Magnus Carlsen storspiller i Bilbao

6. runde av Bilbao Grand Slam Chess Final bød på to kamppartier hvorav et av partiene fikk en avgjørelse. Det var igjen Magnus Carlsen og Veselin Topalov som spilte førstefiolin og denne gangen var det Magnus som fikk sin ball i mål! Begge de to kombattantene spilte hvit og det som ser ut til å bli et rotterace blir kanskje ikke avgjort før i siste runde da Magnus spiller hvit mot verdensener Vishy Anand. Topalov er nok skuffet etter dagens runde siden han hadde stor fordel underveis uten at den noen gang ble vinnende. Topalov er den eneste spilleren som ikke har tapt et parti og med vanlig score ville både han og Magnus stått med 8 poeng. Med 3 poeng for seier leder derimot Magnus alene med sine 11 poeng etter 6 runder. Ellers er det klart at Magnus skal spille en hurtigsjakkturnering mot Hikaru Nakamura, Peter Svidler og Simen Agdestein ved nyttår i anledning Gjøvik Sjakklubbs 100 års jubileum ved nyttår. Det er Nakamura som melder dette i bloggen sin.

Magnus spilte Meranervarianten mot Aronian sin semislaviske åpning og gikk i Kramnik sine fotspor med 9.a3. Partene fulgte godt oppgåtte stier helt til det 13 trekket der Aronian valgte det griske og lite spilte 13.axb2?!. Jeg tror trekket er farlig for svart selv om Kramnik valgte det mot Gelfand som svart i VM-turneringen i fjor og holdt remis. Magnus fulgte opp med bondeofferet 15.d5!? som i praksis er vanskeligere å møte i et enkeltparti enn dets objektive verdi tilsier. Svart kunne forsøkt 15...exd5 og jeg regner med at Magnus ville fulgte opp med 16.Sd4 og hvit har kompensasjon men det er fortsatt et åpent spørsmål om han har mer. Aronian møtte offeret alt annet en adekvat og 5 trekk senere sto han med kongen i sentrum mot en mobilisert hvit hær mot en skarve bonde i pant. Partiet var fortsatt komplisert og det spørs om ikke Magnus ga Aronian en gylden sjanse til å komme inn i partiet igjen med 24.Lb7?! men armeneren så heldigvis ikke det sterke 24...e5! som ville lettet på trykket. I fortsettelsen kastet Aronian tid bort på en pågang med h-bonden og Magnus sitt initiativ ble virkelig farlig. Da Magnus fikk inn et sterkt kvalitetsoffer med 27.Txb4! var tiden mer enn moden for å avslå det med 27...exd4 og be til høyere makter. Det gjorde ikke Aronian og Magnus kunne avslutte partiet i den helt store stilen! Et flott angrepsparti fra Magnus som dermed leder Final Chess Masters Bilbao et poeng foran Topalov!


En kan undre seg over at Vladimir Kramnik nylig påsto i et intervju at han, Anand og Topalov fortsatt var sterkere sjakkspillere enn Magnus all den tid Magnus har høyere ratingprestasjoner enn samtlige det siste drøye halvåret. Hadde Anand og Topalov vært klart sterke enn Magnus så ville de virkelig vist det i en turnering med så høye prispenger... Jeg tror rett og slett Kramnik undervurderer Magnus fordi vår helt fortsatt har noe å lære i åpningsspillet som hvit - allikevel er dette bare en del av sjakken og Magnus er så sterk på så mange andre felter at det mer enn oppveier for en litt laber evne til å få fordel med hvit. Magnus tok i dag et nytt jafs på ratingfronten og er nå oppe i 2796,1 og det er dermed ikke umulig at han passerer 2800 i Bilbao med en drømmeavslutning!


Topalov spilte Averbakhvarianten (5.Lg5) mot Radjabov sin kongeinder og etter 6...c5(!) kom partene over i en Benoni-struktur som er godt kjent fra teorien. De første 15 trekkene var spilt tidligere og ytterligere en håndfull trekk var svært så tematiske. Hvit fikk fordel i det tidlige midtspillet og kunne i ro og mak forberede det vitale e5-bruddet uten at svart fikk motspill på dronningfløya. I trekk 31 virket tiden moden for å aksjonere med 31.e5!? men trekket forserte begivenhetene i stor grad og svart hadde forsvarsmuligheter basert på tilgangen til feltet f5 og det er et godt spørsmål om ikke det tålmodige og svært så tematiske 31.Sd2! med ideen Sc4 ikke hadde vært enda sterkere. Ved å forberede e5-bruddet mens svarts brikker enda er pakket godt inn får hvit full kraft bak dette fremstøtet og i mellomtiden må svart bekymre seg for den svake a-bonden. Av og til er ikke det mest direkte det beste. Radjabov forsvarte seg meget sterk frem mot tidskontrollen ved trekk 40 og etter at hvit tillot et avbytte av e-bonden mot svarts a-bonde ble svart stående best på grunn av hvits utsatte kongestilling. Med det sterkt reduserte materiellet hadde svart dog aldri reelle vinstsjanser selv om Radjabov forsøkte å få hull på Topalov i ytterligere 30 trekk. Jeg tror Topalov er irritert på seg selv over at han lot en svært god stilling forsvinne i sanden - kampen om gullet mellom han og Magnus er så jevn at et slikt feilskjær kan bli helt utslagsgivende og koste han dyrt. Forskjellen på 1.plass og 2.plass er på over 600.000 kr!


