VM i sjakk startet med en rolig remis

chessvibes
Kramnik og Anand klar for 1.matchparti som endte remis.



Første partiet i en VM-match er ofte litt nervøst. Stjerneeksemplet på akkurat det er den legendariske matchen mellom Fischer og Spassky i 1972 der Fischer bukket løperen på elementært vis i en kliss remisstilling og tapte. I et slikt perspektiv er det lett å forstå at sluttspillkjempen Kramnik valgte avbyttevarianten mot Anand sin slaviske åpning. Dette er en teknisk åpning som ofte gir ytterligere avbytter i den åpne c-linja og via forpostene e4 og e5. Dermed oppstår ofte sluttspill tidlig der Kramnik er i sitt ess. Partene har spilt dette tidligere i et langparti i Groningen 1993 og i et lynsjakkparti i Moskva 2007 så Kramnik var godt forberedt og hostet opp det første nye trekket på GM-nivå med sitt 14.Db4. Her kan hvit vinne en bonde med 14.Da3 som er spilt tidligere, men svart blir da svært aktiv og får minst likt spill. Kramnik sin nyhet er spilt i lynsjakk på ICC av GM Jan Gustafsson og er også førstevalget til Rybka så det kan ikke ha kommet som en bombe hvis Anand har hatt stillingen på analysebrettet. Svart kan her velge mellom det heslige 14...bxc6 som gir en dårlig struktur og tviholder på materiellet og er akkurat det en ikke vil ha mot en tekniker som Kramnik, eller det aktive 14...Txc6! som innebærer et bondeoffer. Anand var oppgaven moden og valgte den aktive fortsettelsen og ofret dermed bonde. I trekk 16 sto så svart ovenfor et veivalg da hvit snappet den ofrede bonden. Han kunne spille det aktive 16...Da5+ 17.b4 Da4 og stillingen er trolig i en dynamisk balanse men det er fortsatt spill igjen. Det andre alternativet var å bytte dronninger med 16...Dc8 da svart får aktive tårn og den eneste åpne linja med ulikfargede løpere som kompensasjon. Det er trolig en smakssak hvilken fortsettelse en velger her og Anand valgte det tilsynelatende trygge. Eller trygt og trygt Fru. Monsen - vi husker vel alle hvordan Kramnik i sitt første hvitparti mot Kasparov i 2000 fikk en bonde der Kasparov stolte på de ulikfargende løperne i sluttspillet? Enden på den visa var at Kramnik spilte det hele hjem - han trives som fisken i vannet nettopp i sluttspill. Det neste kritiske valget var Kramnik sitt 22.e4 da trekket strengt tatt forserte remisen. En foreslått forbedring er 22.Te2 men etter det enkle 22...Tc2 er svart så aktiv at han har mye kompensasjon for bonden. Uansett ville dette vært en sterkere fortsettelse for hvit og et trekk Kramnik ville spilt på en perfekt dag. Anand forsvarte seg slik en verdensmester skal i dette partiet og remis var et logisk resultat. En god start for Anand som aldri var i noen som helst tapsfare - selv i et sluttspill som fort kunne blitt vanskelig for han hadde inderen mot til å ofre en bonde og holde balansen lett.


Dagens parti ga oss noen få nye svar. Kramnik kommer godt forberedt til denne VM-matchen - det er det liten tvil om. Scoopet med å få Peter Leko inn i sekundantteamet kan til syvende og sist bli utslagsgivende. Kramnik har med det en i teamet han kan stole 100% på som om det var ham selv. Anand må nok sjekke det selv Kasimdzanov og Heine-Nielsen kommer med mer nøye. På den annen side er Kasimdzanov og Heine-Nielsen mer kreative enn noen i Kramnik sitt team og de hoster lett opp sterke nyheter som intet dataprogram foreslår i første omgang. Kramnik sitt valg av åpning tror jeg vil danne et mønster i matchen. Han kommer til å søke tidlige sluttspill og tekniske stillinger der han er i sitt ess når han får sjansen til det. Det gjorde Big Vlad mot Garry Kasparov med stor suksess i London i 2000 og det er vinnerresepten denne gangen også. Anand på sin side bør styre mot komplikasjoner og ubalanserte stillinger der det taktiske blikket hans og angrepsmaskinen får gjort seg gjeldene. Dette er et kræsj mellom to ulike spillestiler og forberedelsene blir derfor også en kamp om å styre partiet inn i baner som passer en selv best. Derfor er serven i denne matchen ekstra viktig akkurat som den var det mellom Kramnik og Kasparov som jo også hadde to høyst ulike spillestiler. Den som har hvit har momentum og dermed størst mulighet til å stake ut kursen.

Det skal bli spennende å se hva Anand har å by på som hvit i morgen kl.15.00 og ikke minst hvilket forsvar Kramnik velger med svart!? Tar han Berlinmuren frem igjen for å få spille tidlige sluttspill? Har han Leko på laget for å spille Sveshnikov. Verdens to ledende eksperter på Sveshnikov mot en Anand som har dårlig score mot akkurat denne åpninga!? Blir det russisk som har vært Kramnik sitt førstevalg de siste årene men som Anand kommer rustet til tennene mot og som Kramnik har fått noen stygge nederlag med nylig? Er spansk aktuelt, der Marshall gir hvit hodebry om dagen siden Kramnik har eksperten Peter Leko i teamet sitt? Eller trekket Kramnik opp en joker - Caro-Kann som passer spillestilen hans og som han eksperimenterte med under Tal-Blitz?

