Forhåndsomtale av VM i sjakk

Verdensmesterskapet i sjakk starter tirsdag 14. oktober kl. 15.00 norsk tid. VM spilles i tyske Bonn og vil ha tidenes beste pressedekning. Prisfondet er på eventyrlige 1.5 millioner euro eller ca. 12 millioner 650 tusen norske kroner. Det spilles 12 partier med ordinær betenkningstid som er 2 timer på 40 trekk, så 1 time på 20 trekk og deretter 15 minutter og et tillegg på 30 sekunder per trekk etter at 60 trekk er spilt. Dersom det står 6-6 etter 12 partier blir det spilt tiebreak med redusert betenkningstid. Her blir det i første omgang 4 partier med 25 minutter hver og 10 sekunders tillegg. Det spilles et parti hver dag med en fridag etter hvert andre parti - bortsett fra de to siste partiene som bryter mønsteret og vil ha en fridag mellom seg. Det trekkes farge før 1. matchparti og fargene byttes så etter hvert parti. Fargefordelingen snus etter 6 partier og dersom det blir tiebreak foretas ytterligere en fargetrekning før hurtigsjakken og eventuelt før den avgjørende lynsjakken som i nødsfall blir avgjort med et såkalt Armageddon-parti. Her er en presentasjon av spillerne:

Viswanathan Anand (2783):

anand004


- Anand (39) er født 11. desember 1969 i byen Madras i India.


- Bor i dag i spanske Colladon, et stykke vest for Madrid, med sin hustru Aruna.


- Kalles ofte "Vishy", tigeren fra Madras eller hurtigtoget fra Madras.

- Slo igjennom i 1987 da han ble juniorverdensmester foran blant annet topprangerte GM Simen Agdestein.

- Ble i 2000 FIDE verdensmester etter å ha slått Shirov i finalen - samme år som Vladimir Kramnik detroniserte Garry Kasparov og ble folkets- og den klassiske sjakkverdensmester.

- Vishy er viden kjent for sine hurtigsjakkferdigheter. Hurtigtoget fra Madras har vunnet den prestisjetunge hurtigsjakkturneringen i tyske Mainz smått fantastiske 11 ganger!


- Anands toppnotering er ELO 2803 fra april 2006 og han har vært verdensener på FIDE sin offisielle liste.

- Anand har vunnet sjakkens Oscar-kåring for årets beste sjakkspiller hele 5 ganger: i 1997, 1998, 2003, 2004 og 2007.

- Regjerende verdensmester og regnes som den 15. verdensmester i sjakk en tittel han vant i VM-turneringen i Mexico City 2007.

- Har vunnet Linares 3 ganger, i 1998, 2007 og 2008 og Wijk aan Zee hele 5 ganger, i 1989, 1998, 2003, 2004 og 2006.


Vladimir Kramnik (2772):

kramnik001


- Kramnik (33) er født 25 juni 1975 i Tuapse ved nordøstkysten av Svartehavet i Russland.


- Bor i dag i Paris sammen med sin franske kone Marie-Laure Germon som er journalist.


- Kalles ofte Big Vlad.


- Slo igjennom med gullmedalje som beste 1. reserve i sjakk-OL i Manila i 1992 med 8½ av 9 for Russland og dermed olympiadens høyeste ratingprestasjon på hele 2958!!


- Ble i 2000 verdensmester i sjakk ved å detronisere Garry Kasparov 8.5 - 6.5 i en berømt match i London. Beholdt tittelen i matcher mot Peter Leko (2004) og Veselin Topalov (2006) til han tapte tittelen under VM-turneringen i 2007.


- Kramnik ble i 2001 den yngste som har passert 2800 i rating, han var da 26 år gammel. Toppnoteringen hans er en elo på 2809 og han har vært verdensener på FIDE sin offisielle liste.


- Kramnik har vunnet sjakkens Oscar-kåring 2 ganger: i 2000 og i 2006.


- Regnes som den 14. verdensmester i sjakk.


- Kramnik lider av en sjelden variant av Bechterews sykdom og er til tider hemmet av dette, har i et intervju like før VM sagt at han har vært helt frisk den siste tiden.


- Har vunnet Linares 2 ganger, 2000 og 2004 og Wijk aan Zee 1 gang i 1998. Det er verdt å merke seg at Kramnik har vunnet favoritturneringen Dortmund hele 8 ganger!


 

Fantomvurdering Head to Head:

fantomet


Angrepsspill: Klar seier til Anand som er i sitt ess når han kan angripe fritt eller kontre en underlegen stilling.