Ivanchuk - Anand var ikke noe å skrive hjem om. Partiet må karakteriseres som en stormesterremis uten noen form for dramatikk. Anand spilte slavisk med 4...dxc4 og Ivanchuk unngikk hovedvarianten 9.De2 og motetrekket 9.Sh4 og spilte heller det relativt sjeldne 9.Db3. Anand kunne sin teori og spilte 11...Le4(!) som utligner direkte. I fortsettelsen kunne Ivanchuk erobret løperparet men med en lukket struktur var det ikke noe å slå hæla i taket for og han gikk i stedet over i en lukket struktur med balansert materiell. Dronningene forlot brettet alt etter 16 trekk og etter ytterligere en liten stillingskrig tok partene remis i en helt død stilling etter 32 trekk. Anand har i et intervju sagt han er fornøyd med spillet sitt så langt tross en mager poenginnhøsting. Dette fremstår litt rart for meg all den tid åpningene hans hittil ikke har gitt noen fordel med hvit og han i en rekke partier har vært ute i opplagte problemer. Dagens parti var et hederlig unntak der Anand lett klarte remis som svart. Kanskje må Anand fortelle seg selv og andre at han spiller godt for å bevare selvtilliten til høstens store begivenhet - VM-matchen i Bonn i slutten av oktober.


Stillingen etter 6. runde:

1. Magnus Carlsen 11

2. Veselin Topalov 10

3. Levon Aronian 6

4-6. Vassily Ivanchuk 5

4-6. Teimour Radjabov 5

4-6. Vishy Anand 5
3 poeng for seier, 1 poeng for remis.


Hvit: Magnus Carlsen (2775)

Svart: Levon Aronian (2737)

Bilbao Grand Slam Chess Final (6), 08.09.2008


1.d4 d5 2.c4 c6

Slavisk er den mest populære åpningen mot 1.d4 for tiden - det er først og fremst et meget solid forsvar.

3.Sf3 Sf6 4.Sc3 e6 5.e3

Dette trekket innleder Meranervarianten som kan kalles en hovedvariant mot slavisk. Den unngår de skarpe Botvinnik- og Moskva-variantene som oppstår etter 5.Lg5. I Aerosvit spilte Magnus flere ganger 5.Lg5 med avslag på f6 uten å få noe ut av de hvite brikkene rent objektivt sett.

5...Sbd7 6.Ld3 dxc4 7.Lxc4 b5 8.Ld3 Lb7 9.a3

Et trekk som Kramnik har spilt endel - senest mot Shirov under Tal Memorial 2008.

9...b4 10.Se4 Sxe4 11.Lxe4 bxa3 12.0-0 Sf6!?

En sjelden fugl, utviklingstrekkene 12...Le7 og 12...Ld6!? er langt vanligere her. Kramnik - Shirov fortsatte 12...Ld6!? 13.Sd2! i et parti der Kramnik vant i stor stil etter dårlig forsvarsspill fra Shirov.

13.Ld3 axb2?!

Rent åpningsteoretisk er 13...Le7 et mer solid alternativ. Etter teksttrekket får hvit farlige linjer og diagonaler å arbeide på med sitt utviklingsforsprang.

14.Lxb2 a5

Et nytt trekk - Aronian nekter å fullføre utviklingen med 14...Le7 og 15...0-0. Tidligere er 14...Le7 15.Db1 Tb8 16.Txa7 Db6 17.Da2 0-0 18.Tb1 Ta8 19.Txa8 Txa8 20.Dc4 La6 21.Dc2 Lxd3 22.Dxd3 Db5 23.Se5 Tb8 24.Dxb5 Txb5 25.Sc4 c5 med remis spilt i Ivanchuk,V-Kramnik,V/New York 1994.

Hva ville du spilt her som hvit?
magnus022



15.d5!?
Baserer seg på at svart ikke er ferdigutviklet. 15...cxd5?? 16.Lb5+! er selvfølgelig en katastrofe og hvit får nå åpnet opp for Lb2. Han får også et fint springerfelt på d4 som er spesielt attraktivt om svart slår igjen med e-bonden siden hesten da kan hoppe videre til f5.Om hvits aktivitet oppveier tapet av en viktig sentrumsbonde er et åpent spørsmål og jeg har en følelse av at dette er et trekk som ikke går inn i teoribøkene som noe å frykte. Allikevel kan det være et farlig våpen i et enkeltparti der motstanderen blir tatt på fersken med guarden (les: hjemmeforberedelser) nede.
15...Sxd5

15...exd5!? 16.Sd4 Lb4 (16...g6 17.Da4! Dd7 18.Tfc1 er godt for hvit.) 17.Sf5 0-0?? 18.Sxg7! Kxg7 19.Dg4+ Kh8 20.Dh4 og vinner. Hvit har kompensasjon etter 16.Sd4 men det er et åpent spørsmål om han har mer.

