En hyllest til Vassily Ivanchuk

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, Vassily Ivanchuk er verdens beste sjakkspiller når han er i form. I dag viste han hvorfor i titanoppgjøret mot Vladimir Kramnik. I et parti som startet relativt rolig, i en russisk åpning, fikk Chucky bare en liten fordel. Partene fulgte Naiditsch - Kramnik til trekk 16 der Chucky spilte 16.Dh5!? som ga partiet en annen karakter. Det er interessant å se hvordan en teoriduell i et parti ofte fanges opp og repeteres senere i samme turnering på toppnivå. Chuckys lille åpningsfordel er akkurat slikt Kramnik bruker å detronisere helt problemfritt med sin utsøkte posisjonsforståelse. Men idag ville kreative Ivanchuk det anderledes, han viste hvorfor han har årets suverent beste turneringsresultat og skviste Kramnik i ro og mak. Først erobret han en løper som dominerte Kramnik sin springer, så skapte han en ubalanse i bondestrukturen og etablerte en farlig fribonde på damefløya. Deretter fikk han kongen i sikkerhet på g3! og svart var nødt til å finne en rekke "eneste trekk" for å holde det gående. Kramnik spilte lenge sterkt i forsvar, men tilslutt kom den avgjørende feilen som var 48...Sf8?. En bukk som så ofte kommer etter at en har måttet finne det ene forsvarstrekket etter det andre - etter 5 1/2 time på pinebenken bukket Kramnik under for presset. Et herlig Chuckyparti som viser hvordan Ukraineren er i stand til å utspille hvem som helst fra en temmelig lik stilling. Ivanchuk har ikke slått Kramnik i et langparti siden 1996 så det var på høy tid, det virker som den godeste Chucky har fått en ny vår i en alder av 39 år. Med Dortmund 2008 passerte Ivanchuk Magnus Carlsen hårfint på verdensratingen og er dermed nr.2 i verden uoffisielt. Det samme var han offisielt helt tilbake i 1991 og denne gangen håper jeg Ivanchuk klarer å bli ny verdensener pr. 1. oktober. Det ville vært et verdig punktum på karrieren for en trofast tjener av sjakken gjennom over 20 år. Go Chucky, Go!


Hylles Ivanchuk for mye god sjakk så må Peter Leko hedres som turneringsvinner. 28 år gamle Leko er bunnsolid og avsluttet turneringen med remis mot Naiditsch med hvit som sikret ham turneringsseieren. Partiet var et nytt kapittel i hvorfor løperparet i Marshallvarianten i spansk gir svart fullgod kompensasjon i sluttspillene. Dermed vant Peter Leko Dortmund for tredje gang og dette er hans første turneringsseier på en god stund og den varmet derfor sikkert godt for en spiller som stort sett presterer på det jevne. Det var en fortjent seier til en spiller som aldri var i tapsfare og som hadde 4 svarte og 3 hvite partier i turneringa.


Loek van Wely fullbyrdet en katastrofeturnering med nok et tap. Under Foros i Ukraina tapte van Wely 5 partier av 11 mulige - en liten katastrofe. Under Dortmund en drøy uke senere kollapset han altså med 5 tap og to remiser. Overraskende nok var det mot turneringsvinner Leko og mot Chucky remisene kom. I dag spilte van Wely mot Mamedyarov som fikk greit utlignet i en dronninggambit. I midtspillet oppsto en orginal stilling der Van Wely sto bedre enn han har gjort i noe annet parti i denne turneringa. Men han brukte mye tid, og i en komplisert sluttspillstilling gikk Van Wely feil med svært lite tid igjen på klokka. Den avgjørende feilen var 36.Ke2?, etter 37.Ke4! c2 38.Kxd5 c1D 39.Te7+ Kg8 40.Tg7+ Kh8 41.Tc7! er det trolig remis.


Ian Nepomniachtchi - Jan Gustafsson ble en tafatt affære i spansk der begge spillerne var mest opptatt av å ikke tape for å krone et meget sterk turneringsresultat med en grei sisterunde. Dermed gjorde Gusti sitt livs resultat og ble lagt merke til i sjakkverdenen. Han delte 2.plassen og det vil nok bli husket hos arrangøren når de tar ut spillere til neste års utgave av Dortmund. Ian Nepomniachtchi fikk sin ilddåp på superstormesternivå og han besto testen med glans. Han remiserte Kramnik med svart, gikk tapsfri gjennom feltet og erobret en delt 2. plass sammen med Gustafsson, Ivanchuk og Mamedyarov. Remisprosenten under Dortmund var på helt greie 61%. Allikevel mener jeg arrangøren seriøst bør vurdere å innføre Sofia-regelen. Det ble tatt en rekke tidlige remiser, og begge Ivanchuk sine seire viser tydelig og klart at selv på dette nivået er det fullt mulig å snu en remisstilling i trekk 20 til seier i trekk 50. Det er kampsjakk vi sjakkelskere ønsker!

