Anand presset Kramnik i 2. matchparti i VM

 

fotochessvibes
Anand og Kramnik under 2. matchparti av VM-finalen i Bonn

 

Enhver VM-match med respekt for seg selv inneholder noen overraskelser på åpningsfronten. Etter månedslange åpningsforberedelser har en eller begge spillerne en kanin de kan trekk opp av hatten som kanskje er helt utslagsgivende for hele VM-matchen. I 1972 overrasket mannen som alltid spilte 1.e4, Bobby Fischer, en hel verden ved å trekke opp 1.c4 av hatten hele 4 ganger mot Boris Spassky med 3-1 som resultat! Fischer er kjent for utsagnet "1.e4! - best by test!" så leseren forstår at den gamle mester mente, og fikk rett i, at overraskelsesmomentet er viktig. Et annet eksempel er matchen mellom Kasparov og Anand i 1995. Jeg leste hos en konkurrerende side at Anand var "sjanseløs" mot Kasparov i denne matchen. Det er i beste fall en sannhet med visse modifikasjoner. Sannheten er nemlig den at Anand spilte med stor selvsikkerhet i begynnelsen av denne VM-matchen som startet med 8 strake remiser der Kasparov var presset i flere av partiene. Dette er forøvrig VM-historiens lengste remisrekke i starten av en VM-match... Deretter vant Anand det 9. matchpartiet i stor stil - 1-0 til utfordreren etter 9 partier og han var alt annet enn sjanseløs! Det som så skjedde er historisk: Før det 10. matchpartiet sier Kasparov til sin mor Klara at han tror han får inn en sterk teoretisk nyhet i dag - og i åpen spansk hoster han deretter opp den fantastiske nyheten 15.Sb3(!) som innbærer et tårnoffer som skulle vise seg å vinne partiet i stor stil - Kasparov er tilbake i matchen! I de 4 neste svartpartiene tar Kasparov så jokeren ut av kortstokken og spiller dragevarianten i siciliansk! Anand blir tatt fullstendig på senga, taper de to første partiene som hvit, og matchen er i realiteten over. En match som kunne gått begge veier ble avgjort av fantastiske forberedelser fra Garry Kasparov! Et ferskere eksempel er matchen mellom Peter Leko og Vladimir Kramnik i 2004 der Leko stanget hodet mot veggen i russisk i de to første hvitpartiene sine. I det 5 matchpartiet spilte han så 1.d4(!) og vant i stor stil. Kramnik innrømmet at dette kom som en stor overraskelse på ham og at han overhodet ikke var forberedt på 1.d4.

 

Sett i lys av dette kan ikke Anand sitt 1.d4(!) mot Kramnik i dagens parti ha kommet som en bombe på utfordreren. Det var faktisk en mann som sa at Anand kom til å spille 1.d4 i denne matchen høyt og tydelig på forhånd! Garry Kasparov himself! Kasparov burde spilt 1.d4 mot Kramnik i 2000 og innså dette alt for sent og spilte det bare i sistepartiet. I stedet stanget han hodet i Berlinmuren uten å bryte igjennom. Sett i lys av Leko sitt skifte til 1.d4 i matchen i 2004 mente altså Kasparov at Anand trolig kom til å gjøre det samme. Som den observante leser har forstått er russisk rett og slett en for stor nøtt å knekke selv for Anand - han satser heller kortene sine på 1.d4 der svart ikke har samme mulighet til å spille en åpning med så tidlige forenklinger. Ja, for det er forenklinger Anand frykter, han ønsker jo midtspillstillinger med fortsatt liv og komplikasjoner der Kramnik kan gå feil. Allikevel har jeg en fornemmelse av at Kramnik er dårlig forberedt på 1.d4. Alle de 3 sekundantene hans, Leko, Rublevsky og Fressinet er svorne 1.e4 spillere og han ville utvilsomt hatt en 1.d4 ekspert i teamet sitt om han visste hva som kom. Dessuten fortjener Anand en Oscar for opptredenen sin i Bilbao der han holdt kortene tett til brystet og spilte sidevarianter med 1.e4 som om han hadde noe å skjule i hovedvariantene! Tja, det har han da kanskje også - muligens får vi nemlig se 1.e4 om ting skjærer seg med 1.d4 - det er fortsatt tidlig i Bonn.