16.Se5 Sf6

16...Dc7 17.Sc4!? og svart må fortsatt løse utviklingsproblemet sitt.

17.Da4! Lb4?!

17...Ld6 18.Sxc6 (18.Sc4!? Lb4 19.Tfd1 De7 og svart har løst problemene sine.) 18...Dd7 19.Sxa5 (19.Lb5 0-0! og svart er ferdigutviklet og lever.) 19...Dxa4 20.Txa4 Ke7 21.Tfa1 og hvit har en liten fordel.

18.Sxc6 Lxc6

Med løperen på b4 kan ikke svart spille Dd7 pga. Lb5! og hvit vinner.

19.Dxc6+ Ke7

Etter 19...Sd7? trenger ikke hvit å ta på g7 da 20.Tfd1! er fryktelig sterkt - svart kommer her til å tape materiell pga. bindingen.

20.Tfd1 Tc8 21.Df3!

En god posisjonell vurdering av Magnus - dronninga holder et øye med kongefløya og står samtidig i den gunstige lange diagonalen.

21...Db6 22.Ld4 Db8 23.La6 Tcd8 24.Lb7?!

24.Tab1! direkte var langt sterkere, se neste trekk.

24...h5?!

Svart kaster bort dyrebar tid med h-bonden og får problemer til opp over hodet. Langt sterkere var 24...e5! 25.Lb6 (25.Lb2 Txd1+ 26.Txd1 Td8 og svart er ferdigutviklet og har beholdt merbonden selv om hvit har noe kompensasjon.) 25...Td6 26.Lxa5 Txd1+ 27.Dxd1 Dxb7 28.Tb1 Sd5 29.e4 Ta8 og svart har gitt tilbake bonden men holder nogenlunde balansen.

25.h3 h4 26.Tab1!

Legger opp til farlig taktikk!

26...e5

I seneste laget men hvit hadde stygge trusler så trekket var nødvendig.

Finner du hvits beste trekk?
magnus023



27.Txb4! axb4?

Nødvendig var 27...exd4 selv om hvit har klar fordel etter 28.Tbxd4 Dc7 29.Lc6 Txd4 30.exd4! og hvits d-bonde er sterk mens svart har en svekket kongestilling og en svak h-bonde.

28.Lc5+ Ke6 29.Ta1!

Nå er svart forsvarsløs mot trusselen Ta6+.

29...Td6

Svart prøver å sprelle men kunne like gjerne gitt opp her.

30.Lxd6 Kxd6 31.Dc6+ Ke7


Finner du hvits beste trekk?
magnus024



32.Ta8 Dd6 33.Dxd6+ Kxd6 34.Txh8

Aronian spiller videre i ren irritasjon over tapet - b-bonden er et hav fra forvandling.

34...b3 35.La6 Sd7 36.Txh4 Sc5

Etter 37.Lc4 b2 38.La2 er bonden bak lås og slå. Et kreativt angrepsparti av Magnus mot en Aronian som han etterhvert har fått et meget godt tak på med hvit!

1-0

Stikkord:

37 kommentarer

Stein

09.sep.2008 kl.05:36

"med vanlig score ville både han og Magnus stått med 8 poeng."

4 poeng, mener du nok :-)

Thomas Robertsen

09.sep.2008 kl.07:06

Glimrende spalte, Sven! Du er veldig god på å formidle Magnus`fantastiske prestasjoner uten at du tar av. Det er ikke så mange som klarer å balansere dette, spesielt ikke i disse dager. Undertegnede innrømmer håndfritt at han tok fullstendig av da han så 3...f5 mot spansk forleden. Nå har Magnus åpenbart en del å gå på med Jaensichen, men han er ung ;-) Men utover det virker det som om det på ICC forsatt er en del sytepaver som fortsatt maser om at Magnus ofte vinner fordi motstanderen bukker. En blodig urettferdig og lite nyansert påstånd. I går var det Nakamura som dummet seg ut på ICC med malurt i begeret to minutter etter at Magnus hadde vunnet. Hvem andre på 2700+-nivå hadde våget 15 d5 i dag? Kramnik virker mer usympatisk for hver dag og forsøker vel etter fattig evne å holde Magnus nede. Vi har sett nebbingen i retning Anand og det liker vi dårlig. Anand og Magnus må være to av de siste man skulle trenge å slenge dritt til. Ellers artig at du nevner Aronian som nektet å gi opp i går. Vi har alle hatt partier vi ikke omtrent ikke har klart å gi opp, det føles rett og slett for vanskelig. Da er det en god trøst å se de beste være like menneskelig som oss andre. Jeg synes Aronian skulle kastet sjakklokka i gulvet og ropt ukvemsord mot Radjabov før han forlot glassburet.

Thomas Robertsen

09.sep.2008 kl.07:07

Og mens vi er her...hva tror vi om Magnus-Ivanchuk i dag? Har en bad feeling for at Ivanchuk dukker opp med noe i dag. Men det skjer ikke, gjør det vel?