Tilslutt legger vi merke til at ex-verdensmester Vladimir Kramnik gjorde nok en svak turnering. I årets første turnering, Corus Wijk aan Zee tok Kramnik bare 50% på 13 runder, denne gangen klarte han ikke engang såpass og passerte målstreken med minus-score og ned 15 ratingpoeng. Slikt må gjøre noe med selvtilliten før høstens VM-match mot Vishy Anand. Kramniks sannsynligvis siste turnering før VM er Tal-memorial i Moskva i august - han trenger et godt resultat der for å få selvtilliten på plass.


Sluttstillingen:

1. Peter Leko 4½/7
2-5. Vassily Ivanchuk 4/7
2-5. Ian Nepomniachtchi 4/7
2-5. Shakhriyar Mamedyarov 4/7
2-5. Jan Gustafsson 4/7
6. Arkadi Naiditsch 3½/7
7. Vladimir Kramnik 3/7
8. Loek van Wely 1/7


Hvit: Vassily Ivanchuk

Svart: Vladimir Kramnik

Sparkassen Chess Meeting (7), 06.07.2008


Finner du hvits beste fortsettelse:
ivanchuk002

49.Tf4! oppgitt

Om 29...f6 50.Dd5+ Kh7 51.Dxb3

1-0

39 kommentarer

Joachim Solberg

07.jul.2008 kl.13:14

Saa var Dortmund over. Fra mitt tilholdssted i Europa har jeg fulgt nöye med paa hendelsene. Leko har spilt bedre enn paa lang tid og fortjener masse ros for aa ha reist seg etter en miserabel periode.Den godeste Chucky viste igjen at han er en spiller aa regne med. Med sin skarpe spillestil er han en skummel motstander for de fleste. Med andreplassen her beviser han at han blir skummel ogsaa i tiden fremover.Matchverdensmester Kramniks utvikling den senere tid minner mistenkelig om Karpovs formutvikling paa 90-tallet: Endel sterke turneringer avlöst av mindre gode. De unge spillerne finner hullene i russisken og med hvit har han for tiden heller ikke den samme kraften. Selvfölgelig vil han ikke avslöre alt för matchen mot Kramnik, men det er aapenbart at Kramnik har et stort problem i aapningsspillet.Han maa trolig vende tilbake til sin kjäre sicilianer som han brukte med gode resultater paa 90-tallet.Han bör kikke seg over skulderen og innse at det trolig ikke er noen vei utenom Najdorf eller Sveshnikov. Topalov, Ivantsjuk og Anand benytter Najdorf med gode resultater. Kramnik maa noek begynne aa jobbe mer med sortaapningene, ellers er jeg stygt redd han etter hvert kan ende samme skjebne som Karpov.

Joachim Solberg

07.jul.2008 kl.13:15

Matchen mot Anand skulle det väre

Sven

07.jul.2008 kl.16:30

Hei Joachim,Takker for mange kloke betraktninger. Føler at Kramnik enda er vel ung til å sammenligne med Karpov på 90-tallet, men jeg er enig i at Kramnik bør gjøre noe med svartåpningene. Najdorf tror jeg blir for skarpt for ham, men klassisk siciliansk har han spilt tidligere med stor suksess og kan sikkert ta opp igjen. Dessuten tror jeg Kramnik må spille mer, nå hadde han ikke spilt et turneringsparti siden Corus i Wijk aan Zee, det blir et for langt opphold. Håper Forresten Anand vinner matchen, Kramnik ga aldri Kasparov noen returmatch og det likte jeg dårlig...

Joachim Solberg

07.jul.2008 kl.17:11

Kramnik er vel cirka 35 ar, saa ikke saa lange unna Karpov rundt 1991 da han slet med unge Anand og Ivantsjuk.Kramnik hadde spilt altfor lite i de siste maaneder. Kun Melody Amber og hurtigmatchen mot Navara som han vant. Han fikk ikke matching i det russiske lagmesterskapet som mange andre storspillere.Kramnik visste vel at han hadde alt aa tape og intet aa vinne paa aa möte Kasparov. Og saa lenge Kasparov ikke var i närheten av aa vinne et eneste partiet i matchen i London, synes jeg vel i bunn og grunn ikke det var noe behov for noen rematch. Anand er nok en farligere motstander for Kramnik i en match enn det Kasparov ville värt.Jeg tror det blir en jevn match som kan gaa begge veier.

Sven

07.jul.2008 kl.19:45

Kramnik er i likhet med Topalov bare 33 år gammel, ingen alder i sjakk det. Tvert imot tror jeg den beste sjakkalderen er 30-35 år gammel så han har mange år å gå på som fortsatt toppspiller.Kasparov bruker å si at Kramnik traff blinken med hjemmeforberedelsene. I 90% av alle stillinger ville Kasparov slått Kramnik, mens Kramnik klarte å manøvrere seg inn i de 10 prosentene der han spilte bedre enn the mighty one. Jeg er ikke enig med deg i at Kasparov ikke hadde sjanser mot Berlinforsvaret - Kramnik fikk flere stygge stillinger opp som han klarte å holde. Selv har han uttalt at han kom hjem til sekundantene sine hver gang han hadde spilt Berlinforsvaret og klagde over hvor dårlig han hadde stått - det sier sitt. I en returmatch tror jeg Kasparov ville feid Kramnik av brettet, han er beryktet for sine forberedelser og jeg tror han ville tatt Big Vlad på høyeste alvor...Jeg tror Anand er liten favoritt i matchen fordi Kramnik ikke er i sin beste form, samtidig er Kramnik en stor matchspiller så jeg blir ikke overrasket om han vinner.