 

Dagens parti ble en Nimzoinder etter at Kramnik forkastet førsteforsvaret sitt slavisk. Når en blir tatt på senga er det ikke rart at en unngår det motstanderen trolig er rustet til tennene mot og de indiske-kompleksene kjenner jo også Kramnik godt. Anand valgte å spille 3.Sc3 - et valg jeg tror var klokt og et trekk Magnus Carlsen forguder. I verdenstoppen har dronningindisk blitt diskutert oppad stolpe nedad vegg og variantjungelen begynner å bli temmelig stor. I Nimzoindisk er det litt større rom for tidlige nyheter og når Anand valgte det relativt sjeldne og aggressive 4.f3 fikk han partiet over i sitt eget spor. Jeg blogget litt om viktigheten av de hvite brikkene i går og hvordan momentum gjorde det mulig å styre partiet over i baner der en selv er sterk. I dag var det Anand sin tur til å være premissleverandør og da ble det et midtspill med komplikasjoner. I fortsettelsen erobret Anand løperparet, som jo er den strategiske fordelen Nimzoindisk gir, og han hadde dermed noe substansielt å spille på. Svarts kompensasjon for løperparet er normalt enten bedre struktur eller et initiativ. I vårt parti ble strukturen tidlig likeverdig da Anand ga tilbake en bonde han midlertidig hadde erobret. Kramnik sin kompensasjon lå dermed i et lite initiativ.

 

I trekk 19 ble det dronningbytte og hvit fikk et midtspill uten dronninger som utvilsomt var bedre for han. Anand viste at han er slepen i tekniske stillinger og ting så ut til å gå hans vei etter det sterke 21.Kg3! men Kramnik klarte å beholde initiativet i partiet med et sterkt bondeoffer med 23...h4+! og han holdt dermed hodet over vannet. Anand fortsatte å spille meget sterkt og var i ferd med å nøytralisere hvits initiativ da han spilte den mulige feilen 31.Lc2?! som mister hvits brikke-koordinasjon. Kramnik returnerte komplimentet med 32...Td4 som trolig ikke er det beste og ledsaget trekket med et remistilbud. Kramnik hadde på dette tidspunktet rundt 10 minutter igjen mens Anand hadde under 3 minutter på 8 trekk ? altså lett tidsnød. Etter den mulige fortsettelsen 33.c5! Sf4 34.Te3 Thd8 35.Lc3! er hvit på god vei til å konsolidere fordelen med bonde over et sterkt løperpar - med gode vinstsjanser. Overraskende nok tok Anand i stedet imot remistilbundet og det står dermed 1-1 i matchen. Anand er kjent for å være briljant i tidsnød så 3 minutter på 8 trekk skulle ikke volde han noen problemer og jeg er ikke sikker på at han får noen større sjanse enn dette til å få ballen i mål. Derfor vil jeg si det så sterkt som at det var et klart svakhetstegn vi så hos Anand i dag - kall det gjerne nerver. I en så kort match som dette, bare 10 partier gjenstår, er det alfa og omega å ta vare på de sjansene som byr seg - det gjorde dessverre ikke Vishy i dag.

 

På den annen side virket Anand svært godt forberedt og når sant skal sies er det et sunnhetstegn at han var nær scoring. Akkurat som i går var de 14 første trekkene teori, mens Kramnik var den som avvek først med 14...La6. Dette lover godt for fortsettelsen og jeg tror vi kan få flere spennende partier med 1.d4(!).

 

Partene har tilsammen spilt 51 seriøse partier mot hverandre med tilsammen 10 avgjorte partier. Scoren er 6-4 til Kramnik så det er altså hur jevnt som helst. Det vil si at statistisk ender ca. hvert 5. parti med en avgjørelse og matchen vil dermed kunne få 2-3 avgjorte partier. På bakgrunn av dette skjønner leseren hvor viktig den første seieren i matchen vil være. Ikke minst psykologisk vil det være enormt betydningsfylt og jeg tror derfor at den som vinner det første partiet også vinner matchen! I 2006 mot Topalov vant Kramnik det 1. partiet og han vant også matchen. I 2004 mot Leko vant Kramnik det 1 partiet og tilslutt matchen. I 2000 mot Kasparov vant Kramnik først, i det 2. matchpartiet, og han vant tilslutt matchen. Dette er ikke tilfeldig og det skal derfor bli spennende å se hvem som får ballen først i mål. I morgen har Kramnik serven og da forventer jeg noe mer enn en avbyttevariant!