Som leseren ser er spørsmålene mange og Anand må være forberedt på alle disse mulighetene. Jeg tror ikke Kramnik velger Sveshnikov ganske enkelt fordi han ønsker å spille på egne ferdigheter som er tekniske stillinger og sluttspill. Allikevel tror jeg det kan være en joker han har i ermet om Anand leder matchen når få partier gjenstår og Kramnik må øke risikoen for å vinne. Berlin-forsvaret tror jeg han har lagt på hylla for godt - det fungerte mot Kasparov, men Anand er en mer teknisk spiller som vil gjøre det bedre i akkurat denne åpninga. Caro-Kann tror jeg heller ikke vi får se, Kramnik ville neppe røpt intensjonen sin ved å spille det i Tal Blitz om han skulle bruke det i VM. Marshall er en mulighet, men Kramnik er ikke helt typen til å ofre en bonde for å spille aktivt med svart - så jeg tror vi får se et russisk parti i morgen. Russisk eller muligens spansk er stalltipset. Grunnen er ganske enkelt at Kramnik kommer til å forsøke å spille denne VM-matchen på sine egne premisser og han føler seg mest fortrolig med russisk som er et forsvar med et klart strategisk konsept. Bytte brikker og få remis. Kramnik sin matchstrategi er utvilsomt: Press med hvit og remiser med svart. Dette er en gammel vinneroppskrift som Karpov i sin tid perfeksjonerte. Mange har analysert russisk oppad stolpe nedad vegg uten å fått fordel mot den så tipset er at Kramnik satser på at dette også gjelder Anand og hans team. 


Uansett skal det bli spennende å se hva Anand har å by på dersom det faktisk blir russisk. Kramnik har sagt at han begynte forberedelsene til denne VM-matchen allerede i november 2007 da kontraktene ble skrevet - Anand er litt mindre ekstrem og sier han startet i april i år. Uansett ligger det 1000-vis av arbeidstimer bak hvert team sine analyser. Anand har også sagt at Magnus Carlsen har hjulpet han i forberedelsene, men vil ikke si hvor inngående samarbeidet har vært. Så kanskje får vi en TN i russisk som Magnus står bak!? Kramnik hyllet også Magnus på pressekonferansen mandag og sa at "kanskje Carlsen vil bli den neste Kasparov, eller til og med mer enn det". En fantastisk uttalelse fra mannen som detroniserte Garry himself!

Stikkord:

12 kommentarer

Joachim Solberg

15.okt.2008 kl.11:35

Hei Sven!Jeg synes du skriver en veldig grundig oppsummering av det første partiet. Det er mange meget kloke betraktninger du bringer til torgs her. Og masse faktaopplysninger! Meget bra!

Rune D

15.okt.2008 kl.12:20

Veldig bra kommentarer og analyser, Sven. Stå på!

Padda

15.okt.2008 kl.12:45

Takk, Sven - veldig bra oppsummert. Det er tegn som tyder på at Kramnik gjerne vil spille sluttspill i denne matchen. Er han bedre enn Anand i visse sluttspill, Sven, f.eks. med dynamiske bondeformasjoner? Dagens tips: 1 e4 c6. Ka du tru?

Bobby

15.okt.2008 kl.13:39

Takk for lærerike kommentarer. En fryd å lese, også for amatører som meg. Avslutningen med litt nytt om Magnus ble desserten i ditt innlegg. Jeg fikk klump i halsen av å lese Kramniks hyllest!

Jonny Fredriksen

15.okt.2008 kl.13:58

Som vanlig leverer du en meget god og forståelig analyse av en stor sjakkbegivenhet, Sven! Å følge med på VM-partiene på nettet er hovedretten, men å lese bloggen din senere på dagen er en ordentlig gourmet-dessert! :-D Stå på videre!

Gunnar Berg Hanssen

15.okt.2008 kl.14:14

Min første tanke etter første parti var at Kramnik ikke er kommet til Bonn for å vinne matchen og samtidig nødvendigvis spille underholdende! Kanskje vil ei vellykket matchutvikling for Kramnik være at han får parti etter parti inn i et spor hvor Anand ikke kommer til sjanser, og at Kramnik får opp endel tekniske sluttspill og ikke for ubalanserte stillinger hvor han kan kontrollere det hele. Men det motsatte kan jo også fort skje antar jeg og at vi i ettermiddag får et parti med komplikasjoner og et parti som tar skikkelig av! Som f.eks. i endel fotballkamper så kan det kanskje i denne matchen være viktig å være den som får det "første målet", som vinner det første partiet. Men begge har vel også vist flere ganger at de vet å slå tilbake etter tap da. Det er nå morsomt å følge dette dramaet må jeg si!