Forsvarsspill: Knepen seier til Kramnik som er svært seig.


Posisjonsspill: Klar seier til Kramnik som spiller på små fordeler og er en mester i å bygge opp et posisjonelt press.


Strategi: Knepen seier til Kramnik som har en dybde og logikk i partiene sine som ingen overgår.


Taktikk: Klar seier til Anand som regner raskt og ofte søker taktiske stillinger.


Åpningsspill: Knepen seier til Anand som vant VM i Mexico takket være sine sekundanters nyheter og som er viden kjent for sin ekstreme hukommelse. Kan også kontre inn en seier med svart på en god dag.


Midtspill: Knepen seier til Anand som spiller best av de to i stillinger med midtspillskomplikasjoner.


Sluttspill: Klar seier til Kramnik som er i sitt ess når han kan presse med små fordeler.


Teknikk: Uavgjort - dette er verdens to beste tekniske spillere som begge svært sjeldent spiller bort en vunnet stilling.


Punch med hvit: Seier til Kramnik som er en stor hvitspesialist.


Punch med svart: Seier til Anand som er en mester i å kontre og som har et videre repertoar.


Variantregning: Seier til Anand som regner raskest i verden.


Psyke: Seier til Kramnik. Anand sine turneringsseire kommer som regel etter en god start og han er utvilsomt en medgangsspiller.


Sekundantteam: Kramnik stiller med Peter Leko (2747), Sergey Rublevsky (2702) og Laurent Fressinet (2676). Anand sitt team er strengt hemmelig enn så lenge. Ryktet (les: Kramnik i et intervju) forteller at det består av Magnus Carlsen (2786), Rustam Kasimdzhanov (2672) og Peter Heine Nielsen (2662) og muligens en indisk storspiller. Heine Nielsen er helt sikkert med og er en sekundant som er verdt langt mere enn ratingen tilsier. Jeg tror også Kasimdzhanov er sekundant mens jeg tviler på at Magnus er det siden han har andre oppgaver i perioden. Uansett vil Anand ha et sterkt sekundantteam som kan matche Kramnik sitt. Men med rutinerte Peter Leko i Kramnik sitt team blir det trolig en knepen seier til Kramnik her.

Update: Anand sitt sekundantteam er klart, det består av: Peter Heine Nielsen (2662), Rustam Kasimdzhanov (2672), Surya Shekhar Ganguly IND (25 år & 2603) Radoslav Wojtaszek POL (21 år & 2599) så mine antakelser stemte og analysen står fast.

Innbyrdes oppgjør/står til hverandre: Knepen seier til Kramnik som i innbyrdes avgjorte partier har 6-4 og som er flink til å forsvare seg mot Anand.


Tidspress/hurtigsjakk: Klar seier til Anand som er en mester i tidsnød og ofte presser motstanderen sin på tid. Skulle det bli tiebreak er han klar favoritt.

Styrkeforhold siste 2 år: Seier til Anand. Vishy har hatt høyere rating og jevnt over bedre turneringsresultater de siste to årene som kanskje har vært hans aller beste som sjakkspiller.

Matchstyrke: Seier til Kramnik. Kramnik har rykte på seg som den store matchspilleren men det er nok mest på grunn av at han har hatt verdensmestertittelen i 7 år til tross for at han ikke har vært den store turneringsspilleren. Anand lærte seg alt om matchtaktikk under VM-kampen mot Garry Kasparov i 1995 og er utvilsomt en verdig motstander også her.

Totalt: Knepen seier til Anand som er på toppen av sin karriere og som har noen flere strenger å spille på enn Kramnik.

Stikkord:

20 kommentarer

Thor Joramo

12.okt.2008 kl.23:01

Beskrivelsen av matchreglementet i første avsnitt inneholder en liten trykkfeil og mangler dessuten en opplysning. I denne artikkelen står det at partiene spilles med "et tillegg på 20 sekunder per trekk etter at 60 trekk er spilt", men hvis man går inn på den offisielle hjemmesiden til årets VM-finale (http://www.uep-worldchess.com/) og klikker på "Schedule&Regulations", finner man følgende om betenkningstiden: "3.5.1 The time control for each game shall be: 120 minutes for the first 40 moves, 60 minutes for the next 20 moves and then 15 minutes for the rest of the game plus an additional 30 seconds per move starting from move 61."I tillegg burde det ha vært nevnt at spillerne "bytter farge" etter seks partier. For å sitere reglementet nok en gang: "3.4.1 The draw for colors will be conducted during the opening ceremony. The colors shall be reversed after game 6. (The player getting the white color in game 1 shall play game 7 with the black color)." Dette ble også gjort i matchen mellom Topalov og Kramnik i 2006, men så vidt jeg vet har alle andre VM-finaler i sjakk blitt spilt på normal måte, altså at spillerne har hvit og svart i annethvert parti gjennom hele matchen. Hvis det blir nødvendig med hurtigsjakkpartier, vil det bli holdt en ny loddtrekning om fargene.Selv synes jeg at man skal gjøre et ærlig forsøk på å vinne eller i det minste skape et spennende parti også når man har de svarte brikkene. Siden Kramnik konsekvent spiller nitrist og urkjedelig sjakk med svart håper jeg inderlig at Anand vinner denne matchen. (Og er det i det hele tatt noen som orker tanken på et eventuelt oppgjør om VM-tittelen neste år mellom Kramnik og Kamsky?)Det var interessant nok å lese forfatterens vurderinger av de to spillernes styrker og svakheter, men jeg sitter likevel igjen med et spørsmål: Er det for mye å forlange at Sjakkfantomet toner flagg og sier rett ut hvem han holder med i denne matchen?Med hilsenThor Joramo

Sven

12.okt.2008 kl.23:11

Hei Thor,Har rettet opp feilen med tid, med så mange faktaopplysninger på en post er det dessverre fort gjort å få en feil eller to.Her hos sjakkfantomet heies det på Anand men analysen av styrker og svakheter prøvde jeg å gjøre så edruelig jeg bare kunne for deretter summere opp - lover ;-)

13.okt.2008 kl.07:59

Ja! Anand her!! Har til og med bestilt billetter hos FOIDOS for å kunne følge matchen live på 5 ulike webcameraer. Softwaren er sinnsykt rå. Dette bli bra.Zarathustra

Thor Joramo

13.okt.2008 kl.08:58

Formuleringen "Det er ny fargetrekning etter 6 partier" er misvisende, for det er allerede bestemt at den spilleren som har hvit i parti 1, 3 og 5 skal ha svart i parti 7, 9 og 11. Personlig synes jeg at dette opplegget er noe pussig, men i og med at VM-finalen i 2006 også ble spilt etter dette systemet kan det virke som om ordningen er kommet for å bli.I de fleste VM-finaler som har vært spilt har det vært slik at den regjerende verdensmester beholder tittelen ved uavgjort. Jeg synes det er sportslig riktig at denne regelen nå er avskaffet, forhåpentligvis for godt. I prinsippet liker jeg at det blir spilt hurtigsjakkpartier dersom det står uavgjort etter de ordinære partiene med lang betenkningstid, men jeg skulle ønske at man ventet litt lenger før man gikk over til å spille lynsjakk. Hvis hurtigpartiene ender 2-2, burde det være en grei sak for arrangørene å spille en dag eller to til med fire nye hurtigsjakkpartier, kanskje med en hviledag imellom.Det som virkelig bekymrer meg, er at vi risikerer at selveste VM-finalen blir avgjort ved et armageddonparti, for det bryter med et av grunnprinsippene for fair play, nemlig at ingen av spillerne skal ha særfordeler. Blant vanlige klubbspillere er det ikke så godt å si hva som er den største fordelen av å ha et ekstra minutt på klokken og det å bare trenge uavgjort, men det er vel allment anerkjent at det på stormesternivå er en klar fordel å ha svart i slike partier.Dessuten synes jeg tanken på at VM-tittelen blir avgjort ved at spiller A slipper opp for tid et sekund før spiller B er uverdig for sjakken. Mitt alternativ ville ha vært å spille to og to lynpartier helt til en av spillerne skaffer seg et overtak. I lynsjakk gjør selv 2800-spillere så mange feil at dette skulle være over ganske kjapt.Med hilsenThor Joramo

FP

13.okt.2008 kl.12:07

Dette blir kanonspennende!Kasparov og Radjabov holder forøvrig Kramnik som (knapp) favoritt, og det er særlig matchpsyken det her legges vekt på. Leste nettopp siste Kasparovboka, og det psykologiske aspektet med en VM-match kan tydeligvis knapt overvurderes. For ordens skyld: Jeg holder med Kramnik!Thor: Jeg håper også at matchen blir avgjort uten lynpartier, men et sted må man si stopp. Verden lever godt med straffesparkkonkurranser i fotball, og heller lyn og armageddon enn at mesteren beholder tittelen ved uavgjort.Zara: Hva er webcam-opplegget? Må man betale og laste ned masse greier for å få tilgang?