Gunnar Berg Hanssen

09.sep.2008 kl.08:29

Hei!Flott å starte dagen her! Glimrende spalte og glimrende kommentarer fra andre besøkende :-) Frode nevnte forleden Chesspublishing, og det er en glimrende plass å holde seg oppdatert på, men denne bloggen er ikke så dum den heller! Fin oppsummering av 9.a3-varianten i Wade-varianten i Semi-Slavisk-varianten! Det den ikke nevner selv gir den hint om sånn at man kan lete videre selv.

Jonny Fredriksen

09.sep.2008 kl.08:41

Hallois!Solid gjennomgang av 6.runde, Fantomet! Ja er vanskelig nå å holde bena på jorda etter Magnus sin overkjøring av Aronian i går. Da Magnus spilte d5 tenkte jeg at nå er det Magnus som har tatt av, men igjen beviste han att han vet hva han holder på med! Synes dette var ett lekkert og dristig angrepsparti av vår mann. Snakker vi om en aldri så liten klassiker?! I likhet med Thomas Robertsen fikk jeg også med meg Nakamuras sure oppgulp om hvor ofte Magnus sine motstandere bukker...LOL Naka bare føyer seg inn i rekken med stormestere med mindreverdighetskompleks! Kramniks kommentar viser hvorfor jeg personlig inderlig håper Anand crusher ham senere i høst! Makan til arrogant skapning! Hovmod står for fall, sier jeg bare! Keep up your good work, Sven!

Jan S

09.sep.2008 kl.09:53

Ja, da ser det ut til at vi alle er enige om våre helter nå om dagene er: Magnus, Anand og Ivanchuk :) Jeg legger merke til at alle disse tre store stjernene har den ydmykheten som publikum elsker. De skryter aldri av seg selv og kan til og med finne på å si at andre er bedre enn dem.Popularitet henger sammen med hvor flink du er på å holde hovmodet i sjakk(!) når du er blant de ypperste.Pokker heller Sven, tar Magnus denne turneringen i havn med vinst mot Ivanchuk idag, remis mot Radjabov og Topalov før han knuser til med en avsluttende vinst mot Anand så holder du oss ikke på bakken! Jeg forlanger da å få fly i en uke! :)

Sven

09.sep.2008 kl.10:22

Hei Stein,Magnus har +3 -1 =2 mens Topalov har +2 -0 =4 så jeg mente nok det jeg skrev - 8 poeng med vanlig poenggivning som er en mer nøyaktig term.Hei Thomas,Takk for hyggelige ord, er enig med deg i at mange tittelholdere tar helt av på ICC i ren sjalusi. De verste er Nataf, Faust (Nepomniachtchi) og Smallville som alle trenger opplæring i at sjanser skapes og ikke faller ned fra himmelen. Magnus er fantastisk til å se hvor de største praktiske sjansene ligger og det er ikke tilfeldig at jeg her har trukket fram navnet Lasker i ny og ne.Nei tror det går bra mot Chucky i dag - Magnus har jo et spesielt tak på Ivanchuk og tror han spiller med stor selvtillit i dagens runde!Hei Gunnar,Takker for fine ord. I det siste har kommentatorånden rådd grunnen, håper det kan smitte litt over på en av norges beste sjakkspaltister også ;-) Uansett viktig at en skriver når det er motivert - blir best slik.Hei Jonny,Spørs om ikke dette partiet fortjener veien inn i klassikernes verden ja :-) Synes i det hele tatt at vinstpartiene til Magnus i Bilbao er bedre enn de han spilte under Foros og Biel. Motstanderne spiller nok også inn - for å vinne i Bilbao må nivået nødvendigvis være høyt!Hei Jan S.,Ja skulle Magnus smelle til med 3/4 på de siste rundene passerer han 2800 til oktoberlista og da tror jeg mange og enhver må ta seg en runde rundt jorden eller to! Personlig er Magnus, Ivanchuk og Morozevich favorittene - Anand spiller litt for tørt etter min smak. Han er flink til å kontre men jeg savner litt det kreative angrepsspillet som de andre 3 kan oppvarte!

Jan Th

09.sep.2008 kl.10:40

Tja, kanskje er Nakamura surmaget, kanskje driver han litt selv-promo. Uansett har han jo et innlysende poeng: dersom ingen gjør feil i like stillinger, forblir det jo likhet og uunngåelig remis. Som sådan er uttalelsen komplett uinteressant. Imidlertid skal jo andres feil utnyttes, og dét viser jo Magnus at han kan. Og det er vel ikke akkurat tilfeldig at feilene kommer. Kramnik holder vel bare på med psykisk spill, men har jo tidligere vist at han kanskje ikke er verdens mest sympatiske type.

Thomas Robertsen

09.sep.2008 kl.10:49

Hei Jan S.!Vi er faktisk helt enige om de tre nevnte herrer. Det er en sann fryd å f.eks se Ivanchuk i diverse opptak på youtube, de burde alle se nærmere på. Bare det å se videoene fra Chessvibes med tidsnødsdramaer og det hele, fantastisk moro. Og om Magnus flesker til med din tenkte avslutning, da skal vi selvsagt ta helt av! Nå mangler bare en åpning i Magnus`repertoar og du vet selvsagt hva jeg sikter til? Kanskje vi får den i dag?