Stikkord:

28 kommentarer

Joachim Solberg

16.okt.2008 kl.09:06

Hei Sven!Vil nok en gang takke deg for en superbra rapport. Meget interessant lesning! Da sjakken kolliderte med fotballkampen i går ble det dessverre ikke like god tid til å fordype seg i partiet sammen med Rybka 3.Men jeg ser frem til å gå gjennom partiet i dag. Jeg håper og tror vi får et spennende og velspilt parti i morgen. Jeg vil også helst slippe avbyttevarianten i slavisk.

FP

16.okt.2008 kl.10:03

Meget interessant Sven!Jeg nekter å tro at Anand ikke kommer til å åpne med 1. e4 på et eller annet tidspunkt. Skulle Fischers drømmeåpning bli skrotet på øverste nivå? Aldri. Hva med disse Sc3-greiene mot russisk, blir ikke det kompliserte greier?Ellers følgende flisespikkeri:"Nyheten" til Kasparov i 10. matchparti var ingen nyhet! Hvis ikke hukommelsen svikter, så hadde faktisk en nordmann (Hardersen?) spilt trekket i et postsjakkparti! Kasparov bedyrer at han ikke visste om det, og kanskje står det til troende. Vet ikke.Ellers er jeg ikke enig i at Kramnik ble tatt så veldig på senga. Anand var den som brukte mest tid i åpninga, men kanskje var det en pokerbløff fra Kram sin side?Jeg tror vi kanskje vil se en ny trend i disse kortere VM-matchene. Tiden for disse uendelige teoridiskusjonene a la Karpov og Kasparov (hvor de til og med spilte samme variant med forskjellige farger) er over. Ingen vil være sitting duck lenger, og i disse computertider gjelder det vel å forsøke å overraske mest mulig i hvert eneste parti (særlig siden matchene er kortere). Eller hva tror du?

Padda

16.okt.2008 kl.11:17

Hvis jeg forstår deg rett, Sven, er det ikke sjakkunnskaper som vil avgjøre matchen, men psykologi/nerver eller hva det kan kalles. Hvem er sterkest psykisk? Har vi noen indikasjoner på at en av partene plutselig kan begynne å skjelve? Har du forresten noen opplysninger om denne mystiske sykdommen som satte Kramnik ut av spill en periode, før han sluttet å røyke?

Gunnar Berg Hanssen

16.okt.2008 kl.11:24

Hei!Takk for interessant og trivelig lesning Sven. 4.f3-/Sämischvarianten i Nimzoindisk må ha kommet som en overraskelse på Kramnik. Men likevel så taklet han det hele godt synes jeg. Ellers tenker vel jeg at dette kan bli jevnt! Og så skulle jeg igjen ha ønsket at Sofiaregelen var i bruk. Dette ville f.eks. i gårdagens parti kunnet gitt stor spenning og dramatikk med begge spillerne i tidsnød. Ja, jeg er nok blant det mer ubarmhjerige publikum som ikke unner spillerne muligheten til å flykte fra farer ved at de bare kan tilby hverandre remis! Vi får håpe at ikke relativt korte remispartier blir melodien framover. Det andre partiet var det nå uansett tilløp til kamp i, så mye mer av det blir det helt sikkert etterhvert. Men kanskje Kramnik bare igjen går for avbyttevarianten i Slavisk i morgen, for å se om det denne gangen kan by på muligheter for en liten sluttspillfordel å file på og med liten fare for å tape. Men tipper jeg det? Nei :-)

Jonny Fredriksen

16.okt.2008 kl.14:10

Hei!Helt topp gjennomgang av 2.partiet, Sven! Er helt enig med Gunnar Berg Hanssen i at Sofiaregelen skulle vært i bruk under denne matchen. Er dessuten sikker på at spillere som Carlsen og Morozevich hadde spilt videre i stillinga i går selv uten Sofiaregelen gjeldende. Ble litt skuffet over at Anand ikke kjørte på selv om tiden var knapp. Men han har vel solid respekt for Kramnik.