Sven

13.okt.2008 kl.15:50

Zarathustra,Godt å høre at du har rigget deg til VM på beste måte :-)Thor,Presiserte formuleringen slik at den ble klar. Personlig synes jeg 4 hurtigsjakkpartier er litt lite - de kunne godt kjørt 4 nye før lynsjakken startet. Men når det først blir lynsjakk synes jeg det er helt greit med et armageddonparti men kanskje bør en finne bedre tidsparametere slik at det blir mer rettferdig for du har rett i at svart vanligvis gjør det best i disse oppgjørene.FP,Dette blir bra! Vanligvis lytter jeg til Kasparov med stor respekt. Men akkurat når det gjelder denne VM-matchen tror jeg har er litt biased. Det er en kjent sak at Kasparov alltid hadde et sjeldent godt tak på Anand og like kjent at han hadde store problemer med akkurat Kramnik. Dette handlet om spillestil og psykologi og det farger utvilsomt Kasparov sitt valg av favoritt - slikt har alltid et snev av subjektivitet i seg.Det er ikke webcam men ordentlige kamera som brukes. Det er et slags internett-TV tilbud der du både får se spillerne, brettet og analyser og selv kan velge hva du vil se og når. Du må laste ned et program for å bruke dette tilbudet. Prisen er mellom 8-10 Euro partiet alt ettersom hvor mange biletter du kjøper. Sjekk ut mer på denne linken http://www.foidoschess.tv/Learn-More.aspx

Thomas Robertsen

13.okt.2008 kl.21:59

Meget bra forhåndsanalyse, Sven. Har ikke vært innom på noen dager og har virkelig kost meg i dag. Dersom man har fulgt litt med på din spalte, så var det heller liten tvil om hvor din sympati ligger. Desto mer imponerende at du likevel har balansert de ulike faktorene og kommer med en veldig spennende analyse. Jeg må likevel være trofast mot FP og vi satser på gjentakelse av London 2000. Kramnik tar dette og jeg tror faktisk han gjør det problemfritt og med stil. Og selv om Anand er selve godgutten i klassen, så blir han litt for tam. Han blir for snill rett og slett. Vi trenger en enfant terrible og med litt godvilje er dette Kramnik. Men du verden så vi gleder oss, hva? Noen som vet om Magnus som sekundant er bekreftet?

Joachim Solberg

13.okt.2008 kl.22:30

Thomas:Magnus er ikke sekundant. Han spiller europacup for klubblag fra torsdag og neste helg er han i Cap D'Agde og spiller hurtigsjakk.Sven: Takk for en imponerende forhåndsanalyse.En fryd å lese dine betraktninger!Jeg håper og tror vi får mye god sjakk å glede oss over de neste ukene. Så får den beste spilleren vinne.

Sven

13.okt.2008 kl.22:43

Hei Thomas,Jeg skal jammen huske den spådommen. Jeg blogget at Anand ville vinne i Mexico og har på følelsen av at jeg får rett igjen ;-)Hei Joachim,Takk for hyggelige ord :-)

Sven

13.okt.2008 kl.23:32

Thomas,Det er nå bekreftet at Magnus ikke er med i Anand sitt team som består av Peter Heine Nielsen (2662), Rustam Kasimdzhanov (2672), Surya Shekhar Ganguly IND (25 år & 2603) Radoslav Wojtaszek POL (21 år & 2599) - dermed slo mine antakelser på bloggen inn med nær 100% hva sekundanter angikk :-)

Zarathustra

13.okt.2008 kl.23:58

Hei FPFOIDOS sendte oss et spesialtilbud fordi vi tidlig var i gang med å teste ut softwaren. 500 spenn betalte vi for alle partiene og det var et tilbud som gikk ut i slutten av september eller når det var.Sven: ordentlige kameraer, ja, da snakker vi fauel:)Zarathustra

Gunnar Berg Hanssen

14.okt.2008 kl.09:49

Så er vi alle klare for fest! Dette kan jo bli kjempeartig å følge med på. Flott forhåndsomtale Sven. En ting til i tillegg: Konsentrasjonssvikt, grove feil og bukker er jo også endel av spillet. Begge har nå gjort sine ??-trekk opp gjennom årene. Lurer på hvem som klarer seg best her. Her spiller kanskje det fysiske formen, energi og overskudd en viktig rolle. I såfall spørs det hvem av de to som er best rustet og har klart å prikke inn formen best. Vel, artige er det igjen å ha en VM-match å følge med på!