Tarjei

09.sep.2008 kl.10:51

Nakamura har en tendens til å komme med særdeles tvilsomme påstander, men jeg tror faktisk ikke han var helt seriøs med det utspillet sitt. Han er en såpass smart og dyktig sjakkspiller som innerst inne vet at sjakk ikke er et spill basert på flaks. En liten smiley på slutten, og alle ville skjønt at han var ironisk.

Sven

09.sep.2008 kl.10:58

Hei Jan Th,Vi kan være enig om at Kramnik ikke er spesielt god på utpsyking. Egentlig kler ikke slikt en verdensstjerne og det som skjedde under Toiletgate kunne sjakkverdenen vært foruten. Selv fikk jeg Kramnik opp i halsen da jeg leste i et intervju med han at han bevist ville holde Kasparov borte fra en returmatch om VM-tittelen. Synes Garry hadde krav på en sådann.Hei Thomas,Hehe, du sikter vel til Jan S. sin kjæledegge Trompowski. Har på følelsen av at det blir en stund til Magnus spiller akkurat det.

Sven

09.sep.2008 kl.11:01

Hei Tarjei,Har en følelse av at Nakamura mener at Magnus er heldig. Han klaget mye om flaks under Aerosvit og det var vel bare Faust som var verre i å syte. Selv om de vet at det ikke er flaks i det lange løp så kan en være heldig i en enkelt turnering - tror det er slik de tenker og at Magnus sin flaks har vart vel lenge. Der tar de selvfølgelig feil - Magnus spiller på mange strenger og får betalt for det!

Thomas

09.sep.2008 kl.12:05

Hei.Hvor er dette intervjuet med Kramnik som dere refererer til?-T

FP

09.sep.2008 kl.12:43

Snakk om å tolke Kramnik i verste mening.Svidler uttalte vel i går at Carlsen neppe ville hatt sjans mot Kramnik eller Anand i match (enda!), noe som visstnok henger sammen med at disse to herrer har et særdeles godt utviklet åpningsrepertoar, og at det tar tid å utvikle dette - men Mags er på vei.Jeg mener å ha lest at Magnus (eller Henrik) er inne på lignende ting selv, men kan ikke huske hvor. Kramnik er vel den spilleren Magnus har uttalt størst respekt for av dagens verdenselite.Uansett: Anand virker i mental ubalanse allerede før matchen - tror nok Kramnik må få favorittstempelet her. Svidler spådde at det uansett blir så tett at èn knusende novelty sannsynligvis vil avgjøre matchen.

Zarathustra

09.sep.2008 kl.13:04

Vi har sagt det før,og gjentar det gjerne: Kramnik er ikke frisk og den elektriker som kan fikse koblingene i bollen hans finnes ikke.Zarathustra

Zarathustra

09.sep.2008 kl.13:45

Hola!Robertsen etterlyser en nyansering av påstanden om at Magnus vinner fordi motstanderen bukker (en påstand som sies å grunne i misunnelse og sjalusi fra enkelte mer middelmådelige GMer). La oss kort ta en titt på påstanden.Dersom det stemmer at sjakk er remis ved korrekt spill, må en eller annen gjøre feil for at partier skal vinnes. At noen begår feil, kommer ikke som en overraskelse. Spørsmålet er hvorfor Magnus' motstandere spiller feil eller bukker så ofte som de faktisk gjør mot Magnus.Svaret er et Magnus mentalt er sterkere (i tillegg til mer begavet) og klarer å spille jevne, like eller balanserte stillinger over lengre tid uten å gjøre feil enn motstanderen klarer. Når motstanderen feiler (Aronian spilte små unøayktigheter hele veien før graden av feil eskalerte mot slutten: Sxd5, Sf6, h5-h4 og så axb4) kommer tapet.I artikkelen vi for øyeblikket skriver om utvikling av sjakklige ferdigheter, diskuterer vi også bukker og vi

skjelner mellom bukker som oppstår plutselig, altså tilsynelatende ut av ingenting, bukker som følge av å være i dårlig fysisk form og bukker som følge av å ha vært under press i lengre tid, og trekk som er mer eller mindre strategisk mindreverdige pga mangel på sjakkforståelse osv.Magnus vinner ofte partier fordi motstanderen bukker, men dette har igjen mulige årsaker; vært under press i lengre tid, svak fysisk form, mindreverdige forberedelser osv, og rimelig å anta er at bukker på dette nivået sjeldnere enn på lavere nivåer, oppstår ut av ingenting.Ikke urimelig å anta, synes å være at surmagede uttalelser mer handler om Magnus'mostandere enn Magnus selv. Selv om Magnus nok har skyld i (i den aristoteliske betydningen av å være "medvirkende til" uten den kausale nødvendigheten vi ellers har i tankene om årsak og virkning)at motstandere bukker eller spiller feil, er ikke dette tilstrekkelig til å skulle være (moralsk) klanderverdig på en slik måte ta han ikke skulle fortjene seieren. Dersom motstandere ikke liker at Magnus vinner fordi de bukker, ja, så får de heller stramme seg opp fremfor å slenge med leppa mot en kjekk ung mann som gjør så godt han kan.MvhZarathustra

