvh Zarathustra

Sven

22.okt.2008 kl.00:36

Hehe, det kan ikke bli 6-0 er jeg redd. Skulle det stå 5-0 til Anand gjenstår bare 4 partier og matchen vil bli avbrutt ;-)

Zarathustra

22.okt.2008 kl.01:09

LER!! Der sa du det!Zarathustra

Petter Pan

22.okt.2008 kl.09:52

Enig i at Kramnik ikke er kjent for "slappe" åpningsforberedelser (det var vel mest et unyansert sleivspark fra min side). Men at forberedelsene hans har vært fullstendig feilslått synes åpenbart. Jeg sitter med en følelse av at dette er Kramnik langt unna god form. Jeg har vanskeligheter med å tro at tiden har løpt fra Kramnik så raskt som FP indikerer. Dette er matchen der alt går feil for Kramnik, og alt rett for Anand. Forskjellen mellom de under "normale" omstendigheter er ikke så stor. Men for all del, stor honnør til Anand.

Sven

22.okt.2008 kl.19:00

Jeg skrev vel i siste post at Kramnik er helt ute av form. Når Anand klarer å nedspille han på hjemmebanen hans - i et holdbart sluttspill - så er det mer enn bare åpningsforberedelser ja. Kramnik er bare 33 år gammel og hvis pysken klarer å bære dette tapet kan han fortsatt ha mange gode år i verdenseliten. Men det er en kritisk tid for en av tidenes største sjakkspillere som vil trenge tid på å reise seg igjen. Se på Topalov, han brukte 2 år på å komme tilbake for fullt etter tapet mot Kramnik i 2006.

Skriv en ny kommentar

The Wiz

The Wiz

42, Tromsø

Sven Wisløff Nilssen- Visejuniornorgesmester i brettsjakk 1989.- Norgesmester i postsjakk 1995.- To ganger deltaker i eliteklassen både i brettsjakk og postsjakk.I dag, avdanket sjakkspiller med fortsatt lidenskap for spillet.Kontaktadresse: sjakkfantomet[a]gmail.com

Søk hos Sjakkfantomet:

only search Sjakkfantomet

Bloggurat free counters

Kategorier

Arkiv

hits