Sven

16.okt.2008 kl.17:12

Hei Joachim,Godt å høre at du følger med og at nivået her er ok. Tipper vi får se Meranervarianten (5.e3) mot Anand sitt slaviske forsvar.Hei FP,5.Sc3-varianten skaper endel komplikasjoner ja. Den er også ene og alene årsaken til at Magnus la russisk på hylla for 3 år siden så helt ueffent er det ikke. Men problemet er at svarts strategi i denne åpningen stort sett består i å bytte ned brikker og etterhvert som åpningsteorien har utviklet seg har dessverre svart vært flink til å få gjennomført akkurat det. Men mye mulig at det blir spilt.Jeg er klar over at Kasparov sin TN var spilt av nordmannen Oddbjørn Nevestveit i det Kasparov i etterkant kalte et obskurt parti. Men siden det aldri var spilt på stormesternivå velger jeg å kalle det en nyhet allikevel slik jeg kalte Kramnik sitt 14.Db3 en nyhet på GM-nivå selv om det er spilt på 2200 nivå tidligere. Men du husker helt rett.Tror du fort kan få rett i at partene vil variere åpningsspillet noe, men først når tingene ikke går som de skal gå. Tror Anand kommer til å fortsette å forsvare seg med slavisk og tror også at han åpner neste hvitparti med 1.d4 - det gikk jo bra sist. Men dersom en av partene ligger under når la oss si 4 partier gjenstår så er det tid til å finne på noe...Hei Padda,Jeg tror egentlig ikke psykologi vil avgjøre matchen - da tror jeg mere at sekundatene avgjør den fordi åpningsspillet betyr så mye og partene er så jevne over brettet. Men til syvende og sist er den rene spillestyrken over brettet og den som er i best form det som trolig vil bli utslagsgivende. Som jeg skrev i forhåndsomtalen mener jeg Kramnik har best psyke. Anand vinner ofte turneringer først når han leder dem tidlig - da får han selvtillit. Går det dårlig har han en tendens til å remisere ut og bli ferdig med. Mot Kasparov i 1995 kollapset jo Anand når han fikk seg to raske tap mot dragen - den matchen ble utvilsomt avgjort psykologisk. I dag er Anand derimot langt mere stabil men allikevel er sjansen for at han henter seg inn etter å ligge under liten tror jeg.Kramnik har en sjelden variant av Bechterews sykdom men i følge et intervju han ga rett før VM har han ikke vært plaget i det hele tatt de siste par årene. Jens Stoltenberg har jo også Bechterew og dette er en sykdom det er fullt mulig å holde i sjakk.Hei Gunnar,Rybka liker ikke Sämischvarianten i Nimzoindisk så det er typisk noe Heine Nielsen/Kasimdzanov står bak. Siden programmet mener svart står best i denne åpninga blir den menneskelige strategiske forståelsen viktigere enn ellers i åpningsforberedelsene og det passer nok teamet bra. Ellers tror jeg på kampsjakk fremover ganske enkelt fordi begge parter vet at matchen er kort. Tviler derfor som sagt på flere avbyttevarianter.Hei Jonny,Jeg er nok motstander av Sofiaregelen i en VM-match. Har en av spillerne lyst til å dumme seg ut og ta remis i en overlegen stilling slik Anand gjorde er det dårlig dømmekraft og han bør få lov til å gjøre det. Siden hvit betyr så mye i denne matchen og den første seieren er så viktig er det jo direkte stupid å ikke spille videre om man har klar fordel - la spillerne bedømme hvem som har mest å vinne på å spille videre sier nå jeg.

Frode B Jæger

16.okt.2008 kl.18:33

Det å spille en relativ obskur variant i første parti har jo og den fordelen at det setter analyseteamet til Kramnik i arbeid.Ellers så tipper jeg at vi får en meraner i neste parti og at Anand kanskje vil spille 5. -a6!? i stedet for 5.-Sbd7.

16.okt.2008 kl.18:59

Hola!Vi mener å ha lest at Kasparov uttalte at Tal en gang for Karpov også foreslo det tårnbofferet, men at det aldri kom til utførelse.MvhZarathustra

Sven

16.okt.2008 kl.20:25

Hei Frode,Jeg synes ikke Sämischvarianten kan kalles obskur selv om den er lite spilt for tiden og det var vel kanskje heller ikke det du mente. Sämisch er aggressivt og passer Anand sin spillestil godt. Det fine med å spille 1.d4 for Anand er at han kan skreddersy åpningene mot Kramnik og ikke ta hensyn til hva han kan fra før - for det er jo fint lite i denne åpninga ;-)Hei Zarathustra,Fint om du bruker navnefeltet øverst, så kan vi se på forsiden hvem som har skrevet kommentar. Jeg tror du mener en annen nyhet i den samme varianten med Sg5 i åpen spansk, jeg husker i hvertfall at Kasparov nevnte Tal i sammenheng med noen andre analyser. Sb3 hadde Kasparov nok sugd fra eget bryst selv om det altså var spilt i et postsjakkparti med Oddbjørn Nevestveit. Jeg husker at det i følge NIC bare var Ian Rogers på presserommet som hadde dette obskure postsjakkpartiet i databasen sin og at pressekorpset derfor regnet det som sannsynlig at spillerne heller ikke hadde tilgang til akkurat det partiet.