Sven

09.sep.2008 kl.14:05

Hei Thomas,Intervjuet finner du her http://www.sport-express.ru/art.shtml?165592. Bruk gogle translator for å forstå det - blir ganske forståelig.Hei FP,Som en selverklært Kramnikfan ville det vært rart om du syntes noe annet. Når Magnus har klart høyere ratingprestasjon på siste 50 partier så synes i hvertfall jeg at slike uttalelser ikke er på sin plass. Jeg har ikke sett lignenende uttalelser fra Henrik og Magnus etter Magnus sine siste fantastiske bravader og Kramnik sin nedtur. Derimot har Magnus uttrykt respekt for Anand i et intervju nylig. Dersom nå Magnus er sekundanten til Anand under VM vil Herr. Pedersen fortsatt heie på Kramnik?Hei Zarathustra,Det var mange ord før du kom til poenget. Men i siste setning kom jammen noe fram som vi kunne si oss enig i.

Zarathustra

09.sep.2008 kl.14:11

Hoi!Vi forsøkte å forklare påstanden som fremsettes, og til det kreves noen flere ord fremfor å servere kun konklusjonen.Zarathustra

Tarjei

09.sep.2008 kl.14:33

Sven,Det er vel ingen tvil om at Magnus i flere turneringer har vært heldig fordi motstanderne har gjort grove feil, men å si at Magnus har vunnet turneringene FORDI han har vært heldig, eller er nummer 1 PGA. flaks, faller selvsagt på sin egen urimelighet. Magnus har vært i toppen for lenge og har vunnet alt for mange partier mot toppene til at noen har grunnlag for å si at han har flaks. Der er jeg nok ganske enig med ZarathustraJeg tror det har en sammenheng med en viss misunnelighet. Både Nepomniachtchi og Nakamura var jo et godt stykke foran Magnus på et punkt i rating, før Magnus etter hvert skjøt fart og nå befinner seg et godt stykke foran begge to.

Sven

09.sep.2008 kl.14:46

Hei Tarjei,Det er en god observasjon. Jeg har også vært inne på misunnelse, og det er nok der hunden ligger begravet. Samtidig vinner Magnus flere partier enn noen annen på det vi kan kalle kontringer og det kan forveksles med flaks fordi stillingen svinger mye. Magnus er flink til å sette opp praktiske vanskeligheter for motstanderen og da er det ikke alltid partiet får et objektivt sett logisk forløp.

FP

09.sep.2008 kl.14:52

Sjakk er en sport (eller idrett - husker ikke hva som var hva), og da må det være lov å si at undertegnede tror at undertegnede vil slå x i en match. Det får være måte på hvor fintfølende vi skal bli. Skal Ferguson ikke få lov til å si at han tror United vinner Champions league? Kramnik er regjerende matchverdensmester, og det ville vært oppsiktsvekkende dersom han hadde uttalt at han IKKE ville slå Carlsen i en match. Dessuten har Kramnik sagt at om noen år blir det vanskelig å yte motstand mot Carlsen, og Kram er tvert i mot en mann som har gått langt i å skryte av Carlsen.En VM-match i sjakk er ikke - og har heller aldri vært - noen høflighetskonkurranse. Det er jo bare å se på sjakkhistorien, og alle skjønner hva jeg mener. Å "psyke ut" motstanderen er en del av gamet. Dette må selvfølgelig skje innenfor anstendige rammer (motsatt Topalov), men jeg kan ikke skjønne hva galt Kramnik har gjort i så måte i forhold til Anand.Problemet er vel snarere at Anand kanskje er for høflig og gentlemannsaktig, og kanskje han blir like satt ut av uskyldige påstander som dere? Vet ikke hvem som da har et problem..

Thomas Robertsen

09.sep.2008 kl.15:27

"Dersom motstandere ikke liker at Magnus vinner fordi de bukker, ja, så får de heller stramme seg opp fremfor å slenge med leppa mot en kjekk ung mann som gjør så godt han kan." Slik talte Zarathustra. Og den skal rammes inn og henge over PC`n. Veldig godt beskrevet :-)FP: Mener du å påstå at anand er sart? En candy-ass, so to speak?

FP

09.sep.2008 kl.15:31

Ja, kan synes slik. Men ikke si det til ham, da blir han vel lei seg. Kasparov uttalte forøvrig at Anand var en candy-ass i 95-matchen, og det sa Anand seg enig i! Blir gøy å se om han klarer å butche seg opp mot Kramnik. Noe sånt som: "Kramniks Petroff is a opening for chickens and candy-asses. I`m gonna make a nice Tikka-Masala out of his black pieces."