Jan S

07.jul.2008 kl.20:23

Anand er min favorittAv alle hyggelige og mindre hyggelige sjakkspillere synes jeg Anand gjennom alle år har framstått som Gentleman Number One. Dette selvsagt i tillegg til å ha spilt på toppnivå i over 20 år. Jeg liker folk som er hyggelige og sympatiske selv om de er bedre enn de fleste, og derfor er jeg veldig fornøyd med dagens verdensmester (og verdensener).Og Kramnik er sikkert en hyggelig kar han også, men siden jeg fikk meg en kort prat med Anand under Junior VM på Gausdal tilbake i 1986 har han fasinert meg som sjakkspiller.For tiden er mine sjakkfavoritter de tre på topp i verden: Anand, Chuky og vår egen Magnus. Alle store sjakkspillere, alle åpenbart store og unike mennesker.

Sven

08.jul.2008 kl.00:13

Hei Jan S.!Jeg liker spillestilen til Anand, han legger ikke fingrene imellom med hvit og vinner ofte med svart også. Husker jeg møtte han i Wijk aan Zee 2006 og han var rolig og smilte hele tiden. Gjorde et meget sympatisk inntrykk.Mine 3 favoritter må bli Magnus, Morozevich og Ivanchuk. Når det kommer til stykket så handler det jo om sjakk og spillestil. Disse 3 spillerne synes jeg spiller mest interessant sjakk i verden. Magnus med sin kampvilje, Moro med sin taktikk og Chucky med sin idérikdom er alle verdt å følge.Ellers legger jeg merke til at de under Bilbao Masters spiller med din gamle idé fotball score (3 poeng for seier), det skal bli interessant å se hvordan det slår ut på turneringstabellen. Jeg tror det er fordelaktig for Topalov, Magnus og Radjabov og ikke fullt så fordelaktig for Aronian, Anand og Ivanchuk. Ellers synd at ikke Morozevich spiller i Bilbao, Danailov har jo en finger med i spillet om hvem som ble tatt ut på wildcards og alle vet jo at Morozevich ikke er populær i Topalov-leiren etter Toilettgateskandalen. Siden Kramnik ikke ønsket plass synes jeg det er skandale at russlandsener Morozevich ikke ble foretrukket framfor Radjabov - det ville gjort turneringa til den største siden Las Palmas 1996! Nå mangler dessverre 2 av verdens 6 beste menn, og sjakksupermakten Russland har ingen spillere på startstreken!

FP

08.jul.2008 kl.10:26

Nå må vi roe ned:-) Sven, jeg er ikke enig i at Kramnik bare har sjans i 10 % av stillingstypene mot Kasparov. Han har vel helt jevn score mot Kasparov totalt i løpet av en mengde partier, og du vil vel ikke hevde at disse partiene befinner seg hovedsaklig innenfor 10%n?Det er utrolig hvor fort vi glemmer. Senest i Tal Memorial storspilte Kramnik. HAn svinger mye i prestasjonene, men det tror jeg må ses i sammenheng med sykdommen og hans motivasjon for å spille. Som Thomas Alsgaard er Kramnik et vanvittig talent, men helt avhengig av å psyke seg maks opp for å prestere på topp. Hans spillestil krever utrolig mye innsats for å få ballen i mål, og er ikke viljen der så fisler det ut i remis.Matchen mot Anand blir jevn, men i mine øyne er Kramnik en slight favoritt. Han har en bra matcherfaring, og særlig lærte han mye av Leko-matchen (hvor det meste gikk galt). Les den fantastiske boka "From London to Elista"! I tillegg tror jeg at nervene til Anand svikter i det avgjørende øyeblikk (som hos Leko).