Thomas Robertsen

14.okt.2008 kl.11:43

Er det bare meg, eller kribler det litt rundt omkring og forbi hos flere i timene før det braker løs? Det er noe med matcher av dette kalibret. Nå braker det snart løs...YEAH!!

Padda

14.okt.2008 kl.11:48

Dette blir spennende, særlig Sjakkfantomets dekning gleder vi oss til. Det blir lange netter og lite søvn på Sven.Dette med at Anand er bedre i angrepssjakk er en tvilsom påstand. Det er snakk om å beherske stillingstyper. Hvis Kramnik får en posisjonell fordel - særlig med hvit - kommer det kraftige saker om enn ikke så mange offer på f7. Eller hva mener Sven?

Sven

14.okt.2008 kl.13:33

Hei Gunnar,Anand er kjent å gjøre svært få grove feil mens jeg husker endel av Kramnik opp gjennom årene. Analysefeilen mot Peter Leko i Marshall, Matt i 1 mot Fritz. Dobbelt bukk mot Veselin Topalov, katastrofe mot Naiditsch i Dortmund for å nevne noen så gir Anand seieren der.Thomas,Kribler litt hos oss alle tenker jeg, er spent på åpningsvalg osv.Padda,Det er snakk om å beherske stillingstyper ja, og i stillinger der det bør angripes rått og brutalt er jeg ikke i tvil om at Anand scorer best. Dette så vi helt klart de årene Kramnik spilte 1.e4, han mestret rett og slett ikke den aggressiviteten dette trekket krever like godt og gikk klokelig tilbake til sitt kjære 1.Sf3.Jeg har ikke planlagt den helt store dekningen, har ikke tid til å analysere alle partiene f.eks. men litt skriverier blir det nok, så følg med :-)

Gunnar Berg Hanssen

14.okt.2008 kl.14:27

Flott Sven! Ja, når jeg tenker etter så har du rett i det, at Anand ikke ofte gjør grove feil. Nærmer seg "avspark" nå!

Joachim Solberg

14.okt.2008 kl.16:50

Hei Sven!To av de gangene Anand har feilet kraftig kom for endel år siden. Han bukket stygt som hvit i det ene dragepartiet mot Kasparov i 1995 i New York. Han bukket også bort en klart fordelaktig stilling i omspillet mot Karpov i VM-finalen i 1998. Han bukket ellers en kvalitet mot Magnus i Bilbao og har rotet litt noen ganger som hvit i Marshall mot Aronian. Dette er et bevis på at han er menneskelig, og som de fleste av oss andre kommer jo gjerne feilene i de situasjonene der vi føler oss presset på brettet og klokka:).Siste nytt fra 1.parti i VM-kampen er at det går mot remis etter en ikke altfor ambisiøs avbyttevariant i slavisk med Kramnik som hvit.

Sven

14.okt.2008 kl.17:34

Han er selvfølgelig menneskelig Joachim, men de rene bukkene kommer sjeldnere enn hos Kramnik. Tror uansett ikke en klar bukk vil avgjøre VM siden de har relativt god tid. Går mot remis i 1.matchparti etter at Kramnik i et parti som var på Kramnik sin hjemmebane - et tidlig sluttspill.

FP

14.okt.2008 kl.18:25

Hmmm, som Kram-man er jeg litt betenkt nå etter første parti.Dette var ikke mye å skrive hjem om, og jeg tror Anand har fått en selvtillitsboost nå. Er helt sikker på at Kram trodde at han skulle få file mer. Anand spilte vel presist og godt.

Sven

14.okt.2008 kl.19:26

Ja, Anand spilte utmerket og med stor selvtillit. Men førstepartiet har alltid sin egen psykologi. Du husker sikkert Fischer-Spassky 1972... Her gjelder det å komme inn i matchen og være i gang så vi skal ikke trekke for mange konklusjoner så tidlig.

Skriv en ny kommentar

The Wiz

The Wiz

42, Tromsø

Sven Wisløff Nilssen- Visejuniornorgesmester i brettsjakk 1989.- Norgesmester i postsjakk 1995.- To ganger deltaker i eliteklassen både i brettsjakk og postsjakk.I dag, avdanket sjakkspiller med fortsatt lidenskap for spillet.Kontaktadresse: sjakkfantomet[a]gmail.com

Søk hos Sjakkfantomet:

only search Sjakkfantomet

Bloggurat free counters

Kategorier

Arkiv

hits