Joachim Solberg

09.sep.2008 kl.15:33

Enig med FP. Kramnik har alltid opptrådt på en god måte i sine partier/matcher.Han har gjennom årene oppnådd stor selvtillit etter diverse suksesser i matcher og turneringer. Det er etter mitt syn naturlig at han har utviklet seg til en selvsikker herremann etter å ha deklassert det mange mener er tidenes spiller, Garry Kasparov. Jeg kan i samme øyeblikk bare huske en annen match der den regjerende mester ikke vant et eneste parti. Jeg tenker da på Lasker som vel gav opp på 0-4 mot Capablanca i matchen i Havana i 1921.Kasparov og Korchnoi har etter mitt syn opptrådt mye mer arrogant og usympatisk overfor sine motstandere/kolleger gjennom årene. Kasparov var også meget nedlatende overfor Simen og Ivantsjuk på slutten av 80-årene.Ivantsjuk fikk skikkelig gjennomgå etter at han tilbød remis på feil tidspunkt, ikke etter eget trekk, og før en trykker på klokken, slik reglene tilsier.Korchnois arrogante uttalelse til en vennlig GM-kollega som var glad for å bli med i GM-klubben understreker tydelig hans væremåte: "Vi er ikke kolleger, svarte Korchnoi".

Sven

09.sep.2008 kl.16:53

Hei FP,Sjakk regnes som en sport men ikke en idrett som kjennetegnes av fysisk aktivitet. Dersom Kramnik sa at han var bedre enn Magnus i en match ville jeg ikke lettet på et øyebryn - det vikke han sikkert hatt rett i. Men det han faktisk sa var: "Magnus er selvfølgelig veldig talentfull siden han er ung. Men jeg vil ikke overdrive det. Han er svakere enn oss. Anand, meg og Topalov." Å si noe slikt når Magnus er et pust bak Anand og foran både Kramnik og Topalov på elolisten, som er det mest objektive kriteriet en kan måle sjakkstyrke i, så blir det for meg kvalmt. Spesielt all den tid Magnus sin prestasjon siste 50 partier er svært imponerende og han bare er 17 år gammel. Hadde Kramnik sagt at han fortsatt regner seg selv som en bedre spiller enn Magnus men at han er imponert over nordmannen ville jeg heller ikke reagert. Men det var altså ikke dette Kramnik gjorde - han påsto at både han Topalov og Anand var sterkere uten å nevne i en match eller noen andre forbehold. Slikt liker vi ikke.Som du sikkert vet er ikke Kramnik noen matchverdensmester all den tid en slik tittel ikke eksisterer. Ingen mener i fullt alvor at ikke Botvinnik ble en verdig verdensmester i 1948 fordi han vant tittelen i en turnering. At Kramnik i intervjuer har sammenlignet Anand sin verdensmesterintegritet med Rustam Kazimdzanov sin som "FIDE-verdensmester" er for meg patetisk. Kramnik deltok i VM i Mexico og påstanden hans om at han tar VM-matchen i Bonn "10 ganger mer seriøst" faller på sin egen urimelighet. Det handler kun om en ting - hvor han har best sjanser og den grenen opphøyer han. Ellers har jeg ingenting imot Kramnik som sjakkspiller. Han spiller nydelig sjakk på sitt beste og er en av historiens store skikkelser.Hei Joachim,Jeg er ikke enig i at Kasparov var entydig arrogant selv om han som person utvilsomt er mer arrogant enn Kramnik som nok prøver å psyke ut Anand med sine uttalelser. Dessverre tror jeg Formann P. har rett i at Anand er en Candy Ass som vil spille dårligere dersom atmosfæren er dårlig. Kasparov skapte i sin tid aldri dårlig atmosfære i matchene sine. Kasparov - Karpov ble utkjempet over brettet og spilt med stor sportsmanship. Slik synes jeg sjakken skal være og derfor reagerer jeg negativt på flere av Kramnik sine utspill mot Anand.

Nathalie Lexandra

09.sep.2008 kl.16:55

Wææw, jeg har ALDRI forstått meg i sjakk. Huff!www.wito.blogg.no

Sven

09.sep.2008 kl.17:06

Det er aldri for sent å lære :-)

FP

09.sep.2008 kl.18:16

Sven, dette er storm i et shotglass. Jeg synes ikke Kramniks uttalelse er så mye å bli kvalm over. Det er heller ikke patetisk at han tar matcher mer seriøst enn turneringer. Det må da mannen være i sin fulle rett til. Var det patetisk av Rodal å satse på 800-meter og ikke 100-meter?

Joachim Solberg

09.sep.2008 kl.18:32

Hei Sven!"Påstanden hans om han tar VM-matchen i Bonn 10 ganger mer seriøst faller på sin egen urimelighet".Mulig du har rett:) Jeg er spent på om Kramnik kan få til noe med sort mot e4. Kanskje han tar seg bryet med å lansere noe nytt i en eller annen sicilianer? Ellers er jeg redd for at Anand vil lage trøbbel for ham.Jeg tviler nemlig på at Krams russiske forsvar vil holde en hel match.Hva kan vi vente med Kram som hvit? En oppdatert katalaner ligger vel i kortene. Dronningindisk? Anand virket rusten mot Topalov. Makter han å reparere skadene til matchen?Eller spiller Kramnik 1.e4?Jeg tror vi kan se frem mot en spennende match der det forhåpentlig hersker en gemyttlig atmosfære og der den beste spilleren vinner.

Thomas Robertsen

09.sep.2008 kl.18:52

Jeg tipper at vi får en fantastisk match mellom Anand og Kramnik og det er da ikke unaturlig at begge holder kortene tett inntil brystet. Det kan virke som om spilletreningen er det viktigste for begge to.