Thomas Robertsen

08.jul.2008 kl.11:24

"Tvert imot tror jeg den beste sjakkalderen er 30-35 år gammel så han har mange år å gå på som fortsatt toppspiller.", skriver Sven og jeg er hjertens enig. Med mine beskjedne 34 år innser jeg nå at jeg har mine "prime years" som sjakkspiller. Det lover bra innenfor høsten. Jeg vet ikke om Sven selv mente at det bare var i 10% av forskjellige stillingstyper at Kramnik hadde sjanse mot Kasparov eller om det var en forlengelse av et Kasparovsitat. Uansett tror jeg som Formann Pedersen at årene og praksisen har vist at Kramnik ikke var den enkleste kunden for Kasparov. Sannheten er vel nærmere at en del av tricksingen i forhold til hvem som til slutt ble utfordrer var motivert av hvem som hadde relle muligheter. Shirov hadde, og har heller aldri, klart å slå Kasparov, mens Kramnik allerede hadde gjort det i flere klassiske partier(3) og turneringer før matchen. Jeg er også enig med FP i at det ikke er så lenge siden Kramnik var all-the-rage etter seieren i Tal Memorial og at han i sine beste stunder er særdeles vanskelig å slå. Selv om resultatet i Dortmund er særdeles dårlig og jeg er helt i med Sven i at Kramnik for nødvendig selvtillit trenger et meget godt resultat i årets Tal Memorial, så holder jeg matchen i høst for ganske åpen. Begge har meget solid matcherfaring, Kramnik den med mest fra nyere tid. Spillerne står godt til hverandre og vi vil få mange interessante åpninger og forberedelser. Jeg tror også Kramnik må trekke frem siciliansk om han ønsker mer dynamikk og sjanser med sort og da er tipset Sveshnikov. Kramnik forsøkte Najdorf en del i 2003 og fikk mye grisebank. Sveshnikoven passer ham bedre. Jeg er likevel redd for at det likevel kan bli russisk og jeg tror at de to tapene i Dortmund til en viss grad kan tilskrives litt kamuflerende eksperimentering ;-) Men det var utrolig morsomt å se Chucky spille Kramnik ned i siste runde i Dortmund og jeg deler fullstendig Svens begeistring for Ivanchuk. Han er den egentlige helten og jeg skulle virkelig ønske å se ham i en match mot en av sine store samtidige.Når det gjelder favoritt for høstens match så heller jeg mot det Jan S sier om Anand. Det har aldri vært noe kluss med anand og han har alltid opptrådt symatisk og med verdighet. Jeg tror i likhet med FP at Kramnik er en liten favoritt, men håper på Anand.Men folkens...hva tror vi egentlig om matchen mellom Topalov og Kamsky? Den tegner også til å bli spennende og dramtisk. Toiletgate og Rustam Kamsky er en farlig cocktail? Mellom trekkene må Veselin på toalettet og der sitter Rustam klar til å snakke med hendene.

Thomas Robertsen

08.jul.2008 kl.11:28

Beklager, glemte et spørsmålstegn bak anatallet partier Kramnik har slått Kasparov i før VM-matchen. Mener det var 3. Men dagens quiz er; Hvem har slått Kasparov 4 ganger i klassiske partier uten å spille noen matcher mot ham?

Joachim Solberg

08.jul.2008 kl.13:04

Sven:Jeg konstaterer at vi nok har litt forskjellige meninger omkring matchen mellom Kramnik og Kasparov. Det jeg husker best er de gangene Kramnik vasket gulvet med Kasparov i kongeindisk eller b3-varianten i siciliansk(hurtigsjakkparti).Mitt inntrykk fra matchen mellom Kasparov og Kramnik var at Kasparov omtrent var i tapsfare i hvert eneste sortparti. Bare endelfeberredninger ala Karpov berget ham fra flere stygge sorttap i den matchen.At Kaspy ikke tok Kram paa alvor i denne matchen tror jeg stemmer lite med virkeligheten.Kasparov var jo mang en gang för matchen blitt knust av Kramnik, saa det var vel ingen bedre anledning til aa väre tent enn ved denne anledning?Jeg tror derimot at Kasparov mötte sin overmann og at han ville tapt ogsaa en returmatch.Det som slaar meg ved Kasparovs partier mot Kramnik er at han veldig ofte kom i tröbbel med sort.Kasparov var saa utpsyket etter diverse massakrer i kongeindisk at han ikke lenger vaaget aa spille sitt hovedforsvar.Mot Karpov kunne Kasparov spille töffe kongeindere, men det gikk ikke mot Kramnik.Plutselig var han ikke lenger i stand til aa utfordre med sort! For en hodepine for en av tidenes sterkeste sjakkspillere! Kramnik er jo trolig tidenes beste hvitspiller mot kongeindisk.I et intervju sa Kramnik ogsaa at turneringer

var mindre slitsomme enn vanlige treningsuker.Kramnik fortalte at han ganske ofte laa paa 10 timers dager. Da kan vi kanskje lede ut av det at han brukte endel av disse timene paa aapninger.For meg er Kramnik tidenes matchspiller sammen med Fischer.Begge er gigantiske i denne sjakkdueller.

Joachim Solberg

08.jul.2008 kl.13:47

Thomas:Dagens quiz var av det vanskelige slaget. Den spilleren som har slaat Kasparov fire ganger har og slaat ham med sort.Kan det väre Lautier? Nei, han vant kun en gang i et klassisk oppgjör etter at Kasparov som hvit i en siciliansk spilte seg vekk.Kan det väre Topalov.Nei, han vant bare tre ganger og alle med hvit pluss et oppgjör i Leon med hjelp av datamskin.Nei, spilleren vi er ut etter er Ivantsjuk.Chucky slo Kaspy förste gang i 1.runde i Linares i 1991 md 3.Lb5+ mot siciliansk.I 1994 i Euwe Memorial vant Chucky som hvit i f4-Najdorf,i 1995 kom den tredje seieren som sort i fransk i sveitsiske Horgen, med winaver,4.e5b6-varianten.Fjerde seier kom i 1997 i Linares.Chucky igjen som hvit, i Sämisch-kongeinder. Ellers slo Chucky Kaspy i 2002 i hurtigsjakken Russia vs The rest of The World.