Gunnar Berg Hanssen

15.okt.2008 kl.15:12

Jeg ser forresten at Kasparov er i trening! Igår vant han alle partiene i en simultanoppvisning i Belgia, +26=0-0. Det kunne vært litt av et comeback om han hadde begynt å spilt toppsjakk igjen!

Jonny Fredriksen

15.okt.2008 kl.16:45

Hoy!Har akkurat logga meg på icc og ser at Anand har spilt 1.d4!! Da jeg satt og leste komentarene her på bloggen din i går ogdiverse spådommer om hva Kramnik ville svare mot Anands 1.e4, så slo det meg att alle tok det for gitt att det skulle bli 1.e4 fra Anand. Jeg har spekulert litt på om Anand ikke ville legge inn ett annet førstetrekk som hvit nå i denne matchen slik Fischer gjorde det med suksess i 1972. Jeg lekte med tanken om å skrive noe om a la "hva hvis Anand spiller noe annet enn 1.e4 i førstetrekk"? Men jeg droppet det pga at tidligere spådommer fra min side på bloggen din har gått i dass! Ser nå at jeg skulle tippet 1.d4 og blitt genierklært! :-D

15.okt.2008 kl.21:04

Hoi!Vi går on record med at Kramnik ikke detroniserte Kasparov i 2000: Kramnik vant rettnok en privat match som like gjerne kunne vært spilt i

Molotovs dusjkabinett, men Kramnik ble ikke verdenmester: Shirov hadde rett til matchen, noe Kramnik i ettertid har medgitt, så logisk sett opphørte Kasparovs regime da han la opp i mars 2005. Vi vet vi er alene om standpunktet, men lgikkens lover er ufravikelige uansett hvor mange som mener noe annet.Hvorvidt Magnus blir bedre enn Kasparov gjenstår å se, det henger blant annet på evnen og ønsket om å arbeidet med sjakken.MvhZarathustra

Walter Gropius

15.okt.2008 kl.22:10

Fischer hadde heller ikke alt det formelle i orden da han ble mester. Skal man være ekstra pirkete - og det er jo lov - så kan man jo hevde at siden Fischer ikke hadde kvalifisert seg fra soneturneringen, som var USA-mesterskapet 1969, var han ikke berettiget til deltakelse i intersoneturneringen i Palma de Mallorca 1970 Benko måtte overtales til å gi plassen sin til Fischer som viste "takknemlighet" ved å storme til tittelen.

Sven

15.okt.2008 kl.23:15

Joachim,Takk for det, godt å få ros fra en kjenner av internasjonal sjakk som deg.Rune D.,Takker for stormesterros, det setter jeg pris på :-)Padda,Kramnik er bedre enn Anand i strategiske sluttspill som fortsatt ikke er ren teknikk. I et rent teknisk tårnsluttspill tror jeg forskjellen dem i mellom er forsvinnende liten. I sluttspill med f.eks. endel bønder igjen og lette offiserer og et tårnpar er derimot Kramnik klart sterkere med en liten men klar fordel. Han kan presse på til krampa tar en i slike sluttspill.Bobby og Jonny,Takker for hyggelige ord, slikt setter jeg pris på :-)Gunnar,Kramnik har nok aldri vært en stor publikumsspiller, han er først og fremst en stor pragmatiker som tar vare på de praktiske sjansene han får. Det første målet er alltid viktig i en VM-match og det blir spesielt viktig i denne korte matchen. Kasparov ja, tris at han ikke kommer til å gjøre comeback, ville jo vært veldig morsomt! Men mannen er alt for ærekjær og har for mye å tape hvis det går dårlig tror jeg.Jonny,Kasparov spådde før 1. matchparti at Anand kom til å spille 1.d4, skal innrømme at jeg trakk litt på smilebåndene siden Anand er slik en svoren 1.e4 spiller... Men nå kan vi altså genierklære den gamle mester nok en gang ;-)

Sven

15.okt.2008 kl.23:23

Hei Zarathustra,Du er visst ute på luggeføre nok en gang. Igjen er det logikken din som svikter og dette er så opplagt at jeg ikke orker å ta frem barneskjeen for å forklare at du tar feil. Rådet mitt til deg er å stresse litt ned og ikke nødvendigvis prøve å være uenig med alt og alle i alt.Hei Walter Gropius,Det mest tvilsomme etter mitt skjønn er Kasparov sin legitimitet da han ble verdensmester i 1993 og utover i eget forbund. Men nå er det nå en gang slik at den store masse anerkjenner han takket være hans ubestridte posisjon som nr.1 i verden - så får vi heller operere med 2 verdensmestre i sjakk i en periode.

Skriv en ny kommentar

The Wiz

The Wiz

42, Tromsø

Sven Wisløff Nilssen- Visejuniornorgesmester i brettsjakk 1989.- Norgesmester i postsjakk 1995.- To ganger deltaker i eliteklassen både i brettsjakk og postsjakk.I dag, avdanket sjakkspiller med fortsatt lidenskap for spillet.Kontaktadresse: sjakkfantomet[a]gmail.com

Søk hos Sjakkfantomet:

only search Sjakkfantomet

Bloggurat free counters

Kategorier

Arkiv

hits