Thomas Robertsen

09.sep.2008 kl.19:58

Et veldig dårlig parti av Magnus i dag. Viste at han virkelig har et stykke igjen før han når Anand, Kramnik og Topalov på sitt beste og mest stabile. De har selvsagt alle hatt sine alvorlige nedturer og stygge tap, men prestert på et langt høyere nivå over flere år. I dag ble Magnus alvorlig manhandlet av Chucky og Kramniks uttalelse virker ikke fullstendig urimelig på meg heller. Men Sven, var det ikke litt merkelig at Magnus fikk så store problemer i åpningen all den tid han sannsynligvis må ha kjent til Simens parti mot Short og også flere av Heine Nielsens partier? Magnus kommer selvsagt tilbake, det er vi ikke redde for, men i dag har vi lov til å være en anelse skuffet. Det sier selvsagt noe om nivået Magnus har prestert på i det siste. I morgen tar han Topalov med sort og så glemmer vi foreløpig live-rating og 2800-markering. Er Magnus først på oktoberlisten, vil det være en fantastisk prestasjon.

Joachim Solberg

09.sep.2008 kl.20:12

Dette var dessverre ikke Magnus på sitt beste. Etter å ha misbrukt mange matchballer mot Magnus gjennom årene, fikk Chucky nå endelig hull på byllen i langsjakk. Magnus sliter tungt mot avslått damegambit og burde ta seg en kikk på noen Karpov-partier. Dette kan fortsatt gå veien da Topalov sliter mot Aronian. Og Magnus har tidligere gang på gang vist at han kan reise seg raskt etter stygge tap.Magnus slår Topa i morgen?

EL

09.sep.2008 kl.20:54

Magnus er en glimrende taktiker., men ingen strateg. Han åpnet åpenbart for remis, men å.

spille en gammel Heine-åpning mot en glitrende teoretiker som motstander, er ikke klokt.h2-h4 osv minner om feilen hos motstanderen i går. Slike bløffer må han unngå, og heller realisere at nå gjelder. det å forsvare seg

Zarathustra

09.sep.2008 kl.22:07

Takk Thomas!Hyggelige ord!PS! Håper innlegget vårt ellers tilbød den ønskede dybde.Mvh Zarathustra

Sven

10.sep.2008 kl.00:43

Hei FP,Synes ikke det er storm i et vannglass hvis Kramnik konsekvent ikke annerkjenner andre men ønsker anerkjennelse selv og noen påpeker at det er kvalmt. Anand er ingen virkelig verdensmester, Magnus er egentlig ikke nr.2 i verden for Topalov, Anand og Kramnik er fortsatt klart bedre (selv om ratingen sier noe annet) osv.. I sin tid sa Kramnik at Kasparov var hypet av journalistene - at han egentlig ikke var så stor. Nei, synes det er et mønster jeg ikke liker med den mannen.Hei Joachim,Høres ut som vi er enig, en gemyttelig match der det avgjøres over brettet er det vi ønsker oss - en toiletgate holder. Er rimelig sikker på at Kramnik spiller 1.Sf3 og satser på sin Catalanske åpning når han får sjansen. Han spilte stort sett 1.e4 under Tal Blitz for å unngå å lire ut en åpningsnyhet i sin begeistring - tror jeg. Som svart tror jeg vi får se noen overraskelser - det bruker ofte å være slik i VM-matcher. Spillerne er litt mer utsatt med svart og varierer for å unngå åpningsforberedelser.Hei EL,Synd Magnus tapte idag. Du har helt rett i at Ivanchuk er en stor teoretiker og dermed er han i stand til å trykke på Magnus sin Achilleshæl. Allerede under Aerosvit var vi inne på at Magnus hadde problemer mot akkurat dronninggambit her på bloggen og dessverre har han fått to hvittap med denne åpningen under Bilbao final masters.

Zarathustra

10.sep.2008 kl.02:18

Hola!Ja, Sven, enig og at Kramnik sa at han følte det som om han bare hadde "lånt" VM-tittelen til Anand, selv om han "intellektuelt" og formelt visste at Anand etter Mexico 07 var formell verdensmester, så mener han at tittelen fortsatt EGENTLIG er hans. Har aldri hatt sans for den fyren og skulle gjerne sagt ham noen Pauli ord.Mvh Zarathustra

Sven

10.sep.2008 kl.02:41

Hei Zarathustra,Ja, vi var jo også enig om at Kasparov hadde fortjent en rematch også. Nå er Kramnik ingen naturlig kranglefant så jeg har på følelsen av at det blir en verdig VM-match når partene først kommer til Bonn. La oss håpe at både Kramnik og Anand er i form og at vi får se en drivende god match!

Skriv en ny kommentar

The Wiz

The Wiz

42, Tromsø

Sven Wisløff Nilssen- Visejuniornorgesmester i brettsjakk 1989.- Norgesmester i postsjakk 1995.- To ganger deltaker i eliteklassen både i brettsjakk og postsjakk.I dag, avdanket sjakkspiller med fortsatt lidenskap for spillet.Kontaktadresse: sjakkfantomet[a]gmail.com

Søk hos Sjakkfantomet:

only search Sjakkfantomet

Bloggurat free counters

Kategorier

Arkiv

hits