Sven

08.jul.2008 kl.17:39

Hei FP,Det er Kasparov selv som i sine foredrag legger vekt på at Kramnik hadde forberedt de 10% prosentene av stillinger som han kunne slå Garry i. Kasparov er selvfølgelig ikke en nøytral person og i ettertid er det lett å være kritisk til utsagnet. Allikvel tror jeg Kramnik traff sjeldent godt med forberedelsene sine og Berlinforsvaret. Det ga en shockeffekt i Kasparovleiren at de ikke fikk hull på den og jeg tror det var helt utslagsgivende for matchen.Hei Joachim,Ja, vi er nok ikke helt enige. Men jeg er enig i at Kramnik eide den matchen og at han med hvit godt kunne scoret flere poeng. Men når personene rundt Kasparov har sagt at han var veldig høyt oppe før matchen og trodde han skulle vinne så tror jeg på dem på det. Jeg tror også det er en grunn til at Kramnik skammelig nok aldri ga Kasparov en rematch - han var livredd for å tape. Kasparov ville forberedt seg noe enormt til en slik match og jeg tror han også ville vunnet. Det samme skjedde forøvrig med Deep Blue, de ga aldri Kasparov en rematch selv om maskinen på den tiden neppe var bedre enn Kasparov. De hadde jo alt å tape og ingenting å vinne på å gi han en rematch. Synd for Kasparov som trakk seg fra sjakken før tiden var moden - jeg tror litt av grunnen var at nettopp Kramnik ikke slapp han til igjen. For meg er Fischer og Kasparov de største matchspillerne. Kasparov satt 15 år i sjefsstolen mens jeg ikke tror Kramnik vinner tittelen tilbake i høst.Hei Thomas!Er veldig enig med deg angående siciliansk og da spesielt i turneringsspill der han møter spillere med klart lavere rating enn ham selv. Klassisk siciliansk har Kramnik spilt med stor suksess i sin ungdoms grønne vår og den kler ham. Ellers håper også jeg på Anand til høsten, men tror det blir en spennende match! Når det kommer til Topalov - Kamsky så tror jeg Topalov vinner men jeg håper på Kamsky. Husker jeg rett har Topalov 4-0 i avgjorte partier mot Kamsky, men slikt behøver ikke å bety noe. Vi husker alle hvordan Bobby gikk inn i matchen mot Spassky med minusscore og feide gulvet med han. Tror Topalov er den best forberedte spilleren til den matchen.

08.jul.2008 kl.21:13

Hei!Hva betyr denne setningen: "Chuckys lille åpningsfordel er akkurat slikt Kramnik bruker å detronisere helt problemfritt med sin utsøkte posisjonsforståelse."?Zarathustra

Zarathustra

08.jul.2008 kl.21:59

Hei og ja, vi har et spm. til.Vi mener å ha lest i NIC en eller annen gang at Ree skrev at Kramnik gjorde rett i ikke å tilby Kasparov en revansjematch. Dette har vi lurt mye på hva kan bety. Noen som vet noe? Kramnik har ikke fremstått som verdens mest sympatiske kar i så måte og dersom Leko hadde slått Kramnik i Brissago i 2004, ville nok Leko vært en lettere fyr å få til en match med. Dette har jo også Kasparov selv uttalt.Kan det være at det var "riktig" ikke å tilby Kasparov en returmatch, fordi dette ville utfordre hans "demokratiske instinkter", for å si det på skikkelig russisk. Ikke vet vi, men vi mener bestemt at en returmatch var på sin plass og for vår del, har Kramnik aldri vært verdensmester hvor begge kriterier legitimitet og legalitet er innfridd. Han vant en match, ja, men verdensmester ble han ikke og i våre annualer står Kasparov som mester frem til Topalov overtok. Hvordan Kramnik så klarte å lure seg inn i sirkuset skal vi ikke uttale oss om. Vi håper Anand feier både gulv, vegger og tak med Kramnik.Når det gjelder alder og prestasjoner uttalte Gligoric at 38 var en alder hvor prestasjonene gjerne er på topp og det samme finner vi for eksempel også innen andre disipliner, litteratur, filosofi osv.Vennlig hilsenZarathustra

Sven

08.jul.2008 kl.22:25

Hei Rune,Jeg mener at Kramnik med sin gode posisjonsforståelse normalt sett utligner åpningsfordelen Ivanchuk hadde fått fullt og helt.Kasparov hadde sittet intet mindre enn 15 år på tronen - unikt i moderne tid. Botvinnik vant i sin tid tittelen tilbake to ganger og jeg synes fortsatt at det er en skam av Kramnik å ikke gi Kasparov sjansen til en revansjematch. Jeg har ikke lest det utsagnet av Hans Ree.