Joachim Solberg

16.okt.2008 kl.22:11

Hei Sven og Z.11.Sg5 ble spilt av Karpov i i det 10.partiet i VM-kampen mot Korchnoi i Baguio City 1978.Karpov spilte det svakere 14.Sf3- der Kasparov spilte 14.Lc2! og 15.Sb3! som innebar et offer av tårnet på a1 som Anand jo tok og gikk ned i flammer- og etter hvert oppnådde Korchnoi en gevinststilling som han satte over styr i tidsnøden, slik at partiet endte remis. Tal var en del av Karpovs store sekundantteam til den matchen og i Raymond Keenes bok om matchen: "The inside story of the match" nevnes det at Tal var mannen bak 11.Sg5!Men Karpov og co. de hadde ikke analysert stillingen så dypt som Kasparov og nyheten fikk dengang ikke den anerkjennelsen den hadde fortjent.

Sven

16.okt.2008 kl.22:36

Hei Joachim,Blir nesten skremt over hva en går rundt og husker av og til, stemmer det du skriver. Bortsett fra at jeg tror Tal ikke var det vi kaller sekundant i dag, men at han bare hadde hjulpet til under forberedelsene om jeg minnes rett. Karpov hadde spesielt mange som hjalp han fordi VM-matchene dengang hadde politiske overtoner og sportskomiteen regelrett beordret eliten med å bidra det de kunne.

Joachim Solberg

16.okt.2008 kl.22:51

Hei Sven!Tal hjalp til både med forberedelsene til matchen og var til stede i Baguio som del av Karpovs team. (se s.318 i kasparovs bok: My great predecessors: Bind 5: Karpov og Korchnoi. Tal, Talashov og Zaitsev var sekundantene hans i denne matchen. Karpovs team forberedte seg i seks uker til matchen i den georgiske byen Gagry.Det skjedde uten Karpovs tidligere trener GM Furman som døde i mars 1978 og dessuten uten GM Yuri Razuvaev som måtte trekke seg av personlige grunner.De som vil lese mer om VM-kampen i Baguio City, kan jeg anbefale Kasparovs bok om hans store forgjengere. På side 315-343 (Bind 5) er det tekst og partier til denne minnerike matchen.Her kommer det og frem at Korchnoi ikke trykket Karpovs hånd etter 18 trekksremisen i det første partiet.

Joachim Solberg

16.okt.2008 kl.22:52

Tal, Balashov og Zaitsev var sekundantene. en liten skrivefeil snek seg inn:)

16.okt.2008 kl.22:52

Nei, vi mener Sb3Z

Joachim Solberg

16.okt.2008 kl.23:08

http://en.wikipedia.org/wiki/Mikhail_TalEn liten godbit. Fischer på sykebesøk hos Tal under Curacao 1962.To store sjakkgenier! Fischers varme og omsorg for sine sjakkvenner synliggjøres!

Sven

16.okt.2008 kl.23:17

Hei Joachim,Da er vi oppdatert på Karpov som vel er en liten yndling hos unge Solberg om jeg husker rett ;-)Ja bildet av Fischer på besøk hos Tal er legendarisk, det sies at Tal var den eneste Fischer kom godt overens med på 60-tallet. Etter matchen mot Spassky vet vi jo også at han og mighty Boris ble venner for livet.

Joachim Solberg

16.okt.2008 kl.23:23

Hei Sven!Jeg tror du er inne på noe veldig sentralt der! Tal var jo en mye mer omgjengelig person enn Fischer.Tal som røyket og drakk mye og kjente de sosiale reglene som Fischer ofte fant vanskelige. Den samme Tal ble stadig spurt om Fischer av journalister, men fant aldri noe galt å si om Bobby. Det var en gjensidig respekt! Fischer hadde også en oppriktig respekt for den eldre Paul Keres, men de kom vel aldri til å stå hverandre nært. Endel personer har hevdet at Keres som estlender aldri fikk lov til å bli verdensmester.Det er herlig å kunne mimre om våre helter, Sven! Tal og Karpov var

to av mine store helter. Det var ufattelig trist at Tal døde så ung. En magiker med et geni sjakkverden burde fått nyte i mange, mange år til!Heldigvis har jeg et par fine bøker om Tal. Der kan jeg synke inn i en egen drømmeverden full av vakker sjakkkunst! Herlig!