FP

09.jul.2008 kl.09:13

Skam og skam ...Vi må huske på at Kasparov selv var en ivrig forkjemper for å fjerne revansjematch-greia som Karpov nøt godt av. Så vidt jeg husker var det overhodet ikke snakk om noen returmatch for Kasparov dersom han hadde tapt mot Short eller Anand.Dessuten hadde Kramnik og Kasparov kontraktsforpliktelser med Braingames etter London-matchen, hvor de var enige om en ny kjøreplan for å finne neste utfordrer. Dessverre (eller heldigvis) kollapset Braingames, og DA begynte Kasparov å mase om at Kramnik burde gi ham en match. Da blir det parodisk å kritisere Kramnik for å ha "tatt i mot" en match - nå skulle altså Kasparov få en match. Og grunnen for at Kramnik ikke ga match er nettopp at han så problemet og ville ha en klar ordning på hele greia. Da var partene i gang med forhandlinger med FIDE (Praha-avtalen) etc, og dersom Kramnik hadde gitt en match til Kasparov, ville hele korthuset kollapset. HVa skulle så skjedd dersom Kasparov hadde vunnet en returmatch? Ny match til Kramnik? Kasparov IGJEN rett til å peke ut sin etterfølger?Det blir helt feil å skyte på Kramnik for den situasjonen som oppsto. Og Kasparov har bare seg selv å takke.Zara: Hvor mange av de som regnes som verdensmestere (13 før Kramnik)oppfyller DINE kriterier til legitimitet og legalitet?

09.jul.2008 kl.09:50

FP, litt bakkekontakt må man ha; At Kasparov ikke var opptatt av revansjematch mot Short eller Anand i forkant må ses i sammenheng med Mesterens vurdering av sannsynligheten for tap i de respektive matcher.Har man regjert den sjakklige arena i 15 år fortjener man carte blanche på revansjematch. Dersom Kasparov hadde slått Kramnik i en eventuell revansjematch, er det relativt lett å se at Kramnik ikke umiddelbart hadde fortjent det samme.Når det gjelder Braingames, FIDE og øvrige organisasjoner og forhandlinger som oppstod på 90-tallet er det hele en parodi i retning tungvektsboksing. Men det fratar ikke Kramnik all skyld...Enig med The Wiz; det er en skam at Kramnik ikke ga Kasparov revansjematch.

Petter Pan

09.jul.2008 kl.09:53

Glemte i farten å fylle ut "navn", men jeg skrev foregående innlegg datert 09.jul.2008 kl.09:50.

Joachim Solberg

09.jul.2008 kl.10:01

For meg er det bare en av matchene som skal spilles utover hösten som har reell interesse. Topalov kommer til aa slaa Kamsky greit. Det tror jeg det er liten tvil om. Han har et formidabelt tak paa Kamsky og vil bare öke plusscoren.Matchen mellom matchmester Kramnik og turneringsmester Anand holder jeg for helt aapen. Her tror jeg den som har prikket formen best vil vinne. Det vil trolig bli en match som foregar under rolige omstendigheter og uten alt det barnslige tövet vi fikk se fra Topalov-leiren i forbindelse med matchen mot Kramnik. Kramnik beviste jo at han kunne gi Topa gratispoeng og likevel vinne.

FP

09.jul.2008 kl.10:23

Til Peter Pan:Så noen gjør seg fortjent til revansje-match - andre ikke?Greit nok, men det er jo et lite forutsigbart system, og tenk alle diskusjonene som vil oppstå. Vil like å se den verdensmesteren som sier: "Nei, jeg er ikke like god som de andre, jeg fortjener ikke revansje-match".

Petter Pan

09.jul.2008 kl.11:02

Til FP:Jeg snakket ikke om Kasparovs carte blanche på returmatch som et velfungerende system. Jeg beskrev hva jeg mener om at det aldri ble noen returmatch i tilfellet Kasparov (mot Kramnik). En så overlegen spiller (på topp i 15 år) skulle hatt returmatch uansett hvem han hadde tapt mot.På den annen side er jeg enig i at det jeg beskriver ikke ville vært et velfungerende og forutsigbart system, og jeg ser nødvendigheten av å ha et velfungerende og forutsigbart system. Den diskusjonen kan vi ta over en øl.Men i mangelen av et velfungerende og forutsigbart system på den tiden, kunne sikkert Kramnik presset gjennom en returmatch hvis han ville. Men Kramnik feiget ut, punktum.

Sven

09.jul.2008 kl.19:44

Hei FP,Jeg er enig med Peter Pan i at Kasparov fortjente en returmatch grunnet hans posisjon i sjakkverdenen. Han var verdensmester i 15 år og toppet verdensrankingen enda lenger.Peter Pan,Vi er enig, Kasparovs posisjon burde gi han carte blanche. Et moment til her er at Kasparovs navn ga sponsorkroner i kassa, slik at det finasielle ville kommet på plass nærmest av seg selv.Hei Joachim,Min gode venn Jon Kristian holder Kamsky som favoritt i matchen, hans argument er at hvis Kamsky kommer helskinnet ut av åpningsteorien vil han nedspille Topalov i midtspillet og sluttspillet. Jeg er ikke helt overbevist og holder Topalov som klar favoritt, men at Kamsky har sjanser i matchen, ja det synes jeg er åpenbart.

09.jul.2008 kl.23:24

Re: FPVi snakker kun om Kramnik! Å trekke inn andre VM er utenomsnakk.Z

FP

10.jul.2008 kl.09:17

Det er ikke utenomsnakk. Hvis dine definisjoner leder til av vi sitter igjen med 0, 1 eller 3 verdensmestere som oppfyller kravene til legalitet og legitimitet, så er definisjonene totalt meningsløse.

Petter Pan

10.jul.2008 kl.10:45

Enig med FP, det gir minimalt med tyngde å si at Kramnik ikke oppfyller kravene til legalitet og legitimitet uten å utdype og sette i sammenheng.Når det er sagt, i mitt hode er det vanskelig å akseptere noen som Verdensmester i sjakk etter Kramnik(!) Alt rotet rundt forskjellige forbund/organisasjoner etc har diskvalifisert tittelen Verdensmester i Sjakk (sammenlign feks med verdensmester på 100 m). Ponomariov, Kasimdzhanov, Topalov er p.t. ikke ubestridte Verdensmestere i Sjakk i mine øyne.At Kasparov var Verdensmester hersker det ingen tvil om. Mannen som detroniserer en slik mester i en tittelmatch er definitivt også Verdensmester (uansett hvilke definisjoner Zara legger til grunn rundt legitimitet og legalitet). Ergo var Kramnik Verdensmester. Bare så synd at han detroniserte seg selv ved å ikke gi Kasparov returmatch...

FP

10.jul.2008 kl.11:26

Kan også nevne at den mest tradisjonsrike sjakklubben i Moskva har en rekke med portretter av alle tidligere verdensmestere, men Kramnik sitt portrett ble først hengt opp etter at han slo Topalov i Elista! Uansett hva man måtte mene om matchen mot Kasparov i seg selv kvalifiserte Kram til å kalle seg World Champ, så må jo alle være enig i at han senest da var Verdensmester. Det kan ikke være et vilkår at man både tilegner seg legitimitet og legalitet samtidig, eller hva Z? I motsatt fall kan vel neppe Karpov kalle seg verdensmester ...

Joachim Solberg

10.jul.2008 kl.13:50

"Detroniserte seg selv ved ikke aa gi Kasparov returmatch", Petter Pan? Jeg satt akkurat og spilte gjennom partiene mellom Kramnik og Kasparov fra matchen i 2000. Kramnik var närmere 4-0 enn Kasparov var nettkjenning. Naar man er saa overlegen den regjerende mester er det vel ikke noe behov for noen rematch. Da har man bevist gjennom spillet at man er overlegen.Kasparov fikk ikke til en dritt med hvitpartiene og det sier vel sitt at han i flere av partiene avblaaste vinstforsökene etter under 30 trekk. I et av hvitpartiene ble det röykt fredspipe allerede etter 11 trekk. Naar man ikke presterer mer som hvit i en VM-kamp, synes jeg egentlig ikke synd paa Kasparov.

Petter Pan

10.jul.2008 kl.15:05

Re: Joachim SolbergHehe - takk for en god latter, trodde et lite øyeblikk du var seriøs. Å tillegge en isolert hendelse all vekt, og ignorere alt annet er en velkjent taktikk; "When all else fails, a pigheaded unwillingness to face facts will see you through"...Nei, da er vi nærmere sannheten om vi sier som Seinfeldt;"I choose not to run!"

Joachim Solberg

10.jul.2008 kl.15:34

Petter PanTakk for interessante. Tenker deg var en god del som lo godt da Kasparov fikk smake pisken. Ivantsjuk blant annet. Big Kaspy var mer enn en smule nedlatende mot Chucky i deres förste möte i 1989. Du kan lese mer om det i gamle sjakkblader.Kasparov og Korchnoi er jo to spillere som ikke akkurat gjör sitt for aa bli godt likt. De er selvfölgelig sterke spillere, men selv en paranoid Fischer fremstaar som svigermors dröm i forhold. Jeg önsker deg og alle andre lesere en fortryllende uke.Sven: Takk for utmerkede spalter!

Sven

10.jul.2008 kl.15:40

Petter Pan,"Når det er sagt, i mitt hode er det vanskelig å akseptere noen som Verdensmester i sjakk etter Kramnik(!)". Regner med at du aksepterer Anand som regjerende mester nå, han vant da tittelen sin på et hederlig vis...Formann P.,Godt du engasjerer deg! Er enig i at Kramnik hadde all den legitimitet og legalitet han trengte for å være verdensmester. Rekka går Karpov, Kasparov, Kramnik, Anand...Joachim,Er enig med deg i at Kramnik var nærmere 4-0 enn Kasparov var nettkjenning. Men det hadde mye med psykologien i matchen og åpningene som ble spilt. At du ikke har større respekt for Kasparov forundrer meg, er helt uenig med deg i at det ikke var behov for en revansjematch. Selvfølgelig var det det - og den kunne Kasparov fort ha vunnet.