Sven

17.okt.2008 kl.00:28

Hei Joachim,Heldigvis har vi en Morozevich i dag som også er en virkelig trollmann over sjakkbrettet. Uten artistene ville ikke sjakkhistorien vært den samme og timer over en god sjakkbok hadde fort blitt trøttende uten en Bronstein, Tal, Shirov eller Morozevich :-)

Padda

17.okt.2008 kl.08:35

Er Joachim en såkalt sjakk-autist?

Thomas Robertsen

17.okt.2008 kl.09:29

Mornings Sven!En fabelaktig, presis og glimrende spalte! Husker dere Sven, Joachim og alle dere andre hvordan vi tidligere måtte vente på Dagbladet dagen derpå for å få trekkene? Jeg husker sågar at man et par ganger ringte til NTB og fikk en sjakkinteressert journalist til å formidle resultat og trekk sent på natta. Dette spesielt under de legendariske 1987 og 1990-matchene. Jeg har fortsatt et del utklipp fra VM-matchen i 1987 hvor Simen Agdestein var VGs kommentator i Sevilla. Han skrev noen glimrende og flott artikler og fikk enorm spalteplass med store bilder og overskrifter. Hvem kan glemme Simens formidling av dramaet i fra de to siste partiene i 1987? Begge lange og tekniske sluttspill, begge gikk til hengepartier. Hvem kan glemme Kasparovs utrolige Tf3-bukk i det 23 partiet og kommentarene om at Karpov forlot scenen rørt til tårer, vel vitende om at han sannsynligvis hadde gjenerobret VM-tronen. For hvordan skulle Kasparov klare å mobilisere med kun et parti igjen og med Karpov-teamets tilsynelatende kontroll over Kasparovs e4-åpninger. Et rykte sa at Kasparov ble sittende våken med manager Bob Page og å spille kort utover natten og at han møtte opp til siste parti ubarbert og jævlig. Videre at Kasparov ikke en gang selv trodde han kunne klare det da han satte seg til brettet. Likevel fikk en av VM-historiens mest dramatiske avslutninger. Jeg har savnet Simens artikler fra den gang og ønsket at noen kunne formidle seg så bra og direkte om VM-sjakk.I dag er ventingen over og vi har en ny sheriff i byen. Svens spalte og formidling av det viktigste i sjakkverdenen på en stund, er verken mer eller mindre praktfull lesing. Takk Sven for at du våger å mene noe og si det høyt. Det er altfor mange skribenter som trår forsiktig og er redd for å mene noe i en eller annen retning. Fornøyelig å lese at du kritiserer Anand for remisen i går og helt korrekt påpeker at det sannsynligvis ikke blir for mange slike sjanser. Ellers vitner dine kommentarer om en enorm innsikt i sjakkpsykologi og kunnskaper om spillere og spillertyper. Det er også like artig hver gang Gunnar, Joachim, FP, Zarathustra m.fl skriver om VM-sjakk og tillater seg noen "stroller down memory lane" og deler disse med oss andre. For vi er alle like glad i VM-matcher og husker morsomme og små anekdoter. I så måte mener jeg at Sven har lykkes i å skape en arena og et møtested hvor sjakken er i fokus. Jeg er blitt avhengig av denne spalten og jeg sjekker den ut like forventningsfullt hver dag. Stå på videre, Sven. Sjakk-Norge trenger deg og din dype innsikt og glimrende spalte.Hukommelsen din er forresten nifst bra. Jeg måtte bla frem New in chess fra matchen i 1995 og det stemmer slik du skriver. Det står også at det er Tal som var opphavsmann til 14 Lc2, men det er kanskje kommet frem i innleggene dine eller kommentarene til disse. Jeg mener også at jeg en plass leste at Kasparov i grunnen ikke hadde tenkt å spille dragen i det 11.partiet mot Anand, men at han og teamet analyserte situasjonen på ny etter sin fantastiske seier i det 10. Tanken var da at Anand var slått så ettertrykkelig ned at han fortsatt ville være rystet til neste parti og at man derfor ville bruke det neste sortpartiet til å spille på vinst. Dersom dette stemmer så er det matchpsykologi på høyt plan. Man får bilder av en bokser som plutselig kontrer og får inn et tungt slag og man følger opp før motstanderen får kommet seg. Anand var da også tydelig rystet i det 11.partiet. Men nå skal det lates opp til VM-sjakk i ettermiddag. Jeg gleder meg!