Petter Pan

10.jul.2008 kl.16:23

Joachim: Mulig Kasparov ved anledning(er) var nedlatende. I så fall, lite beundringsverdig. Synes likevel det har fint lite med revansjematch diskusjonen å gjøre. Samtidig vil jeg presisere at det ikke var meningen å være nedlatende/spydig i mitt forrige innlegg :)The Wiz: Selvsagt har du rett. Anand er verdig mester og den rekka du skisserer passer med min oppfatning. En liten lapsus, hadde ikke fått i meg nok kaffe tidligere i dag.

Joachim Solberg

11.jul.2008 kl.10:04

Petter Pan:Ingen problem, Petter:) Min anmerkning om nedlatenheten til Kasparov har ingen ting aa gjöre med revansjematchen. Det var bare en bemerkning.Muligens ingen vits aa bringe den inn.Sven:Aapningsvalget til Kasparov var nettopp et resultat av at han var utpsyket. Han hadde ikke lenger noen tro paa kongeindisk mot Kramnik. Med mottatt dronninggambit ble det en hard kamp for aa hanke inn remiser. Ikke en mester verdig.Jeg tviler egentlig paa at han hadde kommet seg noe til en revansjematch. Kasparov hadde gjennom hele karrieren tröbbel med Kramnik, og jeg tviler paa om det hadde endret seg noe paa et aar.Naar det gjelder verdensmesterbegrepet velger jeg aa anerkjenne Anand som turneringsverdensmester. Det er et stykke derfra og til matchverdensmester. Inntil han har beseiret Kramnik i match er Kramnik for meg den ekte verdensmesteren, altsaa matchverdensmester. Skulle Anand makte aa slaa Kramnik i höst, vil jeg gladelig anerkjenne han som den eneste rettmessige verdensmester, men inntil det skjer.....

FP

11.jul.2008 kl.11:16

Jeg hater også dette samrøre mellom turnering og match. Det er to forskjellige disipliner, og Kramnik har vært i en egen klasse i matchdisiplinen (men sliter i turneringsdisiplinen). Mulig man i fremtiden kunne operert med to verdensmestere - èn i match og èn i turnering.Blir utrolig spennede match til høsten!

Joachim Solberg

11.jul.2008 kl.11:44

FP:Enig. Det kan fort bli en kanonmatch. Mellom to rutinerte brikkeflyttere.

Sven

11.jul.2008 kl.17:37

Joachim,Enig i at det har vært en samrøre mellom match og turnering. Men all den tid både Leko (i Dortmund) og Topalov (FIDE-verdensmester i San Luis) i prinsippet ble plukket ut til utfordrere for Kramnik via turneringer så blir det søkt å ikke annerkjenne Anand som vant den første VM-turneringen siden 1948 der alt som kunne krype og gå av spillere var tilstedet, selv Kramnik himself.Formann P.,Veldig enig med deg i at tiden er moden for en turneringsverdensmester og en matchverdensmester, for meg ville tunreringsverdensmesteren da hatt høyest prestisje. En VM turnering burde være dobbelrundig berger med de 8 beste på elolisten...Gleder meg masse til VM-matchen i oktober og tror det blir spennende ja!

Joachim Solberg

12.jul.2008 kl.17:14

Sven,Kan väre enig med deg i at det har värt et samröre mellom match og turneringsvm, selv om det vel heller var folk som FP som betonte det:). Jeg anerkjenner Anand som turneringsverdensmester, men ikke som matchsverdensmester. Logikken bak er at han ikke har slaat Kramnik i en head to head battle.Kramnik har jo forsvart tittelen to ganger, og i mine öyne er han matchverdensmester inntil han blir beseiret. Denne tittelen er i mine öyne mer verdt enn en turneringsverdensmestertittel.

Joachim Solberg

12.jul.2008 kl.17:15

Sven,Hodet mitt er ikke helt vaakent i dag, sorry. Jeg har ogsaa brukt match og turneringsbegrepene og bidratt til samröret. :)

Sven

12.jul.2008 kl.19:17

Hei igjen Joachim,Enn så lenge er det bare et sekkebegrep, "verdensmester" og f.eks. i 1948 ble Botvinnik kåret i en turnering uten at noen rev seg i håret av den grunn. Når Anand vant så stilrent med hele verdenseliten på plass i Mexico 2007 klarer jeg ikke helt å forstå at noen ikke skulle anerkjenne han - selv Kramnik selv har sagt i et intervju at han anerkjenner Anand som "verdensmester"!

Skriv en ny kommentar

The Wiz

The Wiz

42, Tromsø

Sven Wisløff Nilssen- Visejuniornorgesmester i brettsjakk 1989.- Norgesmester i postsjakk 1995.- To ganger deltaker i eliteklassen både i brettsjakk og postsjakk.I dag, avdanket sjakkspiller med fortsatt lidenskap for spillet.Kontaktadresse: sjakkfantomet[a]gmail.com

Søk hos Sjakkfantomet:

only search Sjakkfantomet

Bloggurat free counters

Kategorier

Arkiv

hits