Joachim Solberg

17.okt.2008 kl.09:59

Padda: He-he. Ikke bare en sjakkautist. En autist fullt ut!Thomas: Godt å kunne lese dine betraktninger omkring VM-dramaet i Sevilla i 1987.Du skriver meget godt og det er en fornøyelse å lese dine innlegg! Det var en match fylt av dramatikk. For meg var Karpovs seier med e3-nyheten et av høydepunktene i matchen.Det var for meg stor kunst da Karpovs springer og dame fanget Kasparovs konge i et mattnett.Sven: Din blogg er et uvurderlig møtested som Thomas skriver. For oss sjakkvenner er det utrolig viktig å ha et slikt møtested.Jeg regner med noen glitrende blogger også i helgen!

Gunnar Berg Hanssen

17.okt.2008 kl.10:13

Hei Thomas!Flott kommentar! Jeg for min del "vokste opp" med 1978-matchen mellom Karpov og Kortchnoi. Novrups bok om den matchen var min første lærebok i spillet, og fordi det var mange remispartier i den matchen så var jeg overbevist om at sjakk var et spill som barre unntaksvis endte med vinst til en av partene! Og så trodde jeg en stund at det var Kortchnoi som var yngst og Karpov eldst. Noe med alle klagene Kortchnoi hele tiden hadde på Karpov og hans stab, avhoppingen osv som jeg tenkte var typiske ungdomsfærer! Herregud hvordan man engang tenkte! Jeg holdt uansett med Kortchnoi og adopterte 1 c4, 1 d4 og Fransk fra første stund. Så begynte jeg å holde med Karpov etter noen år, begynte å spille Caro-Kann, og vips så gikk ratingen litt opp, og jeg skjønte egentlig ingenting da jeg spilte remis med sort i Caro-Kann mot GM Ernst i Oslo i 1994. Var det mulig? Mot en GM?? Vel, kanskje Kramnik spiller 1 e4 idag :-)

Thomas Robertsen

17.okt.2008 kl.13:55

Hei gutter!Takk for hyggelige kommentarer, det er trivelig her inne :-) Nå er det bare en time igjen og jeg har fått en bestemt Kramnik-følelse. All den tid Kramnik spiller hvit er kanskje ikke det så bemerkelsesverdig, men jeg har en følelse av en tøff nyhet og et praktparti. Anand slår tilbake i morgen! Som en liten appetittvekker kan dere sjekke ut Eurosports kommentarer til den her på siden mye nevnte trekksekvensen fra 10 parti mellom Kasparov og Anand i 1995. Dere har sikkert sett det, men det er ubetalelig og tåler en kjapp kikk. Godt parti folkens! http://www.youtube.com/watch?v=e96IovA3WbU&feature=related

Sven

17.okt.2008 kl.17:55

Hei Thomas,Takker for hyggelige ord. Ja, det var virkelig andre tider da vi måtte vente på avisene dagen etter VM. Jeg husker den første VM-matchen vi så på internett godt. Det var Anand-Kasparov og å følge trekkene LIVE var virkelig en højdare! Husker du da vi var på ICC og en spurte hvilken farge Anand var i dag? Og jeg svarte: "Svart som alltid!" og vi resolutt ble kastet ut på grunn av rasisme! Hehe. Kasparov-Karpov i Sevilla ja, det var den første VM-matchen jeg fulgte etter å ha lært meg spillet - og hvilken VM-match! At Kasparov klarte å slå tilbake og vinne sistepartiet er en av VM-historiens største prestasjoner all den tid Karpov var en formidabel forsvarskjempe på denne tiden.Artig å mimre her i bloggen ja, og jammen treffer vi ikke spikeren på hodet med noen av spådommene også. Kramnik spilte ganske riktig Meranervarianten mot Anand sitt slaviske forsvar akkurat som jeg spådde. Det er forresten et fantastisk parti, men det kommer jeg jo tilbake til :-)Joachim,Godt å ha kommentatorer som deg her. Innsiktsfull, entusiastisk og kunnskapsrik. Det fine med å blogge er jo nettopp å få innspill fra alle leserne og det føler jeg at denne bloggen får.Gunnar,Jeg spilte også gjennom Karpov-Korchnoi matchen med Novrups bok. Korchnoi kjente jeg til som spilleren som tapte et Pirc-parti mot Bobby Fischer i Curacao i 1962 så jeg visste at han var gammel. Så vidt jeg husker spilte Korchnoi mest åpen spansk mot Karpov sitt 1.e4 og jeg skal ærlig innrømme at jeg aldri fikk lyst til å gå han i næringa der. Ellers kom også min første remis mot en stormester mot GM Thomas Ernst, det var med svart i skandinavisk på Gausdal i 1992 :-)

Rune D.

17.okt.2008 kl.21:11

Fanatastisk bra gjennomgang Sven. Og meget høyt nivå på kommentarene også i dag :) Dette er en skattekiste for VM-sjakkinteresserte nordmenn.

Sven

17.okt.2008 kl.23:58

Hei Rune D.,Hyggelig å høre :-)

Thor Joramo

18.okt.2008 kl.03:34

Få spillere har vært innblandet i så mange bitre oppgjør som Viktor Kortchnoi, og mitt inntrykk er at mannen trives som fisken i vannet når sjakkpartier spilles i en atmosfære av gjensidig hat. Alle er enige om at han er en stor sjakkspiller, men svært mange er ikke like begeistret for ham som person. Vi kan for eksempel sitere Peter Heine Nielsen, som skrev følgende i sin reportasje fra Smartfish Chess Masters: "Viktor sætter kolorit på enhver turnering. Alderen er dog begynt at trykke, man aner sympatiske træk." (Skakbladet 2005, nummer 2, side 12.)Men uansett hva man måtte mene om Kortchnoi som person kan man ikke kalle ham for «spilleren som tapte et Pirc-parti mot Bobby Fischer i Curacao i 1962», slik som det står i nest siste kommentar, for Kortchnoi vant det nevnte partiet. (http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1044161)Han vant også det andre svartpartiet mot Fischer, men der spilte han siciliansk. Med hvit gikk det tregere, her ble det en seier og en remis for Fischer.Et søk i Big Database 2008 viser at de to møtte hverandre i åtte seriøse partier i perioden 1960 til 1970, og at de vant to partier hver. I tillegg kan det nevnes at Kortchnoi var den eneste som klarte å vinne et parti mot Fischer i den berømte lynturneringen i Herceg Novi i 1970, der Fischer vant i stor stil med 19 av 22 i et deltakerfelt som blant andre inkluderte Tal, Kortchnoi, Petrosjan, Smyslov, Bronstein og Reshevsky. Selv om kandidatfinalen mellom Karpov og Kortchnoi i 1974 var jevn (3 ? 2 til Karpov med 19 remiser), var Kortchnoi aldri i nærheten av å vinne. Likevel må det være lov til å spekulere i hva som hadde skjedd dersom det var Kortchnoi som hadde vært VM-utfordrer i 1975. Ville Fischer ha spilt da? Noen vil jo ha det til at en av grunnene til at amerikaneren aldri stilte opp til oppgjøret mot Karpov var at han ikke taklet tanken på at han for første gang ville befinne seg i rollen som den etablerte spilleren som skulle forsvare sin posisjon mot en yngre, fremadstormende motstander.Et problem når man søker etter Kortchnois partier i sjakkdatabaser er at etternavnet hans blir stavet på så mange forskjellige måter når det skal skrives med latinske bokstaver. Hans Ree forteller i en artikkel på nettsidene til ChessCafe (http://www.chesscafe.com/text/hans146.pdf) at Viktor selv bestemte seg for å bruke stavemåten Kortchnoi: "He knew how it was done in English, German and French and he decided that his name should be a mixture of these three ways: Viktor Kortchnoi. Neither exactly English, German or French, his name should be pan-European."Med hilsenThor Joramo

Sven

18.okt.2008 kl.15:13

Hei Thor,Huff så pinlig at jeg skrev at Fischer vant det partiet i Curacao i 1962. Årsaken er ganske enkelt den at Fischer stort sett vinner partier jeg husker av han og jeg trodde ganske enkelt det var tilfelle her også. Korchnoi har mange skrivemåter ja, her på bloggen bruker jeg konsekvent engelsk skrivemåte av navn siden det er det praktisk klart enkleste for meg. Det er beundringsverdig at f.eks. Dagbladet bruker norsk transkripsjon men siden jeg har et mye større volum her på bloggen med ofte mange navn remset opp der copy&paste er det eneste fornuftige så sparer dette meg for så mye tid at jeg dessverre ikke gjør det ideelle.

Skriv en ny kommentar

The Wiz

The Wiz

42, Tromsø

Sven Wisløff Nilssen- Visejuniornorgesmester i brettsjakk 1989.- Norgesmester i postsjakk 1995.- To ganger deltaker i eliteklassen både i brettsjakk og postsjakk.I dag, avdanket sjakkspiller med fortsatt lidenskap for spillet.Kontaktadresse: sjakkfantomet[a]gmail.com

Søk hos Sjakkfantomet:

only search Sjakkfantomet

Bloggurat free counters

Kategorier

Arkiv

hits